De Kromme Dissel (Bilderberg)

Klein Zwitserlandlaan 5 6866 DS Heelsum Nederland Kaart

Over het restaurant De Kromme Dissel (Bilderberg)

"
Middenin de Gelderse bossen staat restaurant De Kromme Dissel. Al sinds de jaren 70 bekroond met een Michelinster en dat is niet voor niks. In de 17e eeuwse Saksische boerderij is het puur genieten van echt eten. Weinig liflafjes op de kaart, maar hertenrug, zwezerik, tarbot en Black Angus. De vriendelijke, relaxte bediening doet er alles aan om je een fijne avond te bezorgen."

Menuprijzen

Lunchmenu doordeweeks
    Lunchmenu in het weekend
    Dinermenu doordeweeks
    Dinermenu in het weekend

Meer informatie over restaurant De Kromme Dissel (Bilderberg)

• : Gratis parkeren in de buurt & parkeerplaats

9,4
9,3
Ad W.
  • Datum van je bezoek: 24 jun. 2017
Na een indrukwekkende eerste ronde in de winter nu geboekt voor een lunch in de zomer. Het was mooi zomerweer, het terras was ingedekt. We kregen een plaatsje onder het luifel, fijn. De tuin heeft rondom een hoge haag. Als aperitief een Chardonnay 2014 van Domaine Trichon die goed beviel. Ernaast een tweetal keurig gepresenteerde krokantjes, lekker. Chef Tonny Berentsen kwam onze wensen doorspreken, prima.

De amuse was weer uit de reizen reeks die ditmaal door zuid Amerika gaat. Die van mij was geïnspireerd op Cuba en gepresenteerd in een sigarenkistje. Met cola gelakt buikspek waarbij bereidingen van amandel en suikerriet, gerookt in sigaar. Mooie smaken waarin de rooktoets van sigaar goed te proeven was.

Ronny Brouwer, sommelier van het jaar was er ditmaal wel. Hij presenteerde keurig redelijk uitgebreid de eerste, hele originele, begeleider. Een sake Azure geschonken uit een Azuur blauwe fles en gemaakt van water uit een bron gevonden in de bodem onder de Grote Oceaan. Een complex drankje, aangenaam droog met een ziltige toets. Op het zwarte bord een strakke presentatie in Japanse stijl. Een mooie plak sashimi van hamachi, erop wakame en een gedroogde grijze garnaal, ernaast gepelde grijze garnalen, gepocheerde oester, quenelle ijs van yuzu en crunch van zeegroenten. Heerlijke ziltige toetsen die mooi combineerden met het heerlijke zoetzure ijs en prima texturen. De sake sloot keurig aan en was duidelijk op zijn lekkerst naast de oester, prima. (9.7)

Verder met een cava geschonken uit een mooie magnum. De Blanca Cusine 2010 gemaakt in een stijl van een rijpe champagne. In een wit schaaltje een op de huid gebakken rode mul op een bedje van gewelde quinoa met ertussen een plak chorizo, ernaast een bruin gebakken pétoncle, gebakken cantharellen, lamsoren en koren asperge. Het geheel was afgewerkt met een krokantje met tandoori en bouillabaisse saus. Heerlijke mediterrane smaken, sappige pétoncle met een naadloos aansluitende cava. (9.7)

Uit de Loire een Cabernet Franc 2015 van La Mine, tikkeltje boers, heerlijk fris en sappig. Op het zwarte bord een bruin gebakken lams haasje met ernaast een stukje van de rib gemarineerd in sinaasappel waartussen eigen saus, lekker plakkerig. Ernaast een cilinder van komkommer gevuld met lamscurry, dubbel gedopte doperwten, toefjes crème van doperwt met druppels zwarte curry (mild) en lepeltjes verse roomkaas. Het haasje was keurig gegaard, super mals met een relatief milde smaak, deze combineerde prima met wijn en garnituur. Saus was lekker puur, helaas geen kannetje op tafel. Genieten weer. (9,6)

De dessertwijn was een Coteaux du Layon van het huis Cady, friszoet, complex met subtiele honingtoets. Op het blauwe bord structuren van braam, vers, gelei, plaatjes merengue, crunch en quenelle sorbetijs waarin wat lavendel was verwerkt. Centraal een cheesecake met druppels vlierbloesem. Verder stukjes rode biet, granité van groene kruiden en een olie van basilicum. Wat een complexiteit met hierin centraal de bramensmaak. De wijn was in balans maar werd door de wat complexe smaken toch wat weggedrukt. Met zijn aroma vulde hij het gerecht aan. (9,6)

Bediening was uitstekend verzorgd, Keurige wijn presentaties en gedetailleerde uitleg van de gerechten op hele correcte en gezellige wijze.

