Cave Oporto

Erg rustig

Jouw recensie over het restaurant Cave Oporto

Harry F.
  • Datum van je bezoek: 22 apr. 2018
Matige ervaring met dit restaurant. Het eten, een paella de peixe, was geen echt Portugese ervaring, meer een flauw aftreksel van een origineel Portugees recept. Entourage vond ik ook niet geweldig. Kortom, ik Kkn het restaurant helaas niet echt aanbevelen
Hayo B.
  • Datum van je bezoek: 17 apr. 2018
De gezelligste kelder van Groningen

Cave Oporto is de ‘place to be’ als het gaat om Portugees eten in de stad Groningen.
Als je niet weet dat er een restaurant zit loop je er zo voorbij. Het restaurant is gelegen aan een drukke winkelstraat en om hier naar binnen te gaan dient u eerst een kort trapje af te lopen. Eenmaal binnen wordt je verwelkomt door een bijzonder knusse, ondergrondse sfeer. De tafels zijn op een traditionele manier in rijen gestationeerd. Er heerst een donkere, gezellige sfeer met de schilderijen aan de muur. En met de sfeermuziek op de achtergrond is het totaalplaatje compleet. Van een bijzondere ambiance is zeker te spreken.

De avond begon met een zogenaamde Pao Cave Oporto, maar het staat ook wel bekend als stokbrood met kruidenboter. Van dit voorafje, die overigens gratis is bij het reserveren, loopt het water je al in de mond. Het stokbrood komt warm uit de oven en wordt geserveerd in een pannetje met een topping van gegratineerde kruidenboter. De smaak hiervan is uitstekend, de zachte warme kruidenboter wordt aangevuld door het perfect knapperige stokbrood.
Het voorgerecht bestond uit pittige gehaktballetjes met kokos en aïoli. Het vijftal met kokos gekruide gehaktballetjes werd geserveerd in combinatie met een kuipje aïoli. Dit kuipje aïoli kwam goed van pas, want na het nemen van een aantal happen werd de kokossmaak erg overheersend dit was dan weer goed te neutraliseren door de aïoli. De gehaktballetjes waren overigens hartstikke mals en zeer sappig, niks op aan te merken dus.

Vervolgens kwam het hoofdgerecht en hier waren de verwachtingen hoog voor gespannen de Carne de Porco is namelijk een van de specialiteiten van Cave Oporto. Hij stelde dan ook niet teleur kan ik u alvast verklappen. De Carne de Porco bestaat uit een varkenshaas gegratineerd met brie, rauwe ham en peper cognacsaus. De presentatie zag er op het eerste aanzicht relatief eenvoudig uit, maar na nadere inspectie werd duidelijk dat het gerecht bestond uit twee losse stukken varkenshaas die samen een torentje vormden waar bovenop de rauwe ham is geplaatst. Net zo verassend was de smaak het perfect malse varkenshaasje. Deze smaak kwam echter het best tot zijn recht in combinatie met de zoute bite van de rauwe ham en de wat lichtere brie dit afgetopt met een perfect pittige peper cognacsaus zorgt ervoor dat alle 10.000 smaakpapillen even gekieteld worden.
Bij het dessert mocht er ook weer genoten worden. Met de Pasteis de Nata is een Portugees custardtaartje met vanille ijs en warme karamelsaus bestel je een heerlijk toetje. Het vanille ijs komt goed tot zijn recht met de warme karamelsaus. Het Portugees custardtaartje was zacht van binnen en vol van smaak.

Daarnaast verdient de service bij restaurant Cave Oporto een groot compliment. Zij hebben de hele avond op een beleefde, fatsoenlijke manier ons van eten en drinken voorzien. Hierbij was het natuurlijk gunstig dat de wachttijden tussen maaltijden tot een minimum werden gehouden, dit voorkomt al gauw irritaties onder de restaurantbezoekers. De bediende was goed gekleed, hij had een net overhemd aan en zag er verzorgd uit.

Een minpuntje van het etentje waren de bijgerechten, deze bestonden uit boerenfriet en een salade. De salade kwam wat fantasieloos over evenals de boerenfriet. De bijgerechten droegen weinig bij aan de ervaring. Er mistte een beetje het Portugese tintje wat in de andere gerechten wel voorbijkwam. Dit doet natuurlijk niks af aan de totaalervaring, het eten was van hoge kwaliteit en de prijs-kwaliteitverhouding was erg gunstig. Voor een driegangen menu inclusief drankjes betaalden wij rond de 40 euro. Dit is het geld meer dan waard, ik zou het restaurant dan ook aan iedereen aanraden. Mocht u dus in de buurt zijn van Brugstraat 17 vrees niet en loop richting Cave Oporto en geniet van een topetentje in de kelder van het beste Portugees getinte restaurant van stad en omstreken.
León V.
  • Datum van je bezoek: 17 apr. 2018
Lekker dineren in een gezellige omgeving!

