Over het restaurant By Pascal

Verrassende smaken in Oosterhout

De ambitieuze chef-kok Pascal Ariens maakt iedere keer weer nieuwe en spannende gerechten. Hij probeert zichzelf en zijn keuken steeds opnieuw uit te vinden. Laat je verrassen door de bijzondere smaken van het jonge en hippe Restaurant By Pascal in het prehistorische Oosterhout.

Meer informatie over restaurant By Pascal

• : Parkeerplaats & Betaald parkeren in de buurt

Maandag 17:00 - 22:00
Dinsdag Gesloten
Woensdag t/m Zondag 17:00 - 22:00

Cees S.
  • Datum van je bezoek: 18 jun. 2017
Chapeau
Afgelopen zondag voor de zoveelste keer gegeten en wederom alleen maar lof, lof, diepe buiging. Alle gerechten van ons 5-gangen menu - voor een deel in twee "etappes" geserveerd - waren gewoon top. Genereus wijnarrangement en gewoon een karaf tafelwater zoals het hoort. Vriendelijke, hartelijke en lieve bediening.
rob B.
  • Datum van je bezoek: 3 jun. 2017
3 juni zijn wij bij By Pascal gaan eten. Na alle verhalen en de recensies waren onze verwachtingen hoog. De ontvangst is prima en ons eerste wijntje is heerlijk, ook de rest van het 5 gangen wijnarrangement smaakt prima.
Er worden verschillende amuses geserveerd die best lekker zijn, maar niet echt verrasen. De wachttijd tussen de gerechten is ook prima. Het is wel raden wat een gang is en wat een amuse. Wat ook opvalt is dat de wijnen al ruim voor een gerecht worden geschonken, in sommige gevallen is de wijn al bijna op als het gerecht arriveert. De gangen zijn en blijven erg klein en er komt naar ons gevoel niet echt een hoogtepunt.
Maar wat we vooral misten was een smaakexplosie, de gerechtjes zien er optisch prima uit maar de smaken zijn over het algemeen ronduit vlak. Met name de groentes, zoals asperges, kwamen qua smaak niet uit de verf.
Het dessert was een redelijke teleurstelling, het blokje chocolade smaakte niet echt naar chocolade en het ijs had een ondefinieerbare smaak.
De bediening was ook vrij vlak, er werd redelijk op routine een verhaaltje afgedraaid. De diverse bewerkingen van gerechten die beschreven werden zijn mooi maar moeten o.i. wel leiden tot iets wat tot uiting komt in de mond.
Wij zijn in ieder geval niet van mening dat dit het beste restaurant van Oosterhout is zeker niet als je prijs/kwaliteit vergelijkt.
Wat ook wel jammer was dat mijn vrouw had gemeld dat de gelegenheid onze trouwdag was en dat hier op geen enkele wijze op is teruggekomen.
JOHN D.
  • Datum van je bezoek: 12 mei 2017
EEN GEWELDIGE AVOND GEHAD BIJ "BY PASCAL", EEN CULINAIRE VERKENNINGSTOCHT MET VERASSENDE ELEMENTEN EN SMAKEN. CORRECTE MAAR NIET TE STIJVE BEDIENING. ECHT EEN AVONDJE UIT! MAAR WAAROM DIE RODE VITRAGE?
Henk E.
  • Datum van je bezoek: 10 mei 2017
Voor de eerste keer neergestreken in het pittoreske Oosterhout. Veel over Pascal gehoord en dan wil je het zelf ook eens beleven. Samen met een goede vriend/zakenrelatie onze smaakpapillen op de proef gesteld. Je kunt kiezen voor 3,4,5,6,of 7 gangen. Allemaal verrassend en sommige bestaan zelfs uit meerdere delen. Meerdere amuses om je smaakpupillen in beweging te krijgen. Het aantal gangen is geen enkel probleem qua hoeveelheid en elk gerecht is een smaaksensatie op zich. Het gaat te ver om elk gerecht te benoemen maar de liefde waar de gerechten mee gemaakt en aangekondigd wordt is echt terug te te proeven in de gerechten. Echte verfijning en vergezeld met verrassende en bijpassende wijnen.
De bediening is zeer vriendelijk, correct op een plezierig losse manier. Kortom: een aanrader welke zonder twijfel met stip thuishoort in de beroemde Michelin gids.
Arnaud D.
  • Datum van je bezoek: 20 apr. 2017
Voor de 3e keer in 4 maanden terug bij deze tent en wederom een geweldig ervaring. Net zoals de vorige keer voor het 7-gangen menu gegaan. Maar je een aantal gangen bestaan bestaat soms uit meerdere (soms wel 4 delen) waardoor je echt zo ontzettend veel smaak & textuurbelevingen krijgt. Deze keer heb ik de moeite genomen om even alles op de foto te zetten.
Ik ga niet alle gerechten doorlopen maar een paar dingen wil ik wel aanstippen:
* De zalm in tajine met Marokkaanse kruiden en drop/laurier... Heerlijk!
* Bij het voorgerecht de eitjes met een crè­me brûlée van gember en een gelei van Augurk: Goddelijk. Deze reactie hoorde ik ook aan andere tafels.
* Het "zwarte" gerecht (bekijk de foto voor uitleg). Een leuke ervaring. Je bent ineens erg bewust met je zintuigen bezig.
* De 4 bereidingen van lam, waaronder de en croute & saté: Deze werd in 3 onderdelen gepresenteerd om te zorgen botsingen op het bord qua smaak te voorkomen. Goed over nagedacht.

