De Kroontjes

Dorpsstraat 233 1796 CD De Koog Nederland Kaart

Over het restaurant De Kroontjes

Voor de kleine en grote eter

Het grootste waddeneiland wordt opgesierd door de Kroontjes. Hier worden streekproducten van Texel geserveerd met een twist, zoals de haring in nori. De keuze om meerdere gerechtjes per gang te bestellen is niet alleen leuk, maar ook tegen verspilling. Geef je een (bruiloft)feest? Dan ook halen ze alles uit de kast om jou een heerlijke avond te bezorgen.

Meer informatie over restaurant De Kroontjes

Stopt bijna voor de deur (150 meter)
  • Kom je met de auto?

9,2
9,2
Wilinca .
  • Datum van je bezoek: 2 sep. 2016
Ook dit jaar zijn we weer twee keer bij De Kroontjes gaan eten. Het is echt de moeite waard. Het idee van de verschillende kleine gerechten, waaruit je kan kiezen, is goed gevonden. Het geeft je de gelegenheid verschillende dingen te proberen. We zijn beide keren gegaan voor twee gerechten per gang. En dat is voor de normale eter echt meer dan voldoende. En alles wat we gegeten hebben was weer voortreffelijk. Geweldig goed bereid en mooi opgemaakt. De bediening was als altijd ook uit de kunst.
Gerda, Ronald en Sander, ontzettend bedankt voor het geweldige eten en de gezelligheid. Hopelijk komen we volgend jaar weer!!!!
Arnoud G.
  • Datum van je bezoek: 27 aug. 2016
Nadat de zoveelste senior had aangegeven geen heel hoofdgerecht te kunnen wegwerken besloten de vriendelijke mensen van de Kroontjes hun gangen gewoon in lekkere kleine gerechtjes aan te bieden.

Daardoor bevonden wij ons in de uitzonderlijke situatie dat we opeens met zijn vieren acht voorgerechtjes op tafel hadden, plus een uitstekende Rioja.

Die gerechtjes waren echt heel erg lekker. Salade van lamsham met zilte aardappel, kaaskroketjes, zalm met Wasabi mayonaise en fijne verse oesters. Allemaal uitstekend en dus zo verdwenen. Als hoofd waren er oa zacht gegaarde kippedijen, een spiesje van heerlijk lamsvlees en ook een grote entrecote.

Zelf vond ik het wel erg prettig om gewoon een groot hoofdgerecht te kunnen eten. Al die keuze is geweldig en de hoeveelheid werk die de chef aan deze werkwijze heeft is prijzenswaardig, zeker gezien de hoeveelheid aandacht die elk afzonderlijk gerechtje op de kaart duidelijk heeft gehad.

