De Kromme Dissel (Bilderberg)

Klein Zwitserlandlaan 5 6866 DS Heelsum Nederland Kaart

Over restaurant De Kromme Dissel (Bilderberg)

"
Middenin de Gelderse bossen staat restaurant De Kromme Dissel. Al sinds de jaren 70 bekroond met een Michelinster en dat is niet voor niks. In de 17e eeuwse Saksische boerderij is het puur genieten van echt eten. Weinig liflafjes op de kaart, maar hertenrug, zwezerik, tarbot en Black Angus. De vriendelijke, relaxte bediening doet er alles aan om je een fijne avond te bezorgen."

Menuprijzen

Lunchmenu doordeweeks
    Lunchmenu in het weekend
    Dinermenu doordeweeks
    Dinermenu in het weekend

Meer informatie over restaurant De Kromme Dissel (Bilderberg)

• : Gratis parkeren in de buurt & parkeerplaats

9,3
Duur
Mark V.
  • Datum van je bezoek: 27 sep. 2016
Sfeervol. Vriendelijk. Netjes. Beleefd. Niet té stijfjes. Hier ga je alleen heen als je de tijd kan nemen en houdt van lang tafelen. 4e keer dat we hier waren. Weer fantastisch en onovertrefbaar gegeten. Ook vegetarisch was geweldig en verrassend. Goed bijpassende wijnen. Bedienend personeel duidelijk wat jonger en minder ervaren dan 10 jaar geleden, maar prima, dikke voldoende en goede service, informatie, humor en geweldig eten!
Anne-Claire S.
  • Datum van je bezoek: 6 sep. 2016
Wellicht een wat andere recensie dan 'normaal'; dat het eten heerlijk is is overduidelijk, gezien ook alle overige recensies.
Wát maakt het toch dat ik steeds weer terug wil naar dit restaurant? De complete ervaring. Geen enkel restaurant geeft mij al zoveel jaar konstante kwaliteit, en liefde en passie voor het vak. Zij verstaan de kunst mij te verwennen, op mijn gemak te laten voelen en te laten genieten van de gerechten, de wijn, de kundigheid van iedere betrokkene en de humor die zo ontzettend aanwezig is zonder dat er ooit de plank wordt misgeslagen.
De kromme dissel was, is en blijft mijn favoriete restaurant.
M-i .
  • Datum van je bezoek: 25 aug. 2016
Ter gelegenheid van een verjaardag met z'n tweeën bij De Kromme Dissel gegeten.
Een vriendelijke ontvangst. Vanwege het schitterende weer konden we in de tuin zitten. Mooi gedekte tafels in een ruim opgezette tuin, in de schaduw van hoge bomen.
Wij hebben gekozen voor het zeven gangen diner. En daar hadden we geen spijt van.
Grandioos wat Tonny Berendsen en zijn team uit de keuken laten komen.
Voordat het menu begon kregen we eerst een hele rij amuses. Allen met een Aziatisch thema. Kleine smaakbommetjes uit Japan, Korea, Shanghai, Hong Kong en Bangkok. Prachtig gepresenteerd en precies de smaak die wij van de keukens uit die landen kennen.
Na deze geweldige start begon het serieuze werk. Zeven gangen lang, prachtige gerechten, opgemaakt op mooie borden en per gang begeleid door bijpassende wijnen.
Het gehele menu staat op hun site dus hoef ik niet te herhalen.
Eén sprong er echt uit. De mooi gebakken kwartelfilet met een gekonfijt pootje met kersen, bleekselderij, amandel en kropsla. Gepresenteerd op een glanzend, bijna zwart bord. Wat een plaatje en wat een smaaksensatie. En de wijn die sommelier Ronnie Brouwer hier bij schenkt is Succés van La Cuca de Llum uit Spanje. Een briljante combinatie want die wijn heeft een behoorlijke vleug kersen in zowel smaak als geur.
Voor het laatste dessert gerecht werd nog even een tussen dessert geserveerd. En bij de koffie nog wat prachtige friandises.
Behalve veel lof voor de gerechten ook veel complimenten voor de bediening. Zij waren kundig en namen de tijd voor informatie over de ingrediënten en bereidingen. De passie voor het vak straalt er van af. En dat alles met een vleugje humor.
Kortom een TOP avond die wij ons nog lang zullen herinneren.
Dus als score drie maal een tien. De griffel denken wij er zelf wel bij. Wij gaan zeker terug.
Erikgen G.
  • Datum van je bezoek: 11 aug. 2016
Op 11 augustus jl hebben we samen een bezoek gebracht aan De Kromme Dissel met een overnachting in het hotel Bilderberg Klein Zwitserland en dit was een geweldige ervaring.
We hadden het 7 gangen diner maar begonnen met een aantal heerlijke amuses welke allen gelinkt waren aan een Aziatisch land.
De gerechten van het menu waren stuk voor stuk geweldig en ook de bijpassende wijnen waren heerlijk.
Dit restaurant heeft 1 Michelin ster en dat is meer dan verdiend.
Hartelijk dank voor de service en de geweldige ervaring
Arlet L.
  • Datum van je bezoek: 25 jun. 2016
Wat kan en wat moet ik hier nog meer aan toevoegen? Tsja, het kost wat. Dat is zo, maar daarvoor heb je ook een geweldige ontspannen en culinaire avond. Niets ontbreekt, alles klopt en we hebben zo genoten. Chef-kok Tonny Berentsen kwam voor en na het diner poolshoogte nemen en dat is natuurlijk zoals het hoort.
Het was 3 x top en dus 3 x een dikke tien!
InekeenPeter .
  • Datum van je bezoek: 25 jun. 2016
Zaterdag jl. samen met echtgenoot van een 7-gangen diner inclusief wijnarrangement genoten.