Verder was de bediening perfect. Vriendelijk, persoonlijk, nergens te lang op wachten. Het wordt tijd dat de heren van Michelin hier eens die ster uitdelen want deze is dik verdiend.
Mirjam J.
  • Datum van je bezoek: 18 mrt. 2017
Voor de tweede keer By Pascal gegeten en wederom geweldig genoten. Een warm welkom, vriendelijke en correcte service en een gewaagd en gaaf interieur. Mijn favoriet van de avond was de gamba met appel en granité van gin tonic, die aan tafel wordt bereidt. Kortom het geheel een dikke 10, waarvan genieten de de rode draad is van een heerlijke avond uit.
Marcel T.
  • Datum van je bezoek: 18 mrt. 2017
Redelijk gegeten, het ziet er allemaal fantastisch uit alleen qua smaak blijft het vaak achter. We hebben nergens een wow effect gevonden. Jammer
Arnaud D.
  • Datum van je bezoek: 22 feb. 2017
Een jaartje geleden hier al eens met mijn werk wezen eten en deze keer maar eens vrouwlief meegenomen voor een romantisch diner. Ondanks de wat bizarre inrichting met runderschedels was dat gelukkig geen probleem. We zijn voor het 7 gangen verrassingsmenu gegaan (Het is hier sowieso altijd een verrassingsmenu. Je kan alleen kiezen tussen 3, 4, 5, 6 & 7 gangen).
Als eerste een stuk of vijf amuses gekregen, waarbij met name het kroepoekje met crème van augurk en de zalm met Afrikaanse kruiden met drop (geserveerd in een Tajine) echt enorme smaakexplosies waren!
De daarop volgende gerechten (welke eigenlijk weer soms uit 2 gerechten bestonden, dus uiteindelijk iets van 9 of 10 gerechten op) waren stuk voor stuk erg lekker en zagen en mooi gepresenteerd uit. Ook hier wil ik 2 gerechten even extra aanstippen: De eend met shiitake, eekhoorntjesbrood en schuim van zwarte truffel en de buikspek met paling waren 2 echt geniale gerechten. Echt geweldig! Ook het dessert was zeer origineel uitgevoerd.
De bediening verder was zeer vriendelijk en correct op een plezierig losse manier. Kortom: Aanrader!
Han S.
  • Datum van je bezoek: 9 feb. 2017
Zeer zeker gaan eten. Het beste in de buurt van Breda. We zijn inmiddels al enkele keren By Pascal gaan eten. Altijd zeer bijzonder en erg smaakvol. Een echte beleving.
Bouk V.
  • Datum van je bezoek: 16 jan. 2017
Het beste eten zonder ster in Brabant en die ster gaat ook nog komen. Subliem, altijd. Prijs kwaliteit verhouding 10 van 10 punten
ecnirp .
  • Datum van je bezoek: 13 okt. 2016
Wederom heerlijk gegeten en verrast door bijzondere gerechten en presentaties, zoals het moestuintje en de kabeljauwstenen!
Mame M.
  • Datum van je bezoek: 3 okt. 2016
Bij een vorig bezoek hadden we ons voorgenomen zeker nog een keer terug te gaan naar By Pascal in Oosterhout om hun toenmalige signature dish (het “blinde gerecht”) toch eens te gaan proberen. De Restaurant Week was een mooie aanleiding dit te gaan doen. Omdat ons vorige bezoek ons heel goed was bevallen, waren de verwachtingen hoog gespannen.

