De Kempenaer

Eerselsedijk 28 5571 CM Bergeijk Nederland Kaart

Meer informatie over restaurant De Kempenaer

Jurre P.
  • Datum van je bezoek: 21 sep. 2014
Eten bij de kempenaer is een unieke ervaring, eentje die nergens anders mee te vergelijken valt.

De ene negatieve recensie kan ik wel begrijpen als je het klinisch gaat vergelijken met sterrenrestaurants in de buurt, maar tegelijkertijd doet dit absoluut geen recht aan de prijs/kwaliteit verhouding van de totale beleving!

De wereld heeft hier letterlijk 60 jaar stil gestaan en dat maakt eten bij de Kempenaer zo bijzonder. De gerechten zijn traditioneel (zonder geleitjes, schuimpjes, marsmellows of andere tierelantijntjes), maar eerlijk. Zo wordt er veel gebruik gemaakt van eigen kweek (zelf houden van kippen, ganzen of varkens) of streekproducten (zoals eigen geschoten wild). De smaken zijn dus eenvoudig, maar lekker!

Het gastheerschap is werkelijk ongeëvenaard. Deze man doet er werkelijk alles aan om de verwachtingen van zijn gasten te overtreffen. Hij trekt hierbij alles uit de kast, zonder dat dit overdreven overkomt. Van het kosteloos open trekken van een extra fles wijn, het weggeven van een proeverijtje van zijn eigen gebrouwen likeurtjes, het aanbieden van sigaren tussendoor tot het royaal bijscheppen van extra ijs tijdens desert. Subliem!

Wij zijn gisteren gaan eten bij de kempenaer samen met 1 ander stel (leeftijdscategorie 30). Wij hebben van 1900 tot 0100 gedineerd, gedronken en genoten van de gastvrijheid van de eigenaar. Deze avond waren wij toevallig de enige gasten, dit maakte de avond helemaal bijzonder.

Wij komen zeker terug als wij hier weer een bijzondere aanleiding voor hebben.
Peter V.
  • Datum van je bezoek: 30 aug. 2014
De Kempenaer is een uniek restaurant vanwege de authentieke inrichting, kookkunst en gastvrijheid. Het menu dat wij genoten hebben: paté van ganzenlever (eigengemaakt), een bijzonder kreeftensoepje!!, tarbot en kreeft (heerlijk) en twee eendgerechtje (apart geserveerd) , gecaramelliseerd en gezoet (bijzonder) en dit alles met bijpassende wijnen, zorgvuldig gekozen. Met het onvolprezen eigengemaakte ijs (met heerlijk warm fruit) als dessert hebben het avondje 'Bergeijk' afgesloten. Vakmanschap en gastvrijheid zonder sterallures, opnieuw een geweldige ervaring.
Flavio S.
  • Datum van je bezoek: 20 jun. 2014
Een hoop mystiek rond deze zaak. Weinig op internet over te vinden, ze hebben geen website, maar toch hebben mensen t er over. Vooral vroeger was dit een place to be. Jammer dat de mensen die wij vooraf spraken er zelf nooit geweest waren.

Dit restaurant ligt in Bergeijk, en als je binnenkomt weet je niet wat je overkomt. Het interieur is gewoon 1930.. een bonte verzameling van samengeraapte zooi, van marienkolder, tot foute schilderijen.. gehaakte tafelkleedjes, en een hoop zilver.

Maar goed we komen voor t eten, en aangezien we zeer recentelijk bij Bocuse in Frankrijk waren, hoopten we op een zelfde traditionele keuken.
Menukaart is werkelijk een encyclopedie, zoveel gerechten..
Dat baart me ook gelijk heel veel zorgen want met 10-15 gasten, hoe kun je dan vers alla carte op voorraad houden.

Ze hebben een menu van 6 gangen, 100 Euro.. slik...
incl wijn komt dat op 150 Euro.. slik in t kwadraat, dit zijn michelinster(ren) prijzen, maar besluiten toch t menu, minus 1 gang te nemen

We bestellen een cava met eigen vlierbessensiroop. Normaliter krijg je een amuse, hapje weet ik veel wat, maar hier niets..

