De Fransche Slag

Meer informatie over restaurant De Fransche Slag

• Toegankelijk voor rolstoelen
Janbe1 .
  • Datum van je bezoek: 24 feb. 2016
Bij binnenkomst misten we Peter, maar ja ook hij heeft af en toe vakantie. De bediening was toch goed overgenomen door een van de stafleden. We bestelden vlees voor de steengrill, en de dames gingen aan de kaasfondue, alles was erg lekker en goed verzorgd, ook de wijn was heerlijk en paste perfect bij de gerechten.
we komen zeker weer terug.

• Datum van je bezoek: 17 dec. 2015
We waren al een aardig tijdje niet meer geweest. Niet om één of andere welbewuste reden. Gewoon omdat het effe niet uitkwam of er iets anders tussenkwam. Het was eigenlijk een zorgelijk berichtje op één van de social media die ons deed beseffen dat we toch weer eens ons gezicht moesten laten zien. Dat werd overigens nauwelijks als een verplichting ervaren en met de afsluiting van het werkzame jaar 2015 hadden we toch wat te vieren.
Dus stapten we gezamenlijk op een donkere ongezellige donderdagavond weer over de drempel. Ik had gedacht dat we wel de eersten zouden zijn. Zo’n weekje voor de kerst stappen mensen toch wat minder snel een restaurant binnen. Ik had het mis want aan een aantal tafeltjes werd al genoeglijk gekeuveld en gegeten. Niet allebei want dat is niet netjes.
We werden hartelijk ontvangen door Peter, gastheer par excellence en menselijk uithangbord van de zaak. Ik denk dat een deel van de aantrekkingskracht van De Fransche Slag ligt bij deze gastheer. Altijd recht door zee en altijd met oog en oor voor zijn gasten en hun wensen. Zoals gezegd, de zaak was niet leeg maar er werd tijd gevonden om ons in geuren en kleuren te informeren over de niet geringe ramp waaraan de Fransche Slag maar net aan was ontsprongen. Als u niet op de hoogte bent, dat verhaal alleen al zou een bezoek waard zijn. In de tussentijd waren we natuurlijk wel voorzien van een mandje smakelijk vers gebakken stokbrood, kruidenboter en wat vloeibare vreugde. Ik een Chouffje en de vrouw een rode huiswijn. Zowel de eerste als de 2e zijn onberispelijk.
Maar we kwamen niet alleen voor de gezelligheid we kwamen(ook) om wat te eten. We waren precies op tijd want de kaart was stevig omgegooid en aangevuld. Altijd leuk al maakt het ook mijn leven een stukje moeilijker omdat ik dan moet kiezen. Mijn vrouw heeft dat een stuk minder. Als zij iets lekker vindt, kan ze dat gewoon zonder op de kaart te kijken keer op keer bestellen. Na lang wikken en wegen ging in voor de Pil Pil, grote garnalen met knoflook en vrouwlief weer gewoon voor de carpaccio.
Onze voorgerechtjes stonden voor mijn gevoel weer zo op tafel. De carpaccio was nagenoeg brandweerrood en bijna goed voor een licht gevoel van spijt bij ondergetekende. Bijna zei ik hè! De smaak van mijn loeihete garnalen deed iedere negatieve emotie direct verdampen. Zelfs aan het tafeltje naast ons leken de mensen nog vrolijker. Geen idee hoe de carpaccio beviel want mijn vrouw wilde niets afstaan. Ik denk dat dat ook iets wil zeggen.
