De Gaanderij

Nieuwstraat 32 2312 KC Leiden Nederland Kaart

Over restaurant De Gaanderij

Dineren in hartje centrum Leiden

Kom fijn dineren in de leukste studentenstad van Nederland! Het gezellige restaurant De Gaanderij bevindt zich in een oude koffiebranderij en hier kan je fijn dineren. In dertig jaar is De Gaanderij uitgegroeid tot één van de bekendste restaurants van Leiden. Ervaar hier de authentieke nostalgische Hollandse sfeer en proef de verse seizoenen- en streekproducten. Fan van spare-ribs? Kom dan langs op een zondag, want dan is het onbeperkt!

Meer informatie over restaurant De Gaanderij

Ramona H.
  • Datum van je bezoek: 9 jul. 2016
Heerlijk gezellig avondje uit gehad, alleen op het laatste wist ik niet meer hoe te zitten door de houten stoelen. Eten was erg lekker. Vooraf had ik visproeverijtje en mijn partner de pulled pork, daar heb ik ook even van mee gesmuld, die was echt heerlijk. Partner nam de bekende heerlijke spare ribs, vergezeld met mandje frietjes. Ik had zelf de kalkoen biefstuk vergezeld van chili yoghurt saus, dit was heerlijk en ben ik nog nergens anders op de kaart tegengekomen. Als dessert had mijn partner het chocolade taartje en ik de cheesecake wat op verzoek een ander bolletje ijs werd (dat in 1e instantie door de keuken niet goed was verwerkt). Op het einde van de avond kon de bediening het niet meer helemaal aan, dat merkten we ook vooral bij andere tafeltjes; drankjes die waren besteld kwamen niet aan, ons dessert was ernstig vertraagd (maar bediening kwam wel even excuses maken voor het lange wachten), met tafeltje van 4 zijn er 3 aan het eten en de 4e krijgt eten als de rest al bijna klaar is, onze rekening klopte niet maar werd netjes opgelost. Al met al, we komen hier weer terug, dan hopelijk met minder kinderziektes.
Marijke G.
  • Datum van je bezoek: 22 jun. 2016
Woensdagavond heerlijk gegeten bij de Gaanderij. We hebben genoten van een 3 gangen menu. De bediening is zeer vriendelijk en de sfeer is ontspannen. Absoluut een aanrader op een hele leuke locatie in Leiden!
Berry J.
  • Datum van je bezoek: 26 mrt. 2016
Heerlijk gegeten met ons gezin! Spareribs waren heerlijk! Fijne bediening. Voor de kinderen een koksmuts om op te tekenen.
Mariëlle V.
  • Datum van je bezoek: 30 jan. 2016
Al meerdere keren geweest en nooit teleurgesteld. Spare-ribs zijn een begrip en zeker een aanrader voor de vleeseters! De frieten zijn ook superlekker en vers en de bediening altijd even vriendelijk, zelfs als het ontzettend druk is. Veel tafeltjes zijn lekker knus, dus als je iemand bent die veel ruimte nodig hebt zou ik dat even aangeven bij het reserveren. Het is vaak druk dus reserveren in de weekenden is aan te raden.
Keeslau .
  • Datum van je bezoek: 3 nov. 2015
Sinds kort zijn de Gaanderij en de Branderij in nieuwe handen dus hoog tijd om te testen. De Gaanderij in dit geval. De Branderij wordt momenteel verbouwd. Voorheen was de Branderij één van de mooiste cafe’s van Leiden, ik ben benieuwd hoe dat onder het stof vandaan gaat komen. De restaurants hebben een gerestaureerd/gedecoreerd interieur passend bij de historische Leidse binnenstad. Vanwege de omvang van ons gezelschap was er een beperkte keus in gerechten maar daaruit was best wat leuks te kiezen.

Vooraf heb ik een combinatie van Steak tartaar met appelkappertjes, radijs, cornichons, Amsterdamse uien en truffelmayonaise, Pompoensoep met zoete aardappel, kruidenolie, koriander en rode peper en als laatste een zalmbonbon gekozen. De pompoensoep is verassend pittig en smakelijk en de steak tartaar prima, begeleid door de juiste toevoegingen. De zalmbonbon vond ik het zesje in dit gezelschap.

