De Goudplevier

Zondag Gesloten

• Af te huren , Catering , Terras , Toegankelijk voor rolstoelen
GJ D.
  • Datum van je bezoek: 1 nov. 2016
Benieuwd naar dit restaurant. Goede recensies, chef opgeleid in de Librije en notering in Lekker!500. Laat ik beginnen met het belangrijkste in een restaurant: het eten. Oordeel: goed. We hebben lekker en afwisselend gegeten. Combinaties waren lekker en alles was met zorg bereidt. Veel amuses ook.
De sfeer in het restaurant vond ik wat killetjes. Het is een hoge ruimte en er is plek voor 20/24 gasten. Het had van mij wat sfeervoller gemogen.
Het was mij niet duidelijk wie nu eigenlijk de gastvrouw was. We werden vriendelijk welkom geheten door een jonge vrouw, heeft ons ook grotendeels bediend. De 'oudere' vrouw hebben we niet veel gezien en als ze serveerde was het kil. Bediening was netjes, maar op niveau eetcafe. Etiquette ontbrak. Niet aan gestoord overigens. Maar in het gastheerschap zijn nog forse stappen te maken om te matchen met de keuken. Je gasten netjes 'uitzwaaien' was er niet meer bij.

Klein puntje nog. Fles water steeds hervullen terwijl die niet leeg is en dan ook niet volledig hervullen, maar wel berekenen... dat kan ook anders.
AJA V.
  • Datum van je bezoek: 22 sep. 2016
Op uitnodiging meegenomen naar dit restaurant.
Het eten was van topkwaliteit met een fraai wijnarrangement erbij.
Het verdient veel meer gasten dan we er zagen .
Prijs kwaliteit kan ik niets van zeggen.
Pijkje .
  • Datum van je bezoek: 28 jun. 2016
Onlangs zijn mijn vriend en ik voor de tweede keer bij de Goudplevier geweest en beide keren hebben we een topavond gehad! Wat voor mij de Goudplevier het meest kenmerkt is dat pure smaken echt een podium krijgen. Geen gerechten met tig ingrediënten maar een paar mooie producten op je bord, die precies genoeg bereiding krijgen om al hun eigen smaken naar boven te brengen. Genieten! De kleine hapjes die je vooraf, tussendoor én achteraf krijgt waren ook allemaal even lekker en met evenveel zorg gemaakt als de "grote" gerechten.
De bediening was vriendelijk en netjes zonder té formeel te worden, wat mij betreft precies goed voor in een restaurant van dit niveau. Wij voelden ons echt in de watten gelegd.
Teijo D.
  • Datum van je bezoek: 28 mei 2016
Wij gaan niet zomaar naar de Goudplevier, daarvoor vinden we het niet iets te chique / te duur. En het restaurant heeft een standaard voor zichzelf neergezet ondertussen. Dit was het 5e bezoek ongeveer en het was telkens van uitmuntende kwaliteit geweest. Deze keer was het iets minder, en dan vooral in de bediening.

We eten laag-glycemisch als dat kan. Omdat men in de reservering om diëten gevraagd had, namen we de proef op de som en meldden dat. Geen probleem.

We vroegen om van het 5-gangen-menu het toetje te mogen weglaten ten faveure van een kaasplankje. We zeiden nog, dus 4 ipv 5 gangen. Helaas, dat werd niet opgeschreven en werd dus een 3-gangen-menu. Jammer. Voor beide partijen: we wilden er best een lange avond van maken en het restaurant mist zo een extra gang met wijnarrangement.

Laag-glycemisch betekent ook: geen brood op tafel. Nadat we dat aangegeven hadden werd er ook meteen adequaat gereageerd, maar dit kan in de service net iets scherper.

Dus Goudplevier: het eten blijft heerlijk, het is voor ons altijd een echt avondje uit, maar de service is niet van dezelfde klasse als het eten. Als mensen een dieet aangeven, overleg dan gewoon even wat kan en wat niet. En even terugvragen als mensen wat moeilijks bestellen mag gewoon hoor...

