De Groene Lantaarn

Hoogeveenseweg 17 7921 PC Zuidwolde Nederland Kaart

Over het restaurant De Groene Lantaarn

Liefde voor lokaal

In een oude boerderij bevindt zich dit dynamische, jonge restaurant. Laat je verrassen door de creatieve gerechten waarbij veel gebruik wordt gemaakt van biologische producten uit de buurt en eigen tuin. Een bijzonder restaurant dat niet voor niets een Michelinster in zijn bezit heeft!

Meer informatie over restaurant De Groene Lantaarn

9,1

Jouw recensie over het restaurant De Groene Lantaarn

Ronald K.
  • Datum van je bezoek: 8 dec. 2017
Met mijn vrouw hier laatst fantastisch gegeten. We kozen voor het vegetarische menu aangevuld met een extra gang vis. Het ene topgerecht na het andere kwam voorbij, geweldig! Wat een smaken en wat een creativiteit. En na ruim vijf uur tafelen werden we door de chefkok weer naar ons hotel gebracht, echt een unieke service!
De ambiance was sfeervol en warm. Minpunt was dat op de plek waar we zaten het wat minder warm was. De twee tafels rechts van het middenpad zou ik echt afraden, tenminste in de winter. Er trok voortdurend een tocht van ingang naar de keuken en we hebben er spijt van dat we daar niet over geklaagd hebben. Maar goed, dat was dan ook de enige smet op de avond.
henk R.
  • Datum van je bezoek: 16 okt. 2017
service is outstanding en eten was echt zeer goed ,maar voor het eerst niet meer ùitgesproken fantastisch ,zoals voorgaande keren, terwijl het prijs nivo toch wel behoorlijk stevig geworden is vind ik, zelfs voor twee sterren. zowel het voorgerecht van 37,50 voor krab en langoustine ,als het hoofdgerecht van 45 voor zwezerik zijn elk bijna 10 euro 'te veel' in mijn beleving. nog steeds dezelfde amuses nu al geruime tijd ,vind ik jammer zeker voor iemand die vernieuwing zoekt. je wordt wel zeer verwend door een superhartelijke, lieve gastvrouw met haar team buiten op het terras. al met al een geweldig restaurant. henk rutgers
Kim H.
  • Datum van je bezoek: 7 okt. 2017
Wat een fenomenale avond hebben wij hier mogen beleven. Niet alleen is elke hap een beleving, ook het personeel en de sfeer in het restaurant zijn buitengewoon. Het enige minpuntje wat ik kan bedenken is dat ganzenlever nog altijd onderdeel van de kaart is. Ik denk dat hier anno 2017, en zeker gezien de creativiteit waar deze keuken mee werkt, alternatieven voor zijn.
Voor ons was het een geweldige avond uit die we niet snel zullen vergeten!
230861 .
  • Datum van je bezoek: 18 sep. 2017
In deze prachtig gelegen boerderij afgelopen zaterdag genoten van een meer dan voortreffelijke lunch met 51 leden van de Chaine des Rotisseurs. ( Het lukt niet veel restaurants/Chefs om dit hoge niveau voor dit hoge aantal gasten op de juiste wijze te serveren qua opmaak, juiste temperatuur etc. ! ) Wij werden compleet in de watten gewikkeld, heerlijke en fraaie amuses gevolgd door oogstrelende en heerlijke gerechten. Deze gangen werden begeleid door zeer smakelijke wijnen die erg goed paste bij de gerechten met bijhorende smaak accenten. En hierbij viel in zeer goede zin op de voortreffelijke bediening die in de juiste proportie aanwezig was zonder ons tekort te doen of juist een overdaad hiervan. Ook dat is een kunst om dit over te brengen naar je gasten en dat is niet veel restaurants van dit hoge niveau gegeven.Kortom,we gaan hier zeker terugkomen ! Dank voor zoveel culinair genieten en jullie uitmuntende verzorging !

Piet van den Bosch.
Chaine des Rotisseurs.
Peter S.
  • Datum van je bezoek: 16 sep. 2017
zoals altijd geweldig gegeten met
mooi wijn arrangement, in de zomer ook heerlijk in de tuin. Tip de bus stopt voor de deur..ook op zondag
marleen R.
  • Datum van je bezoek: 13 sep. 2017
In een woord geweldig ! Wij kozen voor het Menu Jarno's suggestie. Vooraf was al een feestje met het groot aantal heerlijke amuses. Elke gang van het menu was heerlijk en ook prachtig om te zien. Ruime zitplaatsen en zeer attente bediening. Een begeleidend BOB wijn arrangement daar deden ze niet aan , wel schonken ze, indien men dat wenste, halve glazen. Ook prima. Gelukkig veel variatie en niet teveel wijnen uit hetzelfde land. Het verschil tussen 2 sterren of 1 was duidelijk te merken vonden wij.
fredenthea .
  • Datum van je bezoek: 30 jul. 2017
fenomenaal! We hebben hier met 2 personen gegeten. Wat een hoogstaande gerechten. Heerlijke en ongebruikelijke combinaties zoals bijvoorbeeld drop/ganzenlever of snijbonen+boerenzuring. uitstekende service.

