De Elegast

Markt 39 3131 CR Vlaardingen Nederland Kaart

Over restaurant De Elegast

Een pluim voor de gastheren

De Elegast is een restaurant in Vlaardingen, letterlijk gebaseerd op de oude ridderroman 'Karel ende Elegast'. De term 'edele gast' nemen zij vrij letterlijk, door de standaard voor gastvrijheid vrij hoog te houden. Dit is niet alleen een plek waar je kunt genieten van de vriendelijke staff, ook is het culinaire plek waar je door de gastheren én de keukenbrigade verrast wordt door hun Franse keuken. Je voelt je aan het einde van je bezoek echt een edele gast en kan niet wachten tot je volgende bezoek!

Meer informatie over restaurant De Elegast

• Af te huren , Huisdieren welkom , Toegankelijk voor rolstoelen
Niek D.
  • Datum van je bezoek: 11 nov. 2016
Op goed geluk naar deze gelegenheid gegaan. In een woord: geweldig.
Geweldig qua (huiselijke) sfeer en (gepaste) aandacht van de gastheren. Je voelt je "thuis".
Geweldig qua menu; heerlijke smaken en mooi om te zien. De passie en deskundigheid stralen van de gerechten af.
Zeker een aanrader!
Joukje D.
  • Datum van je bezoek: 29 apr. 2016
Afgaand op recensies op internet hebben wij, een stel wat iets te vieren had, gereserveerd en wat was dat een goede keuze!
Verrassend kundige en vriendelijke bediening; een huislijke ambiance met een verscheidenheid aan achtergrondmuziek deed ons smullen van het wekelijks wisselende verrassingsmenu.
We werden uitgebreid geïnformeerd over de ingrediënten en het was werkelijk heerlijk. Mooi opgediend met vaak een heerlijke geur die het gerecht al vooraf ging.
Echt een aanrader en de prijsverhouding is ook prima.
Marja D.
  • Datum van je bezoek: 20 apr. 2016
Gekozen voor het verrassingsmenu. Een super voorgerecht. Foie gras met suikerbrood. Een topper. Gevolgd door een heerlijk aspergekrabsalade met dillesaus. Tussengerecht lasagna met zalm, rauwe ham en asperge bechamel saus, Verrassend, heerlijk.
Hoofdgerecht parelhoen met saus van pastis. Heerlijke combinatie. Daarbij handgesneden patatjes. Smullen. Uitstekend gastheer en enthousiaste kok. Een aanrader.
Rita D.
  • Datum van je bezoek: 1 apr. 2016
In dit restaurant, wat in de oude centrum van Vlaardingen, naast de kerk, heb je een mooie huiskamerachtige sfeer. Huiselijk maar tegelijkertijd wel elegant. Je kan er snel voorbijlopen, omdat het een klein restaurantje is, maar dat zal jammer zijn omdat het wel erg de moeite waard is om daar te eten!
Wij waren er met 7 personen, voor mijn schoonmoeders haar verjaardag. Toevallig hadden weh et hele restaurant voor ons alleen. FANTSTISCH! Wij voelden ons al koningen en zo attent worde we ook behandelt en verwend!
We waren heel vriendelijk verwelkomt en je voelde dat je de stress van de dag aan de kapstok mocht afgeven.
De tafels waren mooie gedekt.
De menukaart vonden wij erg goed, zodat de keuze niet makkelijk was. Individuele wensen van ons waren geen probleem. De gangen waren goed uitgelegd en als men steun bij de keuze had was er een vakkundig raad aan je zijde.
De wachttijd was voor het vers bereid eten adequaat en het kwam lekker aangerecht op tafel.
Het eten … gewoon fantastisch! Ieder gang was een vreugde en de streling voor het gehemelte en ogen.
