De Kroontjes

Dorpsstraat 233 1796 CD De Koog Nederland Kaart

Over het restaurant De Kroontjes

Voor de kleine en grote eter

Het grootste waddeneiland wordt opgesierd door de Kroontjes. Hier worden streekproducten van Texel geserveerd met een twist, zoals de haring in nori. De keuze om meerdere gerechtjes per gang te bestellen is niet alleen leuk, maar ook tegen verspilling. Geef je een (bruiloft)feest? Dan ook halen ze alles uit de kast om jou een heerlijke avond te bezorgen.

Meer informatie over restaurant De Kroontjes

Stopt bijna voor de deur (150 meter)
  • Kom je met de auto?

9,2
9,2
Edith M.
  • Datum van je bezoek: 30 mei 2015
We hadden een beetje een pechweekend. Vrijdag al enorme vertraging bij de veerboot vanwege een brand. En het weer zat ook al niet mee. Maar ons etentje op zaterdagavond bij 'De Kroontjes' maakte heel veel goed! Wat een verwennerij!
We waren met 4 personen en kozen alle vier het menu van de week. Twee van ons hadden liever vis dan vlees als hoofdgerecht en gelukkig was dat helemaal geen probleem. We werden aangenaam verrast door de presentatie en de kwaliteit van de gerechten. Vooraf een combinatie van gemarineerde zalm, inktvis en Hollandse garnalen. Een prachtig opgemaakt bord met zelfs eetbare bloemen erop. Zeer smakelijk! Als hoofdgerecht 2x kalfsribeye en 2x zeewolf, in alle gevallen met Texelse asperges. Ook hier weer mooi opgemaakte borden. Wat opviel was dat zelfs het garnituur was aangepast aan het keuze van het hoofdgerecht, bij het vlees lagen andere groentes dan bij het de vis. Dat zie je nog wel eens anders. De smaak van de asperges was perfect, vis en vlees waren prima in orde. Als nagerecht werd er duindoornijs geserveerd in een glas, samen met hangop en rozenbottelschuim. Een originele combinatie die heerlijk fris smaakte. De bediening door de eigenaresse van het restaurant was precies goed, niet te opdringerig, niet te afwezig. We hadden een hele gezellige avond en de rekening viel ook niet tegen. Volgende keer zien ze ons weer terug!
Erikgen G.
  • Datum van je bezoek: 29 mei 2015
Op 29 mei jl. werden ook wij getroffen door de brand op de veerboot van Den Helder naar Texel maar in de wachtrij voor de veerboot hebben we ons nuttig bezig gehouden met het selecteren van een restaurant voor ons diner in De Koog.
Wij zijn dus 8 volleyballers uit de buurt van Rotterdam en komen jaarlijks naar Texel voor het Tevoko buitentoernooi en onze ervaring is dat niet alle restaurants een groep die op het laatste moment aankomt kan of wil accepteren.
Naar aanleiding van de IENS recensies hebben we gekozen voor de Kroontjes bij appartementen Bosch en Zee en dat was een regelrechte voltreffer!
Late aankomst vanwege de veerboot-vertraging was geen probleem en de services van de vriendelijke gastvrouw, eigenaar en overige personeel was uitstekend.
Hoogtepunt van de voorgerechten was de "Proeverij De Kroontjes", geweldige gerechtjes die van te voren door de kok werden toegelicht.
Van de 8 heerlijke hoofdgerechten kunnen we de kalfsnek van het Moerkalf en de Boeren Breugel ribroast van het varken van harte aanbevelen.
De geserveerde wijn, Rioja Crianza, smaakte ons uitstekend en zorgde voor ietwat jolige sfeer bij ons aan tafel hetgeen geen enkel probleem is in dit restaurant.
Smakelijke desserts zorgden voor een prima afsluiting van onze avond welke gevolgd werd door een luidruchtige nacht in De Kuip.
En ja de ligging en de buitenkant van De Kroontjes moet je maar voor lief nemen, niks mis mee maar niemand verwacht zo'n goed restaurant achter deze appartementen vlak voor De Koog.
Namens de volleyballers Hartelijk dank aan alle Kroontjes
Daniëlle B.
  • Datum van je bezoek: 15 mei 2015
Wij hebben hier vandaag met een gezelschap van 10 heerlijk gegeten. Het eten was voortreffelijk, de opmaak van de borden was super, het personeel vriendelijk en de ambiance was gezellig. Alle 10 gerechten bevielen erg goed. We hebben erg gesmuld!
Enny V.
  • Datum van je bezoek: 2 mei 2015
Heerlijk gegeten bij dit familierestaurant. Alle gangen waren voortreffelijk en de bediening was aardig. Negeer de weg er naartoe en ga absoluut eten bij dit restaurant. Wij komen hier zeker terug als we weer op Texel zijn.
Ilonka O.
  • Datum van je bezoek: 18 apr. 2015
Dit restaurant lijkt van buiten een beetje op een voetbal kantine. Toen wij binnen kwamen geloofden we onze ogen niet en hebben direct gereserveerd bij de eigenaresse/serveerster. Wat een leuke familie, de restaurant houders. Vader en zoon in de keuken, moeder de vrouw in bediening. En wat hebben we super gegeten. We waren met z'n tweeën. Huis gerookte zalm met mierikswortel crème had mijn vriend. Ik had langzaam gegaarde kalfsnek. Overal is zorg en aandacht aan besteedt. De groenten, de saus, het vlees of de vis. Alles. Dit hadden wij niet willen missen. Ons bezoekje aan Texel was mede hierdoor geweldig!
aart E.
  • Datum van je bezoek: 4 apr. 2015
Heerlijk gegeten bij dit restaurant. Als voorgerecht kroketjes van bospaddestoelen. Drie mooie kroketjes en als hoofdgerecht drie bereidingen van lam. Alle drie even puur en goed van smaak. Mooie kleine porties groente bij het vlees: twee soorten wortel; fijne witlof en mooi gemarineerde courgette. Als dessert namen wij de Texelse kazen. Prachtige stukjes kaas waaronder de kaas met lamsoor ons het meest beviel.