Paula M.
  • Datum van je bezoek: 11 mrt. 2016
Vrijdagavond heerlijk gegeten bij de Goudplevier. Een Heerlijk 6 gangenmenu geboekt, met bijpassende wijnen. Een avondvullend diner, met te veel lekkernijen om op te noemen. Vanaf het begin tot het eind geweldige amuses en gerechten met prachtige smaken. Opmaak op het bord zeer verzorgd en het geheel zag er mooi en smakelijk uit. De bediening was erg kundig en prettig aanwezig, geen moment gehad dat het wachten te lang duurde of de uitleg niet afdoende was. De ambiance is aangenaam. Kortom een hele plezierige avond met vrienden, onder het genot van zeer goed eten en drinken. Een aanwinst voor het noorden!
Anja V.
  • Datum van je bezoek: 23 jan. 2016
Verrukkelijke avond met de ene culinaire verrassing na de andere. Het menu had veel combinaties met vis. Die zou ik nooit kiezen van de kaart. Als je het dan als verrassing op je bord krijgt en het smaakt heerlijk, denk je voor een volgende keer er toch meer aan om vis te kiezen. Cocktail bij binnenkomst (voor mij zonder alcohol) was heerlijk. Amuses erg smakelijk. Bediening was erg alert en bij elke gang uitleg over de ingrediënten. Topper vonden wij het hoofdgerecht met hertenbiefstuk. Deze was mals en door de omliggende ingrediënten was de smaaksensatie compleet. Wat ons erg bevalt is de ruime opzet. Je kunt rustig je stoel naar achteren schuiven zonder je achterburen te storen en ook een gesprek kun je met elkaar voeren.
Antiqua .
  • Datum van je bezoek: 8 jan. 2016
We hebben inmiddels verschillende keren bij de Goudplevier gegeten en het is iedere keer top!
Een ware ontdekkingsreis met allerlei culinaire hoogstandjes.
De bediening was vorig jaar al leuk en vriendelijk maar is nu uitmuntend. We hebben in een sfeervolle ambiance genoten van de uitleg over de wijn, de attenties en de verrassende amuses en gerechten.

Marnix68 .
  • Datum van je bezoek: 17 okt. 2015
Stond al paar jaar op ons lijstje. Nu gerealiseerd. En niet voor de laatste keer. We aten a la carte. Vooral 1e helft van diner ging in vlot tempo. Wij vinden dat heel prettig. Heb je wat te doen tijdens het gesprek. Andere tafels hadden veelal menu. Daar was tempo iets rustiger.
Wij vonden beiden het eten meer dan top. Zowel hetgeen we bestelden als hetgeen 'tussendoor' werd aangedragen. Heel goed. De versheid spat ervan af. Lekker hoor. Ook de manier van opdienen is erg aantrekkelijk.
Persoonlijk natuurlijk, maarre... de aankleding van het restaurant is wat strak. Leuk groot wandkleed en het is gelijk anders.
Bediening mag van ons bij dit prijsniveau wel iets strakker en iets formeler. Maar let op: men is zeer alert op wat er gebeurt aan de tafels. Dit betekent dat je lege bord er geen vier minuten staat. Heel fijn.
Per saldo: dikke aanrader voor iedereen die in de buurt is. Als je dat niet bent: omrijden ook zeker waard!
Henny V.
  • Datum van je bezoek: 27 sep. 2015
Lekker gegeten, originele kleine gerechten, zij het wel erg veel amuses (4). Heerlijke tong. Jammer genoeg stond er Veluwse tamme eend op de kaart, iets wat je tegenwoordig niet veel ziet bij een restaurant van dit niveau dat zegt regionale gerechten te gebruiken. Ambiance is prima, bediening ook al weet niet iedereen alles van de gerechten. Vegetarisch eten ook uitstekend.
Heinb S.
  • Datum van je bezoek: 25 sep. 2015
Plezierig , als je op de fiets kunt gaan en gezien de toch wat bijzondere locatie van dit restaurant (Peizermade), was dat voor ons toevallig ook de handigste en snelste manier. Overigens blijkt de zaak vanuit de stad ook prima zonder auto bereikbaar te zijn, want de bus stopt voor de deur.
Voor het terras was het echt al wat te fris, dus meteen naar binnen. Plezierig, functioneel en ruim opgezet. Een niet te groot aantal tafeltjes, een sfeer die authentiek genoeg aanvoelt, zonder dat er onnodig veel in luxe materiaal lijkt te zijn gestoken. Prima, want we kwamen toch vooral voor het eten en de service.
En wat was dat goed!

