De Kleine Heerlijkheid

Schuitendiep 42 9711 RD Groningen Nederland Kaart

Over restaurant De Kleine Heerlijkheid

Thuiskomen in Groningen

Een eeuwenoud pand met een rijke geschiedenis en een huiselijke sfeer. Zodra je binnenkomt bij Restaurant De Kleine Heerlijkheid word je omarmd door gezelligheid. Eigenaressen Elbrich en Zaneta maken alles zelf, van het brood bij het voorgerecht tot het ijs bij het dessert. Op de kleine kaart staan verse gerechten, bereid met zoveel mogelijk producten uit de omgeving. Daar zit veel tijd en liefde in en dat proef je.

Meer informatie over restaurant De Kleine Heerlijkheid

Dinsdag t/m Zondag vanaf 17:00

• Af te huren , Huisdieren welkom , Terras , Wi-Fi
Monique-Pjotr .
  • Datum van je bezoek: 19 aug. 2016
Heerlijk gegeten in een gezellige setting. De kaart is klein, maar origineel en alle smaken passen uitstekend bij elkaar. Enige puntje wat ons betreft is dat het eten sneller door had mogen komen. Er zat veel tijd tussen de gerechten. Maar bediening verder helemaal top!
Peter E.
  • Datum van je bezoek: 9 aug. 2016
In de Kleine heerlijkheid Taan maar liefst 2 vegetarische hoofdgerechten op de kaart, hetgeen gezien de grootte van de kaart relatief veel is. De gerechten zien er fantastisch uit en smaken subliem. We hebben zelden zo goed klaar gemaakte mul gegeten. De groenten komen uit eigen tuin en zijn fantastisch goed klaar gemaakt. We geven geen 10, omdat het van alles wat toetje ons wat tegenviel (weinig spectaculaire cakejes), maar het andere desert was weer wel geweldig, metname het sorbetijs. De bediening was een mooie mix van op het juiste moment betrokken zijn en prettige afstandelijkheid. Enige minpuntje was dat het wat lang duurde voordat het dessert geserveerd werd, maar dat hing samen met de drukte in de rest van het restaurant. De inrichting van Het restaurant maakt een authentieke indruk. De akoestiek is slecht, waardoor de binnenkant niet aangenaam is als het restaurant vol zit en je niet zo goed tegen lawaai / drukte kunt. Het terras ligt aan een redelijk drukke verkeersweg, dus dat is geen fantastisch alternatief. Maar het eten is wel zo lekker, dat je dit ongemak ergraag voor overhebt.
A. J. S.
  • Datum van je bezoek: 30 jul. 2016
Sinds een tijd geleden weer gegeten bij De Kleine Heerlijkheid. Het eten was op zich wel goed alleen toen we om water vroegen bleek dat om een fles water te gaan die al lange tijd op tafel stond, koud water had men niet. Het serveren van de koffie na het eten was erg slecht. Ik had expresso, mijn vrouw cappuccino. Ik kreeg mijn kopje expresso (wat ik maar opgedronken heb om niet koud te laten worden), mijn vrouw kreeg haar koffie dik 5 minuten later met het excuus van de ober dat er eerst een paar klanten moesten afrekenen. Al met al viel het ons tegen in vergelijking met ons bezoek van de vorige keer.
Esther S.
  • Datum van je bezoek: 23 jul. 2016
Met mooi weer hier lekker buiten gegeten. Goede bediening die erg vriendelijk was. Als voorgerecht wentelteefje met witlof en sprot, lekker. Hoofdgerecht de ossenhaaspuntjes, mooi vlees en erg goed bereid. Aanrader.
Abnoorderling .
  • Datum van je bezoek: 2 jul. 2016
Mooi karakteristiek pand, smaakvol ingericht. Belanstellende, lieve bediening, met oog voor kinderen. We hebben heerlijk gegeten, kinderen deelden samen 1 hoofdgerecht (vermeld over 2 borden) en dat was geen enkel probleem. Plek en menu zeker voor herhaling vatbaar.
Harrywinkel .
  • Datum van je bezoek: 14 jun. 2016
Heerlijk gegeten alles met verse producten uit eigen tuin. Vlees zeer goed gebakken. Voorgerecht hoofdgerecht en nagerecht alles tot in de puntjes verzorgd. Aanrader
MarcoLindt .
  • Datum van je bezoek: 27 mei 2016
Heerlijk gegeten, 4 gangen verassingsmenu gekozen en dat was ook verassend lekker!
De bediening is echt top, netjes en gezellig en dat met de gezellige huiskamer sfeer maakt de kleine heerlijkheid tot een top tent om lekker een avondje te genieten! Het eten heeft heerlijke smaken en de wijnen erbij zijn top!
Mee-eten .
  • Datum van je bezoek: 8 apr. 2016
Ik kom regelmatig en erg graag in dit fijne, gezellige restaurant. De sfeer is ontspannen en de bediening erg vriendelijk en geïnteresseerd. Dit keer gingen we voor het verrassingsmenu en dat is precies wat er gebeurde. Ik werd verrast en dat in positieve zin. Vooraf salade met shi-take, gnocchi, sesamzaad en parmesan. Daarna de meerval filet net tapenade van maïs en pecorino. De smaken combineerden weer prachtig en de wijn die geadviseerd is maakte de smaken af. De citroen merengue met muntijs was een uitstekende afsluiter.
Albert J.
  • Datum van je bezoek: 19 mrt. 2016
Samen met mijn vriendin gegeten. Teleurstellend is wel het eerste wat ons te binnen schiet.
Alles was erg matig.