De bedienning was prima. Geen flauwekul en erg hartelijk. Wanneer we de volgende keer weer naar Texel gaan, gaan we hier zeker eten. Een absolute aanrader!
Loura J.
  • Datum van je bezoek: 28 mrt. 2015
Restaurant De Kroontjes; bij aankomst dachten we.. dit lijkt wel een kantine van een sportvereniging. Laat je daardoor niet misleiden en ga naar binnen!

Het eten was zeer goed. Wij hebben genoten van een 3 gangen menu en waren erg enthousiast. Het lam is een aanrader!

Er werd genoeg tijd gemaakt om een praatje te houden. Wij houden van de nuchterheid van de eigenaresse en wat wij ook erg leuk vonden was dat de koks (vader en zoon) zelf de gerechten kwamen serveren.

Wij hebben een TOP avond gehad en we hopen dat andere gasten net zo mogen genieten!

Bert O.
  • Datum van je bezoek: 13 mrt. 2015
Vorige week hebben wij, echtpaar uit Vught, gegeten bij dit restaurant: een Brabants gemoedelijke, sfeervolle uitstraling heeft deze brasserie. Maar waar wij van onder de indruk waren was de gastvrijheid, de hartelijke bediening en het uitstekende eten. Heerlijke salade met gerookte poon en sprot vooraf, precies goed van smaakcombinatie en als hoofdgerecht sucadelam. nog niet eerder gegeten, uitstekend klaargemaakt en met de nodige goede omlijsting een fantastisch hoofdgerecht.
Compliment voor de kok en Gerda, gastvrouw en eigenaresse.
Eefke D.
  • Datum van je bezoek: 31 jan. 2015
Ook wij hadden de vorige recensies gelezen dus op weg naar De Kroontjes.
En inderdaad zodra je het straatje inloopt zie je een appartementen complex. Ondanks de gelezen recensies waren wij ook erg huiverig om naar binnen te gaan. Binnen hebben ze het restaurant het mooi aangekleed. Wij waren als eerste en gelukkig hadden ze op een zaterdag nog 1 tafeltje vrij.....Ongelofelijk om 19.30 zat het hele restaurant vol!
Wat hebben wij heerlijk gegeten! Twijfel niet en laat je niet afschokken door de accommodatie maar laat je verwennen door een keuken, die met veel kundigheid en smaak je een heerlijk avond kunnen bezorgen.
Rick T.
  • Datum van je bezoek: 29 nov. 2014
Laat ik beginnen te zeggen dat we HEERLIJK hebben gegeten met een zeer vriendelijke gastvrouw. Een mooi op elkaar afgestemd menu met een lekkere en betaalbare huiswijn. Onze dochter die van de kaart bestelde was ook zeer te spreken over alle gerechten. De 6 voor de uitstraling is voor een groot gedeelte voor de buitenkant. Als u bij deze familie reserveerd ( zoonlief was nog maar een paar dagen in de zaak gestapt), moet u bij het afslaan van de hoofdweg even 3 minuten uw verstand op 0 zetten en gewoon verder lopen. U twijfelt, logisch deden wij ook, maar geloof me eenmaal binnen wordt u beloont. Niet omdat het binnen nu zo chique is, nee het is wat rommelig, huiselijk en je moet er van houden. Maar de familie Kroon doet erg z'n best om u een fijne avond te laten hebben. Ik zou zeggen nog even hier doorgaan en dan een mooi restaurant openen op de lage nummers van de dorpsstraat. Staan de mensen gewoon op straat te wachten tot er een tafeltje vrij komt.
Heel veel succes en bedankt voor het heerlijke eten en de fijne avond.
Marion V.
  • Datum van je bezoek: 14 nov. 2014
