De Kroontjes

Dorpsstraat 233 1796 CD De Koog Nederland Kaart

Over het restaurant De Kroontjes

Voor de kleine en grote eter

Het grootste waddeneiland wordt opgesierd door de Kroontjes. Hier worden streekproducten van Texel geserveerd met een twist, zoals de haring in nori. De keuze om meerdere gerechtjes per gang te bestellen is niet alleen leuk, maar ook tegen verspilling. Geef je een (bruiloft)feest? Dan ook halen ze alles uit de kast om jou een heerlijke avond te bezorgen.

Meer informatie over restaurant De Kroontjes

Stopt bijna voor de deur (150 meter)
  • Kom je met de auto?

Vrijdag
Zaterdag en Zondag

Wilinca .
  • Datum van je bezoek: 17 sep. 2015
We kwamen met plezier hier weer eten. Allereerst zijn we bij Texel Culinair geweest en ook daar staken De Kroontjes er - wat ons betreft - met vlag en wimpel bovenuit. De gerechtjes waren voortreffelijk. Op donderdag zijn we toen ook weer naar het restaurant geweest. Het was er weer gezellig binnenkomen, een vriendelijke ontvangst en het zag er ook heel goed uit. Het eten was echt uit de kunst; ik heb er geen andere woorden voor. Zowel het voorgerecht (carpaccio voor mij en Thaise kippensoep voor mijn man) als het hoofdgerecht (mijn man had vis en ik parelhoenfilet) was geweldig. Uitstekend van smaak en heel mooi opgemaakt. Het was zo lekker dat er haast geen plek meer overbleef voor een dessert. Maar ook dat hebben we wel genomen (parfait van jutter en creme brulee). Het was in één woord grandioos. We hebben echt genoten, zowel van het eten als van de gastvrijheid.
Ronald, Gerda en Sander, hartelijk bedankt voor de fijne avond!!!!
BeeLouis .
  • Datum van je bezoek: 8 sep. 2015
Wij waren er voor een dinertje om onze negende huwelijksdag te vieren. We wonen inmiddels 10 jaar op Texel en hadden hier nog nooit gegeten! Het was een prima ervaring. Er werd uitstekend op mijn dieet wensen ingespeeld, de bediening was erg vriendelijk en hartelijk. Goed wijnadvies bij de gerechten, en het eten zelf was erg lekker.
Wij zullen hier zeker nog eens terugkomen.
Rob C.
  • Datum van je bezoek: 30 aug. 2015
Echt heerlijk gegegeten met een uitstekende gastvrouw, die het goed weet te mannen in haar eentje! Absolute aanrader. Gegeten met twee kindjes, er is een leuke speelhoeken en ook kinderen hebben keuze uit een kindermenu.
JodeKok .
  • Datum van je bezoek: 27 jul. 2015
Een geweldige service van de gastvrouw, als vanzelfsprekend kon de wijn voorgeproefd worden en een andere keuze was geen probleem. Ook later op de avond tijdens het hoofdgerecht dezelfde ervaring. De start met het warme versgebakken broodje met aioli, kruidenboter en tapenade was veelbelovend. Het voorgerecht van salade met vis was perfect, alleen waren de bospaddenstoelen kroketjes van mijn partner onduidelijk van smaak. Wij kozen allebei voor het lams pallet, lam op 3 manieren bereid, een heerlijke overvloed aan smaken met ruim voldoende groenten. De bijpassende Pinot Noir was een prima keuze. Eigenlijk waren we verzadigd, maar uiteindelijk hebben we samen het ‘dessert van de week’ verorberd. Wij hebben van het eten genoten!
Een beetje storend waren de biljartgeluiden op de achtergrond, maar ja dat hoort wel bij het huiskamer gevoel….
Arno E.
  • Datum van je bezoek: 24 jul. 2015
Dit restaurant ligt op 10 minuten lopen buiten het centrum van de Koog aan de bosrand en appartementencomplex. Parkeren ook eenvoudig voor het restaurant. Inrichting is netjes en sfeervol. Warme huiselijke sfeer. Tafels staan niet dicht op elkaar, dat is prettig. Kaart is standaard en beperkt, maar voor ieder wat wils. Entrecote van de grill en zeebaars van goede kwaliteit en smaakten heerlijk. Bijgerechten zijn gevarieerd met groenten, maar niet bijzonder. Wijnen bij het gerecht smaakvol. Aangezien het pand van buiten en het terras zeer standaard zijn, zou ik dit restaurant vooral aanraden bij minder weer. Lekker binnen genieten. Verblijf je op het complex dan zeker aan te raden om een keer te gaan eten.
Fffsels .
  • Datum van je bezoek: 20 jul. 2015