We hebben er in totaal 2 uur gezeten voor 3 gangen. Het tempo lag erg laag. Amuse duurde 30 min. De smaken waren hierin ook matig. Zeker niet slecht maar ook niet heel bijzonder. ( de middelste amuse in de trio van drie was nog wel verrassend.)

40 minuten later Kregen we het voorgerecht. Een salade met bloedworst en rosbief. Ook weer niet slecht maar ook niet bijzonder. Matige smaken die niet echt een verrassing hadden.

Wederom weer 40 minuten later het hoofdgerecht. Inmiddels ( ik persoonlijk) behoorlijk honger.
Deze bestond uit een parelhoen, een lekker sausje ( gelukkig) een abrikoos moes en patat met wortels als bijgerecht.

De parelhoen was ietsjes droog maar de saus die goed op smaak was maakte dat nog wel goed.
De patat was papperig. Oftewel niet goed afgebakken. De wortels waren smakeloos en roken raar. (Niet lekker). Er zat een zelfgemaakt mayonaise saus bij de patat die een soort van visachtige smaak had. In combinatie met het hoofdgerecht waren de smaken ver van harmonieus.
Ook de hoeveelheid was matig. Door het lange wachten was de honger aardig opgelopen en het hoofdgerecht legde een bodum aan maar meer dan een basis fundering was het niet.

Inmiddels alle hoop op het toetje gezet om de maag voldoening te geven. Het toetje bestond ook weer uit drie gerechten. Het zag er best leuk uit. De chocolade moes ( in het midden van de trio) had een zeer scherpe smaak in de keel. Het cakeje was flauw en smakeloos. Het chocolade koekje links van het bordje was erg lekker.

Dat was het eten. De wijn die we kregen hadden we eerder ook al gehad bij een ander restaurant en die is erg goed. Alleen wel jammer dat we soms 30 minuten een leeg glas hadden, zelfs bij het uitserveren van een gerecht werd niet gevraagd of we nog wat wilden drinken (met leeg glas voor ons neus notabene!) Commercieel ook niet handig.

Samenvatting:
Matig. Niet slecht maar erg matig. In de zelfde straat kun je voor het zelfde geld meer En beter krijgen.

P.s. Geachte kok, zou u de parelhoen in combinatie met de patat en vissmaak mayonaise eens kunnen proberen.

