De Houtloods

Dinsdag t/m Zondag vanaf 11:00

• Af te huren , Invalidentoilet , Terras , Toegankelijk voor rolstoelen
Pkh K.
  • Datum van je bezoek: 16 feb. 2017
Weer een keer een avondje aan de keukenbar van Houtloods gezeten. Een leuke plek met lekkere barkrukken!

We hadden ieder 3 gerechten uitgekozen en alle gerechten vielen in de smaak. Als eerste kregen we de olijven/vanille mousse die de vorige keer al zo lekker was, weer heerlijk! Bij mijn tafelgenoot viel vooral het gerecht met de buikspek op en van mijn gerechten was het bloemkool/Parmezaan/schorseneer-gerecht echt fantastisch. De raviolo kwam op een hele goede tweede plek, ondanks dat de saus niet apart werd geserveerd zoals afgesproken. Een dessert hebben we niet gekozen, omdat de desserts vrij prijzig zijn in vergelijking met de rest van de kaart en in het algemeen.

Qua eten waren we weer zeer tevreden. Het is niet alleen goed klaargemaakt, maar het zijn ook bijzondere smaken en combinaties. Dat plus een mooie presentatie op het (prachtige) servies maakt het compleet. Ook de bediening was prettig. Aan de keukenbar heb je vrij zicht op het personeel in de keuken wat natuurlijk speciaal is. Een ongeïnteresseerde houding ten aanzien van de bereiding van het eten en collega’s valt dan helaas ook op.
Ila87 .
  • Datum van je bezoek: 14 feb. 2017
Op de dinsdagavond hebben we genoten van een Valentijnsdiner. We gaan regelmatig uiteten, ook bij sterrenrestaurants en naar ons idee doet de Houtloods qua smaken en presentatie niet onder voor deze zaken. De ruimte is prachtig, al staan de tafeltjes wat dicht op elkaar. Het restaurant zat goed vol en dat in combinatie met de open keuken maakt het al snel druk. Maar als je eenmaal een tijdje aan tafel zit valt dat niet echt meer op.

Bij het aperitief kregen we huisgemaakte tomatenkroepoek met mousse van zwarte olijven. Sterke, maar lekkere smaken en dat bleef het thema van de avond. De koks van de Houtloods koken met krachtige smaken en zijn niet bang om die anders dan anders te combineren. Bij de meeste gerechtjes pakt dat verrassend goed uit. De amuses (kaassoesje, tartaco (taco met tartaar) en inktvis in tempura waren elk lekker en anders.

De eerste gang bestond uit een combi van geitenkaas, appel, biet, hibiscus en radijs. Smaken die bij elkaar passen, maar dan net weer wat anders gebruikt. Bij de eerste gang kregen we een breekbroodje met olijfolie en zout. De tweede gang was echt verrukkelijk: een krachtige citrusbouillon met geschroeide tonijntartaar en misomayonaise. Echt een smaakexplosie. Onze derde gang bestond eveneens uit vis: kabeljauw, aardpeer en venkel. De aardse begeleiders hadden we eerder bij vlees verwacht, maar combineerden verrassend goed met het stuk kabeljauw.
Na de vis verwachtten we vlees, maar we kregen eerst nog een vegetarisch gerechtje. Diverse soorten paddenstoelen, elk met een eigen krachtige smaak, met gorgonzolajus zorgden voor een vlezig gerecht. Ons hoofdgerecht bestond uit twee bereidingen van eend. Een dun reepje gerookte eendenborst en wat gekonfijte eendenbout in een blad Chinese kool. De vijgen die erbij zaten waren echt nodig om te zorgen voor balans tegenover de zoutige eendenbout. Samen vormen ze wederom een apart maar smakelijk gerecht.
Voor het dessert konden we kiezen uit kaas of zoet en hoewel ik dol ben op kaas, wist ik van een eerder bezoek al dat de Houtloods geweldige desserts maakt. We kregen, zoals ik stiekem al hoopte, memories of table mountain. Dit op Zuid-Afrika geïnspireerde gerecht was wellicht het lekkerste dessert dat ik ooit op had: geroosterde pompoenparfait met donkere chocolade, kumquat sorbet, gembercake en yuzu crème. Alleen hiervoor gaan we zeker een keer terug!