Heerlijk gegeten. Uitgezocht hier op iens en er dus al op voorbereid dat de buitenkant geen recht doet aan de beleving binnen. Heerlijk gegeten. Van de texelse pate vooraf, via de steak en de heilbot met beide een heerlijk groentegarnituur, tot en met de heerlijke desserts. IJs met texelse advokaat en chocolademousse met limoncello-ijs, mmmm! Tel daarbij op de persoonlijke bediening, de gezellige entourage en de gweldige appelmoes en je weet zeker dat je nog lang niet van Texel weg wilt ;)

Ju-D .
  • Datum van je bezoek: 16 okt. 2014
Heerlijk gegeten in dit restaurant! Bij binnenkomst viel ons al op dat de sfeer hier heel gezellig en uitnodigend is. Overal kaarsjes dus zeker romantisch. De ontvangst was hartelijk en vriendelijk. Als ons glas leeg was werd er meteen gevraagd of we nog drinken wouden. Je kan a la carte bestellen of kiezen uit het maandmenu of wisselende gerechten die niet op de kaart stonden. Voldoende keuze. Alles was heel erg lekker en perfect klaargemaakt. Wel wat duurder als je meerdere gangen neemt maar dit is het absoluut waard. Prima prijs-kwaliteitsverhouding. Voor een culinaire top avond moet je hier zijn!
Wilinca .
  • Datum van je bezoek: 8 sep. 2014
Wij hebben tijdens ons verblijf op Texel twee keer bij De Kroontjes gegeten en het was een geweldige ervaring. Allereerst al de ontvangst; dit was hartelijk, spontaan en gaf een heel welkom gevoel. De eerste keer had ik kipfilet, gemarineerd in kerrie, met een kerriesaus en ananas en mijn man had schelvis. Dit was allebei een dusdanige ervaring dat we graag nog een keer terug kwamen. De tweede keer gingen we voor het maandmenu. Vooral gemarineerde zalmfilet met makreelmousse, als hoofdgerecht runderbavette en een aardbeidendessert als nagerecht. Het was in één woord: Grandioos. Dit zijn echt mensen met liefde voor het vak, zowel de gastvrouw als de kok. Als we weer naar Texel gaan komen we hier zeker terug. Waarschijnlijk niet één keer, maar hopelijk meerdere keren.
Gerda en Ronald, dank voor deze gezellige avonden met heerlijk eten!!!
Connie V.
  • Datum van je bezoek: 17 aug. 2014
wij komen al vele jaren naar texel,om onze vrienden te bezoeken.
Hebben daarbij al veel restaurants bezocht de meeste ook erg goed omdat onze vrienden dat goed weten te kiezen.
nu we bij de kroontjes hebben gegeten,kunnen we zeggen, SUPER,daar komen we nog eens terug.
Alles klopte en was perfect,tot de volgende keer.
Marco V.
  • Datum van je bezoek: 27 jun. 2014
De zoektocht naar een goed restaurant in de Koog was in mijn ogen niet eenvoudig. Er is genoeg aanbod in het dorp maar het straalde niet allemaal kwaliteit uit en we wilde iets meer dan snel en goedkoop eten.
Via Iens bij de kroontjes uitgekomen, het adres vermoedde dat het in het dorp lag maar het was 10 minuten lopen. Voor de deur toch enige twijfel, aan de buitenkant leek het meer op een camping kantine dan een restaurant. Eenmaal binnen is het decor totaal anders en bleek het l gezellig ingericht te zijn.
Service was uitstekend, zoals veel restaurants worden er vele lokale producten gebruikt.
Eigenlijk niet veel op te merken, het was gewoon uitstekend.
Kleine persoonlijke noot, de burger van lamsvlees had niet onze persoonlijke voorkeur en de Tiramisu was niet zoals wij gewend waren. Op onze bevinden werd prima gereageerd.