Tegelijkertijd ben ikzelf niet bejaard en heel goed in staat mijn bord leeg te eten, en voelt het eten van twee verschillende gerechten tegelijkertijd (de kaart biedt zelfs de mogelijkheid voor 3 gerechtjes) een beetje gespleten en verwarrend aan. Wel weer eens wat anders, en bij de eveneens heerlijke toetjes had ik hier geen enkel probleem mee.
dirk.dekker .
  • Datum van je bezoek: 13 aug. 2016
pittige gamba's als voorgerecht, een malse lamspies als hoofdgerecht en ijsvariatie als dessert!
Alles voortreffelijk klaargemaakt en hartelijk en gastvrij opgediend. Kortom; voor herhaling aanbevolen !!
claudia.dion .
  • Datum van je bezoek: 30 jul. 2016
Heerlijk gegeten in een gastvrije omgeving. Beetje verborgen, maar de kookkunst maken dat meer dan goed! Originele gerechten, die allemaal zeer smaakvol waren. Ook de kinderen kwamen aan hun trekken. Aanrader om op Texel te gaan eten.
Guido D.
  • Datum van je bezoek: 24 jul. 2016
Heerlijk gegeten hier op een zondagavond. We hadden het 2-2-2 menu (van elke gang twee). Vooraf de zalm welke heerlijk gerookt was en de courgette soep welke goed smaakte, maar te zout was. Als hoofdgerecht had ik de lamspies, deze smaakte uitstekend. De wrap met paddenstoelen had wat spannender qua smaken gemogen. De twee dessertgerechtjes waren allebei top: De macaron met rood fruit en de chocolade parfait.
De zaak is sfeervol ingericht en het personeel is super aardig en attent.
Al met al een aanrader als je in de buurt van de Koog zit.
Erik R.
  • Datum van je bezoek: 24 jul. 2016
In leuke ambiance heerlijk gegeten voor een redelijke prijs. Het concept van kleine gerechten in een menu vonden we leuk. Alle gerechten waren goed en mooi opgemaakt. Een aanrader voor wie op Texel wat anders wil dan de vele restaurantjes in De Koog.
Maddy W.
  • Datum van je bezoek: 16 jul. 2016
Een klein stukje lopen van het centrum, maar wat een verrassing dit restaurant. Leuk concept, je kiest meerdere kleine gerechtjes. Ideaal voor mensen die moeite hebben met keuzes maken. De bediening was vriendelijk en bekwaam. Sfeer in het restaurant gedeelte was prettig, alleen het bargedeelte met pooltafel deden daar een beetje afbreuk aan (als we dan toch een puntje van kritiek mogen noemen). Hier komen we zeker terug.
Trees R.
  • Datum van je bezoek: 14 jun. 2016
Wat kan Ronald koken zeg,we hebben vandaag wederom weer heerlijk gegeten.
Vandaag was Easy Thuesday ,waaruit we konden kiezen uit een vis of vlees menu.
Het was echt voortreffelijk.
Wij komen ieder jaar als we op Texel zijn in dit restaurant eten,en willen Ronald en Gerda super bedanken voor het heerlijke eten en de gastvrijheid,echt super.
K.R. L.
  • Datum van je bezoek: 9 jun. 2016
Op IENS gezocht naar een goed en betaalbaar restaurant voor de viering van mijn 70ste verjaring. Hoewel veel erg positieve recensies toch met 'gezonde' twijfel (ben erg kritisch) naar de Kroontjes. Volstrekt misplaatste argwaan! Familie Kroon verdient alle lof! Fantastisch eten, bediening, entourage en ook nog eens '200'% 'value for money' (32,50 euro voor 6 prima gerechten). De Chardonnay huiswijn was voor mijn vrouw een genoegen. Volgende keer Texel, zo wie zo het tweede bezoek aan de Kroontjes!
JodeKok .
  • Datum van je bezoek: 9 jun. 2016
Logerend in het appartementencomplex Bosch en Zee, is een bezoek aan het aangrenzende Restaurant de Kroontjes niet te versmaden. De zeer goede ervaring van een jaar terug werd herbevestigd! Wat een heerlijkheden. Nieuw was de keuze uit 1, 2 of drie gerechtjes per gang. Wij kozen voor de gemiddelde eter, dus 2 gerechtjes per gang. (€ 32,50) Het voorgerecht gerookte zalm en lamsham was prachtig op smaak. Het hoofdgerecht bestond uit coq au vin en een lamsbiefstukje met bijpassende garnituur. Alles gemaakt van verse producten en de bijpassende wijnen waren zorgvuldig uitgekozen.
Een hilarisch moment was de uitruk van de kok, na het afgaan van het brandalarm in een van de huisjes. Haast was geboden, want een onnodige inzet van de brandweer zou een forse aanslag betekenen op de maandomzet….. Het was loos alarm.
Het dessert, een chocolade bol met een heerlijke dessertwijn en een kaasplankje met een 10 jaar oud glaasje port completeerde het diner. Wij hebben weer ouderwets lekker genoten, volgend jaar komen wij zeker weer.

