De Groene Lantaarn

Hoogeveenseweg 17 7921 PC Zuidwolde Nederland Kaart

Over restaurant De Groene Lantaarn

Liefde voor lokaal

In een oude boerderij bevindt zich dit dynamische, jonge restaurant. Laat je verrassen door de creatieve gerechten waarbij veel gebruik wordt gemaakt van biologische producten uit de buurt en eigen tuin. Een bijzonder restaurant dat niet voor niets een Michelinster in zijn bezit heeft!

Meer informatie over restaurant De Groene Lantaarn

Uitmuntend
9,3
Proever41 .
  • Datum van je bezoek: 1 okt. 2016
De groene lantaarn is voor ons een geweldige plek. Ten eerste een geweldig professioneel echtpaar wat binnen 7 jaar een twee sterrenrestaurant neerzet! Complimenten voor hen beiden!
Daarnaast hebben zij een goed team rondom hen verzameld wat echt alles in de gaten houdt. Ook complimenten aan het geweldige team!
En uiteraard de meest heerlijk gerechten die je je kunt bedenken!. Zeer creatief gepresenteerd en zo origineel gemaakt. De amuses zijn op zich al een cadeautje en zo perfect gepresenteerd.. Dus ook heel veel complimenten aan het keukenteam!
De voorgerechten waren boven verwachting, we aten een puur krabgerecht en mijn tafelgenoot paling met kaviaar, geweldig bereidt, wat een beleving...
Daarna voor mij de Tarbot en voor mijn tafelgenoot de Coquilles, deze waren echt goed.
Het dessert van aardbeien was een een heerlijke afsluiting. Al met al hebben wij weer een volgende afspraak gemaakt.
Dit restaurant is meer dan een aanrader, dit moet je een keer beleven!
Olaf Wijnants Labree .
  • Datum van je bezoek: 11 sep. 2016
JAAAAAAAAAAAAAA ! Je zult maar jarig worden en dan hebben besloten hier te gaan eten en dan zó onthaald worden. Gekozen voor een zondagslunch deze keer. ALLES klopt hier: In mijn geval het zes-gangen menu du chef. Eigenlijk ZEVEN gangen. En wel van het hoogste niveau. Wat een culinaire vondsten. De ene nog gedenkwaardiger dan de andere. Drie voorbeelden: De "Plin" -kleine ravioli met parmezaanse kaas en balsamico, heel subtiel, de regionale ree: Smullen! En dan één van de desserts: Zuring met olijfolie en snijboon. Hoe kóm je d'r op. Nog nooit zoiets geproefd. DE wijnkeuze door de sommelière sloot perfect aan op de gerechten, hulde! Deze lunch duurde dus vier uur. wát een tijdspassering. Wou niet meer weg. DRIE sterren waardig, i.pl.v. twee. Dus allweer gereserveerd voor de kerst. Nu kan die kerst me feitelijk gestolen worden, maar dat ETEN..........Oh, Heer....:-)
Kmi .
  • Datum van je bezoek: 11 aug. 2016
Samen met mijn partner bij de Groene Lantaarn wezen eten. Aangezien wij vaker eten bij sterrenrestaurants, hadden wij grote verwachtingen van dit 2-sterrenrestaurant. Allereerst: grote complimenten voor de opmaak van de borden: zeer origineel en behoorlijk ongekend. Amuses die worden opgediend op keien bijvoorbeeld. Een bord wat voornamelijk een kunstwerkje is, met aan de rand als een waaier het couvert opgediend. Hier waren wij aangenaam door verrast, evenals de voortreffelijke smaken die je krijgt opgediend en waarvan je denkt: hoe krijgt men de combinaties toch zo mooi over op het bord.

Wij hadden een 8-gangen menu en hebben een erg fijne avond gehad. Het dessert (zuring): nog nooit zo'n verfijnde smaken gehad, en nooit gedacht dat een beetje olie zó lekker zou smaken. Kaasplankje: ook subliem, en niet zuinig met porties. Al met al: het eten en de bijpassende wijnen: een 10. Gelukkig gaat de Groene Lantaarn voor een originele stijl en houdt zich afzijdig van de al gebaande wegen. Om na een witte wijn, een gekoelde rode wijn te schenken om vervolgens weer terug te gaan naar wit is gedurfd, gewaagd en zeer verrassend!