Een donker maar gezellig ingerichte woonkamer, leuke plekjes, niet op elkaars bord. Gewoon fijn zitten. De kaart bied voor elk wat wils. Redelijk aan de prijs, maar je krijgt wel een smaakvol en vers product. Het broodplankje is een aanrader. Waarachtig Prachtig broodje met smaakvolle smeersels. De gerookte kipsalade was prima op smaak maar niet verrassend. Huiswijn was erg fijn. Hoofdgerecht. Trio van lam, schitterend worstje, heerlijk lamsrack. Een toch te taaie bavette. Geserveerd met diverse goed gegaarde groentes en een wel heel lekkere saus. De gebakken aardappels en de appelcompote waren van een niveautje lager. Helaas was de garnituur niet afgestemd op het gerecht. Bij een 2e bezoek kregen we hetzelfde. Met een kleine twist. Dit vind ik een gemiste kans. De zeer goed bereiding van het vlees wordt zo naar beneden gehaald. Maar ondanks de wat negatieve puntjes is de Kroontjes de aanrader, ga 1 keer in het centrum eten en je weet waarom. De Kroontjes is echt een positieve uitschieter.
Luc J.
  • Datum van je bezoek: 10 jul. 2015
De vorig recensies waarschuwden al dat De Kroontjes er van buiten niet echt uitziet als een klasse-restaurant. We besloten ons niet hierdoor te laten afschrikken en -zin als we hadden in een heerlijk avondje uit eten- voor de kwaliteit van het eten te gaan. Daarin werden we beslist niet teleurgesteld. Integendeel. Ik durf hier te zeggen dat De Kroontjes met afstand het beste restaurant van de Dorpsstraat in De Koog is. Gezellig interieur van binnen. Een gastvrouw die het helemaal in de vingers heeft met rust en aandacht voor de klant, productkennis en plezier in haar werk (dat straalde werkelijk van haar af). En dan het eten! Vurrukkelijk: vol smaaknuances en met stijl opgemaakt. We waren echt een avondje uit en hebben er enorm van genoten. Een echte aanrader!
Ruud M.
  • Datum van je bezoek: 13 jun. 2015
Toen ik kwam aanlopen dacht ik: "dat kan niet kloppen, op een vakantiepark." Toch naar binnen gegaan, op aandringen van mijn vrouw. Het enige juiste besluit! Lekkere kaart, geweldig bereid. En een gastvrouw waarbij ik me vanaf 1e moment welkom voelde. Ook enkele wensen op menu afwijkingen werden met plezier (ipv "gedoe") opgepakt. Aanrader.
Ruud M.
  • Datum van je bezoek: 13 jun. 2015
Heerlijk gegeten. Goede kaart. Super vriendelijke bediening. Bij aankomst dachten we dat het niks kon zijn door de buitenkant van het pand en de omgeving. Maar laat je niet afschrikken. Binnen is het meteen helemaal prima.
Dominique M.
  • Datum van je bezoek: 9 jun. 2015
Toen we hier binnenkwamen leek het net of we in een gezellige huiskamer terechtgekomen waren. Zeer knus allemaal. We kregen een mooie tafel met plaats genoeg voor de hond. De gastvrouw was ook zeer aangenaam en vriendelijk, zij gaf heel veel uitleg over de menukaart en de wijnen.
We hebben het voorgerecht van het huis genomen dat uit een toren bestond van allerlei lekkers, de kok komt uitleggen wat het allemaal is. Het ene hapje al iets lekkerder dan het andere, maar dat is kwestie van smaak.
Als hoofdgerecht hadden we de asperges op klassieke wijze met beenham, een enorme grote portie en het kalfsvlees met asperges, heel lekker en mals vlees.
We hebben geen nagerecht genomen omdat we niet meer konden.
De wijnen die we gedronken hebben waren ook zeer lekker en de prijs die we op het einde betaalden viel zeer goed mee!
Doe zo voort, we komen terug als we in Texel zijn.
Lisbeth V.
  • Datum van je bezoek: 4 jun. 2015
We kwamen binnen in een leeg restaurant, dat is niet zo gezellig. De aankleding en de gastvrouw waren dat gelukkig wel. Het uitzicht is niet denderend, een bakstenen vakantiekamp, vandaar toch mijn lage waardering voor het decor. Ik was verrast dat men hier alcoholvrij wijn in huis had, dus besteld, helaas niet zo lekker. Het eten was verder prima! Ik had het rundvlees stoofpotje met groene asperges en de huisgemaakte appelmoes was erg lekker. Mijn partner koos voor de dagvis, Heek, de vis was o.k. en de garnering maakte het helemaal af: doperwten-spruit, gezond en bijzonder. De bediening was attent, een beetje 'te' misschien, maar dat kwam waarschijnlijk omdat we in het begin de enige gasten waren. Later op de avond kwamen wat meer mensen. Leuk om eens een keer hier gegeten te hebben.
Edith M.
  • Datum van je bezoek: 30 mei 2015
We hadden een beetje een pechweekend. Vrijdag al enorme vertraging bij de veerboot vanwege een brand. En het weer zat ook al niet mee. Maar ons etentje op zaterdagavond bij 'De Kroontjes' maakte heel veel goed! Wat een verwennerij!