Vooraf nog een aantal heerlijke amuses en daarna was elk gerecht (voornamelijk vis) een waar genot om te proeven. Ook de daarbij behorende wijnen waren samen met het eten uitstekend op elkaar afgestemd.
Uitermate vriendelijk personeel die op deskundige wijze ook uitleg over de gerechten kon geven. Ambiance romantisch.
Een ding begrijpen wij niet...waarom krijgt de Kromme Dissel geen 2 sterren??? Men verdient dit absoluut.
Wij komen zeker terug!!!
JRoskam .
  • Datum van je bezoek: 21 mei 2016
Topavond gehad bij de Kromme Dissel. 7 gangen met de meest heerlijke gerechten. Begeleid door mooie wijnen. De bediening was ook top.
Guido J. V.
  • Datum van je bezoek: 20 mei 2016
Ik twijfel tussen een 8 en een 9 voor dit restaurant qua eten.
Om te beginnen is de ontvangst geweldig en overweldigend tegelijk. Niks mis mee.
We zijn uitgenodigd. Moet je dan wel of niet deemoedig zijn en geen verhaal vertellen of het verhaal vertellen in zijn eenvoud en eerlijkheid?
45 jaar een Michelin ster is heel wat waard en zegt heel veel.
Is het restaurant dat waard? Zeker weten.
Vind ik het dat waard? Weet ik niet heel zeker. Kan aan mij liggen, maar ook aan het restaurant.
Chef kok, koks en personeel doen meer dan hun best je een aangename avond te bezorgen. Daar lig het niet aan.
Maar ik zit met het volgende:

Als je kiest voor het 7 gangenmenu met wijnarrangement dan zit je vast en gebeiteld..nix mis mee.

Dat geldt in ieder geval voor mijn wederhelft en gastheer en gastvrouw.

Ikzelf blijf echter een zeurend gevoel eraan over houden. De wijnen van het arrangement plezierden mij niet, behalve een rode wijn die ik herhaaldelijk vroeg nog eens in te schenken.

Het was dat er gedurende de show nog eens wat brood werd geserveerd, want anders was ik echt met een gierende honger van tafel op gestapt. Enige recensenten hier noemen het ook: "Het lijkt wel of de amuses en de gerechten niet van elkaar onderscheiden kunnen worden"

Ik heb de chef er ook letterlijk naar gevraagd:"Ik zie op Iens nog wel eens het bezwaar dat de gerechten meer op amuses dan op gerechten lijken"... Hij gaf er geen direct commentaar op...

Als referentiepunten heb ik zelf Piloersmaborg (Groningen) en Spijs (Den Haag) qua meerdere gangen preuvementje en dan legt de Kromme Dissel het naar mijn mening af zowel qua gerechten als qua wijnarrangement....

Wat jammer is want ik gun het ze graag qua enthousiasme.