Als hoofdgerecht koos ik de Waardse biefstuk. De malsheid van dit op de kaart geroemde duurzame vlees kan beter, de smaak was goed. De groentegerechten die er bij verschenen waren absoluut te karig. Alleen een bakje sla vind ik in ieder geval niet genoeg.

Als nagerecht heb ik het kaasplankje genomen met perenstroop. Ik miste wat brood er bij maar de kazen waren overvloedig, gevarieerd en smakelijk.

Concluderend is de kwaliteit beste wel goed en zal ik ook best nog wel eens terugkomen voor een diner als het niet al te ingewikkeld moet zijn.
Sjef D.
  • Datum van je bezoek: 8 mei 2015
Altijd weer tot in de puntjes verzorgt.
Gastvrij en top bediening
Het eten en drinken is altijd weer een feest.
Bedankt
Patty Z.
  • Datum van je bezoek: 14 feb. 2015
Heerlijk gegeten bij de Gaanderij. Wij kozen voor de risotto en de tajine-schotel. Beide heel goed op smaak. We kregen er nog frites bij. Dit paste niet echt bij onze gerechten maar ze smaakten wel heel goed. Het eten overtrof onze verwachtingen, ik dacht dat het meer een steakhouse zou zijn maar aan de gerechten is echt aandacht besteed. De aankleding is landelijk en warm. Misschien wat gedateerd voor sommigen. Omdat het Valentijnsdag was werd er van ons een polaroidfoto gemaakt en kregen we koffie van het huis. Wij komen zeker nog een keer terug. Enig minpunt zijn de stoelen, deze zijn te hard om uren op te kunnen zitten.
Rob T.
  • Datum van je bezoek: 7 feb. 2015
Het blijft toch een ontzettend gezellige bistro.
Prima gerechten. Zelf genoten van heerlijke Thaise mosselen, mijn vrouw van ook heerlijke winterkabeljauw en de kinderen smulden van de hier immer voortreffelijke spareribs. Het was zoals hier gewoonlijk weer gezellig druk.
De prijs/ kwaliteitverhouding klopt ook helemaal. Er is ook een 3 gangen maandmenu voor slechts Euro 22,50.
We rekenden met zijn viertjes Euro 100,0 af, incl. Tip.
Blijft een aanrader !
Marie-Christine G.
  • Datum van je bezoek: 19 dec. 2014
De Gaanderij is architectonisch minder mooi dan de Branderij (waar het bij hoort volgens mij), maar wel gezelliger. Het is er een stuk rustiger. Het eten was heerlijk: vooraf wildkroketjes; heel apart. Het hoofdgerecht was een goed klaargemaakte vis. Er zaten coquilles bij, maar die waren vermalen tot een vaag prutje. Dat was eigenlijk het enige minpunt. De bediening was prima. We moesten bijtijds weg voor een concert, geen enkel probleem. Kortom, een prettig restaurant.
Arianne R.
  • Datum van je bezoek: 27 nov. 2014
Vorige week heb ik hier met een grote groep gegeten. We kregen een tafel op de eerste verdieping, apart van de andere gasten, wat het wel gezellig maakte. De bediening was vriendelijk en ze onthielden goed wie welk gerecht had (met 18 personen lijkt me dat een hele klus).
Ik kan niet spreken over de ervaringen van de anderen (over het algemeen positief, geloof ik), maar mijn eten was goed.
Als voorgerecht had ik het paddenstoelenstoofpotje, geserveerd met een kaaswafeltje. Dit gerecht was lekker en goed gekruid; ik vond het alleen erg klein als je naar de gerechten van de anderen keek. Ik heb er wat brood bij gegeten.
Het hoofdgerecht voor mij was een truffelrisotto. Deze was ook lekker, hoewel de risotto niet helemaal een echte risotto was: het was wel erg kleverig. Ook proefde ik de truffel niet echt. Voor een zaak als deze was het echter prima.
Het dessert was erg lekker, hoewel zoet: ik koos voor Appelgeluk en bevatte veel verschillende onderdelen, waaronder dus appel, munt en marshmallows. Ik ben een zoetekauw, dus ik vond het heerlijk, maar ik snap het als mensen het te zoet vinden.
Johanneke V.
  • Datum van je bezoek: 7 nov. 2014
Joechahei wat een heerlijke verrassing! Ik at samen met twee cursusgenoten het Maandmenu voor 25 euro p.p.: vooraf Wild Zwijn-salade met stevige stukken paddestoel, pompoen, artisjokken en wildzwijn ham , erg erg lekker met het zwijn precies goed op temperatuur. Daarbij ook lekker brood met boter. Het hoofdgerecht een hertenbiefstuk met stoofpeerjus op rode kool en heerlijke puree met ook superverse lekkere friet. En toe kastanje-ijs met kletskoppen; niet te zoet en erg lekker! Snotverdikkie, ècht lekker gegeten voor een uitstekende prijs!

