de Kleine Toren van Baarland

9,2
9,2
PeerkeF .
  • Datum van je bezoek: 24 jun. 2017
Ieder jaar kom ik een paar keer in Zeeland, en ik combineer bezoek aan vrienden en genieten van het landschap met een soort 'culinaire ontdekkingsreis'.
Zo kwamen we voor een diner ook bij De Kleine Toren van Baarland.
Een mooie locatie in een voormalige kerk, die ondanks de hoogte van de ruimte een warme sfeer heeft.
Er is keuze uit diverse menu's (Menu van de chef, Oosterscheldekreeftenmenu en Menu Fruits de mer) en à la carte gerechten.
Omdat mijn partner kalfszwezerik wilde en deze pas als 6e gerecht bij het Menu van de chef geserveerd werd, besloten we uit de kaart te kiezen.
Na een lekker huis-aperitief startten we met een aantal heerlijke amuses.
Vervolgens voor mijn partner de krokante kalfszwezerik waar ze helemaal blij van werd, en voor mij de gemarineerde coquilles met eendenlever, asperge, groene appel en truffel. Lekker fris door de appel, maar de asperge was (te) koud en zeer aan de harde kant.
Als hoofdgerecht had mijn partner gekozen voor de gegrilde (hele) Oosterscheldekreeft met knoflook, verse kruiden en Parmezaanse kaas. Een perfect sappig beestje, de scharen al keurig gekraakt en makkelijk uit te halen.
Mijn hoofdgerecht was de tarbot met mooie stukken Oosterscheldekreeft, artisjok, asperge, zeekraal en truffel. Ook hier was de asperge te hard, en evenals bij de coquilles was de truffel verwerkt in de crème/saus. Jammer, ik ben geen heel groot liefhebber van truffel maar wilde het wel weer proberen en had gehoopt dat er wat losse truffel óver de gerechtjes zou zijn geschaafd.
Als nagerecht nam mijn partner de 'framboos', een heerkijk dessert waarin ook karamel, duindoorn en witte chocolade.
Ik ging zelf voor de 'keuze uit 6 kazen van onze kaaswagen met bijpassend garnituur'. De keuze was al gemaakt voor me gemaakt, maar de mooie forse porties (je ziet dat wel eens anders) waren goed gekozen en toegelicht, en het garnituur was lekker.
Ondanks de kleine puntjes van kritiek hebben we genoten van een voortreffelijke maaltijd, en we zullen hier zeker terugkomen wanneer we weer in Zeeland zijn.
R.M.C. S.
  • Datum van je bezoek: 4 jun. 2017
Heerlijk gegeten (Oosterschelde kreeft menu) in een prachtige ambiance en met een uitstekende bediening! Een echte aanrader.
Slagmeulen .
  • Datum van je bezoek: 11 dec. 2016
Een enkele keer kom je het tegen een restaurant waar alles klopt. Attent en vriendelijk personeel, een fraaie sfeervolle inrichting, eten op topniveau. Genoten van de mooie gerechtjes uit het wildmenu en de heerlijke smaken.
Kees W.
  • Datum van je bezoek: 7 mei 2016
Wat een ambiance, de prachtig omgetoverde kerk. Sfeervol ingericht. We namen het 6 gangenmenu met bijpassend wijnarrangement. Eten was echt af, heerlijke kleine gerechten, zeer smaakvolle combinaties, veel met vis en tot slot een heerlijk vlees hoofdgerecht. Desserts waren ook heerlijk. De kazen mochten we vanwege de warmte zelf uitzoeken in keuken. 5 verschillende kazen, verrukkelijk en met kennis van zaken toegelicht. Heerlijke dessertwijn erbij. Een geweldige service aan tafel, gepast spraakzaam, attent en goed op de hoogte van de geserveerde gerechten en wijnen. Een top avond, we komen zeker terug, Het reclame maken is al begonnen. Kees uit Tholen.
Ellen1959 .
  • Datum van je bezoek: 30 jan. 2016
Altijd weer een feestje: dineren in de Kleine Toren van Baarland!
Je wordt hartelijk ontvangen door gastheer Jelle. We kregen een mooie ronde tafel, zodat we de prachtige sfeer van het restaurant op ons in konden laten werken.
De amuse was een heerlijke binnenkomer. Daarna veel heerlijke visgerechten, vooral de coquilles waren prima klaargemaakt. Het dessert met bloedsinaasappel was verrassend lekker.
Zeker een aanrader voor wie lekker wil dineren.

Karel
Norbert F.
  • Datum van je bezoek: 25 okt. 2015
Koken hoef je ze niet meer te leren in de kleine toren!!. Uitgebalanceerde smaken; zowel het vlees (wild) als vis waren top, perfecte temperatuur en prachtig om te zien. Wel kan er bij het hoofdgerecht van vis, in ons geval de Tarbot, echt wel iets meer groente bij geserveerd worden (lamsoren bv).
Tempo wat (te) traag door mi te weinig inzet van personeel in zowel keuken als restaurant.
Ambiance prachtig. Bediening correct en vriendelijk.
We komen terug.
P. Asta .
  • Datum van je bezoek: 18 okt. 2015
Op zondagavond 18 oktober afgereisd naar het pittoreske Baarland, waar de herfstzon het waterige wolkendek niet langer wist te doorbreken. Gelukkig doemt dan al gauw deze culinaire tempel op, toepasselijk gelegen in een voormalig kerkgebouw. Een warm onthaal door de gastheer, waarna ons gezelschap aanschoof in deze immer imponerende locatie.