Prijs-kwaliteitverhouding was uitstekend.

Kortom een hele geslaagde middag, verfijnde gerechten met luxe ingrediënten waarin veel te proeven was, begeleid door originele dranken. Wel ietsje kleine porties, wat ik zelf niet erg vind bij deze kwaliteit. Dit kon met het luxe brood, dat bij ieder gerecht werd uitgeserveerd, worden gecompenseerd. Aanrader voor de fijnproever, wijnliefhebber en levensgenieter. We voegen ze graag toe aan onze favorietenlijst, bedankt.
marcel D.
  • Datum van je bezoek: 6 jun. 2017
Geweldige zaak met heerlijke wijnen en bijbehorende gerechten. We hadden het geluk te mogen overnachten in naastgelegen hotel dus kunnen genieten van alles wat ze ons te bieden hadden! Lieve/ professionele bediening en een geweldige entourage! Ook onze complimenten voor de fijne sfeer die jullie creëeren! We hebben in menig ander sterren restaurant een stijve/ afstandelijke sfeer mogen ervaren... iets wat hier totaal niet aan de orde is! Wij komen heel graag weer terug! Wat een fijne beleving!
Shiryl93 .
  • Datum van je bezoek: 12 apr. 2017
Hier gegeten met de restaurantweek. Dit was mijn eerste michelinsterervaring en wat fijne! Het decor was knus, op een goede manier ouderwets en ze hadden zelfs de openhaard aanstaan. We hebben vooraf vier verschillende amuses gehad. De eerste was meer een opwarmertje, babymais in een soort sojasaus en een maisschuimpje. Niet heel bijzonder van smaak wel lekker. Vervolgens kregen wij drie amuse's die een reis door Azië vormde. Je kreeg er bijpassende ansichtkaartjes bij en op de achterkant was het gerecht omschreven. Erg smakelijk allemaal met name de eendenwonton in consommé met een eendentongbeignet bovenop. Vervolgens kwam chefkok Tonny naar ons om te vertellen wat we geserveerd kregen en hebben ook een gang extra genomen met wijnarrangement. Het voorgerecht was een ceviche van rauwe zeebaars, met octopus en een Kokkelcrème met daarboven op een cracker van paellarijst en inktvisinkt. Voor de visliefhebbers was niet echt een feestje. Daarna kregen wij de extra gekozen gang dit was een hommage aan de asperge. Een cremeuse van asperge, gegrilde asperge, zeeduivel, pastinaakcreme en een soort paddestoel. Het klinkt niet heel bijzonder maar wat was dit ongelofelijk lekker. Al het eten was ongelofelijk lekker en de uitgekozen wijnen waren subliem! Ook de sommelier Ronny was erg vriendelijk en vertelde met passie over de gekozen wijnen wat de ervaring alleen maar leuker maakte! Zelfs de friandises waren goddelijk en met name de madeleines met chocoladesaus. Het enige minpuntje was soms de bediening, ze vroegen niet allemaal of alles naar wens was of ruimde de borden af zonder een woord te zeggen wat een beetje apart was. Maar dat was het enige kleine minpuntje van een hele mooie avond! Ik zou hier zeker nog een keer willen eten!
Elly F.
  • Datum van je bezoek: 18 feb. 2017
We hadden iets te vieren en gingen op zoek naar een hotel met een culinair restaurant. Gekozen voor hotel Klein Zwitserland en de Kromme Dissel en daar hebben we geen spijt van. Het restaurant is zeer sfeervol. Het menu was uitstekend en de gerechten waren gevarieerd en werden mooi gepresenteerd. De vele amuses vooraf waren ook erg lekker. We vonden het jammer dat het stukje kalfshaas van het hoofdgerecht niet iets groter was. Het dessert sprak ons het minst aan. Het vegetarische menu was niet heel bijzonder en zou op dit niveau beter kunnen. Het verrassende wijnarrangement, met wijnen uit minder bekende gebieden, maakte het diner compleet. De bediening was super en met name de assistent sommelier was zeer gedreven. Die komt er wel...... Aan het einde van de avond kwam de chef-kok nog een uitgebreid praatje aan tafel houden en dat maakte het geheel ook weer wat persoonlijker.
Wilbur R.
  • Datum van je bezoek: 14 feb. 2017
Heerlijk gegeten op onze trouwdag. Waren zeer atent met een presentje voor onze huwelijkdag. Personeel zeer service gevoelig. Prettige manier met omgang klanten. Eten goed maar verwacht je ook bij een restaurant met een * Gerechten zien er verzorgd uit.Hadden een 5 gangen menu met een wijn advies en dat was ook goed.
Mark V.