Ondanks haar “conservatieve” voorgerecht wilde mijn vrouw voor het hoofdgerecht op avontuur gaan en iets nemen wat ze nog nooit gegeten had. Niet al te lang geleden ging dat niet helemaal goed dus ik was wel een beetje verbaasd. Dat ze het hier weer aandurfde is een duidelijk teken van vertrouwen in de kok. We namen dus… (tromgeroffel) de kaasfondue. Beetje eng vond ik het wel maar aan de andere kant wat kan er mis gaan. Betekent gewoon zij iets anders moet nemen en ik me kan laven aan een overdaad van fondue. Niet echt dat de Fransche Slag alleen dingen heeft die ze niet lust..
Een deel van mijn zorg ging erom dat mijn vrouw een groot liefhebber is van kaas maar dan met name de binnenlandse varianten. Deze fondue wordt gemaakt met witte wijn, Emmenthaler en Gruyère. Fantastische kazen maar ze worden niet echt in de buurt van Edam of Gouda gemaakt. Mijn zorg bleek voorbarig want het ging zonder ook maar de geringste aarzeling naar binnen. We hadden de huisvariant genomen. Dat is inclusief luxe aankleding als gehaktballetjes, gebakken gambaatjes, chorizo en fruit. Allemaal erg smakelijk met een speciaal bonuspuntje voor de malse chorizo. Uiteraard blijft het wel de bedoeling dat je de kaas nuttigt met een stukje brood maar als je stiekem een gehaktballetje door de kaas haalt, zal je niet de zaak uit worden gezet.
Ik zal maar bekennen. Het was ook mijn eerste keer. Kaasfondue bedoel ik dan natuurlijk. Het zal zeker niet de laatste keer zijn. Daar moet ik echter wel bij aangeven dat het behoorlijk machtig eten is. Wij zijn beiden van huis uit stevige eters maar we hebben toch heel wat kaas in het pannetje achter moeten laten. Komt wel een beetje door de meegeleverde frieten. Die vind ik namelijk uitstekend. Niet alleen van kleur, geur, stevigheid en smaak maar ook, en nu wordt ik een beetje persoonlijk, omdat ze precies smaken als de patat die ik vroeger als klein jongetje kreeg als we op zondagmiddag naar de kust gingen. U was daar niet bij dus u heeft de associatie niet. Laat ik dus maar stellen dat de patat ouderwets lekker is en sommige dingen waren vroeger inderdaad beter.
Uiteten zonder toetje is natuurlijk not done. Hoe onwaarschijnlijk, we vonden toch nog genoeg fut voor een dessert. Mijn vrouw zette het avontuur voort met een kaasplankje van Hollandse kazen terwijl ik terugviel op een geliefd klassieker, de Crême Brulée. Die excelleerde met duidelijke vanilletonen en de wulpse caramelsmaak van de gebrande suiker. Mijn vrouw was zeer te spreken over zowel de smaak als de variatie van de kaasjes.
Zoveel rijkdom kan een mens alleen maar afsluiten met iets extra lekkers, een Irish Coffee. Deze zou heel hoge ogen hebben gegooid op het vliegveld van Foyness. Zo spijtig dat mijn vrouw de toss had verloren en moest rijden maar ook de reguliere bak is een traktatie en ik kon niet langer instaan voor mijn promillage.
Tevreden namen we weer afscheid onder de belofte snel terug te keren. Hadden we nou volgende week nog iets?