Der gerechten zijn met kwalitatief erg goede en verse ingrediënten bereid. Deze kwaliteit proef je dan ook. Je merkt heel duidelijk dat het eten met liefde en deskundigheid toebereid is.
De samenwerking van kook en gastgever is uitstekend.
De wijnkaart is ook goed en ook hier mag je, als je een beetje besluiteloos bent, om raad vragen.
All-in all waren we heel erg tevreden en zullen zeker nog een keer terugkomen!
We hebben dit restaurant ook al een paar keer aangeraden. En onze indruk was ook van vrienden bevestigd.
Elly P.
  • Datum van je bezoek: 22 mrt. 2016
Wat een gastvrij onthaal in dit huiskamerrestaurant. Het was rustig deze avond, maar zo te zien zit je hier ook met "volle bak" heerlijk ruim. We hebben ook bijzonder lekker zitten eten. De salade vooraf en het lam met tijm/honing waren voortreffelijk. De combinatie zwezerik met appeltjes bleek een perfecte combinatie. Ook van de gans werd gesmuld. De porties waren voor ons ruim voldoende. Prijs/kwaliteit verhouding hier is uitstekend. Wij komen hier beslist nog eens terug.
Jenny V.
  • Datum van je bezoek: 19 mrt. 2016
Leuk restaurant met de inrichting zoals bij opa & oma thuis; een ouderwetse klok, schilderijen met haventaferelen e.d. Voor het 4 gangen verrassingsmenu gegaan en dat was qua hoeveelheid ruim voldoende, iedereen was aan het eind van de avond verzadigd. Een afwisselend menu met een voorgerecht met verschillende variaties op zalm, een Japanse Miso soep tussendoor en rundvlees als hoofdgerecht. Alles van prima kwaliteit, enig minpuntje was het uitblijven van een nieuw drankje vanaf aperitief totaal hoofdgerecht; de tijd tussen de gangen was best ruim dus dat had veel eerder gemoeten.
Fdroge .
  • Datum van je bezoek: 4 mrt. 2016
Gisteren met 4 man wezen eten bij de Elegast. De 2e keer voor mij en wederom weer net zo super gegeten als de 1e keer. Dit maal hebben we met zijn allen het 6 gangen verrassingsmenu genomen. Werkelijk elke gang is een sensatie. De sfeer is goed en de bediening super. Ook doorvlochten met een aardige dosis droge humor. De inrichting van het restaurant is ouderwets en geeft een aparte sfeer. Mag van ons blijven zo, het heeft wel wat. Kortom, een supertent en we hebben weer een superavond gehad! Cheers! :)
M. D.
  • Datum van je bezoek: 4 mrt. 2016
Een zeer gezellig restaurant met een perfecte bediening. Zeer vriendelijk, kundig en gelukkig niet gespeend van humor. Hier word je werkelijk verwend. Prijs-kwaliteitverhouding is perfect! Onbegrijpelijk genoeg was het niet druk. Gelukkig is het zo ingericht dat er niet ongezellig door werd. Kortom, een echte aanrader.
John H.
  • Datum van je bezoek: 23 jan. 2016
In een ontspannen sfeer met veel vriendelijkheid heerlijk gegeten. We waren met vier personen, waarvan een matig vegetarisch wilde eten. De chef maakte voor haar een speciaal gerecht, overheerlijk - met ravioli, kaas-wijn-room saus. Zelf had ik als hoofgerecht wildzwijnhaas - nog nooit zo iets, lekkers gegeten. De botervis was overheerlijk en de wild ganzenbout super van smaak. We hebben dan ook even hapjes met elkaar gewisseld. Het dessert was iets te groot en vroegen om een espresso en of daar een Baba bij kon. Werd geregeld en mooi opgediend. Klein vriendelijk en super lekker. Een locatie om graag terug te komen.
Martin D.
  • Datum van je bezoek: 25 dec. 2015
