De Kroontjes

Dorpsstraat 233 1796 CD De Koog Nederland Kaart

Over het restaurant De Kroontjes

Voor de kleine en grote eter

Het grootste waddeneiland wordt opgesierd door de Kroontjes. Hier worden streekproducten van Texel geserveerd met een twist, zoals de haring in nori. De keuze om meerdere gerechtjes per gang te bestellen is niet alleen leuk, maar ook tegen verspilling. Geef je een (bruiloft)feest? Dan ook halen ze alles uit de kast om jou een heerlijke avond te bezorgen.

Meer informatie over restaurant De Kroontjes

Stopt bijna voor de deur (150 meter)
  • Kom je met de auto?

9,1
9,2
Ilonka O.
  • Datum van je bezoek: 18 apr. 2015
Dit restaurant lijkt van buiten een beetje op een voetbal kantine. Toen wij binnen kwamen geloofden we onze ogen niet en hebben direct gereserveerd bij de eigenaresse/serveerster. Wat een leuke familie, de restaurant houders. Vader en zoon in de keuken, moeder de vrouw in bediening. En wat hebben we super gegeten. We waren met z'n tweeën. Huis gerookte zalm met mierikswortel crème had mijn vriend. Ik had langzaam gegaarde kalfsnek. Overal is zorg en aandacht aan besteedt. De groenten, de saus, het vlees of de vis. Alles. Dit hadden wij niet willen missen. Ons bezoekje aan Texel was mede hierdoor geweldig!
aart E.
  • Datum van je bezoek: 4 apr. 2015
Heerlijk gegeten bij dit restaurant. Als voorgerecht kroketjes van bospaddestoelen. Drie mooie kroketjes en als hoofdgerecht drie bereidingen van lam. Alle drie even puur en goed van smaak. Mooie kleine porties groente bij het vlees: twee soorten wortel; fijne witlof en mooi gemarineerde courgette. Als dessert namen wij de Texelse kazen. Prachtige stukjes kaas waaronder de kaas met lamsoor ons het meest beviel.

De bedienning was prima. Geen flauwekul en erg hartelijk. Wanneer we de volgende keer weer naar Texel gaan, gaan we hier zeker eten. Een absolute aanrader!
Loura J.
  • Datum van je bezoek: 28 mrt. 2015
Restaurant De Kroontjes; bij aankomst dachten we.. dit lijkt wel een kantine van een sportvereniging. Laat je daardoor niet misleiden en ga naar binnen!

Het eten was zeer goed. Wij hebben genoten van een 3 gangen menu en waren erg enthousiast. Het lam is een aanrader!

Er werd genoeg tijd gemaakt om een praatje te houden. Wij houden van de nuchterheid van de eigenaresse en wat wij ook erg leuk vonden was dat de koks (vader en zoon) zelf de gerechten kwamen serveren.

Wij hebben een TOP avond gehad en we hopen dat andere gasten net zo mogen genieten!