  • Datum van je bezoek: 27 sep. 2016
Sfeervol. Vriendelijk. Netjes. Beleefd. Niet té stijfjes. Hier ga je alleen heen als je de tijd kan nemen en houdt van lang tafelen. 4e keer dat we hier waren. Weer fantastisch en onovertrefbaar gegeten. Ook vegetarisch was geweldig en verrassend. Goed bijpassende wijnen. Bedienend personeel duidelijk wat jonger en minder ervaren dan 10 jaar geleden, maar prima, dikke voldoende en goede service, informatie, humor en geweldig eten!
Anne-Claire S.
  • Datum van je bezoek: 6 sep. 2016
Wellicht een wat andere recensie dan 'normaal'; dat het eten heerlijk is is overduidelijk, gezien ook alle overige recensies.
Wát maakt het toch dat ik steeds weer terug wil naar dit restaurant? De complete ervaring. Geen enkel restaurant geeft mij al zoveel jaar konstante kwaliteit, en liefde en passie voor het vak. Zij verstaan de kunst mij te verwennen, op mijn gemak te laten voelen en te laten genieten van de gerechten, de wijn, de kundigheid van iedere betrokkene en de humor die zo ontzettend aanwezig is zonder dat er ooit de plank wordt misgeslagen.
De kromme dissel was, is en blijft mijn favoriete restaurant.
m-i .
  • Datum van je bezoek: 25 aug. 2016
Ter gelegenheid van een verjaardag met z'n tweeën bij De Kromme Dissel gegeten.
Een vriendelijke ontvangst. Vanwege het schitterende weer konden we in de tuin zitten. Mooi gedekte tafels in een ruim opgezette tuin, in de schaduw van hoge bomen.
Wij hebben gekozen voor het zeven gangen diner. En daar hadden we geen spijt van.
Grandioos wat Tonny Berendsen en zijn team uit de keuken laten komen.
Voordat het menu begon kregen we eerst een hele rij amuses. Allen met een Aziatisch thema. Kleine smaakbommetjes uit Japan, Korea, Shanghai, Hong Kong en Bangkok. Prachtig gepresenteerd en precies de smaak die wij van de keukens uit die landen kennen.
Na deze geweldige start begon het serieuze werk. Zeven gangen lang, prachtige gerechten, opgemaakt op mooie borden en per gang begeleid door bijpassende wijnen.
Het gehele menu staat op hun site dus hoef ik niet te herhalen.
Eén sprong er echt uit. De mooi gebakken kwartelfilet met een gekonfijt pootje met kersen, bleekselderij, amandel en kropsla. Gepresenteerd op een glanzend, bijna zwart bord. Wat een plaatje en wat een smaaksensatie. En de wijn die sommelier Ronnie Brouwer hier bij schenkt is Succés van La Cuca de Llum uit Spanje. Een briljante combinatie want die wijn heeft een behoorlijke vleug kersen in zowel smaak als geur.
Voor het laatste dessert gerecht werd nog even een tussen dessert geserveerd. En bij de koffie nog wat prachtige friandises.
Behalve veel lof voor de gerechten ook veel complimenten voor de bediening. Zij waren kundig en namen de tijd voor informatie over de ingrediënten en bereidingen. De passie voor het vak straalt er van af. En dat alles met een vleugje humor.
Kortom een TOP avond die wij ons nog lang zullen herinneren.
Dus als score drie maal een tien. De griffel denken wij er zelf wel bij. Wij gaan zeker terug.
Erikgen G.
  • Datum van je bezoek: 11 aug. 2016
Op 11 augustus jl hebben we samen een bezoek gebracht aan De Kromme Dissel met een overnachting in het hotel Bilderberg Klein Zwitserland en dit was een geweldige ervaring.
We hadden het 7 gangen diner maar begonnen met een aantal heerlijke amuses welke allen gelinkt waren aan een Aziatisch land.
De gerechten van het menu waren stuk voor stuk geweldig en ook de bijpassende wijnen waren heerlijk.
Dit restaurant heeft 1 Michelin ster en dat is meer dan verdiend.
Hartelijk dank voor de service en de geweldige ervaring
Arlet L.
  • Datum van je bezoek: 25 jun. 2016
Wat kan en wat moet ik hier nog meer aan toevoegen? Tsja, het kost wat. Dat is zo, maar daarvoor heb je ook een geweldige ontspannen en culinaire avond. Niets ontbreekt, alles klopt en we hebben zo genoten. Chef-kok Tonny Berentsen kwam voor en na het diner poolshoogte nemen en dat is natuurlijk zoals het hoort.
Het was 3 x top en dus 3 x een dikke tien!
InekeenPeter .
  • Datum van je bezoek: 25 jun. 2016
Zaterdag jl. samen met echtgenoot van een 7-gangen diner inclusief wijnarrangement genoten.