Ron D.
  • Datum van je bezoek: 9 okt. 2015
Hier op vrijdag 9 oktober met een grote groep, afdelingsuitje met partners, gezellig gegeten. Een warm en hartelijk welkom was het begin en daarna, met gepaste humor, werd ook een drankje geserveerd. De kaart is niet al te groot, wat als voordeel heeft dat kiezen ook niet echt moeilijk is. Zelf gekozen voor Vitello Tonato als voorgerecht. Smakelijk en grote portie met smaakvolle Tonato. Als hoofdgerecht: tournedos met kippenlevertjes, uien en spekjes. Een groot stuk goed gebakken vlees met lekkere uien en spek. De kippenlevertjes waren iets wat droog. Een beetje salade als garnering. Bijgerecht was er alleen patat. Niet geproefd dus ook geen mening.
Als dessert huisgemaakte tiramisu. Smaakte goed, alleen jammer dat ze van die nare fabrieksslagroom hier opspuiten. Deze loopt binnen een minuut terug naar room en smaakt nergens naar.
Een redelijk restaurant met best goede producten in een eenvoudige ambiance, maar daar is de prijs ook naar.
Yessa279 .
  • Datum van je bezoek: 24 jul. 2015
Gisteren avond heerlijk gegeten bij de Fransche Slag. We kwamen pas laat (kwart voor 9) binnen maar de service of kwaliteit van het eten was er zeker niet minder door! Super leuke gastheer die uitgebreid de tijd nam om ons te helpen met het maken een keuze. Leuk dat de chef nog even aan tafel kwam om te kijken of alles naar wens was.
Goede prijs/kwaliteit verhouding, zeker een aanrader!
Mar83 .
  • Datum van je bezoek: 13 feb. 2015
Samen met drie vriendinnen hier gegeten. Ooit eerder hier het steengrillen geprobeerd wat toen was tegen gevallen. Dit keer zeker een positieve ervaring. Zelf had ik als voorgerecht de vitello tonnato, maar het gerecht was niet zoals ik me herinnerde ooit in een ander restaurant te hebben gegeten. Het vlees iets te droog en de saus voor mijn smaak te overheersend.
We hadden allemaal hetzelfde hoofdgerecht: Trio Fransche slag. Het vlees was goed en mals. Ook de hoeveelheid was prima. Alleen de champignonsaus was niet bijzonder (kant en klaar??). Als toetje hadden we de special van de dag met chocoladetaart. Dat was echt heerlijk.
De bediening was vlot en de eigenaar was joviaal. Het interieur was netjes.
Peter W.
  • Datum van je bezoek: 6 dec. 2014
Ik kom regelmatig in dit restaurant. Het eten is er altijd prima, al wil ik het niet culinair noemen. De friten zijn 13 in een dozijn, de spareribs ok. Daartegenover is hun 'Surf en Turf' een absolute aanrader. Mijn zoon, een carpacio expert, vond die hier heerlijk. Zelf heb ik wat verstand van wijn, en hun (rode) huiswijn is lekker. Als toetje is de tiramisu aan te bevelen, alleen mag de opgespiten slagroom in de keuken blijven. Qua groenten is het bakje sla wel heel erg weinig, maar als je om meer vraagt is dat nooit een probleem. Dat brengt me gelijk op de bediening. Uitermate vriendelijk! Gewoon een plezier om naar toe te gaan. Ambiance is ok. Gelukkig is het vaak gezellig druk. Als laatste, de prijs is mooi in balans met het gebodene. Samengevat, een aanrader als je lekker maar niet culinair wilt eten.
Ad O.
  • Datum van je bezoek: 8 nov. 2014
Sinds 10 juni 2009 weer eens gaan eten bij De Fransche Slag. Eigenlijk schandalig dat dit pas weer na zo'n lange tijd gebeurde. Het restaurant, het eten en de service zijn namelijk zeer goed. Het is er, mede door de vrolijke en humoristische inbreng van de beheerder, zeer goed vertoeven. Gezellig restaurant waar je ontspannen zit te eten. Tafels staan met voldoende afstand van elkaar opgesteld waardoor de privacy niet geschonden wordt. Goede uitgebreide kaart. Wij gingen voor het drie gangen keuze menu. De porties waren voldoende en mooi van opmaak. Smaak van alle voor (heerlijke Vitello Tonato) en hoofdgerechten erg goed. (vooral de lams haasjes waren verrukkelijk). Toetjes heerlijk waaronder een perfecte huisgemaakte Tiramisu. Kortom, heerlijke avond gehad, veel gelachen en heerlijk gegeten. Gaan er zeker geen vijf jaar meer over doen om terug te komen. Kijken of onze tip van rijst bij de Thaise Ossenhaaspuntjes dan is opgevolgd.
  • Datum van je bezoek: 4 okt. 2014
Zaterdag was een beetje een twijfeldagje. Het weer was behoorlijk maar het bleef een beetje de vraag of het goede weer constant genoeg zou zijn om thuis de BBQ op te stoken. Dicht bij de BBQ zelf heb je het niet snel koud maar in oktober met de zon al achter het huis van de overbuurman kan het snel afkoelen en dat geldt dan niet alleen voor jezelf maar ook voor je vlees en uiteindelijk de sfeer. Na een dagje Albert Cuyp besloten we dat het wel zo lekker als het eten voor je op tafel wordt gezet.