Pas een paar keer heb ik zulke hoge cijfers uitgedeeld als hier,en dat was bij de 2 toppers in de stad Groningen, die aan deze zaak al een geduchte concurrent zouden hebben, als die ook in de stad zou zitten. Op deze plek zal de loop er wat minder snel inkomen, maar met deze kwaliteit en prijsniveau moet dat lukken.

Over de service kan ik kort zijn: die was fantastisch. Prettig en attent, zoals het moet.

Het eten begon met wat doorsnee amusetjes vooraf, maar toen kwam er een echte. Preimousse met een prachtige aardappelring en een truffelcrème; heerlijk. Vervolgens het voorgerecht: zachtgegaarde lamsnek, zeeuwse oester, zeewier en koolrabi. Wat een mooi zacht smaakvol vlees in een lekkere flink zilte combi met de zee. En wat harmonieerde het verrassend goed met de fraaie rode Argentijnse malbec (Kaiken 2011) die we gekozen hadden. Het hoofdgerecht, een tamme eendeborst van de Veluwe, heel subtiel en erg mooi “rare” bereid, met ook een nog lichtgekleurde vetkorst en omringd door een prachtige combi van verschillende smaken en substanties, was een topper.

De kaasplank tot slot, liet zien dat er een mooie combi van 7 zeer verschillende Nederlandse kazen kan worden samengesteld van koe, geit en schaap, die zowel een mooie variatie van smaak als uiterlijk boodt. We hoeven zelfs daarvoor dus echt niet per se over de culinaire landsgrenzen. De pecanoten en chutney erbij waren prima, alleen het hierbij geleverde brood was het enige minpuntje van de avond. Terwijl we eerder op de avond toch al wel uitstekend brood hadden zien passeren op tafel.
Daarna (!) nog een amuse dat een toetje op zichzelf was; fris yoghurt- limoenijs met bramen. En bij de koffie ook nog een amuse, lychee met koffiecréme, en dat naast de prachtige huisgemaakte “snoepjes”. Leuk, ook amuses aan het eind en niet alleen aan het begin van het eten.

