De Lachende Javaan

Frankestraat 27 2011 HT Haarlem Nederland Kaart

Over het restaurant De Lachende Javaan

Maak kennis met de Indonesische kookkunst

Midden in het gezellige centrum van Haarlem is De Lachende Javaan gevestigd. Ben jij klaar voor een op en top Indonesische avond? Dan is dit the place to be. Geniet tussen typerende schilderijen en decoratieve voorwerpen van de specialiteiten uit de Indonesische keuken en maak kennis met de grenzeloze gastvrijheid van deze cultuur!

Meer informatie over restaurant De Lachende Javaan

Sluitingstijd

In verband met een technische storing raden we u aan om rechtstreeks contact op te nemen met het restaurant indien u graag een reservering zou willen maken 0235328792. Vriendelijk bedankt.

9,4
wnbergmans .
  • Datum van je bezoek: 26 feb. 2016
Ongedwongen, gezellig, ontzettend lekker eten, goede prijs, wel heel druk en moeilijk om een gesprek te voeren, maar dan moet je op een rustiger avond dan de vrijdag gaan.
pieter1212 .
  • Datum van je bezoek: 17 feb. 2016
Mooie ambiance en goede bediening . Wel duurde het behoorlijk lang voor
wij ons eten geserveerd kregen ( nasi rames) Alles had dezelfde kleur
en dezelfde smaak en was nogal een brij.
Volgende keer weer naar Amsterdam !
Hans D.
  • Datum van je bezoek: 13 feb. 2016
Dit was voor ons de eerste keer dat we Indisch hebben gegeten en ondanks dat we wel eens wat bij een toko hebben gehaald zal het ook bij deze ene keer blijven. Achteraf konden wij niet echt zeggen dat we genoten hadden en hier nog een keer terug zouden komen. Het was beslist niet slecht maar wij hadden er meeer van verwacht
Jolien D.
  • Datum van je bezoek: 28 nov. 2015
Een tweetal heerlijke rijsttafels Kunig genuttigd; een aardappelgerechtje hierbij werd op verzoek vervangen door gebakken banaan, super. Verder vond ik persoonlijk een gemis dat er geen sambal goreng boontjes of iets met kokos geserveerd werd. Er waren in mijn optiek ook wat te weinig groentegerechten, in verhouding dan die met vlees; de laatste waren wel heerlijk, mals en smakelijk gereid.
Bediening was vlot en attent; alles stond ook snel op tafel, ondanks de toenemende drukte van de zaterdagavond. Decor is en blijft heel leuk; ontspannen sfeer en niet opgeprikt.
Kortom, een aanrader om hier lekker te dineren.
Michel B.
  • Datum van je bezoek: 19 nov. 2015
Een erg goed Indonesisch restaurant. Wij hebben de goedkoopste rijsttafel genomen met een lekkere combinatie van verschillende smaken. Voor ons was dit iets te weinig en daarom nog een portie Rendang, boontjes en saté genomen.
De bediening is erg vriendelijk en het decor is gezellig.
Henk T.
  • Datum van je bezoek: 22 sep. 2015
Bij binnenkomst was het nog niet zo druk, maar na een half uur zat de zaak goed vol. Dit kon je ook merken aan de bediening. In het begin attent, maar daarna te druk om het eten uit te serveren, en niet meer op de andere tafels letten. We hadden een we de rijsttafel Nasi Kuning voor twee personen. Het eten was meer dan voldoende, maar de temperatuur van alles was matig warm, tot zeer lauw. De smaak van het eten was meer dan goed.