Frank V.
  • Datum van je bezoek: 9 jun. 2016
Prima gegeten en zaak is zowel aan binnen als buitenzijde keurig opgeknapt. Kon nu kiezen uit 1/2/3-keuzemenu. Wij hadden gekozen voor 2 gangenmenu, dit houdt in dat je kan kiezen uit 2 voorgerechten / 2 hoofdgerechten / 2 nagerechten. Alles smaakte prima en krijgt er ook wijnadvies bij per gang. Wat ik persoonlijk jammer vind is dat je dan van alles iedere keer een kleinere portie krijgt. Had lekker stukje hertenvlees, echter is dan eigenlijk te klein om lekkere smak goed te proeven. Hebt al met al meer dan voldoende gegeten, dit is probleem niet. Zo liever van alles een grotere portie hebben en 1 deel. Bediening is altijd lekker vlot en leuk, niets over te zeggen en eten is verder gewoon goed. Kortom leuke avond gehad en gaan volgende keer zeker weer terug.
Baton .
  • Datum van je bezoek: 27 mei 2016
Het concept van menu's met een, twee of drie voor- en hoofdgerechten met een, twee of drie deserts is bijzonder geslaagd. Porties zijn bescheiden en je kunt op deze manier genieten van meerdere uitstekende streekgerechten. Ook de kleine en grote eter komen op deze manier aan hun trekken. En als je samen bent kun je natuurlijk ook combineren. De lamsham als voorgerecht is wat mij betreft een aanrader. Ook de lamsbiefstuk was prima. Maar dat mag je ook verwachten als je op texel bent.
Wel jammer dat de fles water dan € 5,50 kost.
Claudia G.
  • Datum van je bezoek: 14 mei 2016
Leuk concept, lekker gegeten, aardige bediening welke iets vlotter had gemogen. Maar het was een gezellige avond met goed eten.
Meissi .
  • Datum van je bezoek: 7 mei 2016
Wat een leuk concept met al die kleine gerechtjes! Ook handig wanneer je niet zo'n grote eter bent, of juist wel! Prima smaken. Gezellige bediening en gemoedelijke sfeer. Je moet de zaak wel weten te vinden, ligt iets achteraf, maar gelukkig waren we getipt door vrienden!
Nicole V.
  • Datum van je bezoek: 6 mei 2016
Het eten bij De Kroontjes is verrukkelijk. De keuzemogelijkheid is of 1 x een voorgerechtj, 1 x een hoofdgerechtje, 1 x een nagerechtje (voor de kleine eters), of 2 x een voor-, hoofd-, nagerechtje (voor de normale eters), of 3 x een voor-, hoofd-, nagerechtje. Deze verschillende gerechtjes worden vervolgens tegelijkertijd op verschillende bordjes geserveerd. Op deze manier kun je verschillende spcialititn uitproberen.
Vanwege het feit dat er nog twee groepen aan het eten waren en het bereiden van al deze verschillende gerechtjes had de keuken zijn handen vol aan het koken ervan en was de wachttijd erg lang. Toen wij na 3 kwartier vroegen of het nog lang duurde kregen we te horen dat de kok zijn best deed en hij maar twee handen heeft. Wij vonden manier waarop dit werd gezegd niet erg gastvrij. Het was een mooie geste geweest om ons bv iets aan te bieden in de vorm van stokbrood oid. Wij hebben dit zlf besteld en kregen twee pistolets voor 7 personen.....
De service van de andere dame en haar zoontje was echter allervriendelijkst!
Het eten maakte het lange wachten meer dan goed en was ronduit verrukkelijk. Mijn gamba's pil pil en garnalenkroketjes waren zalig, ook de lamsrack (ik had ipv 2 verschillende hoofdgerechten, 2 porties besteld heel mals en lekkker bereid. Mijn kaas als nagerecht ook heerlijk. De toetjes van mijn tafelgenoten waren een feestje! Kortom zeker een restaurant waar wij graag nog een keer terugkomen.
Broin .
  • Datum van je bezoek: 30 apr. 2016
Wanneer je naar de Kroontjes toe loopt lijkt het net de receptie van een gemiddeld vakantiepark.
Eenmaal binnen ben je dit beeld gelijk kwijt. In dit gezellige huiskamer restaurant word je ontvangen in een ongedwongen atmosfeer.
Wat op valt, is dat groot en klein het prima naar de zin heeft.
We zijn geen wijndrinkers maar de lokale Texelsche bieren vallen altijd erg bij ons in de smaak en ook deze maal combineren ze prima met de gerechten op tafel.
De tafels zijn ruim de stoelen zitten prima en de kaart is onverwacht.
Na een korte uitleg snap je hoe het werkt je kunt kiezen uit 1,2 of 3 voor,-hoofd,- of nagerechten en afhankelijk van het seizoen kunnen er nog dingen bij besteld worden.
Veel produkten zijn van lokale herkomst. Nagenoeg de hele Texelsche veestapel paradeert op de menukaart maar ook de zee heeft haar inbreng met mooie soms onverwachte zeedieren. Ook de vegetariër is niet vergeten.
Na je bestelling moet je eventjes geduld hebben, de klein tweemans brigade in de keuken heeft eventjes nodig om een klein sprookje op je bord te toveren m aar ze doen dat dan ook met passie. Hier wordt met liefde gewerkt aan geweldige smaakervaring.
Van voorgerecht tot dessert heerlijke gerechten met onverwachte combinaties. De afzonderlijke smaken van de ingrediënten maar ook de combinatie waren een feestje in je mond. Alles met zorg bereidt en gepresenteerd.
Wij hebben in lange tijd niet zo genoten dan hier. Een aanradder
Evelyne G.
  • Datum van je bezoek: 28 apr. 2016
Dank jullie voor de gastvrijheid en het heerlijke eten! Een top restaurant!!!
Groetjes ook namens Thomas. Vooral een originele menukaart die je ook andere gerechten laat proeven.
jan L.
  • Datum van je bezoek: 21 apr. 2016
In de Kroontjes een heel vriendelijk ontvangst en leuk menu met meerdere voor en hoofdgerechten alles super lekker en van grote klasse. Een echte verassing en aanrader in het Texelse.
Peter V.
  • Datum van je bezoek: 16 apr. 2016
Wat een geweldig restaurant! Het eten was verrukkelijk en van een zeer hoog niveau. De service was vriendelijk en professioneel. Het zou mij niet verbazen als hier zo meteen een Michelin ster uitgedeeld wordt!
Snakkertje .
  • Datum van je bezoek: 16 apr. 2016
Concept keuze uit kleine gerechtjes past helemaal bij ons, dus extra van genoten.
Heerlijke en eerlijke gerechten, goed op smaak en heerlijke bijpassende wijnen. Dat alles in een leuke en gezellige ambiance (huiskamergevoel) met hartelijke gastvrouw(en). Het zit een beetje verscholen van de weg af, je loopt er niet zo naar binnen. Maar, wel doen dus!! (loopafstand van centrum De Koog).
Favorieten van mij waren de lamskarbo en zalm en van partner de leng en de coq au vin. We komen zeker terug!