Prijs voor dit fraaie alles, alleszins acceptabel. En die 2,75 euro p.p. voor onbeperkt fraaie flessen kraanwater, vind ik overigens absoluut niet bezwaarlijk; ze moeten er tijd, materiaal en moeite in steken en nu hoeven ze dat niet door te berekenen in andere prijzen; de gebruiker betaalt een schijntje voor iets dat hij zelf afneemt. Niets mis mee.
En dat “niets mis mee” is een understatement voor wat deze zaak op deze avond neerzette aan kwaliteit en service.
Een nieuwe topper in het Noorden van het land!
Straler .
  • Datum van je bezoek: 10 sep. 2015
Met de 'dining doctors' naar de goudplevier. Vorige keer teleurstellend mn de bediening, maar iedereen verdient een 2e kans. Er was gereserveerd voor het zomermenu voor 6 personen.
Als aperitief nam ik een open wijn, niet de huiswijn maar een Siciliaanse. Prima wijn. De rest nam het huisaperitief, niet bijzonder. Het voorgerecht een vismousse v schelvis met tomaatjes was smakelijk en fris. Het hoofdgerecht was eend, dat was schrikken, daar houdt niet oedereen van. Daar moesten we even v tegenaan kletsen om daar een alternatief voor te krijgen, want tja die eend was goedkoop ingekocht. Alternatief was vis. Okay Bij het eten hadden een aantal het wijnarrangement. De wijn bij het voorgerecht was heerlijk. Maar tot mijn teleurstelling kwam bij het hoofdgerecht de Siciliaanse open wijn weer door. Erg fantasieloos. Waarom niet een leuke verrassende wijn open getrokken? Ook de viseters moesten aan de rode wijn. Na het dessert volgde de grootste verrassing. Er werd 3 koffie en 2 thee besteld en daarbij hoorden de chocolaatjes etc etc. Tot onze verbazing was dat voor exact 5 personen. Op ons verzoek of nr 6 ook van deze lekkernijen mocht genieten was het antwoord nee, dat hoorde bij de koffie. Zo deden ze dat bij een bekend restaurant te Z ook. We konden lullen als Brugman er kwam niks. Dag gastvrijheid en zorgen dat onze gasten tevreden naar huis gaan. We hadden er zelfs voor willen betalen. Een 3e kans zit er wat mij betreft niet in.
Greet M.
  • Datum van je bezoek: 6 sep. 2015
Het decor is mooi en rustig. Je kunt zien dat er veel aandacht aan is besteed. Deze mensen zijn bezig iets moois op te zetten. Ik rijd vaak langs het restaurant en zie elke keer iets nieuws, een stappenplan dus. Petje af voor dit mooie plan.
De service, ik lees hier en daar wat kritiek. Waar de service niet naar wens was, zou ik bijna zeggen dat dan waarschijnlijk het gevolg moet zijn geweest van eigen gedrag. Wij zijn bij de Goudplevier terecht gekomen, met een aantal speciale verzoeken voor een van de gasten, onder andere een speciaal dieet. Niets was te veel voor de keuken en niets was te veel voor de bediening. Wij zijn op onze wenken bediend en hebben een avond beleefd om nooit te vergeten. Wat een lieve attente mensen.
Lees ik te veel amuses? Telkens tussendoor werden we verrast met hele kleine prachtige hapjes, kleine kunstwerkjes, die ook nog eens lekker smaakten. Er was niet eentje te veel! De gangen waren zo verfijnd, zelden zo lekker gegeten. Ik heb hier twee keer gegeten en beide keren was het eten en de bediening uit de kunst. Onze dochter kwam ons ophalen, zodat niemand de Bob hoefde te zijn. Ook zij kreeg direct een kopje koffie aangeboden met een prachtige koffie-amuse. Niks geen krenterigheid in dit restaurant!
Aanrader voor een ieder die een speciale avond wil beleven!