Joeri F.
  • Datum van je bezoek: 19 jul. 2015
Goede service, fijne bediening. We hadden gekozen voor een rijsttafel voor 7 personen. We kregen daar veel verschillende gerechten bij. De rijsttafel was een groot succes.
BVoorman88 .
  • Datum van je bezoek: 26 jun. 2015
Heerlijk gegeten wij hadden de nasi koening rijsttafel. Alle gerechten waren even smakelijk ook mijn kinderen(8 en 10 jaar) hebben gesmult. Wij komen hier graag weer.
Jojanneke W.
  • Datum van je bezoek: 22 mei 2015
Vast adres voor Javaans eten voor ons. We hadden niet gereserveerd maar konden wel terecht met een groep van 6 personen. We kwamen wat laat binnen, half 9. Na even wachten konden we aan tafel.
Van de lekkere geur van kruiden die binnen hangt kreeg ik meteen trek in de rijsttafel Kuening. Gelukkig wilde al mijn tafelgenoten deze rijsstafel ook dus binnen een half uur stond de hele tafel vol met heerlijke gerechtjes. 4 soorten stoofvlees, rendang, 2 soorten sateh, ei in sambal, verschillende soorten groeten, waarvan 1 in een kokosroomsaus (?), gado gado etc, het was weer fantastisch lekker! De rode wijn paste wel bij het kruidige eten maar mag van mij wel wat voller van smaak. Prijs-kwaliteit is hier altijd super, voor 35euro pp heb je hier een prima en heerlijke avond!
Lyza .
  • Datum van je bezoek: 16 mei 2015
Direct al bij binnenkomst werd ik overweldigd door het prachtige interieur wat Nederlands-Indische tijden doet herleven. Passie vind je in alles terug in dit restaurant; van het interieur tot in het eten en in alle details die naadloos aansluiten op het thema. We gingen voor de driegangenrijsttafel en oh la la, wat heb ik het geweten. Wat een 'selamat makan' (eet smakelijk in het Indonesisch) festijn! Ik heb bij veel Indonesische gezinnen mogen aanschuiven aan tafel en deze gerechten deden geenszins hiervoor onder. De ajam, rendang, gado gado etc.; alle klassiekers werden geserveerd en precies op smaak en op de juiste temperatuur. Terima kasih (veel dank) aan het evenzo gepassioneerde personeel voor deze geweldige avond!
Suzanne R.
  • Datum van je bezoek: 6 dec. 2014
Afgelopen zaterdag bij dit Indisch restaurant gegeten. Ondanks de drukte was de bediening prima. Alles werd goed in de gaten gehouden. We hadden een rijsttafel en alles was erg lekker. Met een soep als voorgerecht, was het voor ons zelfs aan de ruime kant qua porties. Al met al een hele gezellige avond in een ontspannen setting.
Vince K.
  • Datum van je bezoek: 26 okt. 2014
Goed gegeten en een leuke avond. Bediening over het algemeen vriendelijk. Met vier personen hadden we niet helemaal genoeg aan de SIR rijsttafel. Dus nog wel iets bijbesteld.
krish .
  • Datum van je bezoek: 16 okt. 2014
Lekker genoten van de rijsttafel Kunning.Zeer heerlijk van smaak.
Afgerond met kokos ijs, ook heerlijk.