Het bobarrangement met aperitief en bijpassende wijnen was heerlijk. De hoeveelheden waren prima en de wijnen werden goed toegelicht. Fijn dat er voor mijn ‘Valentijn’ ook alcoholvrije opties waren. Ook de thee met friandises na was weer erg lekker. We kozen voor Silver needle, een zachte, witte theesoort.
De bediening had het druk vanavond, maar er is toch genoeg persoonlijke aandacht. Prettig dat ze heel natuurlijk telkens iets lager komen staan wanneer ze iets toelichten. Eigenaar Sander helpt de gehele avond met uitserveren en heeft duidelijk plezier in zijn werk. Dat is altijd leuk om te zien. Al met al genoten van een geweldig diner.
Th. H.
  • Datum van je bezoek: 29 jan. 2017
Erg genoten van het zes gangen menu met als persoonlijke toppers de biet met geitenmousse, de geschroeide tartaar van tonijn en de schol met clam shoulder. Leuk wijnarrangement met als topper de blanc de Cabernet uit Moldavië. Leuke en deskundige bediening. Het geluidsniveau is storend. Slechte akoestiek.
Herdien N.
  • Datum van je bezoek: 10 jan. 2017
We hebben hier voortreffelijk geluncht met een lekkere wijn erbij. Een onverwachte verrassing. Ook de bediening was zeer vriendelijk en behulpzaam. Een gerechtje delen was geen enkel probleem. Zo hebben we heel wat lekkers van de kaart kunnen proeven.
Wyntje F.
  • Datum van je bezoek: 13 dec. 2016
Heerlijke verfijnde keuken, 3 gangen lunchmenu gekozen. Mooie porties voor de lunch, heerlijk de tonijn tartaar met misobouillon, fijn gekruide eend als hoofd en een frisse afsluiter als dessert. Persoonlijk hou ik niet van de kale tafels en wat simpele stoel maar goed dat zal wel bij het concept moeten horen. Al met al toplunch!
Paul&Karin .
  • Datum van je bezoek: 12 dec. 2016
Hele mooie locatie in de nieuw ontwikkelde spoorzone in Tilburg. Mooi ingericht restaurant, open keuken en in de zomer mooi buitenterras, let wel dat er in de periode 2016-2017 flink gebouwd wordt direct naast het restaurant. Heerlijk gegeten, menu met wijn arrangement, en dit was echt heerlijk. Bediening ook super vriendelijk. Ga zeker weer maar wil dan wel aan de bar zitten met zicht op de koks (leuk bedacht)!
Pkh K.
  • Datum van je bezoek: 4 nov. 2016
Voor de tweede keer gaan eten, omdat het eerder (wel meer dan een jaar geleden) goed bevallen was. We waren met z'n drieën, maar zaten aan een kleine enkele tafel. Op zich was er genoeg plek voor het eten en drinken, maar de benen hadden weinig ruimte.

De zwarte olijven / vanille mousse vooraf was heel verrassend en erg lekker! We gingen voor het 6-gangenmenu. De geschroeide tonijn tartaar, de roodbaars met dashi en de gegrilde bavette vielen op. Heerlijk! De overige gangen smaakten goed, maar waren niet bijzonder. We hebben een leuke avond gehad in een mooi restaurant. De bediening was prima.