P.S. de wijn was geweldig!
Robin2015 .
  • Datum van je bezoek: 14 aug. 2015
Voortreffelijk gegeten met vrienden. Het menu was boven verwachting en het bijpassend wijnarrangement was zelfs uitzonderlijk spannend en bijpassend. Na de koffie nog even gezellig met de chef kunnen kletsen! Top avond gehad!
MarmadukeM52 .
  • Datum van je bezoek: 18 jul. 2015
Heerlijk gegeten! Mooi geserveerde, lekkere en verrassende gerechten die met prettige tussenpozen ( niet te lang en niet te kort) opgediend werden. De lokatie doet aan de buitenkant niet vermoeden hoe gezellig je hier kunt eten. ( Het ligt aan een nogal drukke doorgaande weg); maar van binnen is het een fijne ruimte. Een prima lokatie om iets feestelijks te vieren. Een klein minpuntje: de gastvrouw en verdere bediening zou er wat minder alledaags uit moeten zien. Betere kleding zou meer recht doen aan het uitstekende eten! Desondanks hebben we een hele fijne avond gehad. Zeker om vaker te doen.
Ed500 .
  • Datum van je bezoek: 10 jul. 2015
Bijzonder lekkere gerechten, verfijnd en met veel aandacht op het bord geserveerd. Heerlijke amuses tussendoor en perfect bijpassende wijnen. Ook uitstekende koffie. Wel kleine gerechtjes voor de bescheiden eter; lekker vers brood erbij, maar geen enkel geen pasta-, rijst- of aardappelgerecht. We aten buiten: het terras is ruim van opzet, maar dicht langs een drukke weg gelegen en vrij ongezellig. De bediening was niet erg toeschietelijk/vriendelijk.
Hans1958 .
  • Datum van je bezoek: 8 jul. 2015
Wat een heerlijk restaurant!
Super gegeten en dito gedronken.
Leendert koot de sterren van de hemel* zalig, goede porties en heeeel veeeel smaak!
Overzichtelijke wijnkaart met brede keuze in herkomst en prijs.
De bediening is informeel zoals het hoort, op gepaste afstand maar wel gepassionneerd in een vlotte vorm
Het kalfsvlees als hoofdgerecht was super evenals het tartaartje van gemarineerde vis als voorgerecht.
Hier kun je een avond beleven met garantie van uitstekende prestaties.
Levenslust .
  • Datum van je bezoek: 25 jun. 2015
Laat ik vertellen over één van onze leukste dagen in het eerste half jaar van 2015. Wij hadden de positieve recensie van Marc van Dinther van de Volkskrant uitgeknipt, maar dan woon je in Haarlem. Wij, als jong gepensioneerden, benutten de "vrij-reizen-dag" van de NS om naar naar Groningen te gaan. Tussen de middag huurden we de OV-fiets en reden naar Peize. De zon scheen en onze verwachtingen waren hoog gespannen. Wat zou Leendert Scholtus, de kok met een ster, voor ons klaarmaken? Hij kan geweldig koken en hij zag dat we er van genoten. Volgens mij deed hij er nog een schepje bovenop, want we waren op donderdag 25 juni de enige gasten. Wat jammer, je gunt iedereen die van lekker eten houdt zo'n lunch onder een parasol op het terras. Halverwege de verwennerij liet Leendert trots de mooi aangebraden geitenschouder aan onze tafel zien. Tot en met de koffie met friandises was het top! Het kost een paar centen, maar het reizen was gratis.
Bleumondayfoodie .
  • Datum van je bezoek: 19 jun. 2015
Wat een heerlijke zaak! Aan de buitenzijde is het niet een heel aantrekkelijk pand maar laat dit geen reden zijn om niet naar binnen te gaan. Goede parkeergelegenheid en net buiten de stad Groningen. Binnen is alles netjes en strak zoals je in een zaak als deze verwacht. Wij starten met champagne omdat we wat te vieren hebben tijdens onze lunch en we krijgen hier gelijk heerlijke amuses bij, een hoorntje met paprika en geitenkaas, kaaskoekje, en knolselderij mouse met gerookte eend. Echt heerlijk!
Vooraf hebben we huisgerookte zal met hollandse garnalen, frisse salade en mooie cremes en kaviaar. Mooie smaken die samen een heerlijk gerecht maken.
Als hoofdgerecht een stukje rose gebakken kalfslende met boleten, pompoencreme en linzen
Een dessert amuse met caramelijs en peer en als afsluiter aardbijen met aardbijensorbetijs en andere heerlijke dingen. Uiteraard ontbreken er bij de koffie de huisgemaakte bonbons niet.
Chocolade bal gevuld met mango, boterkoek met citroencreme, extreem luchtige madelijne met creme en een koffie baverois met crunch.
Al met al zeker een aanrader en ik ga zeker terugkomen.
Duifje1 .
  • Datum van je bezoek: 10 apr. 2015
Heerlijk gegeten op deze gezellig ingerichte locatie.
Spannende gerechten, bereid op moderne, eigentijdse wijze met veel smaak en goede variatie in bereidingstechnieken.
Licht, eigentijds interieur en zeer vriendelijke bediening.
Het feest begint met een viertal amuses waarbij opvalt dat de chef een voorliefde heeft voor bloemkool, biet en radijs.
Geen probleem, allerheerlijkst.
Goede, uitgebalanceerde wijnkaart; niet teveel keuze, maar de aangeboden flessen zijn wel de echte pareltjes.
het menu is licht van samenstelling en prachtig van smaak, mooi divers in gebruik van ingredienten ; op sterniveau.
Afsluitend zeer goede koffie en zoetigheid.
Voor ons een van de toppers van het noorden.
Eli B.
  • Datum van je bezoek: 31 mrt. 2015
We hebben met vrienden hier van een heerlijke lunch genoten. Vooral het veluwseendje was verrukkelijk. Ook de bediening was prima en met verstand van zaken. Een aanwinst voor Groningen! GA ZO DOOR. fam. Bosma