De Kroontjes

Dorpsstraat 233 1796 CD De Koog Nederland Kaart

Over het restaurant De Kroontjes

Voor de kleine en grote eter

Het grootste waddeneiland wordt opgesierd door de Kroontjes. Hier worden streekproducten van Texel geserveerd met een twist, zoals de haring in nori. De keuze om meerdere gerechtjes per gang te bestellen is niet alleen leuk, maar ook tegen verspilling. Geef je een (bruiloft)feest? Dan ook halen ze alles uit de kast om jou een heerlijke avond te bezorgen.

Meer informatie over restaurant De Kroontjes

Stopt bijna voor de deur (150 meter)
  • Kom je met de auto?

9,2
9,2
Jolien Y.
  • Datum van je bezoek: 8 apr. 2014
Wat fijn die iens recensies. Zonder deze recensies zou ik dit restaurant niet binnengestapt zijn. Afgelopen weekend heerlijk gegeten met mijn vriendinnengroep. Speciaal voor ons werd er van het maandmenu een keuzemenu (vis/vlees) samengesteld. Echt heerlijk gegeten voor een nette prijs (€27,50). Service is goed en gemoedelijk. Een echte aanrader voor wie verrast wil worden.
Jorge A.
  • Datum van je bezoek: 7 apr. 2014
Na een hevige regenbui op dit restaurant afgestapt! De kookkunsten en liefde voor het vak hebben ons het weer snel doen vergeten. Het diner, verzorging, ontvangst was een bekroning op de dag! Een chefkok met passie voor zijn vak. Gaat voor het uiterste voor zijn gasten. Wie Texel bezoekt, moet dit restaurant zonder meer bezoeken!! Eerlijke producten, goede ingrediënten. Alles goed op elkaar afgestemd. Speciale wensen? Gewoon vragen, de chefkok zal vervolgens voor een streling op de tong verzorgen. Zeer correcte bediening. Zelfs goede alcoholvrije wijn had men in huis. Kom je elders zelden tegen!
Irmala .
  • Datum van je bezoek: 16 feb. 2014
Op Internet had ik al gelezen dat de buitenzijde van het restaurant er niet uitziet. Eenmaal binnen word je heel gastvrij ontvangen en zie je een geweldig gezellige inrichting. Vooraf een heerlijke tapenade met geweldig bruin brood. Als hoofdgerecht koos mijn man een lams mixgril en ik een "wat de zee ons brengt" Hierbij verschillende, niet te gare, groenten. Het was allebei heerlijk. Als dessert een kaasplankje met oude port. Als we weer op Texel komen gaan we gegarandeerd hier weer eten. Bedankt Gerda en Ronald!
Tijmen V.
  • Datum van je bezoek: 25 jan. 2014
Volstrekt onverwacht heerlijk gegeten! In vier woorden onze ervaringen bij dit restaurant. Op basis van de IENS recensies hier naartoe gelopen, en zoals elders ook aangegeven doet de buitenzijde niet veel goeds vermoeden. Eenmaal binnen tref je een decor waar zeker aandacht aan besteed is, maar wat niet ieders smaak zal zijn: in elk hoekje en op elk plankje staat "iets", van koffiemolen en theeblik tot servies en set vazen. Bij het eerste bord ben je dit echter snel vergeten! Als je denkt dat een carpaccio overal hetzelfde smaakt nodig ik je uit hier eens te gaan eten. Mooi vol bord, heerlijke smaken met Texelse kaas, smaakt naar meer. Hoofdgerecht - een stoofpotje van wild zijn met wild-zwijn-rookworst - biedt meer! Mooie smaken, heerlijk bereid, mooi opgediend, met verrassende elementen als een zuurkool-loempia die het helemaal afmaken. Ook de biefstuk met rode wijn saus klinkt misschien afgezaagd maar is het niet. Erg veel, vooral omdat er naast de volle borden ook nog schaaltjes met aardappel en groente werden geserveerd. Allemaal erg lekker en mooi verzorgd. Naar verhouding was het dessert iets meer standaard, maar dat maakte al niet meer uit: we zaten stiekem toch al vol.