De bediening was vriendelijk en kundig, de atmosfeer gezellig met zicht op een gezellig Leids straatje. Mij tafelgenote vond het wel wat donker. Daar had ik zelf wat minder last van.
Hottink .
  • Datum van je bezoek: 1 nov. 2014
Heerlijk gegeten! Klein foutje met het opnemen van de hoofdgerechten, maar werd binnen no time opgelost. Tournedos was erg goed, tafelgenoten hadden truffelrisotto, kalfsoester en kabeljauw (skrei) en vonden dit ook erg lekker. Toetjes (crème brulee, appelgebak en trifle) waren echt heerlijk! Lekkere wijnen bij het eten en vriendelijk personeel.
Marissa S.
  • Datum van je bezoek: 23 sep. 2014
Vanavond met drie personen voor het eerst gegeten bij de Gaanderij. Decor is wat ouderwets, maar wel erg gezellig. Bediening was vriendelijk, maar niet bijzonder goed. Zo gaf de serveerster geen uitleg bij het kaasplankje. Wel was het prettig dat we ons eten niet te snel, maar ook niet te langzaam, geserveerd kregen. Bovendien was het erg fijn dat we zonder problemen een gratis karaf kraanwater kregen (mét munt en citroen). De witte franse huiswijn was erg lekker en goed betaalbaar (18,50 per fles).
Over het eten waren we erg te spreken. De vegetarische quiche was goed op smaak, en zacht en smeuïg van structuur. De hoofdgerechten van mijn tafelgenoten, zalmtournedos en kabeljauwwangetjes , vielen ook goed in de smaak. Het toetje, een warm chocoladetaartje met karamel, was ook smaakvol en goed geportioneerd. Al met al een goede ervaring, hier kom ik zeker nog eens terug!
Stephan H.
  • Datum van je bezoek: 2 sep. 2014
Afgelopen weekend toevalligerwijs in dit restaurant gekomen en blij verrast weer de deur uit gegaan! Zoals een andere recensent al schrijft is de ambiance van de Gaanderij goed te vergelijken met die van een Franse bistro. Nadat er voor ons een glas goede witte huiswijn in werd geschonken ontvingen wij de kaart. Het duurde opvallend lang om een keuze te maken omdat er gewoonweg veel aantrekkelijke keuzes te maken zijn! Nadat wij een mandje verschillende verse broodjes op hadden gepeuzeld ontvingen wij de voorgerechten; beide de trio van tartaar. Heerlijk! Misschien zelfs wel een van de meest smaakvolle gerechten die wij ooit aten. Hierna volgde de hoofdgerechten wat helaas niet helemaal goed ging. Mijn vriendin ontving zoals besteld de scampi's, maar bij mij kwam er een bord spare ribs terwijl ik de Waardse biefstuk bestelde. De verwarring is schijnbaar ontstaan omdat ik vooraf een vraag stelde over de ribs, een begrijpelijke vergissing. Er werd een glas wijn van het huis ingeschonken en het juiste gerecht werd tegelijk met de scampi's binnen 10 minuten geserveerd. Keurig opgelost! Mijn biefstuk was perfect bereid en ontzettend mals. Mijn vriendin is behoorlijk kritisch wat vis/schaAldieren betreft, en ook zij was erg onder de indruk. Als dessert namen wij een gedeeld chocoladetaartje wat geserveerd word met bol bloedsinaasappelijs. Een combinatie waar goed over nagedacht is, want het smaakte heerlijk samen. Hierbij bestelde wij een proeverij van dessertwijnen, een aanrader!