Het personeel: van professioneel tot een beetje nerveus. De gastvrouw zou zich in ons geval wat meer met ons bemoeid mogen hebben. Een uitstekende service is dat je terug wordt gebracht naar je hotel, helaas hebben wij deze rit als niet veilig ervaren, omdat de meneer die ons terugbracht zeer hard reed, en dat terwijl we een snelwegafrit naderde en vol in de remmen moesten om de bocht zonder kleerscheuren door te komen. Wanneer de rit afgestemd was geweest op de avond zelf: relaxed, ongedwongen en tijdloos; dan had ik de service het cijfer 9 gegeven. Helaas staat veiligheid bij mij hoog in het vaandel.

De ambiance is een oude boerderij welke goed is onderhouden. De witte tafel in het midden zou wat meer decoratie mogen hebben, de decoratie met de reageerbuisjes en andere lab-spulletjes voelde een beetje 2010 aan; wanneer er meer gewerkt wordt met bijvb onbewerkt hout zou dit veel meer passen bij de boerderij zelf. Ook dat het personeel de tafel gebruikt om lege glasen/servies en wijnen neer te zetten, doet afbreuk aan het decoratiestuk zelf. Hier kunnen nog wat punten behaald worden.
Arjen D.
  • Datum van je bezoek: 3 aug. 2016
Heerlijke avond met een culinaire verwennerij in de tuin van de groene lantaarn. Ontvangst in een van de lounge hoeken in de tuin met verrassende amuses. Daarna een smaken ervaring in 6 gangen. Combinaties die we niet eerder hadden gehad. Erg goed!
Hans V.
  • Datum van je bezoek: 28 jul. 2016
Een heerlijk avondje bij de Groene Lantaarn. Het was niet druk. Dit tot onze verbazing. De keuken had dus alle tijd en dat was te proeven. De verschillende, originele gerechten waren uitmuntend. Helaas op een uitzondering na. Het dessert. Wij vonden de smaak te scherp en dat hoort, in onze smaakbeleving, niet. Zonder het dessert had ik een 10 overwogen. Het decor moet je aanspreken. Wij vonden dat wat minder. Een omgebouwde oude boerderij, met een wat merkwaardig bijna formica-achtige, detonerende witte kast in het midden. Maar goed, wij kwamen voor het eten.
Smulpaapje60 .
  • Datum van je bezoek: 9 jul. 2016
Dit jaar de Groene Lantaarn voor ons sterren etentje.
We gingen voor het 8 gangen menu met bijpassend wijn arrangment. De amuses waren een feest om me te beginnen ook heel apart opgediend. De gepofte varkenshuis met tongworst was wat minder, maar de rest was lekker en een belofte voor de rest.
En dit kwam uit het ene gerecht was nog lekkerder dan het andere met als uitschieters, de kabeljauw, plin (kleine ravioli's), de oesters en de kalfstong. De wijnen pasten prima bij de gerechten. Veel Italiaans (mijn favoriete wijnland). In het begin leek het erop dat het uitschenken van de wijn een beetje uit de pas liep met de aanvoer van de gerechten, maar gelukkig werd dit later beter.
Erg leuk was de rondleiding door de grote tuin met veel groente en kruiden. Om 00.30 uur gingen wij met een heel teverden gevoel weer naar huis.
  • Datum van je bezoek: 27 mei 2016
Het is dat dit restaurant een beetje uit de buurt ligt want wat een verwenadres is dit! De lokatie is erg mooi in een oude boerderij en de inrichting is erg comfortabel.

Bediening is erg vriendelijk en attent met name de gastvrouw.

Eten is prima, mooie smaken, verfijnd, niet echt verrassende met uitzondering van het desert van zuring met snijboon, oliefolie en basilicumsaus. Erg lekker was dat.