In hartje Groningen vind je aan de Brugstraat nummer 17 restaurant Cave Oporto. Gelijk als je over de drempel stapt merk je de sfeervolle, Portugese ambiance. Bijna direct wordt je ontvangen door één van de vriendelijke stafleden. Op donderdag 15 maart heb ik met twee vrienden restaurant Cave Oporto bezocht.
Restaurant Cave Oporto is naar mijn mening om meerdere redenen een restaurant om vaker te bezoeken. De bediening is ten eerste erg vriendelijk en heeft goede kennis van zaken. Bij binnenkomst worden we gelijk gewezen op een erg leuk en sfeervol plekje, we krijgen de menukaart en de bestelling wordt snel opgenomen. We weten niet direct wat elk gerecht inhoudt, maar gelukkig worden onze vragen uitgebreid en ook erg vriendelijk beantwoord. Het eten wordt professioneel geserveerd. Dit houdt in dat er geen dienbladen op tafel worden gezet en er vanaf de rechterkant wordt uitgeserveerd. Als onze drankjes op zijn wordt er gevraagd of we nog wat drinken willen bestellen zonder dat dit opdringerig of onaardig over komt. Mijn vrienden en ik zijn dan ook erg tevreden over de bediening.
Hiernaast is de goede ambiance iets wat echt niet te missen is aan de Brugstraat nummer 17. De mooie gedimde gele verlichting heeft een erg goede en positieve invloed op de sfeer in het restaurant. De sfeervolle, Portugese fado muziek op de achtergrond maakt het plaatje compleet. Een lampje naast ons gaat helaas steeds aan en uit, dit is wel jammer, maar toen ik laatst het restaurant opnieuw bezocht zag ik dat dit kleine minpuntje al weer was verholpen.
Naast de bediening en de sfeer ben ik ook erg enthousiast over de presentatie van ons heerlijke diner. Als voorgerecht bestellen we de ‘Pao Cave Oporto’, de heerlijke en krokante stokbroodjes uit de oven, gegratineerd met kruidenboter, kenmerkend voor dit restaurant. Naast dat de stokbroodjes erg lekker zijn, is de presentatie ook iets waar de keuken goed zijn best op doet. Een klein kwartier nadat de broodjes op zijn, wordt het hoofdgerecht geserveerd: gamba’s gemarineerd in verse kruiden, knoflook, witte wijn en room. Het is zo mooi opgemaakt dat het bijna zonde is om op te eten. De kwaliteit van het eten is ook zeker niet te min. Lekker pittig gekruide gamba’s, erg lekker. Vaak zie je dat er te veel zout wordt gebruikt in restaurants, maar bij Cave Oporto is het eten goed gekruid en wordt er zeker niet teveel zout gebruikt. De stokbroodjes en gamba’s worden op warme platen geserveerd zodat het eten niet te snel koud wordt. Het hoort natuurlijk niet, maar een snel bezoekje aan het toilet is hierdoor goed mogelijk zonder dat het eten koud wordt. Het eten zelf is ook erg goed qua kwaliteit.
Aan het eind van ons restaurantbezoek schrikken we eerst een beetje van de rekening, maar als we even na gaan dat we voor ons geld een erg leuke ervaring en een driegangen maaltijd hebben gekregen is het het geld zeker waard.
Al met al zijn we enthousiast! Het eten heeft erg goed gesmaakt. De sfeer en de presentatie bij Cave Oporto is erg goed. Ik vond het een erg geslaagde avond. Cave Oporto is een restaurant om te onthouden en ik zou hem dan ook erg aanraden!
Arthur L.
  • Datum van je bezoek: 15 apr. 2018
Een Portugese “smaakvakantie” in Groningen