Wel jammer dat er na het betalen van de rekening geen aandacht meer voor ons was waardoor we ook zelf onze jassen in de garderobe moesten zoeken. Dit was wel anders dan de gastvrije binnenkomst. Helaas rook onze kleding de volgende dag erg naar de keuken van Houtloods, dat was een groot minpunt.
Ilse I.
  • Datum van je bezoek: 15 okt. 2016
Gisteravond hier kennis gemaakt met een super tof concept...hier kies je smeken geen gerechten,we hadden het 6 gangen verrassingsmenu genomen.de eerste fijne gerechtjes waren groenten op een vernieuwende manier klaar gemaakt!mooie presentatie en als je aan de bar/keuken zit ,zie je de gerechten met passie klaargemaakt worden door een jong vlot team!!een echte aanrader voor fijnproevers!!
Ook de wijnen en de gastheer personeel waren super!
Wij komen zeker snel terug!!
ruud E.
  • Datum van je bezoek: 3 aug. 2016
Een verademing in het culinair arme Tilburg. Attente bediening, goede ambiance en een avontuurlijke kaart. Goede wijnkaart ook.
Nico V.
  • Datum van je bezoek: 9 jul. 2016
Als een van de grotere Nederlandse steden, heeft Tilburg een slechte culinaire reputatie.
Ter vergelijking, Eindhoven is ongeveer even groot, en heeft meer dan 5 Michelinsterren in de stad of de voorsteden, terwijl Tilburg op nul staat.
Daarom mogen we blij zijn met de Houtloods, een restaurant gevestigd in de Spoorzone, waarin men duidelijk het niveau van eetcafé overstijgt.
De Spoorzone is een gebied, wat nog in ontwikkeling is, met als inherent probleem de overlast van bouwactiviteiten, waar je natuurlijk ’s avonds geen last van hebt, maar die tijdens de lunch wel kunnen storen.
De (lunch)kaart van de Houtloods volgt niet de traditionele indeling van voor- hoofd- en nagerecht, maar in indeling volgens fris, rij, kruidig en zoet.
Deze indeling gaat niet helemaal op, want de kaas moet onder zoet ingedeeld worden, en dan kun je ze beter nagerechten noemen. Het geeft wel aan dat men alle gerechten even belangrijk vindt.
Als eerste gerecht hadden wij de Houtloods Tartaco, een uit laagjes opgebouwd gerecht: pesto met koriander, avocadomousse, paprika, rundertartaar en bovenop flinterdunne taco’s van polentameel. Een verrassend gerecht met veel smaak. Wij hadden om bijpassende wijnen gevraagd, en kregen hierbij een lekkere rosé Blue Emotion uit de Languedoc .
Het tweede gerecht was een combinatie van een goedgegaarde lamsfilet, lamsstoof, couscous, zelfgedroogde tomaten, abrikozenmousse en gezouten abrikoos. Uitstekende smaken, hoewel de lamsstoof wat warmer had gemogen. De bijpassende wijn was heerlijk, een Libanese Cabernet, die net als de gerechten een prachtige smaak had.
Jan M.
  • Datum van je bezoek: 16 jun. 2016
Je moet hier echt van houden.
Met een groep een vooraf afgesproken 4 gangen menu gegeten.
Niet elke gang werd het zelfde gepresenteerd, hierdoor leken er verschillen te zijn, waarschijnlijk gezichtsbedrog.
Decor is leuk en op een zomerse dag zeker leuk om buiten te zitten.
Ila87 .
  • Datum van je bezoek: 29 mei 2016
Op zondagmiddag wederom een keer bij de Houtloods gaan lunchen. Deze keer geen verrassingsmenu, maar de 'bammen' van de kaart. Ik die met rib eye, huisgemaakte tomatentapenade en avocadocrème en mijn partner de bammen met gravad lax. Beide lunchgerechten waren erg lekker. De tapenade was verrukkelijk en de knapperige boterhammen goed belegd. Voor €10,- per stuk zeker reden om vaker langs te komen.