In zijn geheel een feestje en de prijs is zeer schappelijk op dit niveau. Zou hier graag terug komen. Bedankt!
MarcH2 .
  • Datum van je bezoek: 13 mei 2016
We hadden hoge verwachtingen, twee sterren...maar we hebben ze niet gezien. Gekozen voor zes gangen, die vijf van de zes wel mooi smaakten, maar ook vrij zwaar waren...samen te zwaar (voor ons althans).
Als derde gang hadden we vis gerijpt als ceviche bereid (rauw in t zuur met pittige kruiden) vonden wij minder..... De witte wijnen waren uitmuntend, de rode viel tegen. De gastvrijheid was goed bedoeld maar, hoekig, verkeerd getimed. De entourage is mooi, smaakvol, warm en comfortabel.
Al met al hadden wij graag minder routine en meer echte aandacht gezien...

Epictetus I.
  • Datum van je bezoek: 5 mei 2016
Voor het eerst bij De Groene Lantaarn en uiteraard hadden we onze verwachtingen door de twee Michelin sterren. Bij binnenkomst direct goed ontvangen met sublieme amuses en een heerlijke en heel bijzondere soep van bouillon van ree en kaneel. We kozen verder voor een vegetarisch zesgangenmenu met bijpassende wijnen. Het eerste gerecht was meteen een schot in de roos. Een salade die qua smaaksamenstelling zo heerlijk was, zo'n heerlijke salade heb ik nooit eerder gegeten. Er zat zelfs een klein beetje vruchtensorbetijs (!) bij die op wonderlijke wijze mengde met de andere smaken. De overige gangen ga ik niet allemaal bespreken, maar waren ook van topniveau: courgette, bietenrisotto, ravioli met koolrabi, als extra gang een kaasplankje, twee desserts, koffie servies met bonbons en macarons... Het personeel was zeer attent, aandachtig, vriendelijk en professioneel. Overal werd op tijd aan gedacht en het tempo van de gangen was goed.
In vergelijking met het hoge niveau en originaliteit van de gerechten vonden we de bijpassende wijnen wat minder bijzonder. Wat betreft het eten en de service al met al toch echt twee keer een 10. Het decor geven we een 8. De oude boerderij waarin het restaurant is gevestigd is zoals begrijpelijk vrij donker, wat is opgelost met nogal felle spots gericht op de tafels. We hadden wat minder fel licht of wat extra sfeerlicht of kaarsen wel gewaardeerd, maar dat laatste is wellicht niet praktisch vanwege de bediening en snelle opeenvolging van de gerechten.
Hoe dan ook, dineren bij De Groene Lantaarn is echt een smaakbelevenis en we komen hier zeker nog eens terug.
Laura T.
  • Datum van je bezoek: 23 apr. 2016
Wat een feest! Op zaterdag naar Drenthe afgereisd om kennis te maken met De Groene Lantaarn. Onze tweede keer bij een 2-michelin-sterren restaurant gegeten. Helaas was onze eerste keer bij een andere 2-sterrenzaak een mindere ervaring, maar gelukkig heeft De Groene Lantaarn het helemaal goed gemaakt. In een prachtige landelijke omgeving worden we warm welkom geheten en krijgen we een fijne tafel in de oude boerderij. We beginnen met 6 smaakvolle en originele amuses. Stuk voor stuk heerlijk. We hebben gekozen voor Jarno's menusuggestie, om zoveel mogelijk te kunnen proeven van de chef. We werden verrast door de originele manier van presenteren van brood en boter, in een knapzak assortiment eigen gebakken broodjes en een klont boter op een kei uitgesmeerd. Er volgen zeven smakelijke gangen waarvan er drie het meest zijn bijgebleven: de Ceviche van zeebaars, spareribs met meloen en ganzenlever en de grootste verrassing zuring met olijfolie, basilicum en snijboon. De laatste is een signature dish van de chef en bedoeld als dessert. Naar onze mening verdienen jullie een dikke tien voor deze avond en verdienen jullie met volle overtuiging de 2-michelin-sterren. Naast voortreffelijk eten is de bediening van hetzelfde hoge niveau. We voelden ons op ons gemak, jullie voelden precies aan welke service we prettig vonden. Van het aperitief tot aan de digestief was het top! We hadden de karretjes met friandises en digestief graag mee naar huis genomen. Om de avond af te maken brengt Jarno (in hoogst eigen persoon) ons terug naar de Drentse Krent, waar we overnachten. Ook deze plek is een aanrader. Kortom: dank jullie wel team De Groene Lantaarn, wij raden jullie aan iedereen aan.
SanderN .
  • Datum van je bezoek: 3 apr. 2016
Door de restaurantweek vanmiddag alhier van een aangename lunch mogen genieten. Lekkere amuses om mee te beginnen. Dan een heel mooi stukje kabeljauw gevolgd door ree, heerlijk mals, wel wat enthousiast met het zout in de jus. Als 3e en laatste een zeer grappige combinatie van kerrie(mousse?) en pruimenijs. Alles gecomplimenteerd met een zeer fijne Mersault Les Rougeots 2006 van Polinet- Ampeaa.
Snelle en nette bediening op een prachtige locatie met heerlijke tuin waar we, in het zonnetje, fijn konden genieten van de koffie met friandises, die je zelf overigens mag uitkiezen uit een ruim assortiment.
Zeker een mooi begin van de lente.
Lianne W.
  • Datum van je bezoek: 2 apr. 2016
Het eten was echt fantastisch. Alles smaakte heerlijk, zowel het vegetarische menu als het menu jarno's suggestie. De service was heel erg goed en de sfeer prettig en gezellig. Wij hebben een geweldige avond gehad. Niets op aan te merken.
Martijn V.
  • Datum van je bezoek: 19 mrt. 2016
Het is voor ons eigenlijk geen verrassing meer dat dit een toprestaurant is. Ook deze keer was alles weer geweldig voor elkaar. Een mooi zeven gangen menu met zeebaars, geroosterde kabeljauw, kreeft, ravioli's, regionale ree, zuring en chocolade soufflé (of kaas in mijn geval). Allemaal fantastische gerechten (die wel in een behoorlijk tempo werden opgediend) en leuk dat er een paar klassiekers op de kaart blijven staan. Vooral het nagerecht met snijbonen en basilicum (zuring) is een topper! Maar ook de kabeljauw in spek met ponzu was een hoogtepuntje. Ga allemaal naar Zuidwolde! En ga in de zomer, want buiten zitten in de tuin is toch wel beter dan binnen vind ik.
Janbe1 .
  • Datum van je bezoek: 21 feb. 2016
Het was weer een grote vreugde bij de groene Lantaarn te zijn, van het begin tot het einde top professioneel met een persoonlijk tintje.
De amuses waren een aparte sensatie, 5 verschillende smaken opgediend op Drents aardewerk en een kei. Alle gangen waren niet alleen verfijnd maar vooral vernieuwend. Bij een zes gangen menu een witte Zwitserse wijn besteld, paste perfect bij de vis en kreeft, een rode Priorat was de begeleider van regionale ree en de afrondende kazen, hierna een dessert van chocolade soufflé. en als finishing touch een kopje espresso.
De afstand is de enige handicap waarom we niet frequenter kunnen komen. Maar we komen zeker weer terug