Bert O.
  • Datum van je bezoek: 13 mrt. 2015
Vorige week hebben wij, echtpaar uit Vught, gegeten bij dit restaurant: een Brabants gemoedelijke, sfeervolle uitstraling heeft deze brasserie. Maar waar wij van onder de indruk waren was de gastvrijheid, de hartelijke bediening en het uitstekende eten. Heerlijke salade met gerookte poon en sprot vooraf, precies goed van smaakcombinatie en als hoofdgerecht sucadelam. nog niet eerder gegeten, uitstekend klaargemaakt en met de nodige goede omlijsting een fantastisch hoofdgerecht.
Compliment voor de kok en Gerda, gastvrouw en eigenaresse.
Eagleeye .
  • Datum van je bezoek: 26 feb. 2015
Ter afsluiting van ons verblijf op Texel wilden we lekker uit eten. Afgaand op de recensies die we lazen moest het goed toeven zijn in 'De Kroontjes'. Dus gebeld. Er was gelukkig nog plaats en we reserveerden voor diezelfde avond. Toen we aankwamen was de gastvrouw druk met de andere gasten. Het restaurant zat op dat moment op een paar tafeltjes na, vol.
We werden gastvrij onthaald en naar onze tafel gebracht.
Een klein kwartier later (we hadden inmiddels al iets te drinken) kregen we de menukaarten uitgereikt, uitleg over de gerechten en aanvullende mogelijkheden. Een heel goed begin.
Nadat de bestelling was opgenomen werd de tafel verder gedekt met het bestek voor de voorgerechten. De gastvrouw droeg hierbij witte handschoenen. Sommigen vinden dit misschien overdreven, maar ik vind het getuigen van respect voor je gasten en het serieus nemen van hygiënevoorschriften.
Ze verontschuldigde zich tussen voorgerecht en hoofdgerecht nog dat het eigenlijk te lang duurde. Wij hadden hier nog niet echt iets van gemerkt en bovendien zagen we dat ze, ondanks de drukte, voor alle gasten de tijd nam.
We hebben (met 5 personen) 4 verschillende voorgerechten, 3 verschillende hoofdgerechten en 4 verschillende nagerechten gehad.
Nu kan ik hier enorm gaan uitweiden over de smaak en de composities van de gerechten, maar ik zou de kok waarschijnlijk alleen maar tekort doen. Wat een onwaarschijnlijk stukje vakmanschap en liefde voor het vak wordt hier aan de dag gelegd. Niets dan lof! Van de wijn tot het dessert, van het vlees tot de aardappelen, van ontvangst tot afscheid, in een woord: 'Perfect'.
Ben je op Texel, wil je heerlijk eten en je écht gast voelen? Vereer dan Restaurant De Kroontjes met een bezoek.
Karin-Jeromin .
  • Datum van je bezoek: 14 feb. 2015
Normaal schrijf ik meteen een recencie als ik omver ben geblazen door het eten, helaas kwam het door het drukke werk er niet eerder van.....
De Kroontjes had hun zaak lekker opgefrist in de wintermaanden, en het is nu, zo mogelijk, nog gezelliger en huiselijker geworden. De kaart wisselt regelmatig, en alles lijkt even lekker!
Wij gingen weer voor het maandmenu en hebben er geen moment spijt van gehad! Het voorgerecht was een droom van een vismousse, gerold in een gemarineerde plak zalm, vergezeld van een mini-kreeft, wasabi-Kroepoek, zeewiermajonaise en twee grappige geleibrokjes. Het was hemels! Het hoofdgerecht waren plakjes kalfsrolletjes met een tmaat-basilicumsaus, die zo lekker was, dat mijn tafelgenoot en ik werkelijk onze vingers erbij aflikten, de gnocci en broccoli maakten het geheel helemaal af, maar dat was nog niet alles : ook de schaal gebakken aardappeltjes en overheerlijke appelkompot met kaneel werden genadeloos opgegeten, zo lekker was alles. Men was even bang dat het niet voldoende eten was geweest, maar het was gewoon TE lekker om te laten staan! En dan het toetje.....beter had onze Valentijnsdag niet kunnen eindigen! Een ijsbombe van Sorbetijs, echt een dikke plak van verschillende smaken, die zo lekker was dat zelfs mijn lief, die normaal niet zo van de toetjes is, NIETS heeft overgelaten voor mij! En dat wil wat zeggen! Ronald, jij hebt jezelf weer overtroffen achter de kachel, en Gerda, jouw Gastvrouwschap (Jawel, met een hoofdletter!) is wat mij betreft ongeevenaard! Jullie hebben ons weer een onvergetelijke avond bezorgd! Gelukkig hebben we de foto's nog! Wij kunnen niet wachten op de volgende keer en ik blijf gewoon 10-en geven, tot Iens eens besluit 11 en 12 intevoeren! Bedankt!!!