We waren met 4 personen en kozen alle vier het menu van de week. Twee van ons hadden liever vis dan vlees als hoofdgerecht en gelukkig was dat helemaal geen probleem. We werden aangenaam verrast door de presentatie en de kwaliteit van de gerechten. Vooraf een combinatie van gemarineerde zalm, inktvis en Hollandse garnalen. Een prachtig opgemaakt bord met zelfs eetbare bloemen erop. Zeer smakelijk! Als hoofdgerecht 2x kalfsribeye en 2x zeewolf, in alle gevallen met Texelse asperges. Ook hier weer mooi opgemaakte borden. Wat opviel was dat zelfs het garnituur was aangepast aan het keuze van het hoofdgerecht, bij het vlees lagen andere groentes dan bij het de vis. Dat zie je nog wel eens anders. De smaak van de asperges was perfect, vis en vlees waren prima in orde. Als nagerecht werd er duindoornijs geserveerd in een glas, samen met hangop en rozenbottelschuim. Een originele combinatie die heerlijk fris smaakte. De bediening door de eigenaresse van het restaurant was precies goed, niet te opdringerig, niet te afwezig. We hadden een hele gezellige avond en de rekening viel ook niet tegen. Volgende keer zien ze ons weer terug!
Erikgen G.
  • Datum van je bezoek: 29 mei 2015
Op 29 mei jl. werden ook wij getroffen door de brand op de veerboot van Den Helder naar Texel maar in de wachtrij voor de veerboot hebben we ons nuttig bezig gehouden met het selecteren van een restaurant voor ons diner in De Koog.
Wij zijn dus 8 volleyballers uit de buurt van Rotterdam en komen jaarlijks naar Texel voor het Tevoko buitentoernooi en onze ervaring is dat niet alle restaurants een groep die op het laatste moment aankomt kan of wil accepteren.
Naar aanleiding van de IENS recensies hebben we gekozen voor de Kroontjes bij appartementen Bosch en Zee en dat was een regelrechte voltreffer!
Late aankomst vanwege de veerboot-vertraging was geen probleem en de services van de vriendelijke gastvrouw, eigenaar en overige personeel was uitstekend.
Hoogtepunt van de voorgerechten was de "Proeverij De Kroontjes", geweldige gerechtjes die van te voren door de kok werden toegelicht.
Van de 8 heerlijke hoofdgerechten kunnen we de kalfsnek van het Moerkalf en de Boeren Breugel ribroast van het varken van harte aanbevelen.
De geserveerde wijn, Rioja Crianza, smaakte ons uitstekend en zorgde voor ietwat jolige sfeer bij ons aan tafel hetgeen geen enkel probleem is in dit restaurant.
Smakelijke desserts zorgden voor een prima afsluiting van onze avond welke gevolgd werd door een luidruchtige nacht in De Kuip.
En ja de ligging en de buitenkant van De Kroontjes moet je maar voor lief nemen, niks mis mee maar niemand verwacht zo'n goed restaurant achter deze appartementen vlak voor De Koog.
Namens de volleyballers Hartelijk dank aan alle Kroontjes
Daniëlle B.
  • Datum van je bezoek: 15 mei 2015
Wij hebben hier vandaag met een gezelschap van 10 heerlijk gegeten. Het eten was voortreffelijk, de opmaak van de borden was super, het personeel vriendelijk en de ambiance was gezellig. Alle 10 gerechten bevielen erg goed. We hebben erg gesmuld!
Enny A.
  • Datum van je bezoek: 2 mei 2015
Heerlijk gegeten bij dit familierestaurant. Alle gangen waren voortreffelijk en de bediening was aardig. Negeer de weg er naartoe en ga absoluut eten bij dit restaurant. Wij komen hier zeker terug als we weer op Texel zijn.
Ilonka O.
  • Datum van je bezoek: 18 apr. 2015
Dit restaurant lijkt van buiten een beetje op een voetbal kantine. Toen wij binnen kwamen geloofden we onze ogen niet en hebben direct gereserveerd bij de eigenaresse/serveerster. Wat een leuke familie, de restaurant houders. Vader en zoon in de keuken, moeder de vrouw in bediening. En wat hebben we super gegeten. We waren met z'n tweeën. Huis gerookte zalm met mierikswortel crème had mijn vriend. Ik had langzaam gegaarde kalfsnek. Overal is zorg en aandacht aan besteedt. De groenten, de saus, het vlees of de vis. Alles. Dit hadden wij niet willen missen. Ons bezoekje aan Texel was mede hierdoor geweldig!
aart E.
  • Datum van je bezoek: 4 apr. 2015
Heerlijk gegeten bij dit restaurant. Als voorgerecht kroketjes van bospaddestoelen. Drie mooie kroketjes en als hoofdgerecht drie bereidingen van lam. Alle drie even puur en goed van smaak. Mooie kleine porties groente bij het vlees: twee soorten wortel; fijne witlof en mooi gemarineerde courgette. Als dessert namen wij de Texelse kazen. Prachtige stukjes kaas waaronder de kaas met lamsoor ons het meest beviel.