Vooraf nog een aantal heerlijke amuses en daarna was elk gerecht (voornamelijk vis) een waar genot om te proeven. Ook de daarbij behorende wijnen waren samen met het eten uitstekend op elkaar afgestemd.
Uitermate vriendelijk personeel die op deskundige wijze ook uitleg over de gerechten kon geven. Ambiance romantisch.
Een ding begrijpen wij niet...waarom krijgt de Kromme Dissel geen 2 sterren??? Men verdient dit absoluut.
Wij komen zeker terug!!!
JRoskam .
  • Datum van je bezoek: 21 mei 2016
Topavond gehad bij de Kromme Dissel. 7 gangen met de meest heerlijke gerechten. Begeleid door mooie wijnen. De bediening was ook top.
Guido J. V.
  • Datum van je bezoek: 20 mei 2016
Ik twijfel tussen een 8 en een 9 voor dit restaurant qua eten.
Om te beginnen is de ontvangst geweldig en overweldigend tegelijk. Niks mis mee.
We zijn uitgenodigd. Moet je dan wel of niet deemoedig zijn en geen verhaal vertellen of het verhaal vertellen in zijn eenvoud en eerlijkheid?
45 jaar een Michelin ster is heel wat waard en zegt heel veel.
Is het restaurant dat waard? Zeker weten.
Vind ik het dat waard? Weet ik niet heel zeker. Kan aan mij liggen, maar ook aan het restaurant.
Chef kok, koks en personeel doen meer dan hun best je een aangename avond te bezorgen. Daar lig het niet aan.
Maar ik zit met het volgende:

Als je kiest voor het 7 gangenmenu met wijnarrangement dan zit je vast en gebeiteld..nix mis mee.

Dat geldt in ieder geval voor mijn wederhelft en gastheer en gastvrouw.

Ikzelf blijf echter een zeurend gevoel eraan over houden. De wijnen van het arrangement plezierden mij niet, behalve een rode wijn die ik herhaaldelijk vroeg nog eens in te schenken.

Het was dat er gedurende de show nog eens wat brood werd geserveerd, want anders was ik echt met een gierende honger van tafel op gestapt. Enige recensenten hier noemen het ook: "Het lijkt wel of de amuses en de gerechten niet van elkaar onderscheiden kunnen worden"

Ik heb de chef er ook letterlijk naar gevraagd:"Ik zie op Iens nog wel eens het bezwaar dat de gerechten meer op amuses dan op gerechten lijken"... Hij gaf er geen direct commentaar op...

Als referentiepunten heb ik zelf Piloersmaborg (Groningen) en Spijs (Den Haag) qua meerdere gangen preuvementje en dan legt de Kromme Dissel het naar mijn mening af zowel qua gerechten als qua wijnarrangement....

Wat jammer is want ik gun het ze graag qua enthousiasme.