Jan K.
  • Datum van je bezoek: 3 feb. 2016
Ik word ontzettend gelukkig van dit restaurant waar echt hard (en met liefde) gewerkt wordt om je een topavond te bezorgen. Wat een heerlijkheden met paling, caviaar, kabeljauw, escargot, truffel, kaas, soufflé. Dit is de hemel op aarde op culinair gebied.
Wouter V.
  • Datum van je bezoek: 31 jan. 2016
De beste eetervaring ooit (tot nu toe); dit restaurant is z'n twee sterren volledig waard, zonder dat je eraan failliet gaat. We waren er op een zondagavond waarop het niet eens vol zat. De sfeer was bijzonder relaxed en met alle personeelsleden viel ontspannen te praten. Wat een vriendelijke, gepassioneerde mensen, en ze stralen uit dat ze de weg omhoog nog lang niet zat zijn - dit kan een keer een derde ster worden! Wij kozen het zesgangenmenu - een met vlees/vis en het ander zonder, gewoon omdat het vegetarische menu als volwaardig wordt gepresenteerd en daar is niets van gelogen. Na wel vier(!) keer een of meer amuses - fantastisch, vooral dat eerste 'Drentse' setje - kwamen allemaal hoogtepunten langs, waaronder bietenrisotto, en zuringijs met snijbonen. De trolley met friandises is een traktatie. Helemaal geweldig is dat ze je volstrekt niet uitknijpen, de rekening is heel schappelijk, en daardoor ga ik er graag nog een keer heen!
Joop V.
  • Datum van je bezoek: 20 dec. 2015
Wij zochten weken terug een echt goede zaak voor mijn verjaardag. We kozen voor de GL op basis van eerdere informatie in o.a. de Lekkergids. Vlak voor ons bezoek kreeg de GL een tweede ster....wat zou dat betekenen?
Op een zaterdagavond parkeerden we wat achter het restaurant bleek te zijn en vonden we ons een weg naar een deur waarvan we dachten dat het de ingang kon zijn. Dat klopte. Een jong lid van de zwarte brigade vroeg wie we waren en viel toen stil. Uiteindelijk werden we naar het restaurant begeleid maar wees deze jongeman ons wel de tafel maar schoof geen stoel aan....
Vanaf dat moment ging alles beter en beter. Mooie champagne, prima amuses, een overbodige bouillon nog tussendoor, maar erna slechts prima gerechten: een heerlijk 'zure' ceviche van zeebaars, goede kreeft (die spannender kan nog), prina kabeljauw, een verrassende combi van risotto en lavas, en dan een absoluut superieur bereide rundergerecht. Het eerste nagerecht was ook memorabel: zuringijs met snijboon en basilicum. Voeg er de goede kazen aan toe, en je hebt een perfecte avond.
Omdat ook de wijnen merendeels perfect matchten, hadden wij een absoluut onvergetelijke avond. Valt er dan toch nog wat te leren? Ja...