Op de eerste kerstdag 25 december 2015 konden we eten bij de Elegast.
We werden vriendelijk ontvangen door Geert Kuypers en de serveerster.
Hij arrangeerde zelfs een lekker aperitiefje Weintrauben likeur met sekt. Met bubbeltjes goud-geel en niet zoet, heerlijk (champagnelikeur).
Vervolgens kregen we paté met kweeappel als amuse.
Het voorgerecht bestond uit een salade van aardappels en appel met gerookte zalm met een mosterddille saus en worcestersaus; heel fris en smakelijk.
Vervolgens een krachtige kippenbouillon met gerookte kippenplakjes en lente ui. Dit werd door de kok Jan van Geest, die alles zo perfect gemaakt heeft, opgediend.
Tijdens het eten komt hij of Geert Kuypers en de serveerster meerdere keren vragen of alles goed smaakt.
Als tussengerecht licht gerookte kalkoenborst met katenspek eromheen, met witte (Hollandaise) wijnsaus (soort rollade van kalkoenborst, licht gerookt).
Als hoofdgerecht krijgen we hertenrugfilet (mooi rosé), vergezeld met een bakje van bananenschillen, met daarin spruitjes en crème fraìche en ernaast 2 bolletjes duchesse aardappeltjes en een glaasje met krachtige abikozensaus met gember en groene thee, kruidnagel en gewelde abrikozen.
Hierna een uitgebreide heerlijk kazenbuffet. Dan als dessert een vijgencompote en ijs.
Als afsluiting koffie met bonbons en in ons geval een Drambuie en een Remy Martin cognac.
Een perfecte avond van 18.00 uur tot 22.30 uur een gezellige avond met goed eten gehad.
Gezellige sfeer, met rustige muziek en informeel, zonder dat men helemaal met stropje om hoefde te komen, dus heel relaxt.
Eten1744 .
  • Datum van je bezoek: 23 dec. 2015
Heerlijk gegeten bij de Elegast. Gekozen voor een vegetarische verrassingsmenu. Deze bestond uit een rode bietensoep, een hoofdgerecht met allerlei vegetarische hapjes. Alles was erg lekker en de bediening uitermate vriendelijke.
Anjavanvliet2 .
  • Datum van je bezoek: 9 dec. 2015
een heerlijk visje ( barbeel ) gegeten en lekkere bijpassende wijn , het totaal op mijn bord wat aan de zware kant . dit had alles te maken met de bereiding . Wildpate vooraf , iets te koud en wat droog , Inrichting gedateerd , absoluut niet mijn stijl , Personeel zeer sympathiek
Thea.cock .
  • Datum van je bezoek: 8 dec. 2015
Heerlijk gegeten bij de elegast met de AH aktie gewoon van de kaart mogen kiezen zoals het hoort , en geen lullig menu zoals bij de meeste restaurants. Bediening zeer aardig en atentvol eten voortreffelijk met goede smaken en sausen . De sfeer in het restaurant mag wel wat veranderd worden er zou echt eens goed naar gekeken moeten worden om deze zaak leuk op te pimpen en wat moderner moeten maken . Maar veel suc6 gewenst voor de eigenaren en we komen hier zeker terug voor het heerlijke eten
Fridawitteveen .
  • Datum van je bezoek: 4 dec. 2015
4 dec 2015 bij de elegast te gast geweest . Vriendelijk en gastvrij ontvangen . Er heerst een warme vriendelijke sfeer . Het eten is met liefde en toewijding bereid . En dat proef je !! vanaf het voorgerecht tot het toestje . Een heerlijke avond gehad.
Peter D.
  • Datum van je bezoek: 4 dec. 2015
Laten we wel zijn: dit is geen restaurant, maar een uit de hand gelopen hobby van een setje francofiele en bourgondisch ingestelde mannen met een hond. En hoe!