Gekozen werd voor tweemaal het chefsmenu en tweemaal een drie gangen à la carte om zo wederom onze zintuigen te laten prikkelen. En zo geschiedde. Na het huisaperitief een verfijnde amuse, gevolgd door regionale producten met liefde bereid door de de chef. Waar de specialiteiten van het huis veelal geïnspireerd zijn op de Zeeuwse roots en streekproducten, kenmerken ook de seizoensgebonden gerechten zich door hun finesse en puurheid. Geen poespas maar passie voor smaak. Hier wordt met bezieling hemels gekookt. De gastheer-sommelier voorziet iedere gang weer van een bijpassende wijn, om de zintuigen tot extase te drijven. Hier komt men om te genieten, een avondje uit. Complimenten!
Merenezen .
  • Datum van je bezoek: 19 sep. 2015
In een klein dorpje op het Zeeuwse platteland troffen wij in een oud kerkje de hemel op aarde aan.
Wat wordt daar fantastisch gekookt !
Met gevoel voor stijl en ongekende gastvrijheid genoten wij van een bijzondere avond in een prachtige ambiance .
Jullie hebben een droomplek daar aan de Westerschelde gerealiseerd en dat velen in onze voetsporen mogen treden !
Ingrid V.
  • Datum van je bezoek: 12 sep. 2015
Wij zijn er al verschillende keren, omdat het eten, de ontvangst en het kader er zo goed zijn ! Wij kiezen elke keer voor het 3- of 4-gangenmenu. Indien nodig mag er een gerecht veranderd worden in iets van de kaart. Ook de aangepaste wijn en de thee achteraf zijn prima.
Elly P.
  • Datum van je bezoek: 20 aug. 2015
Wat een vondst. In de zak van Zuid-Beveland volkomen toevallig bij De Kleine Toren van Baarland terechtgekomen. Het eten, de ontvangst, de ambiance, het interieur alles klopt. Hier wordt een topprestatie geleverd tegen een hele mooie prijs.
Als wij weer in de buurt zijn, komen we zeker weer langs en we zullen familie en vrienden ook attenderen op dit bijzondere restaurant.
Frans V.
  • Datum van je bezoek: 14 aug. 2015
Heerlijk gegeten in de bijzondere mooie en originele setting van de Kleine Toren van Baarland. Een uitstekende menu kaart met focus op smaakvolle vis- en schelpdiergerechten maar ook met goede altetieve keuzes met vlees. Vriendelijke en attente service met alle tijd voor de gasten. Niet goedkoop maar zeker value-for-money en een uniek restaurant in de Zak van Zuid Beveland. Warm aanbevolen voor een speciale gelegenheid.
Els S.
  • Datum van je bezoek: 1 mei 2015
Heerlijk gegeten. Wilde eerst voor het kreeftenmenu, maar toch hebben wij gekozen voor het 6 gangenmenu van de chef. Het kreeftenmenu doen we de volgende keer. De gerechten stuk voor stuk heel goed van smaak. De bediening heel vriendelijk. Attent. En ze wisten de gerechten heel goed te verwoorden wat we voorgeschoteld kregen. Een hele mooie locatie. De kleuren goed op elkaar afgestemd. Je voelt je er thuis. Zowel de keuken als de bediening een heel goed team.
westveer .
  • Datum van je bezoek: 23 apr. 2015
Menukaart met aansprekende gerechten.
Verfijnde keuken met wat fusioninvloeden.Wat je bestelt.ligt ook op je bord zonder te vervallen in allerlei schuimpjes en andere onnodige tierelantijnen.
De bediening vond ik minder: duidelijk gepikeerd,dat ik kraanwater wilde i.p.v. een of ander exotisch water uit Wales en het glas wijn ,dat mijn echtgenote als aperitief dronk,was niet leverbaar bij het diner.
Waarom moet je in een duurdere gelegenheid vaak de indruk krijgen,dat jij,als klant,blij mag zijn,dat je hier"mag"eten a raison van 170 Euro voor twee personen.
Jammer!
bea1959 .
  • Datum van je bezoek: 7 mrt. 2015
Bij binnenkomst hartelijk verwelkomd en naar onze tafel gebracht. Wat een schitterende ambiance om te dineren, erg smaakvol en gezellig ingericht. Het eten is voortreffelijk, de smaakcombinaties zijn uniek en verwennen de smaakpapillen enorm. De bediening is uitermate professioneel en hartelijk. Alles wordt gedaan om het je naar de zin te maken. De wijnen zijn uitstekend geselecteerd bij de gerechten door de sommelier. De prijs kwaliteit is goed. Geniet van "een avondje uit" in de Kleine Toren van Baarland.
KickinShrimps .
  • Datum van je bezoek: 30 okt. 2014
Met een groep van werk van het diner genoten. Schitterende locatie, vriendelijke en correcte bediening en heerlijk eten.
anjaed .
  • Datum van je bezoek: 14 jun. 2014
Echt heerlijk gegeten ! Mooie smaak combinaties met eerlijke produkten. Tot op het einde blijven denken " laat maar komen ! " Prachtig interieur en prima bediening. Goed advies mbt tot wijn en kaas. Kortom ; met z'n tweeën genoten voor 120 euro. Doen we zeker weer !
Maatkamp .
  • Datum van je bezoek: 7 jun. 2014
Afgelopen zaterdag met vier personen heerlijk gegeten in het prachtige kerkje wat is omgebouwd tot sfeervol restaurant. We hadden om zes uur gereserveerd met de bedoeling vooraf op het terras een aperitief te drinken. Voor het diner leek het ons beter om binnen te gaan zitten vanwege de voorspelde regen later op de avond. Maar dat feest ging niet door. We moesten dan maar meteen aan tafel omdat alles buiten was gedekt voor etende gasten. Jammer vooral omdat de gastheer nogal gepikeerd reageerde. Het ging ook mis met het wijnarrangement. De eerste twee gangen moesten we erg lang wachten tot er iets werd ingeschonken. Maar desondanks een fijne avond gehad in het pittoreske Baarland.
Maurice H.
  • Datum van je bezoek: 22 mrt. 2014
De laatste dag van de Restaurantweek hebben we gegeten in Baarland. Waar? In Baarland, jawel. Baarland is een dorpje diep in de zak van Zuid-Beveland. Het restaurant dat we daar bezochten, De Kleine Toren van Baarland, is gevestigd in een voormalige gereformeerde kerk. Heel bijzonder! Hoge gewelven, glasramen, en achteraan zie je nog duidelijk het oksaal waar waarschijnlijk ooit een kerkorgel heeft gestaan. Het interieur is heel sober gehouden, in zwart en wit, en toch is het dankzij de keuze van de materialen niet koud.