Daarom over op plan B, De Fransche Slag. Mocht iemand toch de ontembare behoefte hebben om zelf zijn vlees te garen dan kan je daar altijd steengrillen. We stapten al vroeg binnen waardoor we direct konden rekenen op de volle aandacht van de gastheer Peter. Ik ken etablissementen waar men dan licht nerveus reageert. Niet deze man, die zo veel gemoedelijke rust uitstraalt dat zelfs op de Titanic zijn gasten eerst nog hun ijscoupe leeg zouden hebben gelepeld alvorens op zoek te gaan naar de reddingsboten. De ontvangst was dan ook zoals bij vrienden met dit evidente verschil dat we van te voren weten dat de wijn wel goed is. Die stond dan ook heel snel op tafel. Ras gevolgd door warme vers gebakken broodjes en de kruidenboter.

In de meeste gevallen ga ik voor de spareribs. Ik heb al eerder de stelling gewaagd dat er waarschijnlijk geen beter te vinden zijn in Noord Holland als het aankomt op smaak, gaarheid en (hoe Hollands zijn we) portie. Die stelling wens ik andermaal te onderschrijven ware het niet dat ik deze keer mijn keus bepaalde buiten de kaart om: de lam in honingtijmsaus. Mijn voorbeeld werd door alle aanwezige volwassenen gevolgd. Gebeurt ook niet altijd.

Vooraf nam mijn vrouw zoals meestal de vitello tonato. Dat doet ze niet voor niets want die is gewoon goed. In geen geval een matte emulsie met een vluchtig vermoeden van tonijn maar een stevige mayonaisesaus met bite en de volle smaak van tonijn waarbij als geheim wapen de kapperappeltjes. Zelf had ik een schotel met plakjes van 3 Spaanse gedroogde hamvarianten. Alle 3 met hun eigen karakter maar ook alle 3 heerlijk.

De ergste honger was daarmee gestild. Maar de verwachtingen wat betreft het lam waren hoog. Zeker door de geur die zo nu en dan uit de keuken kwam. We werden geenszins teleurgesteld. Een werkelijk zalig mals stukje vlees in een saus waarin de honing, de tijm en de braadjus vochten om de overhand. Mijn vrouw vond uiteindelijk de honing ietsje te dominant. Mijn vrouw is met mij getrouwd dus die is waarschijnlijk wel wat pittigers gewend.

Alles ging vergezeld van de immer uitstekende goudgele patatten, per persoon een bakje goed gevulde aangemaakte sla alsmede de mayonaise. Ook de kinders heb ik niet horen klagen over hun kindermenuutjes. Zoonlief roemde expliciet de hamburger. Aardje naar zijn vader die jongen. Misschien moet ik hem eens de slakken laten proeven.

Ook over de nagerechten niets dan lof. De crême brulée en het ijs gingen wederom schoon op. Volgende keer wil ik me wel weer wagen aan de veelbesproken huisgemaakte tiramisu. Deze keer was daar geen plaats meer voor.

Met een uitstekende kop koffie en een bonbonnetje rondden wij de sessie af. Het is nu oktober. Ik vraag me af of ze volgende keer weer de hazenpeper zullen hebben. We moeten dus zeker niet te lang wegblijven. Ik kan u van harte hetzelfde aanraden.
Mar L.
  • Datum van je bezoek: 29 jun. 2014
Hartelijk ontvangst Bij de Franse slag kan je heerlijk eten , ruime keuze uit 7 voor,7 hoofd,7 nagerechten.of alacarte. als wij in de buurt zijn; zelf komen wij uit Spijkenisse gaan wij bij de Franse Slag eten.een restaurant waar de klant nog KONING is maak niet veel meer mee. Een vriendelijke bediening en goede kwaliteit ,verse produkten vind je terug op je bord. Wij kwamen pas uit Egypte ,belde op schiphol het reststaurant hadden het Nederlandse eten zo gemist , voordat we naar huis reden eerst bij de Franse Slag gegeten, nou dat wilt wat zeggen. Als je hier een tournedos besteld krijg je ook een malse , de menukaart doet je verbazen, hoe krijgt de kok dit uit zijn "toverhoed" (KOKMUTS) tot het laatste gerecht is het helemaal af. Hier kan menig restaurant nog wat van leren.
  • Datum van je bezoek: 15 mrt. 2014
Fransche Slag