Succes met jullie onderneming.
Chielus M.
  • Datum van je bezoek: 1 mrt. 2016
De naam van dit restaurant is veelzeggend, wat hebben wij daar mogen genieten van de briljante kookkunsten van de kok. Mijn vrouw sprak 2 dagen later nog over deze ervaring en dit is bijzonder aangezien ze eigenlijk nooit ergens tevreden mee is. De eigenaresse heeft klaarblijkelijk verstand van het vak en laat alles soepel en uiterst prettig verlopen. Wij komen binnenkort zeker weer terug, bedankt dames!

Met vriendelijke groet,

Chieljan Wouda
Eb M.
  • Datum van je bezoek: 11 dec. 2015
Vrijdagavond weer eens heerlijk gegeten in De Kleine Heerlijkheid, een restaurant die zijn naam eer aan doet. Het restaurant is gerestyled en ziet er helder en licht uit met nog steeds de gezellige uitstraling van een huiskamer. Bij binnenkomst werden we direct vriendelijk ontvangen en gedurende de avond werd ons regelmatig gevraagd of alles naar wens was ( wat het was)
Het voorgerecht wat ik koos was Blue Stilton met Sinaasappel, een heerlijke combi , als hoofdgerecht het stoofpotje, mmm, 't is dat mijn vingers er nog aanzitten en het toetje Tonny's plankje. Een lekkere afsluiting voor een zoetekauw zoals ik. Voor toetjes met je hier sowieso naar toe gaan want Zeneta is een meester in nagerechten en chocolade.
We kregen uitgebreid advies over de wijn die we bij de gerechten konden kiezen, toppie!!
Sabine W.
  • Datum van je bezoek: 10 dec. 2015
Na de opening van de Bowie-tentoonstelling in het Groninger Museum (aanrader!) op zoek naar een gezellige plek om met zijn vieren te eten. Inmiddels al jaren geleden dat ik in de Kleine Heerlijkheid ben geweest; inmiddels is ook een van de eigenaren vertrokken twee jaar geleden. Zorgde dat ervoor dat het eten iets minder was dan ik me kon herinneren? Prijs/kwaliteit niet geheel in verhouding. Hoofdgerechten tussen de 20 en 25 Euro mogen niveau van eetcafe overstijgen. Was helaas niet zo. Bediening was zeer vriendelijk en charmant. Het eten was OK maar niets bijzonders. Begon al met de keuzen op de kaart; weinig spannends. Amuse was smakelijk. Maar entrecote taai, en als bijgerecht hele schaal vol wortelen en daarbij aardappeltjes (die smakelijk waren) is niet echt 'uit eten'. Blijft een mooie locatie, gezellige plek maar iets meer avontuur wat betreft het eten zou mogen.
DenisevdTuin .
  • Datum van je bezoek: 28 nov. 2015
Heerlijk gegeten en genoten in een sfeervolle huiskamer. Mooie gerechten met subtiele smaken zonder bla bla. Uiterst vriendelijke en vakkundige bediening. Helaas kwam er een abrupt einde aan het diner vanwege een te halen trein. In de haast de portemonnee laten liggen. De dame van het restaurant heeft een lange sprint getrokken en de storm getrotseerd om ons de portemonnee terug te bezorgen. Een ontzettend lief gebaar en de service verdient dan ook een 10 met een griffel. Wij komen graag nog eens terug om in alle rust te genieten van een compleet diner.
Victor O.
  • Datum van je bezoek: 29 okt. 2015
Eerder at ik hier januari 2014 (recensie). Het was toen al goed, maar nu nog beter.
Als voorgerecht Makreel & Zalm met crème van bladspinazie-Vitellosaus en vooral dat laatste was echt bijzonder goed. Als hoofdgerecht koos ik de herfstpaté; wilde paddenstoelen - cranberry's - gebraiseerde banaansjalot - pijnboompitten - marmelade van rode kool - pompoencrème. Ik kies bijna nooit vegetarisch en al helemaal niet zonder kaas of ei maar dit leek te verleidelijk en dat werd helemaal waargemaakt. Nagerecht was een wortel - walnoot - tonkabonenmascarpone met warme whiskeysaus en ijs van boterbabbelaars. Ook weer iets wat ik niet snel zou uitkiezen maar absoluut de moeite waard was. Ik had liever evenveel ijs als marscapone gehad want nu werd het wat machtig maar verder... Van wijn heb ik niet zo veel verstand dus ik kan daar niet anders van zeggen dat dat in orde was. Ik vrees dat ik een 10 moet geven voor het eten.
Maartje D.
  • Datum van je bezoek: 16 okt. 2015
Afgelopen vrijdag hier gegeten. We kozen voor het verrassingsmenu. Eten was super! Evenals de dame in de bediening! Bij ieder gerechtje werd wel iets verteld en ook gaf ze passend advies qua bier. Heel erg leuk! De tijd tussen de gerechten was prima.
Ook stond ze open om wat tips over Groningen te geven (aangezien wij hier in weekendje verbleven). Ze had het restaurant goed onder controle. Klein puntje, wellicht ter verbetering: dim het licht iets meer, zodat je nog een knusser, intiemer huiskamer gevoel krijgt. We komen graag nog eens terug!
Jim-Wah C.
  • Datum van je bezoek: 1 okt. 2015
Een warm onthaal in een knusse sfeervolle setting en de verrassingsmenu gerechten, bestaande uit eenvoudige ingrediënten waren subtiel, harmonieus en bovenal zeer smaakvol bereidt.
Franksteyvers .
  • Datum van je bezoek: 26 sep. 2015
Gezellig gegeten op een mooi plekje aan het raam. De Kleine Heerlijkheid is een echt huiskamerrestaurant waar je prima en ontspannen wordt ontvangen, met een attente bediening en lekker eten. We hebben genoten.
E.r. B.
  • Datum van je bezoek: 25 apr. 2015
Zaterdag 18 april hier heerlijk gegeten! Vriendelijke bediening. Goede timing tussen de gerechten. Mooie smaken en uitstekende bereiding.
Erick83 .
  • Datum van je bezoek: 26 mrt. 2015
In het verleden had ik goed gegeten bij de Kleine Heerlijkheid en daarom werd het hoog tijd om er weer eens een bezoek aan te brengen.

