Over het restaurant De Kromme Dissel

"
Middenin de Gelderse bossen staat restaurant De Kromme Dissel. Al sinds de jaren 70 bekroond met een Michelinster en dat is niet voor niks. In de 17e eeuwse Saksische boerderij is het puur genieten van echt eten. Weinig liflafjes op de kaart, maar hertenrug, zwezerik, tarbot en Black Angus. De vriendelijke, relaxte bediening doet er alles aan om je een fijne avond te bezorgen."

Menuprijzen

9,6

Jouw recensie over het restaurant De Kromme Dissel

Wil H.
  • Datum van je bezoek: 17 nov. 2017
Originele gerechten die uitstekend smaakten en op zeer stijlvol servies werden opgediend. Een fijne en rustige ambiance die alle gelegenheid bood tot een goed gesprek aan tafel.
Wim en Janny B.
  • Datum van je bezoek: 14 nov. 2017
smaakvolle gerechten en voorbeeldige bediening. Waar komt de chefkok nog bij je aan tafel om de gerechten persoonlijk toe te lichten ? Hier wel dus! Hulde aan Tonny Berentsen, een gezellig gastronomisch wonder!
Charles G.
  • Datum van je bezoek: 14 nov. 2017
Zoals praktisch altijd in de Kromme Dissel hadden wij weer een heerlijke avond waarbij wij niet alleen genoten van de prima gerechten maar ook van de gastvrijheid!!!
Emily B.
  • Datum van je bezoek: 11 nov. 2017
Geweldige ervaring!
C. S.
  • Datum van je bezoek: 10 nov. 2017
Wij hebben een fantastische avond gehad met een super 7 gangen menu en ook nog spannende amuses. Fijne gezellige sfeer en zeer vriendelijke bediening. Komen zeker snel terug naar De Kromme Dissel
Marita R.
  • Datum van je bezoek: 7 nov. 2017
Wat een toptent! En wat een heerlijk eten, leuke persoonlijke benadering van de chef. Heel verassende gerechten en de bediening is ook uitstekend. Je krijgt alle tijd en aandacht. Heel relaxte sfeer en heerlijke wijnen! Op naar een 2 de ster!
Robert C.
  • Datum van je bezoek: 3 nov. 2017
Heerlijk eten, vriendelijke en efficiente bediening, mooie ambiance, maar....het was gewoon te donker! Anderen zouden het misschien 'sfeervol' noemen, maar het visuele aspect van het eten is toch essentieel? Vooral bij de amuses was het storend. We kregen gedetailleerde omschrijvingen van de gerechten, maar konden ze vervolgens amper zien. We vonden trouwens dat de amuses iets te veel op elkaar leken, hoe lekker dan ook. Nog een maartje was hoe de menu's uitgelegd werden. Prachtig dat de chefkok alles komt vertellen, maar wij in elk geval konden de hoeveelheid informatie, erg snel geleverd, niet goed onthouden. Wij vinden het van belang om iets op schrift te zien, om rustig tot een keus te kunnen komen. Mede daarom kozen we voor a la carte, en het zwezerik-gerecht was een echte topper! Mijn wilde eend vond ik iets minder maar nog altijd heerlijk, en mijn vrouw vond het ree-gerecht uitstekend. Prijzen zijn wat je bij een Michelin-restaurant verwacht, alleen €8,75 voor een fles water?! En de wijnglazen zijn weliswaar groot, maar de 'glazen' wijn waren erg mager...
Sorry voor de kritische toon, maar we hebben ook veel 'goed' en 'zeer goed' boven ingevuld! En u vraagt ook om eerlijke reacties. We hebbeen ondanks wat teleurstellingen toch zeer genoten, en lekker zitten smullen.
FRED M.
  • Datum van je bezoek: 26 okt. 2017
Door nostalgie gedreven de "Kromme Dissel"bezocht en moeten vaststellen dat de top kwaliteit die
wij reeds in 1971 geserveerd kregen nog steeds geevenaard wordt.
Hoewel wij niet de grootste liehebbers zijn van rood vlees hebben wij ons laten verleiden om ons een heerlijke
getrancheerde herterug te laten opdienen.In een woord 'voortreffelijk".

Chapeau!!!!