Begin deze maand ben ik met vrienden uit eten geweest in Cave Oporto, een Portugees restaurant in het centrum van Groningen. Wij kozen voor Cave Oporto vanwege de centrale ligging en omdat het makkelijk te bereiken is op de fiets. Meteen bij binnenkomst wordt je verrast door de aparte indeling: een restaurant in een kelder aan de Brugstraat. De kelder geeft het idee van een Zuid-Europese wijnkelder en heeft een gezellige Portugese sfeer door de Zuid-Europese meubelen en verlichting.
Na binnenkomst in Cave Oporto en kregen wij direct een tafel en een drankje aangeboden. Terwijl wij de drankjes kregen, kregen we ook afgebakken stokbroodjes met heerlijke kruidenboter erbij. Bij het drankje kregen wij ook meteen de menukaart uitgereikt, een mooi versierde en duidelijke kaart. Nadat wij de broodjes op hadden kwam de ober en hebben wij onze bestellingen op laten nemen. Ik koos voor de carpaccio, de tournedos en een typisch Portugees taartje met slagroomijs.
Om te beginnen bij het voorgerecht, de carpaccio. Deze werd mooi opgediend, had een goede structuur en was op de juiste dikte gesneden. De carpaccio was goed gekruid en gaf hierdoor een sublieme smaaksensatie. Bovenop de carpaccio lag een laagje met afgebakken pijnboompitten, verse rucola en goede Parmezaanse kaas. Dit geheel werd afgemaakt met een dressing van groene pesto. Dit was voor mij de finishing touch van het gerecht en maakte de “normale” carpaccio tot een zeer goede carpaccio. Na het voorgerecht kwam de ober naar ons toe om onze borden op te halen en vriendelijk te vragen of het had gesmaakt en of we nog wat te drinken hadden gewild.
Na het voorgerecht hebben wij niet heel lang moeten wachten totdat het hoofdgerecht werd geserveerd. Dit vonden wij zeer positief want bij sommige restaurants moet je heel lang wachten. Als hoofdgerecht had ik een Tornedos surf ’n turf besteld: een biefstuk van de haas met gamba’s en rode wijnsaus. Het was een zeer malse tournedos en ook dit gerecht werd mooi opgediend. Bij het hoofdgerecht zaten lekkere bijgerechten zoals een frisse salade en knapperige boerenfrietjes. De tournedos had een mooie rode kleur van binnen en was krokant aan de buitenkant. De tournedos was een genot om op te eten en je smaakpupillen werden hier echt verwend.
Na de tournedos volgde Pasteis de Nata, een huisgemaakt Portugees custardtaartje met vanille-ijs en warme karamelsaus. Ik vond het een heerlijk en bijzonder nagerecht.
Mijn enige negatieve ervaring met het restaurant was dat we naast een tafel zaten waar de lamp steeds aan en uit knipperde. Dit was soms storend omdat de lamp dan heel snel knipperde, maar de meeste tijd dat we er hebben gezeten stond de lamp aan. De verlichting in het restaurant gaf overigens een gezellige en mediterrane sfeer.
Samenvattend vind ik Cave Oporto een van de betere restaurants in Groningen. Dit komt doordat je een gezellige sfeer hebt in het restaurant met vriendelijke obers. Verder heeft Cave Oporto een mooie en duidelijke menukaart. Bovendien was de menukaart typisch Portugees, wat je hier natuurlijk ook verwacht. Als laatste is het eten mals en heerlijk gekruid, de carpaccio was lekker en precies genoeg. Het hoofdgerecht was echt perfect, een mooie tournedos met heerlijke bijgerechten. Het toetje was bijzonder en lekker en het gaf je een goede Portugese sfeer. Al met al zou ik Cave Oporto dus zeer aanraden als u een lekker restaurant zoekt in Groningen met een Zuid-Europees tintje.