Op een prominente plek in mijn marketing handboeken staat de stelling: Quality is fitness for use!
De uitleg erbij komt er op neer dat je voor een picknick in de tuin je je fijnste porselein beter kan vervangen door wegwerpbordjes of dat het slimmer is om je IKEA kastje niet te willen transporteren in een Porsche Cabrio. Die zijn er gewoon niet zo geschikt voor.
Die analogie gaat ook een beetje op voor de Fransche Slag. Er zijn een heleboel gelegenheden, al dan niet voorzien van Michelinster waar je hoogstaandere maaltijden voorgezet krijgt. Het is echter maar de vraag of jij en je gezelschap daar ook lekkerder en gezelliger kunnen eten.
Wat je op je bord krijgt is gewoon goed en gedegen terwijl er stiekem tussendoor gewoon hele knappe dingen gebeuren. Om een voorbeeld te geven de hazepeper die op en eenzaam niveau stond deze winter of de vitello tonato die altijd meer dan uitstekend is en natuurlijk de spareribs die mogelijk de beste van heel Noord Holland zijn
Dat is natuurlijk een behoorlijk boude uitspraak maar ik heb mijn argumenten. Ten eerste de smaak. Die is meer dan voortreffelijk. De begeleidende sausjes worden door ons slechts gebruikt om de patatten (ook uitstekend) net iets meer allure te geven maar gaan over het algemeen bijna maagdelijk retour keuken; Ten tweede: het vlees. Dat is botertje mals en gaar. Bijna sudderlap met botjes. En deze botjes zijn eenvoudig te verwijderen door deze tussen duim en wijsvinger te nemen en even te schudden. Het feit dat je meestal meer krijgt dan je op kan mag geen argument heten maar als Hollander in deze moeilijke tijden neem je het toch mee.
Mocht dit u nog niet overtuigen, de Fransche Slag schenkt een prima huiswijn en heeft in Peter een uitbater met precies die ongedwongen laagdrempelige manier van doen die maakt dat jij en je vrienden of familie zich direct op hun gemak voelen.

Het zal niet de eerste keer zijn dat er tijdens het toetje al in agenda’s wordt gespeurd voor een volgende afspraak.

PF
Marisa S.
  • Datum van je bezoek: 9 nov. 2013
Afgelopen zaterdag hier gegeten met 21 man/vrouw ter gelegenheid van de 88e verjaardag van mijn moeder. In het restaurant zaten nog twee groepen, dus het zat helemaal vol.
De bediening bestond uit Peter de ober en twee vlotte jonge dames en dat liep allemaal vlekkeloos. 21 mensen tegelijk bedienen vraagt nog wel wat!! We hadden het menu genomen en dat houdt in dat je een keuze mag maken uit 7 voorgerechten, 7 hoofdgerechten en 7 nagerechten. Met zoveel keuze zit er voor iedereen wel iets lekkers bij. De jarige kreeg nog een stukje vuurwerk op het toetje en dat deed de dame van 88 toch glunderen, dat extra beetje aandacht kon ze waarderen. Ik kan niets anders zeggen dan dat het allemaal heerlijk was en iedereen voldaan en tevreden huiswaarts is gekeerd.
Zeker voor herhaling vatbaar. Bedankt.
Fay D.
  • Datum van je bezoek: 26 okt. 2013
Hallo,ik vind het een heerlijk restaurant.ik steengrill er altijd.je kan leuk grappen met de ober.
Het eten is lekker,de bedining is heel goed.
Pvz .
  • Datum van je bezoek: 1 jun. 2013
Uit eten met 2 mensen in een rolstoel we vroegen eerst voor we naar binnen gingen of er plek was voor 5 personen waarvan 2 in een rolstol,alles werd verschoven en toegangelijk gemaakt ,geweldige gastheer en gastvrouw tijd voor een praatje. Ga zo door en zeker tot ziens