Fred Mulder
Ruud R.
  • Datum van je bezoek: 20 okt. 2017
Geweldig!! Fantastische gerechten (alleen al vd start met de reis door Zuid-Amerika word je helemaal gelukkig). Mooie wijnen met een goed verhaal erbij. Super attente, vriendelijke bediening die ook tijd maakt voor een praatje. Ruim en gezellig ingericht. Topper!
corrie P.
  • Datum van je bezoek: 20 okt. 2017
Super restaurant, gezellig , fijne bediening, en heel speciaal dat de chef zelf aan tafel komt overleggen wat je wilt eten!
We gaan er zeker graag nog eens eten!
Paul F.
  • Datum van je bezoek: 4 okt. 2017
Vriendelijke ontvangst, verrassende amuses en menu toegelicht door de kok en een goed wijnarrangement. Alles goed op schema met een goede en vriendelijke bediening.
cobydeboer .
  • Datum van je bezoek: 4 okt. 2017
Een in alle opzichten perfecte lunch genoten! Van ontvangst tot vertrek in de watten gelegd. Heerlijke en verrassende gerechten met iedere keer weer een bijzondere smaakbeleving. Opmaak van de borden is geweldig mooi. (Bob)wijnarrangement paste naadloos bij de gerechten, vlotte, leuke, deskundige uitleg. De persoonlijke aandacht van de chef komt gastvrij, attent en gemeend over. Het geheel goed beschouwend is het concept van de Kromme Dissel echt uniek.
Kortom: een regelrechte aanrader.
heuvwyn .
  • Datum van je bezoek: 3 okt. 2017
Wat een heerlijke ambiance. Fantastisch dat de chef zelf aan tafel het menu komt bespreken. De sommelier is de beste van Nederland en heeft een verrukkelijk arrangement. maar de uitgebreide wijnkaart laat zeer verrassende en betaalbare wijnen zien. Een 10 met een griffel.
Marcus W.
  • Datum van je bezoek: 29 sep. 2017
Zeer positief verrast door de creativiteit van de kaart, en zeer goed gegeten. Fijne sfeer en een gezellige avond gehad.
Ad W.
  • Datum van je bezoek: 24 jun. 2017
Na een indrukwekkende eerste ronde in de winter nu geboekt voor een lunch in de zomer. Het was mooi zomerweer, het terras was ingedekt. We kregen een plaatsje onder het luifel, fijn. De tuin heeft rondom een hoge haag. Als aperitief een Chardonnay 2014 van Domaine Trichon die goed beviel. Ernaast een tweetal keurig gepresenteerde krokantjes, lekker. Chef Tonny Berentsen kwam onze wensen doorspreken, prima.

De amuse was weer uit de reizen reeks die ditmaal door zuid Amerika gaat. Die van mij was geïnspireerd op Cuba en gepresenteerd in een sigarenkistje. Met cola gelakt buikspek waarbij bereidingen van amandel en suikerriet, gerookt in sigaar. Mooie smaken waarin de rooktoets van sigaar goed te proeven was.

Ronny Brouwer, sommelier van het jaar was er ditmaal wel. Hij presenteerde keurig redelijk uitgebreid de eerste, hele originele, begeleider. Een sake Azure geschonken uit een Azuur blauwe fles en gemaakt van water uit een bron gevonden in de bodem onder de Grote Oceaan. Een complex drankje, aangenaam droog met een ziltige toets. Op het zwarte bord een strakke presentatie in Japanse stijl. Een mooie plak sashimi van hamachi, erop wakame en een gedroogde grijze garnaal, ernaast gepelde grijze garnalen, gepocheerde oester, quenelle ijs van yuzu en crunch van zeegroenten. Heerlijke ziltige toetsen die mooi combineerden met het heerlijke zoetzure ijs en prima texturen. De sake sloot keurig aan en was duidelijk op zijn lekkerst naast de oester, prima. (9.7)

Verder met een cava geschonken uit een mooie magnum. De Blanca Cusine 2010 gemaakt in een stijl van een rijpe champagne. In een wit schaaltje een op de huid gebakken rode mul op een bedje van gewelde quinoa met ertussen een plak chorizo, ernaast een bruin gebakken pétoncle, gebakken cantharellen, lamsoren en koren asperge. Het geheel was afgewerkt met een krokantje met tandoori en bouillabaisse saus. Heerlijke mediterrane smaken, sappige pétoncle met een naadloos aansluitende cava. (9.7)

Uit de Loire een Cabernet Franc 2015 van La Mine, tikkeltje boers, heerlijk fris en sappig. Op het zwarte bord een bruin gebakken lams haasje met ernaast een stukje van de rib gemarineerd in sinaasappel waartussen eigen saus, lekker plakkerig. Ernaast een cilinder van komkommer gevuld met lamscurry, dubbel gedopte doperwten, toefjes crème van doperwt met druppels zwarte curry (mild) en lepeltjes verse roomkaas. Het haasje was keurig gegaard, super mals met een relatief milde smaak, deze combineerde prima met wijn en garnituur. Saus was lekker puur, helaas geen kannetje op tafel. Genieten weer. (9,6)

De dessertwijn was een Coteaux du Layon van het huis Cady, friszoet, complex met subtiele honingtoets. Op het blauwe bord structuren van braam, vers, gelei, plaatjes merengue, crunch en quenelle sorbetijs waarin wat lavendel was verwerkt. Centraal een cheesecake met druppels vlierbloesem. Verder stukjes rode biet, granité van groene kruiden en een olie van basilicum. Wat een complexiteit met hierin centraal de bramensmaak. De wijn was in balans maar werd door de wat complexe smaken toch wat weggedrukt. Met zijn aroma vulde hij het gerecht aan. (9,6)

Bediening was uitstekend verzorgd, Keurige wijn presentaties en gedetailleerde uitleg van de gerechten op hele correcte en gezellige wijze.

Prijs-kwaliteitverhouding was uitstekend.

