Café Américain

Leidsekade 97 1017 PN Amsterdam Nederland Kaart
31-205563010

Over het restaurant Café Américain

Eten in de huiskamer van Amsterdam

Café Americain ligt in het historische Amsterdam en heeft culinair en historisch heel wat te bieden.
Het restaurant werd gebouwd in 1902 en draagt heel wat geschiedenis met zich mee. Veel geschiedenisliefhebbers zullen dit restaurant gegarandeerd als hun nieuwe favoriete adresje nemen.
Door de ligging in het hart van Amsterdam, is Café Americain ook de ideale ontmoetingsplaats voor veel mensen. Je kunt er terecht voor een lekkere hap, maar ook voor een uitgebreid diner.

Meer informatie over restaurant Café Américain

Maron L.
  • Datum van je bezoek: 27 mei 2017
Prima service en heerlijk gegeten.
Relaxte sfeer en mooie ambiance met een tikje chic. Personeel is vriendelijk en dienstbaar, maar niet opdringerig.
We kregen een welkom gevoel bij binnenkomst tot aan dat we weg gingen.
Eten was echt goed. Het vlees was super mals en de vis niet te gaar en niet te rauw waarvan ik vind dat je daaraan een goede kok herkent.
Enigste minpunt: we moesten lang op de drankjes wachten
chris B.
  • Datum van je bezoek: 20 mei 2017
Met social deal gegeten, jammer dat dan alleen op een laat tijdstip kon worden gereserveerd. De kaart waaruit de keuze gemaakt kon worden is het Theatermenu. Bij het bestellen van de wijn vroegen we tevens om een karafje water. De maaltijd (carpaccio, varkenshaas en crème brûlée/cheese cake) was prima. Bij het afrekenen bleek dat voor de fles kraanwater (met twee glaasjes) €6,- op de rekening stond. Als €5,- gerekend wordt per glas wijn mag m.i. best gratis kraanwater worden geboden. Qua sfeer en entourage is er nog wel het e.e.a. op te knappen aan bijvoorbeeld meubilair. Grotere gezelschappen in de open ruimte zorgen ervoor dat de eigen gesprekspartner soms moeilijk te verstaan is.
EllyenMartin .
  • Datum van je bezoek: 19 mei 2017
Echt heerlijk gegeten de voorgerechten waren overheerlijk ook de hoofdgerechten. Toetje cheesecake was echt super lekker. Mooie opmaak.
Vriendelijk persooneel.
Sjoerd M.
  • Datum van je bezoek: 11 mei 2017
Zijn kritische eters en hadden meer verwacht van dit restaurant op zo'n goede lokatie en oude grandeur.
Pure gerechten veel smakelijker, dan met een heleboel opsmuk (carpaccio) en reeds geelgeworden saladegarnituur. Zalm was ook te lang gegaard. Dessert niet vers.
Zal dit restaurant aan niemand aanbevelen.
Walter S.
  • Datum van je bezoek: 10 mei 2017
Hadden een AH-keuze (theater)diner. Dan kan je maar uit een paar gerechten kiezen. De carpaccio was met brokjes chocola en een wat overheersende groene saus. Mwa.
Varkenshaas met mosterdzaad: verwacht geen smaakexplosie.
De creme brulee was prima en ook flink; niet zo vingerhoedje dat je soms elders krijgt.
Bediening is vriendelijk en op tempo voor theatergangers.
Rene V.
  • Datum van je bezoek: 7 mei 2017
De ontvangst was erg onpersoonlijk.De wachttijd tussen voor- en hoofdgerecht was te lang.
Ik heb wel eens betere carpaccio gegeten.Ik kreeg na enige tijd buikpijn.Vraag mij af of dit door de carpaccio kmam.
Hélène Z.
  • Datum van je bezoek: 6 mei 2017
Met de AH actie, voorgerecht was prima. De zalm bij het hoofdgerecht was rondom niet lekker (later op de avond nog last van gehad), de puree was veels te zout en de garnering op de zalm leek alsof het er al erg lang op lag (wellicht zelfs zo ingevroren). Toetje was oke, maar matig. We hebben vaak langs gewacht voor de gerechten. Wel was de locatie mooi (en mijn gezelschap). Dat maakt het een beetje goed.
Caitlin O.
  • Datum van je bezoek: 29 apr. 2017
Afgelopen vrijdag met de ah restaurant actie hier gegeten met mijn vriend. Ik had als voorgerecht de carpaccio. In eerdere recensies werd hier over geklaagd dat het smaakte alsof het uit een pakje kwam en dat er twijfelachtige garnering opzat (chocolade?). Die vreemde garnering beb ik er niet op aangetroffen. Er zat chimichirrie, van die enoki paddenstoeltjes en pistachio op. Ik heb dat niet eerder op carpaccio gehad en vond het een lekkere combinatie. Mijn vriend had uiensoep, ,maar die was ronsuit slecht. Dat smaakte nou wel alsof het uit een blik kwam, echt heel zout. Als hoofdgerecht had ik de zalm met kruidenkorstje. Die was ook prima. Iets te lang gegaard naar mijn smaak. Lekker sausje en puree. Beetje jammer van de keiharde stukjes pompoen. Mijn vriend had de varkenshaas en die