De bediening was erg vriendelijk, in de categorie kordaat en correct: dat heb ik persoonlijk veel liever dan iemand die ongevraagd hele verhalen komt vertellen. Mijn advies aan dit restaurant: geef meer ruchtbaarheid aan hoe enorm lekker het eten is bij jullie en doe iets aan de uitstraling van gebouw, website en menukaart. Kies een identiteit, het eten is al fantastisch... de meeste restaurants hebben dat probleem andersom, dus de basis is er. Wij komen de volgende keer zeker terug!
Pim V.
  • Datum van je bezoek: 3 jan. 2014
Heerlijk gegeten. Mooi menu, goede keus uit lokale gerechten. Vriendelijke bediening en kok. Je voelt en proeft dat ze hier houden van hun vak. Aanrader. De extra's als appelcompote en andere bijgerechten maken het helemaal af. Het ligt op 5-10 min lopen van centrum de koog, maar zeker de wandeling waard.
Peter S.
  • Datum van je bezoek: 12 nov. 2013
Terwijl buiten de herfst haar best deed, met een groep journalisten uit Israel hier gegeten. Oordeel: zeer smakelijk. Vooraf waren twee menu's afgesproken, allebei perfect. Zeer gezellige ruimte. Zeker voor herhaling geschikt!
Boudewijn1988 .
  • Datum van je bezoek: 1 nov. 2013
Iets buiten de Koog via Iens dit leuke sfeervolle restaurantje gevonden. Een hele gezellige en gastvrije sfeer, met eigenaren die nog echt hart voor de zaak hebben, leuk om te zien. De inrichting van het restaurant is 'huiskamer'-achtig met allerlei kleine versieringen en voorwerpen, erg leuk. Heerlijk gegeten met een constant wisselende kaart. Vooral het maandmenu met de zuurkool, de koontjes van varken en de daarbij geserveerde huisgemaakte appelcompote was erg lekker en past bij het seizoen. Ook leuk dat ze Texels bokbier aanraadden bij dit gerecht. Je moet weten dat je hier terecht kunt voor lekker eten en een hele gezellige sfeer. Een dikke aanrader voor iedere toerist die net als wij een weekendje Texel doet, of je nu in De Koog of Den Burg verblijft.
Hans R.
  • Datum van je bezoek: 20 okt. 2013
Wat een mooie verrassing op aanraden van enkele mensen bij De Kroontjes terecht te komen, even weg van de in De Koog veelgetreden horecapaden. In een restaurant dat op een prettige manier een gezellige huiskamersfeer ademt, word je gastvrij en vriendelijk ontvangen. Naast de kaart een maandmenu en nog enkele specialiteiten. Mijn partner kiest het maandmenu. Een heerlijke makreeelmousse werd gevolgd door prijswinnende (en terecht!) varkensk(r)oontjes, smeltend zacht en mals. Het nagerecht bestond uit een mooie combinatie van chocolade met minttonen en een klein glaasje mintlikeur. Mijn voorgerecht was haring in citroensaus. Wat een vondst! Door de bijna mousse van crème fraîche met een beetje aardappel en citroen werd de heerlijke smaak van de haring zowel verzacht als versterkt. Dat kan niet, denkt u? Ga het maar eens proberen! Het kan niet alleen, het is een (voor mij) helemaal nieuwe smaakpapillen kietelende sensatie. Het trio van lam mag voor mij niet ontbreken op Texel: een malse burger met een overheerlijke saus van tomaat: vers zoals alles hier vers en speciaal alleen voor jou bereid is. Een malszacht lamsrack en een stevige lamsspies completeren het trio. Een bijzondere vermelding verdienen de bijgerechten. Die ogen al niet gewoon: de versheid spat ervan af. Zelden zo heerlijk vers bereide groenten gekregen, zo zorgvuldig gedaan: knapperig wat