Kortom een hele geslaagde middag, verfijnde gerechten met luxe ingrediënten waarin veel te proeven was, begeleid door originele dranken. Wel ietsje kleine porties, wat ik zelf niet erg vind bij deze kwaliteit. Dit kon met het luxe brood, dat bij ieder gerecht werd uitgeserveerd, worden gecompenseerd. Aanrader voor de fijnproever, wijnliefhebber en levensgenieter. We voegen ze graag toe aan onze favorietenlijst, bedankt.
marcel D.
  • Datum van je bezoek: 6 jun. 2017
Geweldige zaak met heerlijke wijnen en bijbehorende gerechten. We hadden het geluk te mogen overnachten in naastgelegen hotel dus kunnen genieten van alles wat ze ons te bieden hadden! Lieve/ professionele bediening en een geweldige entourage! Ook onze complimenten voor de fijne sfeer die jullie creëeren! We hebben in menig ander sterren restaurant een stijve/ afstandelijke sfeer mogen ervaren... iets wat hier totaal niet aan de orde is! Wij komen heel graag weer terug! Wat een fijne beleving!
Shiryl93 .
  • Datum van je bezoek: 12 apr. 2017
Hier gegeten met de restaurantweek. Dit was mijn eerste michelinsterervaring en wat fijne! Het decor was knus, op een goede manier ouderwets en ze hadden zelfs de openhaard aanstaan. We hebben vooraf vier verschillende amuses gehad. De eerste was meer een opwarmertje, babymais in een soort sojasaus en een maisschuimpje. Niet heel bijzonder van smaak wel lekker. Vervolgens kregen wij drie amuse's die een reis door Azië vormde. Je kreeg er bijpassende ansichtkaartjes bij en op de achterkant was het gerecht omschreven. Erg smakelijk allemaal met name de eendenwonton in consommé met een eendentongbeignet bovenop. Vervolgens kwam chefkok Tonny naar ons om te vertellen wat we geserveerd kregen en hebben ook een gang extra genomen met wijnarrangement. Het voorgerecht was een ceviche van rauwe zeebaars, met octopus en een Kokkelcrème met daarboven op een cracker van paellarijst en inktvisinkt. Voor de visliefhebbers was niet echt een feestje. Daarna kregen wij de extra gekozen gang dit was een hommage aan de asperge. Een cremeuse van asperge, gegrilde asperge, zeeduivel, pastinaakcreme en een soort paddestoel. Het klinkt niet heel bijzonder maar wat was dit ongelofelijk lekker. Al het eten was ongelofelijk lekker en de uitgekozen wijnen waren subliem! Ook de sommelier Ronny was erg vriendelijk en vertelde met passie over de gekozen wijnen wat de ervaring alleen maar leuker maakte! Zelfs de friandises waren goddelijk en met name de madeleines met chocoladesaus. Het enige minpuntje was soms de bediening, ze vroegen niet allemaal of alles naar wens was of ruimde de borden af zonder een woord te zeggen wat een beetje apart was. Maar dat was het enige kleine minpuntje van een hele mooie avond! Ik zou hier zeker nog een keer willen eten!
Elly F.
  • Datum van je bezoek: 18 feb. 2017
We hadden iets te vieren en gingen op zoek naar een hotel met een culinair restaurant. Gekozen voor hotel Klein Zwitserland en de Kromme Dissel en daar hebben we geen spijt van. Het restaurant is zeer sfeervol. Het menu was uitstekend en de gerechten waren gevarieerd en werden mooi gepresenteerd. De vele amuses vooraf waren ook erg lekker. We vonden het jammer dat het stukje kalfshaas van het hoofdgerecht niet iets groter was. Het dessert sprak ons het minst aan. Het vegetarische menu was niet heel bijzonder en zou op dit niveau beter kunnen. Het verrassende wijnarrangement, met wijnen uit minder bekende gebieden, maakte het diner compleet. De bediening was super en met name de assistent sommelier was zeer gedreven. Die komt er wel...... Aan het einde van de avond kwam de chef-kok nog een uitgebreid praatje aan tafel houden en dat maakte het geheel ook weer wat persoonlijker.
Wilbur R.
  • Datum van je bezoek: 14 feb. 2017
Heerlijk gegeten op onze trouwdag. Waren zeer atent met een presentje voor onze huwelijkdag. Personeel zeer service gevoelig. Prettige manier met omgang klanten. Eten goed maar verwacht je ook bij een restaurant met een * Gerechten zien er verzorgd uit.Hadden een 5 gangen menu met een wijn advies en dat was ook goed.
Mark V.
  • Datum van je bezoek: 27 sep. 2016
Sfeervol. Vriendelijk. Netjes. Beleefd. Niet té stijfjes. Hier ga je alleen heen als je de tijd kan nemen en houdt van lang tafelen. 4e keer dat we hier waren. Weer fantastisch en onovertrefbaar gegeten. Ook vegetarisch was geweldig en verrassend. Goed bijpassende wijnen. Bedienend personeel duidelijk wat jonger en minder ervaren dan 10 jaar geleden, maar prima, dikke voldoende en goede service, informatie, humor en geweldig eten!