De ontvangst was erg vriendelijk. Je voelt je er meteen welkom en thuis. We hebben vervolgens de hele avond weer genoten van een hele reeks mooie gerechtjes, die alle bijzondere smaken combineerden. Dat begint al tijdens de amuse die bestaat uit een reeks kleine gerechtjes die de smaakpapillen op scherp zetten. Tijdens de avond bleek dat ik vooral de hartige en zure smaken goed waarneem en mijn partner meer de zoete. In de schotel met makreel en limoengrassaus, proefde ik vooral de limoen, terwijl mijn partner ook de makreel goed kon onderscheiden.

Op ons verzoek werd het blinde gerecht als één van de vier gangen opgediend. Alle gerechten zijn zwart en liggen op een zwart bord. Het is dan verbijsterend dat je wel smaken herkent, maar ze niet thuis kunt brengen. De gebruikte kabeljauw werd door ons herkend als bloemkool, biet of witlof en de spinazie in de saus bleek gele wortel te zijn. Hetgeen ik “aanzag” voor risotto of parelgort bleek paella te zijn. Daarbij denk ik aan drogere rijst en saffraan, maar dat was niet herkenbaar. Een leuke ervaring dus.

Het hoofdgerecht was rosé gebakken Noord-Amerikaanse sukade. Hoewel je bij sukade denkt aan vlees dat lang moet sudderen, was het vlees hier als een biefstuk kort gebraden. Het was heerlijk mals en sappig. Dus ook nog wat geleerd: uitgezeende sukadelappen zijn net zo mals als de meest malse biefstuk.

De koffie en cappuccino waren goed. Er worden standaard vier friandises bij geserveerd, maar op verzoek kun je deze laten vervallen.

Hoewel er in de service wel een paar kleine dingetjes niet helemaal goed gingen (water werd niet nageserveerd en in eerste instantie werd brood met knoflook geserveerd, hetgeen overigens direct gecorrigeerd werd) hebben we weer een heel genoeglijke avond gehad waarop we hebben genoten van de bijzondere gerechten. Het verrassingselement was voor ons uiteraard wel ietsje kleiner dan de eerste keer en ook leken de smaken iets vlakker te zijn dan in mijn herinnering. Maar de beleving op de hele avond stijgt ver uit boven de beleving in andere restaurants in dezelfde prijsklasse. Het was wederom een feestje om hier een avond te mogen dineren. Twaalf verschillende gerechtjes en minigerechtjes bij een viergangenmenu. Verwennerij.

By Pascal weet een fijne sfeer van ongedwongenheid te creëren, waarin je je meteen thuis voelt. Het restaurant blijft voor ons dan ook een hele grote aanrader. Het is echt een avondje uit.

Jammer dat je in de nieuwe opzet van de iens-recensies alleen maar 8-en en 10-en kunt scoren. Het is dus lastig om mijn beleving kwijt te kunnen in gerechtvaardigde cijfers. Dus maar even zo: eten 9,5, service 9, sfeer 9.
Mame M.
  • Datum van je bezoek: 2 okt. 2016