Restaurant de Gaanderij serveert zeer smaakvolle verse gerechten tegen hele eerlijke prijzen. De spontane en aardige eigenaresse (die gewoon meedraait in de bediening, zo hoort het) maakt het samen met het ervaren personeel helemaal af. Wij hebben een heerlijk avondje uit gehad.
Marga S.
  • Datum van je bezoek: 28 jun. 2014
Tijdens Leiden Culinair de Gaanderij bezocht. Spare ribs met aioli en twister frites en Sushi besteld. De sushi was heerlijk en vers, en goed gelet op details met garnituur, de spare ribs waren subliem van smaak, mals met ruime aioli en knapperige frites. Verassend!
Gebe5 .
  • Datum van je bezoek: 30 mei 2014
Stukje scherp en hard plastic in de garnering rondom mijn kalfsoester,gemeld aan de bediening. "Vervelend voor u mijnheer ik zal het doorgeven aan de keuken" Verder niets meer van gehoord. Jammer als je een fors bedrag besteed om een keer uit eten te gaan.
Havoc .
  • Datum van je bezoek: 23 mei 2014
23-5 met 2 vrienden gegeten.
Spareribs en Carpaccio waren zalig en handig de grote en kleine porties.
wijn was prima en de bediening aardig en vlot.
Zeker voor herhaling vatbaar.
Petken .
  • Datum van je bezoek: 30 mrt. 2014
Op aanraden van iemand hier gegeten. De spare-ribs zijn inderdaad heel goed. Verbeterpuntje: ik heb liever een schaaltje water met citroen erbij. Dan hoef ik niet met vieze handen zo'n zakje met doekje open te pulken. De friet was ook erg lekker. Alleen de salade vond ik iets minder. De bediening is prima en we zaten op een gezellige plek.
Patricia D.
  • Datum van je bezoek: 13 feb. 2014
Met een groep vrienden eerst wat gaan drinken, daarna naar de Gaanderij voor de hap. We waren met 6. Voorgerecht was linker kant escargots, rechts 3x carpacio. Hoofdgerecht was voor alle 6 verschillend. Toch kwamen alle (heerlijke) gerechten gelijktijdig door. Na het dessert en de koffie waren wij nog de enigen in de zaak, het gesprek nam zo een wending dat de dame achter de bar ook betrokken werd. Gezellig.
Resas10 .
  • Datum van je bezoek: 5 okt. 2013
Weekendje leiden met zn vieren. We hadden over dit restaurant gehoord en na het lezen van de menukaart online op pad om deze te vinden.
Bij binnenkomst gezellig druk en gastvrij ontvangen. een fijne bourgondische sfeer en via de open keuken werden we naar het restaurant gedeelte geleid.
Onze keus viel op de paprika roomsoep, escargots, en stokbroodje vooraf. Met als hoofdgerecht tweemaal de grote portie spareribs, de vegetarische paprikarolletjes en de portobello met geitenkaas. Stuk voor stuk heerlijk! Het eten wordt met liefde en aandacht bereid en is zeer smaakvol. De bediening was attent en vroeg of onze glazen bijgevuld konden worden, maar op een niet opdringerige manier.
Als toetje hadden we de chocoladetaart en de geconfijte ananas.
De enige aandachtspuntjes vonden wij dat de grote portie spareribs voor grote eters toch nog iets groter kunnen en de geconfijte ananas moet je van houden.
Prijs kwaliteit verhouding is uitstekend.
Al met al een heerlijke avond en wij zullen dit restaurant zeker nog eens opzoeken en is absoluut aan te bevelen.