Als je op zoek bent naar een karakteristiek restaurant waar je sfeervol kunt eten, dan zit je hier goed. Dit restaurant zit al sinds 1992 midden op de Wallen op een idyllische plekje aan het water. En wat is het binnen een enorm contrast met de drukte buiten. Binnen tref je een super knusse zaak aan met een klassieke uitstraling en uitzicht over de gracht. De tafels zijn verdeeld over drie etages waardoor je lekker in alle rust kunt genieten van je lunch of diner. Chef en eigenaar Bert van Buschbach kookt puur en eerlijk en in de klassieke gerechten met een moderne twist komt zijn liefde voor de Franse keuken terug. Ook is hij gek op truffel. Je vindt deze delicatesse dan ook regelmatig terug in de gerechten. Heeft je gerecht in de basis geen truffel of wil je extra truffel? Geen enkel probleem, dan bestel je toch gewoon extra. Op zoek naar een bijpassende wijn? Sara helpt je graag er eentje uit te kiezen uit hun imposante wijncollectie.

Geschreven door: Susam Pang van BySam.nl
Fotografie door: Susam Pang van BySam.nl

INSIDER tip

Tip van bySam: Vraag naar de aardappelschuim met krokante aardappel, truffel en een thee van paddenstoelen. Dit gerecht staat al jaren op de kaart en is de favoriet van velen!

Over het restaurant De Compagnon

Heerlijk eten & mooie wijnen

Met een enorme muur vol flessen midden in de zaak, speelt wijn hier letterlijk en figuurlijk een centrale rol. Met passie en liefde schenken ze hier de mooiste wijnen voor je in. Als het eten dan ook nog eens fantastisch is, kan je avond niet meer stuk.