We worden aan tafel gezet, en krijgen de specialiteit van t huis als gang 1.. Huisgerookte zalm met mierikswortelsaus.. en t is zoals ik hier schrijf.. getrancheerde gerookte zalm die qua smaak t betere huismerk niet overstijgt. Afgezien van een halve citroen geen opmaak etc

Gang 2: Kreeft in artisjok en een saus van safraan
Leuke presentatie. De kreeft wat taai, maar de gemiddelde thuiskok kan dit ook simpel klaarmaken

Gang 3: gebakken Foie gras met gekarameliseerde appeltjes.
Dit smaakt naar een korrelige uitgebakken terrine van foie gras.
De foie is eerst gepocheerd en vervolgens gebakken verteld de ober/eigenaar ons.
Absoluut een verkwisting van de foie.

Gang 4. gebakken zwezerik met tuinboontjes, aardappelpuree en snijboontjes
De garcon komt aan tafel met een karretje en een rechaud.
De zwezerik is niet krokant, de aardappelpuree is zijdenzacht maar flauw, en de tuinboontjes etc echt heerlijk. Opmaak ...welke opmaak?

Gang 5. Grand dessert..
Vanille ijs met aardbeien. Wel heerlijk zelfgemaakt ijs, wat rijkelijk word gegeven

Ik vind t jammer om dit te zeggen, want de garcon en zijn braziliaanse vrouw hebben een hele hoge gunfactor. Lieve mensen die erg gastvrij zijn.

Maar zij kunnen onze teleurstelling niet wegnemen. Dit is bij far t meest overgewaardeerde en overprijsde restaurant wat we ooit bezocht hebben. Zeker omdat slechts 1 persoon wijn heeft gedronken, de ander enkel water, en er 256 Euro afgerekend moest worden.

Traditioneel/klassiek kan heel goed en heel lekker zijn, maar dit raakt kant noch wal.
Klagen had weinig zin, t was duidelijk te zien dat deze mensen niet beter kunnen dan dit.

Tsja, zo lang mensen deze exorbitante bedragen willen betalen voor deze culinaire wanprestaties, kan ik ze geen ongelijk geven. Maar in een straal van 15 km zitten er tig andere restaurants waar je echt veel en veel beter kunt eten, voor veel minder geld.

Ben gewaarschuwd
Johan H.
  • Datum van je bezoek: 26 okt. 2012
Gisteren met een wat groter gezelschap gegeten bij de Kempenaer. Als of je 40 jaar terug in de tijd stapt, zo voelt het als je binnenkomt. Een ongekende ambiance, de openhaard brandt, de kok ontvangt je hartelijk alsof je familie bent. Het decor is werkelijk uniek, een oer Kempische gezelligheid, alsof je in de eetkamer van je favourite oma gaat eten. Prachtig gedekte tafels, met tafellinnen, gehaakte kleedjes, mooi glaswerk en supermooi servies. Sommigen zullen denken gedateerd maar het past!
En de keuken is ook voortreffelijk. Geen liflafjes, geen bombardement aan amuses, nee gewoon geen poespas maar vooral een eerlijke en heerljijke keuken. Voor ons gezelschap hadden vader en zoon Van Engelen een mooi menu in het kader van het wild seizoen voorbereid.
Als voorgerecht werd een frisse salade met kreeft en coquille voorgeschoteld, verfijnd door de eenvoud. En een mooie pinot blanc ter begeleiding. Een eerste tussengerecht: een huisgemaakte wild pate met wat uiencompote en een heerlijke zoete wijn ter begeleiding. Zo worden wildpate's niet vaak meer gemaakt!!
Dit werd gevolgd door een mooie herftsoep van pompoen: geserveerd in een uitgeholde pompoen per persoon. Jammer dat halloween pas volgende week is, anders hadden we de pompoenen gelijk mee kunnen nemen.
Het daaropvolgnde tussengerecht was wat mij betreft het hoogtepunt van het menu, gewoon omdat ik graag eend eet. De eendeborst, gekarameliseerd en met gember! Was verrukkelijk en dan werd er ook nog een eendeboutje bij geserveerd.
Ook het hoofdgerecht mocht er zijn, geserveerd in 2 gangen: eerst een haze biefstukje met spruitjes, rode kool en aardappelpuree en in de 2 gang nog een hazeper/ragout. Erg smaakvol.
Het nagerecht was het zelfgedraaide ijs met warm fruit, bij de Kempenaer een huistraditie die je maar beter niet kunt overslaan.
Dat alles gecombineerd met een vriendelijke, familale bediening, maakt een bezoek aan de Kempenaer iedere keer weer tot een bijzondere ervaring.
Niet het goedkoopste adres maar de prijs meer dan waard.
En alsof je aal gast echt familie bent wordt je ook bij het weggaan uitgezwaaid.