knapperig hoort te zijn en zacht wat zacht moet zijn. Je proeft de passie van de chef in alles wat je geserveerd wordt. De creativiteit van de chef viert nog eens hoogtij in een nagerecht waarin echt Texels bokbier en de Texelse Skuumkoppe verwerkt waren tot een mousse met daaronder prachtig ijs, geserveerd in een bierglas. Prachtig hoe daarin de bittere tonen van het bier te proeven zijn maar het toch ook echt een zoet nagerecht is. Een onverwacht mooie combinatie. Compromisloze topkwaliteit. En dan als klap op de vuurpijl een rekening die uiterst aangenaam is en die een meer dan uitstekende prijs-kwaliteit-verhouding betekent.
velta15 .
  • Datum van je bezoek: 11 okt. 2013
We logeerden een lang weekend in de Koog op Texel. Vrijdag gingen we met vier personen bij de Kroontjes eten.
Het was lekker en de bediening was top. De aangeraden rode wijn (Suikerbossie) combineerde prima bij de lamsschotel. Hoewel het restaurant bijna vol was, nam de eigenaresse alle tijd voor ons en toonde zij humor en betrokkenheid bij ons gezelschap. Wij vonden de sfeer en het eten zo plezierig dat we ter plekke besloten om de volgende dag weer bij de Kroontjes te gaan eten.
De eigenaresse had onthouden dat de mannen in ons gezelschap graag een Corenwijn vooraf dronken en zij had er speciaal voor gezorgd dat die koud stond. Complimenten voor de goede sfeer, de kok en zijn vrouw en de aangename eetruimte die we tot onze verrassing aantroffen na de weinig aantrekkelijke entree.
Krinvnes N.
  • Datum van je bezoek: 3 okt. 2013
Afgelopen donderdag bij de Kroontjes gegeten en het was een fantastische ervaring, een waar feestje. We hadden een ribeye die precies smaakte zoals dat moet en een mix van Texels lam; ribbetjes, heerlijk zacht gegaard, stukjes mals lam, mooi roze en een hamburgertje, heerlijk gekruid. Het vlees was heerlijk, maar ook het garnituur was verrukkelijk. Zelfgemaakte appelmoes, knapperige bloemkool, rode kool, gegratineerde aardappeltjes en op het bord haricots verts met een spekje, een gestoofd peertje en erg lekkere purée. De bediening was buitengewoon vriendelijk en correct. We hebben genoten. Wat fijn dat er honden mee mogen, het restaurant is zodanig ruim dat ze niemand in de weg hoeven te zitten.
Rennie1959 .
  • Datum van je bezoek: 1 okt. 2013
Verrassend leuk restaurantgedeelte in de annex van de bar van het vakantiepark Bosch en Zee. Wij waren met 2 en mochten een tafeltje uitkiezen, want het was niet druk. De dag ervoor was het nog helemaal afgeladen. We aten een papadum met gerookte makreel mousse en gerookte runderlende. Allebei heerlijke voorafjes. Daarna mixed grill van Tessels lam en de Aziatische diamantpuntjes. Alles tip-top in orde, hoewel het lamsvlees veel malser had gekund en gemoeten. Eenvrouwsbediening, dus niet veel tijd om met de gasten te praten. Bediening was overigens wel zeer correct. Jammer dat honden zijn toegestaan in het restaurant.
Erica V.
  • Datum van je bezoek: 1 okt. 2013
Leuk ingericht restaurant. Vers eten. Wellicht prijs kwaliteit wat te duur. Paté als voorgerecht voor euro 9, maar proeft niet als zelfgemaakt. Slibtongetjes mooi gebakken. Aardige bediening, iets te gehaast. Wij vinden honden in een restaurant niet zo hygiënisch.
Alex L.
  • Datum van je bezoek: 8 sep. 2013
Gisteren naar volle tevredenheid onze derde trouwdag hier "gevierd".
Met name het kleinschalige sprak ons erg aan en er heerst een ontspannen, gezellige sfeer.