was ook wel lekker, maar basically hett zelfde gerecht. Dus zelfde puree en groenten. Beetje ongeinspireerd. Als nagerecht had mijn vriend de cheesecake. Die cheesecake was lekker en die kleine toefjes merengue ook, maar die smakeloze stukjes gell mogen ze wel weglaten net als die vreemde stukjes poeder. Leuk allenaal maar het hele menu was niet echt haute cuisine dus ga dan ook niet ineens bij het desert een beetje chique doen met gels en poeders. Ik had als nagerecht de creme brulee die was prima. Let wel op de algemene woordkeus in deze recensie. Vooral prima. Niet geweldig ofzo. Verder moesten we bijna een half uur wachten tot dat onze bestelling werd opgenomen en we een drankje konden kregen. Het was redelijk druk en ze mogen daardoor best wat meer personeel inzetten in die grote zaal. Personeel is wel erg vriendelijk. Al met al toch een beetje jammer. Ik kom hier graag voor de lunch en dit diner was het niet helemaal. Ik hoop dat ze eens gaan kijken of ze dit niet kunnen veranderen. Het is erg zonde want ze hebben in principe alles in huis. Prachtig hotel, eetzaal, historie en locatie in het centrum.
Audrey B.
  • Datum van je bezoek: 22 apr. 2017
Afgelopen zaterdag vlak voor een avondje toneel, een hapje gegeten maar het was toch wel heel erg klunzig en het leek wel of ze de "drukte" niet aan konden. Het eten was prima hoor maar een opfris cursusje voor het personeel kan geen kwaad.
nadine J.
  • Datum van je bezoek: 11 apr. 2017
Op maandagavond met zijn vieren een theatermenu genomen, voorafgaand aan een voorstelling In de schouwburg. Het café is natuurlijk een instituut, prachtig gebouw, veel historie. maar het bleek verworden tot een tourist trap. Norse obers, erg lang wachten (terwijl het niet bepaald druk was). Dure wijn: 7,50 euro voor een glas Gruner Veltliner van middelmatige kwaliteit. Maar het eten was het allerergste. Een menu dat -als ik zo de recensies lees- al jaren hetzelfde is. Absoluut niet origineel. Vooraf kon men kiezen tussen carpaccio van rundvlees of uiensoep en als hoofdgerecht zalm of varkenshaas. De carpaccio kwam waarschijnlijk rechtstreeks uit de groothandel verpakking, voorgesneden en al. Op zich ok, maar de garnering van alfalfa, schilfers bleke kaas zonder smaak en stukjes pure chocolade was ronduit vies. Uiensoep was matig van smaak. De hoofdgerechten waren echt onder de maat. De varkenshaas was grijs, slecht gebakken (te lang en op te laag vuur),en werd met een kwak mosterdzaadjes geserveerd. De zalmfilet was ook niet goed gebakken, eveneens te lang en op te laag vuur, weinig smaak en droog. Ik verdenk de keuken er van dat ze de varkenshaas en zalm al eerder bakken en tot uitserveren warm houden in zo'n vreselijke warmhoudbak. Garnituur bestond uit een kwak kleffe aardappelpuree (uit een pakje?) en wat ondefinieerbare groenten. Beide gerechten waren smakeloos. Het menu kost 28,- euro voor 2 gangen. Dat vind ik niet weinig. Je betaalt waarschijnlijk voor de plek, maar ook dat is toch een beetje vergane glore. Een opknapbeurt zou meer dan welkom zijn. Jammer, maar ik kom er nooit meer.
jmpronk .
  • Datum van je bezoek: 8 apr. 2017
Het eten was erg goed, minpuntje is dat er voor vegetariers niets te kiezen valt. Er staat niets op de kaart. Bij navraag wordt één gerecht aangeboden, en zelfs de uiensoep, die vegetarich behoort te zijn, is gemaakt met runderbouillon. Dit is al heel lang uit de tijd. Tegenwoordig heeft elk zichzelf respecterend restaurant een ook een vegetarich menu. Echt een groot minpunt!!!!!!!!
Denise F.
  • Datum van je bezoek: 16 mrt. 2017
Moesten lang wachten op het eerste drankje, ook weer lang wachten op het tweede drankje.
Als je al enkele keren aandacht probeert te trekken door "mevrouw!" Te roepen, en nog geen beweging in te krijgen is heel irritant. Sowieso roepen naar bediening is al niet echt mijn ding, maar nu erom vragen omdat het zo lang duurt. We hadden het theater menu en gelijk bij aanvang gezegd. Dus dit kwam niet door.
Ja dan ineens gaat iedereen om 19.45 uur afrekenen en dat geeft stress.
Nee, mooie gelegenheid maar bedenk ons wel om daar weer af te spreken.
Kiki E.
  • Datum van je bezoek: 20 feb. 2017
Een paar jaar geleden heb ik een high tea cadeau gekregen in het Americain, dat was super. Toen de actie bij Social Deal voorbij kwam, heb ik meteen gereserveerd voor 3 personen. Maar wat een tegenvaller , het was alles behalve een Americain high tea.