We komen hier absoluut nog een x terug.
Hans G.
  • Datum van je bezoek: 19 jul. 2017
Nadat Joop Zwiep met zijn restaurant was gestopt komen wij als vriendengroep jaarlijks bij de Groene Lantaarn en is altijd een feest op de tong! Vorige week woensdag hebben we weer heerlijk op het terras gegeten (4 gangen verrassingsmenu met wijnarrangement) maar gingen helaas toch niet met een goed gevoel weg. Bij het afrekenen bleek de risotto met wintertruffel een meerprijs te hebben van blijkbaar €25. Bij het brengen van de menukaart was wel gesproken over een meerprijs maar zou €10 zijn. Vervelender was echter dat we allen geen echte truffelsmaak proefden terwijl juist de wintertruffel die meer zou moeten hebben. In de nazit kregen we helaas ook van Cindy daarop geen klantvriendelijke reactie en bleef het bij de opmerking dat die toeslag voortaan beter zou worden gecommuniceerd. En een andere opmerking is dat het vooral op het terras erg storend is dat er met regelmaat een kok op een neer naar de kruidentuin rent. Jammer van die nasmaak na een verder uitstekend diner.
Joop B.
  • Datum van je bezoek: 7 mei 2017
Wederom een uitstekende en originele lunch geserveerd. Van alle gasten die wij naar dit restaurant hebben meegenomen is er nog nooit iemand in de kwaliteit en service teleurgesteld. Een topper en uitstekende, vriendelijke en vakkundige bediening. Wij hebben maar weinig nodig om hier weer snel te gaan eten! Een absolute aanrader.
Anne K.
  • Datum van je bezoek: 22 mrt. 2017
HEERLIJK!! Wat hebben we genoten van de tongstrelende gerechten, geserveerd op prachtig servies! Met de mooie wijnen van het wijnarrangement erbij maakten de avond voor onze familie (13 personen) helemaal compleet. Ook onze complimenten aan de perfecte bediening, zij zorgden op een plezierige manier ervoor dat de verschillende gangen prima getimed werden aan ons tempo.
We zaten met de hele familie aan de ronde tafel in de Tuinzaal, deze is zeer geschikt voor een speciale gelegenheid met vrienden/familie.
Anita V.
  • Datum van je bezoek: 25 jan. 2017
Prachtig eten, creatief en goed op smaak. Zorgvuldig gekozen servies. Karaktervolle en moderne inrichting in een oude Saksische boerderij.

Groot minpunt waren de slordigheden in de bediening. Een menukaart in handen gedrukt krijgen als je een amuse eet en terzijde moet schuiven, hoort niet. en dat door de gastvrouw. Plat water krijgen als je de gazeuse-soort bij haar hebt besteld, is ook een misser. Meer dan 20 minuten op brood moeten wachten. Visbestek bij een kalfstong krijgen. Het is bij elkaar niet wat je bij een tweesterrenrestaurant mag verwachten. En dat is jammer als je maanden uitkijkt naar een feestelijke avond.