- begeleid gasten bij vertrek tot de deur
- serveer geen gangen uit terwijl een gast naar het toilet is
- een keer vragen om wijn bijnte schenken mag best....

De GL is heerlijk om te verblijven, een tweede ste waardig!
H. B.
  • Datum van je bezoek: 19 dec. 2015
Voor de tweede keer hier gegeten. Alleen dit bezoek heeft De Groene Lantaarn niet een maar twee sterren. En volkomen terecht. Een fantastische avond gehad.
Het eten was subliem en verfijnd. Van het versgebakken brood met gezouten boter op een Drentse kei tot de zelfgemaakte bonbons: zalig. Een macaron van biet, ijs van zuring, fantastische kreeft, het fijnste van rund. Alles met evenveel zorg bereid en zeer attente bediening. Relatief veel vis in het menu, wat ik lekker vind, maar een tafelgenoot wat minder. Toch heeft zij ook heerlijk gegeten. Want vis bereiden kan op veel manieren. En dit waren voortreffelijke creaties.
Chefkok Jarno Eggen tovert in de keuken, sommelier en gastvrouw Cindy Borger zorgt voor een informele, aangename sfeer. Het loopt als een trein bij De Groene Lantaarn.
Een bijzonder uitje. De moeite waard om daarvoor te sparen.
Herman K.
  • Datum van je bezoek: 6 dec. 2015
Zelden zo lekker gegeten. Geweldige bediening. We hadden een 5-gangen suprise menu, alle 5 gangen waren verrukkelijk. ook de amuses en de "post-amuses" voor bij de koffie waren kustwerkjes. De porties waren goed en op steeds wisselend servies. Het wijn arrangement was ook echt passend bij ieder gerecht uitgekozen. De bediening was soepel, vriendelijk en heel efficient.
Soms was het tempo wat hoog, maar we hadden natuurlijk ook zelf kunnen vragen het tempo iets aan te passen. En net voor dit schrijven hoor ik ook nog dat ze een 2e ster hebben gekregen. Van harte gefeliciteerd, De Groene Lantaarn.!
Marionmu .
  • Datum van je bezoek: 4 dec. 2015
Op 4 december geluncht bij de Groene Lantaarn. Wat een feest! Alles was heerlijk: de heel bijzondere amuses, verrukkelijke kreeftensoep, zelfgemaakt brood met boter op de zwerfkei, vis, risotto, hoofdgerecht met hoen. Het nagerecht met zuringijs en snijbonen was verbluffend.
Vervolgens nog koffie met de lekkerste macarons en bonbons.
De bediening was aller vriendelijkst en attent. Al met al een heerlijke middag gehad. Heel graag komen we weer eens terug!