Het restaurantgedeelte beslaat het volledige middenschip van de kerk. Toch staan er maar een veertiental mooi gedekte tafels - rond en rechthoekig - wat betekent dat je heel veel privacy hebt. Het galmt er wel een beetje wat onvermijdelijk is in zo'n gebouw maar het stoorde mij absoluut niet.

De verwelkoming door de jonge gastheer was hartelijk en, naar later zou blijken, waren ook de overige drie jonge zaalmedewerkers erg hartelijk en service-gericht.

Het Restaurantweekmenu van drie gangen kon worden uitgebreid met twee extra gangen. Mijn man ging voor de vijf gangen, ikzelf heb het bij vier gangen gehouden. Starten deden we met cava waarbij twee fijne amuses werden geserveerd. Uiteraard kwam er ook heerlijk vers brood (bruin of wit naar keuze, werd steeds aangevuld) op tafel met lekkere Italiaanse olijfolie.

Dit stond er op het menu:
-gemarineerde coquille met Hollandse garnalen, avocado, suikermaïs en peterselie
-tongschar met Oosterscheldepaling, gele biet, Zeeuws spek en citroengras (extra 1)
-zeebaars met mousse van knolselder, prei, groene asperge en sojasaus (extra 2)
-gegrilde skrei met kalfswang, pompoen, zilverui, peultjes en schaaldierensaus
-dessert op basis van chocolade, passievrucht en vanille.

Helaas heb ik geen foto's van de mooie gerechten want mijn fototoestel was plat en de foto's die ik met mijn telefoon genomen heb zijn niet om aan te zien. Maar geloof me vrij: het waren stuk voor stuk mooie plaatjes van heerlijke gerechten!

Van ons krijgt De Kleine Toren op alle vlakken tien op tien. We hebben heerlijk gegeten en lekkere wijnen gedronken, de portionering was goed, de bediening (vier jonge mensen die hun vak kennen) was top, de locatie is uniek, de sfeer zat goed, het tempo was correct, en last but not least, een eerlijke prijssetting.
Sneeuw86 .
  • Datum van je bezoek: 26 dec. 2013
Tweede kerstdag gegeten met een groep van 8 personen. We hadden gekozen voor het 7-gangen verrassingsmenu: en dat was het... Fantastisch gegeten. Bijpassende wijnarrangement maakte het helemaal af. Bediening was goed maar jeugdig: stukje meer toelichting bij opdienen van gerechten zou welkom zijn.
w H.
  • Datum van je bezoek: 4 okt. 2013
Helemaal prima 3-gangen menu inclusief keurig wijnarrangement, vriendelijke bediening (moest even op gang komen), professioneel. Mooie ambiance! Er is altijd wat te mekkeren en na al jaren van verwenning op hoog niveau in binnen-en buitenland stilaan veel zaken gewoontjes maar hier incl. de ambiance een hele mooie ontdekking gedaan! Kosten dezes incl. aperatief & koffie: EUR 136,25/2 pers.