De trolley met kaas maakte veel goed: ruim assortiment en prima serveerrijp.
proever41 .
  • Datum van je bezoek: 1 okt. 2016
De groene lantaarn is voor ons een geweldige plek. Ten eerste een geweldig professioneel echtpaar wat binnen 7 jaar een twee sterrenrestaurant neerzet! Complimenten voor hen beiden!
Daarnaast hebben zij een goed team rondom hen verzameld wat echt alles in de gaten houdt. Ook complimenten aan het geweldige team!
En uiteraard de meest heerlijk gerechten die je je kunt bedenken!. Zeer creatief gepresenteerd en zo origineel gemaakt. De amuses zijn op zich al een cadeautje en zo perfect gepresenteerd.. Dus ook heel veel complimenten aan het keukenteam!
De voorgerechten waren boven verwachting, we aten een puur krabgerecht en mijn tafelgenoot paling met kaviaar, geweldig bereidt, wat een beleving...
Daarna voor mij de Tarbot en voor mijn tafelgenoot de Coquilles, deze waren echt goed.
Het dessert van aardbeien was een een heerlijke afsluiting. Al met al hebben wij weer een volgende afspraak gemaakt.
Dit restaurant is meer dan een aanrader, dit moet je een keer beleven!
Olaf Wijnants Labree .
  • Datum van je bezoek: 11 sep. 2016
JAAAAAAAAAAAAAA ! Je zult maar jarig worden en dan hebben besloten hier te gaan eten en dan zó onthaald worden. Gekozen voor een zondagslunch deze keer. ALLES klopt hier: In mijn geval het zes-gangen menu du chef. Eigenlijk ZEVEN gangen. En wel van het hoogste niveau. Wat een culinaire vondsten. De ene nog gedenkwaardiger dan de andere. Drie voorbeelden: De "Plin" -kleine ravioli met parmezaanse kaas en balsamico, heel subtiel, de regionale ree: Smullen! En dan één van de desserts: Zuring met olijfolie en snijboon. Hoe kóm je d'r op. Nog nooit zoiets geproefd. DE wijnkeuze door de sommelière sloot perfect aan op de gerechten, hulde! Deze lunch duurde dus vier uur. wát een tijdspassering. Wou niet meer weg. DRIE sterren waardig, i.pl.v. twee. Dus allweer gereserveerd voor de kerst. Nu kan die kerst me feitelijk gestolen worden, maar dat ETEN..........Oh, Heer....:-)
Kmi .
  • Datum van je bezoek: 11 aug. 2016
Samen met mijn partner bij de Groene Lantaarn wezen eten. Aangezien wij vaker eten bij sterrenrestaurants, hadden wij grote verwachtingen van dit 2-sterrenrestaurant. Allereerst: grote complimenten voor de opmaak van de borden: zeer origineel en behoorlijk ongekend. Amuses die worden opgediend op keien bijvoorbeeld. Een bord wat voornamelijk een kunstwerkje is, met aan de rand als een waaier het couvert opgediend. Hier waren wij aangenaam door verrast, evenals de voortreffelijke smaken die je krijgt opgediend en waarvan je denkt: hoe krijgt men de combinaties toch zo mooi over op het bord.

Wij hadden een 8-gangen menu en hebben een erg fijne avond gehad. Het dessert (zuring): nog nooit zo'n verfijnde smaken gehad, en nooit gedacht dat een beetje olie zó lekker zou smaken. Kaasplankje: ook subliem, en niet zuinig met porties. Al met al: het eten en de bijpassende wijnen: een 10. Gelukkig gaat de Groene Lantaarn voor een originele stijl en houdt zich afzijdig van de al gebaande wegen. Om na een witte wijn, een gekoelde rode wijn te schenken om vervolgens weer terug te gaan naar wit is gedurfd, gewaagd en zeer verrassend!

Het personeel: van professioneel tot een beetje nerveus. De gastvrouw zou zich in ons geval wat meer met ons bemoeid mogen hebben. Een uitstekende service is dat je terug wordt gebracht naar je hotel, helaas hebben wij deze rit als niet veilig ervaren, omdat de meneer die ons terugbracht zeer hard reed, en dat terwijl we een snelwegafrit naderde en vol in de remmen moesten om de bocht zonder kleerscheuren door te komen. Wanneer de rit afgestemd was geweest op de avond zelf: relaxed, ongedwongen en tijdloos; dan had ik de service het cijfer 9 gegeven. Helaas staat veiligheid bij mij hoog in het vaandel.