Eefke D.
  • Datum van je bezoek: 31 jan. 2015
Ook wij hadden de vorige recensies gelezen dus op weg naar De Kroontjes.
En inderdaad zodra je het straatje inloopt zie je een appartementen complex. Ondanks de gelezen recensies waren wij ook erg huiverig om naar binnen te gaan. Binnen hebben ze het restaurant het mooi aangekleed. Wij waren als eerste en gelukkig hadden ze op een zaterdag nog 1 tafeltje vrij.....Ongelofelijk om 19.30 zat het hele restaurant vol!
Wat hebben wij heerlijk gegeten! Twijfel niet en laat je niet afschokken door de accommodatie maar laat je verwennen door een keuken, die met veel kundigheid en smaak je een heerlijk avond kunnen bezorgen.
Geeske W.
  • Datum van je bezoek: 5 dec. 2014
Geweldig! Hadden geen hoge verwachting bij n restaurant naast appartementencomplex maar hadden het helemaal mis! Hele gezellige sfeer (vooral ook door de creatieve werken van de eigenaresse), supervriendelijke bediening, heerlijke gerechten (mals, goed vlees, lekkere groenten) en fijne wijnen! Aanrader! Ook als je niet in n appartement ernaast slaapt maar even om moet lopen/ rijden!!
Rick T.
  • Datum van je bezoek: 29 nov. 2014
Laat ik beginnen te zeggen dat we HEERLIJK hebben gegeten met een zeer vriendelijke gastvrouw. Een mooi op elkaar afgestemd menu met een lekkere en betaalbare huiswijn. Onze dochter die van de kaart bestelde was ook zeer te spreken over alle gerechten. De 6 voor de uitstraling is voor een groot gedeelte voor de buitenkant. Als u bij deze familie reserveerd ( zoonlief was nog maar een paar dagen in de zaak gestapt), moet u bij het afslaan van de hoofdweg even 3 minuten uw verstand op 0 zetten en gewoon verder lopen. U twijfelt, logisch deden wij ook, maar geloof me eenmaal binnen wordt u beloont. Niet omdat het binnen nu zo chique is, nee het is wat rommelig, huiselijk en je moet er van houden. Maar de familie Kroon doet erg z'n best om u een fijne avond te laten hebben. Ik zou zeggen nog even hier doorgaan en dan een mooi restaurant openen op de lage nummers van de dorpsstraat. Staan de mensen gewoon op straat te wachten tot er een tafeltje vrij komt.
Heel veel succes en bedankt voor het heerlijke eten en de fijne avond.
Proever5751 .
  • Datum van je bezoek: 28 nov. 2014
Via iens zijn wij bij restaurant de Kroontjes uitgekomen. En inderdaad de buitenkant doet geen recht aan de kwaliteit van dit restaurant. Wat hebben wij hier heerlijk gegeten!
Je merkt dat alles met liefde en zorg bereid en opgediend wordt, echte verwennerij! De bediening is perfect en het ziet er heel sfeervol uit. Zeker voor herhaling vatbaar!
Irma-U .
  • Datum van je bezoek: 24 nov. 2014
Via Iens dit restaurant gevonden en heerlijk gegeten in een heel gezellige ambiance. Een zeer goede keuken. Ribeye, biefstuk, trio van vis, alles met zorg bereid. We komen zeker terug.
Marion V.
  • Datum van je bezoek: 14 nov. 2014
Heerlijk gegeten. Uitgezocht hier op iens en er dus al op voorbereid dat de buitenkant geen recht doet aan de beleving binnen. Heerlijk gegeten. Van de texelse pate vooraf, via de steak en de heilbot met beide een heerlijk groentegarnituur, tot en met de heerlijke desserts. IJs met texelse advokaat en chocolademousse met limoncello-ijs, mmmm! Tel daarbij op de persoonlijke bediening, de gezellige entourage en de gweldige appelmoes en je weet zeker dat je nog lang niet van Texel weg wilt ;)