De bedienning was prima. Geen flauwekul en erg hartelijk. Wanneer we de volgende keer weer naar Texel gaan, gaan we hier zeker eten. Een absolute aanrader!
Loura J.
  • Datum van je bezoek: 28 mrt. 2015
Restaurant De Kroontjes; bij aankomst dachten we.. dit lijkt wel een kantine van een sportvereniging. Laat je daardoor niet misleiden en ga naar binnen!

Het eten was zeer goed. Wij hebben genoten van een 3 gangen menu en waren erg enthousiast. Het lam is een aanrader!

Er werd genoeg tijd gemaakt om een praatje te houden. Wij houden van de nuchterheid van de eigenaresse en wat wij ook erg leuk vonden was dat de koks (vader en zoon) zelf de gerechten kwamen serveren.

Wij hebben een TOP avond gehad en we hopen dat andere gasten net zo mogen genieten!

Bert O.
  • Datum van je bezoek: 13 mrt. 2015
Vorige week hebben wij, echtpaar uit Vught, gegeten bij dit restaurant: een Brabants gemoedelijke, sfeervolle uitstraling heeft deze brasserie. Maar waar wij van onder de indruk waren was de gastvrijheid, de hartelijke bediening en het uitstekende eten. Heerlijke salade met gerookte poon en sprot vooraf, precies goed van smaakcombinatie en als hoofdgerecht sucadelam. nog niet eerder gegeten, uitstekend klaargemaakt en met de nodige goede omlijsting een fantastisch hoofdgerecht.
Compliment voor de kok en Gerda, gastvrouw en eigenaresse.
Eagleeye .
  • Datum van je bezoek: 26 feb. 2015
Ter afsluiting van ons verblijf op Texel wilden we lekker uit eten. Afgaand op de recensies die we lazen moest het goed toeven zijn in 'De Kroontjes'. Dus gebeld. Er was gelukkig nog plaats en we reserveerden voor diezelfde avond. Toen we aankwamen was de gastvrouw druk met de andere gasten. Het restaurant zat op dat moment op een paar tafeltjes na, vol.
We werden gastvrij onthaald en naar onze tafel gebracht.
Een klein kwartier later (we hadden inmiddels al iets te drinken) kregen we de menukaarten uitgereikt, uitleg over de gerechten en aanvullende mogelijkheden. Een heel goed begin.
Nadat de bestelling was opgenomen werd de tafel verder gedekt met het bestek voor de voorgerechten. De gastvrouw droeg hierbij witte handschoenen. Sommigen vinden dit misschien overdreven, maar ik vind het getuigen van respect voor je gasten en het serieus nemen van hygiënevoorschriften.
Ze verontschuldigde zich tussen voorgerecht en hoofdgerecht nog dat het eigenlijk te lang duurde. Wij hadden hier nog niet echt iets van gemerkt en bovendien zagen we dat ze, ondanks de drukte, voor alle gasten de tijd nam.
We hebben (met 5 personen) 4 verschillende voorgerechten, 3 verschillende hoofdgerechten en 4 verschillende nagerechten gehad.
Nu kan ik hier enorm gaan uitweiden over de smaak en de composities van de gerechten, maar ik zou de kok waarschijnlijk alleen maar tekort doen. Wat een onwaarschijnlijk stukje vakmanschap en liefde voor het vak wordt hier aan de dag gelegd. Niets dan lof! Van de wijn tot het dessert, van het vlees tot de aardappelen, van ontvangst tot afscheid, in een woord: 'Perfect'.
Ben je op Texel, wil je heerlijk eten en je écht gast voelen? Vereer dan Restaurant De Kroontjes met een bezoek.