De Brabantse dames
Mick 7.
  • Datum van je bezoek: 12 apr. 2013
Na 3 jaar weer eens terug geweest, gewoon omdat we er zin in hadden en noodgedwongen wegens grote drukte op de A2 de file probeerden te omzeilen hier gaan eten.
Verbazing alom toen we belden of er nog een tafeltje vrij was (paar jaar terug moest je ruim van tevoren reserveren, zeker op vrijdag en in het weekeinde). Maar dat kan natuurlijk gebeuren.
Neemt niet weg dat inderdaad de menukaart niet opvallend is veranderd. Toch gekozen voor het 3-gangen menu met ruime keuze uit 7 voorgerechten/hoofdgerechten of dessert. Met daarnaast nog dagspecialiteiten. De aspergesoep en Thaise gamba's vielen in de smaak. De varkenshaasmedaillions en het trio Fransche Slag (ossehaas, varkenshaas en kip met saus naar keuze), geserveerd met friet smaakte goed (net als 3 jaar geleden). Desserts (flensjes met ijs en de tiramisu) smaakten ook prima. Kortom, een lekker 3-gangen diner voor nog geen 25 euro.
Tip, de gastvrouw serveert prima (mag van ons wel een praatje maken en vaker glimlachen) en ruimt de tafel af maar mag wel vaker vragen of er nog drinken moet zijn (gezegde luidt niet voor niets, ze eten me arm maar drinken me rijk!).
Of na de wisseling van eigenaar het minder druk is kan ik niet bepalen, maar we hebben lekker gegeten in een zeer aangename ambiance. Dat vinden wij belangrijk!
Willy53 .
  • Datum van je bezoek: 8 apr. 2013
Gisteren hier met 2 personen gegeten en beiden het 3-gangen keuzemenu genomen. Zonder vragen kregen we meteen al een mandje stokbrood met kruidenboter en een gezellig praatje. Partner had de uiensoep en ikzelf de toast met zalm en beiden het trio vlees. De bediening was super .. écht entertainment .. dat kom je niet vaak meer tegen! De soep zag er prachtig uit en smaakte uitstekend en dat gold ook voor de zalm. Mooi opgemaakt, grote hoeveelheid zalm, prima op temperatuur. Het trio vlees .. ossenhaas, varkenshaas en kipfilet was perfekt gebakken en voorzien van een saus naar keus. De hoeveelheden waren - in tegenstelling tot de kritiek van een grote groep mensen in een eerdere recensie - méér dan genoeg. We zijn grote eters, maar konden het niét op! Als nagerecht had partner apfelstrudel en ook dát was teveel en ikzelf amandelhoningijs. Vreselijk leuk geserveerd in een hartvormig schaaltje en de honing eroverheen was gestold door het ijs, wat het een bijzonder smaakervaring gaf. De koffie na maakte het helemaal af! Leuke mini slagroomhoorntjes aan het kopje en een handvol bonbons .. super .. en buitengewoon betaalbaar!! Waar krijg je nog deze kwaliteit, hoeveelheden én ambiance voor nog geen 25 euro? Kortom .. een herhaling waard!
Aniekh .
  • Datum van je bezoek: 5 feb. 2013
Heeeeeeelemaal vanuit Zoetermeer gekomen om bij de franse slag te gaan eten. En daar hebben we geen spijt van! Lekker gegeten ondanks dat ik vegetarisch ben. De kok heeft goed zijn best gedaan en de bediening was super!! We hebben een gezellige avond gehad!!
Groet Aniek en Annie
Terencew47 .
  • Datum van je bezoek: 22 jan. 2013
Vorige week hier gegeten met een groep van 12 man. De sfeer en persoonlijkheid is echt dik in orde. Het menu ziet er goed uit, maar de kwaliteit van het eten valt gewoon echt tegen. De zalm mist zijn smaak en is flauw, het speciale daggerecht van vis is ook erg flauw en proeft niet als een daggerecht. De Kipsate is prima, maar weinig bijzonders. Het aantal bijgeleverde patatjes voor 12 man is zeer weinig. Vooraf werd al gezegd dat je zo nieuwe kon bestellen, maar als je de totale hoeveelheid x3 moet bestellen zodat je iedereen genoeg patat hebt is een tegenvaller. De slagroom was zeer vies, foutje van de chefkok werd ons verteld. Tja dit restaurant heeft niet overtuigd. We hebben een ontzettende gezellige avond gehad met veel sfeer van de ober, maar de kwaliteit van het eten is gewoon niet goed.
Johan1970 .
  • Datum van je bezoek: 25 aug. 2012
met een groep van 17 heerlijk a la cart gegeten zelf had ik een perfecte biefstuk en mijn vrouw genoot van de zalm
een gezellige ambiance waar de bediening nog hart voor de zaak heeft
kortom voor een betaalbare prijs heerlijk gegeten en een top avond gehad wij gaan zeker terug
Leo V.
  • Datum van je bezoek: 1 aug. 2012
De laatste jaren diverse keren gegeten. Kwaliteit was altijd uitstekend, maar loopt nu duidelijk terug. De kaart is onder de nieuwe eigenaar niet veranderd en de smaaktjes zijn nu gewoontjes !