Ju-D .
  • Datum van je bezoek: 16 okt. 2014
Heerlijk gegeten in dit restaurant! Bij binnenkomst viel ons al op dat de sfeer hier heel gezellig en uitnodigend is. Overal kaarsjes dus zeker romantisch. De ontvangst was hartelijk en vriendelijk. Als ons glas leeg was werd er meteen gevraagd of we nog drinken wouden. Je kan a la carte bestellen of kiezen uit het maandmenu of wisselende gerechten die niet op de kaart stonden. Voldoende keuze. Alles was heel erg lekker en perfect klaargemaakt. Wel wat duurder als je meerdere gangen neemt maar dit is het absoluut waard. Prima prijs-kwaliteitsverhouding. Voor een culinaire top avond moet je hier zijn!
Marcel J.
  • Datum van je bezoek: 5 okt. 2014
Vandaag heerlijk gegeten bij De Kroontjes. Het diner is vooraf gegaan aan een kleine speurtocht om het te vinden, maar dit is rijkelijk beloond. De buitenkant van het restaurant is geen weergave van de kwaliteit van de keuken en de vriendelijke service. Mijn vrouw en ik hebben beiden het kwekertje gekozen als voorgerecht. Vervolgens had mijn vrouw een Harder (witvis) die uitstekend was bereid. Ik had de trio van lam. Heerlijk mals vlees en uitstekend subtiel gekruid. De crème brule was prima en de zelfgemaakte chocolademousse met limoncello sorbetijs was uitstekend. Je betaald iets meer maar wij vonden dit relatief nog meevallen en vergeleken met restaurants in de omgeving de moeite waard.
Hans_Anoushka .
  • Datum van je bezoek: 27 sep. 2014
Hier op 27 september een familiediner geboekt voor een grote groep. Het eten was van wisselende kwaliteit, wat me tegenviel gezien de zeer positieve recensies. Met name het lamsstoofpotje was ongelooflijk zout. De bediening was het zwakste punt van dit restaurant. Met de opmerking over de te zoute gerechten werd ook niets gedaan. Toen we vroegen welke vis werd geserveerd moest dit worden nagevraagd en naar het antwoord moest nog een keer opnieuw worden gevraagd. De Heilbot was overigens wel erg lekker.
Wilinca .
  • Datum van je bezoek: 8 sep. 2014
Wij hebben tijdens ons verblijf op Texel twee keer bij De Kroontjes gegeten en het was een geweldige ervaring. Allereerst al de ontvangst; dit was hartelijk, spontaan en gaf een heel welkom gevoel. De eerste keer had ik kipfilet, gemarineerd in kerrie, met een kerriesaus en ananas en mijn man had schelvis. Dit was allebei een dusdanige ervaring dat we graag nog een keer terug kwamen. De tweede keer gingen we voor het maandmenu. Vooral gemarineerde zalmfilet met makreelmousse, als hoofdgerecht runderbavette en een aardbeidendessert als nagerecht. Het was in één woord: Grandioos. Dit zijn echt mensen met liefde voor het vak, zowel de gastvrouw als de kok. Als we weer naar Texel gaan komen we hier zeker terug. Waarschijnlijk niet één keer, maar hopelijk meerdere keren.
Gerda en Ronald, dank voor deze gezellige avonden met heerlijk eten!!!
rienvangemert .
  • Datum van je bezoek: 21 aug. 2014
We hebben met 3 personen gegeten. Kip, lam en schnitzel menu.
Al het eten echt voortreffelijk, lekker en voldoende. Vers en goed bereid.
Ondanks dit is de prijs wel aan de hoge kant. Reden voor ons om geen nagerecht te nemen. Wel voor herhaling vatbaar.
Connie V.
  • Datum van je bezoek: 17 aug. 2014
wij komen al vele jaren naar texel,om onze vrienden te bezoeken.
Hebben daarbij al veel restaurants bezocht de meeste ook erg goed omdat onze vrienden dat goed weten te kiezen.
nu we bij de kroontjes hebben gegeten,kunnen we zeggen, SUPER,daar komen we nog eens terug.
Alles klopte en was perfect,tot de volgende keer.
Marco V.
  • Datum van je bezoek: 27 jun. 2014
De zoektocht naar een goed restaurant in de Koog was in mijn ogen niet eenvoudig. Er is genoeg aanbod in het dorp maar het straalde niet allemaal kwaliteit uit en we wilde iets meer dan snel en goedkoop eten.
Via Iens bij de kroontjes uitgekomen, het adres vermoedde dat het in het dorp lag maar het was 10 minuten lopen. Voor de deur toch enige twijfel, aan de buitenkant leek het meer op een camping kantine dan een restaurant. Eenmaal binnen is het decor totaal anders en bleek het l gezellig ingericht te zijn.
Service was uitstekend, zoals veel restaurants worden er vele lokale producten gebruikt.
Eigenlijk niet veel op te merken, het was gewoon uitstekend.
Kleine persoonlijke noot, de burger van lamsvlees had niet onze persoonlijke voorkeur en de Tiramisu was niet zoals wij gewend waren. Op onze bevinden werd prima gereageerd.

De geadviseerde wijnen waren een zeer goede keus

Kortom een aanrader
Paul R.
  • Datum van je bezoek: 12 jun. 2014
Tijdens onze vakantie op het appartementencomplex Bosch en Duin begin juni meerdere dagen heerlijk en gezellig gegeten in het Bosch en Zee Restaurant De Kroontjes. De rustige bediening, de intieme sfeer en de kwaliteit van het gebodene heeft ons zeer aangesproken. Ook voor onze Golden Retriever Kajsa was de omgeving zeer relaxed (dus slapen onder de tafel tijdens het eten).
Gerda en Ronald ga zo door, bij een volgende vakantie op Texel zien we jullie zeker terug.
Paul, Marco en Kajsa