Bediening is goed en vriendelijk.
Wij komen zeker weer terug.
Ron D.
  • Datum van je bezoek: 3 okt. 2014
Voorkomende bediening, smakelij eten dat snel opgediend werd. Wat beter kan is inspelen op gasten met voorkeuren, zoals in mijn geval dat ik geen rundvlees eet. De eerste serveerster zei dat hier geen rekening mee kon worden gehouden, later gaf een ander aan dat dit wel kon. Ruimte is wat groot, wat gezelliger zou mooi zijn!
Geachte Hr. Ron,

Excuses dat uw wens op deze manier is aangenomen.
Wij zullen het met ons team bespreken.
mvg
de lachende Javaan
Martin S.
  • Datum van je bezoek: 28 sep. 2014
Prima gegeten in dit restaurant. Wij hadden een rijsttafel "Nasi Kunning" . Alle gerechten waren lekker, de uitleg prima en de bediening zeer vriendelijk.
Ik ben geen kenner van de Indonesische keuken, dus kan de inhoudelijk kwaliteiten niet benoemen, maar het was erg lekker. Wat ik ook kwijt is dat als je langs de keuken loopt, je er gewoon in kan kijken. Ze hebben er kennelijk geen geheimen over de hygiene. Het zag er schoon en keurig uit. Super!
De eigenaar maakte een gesprek aan tafel en vertelde desgevraagd over Indonesie. In alle opzichten een open en vriendelijk restaurant, waar het eten uitstekend is.
Judith H.
  • Datum van je bezoek: 27 aug. 2014
We hebben heerlijk gegeten bij de lachende Javaan. De bediening was heel aardig en de gerechten erg lekker. We hebben het menu nasi kuning genomen en die was heel compleet. We gaan zeker nog een keertje!
R. M.
  • Datum van je bezoek: 24 jul. 2014
N.a.v. de AH actie hier gegeten. Als liefhebber van de Indonesische keuken was ik erg benieuwd naar de Lachende Javaan. Locatie ligt wat uit de route, je zou hier niet zo gauw langslopen, een zijstraatje in het centrum. Bij binnenkomst moesten wij even wachten, de tafel was nog niet klaar. Het was gezellig druk, overigens door de ruime opzet van de tafels geen moment storend. Wij kregen (AH actie) een aangepaste plastic menukaart, zo'n kaart die je soms ziet liggen bij een snackbar. Beetje flauw, je voelt je gelijk minder serieus genomen. Omdat ik toch erg benieuwd was naar de overige gerechten ook even om de "gewone" kaart gevraagd. Bediening vond dit blijkbaar een beetje vreemd en er volgde een lachje van een boer met kiespijn. Gevraagd of ik (tegen bijbetaling) een voorgerecht van de actie kaart (soep) mocht omwisselen voor de pangsit op de gewone kaart. Bediening ontdooide een beetje en met een vriendelijke lach werd gezegd dat dit kon als ik 1,- zou bijbetalen. Ik ben geen dief van mijn eigen portemonnee dus ik vond dit een uitstekend plan. Als hoofdgerecht de rijsttafel Biasa gekozen. Standaard "belanda" rijstafel gerechten (gado gado, rendang etc) o.k. van smaak maar eigenlijk nergens echt goed uitgebalanceerd. Zo was de witte rijst eigenlijk hetzelfde van smaak als de nasi kuning, waarschijnlijk heel zuinig geweest met de koenjit die de kuning een zoetere smaak geeft. Ik had eigenlijk ook niet verwacht dat ik de Indonesische smaak avond van mijn leven zou krijgen n.a.v. een AH actie maar iets meer verfijning had wel gemogen. De bediening is vriendelijk , niet opdringerig gewoon zoals het hoort. Bij het afrekenen de gele rijst op de bon vergeten, ik vond dit uiteraard niet erg. Ik had er iets van kunnen zeggen maar dit compenseerde wellicht de verwachting iets. Zeker geen slechte avond gehad hier, redelijk gegeten enzo maar er zijn betere Indonesische restaurants in de omgeving waar je nog echt de verfijning proeft.
Jammer dat u bij de bespreking van de nasi kuning de plank misslaat.
In nasi kuning wordt geen saffraan gebruikt. De hoofdbestanddelen zijn naast rijst; kokosmelk, pandanblad en kunjit (welke de typische gele kleur afgeeft)

Reactie van proever:

Misschien in die van u wel, er zijn uiteraard meer wegen die naar Rome lijden. Ik heb wel eens lekkerdere gele rijst gegeten.

anf 2e reactie van restaurant:

Dat U lekkerder gele rijst heeft gegeten, mag ik graag geloven,
Maar zoveel wegen als er naar Rome leiden, zoveel meer zijwegen er zijn.
En die leiden toch ergens anders naartoe.
Joyce G.
  • Datum van je bezoek: 14 mei 2014
Heerlijke rijsttafel voor twee personen. Vooraf een fantastische laka en soto ayam. De bediening is heel erg vriendelijk en snel. Leuk ingericht met sumatraanse motieven. Eis shanghai toe. Gewoon een geslaagde avond
Lady-C .
  • Datum van je bezoek: 15 jan. 2014
Gegeten bij de Lachende Javaan in januari, op aanraden van vrienden.
Eerlijk gezegd hadden mijn vriend en ik er meer van verwacht. De gerechten smaakte prima, totdat wij een haar in het eten vonden en de kip saté niet helemaal gaar was (ROSE). Dit was jammer. De rijsttafel had verschillende gerechten, wisselend van smaak.
De gastheer deed zijn best, maar bedienen was niet echt zijn passie.
Het restaurant daarentegen zag er erg mooi uit, er hing een leuke en gezellige sfeer.

Ton P.
  • Datum van je bezoek: 4 jan. 2014
Herinneringen uit het verleden zijn geen garantie voor het heden. Het was alweer een paar jaar geleden dat wij hier hebben gegeten. Met een stel vrienden besloten om onze herinnering weer eens op te halen. De uitkomst was dat dat een beetje tegen viel. Wij hebben de ooit fantastische rijsttafel besteld en waren eigenlijk een beetje teleurgesteld. Veel gerechten hadden geen echt eigen smaak. De vlees en groente gerechten waren vrij fantasieloos. Bij de sateh proefde je geen verschil tussen de verschillende vleessoorten. Het pittige eitje (voor mij echt een lekkernij) is normaal gesproken bijna groen gekookt en echt scherp van smaak. Ik had nu een eitje wat nauwelijks hardgekookt was en geen smaak had. De maaltijd was prima te eten, maar het leek niet meer op wat het ooit geweest was. Jammer.