Van voor tot en met nagerecht hebben wij genoten !
De carpaccio was mooi "opgemaakt" en de kaassoep was een beetje een gok om eens te proberen, maar deze was ook erg goed.
Als hoofdgerechten hadden we Heilbot, welke zeer smakelijk was bereid en ook de mixed grill van lamsvlees is zeer goed bevallen en was erg goed bereid ( we hebben weleens taai lamsvlees gehad ergens en dit was echt goed mals ).
Naast de groenten, hadden wij ook aardappelgratin als bijgerecht en deze was ook erg smakelijk.
De nagerechten waren ook erg lekker, maar ook de opmaak was erg leuk. Het sorbetijs werd erg leuk gepresenteerd op een bord ( i.p.v. in een glas ) en de aardbeien met vanille ijs ( het toetje van de week ) werd gepresenteerd en een bakje van koek wat dus ook gegeten kon worden.
Absoluut een dikke 10 voor de hele avond.
Eva V.
  • Datum van je bezoek: 1 sep. 2013
Verrassend heerlijk gezellig ingericht. Creatieve keuken. Voorgerecht garnalen rivier kreeftjescocktail erg leuk en lekker opgediend in een torentje waardoor je zelf kunt samenstellen naar behoefte met meer of minder saus en salade. Heel lekker en gezellig gegeten. We komen hier zeker terug!
Barry B.
  • Datum van je bezoek: 22 aug. 2013
Afgelopen week hier heerlijk gegeten. De bediening is zeer goed en de mensen gastvrij. Dit restaurant ligt qua locatie misschien niet handig en word door veel mensen over het hoofd gezien. Maar de gerechten zijn heerlijk en met zorg bereid. Ook de kids kunnen zich prima vermaken in de speeltuin of speelhoek. Dus als je op Texel bent is dit restaurant zeker een aanrader.
Sabrina B.
  • Datum van je bezoek: 22 aug. 2013
Afgelopen woensdag heerlijk mosselen gegeten was erg lekker. Restaurant ziet er gezellig uit lekker huiselijk . Bediening ook erg vriendelijk alles is ook mogelijk restaurant is ook erg kind vriendelijk leuke speelhoek ook kunnen de kinderen lekker buitenspelen we komen hier zeker nog eens terug!
Hanna Z.
  • Datum van je bezoek: 20 aug. 2013
Wat een verrassing! Achter de nietszeggende buitenkant zit een fantastisch restaurant. Zonder deze recensies zouden we er nooit uit onszelf naartoe gegaan zijn. Heel sfeervol ingericht van binnen, een mooie kaart met verschillende Texelse producten. De gerechten waren heerlijk en met veel zorg gepresenteerd. Onze mixed grill van heerlijk mals lam werd bijvoorbeeld geserveerd met een stukje gratin, een pureetje van knolselderij, tapenade van paprika met een chipje van courgette, en extra schaaltjes met aardappeltjes, groenten en appelcompote. Ik zou door kunnen gaan maar dan wordt dit te lang. Echt een aanrader!
Patrick V.
  • Datum van je bezoek: 14 jul. 2013
Verleid door de Iens recensies kwamen we hier eten. Toen we het weggetje naar dit restaurant inliepen waren we even bezorgd: o nee, een vakantieparkrestaurant, dat kan nooit veel goeds betekenen!
Maar niets bleek minder waar. Gastvrije ontvangst, heerlijk eten waar kokspassie vanaf druipt en geweldig mooie presentatie. Hier komen we zeker nog eens terug!
Hereboer .
  • Datum van je bezoek: 30 apr. 2013
Op koninginnedag zijn we uit eten geweest bij restaurant "De Kroontjes" In een gezellig restaurant met een vriendelijke gastvrouw.Het eten wat er geserveerd werd was helemaal afgestemd op de inhuldiging van de nieuwe koning.Als toe was er After Trix.Heel gezellig was de sfeer met veel oranje in de zaak.Zeker gaan we daar nog meer proeven wat de kok heeft bereid.Prima!