Wilvanpelt .
  • Datum van je bezoek: 22 apr. 2016
We hebben genoten van het 7-gangen diner met een bijpassend wijnarrangement. De ontvangst was hartelijk en informeel. Bij elke gang werd uitgelegd wat voor ingrediënten er in zaten en hoe het was klaargemaakt, daarbij werden de borden zeer creatief opgemaakt. De wijn, die erbij werd geschonken in prachtige glazen, paste steeds harmonieus bij het gerecht. Op alle vragen die ik had ( als amateur kok) werd uitermate serieus ingegaan, zodat het bijna nog een kleine workshop werd. Het restaurant is klassiek en eenvoudig gedekt, zodat alle aandacht aan de borden geschonken kan worden. En......gelukkig geen muziek, er was genoeg geroezemoes van de gasten. Tot slot kregen we nog een feestelijk verpakt stukje huisgemaakte kaas cadeau vanwege dat we daar waren om iets te vieren.
Basdevries1 .
  • Datum van je bezoek: 19 apr. 2016
Jeetje gisteren een topavond gehad bij dit prachtige restaurant. Complimenten voor de keuken je merkt gewoon dat er met liefde word gekookt en dat vind je ook terug met de creatieve opmaak van de borden.
Verder was de service zeer goed we werden steeds maar weer verrast door mooie wijnen die uitstekend waren in combinatie met de gerechten.
Kort om een geweldige avond om nooit te vergeten!
Rob F.
  • Datum van je bezoek: 30 mrt. 2016
Gisteren topavond gehad bij dit prachtige authentieke restaurant. Alles klopt hier . Complimenten voor de lichte verfijnde keuken en de creatieve opmaak van de borden. Telkens weer ander verrassend servies en bij iedere gang ander vers gebakken brood.
Het gerecht met de gerookte IJsselmeerpaling, rolletje van ganzenlever, gepocheerde zeetong, gebrande knolselderij en Bulgur vond ik zelf zeer geslaagd. Perfect gastheerschap en zorgvuldig gekozen verrassende bijpassende wijnen maken deze avond onvergetelijk.
Jofie .
  • Datum van je bezoek: 26 mrt. 2016
Gedineerd bij de Kromme Dissel en een overnachting in het aanpalend Bilderberg Hotel. Het eten was werkelijk fantastisch. Nadat de souschef een heldere uiteenzetting aan tafel had gegeven over de gerechten van het menu, waarin mijn partner een wisseling verzocht van een vleesgerecht voor vis, werd de start gemaakt met verschillende amuses die heerlijk waren. Daarna 7 gangen gegeten die allemaal top van smaak waren en kleurrijk qua presentatie. Echt een avond culinair genieten op top niveau. Overnacht in het Bilderberg Hotel wat goed was maar enigszins gedateerde kamers. Het ontbijt op de kamer 's ochtends was uitgebreid en goed.
Eén minpuntje is het platwater in het restaurant wat zeer aan de prijs is, waarbij wij adviseren een karaf water te nemen, geen verschil van smaak en het scheelt u € 8,50 per fles..! Verder was het een schitterende ervaring culinair hoogstaand,zeker de moeite waard dit een keer te boeken.
Coen W.
  • Datum van je bezoek: 8 jan. 2016
Hier een super avond gehad met een zevengangen arrangement. Na twee fantastische amuses waaronder snijbonen ijs (!) en een viskoekje geserveerd met vloeibare stikstof volgden verschillende smaak verrassingen elkaar op, zoals een klinische variant van huzarensalade, een mooie romige morille soep, een cirkel van kwartel en kreeft, malse reerug, een fraaie kaaswagen, een bijzonder pre-dessert met guacemole en kaas en tenslotte een chocolade soufflé met tropisch fruit. Hierbij een origineel wijn assortiment met oa wijnen uit Macedonie, geserveerd door een jonge enthousiaste bediening vergezeld door een praatje met de chefkok aan het begin en het eind. Na zo'n avond snap je dat de Kromme Dissel al jaren een ster heeft en ben je eigenlijk verbaasd dat het er niet twee zijn. Niet goedkoop, maar zeker de ervaring waard. Ook het kookboek 'Inspiratie' is fraai, zowel door de foto's als bijgevoegde recepten.
Aad D.
  • Datum van je bezoek: 5 jan. 2016
Het was alweer twee jaar sinds ons laatste bezoek waardoor het tijd werd om dit restaurant weer te bezoeken. Eigenlijk kan deze bespreking kort blijven; het geheel was weer uitstekend! Vooraf kwam Chef Tonny Berentsen langs om onze wensen door te nemen waarna een heerlijk zesgangen menu geserveerd werd met fraaie bijpassende wijnen. Top. De eerste amuse en gang had heerlijke lichte Aziatische smaken en ook de vervolgen waren heerlijk. Verder kreeft en kwartel en een prachtige kaas/madeira-combinatie. De Chef kan verder trots zijn op zijn zwarte brigade die op een hele prettige, vrolijke en enthousiaste manier de hele avond zijn werk doet; je voelt je daardoor thuis zodat je met een voldaan gevoel en prettige herinneringen het restaurant verlaat met het voornemen om hier snel weer terug te komen. Dit is en blijft een van onze favoriete restaurants in Nederland.
Magg G.
  • Datum van je bezoek: 9 dec. 2015
We keken elkaar aan het eind van de avond aan. En waren het er over eens dat we zelden zo lekker hebben gegeten. De bijzonder gepresenteerde amuse's waren heerlijk, vooral de mini loempia gevuld met rendang met een heerlijk intense smaak. We kozen voor een 4- gangen menu dat door de chef zelf werd gepresenteerd. Er werd heel flexibel omgegaan met onze wensen voor alternatieve gerechten. Het voorgerecht met de diverse bereidingen van basmatirijst met tonijn en gamba was zeer de moeite van het vermelden waard. Ook de dessert amuse met mousse van earl grey en sabayon van bockbier was een bijzondere verrassing. Mede door de prettige wijze van bedienen hebben we genoten van deze mooie avond.
J.H. N.
  • Datum van je bezoek: 17 nov. 2015
Met enige regelmaat eten wij bij De Kromme Dissel (zo ook bijvoorbeeld dinsdag 17 november).
De discrepantie tussen kwaliteit Eten, Service en Decor neemt jammer genoeg toe.
Eten: uitstekend
Service: uitstekend
Decor: nog net goed genoeg. De rook van de openhaard slaat regelmatig naar binnen, de stoelen zakken te ver door. Enige verbetering is gewenst.
Paula S.
  • Datum van je bezoek: 25 sep. 2015
Heerlijk genieten hier,aangenaam welkom,fijne bediening en top dat dechef ook langs je tafel komt om het menu door te nemen.het eten was echt lekker met zeer verrassende combinatie's,zoals tarbot met watermeloen en feta als rundersucade met kreeft! Hoe creatief kun je zijn! Het dessertamuse vond ik echt een explosie van smaken,zo goed! Min puntje was dat er voor een fles water een te dure prijs word berekend en dat is een beetje jammer omdat water helemaal niet duur is in verhouding met de exclusieve wijnen die erbij worden geschonken. De rekening was pittig masr daar krijg je echt wel iets voor terug! Top restaurant.
Dominique V.
  • Datum van je bezoek: 15 sep. 2015
Zaterdag 12 September met 8 personen gaan eten bij de Kromme Dissel. 6 gangen menu met amuses en wijnarrangement. Het eten was erg lekker en mooi in balans. De wijnen werden per 2 gangen (inclusief amuses ) uit geschonken. Mooie wijnen, maar niet altijd even kloppend bij alle gerechten. Service schoot hier en daar tekort. Vrij lang moeten wachten op het uitserveren. Bovendien horen je gasten het bestek en de borden niet recht te leggen. De snelheid, wijnen en service kunnen het verschil maken.
Abi G.
  • Datum van je bezoek: 8 aug. 2015
Vorig weekend hier gegeten. Het restaurant bevindt zich in een oude Saxische boerderij. De boerderij komt elders uit Nederland; is daar uit elkaar gehaald, en in Heelsum weer in elkaar gezet. De tegels op de vloer komen uit het nabij gelegen kasteel Doornwerth.