De geadviseerde wijnen waren een zeer goede keus

Kortom een aanrader
Frans B.
  • Datum van je bezoek: 3 jun. 2014
Vanavond samen gegeten bij De Kroontjes.
Aspergesoep en de Asperge rolletjes met Noorse zalm en heilbot als voorgerecht waren heerlijk, hoofdgerecht kalfsentrecote met mosterdsaus ook uitstekend en lekker mals.
Aardbeien dessert als toetje was lekker en leuk opgediend.
Hebben een nieuwe afspraak gemaakt voor donderdag.
Prima kok en een uitstekende bediening.
Jan K.
  • Datum van je bezoek: 6 mei 2014
Goed dat ik gereserveerd had want restaurant zat helemaal vol, grappig om te ervaren dat er groot verschil zit in sfeer en entourage aan de buitenkant (beetje nietszeggend vakantiepark) en prettige inrichting en sfeer die je eenmaal binnen ervaart. Een gastvrouw die zichzelf is maar wel zeer gastvrij, bijzonder prettig. Aangevuld met heerlijke gerechten waar de kok zijn best op heeft gedaan, ook vegetarisch, goede huiswijn, hele prettige plek om lekker te eten voor een goede prijs!
Freetje .
  • Datum van je bezoek: 6 mei 2014
Van de restaurants in De Koog een goede keuze om te eten. Gastvrouw is goed, hartelijk en correct.
Fles water op tafel (en later nog fles besteld) bleek €5,50 te kosten, was jammer. Water naast wijn is toch gebruikelijk, in veel restaurants betaal je niets of is het goedkoper.
LexAnnelies .
  • Datum van je bezoek: 5 mei 2014
Heerlijk gegeten in een gezellige ambiance, weg van de drukte in De Koog. Maandmenu: aspergesoep, ribeye en een proeverij van advocaat, allemaal top. Partner nam garnalenloempia's en lamsspiesjes en koos ook voor de advocaat. Alles dik in orde in De Kroontjes waar reserveren een must bleek zelfs op een maandagavond.
Proefmetsmaak .
  • Datum van je bezoek: 29 apr. 2014
Wij zaten met 2 kinderen in het Hogenboompark in de Koog waar dit restaurant een onderkomen heeft. Een klein intiem restaurant waar wij de laatste tafeltje mochten vullen. Mooie gerechten met een verfijnde smaak van het eiland. Lekker rustig tafelen. Helaas is de omgeving niet helemaal geweldig maar dat doet zeker geen afbreuk aan de gerechten. De prijs licht iets horen dan gemiddeld op de Koog.