Je wordt bij binnenkomst aangesproken met je naam, althans als je gereserveerd hebt. Je voelt je echt gast. De jassen worden aangenomen en je wordt naar een netjes gedekte tafel begeleid. "Wilt u wat drinken?". Jazeker wilden we dat. De Sauvignon is wat stenig, een tikkie zuur. Maar goed op temperatuur. Jammer dat van de vier glazen op onze tafel er drie gewoon vies waren. De vierde bij nader inzien ook. De glazen werden zonder mokken vervangen door schone. De gastheer bleef vriendelijk, een beetje minzaam.

De Elegast ligt aan de Markt in Vlaardingen, een heerlijk pleintje. Het interieur ademt de sfeer van een soort huiskamer, niet van deze tijd. De verlichting bestaat uit spotjes in een systeemplafond uit een jaren zeventig kantoor; waarvan de lampen vervangen zijn door spaarlampen, die guitig uit de spotjes piepen. Het creëert een heel bijzonder sfeertje. Zet er een stel formica tafels met waterpijp onder en je waant je in een koffietent in Caïro. Kom heren, het culinaire is de kern dat klopt, maar het oog wil ook wat!

De tafels zijn met rode tafelkleden gedekt en met met prachtig porselein. Er staan glimmende rotan stoelen. Her en der hangen oude prenten. Er staan kitscherige plastic planten in reusachtige potten en een oude staande halklok. Bij de keurig schone toiletten een rariteitenkastje, wat de moeite waard is. Er is een heel grote rookkamer met Chesterfield bankjes en bezienswaardigheden; en je mag daar ook eten (wat eigenlijk níet mag, maar ja, het is een huiskamer). Een binnenhuisarchitect of stylist zou handenjeukend aan de slag willen. Er staat een 'Stammtisch' met kookboeken en uitgeprinte mails over koken en eten. Er liggen leesbrillen voor de gasten. Er loopt een hond met de kok door de huiskamer als deze even naar buiten gaat. En dat beest begroet enthousiast de gasten, aan tafel, als hij weer binnenkomt. Voor ons geen probleem, maar moet je er van houden. De muziek is ècht klassieke achtergrondmuziek en de akoestiek is zo goed dat je gewoon op conversatietoon en -volume kunt praten, een verademing.

Dan het eten, want daar kwamen we vooral voor. Het voorgerecht van mijn disgenote was prima, superverse, sissend hete gamba's. Ik had zwezerik, precies zoals het moet, knapperig van buiten. Met cider en appel, geweldig lekker.
Daarna prima zwijnenstoof voor haar en voor mij ossenhaas met een verrukkelijke jus. En verse peulvruchten bijtgaar, top! Zelfgemaakte frieten, lekker. De Merlot paste goed.
IJs met warme kersen voor mijn tafeldame en crème brûlée voor mij. Ook top.
Een geweldige maaltijd, af!

Maar dan: "Wilt u een kopje koffie?". Nou graag, dat wilden we wel. En vervolgens hoorden we een verdacht brommend geluid... het zou toch niet dat? Nee toch?! Jawel: een bak bruin schuim uit zo'n padmachine waar we de naam niet van mogen noemen op deze site. Mannen, mannen, mannen toch! Zo'n goede kwaliteit eten met zoveel passie gemaakt en met zoveel ingetogen charme gepresenteerd, afsluiten met dat soort modderwater! Dat kan niet!

We komen terug voor het eten en de gastheren. En willen dan èchte koffie. Deal?
3132gk .
  • Datum van je bezoek: 1 dec. 2015
Het is moeilijk om het lekkerste gerecht te kiezen, want alles was super lekker.Een aanrader voor iedereen om hier tenminste 1 keer te gaan eten,en zal het waarschijnlijk niet bij 1 keer blijven.
Jokeboon .
  • Datum van je bezoek: 28 nov. 2015
In tijden niet zo lekker gegeten !!
Verrassingsmenu van 4 gangen: alles verrassend lekker ????
En aanpassen aan persoonlijke wensen o.i.d. Is geen enkel probleem.
Leomarian3 .
  • Datum van je bezoek: 26 nov. 2015
Het was een verrassing om zo onthaald te worden. We kozen het verrassingsdinner en dit was ook echt een verrassing. De zalm als voorgerecht was voortreffelijk en zo ook de zuurkoolsoep.
Als nagerecht kregen we een uit eigen tuin geoogste vijgencompote met een heel ijzondere smaak. Ook de bediening was aangenaam met veel aandacht voor de wensen van de gasten. Zelfs de kok kwam regelmatig langs. Al met al een aanrader en we zullen er zeker nog eens naat toe gaan.
Bezoekeriens .
  • Datum van je bezoek: 25 nov. 2015
Uit eten bij de Elegast is echt een avondje uit. Gezellig tafelen en genoeg tijd om met vrienden bij te praten. Bijzondere en smakelijke gerechten die je niet vaak op een kaart in een ander restaurant tegenkomt. Het verrassingsmenu is daarom een aanrader.
Chris01 .
  • Datum van je bezoek: 21 nov. 2015
Lekker gegeten bij de Elegast. Ruime porties en bijzondere gerechten: onder andere zuurkoolsoep en vijgenparfait. Ook het vegetarische deel was prima. Lekkere wijnen voor een redelijke prijs. Zeker voor herhaling vatbaar.