We werden netjes verwelkomd, kregen een glaasje Crèmant de Loire en potjes thee. Even later kwam de étagère met van alles erop :
- 2 soorten mini sandwiches met een krabsalade en een met gerookte kip/kalkoen. Beiden zacht wit brood,
met mayo achtige saus, geen sla, komkommer of wat dan ook ertussen (de
tafel naast ons kreeg een half uur na ons wel broodjes/bagels met zalm??? waarom een verschil);
- mini glaasje met garnalen cocktail met weer een mayo achtige saus (whiskey) en fijn gesneden ijsbergsla. Geen mooie garnaaltjes, mooie bladsla of dergelijke;
- Quiche Loraine, wat amper gewarmd was;
- Scone was oké (meer een structuur van een brioche dan van een scone) geserveerd met een alledaagse jam,
room en boter;
- chocolade cake/fondant, deze was lekker;
- glaasje panna cotta, ook deze was goed van smaak;
- een hele etage met allemaal mierzoete (te zoete) kant en klare groothandel liflafjes: een of ander vette
chocolade bonbon, boterkoek, nep Turks fruit, merengue, noga, macarone, petit four en eclair met
glazuur erop in plaats van chocolade! Oh stukje cheese cake achtig iets was redelijk van smaak;

Al met al een teleurstelling in vergelijking tot de vorige keer: geen soepje, hartige snack, fris slaatje bijvoorbeeld met mozzarella, geen vers fruit, geen variatie, niks nada noppes. Alles met een mayo achtige smaak en simpel wit zacht brood, veel te veel te zoete kant en klare hapjes. Het duurde ook erg lang voordat er werd gevraagd of wij een tweede potje thee wilden.

Het was een cadeau voor de verjaardag van mijn nichtje, ik zou haar introduceren wat nou een "echte high tea" was. Helaas heeft zij een totaal verkeerd beeld ervan, want zelfs zij van 15 jaar vond vele dingen te zoet (letterlijk zei zij "maar dat kan ik ook bij de supermarkt kopen"). Erg jammer, troost is dat ik niet de volle prijs heb moeten betalen, want dat is het zeker niet waard.