De ambiance is een oude boerderij welke goed is onderhouden. De witte tafel in het midden zou wat meer decoratie mogen hebben, de decoratie met de reageerbuisjes en andere lab-spulletjes voelde een beetje 2010 aan; wanneer er meer gewerkt wordt met bijvb onbewerkt hout zou dit veel meer passen bij de boerderij zelf. Ook dat het personeel de tafel gebruikt om lege glasen/servies en wijnen neer te zetten, doet afbreuk aan het decoratiestuk zelf. Hier kunnen nog wat punten behaald worden.
Arjen D.
  • Datum van je bezoek: 3 aug. 2016
Heerlijke avond met een culinaire verwennerij in de tuin van de groene lantaarn. Ontvangst in een van de lounge hoeken in de tuin met verrassende amuses. Daarna een smaken ervaring in 6 gangen. Combinaties die we niet eerder hadden gehad. Erg goed!
Hans V.
  • Datum van je bezoek: 28 jul. 2016
Een heerlijk avondje bij de Groene Lantaarn. Het was niet druk. Dit tot onze verbazing. De keuken had dus alle tijd en dat was te proeven. De verschillende, originele gerechten waren uitmuntend. Helaas op een uitzondering na. Het dessert. Wij vonden de smaak te scherp en dat hoort, in onze smaakbeleving, niet. Zonder het dessert had ik een 10 overwogen. Het decor moet je aanspreken. Wij vonden dat wat minder. Een omgebouwde oude boerderij, met een wat merkwaardig bijna formica-achtige, detonerende witte kast in het midden. Maar goed, wij kwamen voor het eten.
smulpaapje60 .
  • Datum van je bezoek: 9 jul. 2016
Dit jaar de Groene Lantaarn voor ons sterren etentje.
We gingen voor het 8 gangen menu met bijpassend wijn arrangment. De amuses waren een feest om me te beginnen ook heel apart opgediend. De gepofte varkenshuis met tongworst was wat minder, maar de rest was lekker en een belofte voor de rest.
En dit kwam uit het ene gerecht was nog lekkerder dan het andere met als uitschieters, de kabeljauw, plin (kleine ravioli's), de oesters en de kalfstong. De wijnen pasten prima bij de gerechten. Veel Italiaans (mijn favoriete wijnland). In het begin leek het erop dat het uitschenken van de wijn een beetje uit de pas liep met de aanvoer van de gerechten, maar gelukkig werd dit later beter.
Erg leuk was de rondleiding door de grote tuin met veel groente en kruiden. Om 00.30 uur gingen wij met een heel teverden gevoel weer naar huis.
remy D.
  • Datum van je bezoek: 27 mei 2016
Het is dat dit restaurant een beetje uit de buurt ligt want wat een verwenadres is dit! De lokatie is erg mooi in een oude boerderij en de inrichting is erg comfortabel.

Bediening is erg vriendelijk en attent met name de gastvrouw.

Eten is prima, mooie smaken, verfijnd, niet echt verrassende met uitzondering van het desert van zuring met snijboon, oliefolie en basilicumsaus. Erg lekker was dat.

In zijn geheel een feestje en de prijs is zeer schappelijk op dit niveau. Zou hier graag terug komen. Bedankt!
Marc H.
  • Datum van je bezoek: 13 mei 2016
We hadden hoge verwachtingen, twee sterren...maar we hebben ze niet gezien. Gekozen voor zes gangen, die vijf van de zes wel mooi smaakten, maar ook vrij zwaar waren...samen te zwaar (voor ons althans).
Als derde gang hadden we vis gerijpt als ceviche bereid (rauw in t zuur met pittige kruiden) vonden wij minder..... De witte wijnen waren uitmuntend, de rode viel tegen. De gastvrijheid was goed bedoeld maar, hoekig, verkeerd getimed. De entourage is mooi, smaakvol, warm en comfortabel.
Al met al hadden wij graag minder routine en meer echte aandacht gezien...

Epictetus I.
  • Datum van je bezoek: 5 mei 2016
Voor het eerst bij De Groene Lantaarn en uiteraard hadden we onze verwachtingen door de twee Michelin sterren. Bij binnenkomst direct goed ontvangen met sublieme amuses en een heerlijke en heel bijzondere soep van bouillon van ree en kaneel. We kozen verder voor een vegetarisch zesgangenmenu met bijpassende wijnen. Het eerste gerecht was meteen een schot in de roos. Een salade die qua smaaksamenstelling zo heerlijk was, zo'n heerlijke salade heb ik nooit eerder gegeten. Er zat zelfs een klein beetje vruchtensorbetijs (!) bij die op wonderlijke wijze mengde met de andere smaken. De overige gangen ga ik niet allemaal bespreken, maar waren ook van topniveau: courgette, bietenrisotto, ravioli met koolrabi, als extra gang een kaasplankje, twee desserts, koffie servies met bonbons en macarons... Het personeel was zeer attent, aandachtig, vriendelijk en professioneel. Overal werd op tijd aan gedacht en het tempo van de gangen was goed.
In vergelijking met het hoge niveau en originaliteit van de gerechten vonden we de bijpassende wijnen wat minder bijzonder. Wat betreft het eten en de service al met al toch echt twee keer een 10. Het decor geven we een 8. De oude boerderij waarin het restaurant is gevestigd is zoals begrijpelijk vrij donker, wat is opgelost met nogal felle spots gericht op de tafels. We hadden wat minder fel licht of wat extra sfeerlicht of kaarsen wel gewaardeerd, maar dat laatste is wellicht niet praktisch vanwege de bediening en snelle opeenvolging van de gerechten.
Hoe dan ook, dineren bij De Groene Lantaarn is echt een smaakbelevenis en we komen hier zeker nog eens terug.