17 April 2018
Arthur List
Alex R.
  • Datum van je bezoek: 9 mrt. 2018
Zeer vriendelijke bediening. Heerlijk gegegeten. Vooraf warme broodjes met kaas. Voorgerecht Forelmouse en Rundercarpaccio. Als hoofdgerecht Gamba's, Sardientjes, Mixed Grill en een Carne Alentejana. Alles zeer smekelijk en begeleidt door een heerlijke Portugese huiswijn. Toetje na kregen we er met moeite in.
Aanrader, komen hier zeker terug.
Koen Floris G.
  • Datum van je bezoek: 18 nov. 2017
In november voor de eerste keer bij Cave Oporto wezen eten. Ik had een mixed grill en vooraf warme stokbroodjes. Als garnituur kregen we friet en salade. De hoeveelheid friet was wat weinig voor mij en mijn twee tafelgenoten samen, maar dat was geen probleem We konden gerust bij bestellen. Al met al lekker gegeten in een sfeervol restaurant
Peter I.
  • Datum van je bezoek: 6 mrt. 2017
Al meerdere malen hier gegeten en altijd lekker. Ooit eens hier de Vinho Verde ontdekt en dat was een genot bij de gerechten. De bediening mag wat vriendelijker en vrolijker zijn, het komt nu over alsof ze er al jaren werken en het allemaal wel weten. Je voelt je hierdoor niet echt meer bijzonder. Al met al prima eten voor een goede prijs.
Berthine_ .
  • Datum van je bezoek: 19 nov. 2016
Gisteren na jaren weer eens met vrienden bij Cave Oporto gegeten.
Het eten was heerlijk (gamba's, sardientjes, tonijn en mixed grill), maar zelden zo'n onbeschofte en chagrijnige bediening gehad. Er kon geen lachje af. Voordat we konden afrekenen werden onze jassen over onze stoel gelegd.... de buitendeur stond al open.... jammer!
grietje H.
  • Datum van je bezoek: 23 aug. 2016
Na jaren een beetje uit het zicht te zijn verloren, weer eens bij dit restaurantje gegeten. Een hele goede beslissing. Het restaurant bevindt zich in een kelder waar het gezien de temperaturen op dit moment heerlijk koel was. Er is in de loop van de tijd weinig aan de inrichting verandert en zelfs de gastheer gaf blijk van herkenning. De kaart is nog steeds erg goed, pannetje met brood en kruiden vooraf, altijd lekker! Als voorgerecht de calamares en de gehaktballetjes gegeten, als hoofd een tonijnsteak, welke perfect gegrilld op tafel kwam. De kip piri piri, royale portie en lekker pittig. Bijlages goed, heerlijke frieten! Volgende keer blijven we niet meer zo lang weg!
Eric T.
  • Datum van je bezoek: 16 jul. 2016
Na jarenlang nieuwsgierig geweest te zijn gisteren toch maar eens naar binnen gestapt in dit Portugees getint restaurantje.
Het decor is eenvoudig en vrij standaard. We werden hartelijk welkom geheten en kregen de gegratineerde broodjes aangeboden die prima waren.
Het hoofdgerecht Cataplana de peixe, een rijkelijk gevulde mix schotel met vis, inktvis, garnaal en mosselen was voortreffelijk. De tonijnsteak was ook smaakvol. Als toetje hadden wij een prima Portugese pudding en custard.
Al met al zeker een restaurant om eens binnen te wandelen. Voor de visgerechten kom ik terug.
Marco K.
  • Datum van je bezoek: 30 jan. 2016
Hoewel het eten er erg lekker is, is de bediening slecht. We gingen er op een relatief rustige zaterdagavond eten (paar tafels onbezet) maar moesten meerdere malen vragen of de serveerster onze bestelling wilde komen nemen. Na de derde poging kregen we te horen dat het geen zin zou hebben om nu te bestellen "omdat de processen in de keuken niet goed lopen". Dat zijn zaken waar je je klanten niet mee lastig valt. Zichtbaar was dat serveersters expres klanten niet aankeken om zo geen bestelling te hoeven doorgeven, totdat er ruimte was in de keuken.
De weekaanbieding bleek op, waarna er niet gevraagd werd wat ik dan zou willen eten, er werd verteld welk gerecht in de plaats daarvan gemaakt was. Dat is opnieuw erg klantonvriendelijk.