wilvanpelt .
  • Datum van je bezoek: 22 apr. 2016
We hebben genoten van het 7-gangen diner met een bijpassend wijnarrangement. De ontvangst was hartelijk en informeel. Bij elke gang werd uitgelegd wat voor ingrediënten er in zaten en hoe het was klaargemaakt, daarbij werden de borden zeer creatief opgemaakt. De wijn, die erbij werd geschonken in prachtige glazen, paste steeds harmonieus bij het gerecht. Op alle vragen die ik had ( als amateur kok) werd uitermate serieus ingegaan, zodat het bijna nog een kleine workshop werd. Het restaurant is klassiek en eenvoudig gedekt, zodat alle aandacht aan de borden geschonken kan worden. En......gelukkig geen muziek, er was genoeg geroezemoes van de gasten. Tot slot kregen we nog een feestelijk verpakt stukje huisgemaakte kaas cadeau vanwege dat we daar waren om iets te vieren.
Basdevries1 .
  • Datum van je bezoek: 19 apr. 2016
Jeetje gisteren een topavond gehad bij dit prachtige restaurant. Complimenten voor de keuken je merkt gewoon dat er met liefde word gekookt en dat vind je ook terug met de creatieve opmaak van de borden.
Verder was de service zeer goed we werden steeds maar weer verrast door mooie wijnen die uitstekend waren in combinatie met de gerechten.
Kort om een geweldige avond om nooit te vergeten!
Rob F.
  • Datum van je bezoek: 30 mrt. 2016
Gisteren topavond gehad bij dit prachtige authentieke restaurant. Alles klopt hier . Complimenten voor de lichte verfijnde keuken en de creatieve opmaak van de borden. Telkens weer ander verrassend servies en bij iedere gang ander vers gebakken brood.
Het gerecht met de gerookte IJsselmeerpaling, rolletje van ganzenlever, gepocheerde zeetong, gebrande knolselderij en Bulgur vond ik zelf zeer geslaagd. Perfect gastheerschap en zorgvuldig gekozen verrassende bijpassende wijnen maken deze avond onvergetelijk.
John F.
  • Datum van je bezoek: 26 mrt. 2016
Gedineerd bij de Kromme Dissel en een overnachting in het aanpalend Bilderberg Hotel. Het eten was werkelijk fantastisch. Nadat de souschef een heldere uiteenzetting aan tafel had gegeven over de gerechten van het menu, waarin mijn partner een wisseling verzocht van een vleesgerecht voor vis, werd de start gemaakt met verschillende amuses die heerlijk waren. Daarna 7 gangen gegeten die allemaal top van smaak waren en kleurrijk qua presentatie. Echt een avond culinair genieten op top niveau. Overnacht in het Bilderberg Hotel wat goed was maar enigszins gedateerde kamers. Het ontbijt op de kamer 's ochtends was uitgebreid en goed.
Eén minpuntje is het platwater in het restaurant wat zeer aan de prijs is, waarbij wij adviseren een karaf water te nemen, geen verschil van smaak en het scheelt u € 8,50 per fles..! Verder was het een schitterende ervaring culinair hoogstaand,zeker de moeite waard dit een keer te boeken.
Coen W.
  • Datum van je bezoek: 8 jan. 2016
Hier een super avond gehad met een zevengangen arrangement. Na twee fantastische amuses waaronder snijbonen ijs (!) en een viskoekje geserveerd met vloeibare stikstof volgden verschillende smaak verrassingen elkaar op, zoals een klinische variant van huzarensalade, een mooie romige morille soep, een cirkel van kwartel en kreeft, malse reerug, een fraaie kaaswagen, een bijzonder pre-dessert met guacemole en kaas en tenslotte een chocolade soufflé met tropisch fruit. Hierbij een origineel wijn assortiment met oa wijnen uit Macedonie, geserveerd door een jonge enthousiaste bediening vergezeld door een praatje met de chefkok aan het begin en het eind. Na zo'n avond snap je dat de Kromme Dissel al jaren een ster heeft en ben je eigenlijk verbaasd dat het er niet twee zijn. Niet goedkoop, maar zeker de ervaring waard. Ook het kookboek 'Inspiratie' is fraai, zowel door de foto's als bijgevoegde recepten.
Aad D.
  • Datum van je bezoek: 5 jan. 2016
Het was alweer twee jaar sinds ons laatste bezoek waardoor het tijd werd om dit restaurant weer te bezoeken. Eigenlijk kan deze bespreking kort blijven; het geheel was weer uitstekend! Vooraf kwam Chef Tonny Berentsen langs om onze wensen door te nemen waarna een heerlijk zesgangen menu geserveerd werd met fraaie bijpassende wijnen. Top. De eerste amuse en gang had heerlijke lichte Aziatische smaken en ook de vervolgen waren heerlijk. Verder kreeft en kwartel en een prachtige kaas/madeira-combinatie. De Chef kan verder trots zijn op zijn zwarte brigade die op een hele prettige, vrolijke en enthousiaste manier de hele avond zijn werk doet; je voelt je daardoor thuis zodat je met een voldaan gevoel en prettige herinneringen het restaurant verlaat met het voornemen om hier snel weer terug te komen. Dit is en blijft een van onze favoriete restaurants in Nederland.
Magg G.
  • Datum van je bezoek: 9 dec. 2015
We keken elkaar aan het eind van de avond aan. En waren het er over eens dat we zelden zo lekker hebben gegeten. De bijzonder gepresenteerde amuse's waren heerlijk, vooral de mini loempia gevuld met rendang met een heerlijk intense smaak. We kozen voor een 4- gangen menu dat door de chef zelf werd gepresenteerd. Er werd heel flexibel omgegaan met onze wensen voor alternatieve gerechten. Het voorgerecht met de diverse bereidingen van basmatirijst met tonijn en gamba was zeer de moeite van het vermelden waard. Ook de dessert amuse met mousse van earl grey en sabayon van bockbier was een bijzondere verrassing. Mede door de prettige wijze van bedienen hebben we genoten van deze mooie avond.