Het menu is beperkt, maar biedt voldoende afwisseling en interessante combinaties. Naast het menu zijn er enkele wekelijkse gerechten, wat de keus meer dan voldoende maakt.

Na binnenkomst ontvingen we als eerste een fijne amuse, waarna we besloten voor twee gangen te kiezen. Het voorgerecht koos ik de salade van het menu en mijn tafelgenote een soepje. Beide waren gewaagd in samenstelling en pakten erg goed uit. Ook het zelfgebakken brood erbij was zeer de moeite waard!

Voor het hoofdgerecht koos ik voor de coq au vin. Deze was prima klaargemaakt, al miste er wat spanning die het voorgerecht wel bood. Het gerecht werd aangevuld met gepofte aardappel en een fantasierijke salade.

Een nagerecht werd ons daarna wat te veel van het goede, gezien de porties heel behoorlijk zijn. Nog even nazitten was geen probleem, want ondanks dat het restaurant niet veel plek biedt, was het niet vol.

De bediening wat vriendelijk, netjes en behulpzaam. Alleen de collectie bieren bleek enigszins moeilijk voor onze serveerster. Maar dat maakt het genoegen van de hele avond niet minder. En dat voor een prijs waar menig eetcafé niet tegenop kan.

Voor de Groningse eter die gerechten zoekt die net wat meer bieden, zeker een aanrader.
Nicole S.
  • Datum van je bezoek: 12 mrt. 2015
Via dinnerdeal zijn we hier "terecht" gekomen. Wat n aangename verrassing. Een klein sfeervol restaurant met fantastische bediening/service en het eten is meer dan smaakvol, met passie bereid! Je voelt je hier op en top gast. Gastvrouw, kok en bediening: goed gedaan ????. Wij komen zeker terug.