Beter houdt je je naam eer aan als een waardig 4 sterren hotel met een uitzonderlijk restaurant en verhoog je je actieprijs, want dit zou ik niemand aanraden.
HGA V.
  • Datum van je bezoek: 18 feb. 2017
gebruik gemaakt van het Theater arrangement....2-3 gangen menu naar keuze..... keuze uit 2 voor gerechten- 2 hoofdgerechten en 2 nagerechten.....gekozen voor voor-en hoofdgerecht.....de carpaccio kan beter...hoger op smaak....ik heb ze elders beter gegeten....de zalmfilet was redelijk...bijgerecht rosevall aardappeltjes....
prijzen voor drankjes zijn over de top...Euro 6,00 voor een flesje tafelwater....zo uit de kraan....! en Euro 9,00 voor een glaasje witte wijn....leuk om een keer gedaan/gezien te hebben, maar niet voor herhaling vatbaar.
Bernard V.
  • Datum van je bezoek: 16 feb. 2017
Voor het eerst sinds de laatste verbouwing (in 2000!) weer eens in het Americain geweest, samen met mijn vrouw. En het viel absoluut niet tegen! Met de schijnbaar verse gedachte aan een mislukte ontdekkingstocht (waarbij de lift al een niet te nemen obstakel vormde) van jaren her op monumentendag (jaja), met bonzend hart dit art-decopaleisje binnengeschreden. Daar werden wij vriendelijk opgevangen door twee obers in livrei. Onze dag kon niet meer stuk. Nog mooier werd hij, toen bleek dat die rustige en gemoedelijke sfeer hier nog steeds hangt. Een verademing. Wij hadden een Deal, een zogenoemde afternoon tea, die in no time in de vorm van een etagère tussen ons in werd gezet door een vriendelijke dame, die ons geduldig uitlegde uit welke hapjes deze bestond. Sowieso viel ons op hoe attent, vriendelijk en voorkomend het personeel was. Ook een verademing! Op het eten was helemaal niets aan te merken. Op de thee wel een beetje. De verschillende smaken van de theezakjes leken op elkaar en waren niet lekker. Wel hadden we ruim voldoende thee. We vroegen gewoon om een nieuw potje.
Jeroen D.
  • Datum van je bezoek: 14 feb. 2017
Fijne sfeer, je kunt hier goed een gesprek voeren maar het is ook weer niet té stil, prachtig art-deco interieur, ervaren en kundige bediening en het eten was heerlijk.
Rick V.
  • Datum van je bezoek: 12 feb. 2017
Eerste ervaring met Café Americain, en zeker niet de laatste... We zijn geholpen door zeer vriendelijk en attent personeel die de diner etiquette goed beheersen. Het eten was prima..., de groente zo lekker dat ik de keuken graag adviseer om een klein beetje meer op het bord te doen, vond het jammer toen het op was. Maar al met al lekker gegeten in een prachtige ambiance, we'll be back !!!
René M.
  • Datum van je bezoek: 2 feb. 2017
Een jongensdroom komt altijd uit als ik bij het Americain eet. Vroeger aan het handje van mijn vader langs dat statige restaurant en dan dromen dat je er ooit zou eten. Nu eet ik er zo'n 2, 3 keer per jaar en telkens nog dat gevoel. De sfeer, de entourage, het vriendelijke personeel, aanpassen aan jouw snelheid van dineren maar wel in de gaten houden dat je niet te laat op je volgende afspraak komt. De prijzen die prettig zijn. Ook deze keer zijn gevoel en grandeur weer samen gegaan. Het was heerlijk en ik kijk al uit naar de volgende keer.
Thijs B.
  • Datum van je bezoek: 2 feb. 2017
Wat slecht. Ongeïnteresseerde bedoening die de helft vergat. Zit totaal geen liefde in de wijze waarop het eten is klaargemaakt. Dit is duidelijk een toeristenfuik. Je betaalt de hoofdprijs voor slechte service en matig eten. Zonde, want dit pand verdient beter. Toen ze ons dessert zelfs vergaten, hebben we afgerekend en zijn we vertrokken. Koffie hebben we maar ergens anders gedronken. Doodzonde!
Annelies D.
  • Datum van je bezoek: 28 jan. 2017
we hadden hoge verwachtingen ,hadden een ah actie reservering, het aanbod was miniem en niet erg spannend maar wel goed! , kwamen om 17.45 binnen en stonden om 18.45 alweer buiten , tijdens het dessert werd ons al gevraagd of wij nog koffie wilde hebben.
We gaan niet nog een keer terug ....