Bij binnenkomst vallen de grote vazen met prachtige bloemstukken direct op. Voor de tassen van de gasten zijn er kleine krukjes, zodat de tas niet op de grond hoeft te staan. Erg Japans.

Wij gingen voor het 6-gangen menu -- dit werden er 7. De verschillende amuses niet mee gerekent. De eerste gang bestond uit kwartel van de BBQ, met een Coca-Cola marinade, geserveerd op een cola blikje; coquilles, Opperdoeze Ronde, en tandoori yoghurt. Een prachtig bord, en een uitmuntende kwaliteit. En de volgende gangen waren net zo. We waren bijzonder gecharmeerd van het hoofdgerecht: reebout, snijbonen, kersen, en polenta. Daar mogen ze ons 's nachts voor wakker te maken. Ook bijzonder was een van de desserts; deze bestond onder andere uit een sabayon gemaakt van earl gray thee, en bockbier. Het recept voor de sabayon stond op het bierviltje waarop de dessert geserveerd werd. Het laatste dessert, de "candy shop", een "signature dish" was bijzonder fleurig.

Vermeldigswaardig was ook de aanwezigheid van een theekaart -- dit wil nog wel eens ontbreken in een toprestaurant.

Over de bediening niets dan lof. Vlot en attent. De chef de cuisine, Tonny Berentsen kwam aan het begin en het eind van de avond langs voor een kort praatje. Toen hij vernam dat we daar waren om een verjaardag te vieren kwam hij even later terug met een lekker stukje kaas dat speciaal voor het restaurant wordt gemaakt.

Wij komen hier zeker nog eens terug.
Cgh H.
  • Datum van je bezoek: 8 aug. 2015
Wederom weer een TOP-avond gehad bij DE Kromme Dissel.
Verslag met foto's zijn de ziet en te lezen op onze site Culinair Genootschap Heemskerk