Meer informatie over restaurant De Compagnon

7,1

Jouw recensie over het restaurant De Compagnon

Auke D.
  • Datum van je bezoek: 9 nov. 2018
Lekker etenvan goede kwaliteit. Wel jammer dat dezelfde garnituren bij verschillende gerechten worden geserveerd. Zo kregen wij linzen bij zowel het hert als de runderlende. De bediening was vriendelijk en timede de tijd tussen gerechten goed. Echter stond onze gastheer met de tafel naast ons mee te drinken wat een aparte indruk geeft. En bij het afrekenen 5.75eu op de bon zien staan voor de kan met kraanwater die aan het begin van de avond op tafel is gezet maakt dat wij hier niet snel terug zullen komen.
Auke D.
  • Datum van je bezoek: 9 nov. 2018
Erg knus restaurant met een vriendelijke bediening. Het eten was goed bereid en lekker op smaak. Alleen jammer dat er een kan kraanwater op tafel wordt gezet die bij het afrekenen voor 5.75 op de bon staat.
Michael W.
  • Datum van je bezoek: 5 nov. 2018
Beste mensen, ben hier erg vaak gaan eten dineren en lunch maar jammer genoeg is de service voor de vaste klanten erg slecht .
Yke D.
  • Datum van je bezoek: 15 sep. 2018
De bediening en vooral service van de Compagnon zijn alles behalve bijzonder. De bediening kijkt op je neer wanneer je hier middels hun eigen groupon deal een tafel reserveert en doet vervolgens geen enkele moeite iets te zeggen over de gerechten, of de gekozen combinatie van wijn/spijs. Sterker nog, wat wij kregen was een bocht van een wijn, onprofessionaliteit en arrogantie. Er zijn ontzettend veel leuke tenten in de binnenstad, de compagnon is daar helaas geen van.
Timo B.
  • Datum van je bezoek: 24 jun. 2018
Erg goed gegeten, smaken waren verfijnt, service was uitstekend en de sfeer was ongedwongen en gezellig! Buiten dit alles erg goede wijn-spijs combinaties!
Erik B.
  • Datum van je bezoek: 16 jun. 2018
In het centrum van Amsterdam hier met vrienden gegeten. Bescheiden ruimte met tafeltjes dicht op elkaar met een poes die door het restaurant loopt( en de gasten aanstaarde ). Start met brood oliën zout en een amuse. Wij gingen voor een 3-gangenmenu a 38 euro met wijnarrangement. Voorgerecht zalm,hoofdgerecht rundvlees en nagerecht aardbeienijs. Het eten is prima, smakelijk, bescheiden porties en mooi opgemaakt. De bediening was wat traag( slechts 2 pers.) dus het werd een lange zit. Wijnarrangement was prima.
Vanessa E.
  • Datum van je bezoek: 22 feb. 2018
Eten: lekker echter erg kleine porties.
Service: kan beter, mij nicht haar glas met drinken was omgevallen. Er werd niet een nieuwe aangeboden.
Bediening: kan beter, geen oog voor de klant. Pas bij de 5e gang werd gevraagd of wij nog iets wilden drinken.
Apart: ergens bij de 5/6e gang zagen wij dat voor het opmaken van een gang(zowel in de keuken als bij de bar) de borden bespoten worden met glassex om deze vervolgens af te vegen.
Marjorie M.
  • Datum van je bezoek: 22 feb. 2018
Gezellig knus restaurant op leuk plekje aan het water. 7 gangen menu genomen. Lekkere afwisselende smaken, de porties iets te klein naar mijn appetijt. Het pre toetje is een beetje raar en het hoofd toetje, met name de soufflé is veel te zoet. Mijn mond viel open toen ik meerdere keren zag dat de borden met glassex worden "gewassen". Heel bijzonder.
Kees P.
  • Datum van je bezoek: 2 jan. 2018
Een parel in het oudste gedeelte van Amsterdam. Niet trendy en geen blabla, maar eerlijke en overheerlijke gerechten. Wij gingen voor het 5 gangen verrassingsmenu ivm 25 bestaan. En terecht 25 jaar.
Attente bediening en een keuken met een kok die gasten verwent met tongstrelende gerechten. Afwisseling in vis, vegetarisch en vlees. Heel mooie prijs voor deze kwaliteit.
Marijke G.
  • Datum van je bezoek: 23 dec. 2017
Schandalige bediening, slecht eten, kortom een nare avond. Iets om nooit verder aan te bevelen. Zonde van mij tijd en geld.
Rupert D.
  • Datum van je bezoek: 9 dec. 2017
Er waren nog maar twee slechte tafels beschikbaar. Bediening slecht, lang wachten. De twee wijnen die we wilden waren op. Gerechten redelijk maar te duur voor hoe orignineel / lekker het was. 170 euro verder en een matig gevoel... Er zijn in Amsterdam minimaal 15 restaurants in deze categorie waar ik ben geweest en die ik veeeel beter vond.
marion K.
  • Datum van je bezoek: 1 dec. 2017
Wij hebben hier al heel vaak gegeten, altijd superieur kwalitiet en de prijs kwaliteits verhouding superieur.
Arthur E.
  • Datum van je bezoek: 23 nov. 2017
We hebben hier geluncht. Kan niet anders zeggen: Uitstekende gerechten met truffel. Goed advies betreffende de heerlijke wijnen. Hier komen we zeker nog eens terug.
Frans B.
  • Datum van je bezoek: 22 nov. 2017
Mijn favoriete restaurant in Amsterdam. Ik kom hier al jaren en heb altijd een super gezellige avond. Het eten van chef Bertus is altijd verrassend en origineel. De wijn-spijs combinatie fantastisch en de sfeer die wordt neergezet in het authentiek Amsterdamse grachtenpand briljant. Een absolute aanrader, ik blijf hier terugkomen.
Connie K.
  • Datum van je bezoek: 7 okt. 2017
Met 5 personen hebben wij bij de Compagnon gegeten...en wij vonden het allemaal teleurstellend. De gerechtjes waren redelijk, maar niet heeeel lekker, en veel te weinig.
Als hoofdgerecht een sliertje kip....wat echt te weinig was. Als aanvulling hebben we maar wat kaasjes nabesteld...maar dat was echt nog niet genoeg. Wellicht was gewoon van de kaart eten beter geweest...
De bediening was correct, maar afstandelijk en een meisje was echt arrogant en snauwerig
Ik wilde al heel lang bij dit restaurant gaan eten, maar wat jammer ,het was geen succes.
Ik kom hier niet meer.
Hans E.
  • Datum van je bezoek: 5 okt. 2017
Voor ons de derde keer bij de Compagnon en wederom: geen teleurstelling. Alles behalve. Op onze tafel stond al een bolletje heerlijk brood klaar waar we olie met twee soorten zout (rode kool- en basilicum-zout) en truffelboter bij kregen. Wij hadden een 7 gangen menu van de chef: een geitenkaaslollie met rode kool-gelei, Caprese 2.0 (mooi! heerlijk!), Ceviche, krokant gebakken Schol etc. etc. Het is allemaal bijzonder en heel erg lekker. Ik kan echt niet anders zeggen. Dit keer hadden we geen wijn-arrangement genomen (iets te veel van het goede). Verder hebben ze heerlijke stoelen (waar we bijna 4,5 uur op gezeten hebben!) De Compagnon is echt een geoliede machine en de bediening is voorkomend en zeer opmerkzaam.
Het enige minpunt wat ik kan bedenken is de rare gewoonte in de horeca om al op te gaan ruimen terwijl er nog gasten zijn. Dat voelt niet fijn en een beetje onwelkom, alsof je je moet gaan haasten. Maar dat is het dan ook. En niet typerend voor de Compagnon. Ik zou zeggen: ga hier eens eten!
Emile V.
  • Datum van je bezoek: 5 aug. 2017
Pr8 plek voor snoepers, smulpapen, hedonisten en aanverwante levensgenieters. Aanrader voor lekkerbekken en wijnpuristen. Wat een mooi-verstopte plek middenin het centrum. Dus sssttt...niet teveel verder vertellen dat de koks hier verliefd zijn op koken
Reseva E.
  • Datum van je bezoek: 27 jun. 2017
Een verrassend restaurantje op een onverwachte plek in de stad. Een aanrader van een vriendin. Het eten en de sfeer waren goed en de ontvangst heel hartelijk. Zeker voor herhaling vatbaar.
Anet V.
  • Datum van je bezoek: 10 mrt. 2017
Heel gezellig, heerlijk eten, fantastische wijnen, zeer vriendelijk en behulpzaam personeel. Wat wil je nog meer? Een erg geslaagde avond, dankuwel!
Dennis P.
  • Datum van je bezoek: 30 jan. 2017
Voor mij een klassiekertje én valt vrijwel altijd in de smaak met gasten uit het buitenland. De locatie is natuurlijk al grandioos. Niet zo makkelijk te vinden, te gek uitzicht. De bediening is uiterst correct en behulpzaam. De kaart redelijk klassiek en toch verrassend. De wijnkaart is top.