Wij komen er niet meer.
Mark B.
  • Datum van je bezoek: 28 nov. 2015
Dwalend door een nat Groningen liepen we langs dit restaurant dat bescheiden aangegeven was en in de kelder gelegen was. Een beetje Portugees stond er buiten en dat was nou precies waar we voor in waren. Prima ontvangst, iedereen waar wij oogcontect mee kregen begroette ons of knikte vriendelijk, om 19.30 en ja de kelder zat vol maar de eerste gasten gingen net weg en na een paar minuten werden wij naar onze tafel gebracht! Na de vraag of wij wat wilde drinken en wat brood wilde kregen wij ons glaasje Port (geen Ruby aub maar Tawny of Vintage, die vrag werd overigens niet hlemaal begrepen maar later bleek ook niet vreemd want het was haar eerste werkdag, we kregen een 10 jaar oude port, prima!)) en een pannetje met 12 voortreffelijke warme stukjes stokbrood uit de oven gegratineed met knoflookboter. En opvallend we werden kregen niet direct de kaart opgedrongen....eigenlijk wel zeldzaam...voor mij zeker een plusje! Op de voorgerechten, de Gravad Lax, de Parma en Seranoham en de slakken met knoflook was niets op af te dingen.....gewoon goed! Weinig keus voor de wijn, vond ik in eerste instantie, maar de droge witte en de enige rode wijn op de kaart bleken een goede keus. Als hoofdgerechten kregen wij de runderhaas medaillons met gamba’s en knoflook mayonaise, “surf ‘n turf” en de gegrilde tonijnsteak met Spaanse peper, knoflook, limoen en koriander, beide prima op smaak en voldoende qua portie. Uiteraard zijn we geeindigd met wederom een 10 jaar oude pormaar HELAAS zonder een stukje kaas! Nou ja, laat dat dan onze enige minpunt zijn. Cava Oporto " felicitações ", ga zo door en tot volgend jaar!
Arvid B.
  • Datum van je bezoek: 27 nov. 2015
In de afgelopen jaren meermalen gegeten in dit zeer knusse restaurant. Elke keer is de bediening uitstekend en het eten is (constant) goed. Vanavond ook weer genoten van de pittige gehaktballetjes, pittige tonijnsteak en uitstekend rode huiswijn. Voor een avond uit met vrienden, is dit een van de beste plekjes van Groningen wat mij betreft. Knap ook dat het elke keer een succes is, dat lukt niet alle horeca-ondernemers. Aanrader!
lotte_fr .
  • Datum van je bezoek: 30 okt. 2015
Erg sfeervol restaurant. Vooraf krijg je zalige knoflookbroodjes geserveerd. Dat is een goed begin. Het eten is heerlijk met een Portugese twist. De prijs-/kwaliteitsverhouding is prima. Vriendelijke, attente bediening zorgt voor een gezellige sfeer. Restaurant is zeker een aanrader. Al denk ik, dat reserveren wel verstandig is. Toen wij er aten, was het nogal druk.
Caroline V.
  • Datum van je bezoek: 4 okt. 2015
Erg lekkere tonijnsteaks. Zeer smaakvol , ook voor kinderen .
Nagerecht proeverij (van alles wat) is aanrader. Leuke sfeer, goed personeel. Helaas woon ik niet in de buurt anders ging ik zeker terug.
Vangenten .
  • Datum van je bezoek: 21 mrt. 2015
Gisteravond weer eens gegeten bij Cave Oporto. Het was heerlijk! We kozen voor een drie-gangen menu waarbij voor- en nagerecht een proeverij was en je elk hoofdgerecht van de kaart mocht kiezen. Carpaccio, geitenkaassalade, inktvisringen, Cataplana vis, crème brulee, chocolademousse en ijs. Alles even zalig! De bediening was bijzonder goed; wat een vriendelijke mannen. De sfeer in het restaurant is precies waar ik van hou; niet te licht en gezellig ingericht. Kortom; genoten. Dikke pluim voor Cave Oporto ????
Nico G.
  • Datum van je bezoek: 14 mrt. 2015
Al jaren rij ik langs dit restaurant.....vandaag voor het eerst gegeten. Ik moet zeggen....heerlijk. Geen fancy verhalen, gewoon lekker eten in een comfortabele omgeving. Bediening is vriendelijk, prijzen zijn goed en belangrijkste ....eten was heerlijk. Kortom...aanrader. Hier ga ik vaker heen.
Boksook .
  • Datum van je bezoek: 12 mrt. 2015
Prima gegeten. De eendenborst gehad. Lekker, maar velletje had iets knapperiger gekund. Sfeer en service zijn erg prettig. Op een of andere manier blijft dit restaurant altijd hetzelfde. Wat goed is moet je niet veranderen!
Joukje D.
  • Datum van je bezoek: 1 dec. 2014
Verrukkelijke scampi met rode peper/limoen/koriander. Van frango piri piri verwacht ik dat deze echt heet is, dat was hij niet. Gelukkig werd er gauw een goed pittige saus gebracht waarmee dit euvel verholpen kon worden. Verder top! Salade wel erg 'hollands', met mosterddressing ipv. puur met olijfolie/azijn/zout/peper. Vriendelijke en snelle bediening. Alles bij elkaar zeker voor herhaling vatbaar.
Hippie H.
  • Datum van je bezoek: 8 okt. 2014
Het reserveren voor een groep van 34 personen ging goed er werd goed geluisterd naar de wensen, vegetariers e. d. En ze denken goed mee met de personen die glutenvrij eten. Eigenlijk moet dit normaal zijn, maar dat is in veel restaurants niet zo. Het eten was lekker en de bediening was goed. Wij hebben een hele lekkere en leuke avond gehad.

Dank aan het iedereen van Cave Oporto