Na de bammen bestelden we thee en wilde mijn dinerpartner ook nog wel even een blik op de dessertkaart werpen. Natuurlijk resulteerde dat in 2 desserts. Mijn dessert was bijzonder & heerlijk: venkel, rabarber, ijs van olijfolie en een saus van oa appel & rauwe amandel. Veel smaakjes op een bord, waardoor je elke hap goed bleef proeven. Elke hap was anders, maar alles combineerde top. Mijn partner koos voor het chocoladekampvuur met diverse chocoladebereidingen (waarvan ik het chocoladebiercakeje het lekkerst vond), cassisijs en marshmallow. We sloten af met thee en boterkoek. Een heerlijke invulling van de lunch!
Ferencz V.
  • Datum van je bezoek: 21 mei 2016
Op 21 mei 2016 hebben wij heerlijk gedineerd bij De Houtloods. We hadden gekozen voor een vegetarische variant van het 6-gangen menu met bijpassende wijnen en ALLE gerechten waren stuk voor stuk fantastisch. We zaten eerst buiten op het terras onder het zeil. Dit was heel knus en toen het later wat kouder aanvoelde zijn we naar binnen gegaan. Door al het licht en de stijlvolle inrichting is het ook daar zeer prettig om te vertoeven. De bediening is top. Ze zijn vriendelijk, professioneel, gastvrij, behulpzaam en geven een heldere uitleg bij de gerechten en wijnen. De wijnen pasten perfect bij de gerechten. De gerechten zagen er prachtig uit. Een lust voor het oog en de mond! Hartelijk dank voor de superfijne avond. Een ware culinaire aanwinst voor Tilburg.
joop K.
  • Datum van je bezoek: 19 mei 2016
Subtiele lunch met een voorgerecht en hoofdgerecht van vis. Oosterse elementen verwerkt om de smaak te verstevigen. Opgediend in grote kommen.
Open keuken, prettig onthaal, uitkijken waar je gaat zitten als de zon schijnt want die komt fors binnen door de grote ramen aan een kant.
Lekker brood met grof zout en olie, water in karaf, glas palomar chardonnay die prima is maar waar een flinke slok te weinig in zit, dus dan maar twee glazen genomen elk wat het meteen weer kostbaarder maakt. Fles kost in de winkel zeg 6-7 euro en dan is een zuinig ingeschonken (mooi) glas voor 3,95 euro (te) fors. Dat is dan ook het enige minder positieve aan deze hotspot waar zeer BN-ers te bespeuren waren. De capuccino was heerlijk inclusief het cakeje. Voor een reis vv Houten te ver om nog een keer te doen en dat komt dan door de zuinige glaasjes wijn, het eten daarentegen was een 9, totaalscore door de wijn terug naar een 8.
loonix .
  • Datum van je bezoek: 30 apr. 2016
Een mooie zaak op een bijzonder plek met een beperkte maar goede kaart. Twee keer hier geluncht. Het is niet goedkoop maar gezien de hoeveelheid ingrediënten en bereidingen is dit niet zo vreemd. Ik vond mijn boterhammen met gerookte rib eye het geld zondr meer waard en de gamba's die mijn man bestelde, waren verrukkelijk. Jammer dat de rijst koud geserveerd werd. Het brood met olie en zout vooraf was erg lekker. De wijn was prima maar vijf euro voor een glas huiswijn (rosé) vind ik aan de prijzige kant.
Elisa1679 L.
  • Datum van je bezoek: 20 feb. 2016
Heerlijk avondje gehad. Lekkere aperitief, gin cocktail. Zeker een aanrader. Vegetarische verassingsmenu genomen. En er zaten zeker heerlijke en verassende gerechten bij, maar sommige waren het net niet. Wijn was zoooo lekker. De bediening uitermate vriendelijk en de inrichting heel gezellig en leuk. Perfecte plek voor een avondje gezellig dineren.
John B.
  • Datum van je bezoek: 19 feb. 2016
Hier kunnen we heel kort over zijn: we hebben een topconditie gehad op een bijzondere locatie met een heel gastvrije bediening. Vanaf de bar hadden we goed zicht op de keuken waar je mee kan kijken wat de koks allemaal klaarmaken. Echt helemaal leuk. Klasse in een ongedwongen sfeer. Zeker voor herhaling vatbaar.

Aanrader : 6 gangen verrassingsmenu met bijpassend wijnarrangement
Prijs is wat hoger maar dit is het zeker waard
apoloniabakker .
  • Datum van je bezoek: 13 feb. 2016
Geweldig heerlijk gegeten. 3 gerechten. De opgemaakte borden alleen al zijn een feestje om naar te kijken. En de smaak is voortreffelijk. Goede wijnen! Entourage en bediening top!
Hans V.
  • Datum van je bezoek: 21 jan. 2016
Dit restaurant waagde een sprong in het diepe - de eerste in de te ontwikkelen Spoorzone in Tilburg. Met jonge gasten op alle fronten, en vooral met kwaliteit. Laat ik het maar eerlijk zeggen: met top kwaliteit. Op alle fronten. Keuken, bediening, omgeving. Joepie!! Wij zijn blij!
Paul P.
  • Datum van je bezoek: 15 jan. 2016
Een verrassende ervaring.
Op aanraden van vrienden hadden we op een vrijdag een tafel gereserveerd in dit nog nieuwe restaurant. Alleen aan de bar was nog een plaatsje vrij. Daarmee heb je wel direct zicht op de jonge en enthousiaste keukenbrigade die efficiënt de bestellingen verwerkt. De kaart is ingedeeld in 4 smaken: aards, kruidig, rijk en zoet voor het dessert. De keuken frans, internationaal met in enkele gerechten een Zuid-Afrikaanse ondertoon (trainingsachtergrond van de chef?). Originele compositie van smaken, goed op elkaar afgestemd. Wijnen zijn ook per glas te bestellen.
Het restaurant ligt juist buiten het centrum is maar is goed te belopen. Ruim voldoende parkeergelegenheid. Een aanrader