Inge S.
  • Datum van je bezoek: 17 sep. 2016
Lange tijd (al in de tijd van Bling) was ik fan van het restaurant By Pascal. Helaas viel het gisteren wat tegen. De ontvangst was vriendelijk en we werden keurig begeleid naar onze tafel. Inrichting is apart; vrij zakelijk. Bediening is correct maar een tikje 'op de automatische piloot'.
We kozen voor het 5 gangen verrassingsmenu en kregen bij het aperitief enkele amuses. Lekker maar deze hebben we al eens eerder gehad; weinig variatie dus. We hadden o.a. oesters, een moestuintje (origineel) en tartaar van makreel (deze sprong eruit, heerlijk!). Ook het dessert van chocola en lychee was goed. Maar we kwamen wel tot de conclusie dat je niet te vaak hier moet gaan eten. De gerechten zijn té vaak schuimig en mousse-achtig, ik mis vaak een 'bite'. Tussendoor kregen we ook nog zelfgebakken brood, lekker op zich maar wel vreemd dat dit het onderdeel van een voorgerecht was; dit kan beter vooraf geserveerd worden bij het aperitief.
Gelukkig ook positieve punten: de wijnen die geserveerd werden, waren heerlijk en er werd ruim geschonken. Mooi glaswerk en fijn dat er, op ons verzoek, gewoon kraanwater geserveerd werd.
Bij het weggaan werden we keurig uitgeleide gedaan. Geen verkeerde avond maar met een flinke rekening (o.a. een 'open wijn rood' voor €7.50) toch niet echt met een tevreden gevoel naar huis.
Marleen A.
  • Datum van je bezoek: 24 aug. 2016
We hebben opnieuw bij By Pascal gegeten, het was alweer een tijdje geleden. Maar opnieuw waren we weer aangenaam verrast; we hadden een 4 gangenmenu gekozen, maar het bestond het vele kleine smaaksensaties. Vanaf de start met 4 amuses tot het nagerecht. Werkelijk subliem! Ook wordt tussendoor een zelfgebakken brood geserveerd, waarvan ik maar een klein stuk heb genomen om voldoende ruimte te houden voor de andere gerechten. We hadden geen wijnarrangement maar witte huiswijn die heerlijk wegdronk. De volgende keer neem ik echter weer een wijnarrangement omdat dit toch een extra toevoeging is aan het menu.
Prijs-kwaliteit is zeker in orde!
We zaten aan de tafel die uitkijkt op de keuken, wat leuk is om zo te volgen. In de keuken loopt het als een trein, het team is perfect op elkaar afgestemd en vriendelijk in contact.
Kortom, dineren bij By Pascal blijft zeker een aanrader!
tonnies .
  • Datum van je bezoek: 6 aug. 2016
Bijzonder het moestuintje. Andere gerechten verrukkelijk!. Weer heerlijk gegeten en voor herhaling vatbaar. Klasse en bediening weet waar ze over praten. Topzaak!!
edvangeel .
  • Datum van je bezoek: 14 jul. 2016
helaas is dit restaurant voor ons toch een tegenvaller gebleken;op een enkele smaakexplosie na te vlakke smaken,te kleine porties en te hoge prijzen.na 5 gangen toch met enige trek naar buiten.
een krappe 100 gram lekkere maar doorsnee rosbief bij de hoofdgang is m.i toch echt onder de maat.het kan zijn dat we met (te)hoge verwachtingen naar binnen gegaan maar van ons vieren
was niemand achteraf enthousiast.
bediening m.i te formeel,gevrijwaard van spontaniteit een standaard culinair verhaal bij iedere
gang dat beter klinkt als het gerecht smaakt.
het moet wel gezegd worden;de serviessoorten zijn prachtig echter echter de gordijnen ontsieren
het verder redelijk kale maar nette interieur.
helaas heb ik dan ook niet de indruk gekregen iets bijzonders gegeten te hebben maar ook
het predikaat duurzaam is ietwat misplaatst;flessenwater ipv kraanwater(kost 600x zoveel energie)ze blijven ook maar bijschenken,serveerde blauwvintonijn(vis is uiterst beschermd),
ook eendenlever(bereiding zoals bij ganzenlever) kan m.i eigenlijk niet.
gelukkig zijn er diverse culinaire alternatieven waar je in 2 ipv 4 uur net zo lekker eet voor
een betere prijs en niet met trek naar buiten gaat.

Nicole A.
  • Datum van je bezoek: 9 jul. 2016
Mijn tweede bezoek aan By Pascal. Waar het de eerste keer nog bleef bij een 'bijzonder, maar nét niet bijzonder genoeg', vertrok ik dit keer echt met een sterk gevoel van teleurstelling.

In de loop van zes gangen heb ik twee keer een hap geproefd die me uit mijn stoel deed opveren. Andere gerechten bleven op een vlak niveau; steeds waren er individuele smaken die overheersten. De bijzondere smaakcombinaties die van een goed diner een werkelijk fantastisch diner kunnen maken, bleven op één gang na (met onder meer een uitmuntende mousse van aardpeer) uit. By Pascal kookt aangenaam, maar op de avond dat wij er waren niet werkelijk verfijnd of verrassend.
Ook de combinatie van wijn met gerechten (we hadden een volledig wijnarrangement) bleef steeds achter bij wat je van een restaurant in deze prijsklasse mag verwachten.

Bij het hoofdgerecht voelde ik me zelfs oprecht geschoffeerd. Ik eet vegetarisch. Waar dit restaurant bij de andere gangen nog een halfslachtige poging deed een acceptabele vegetarische variant te serveren, kreeg ik bij het hoofdgerecht alleen wat extra bijgerechten. Zo werd het ook simpelweg gezegd: waar mijn tafelgenoot een stukje rund, (goede) rendang én bijgerechten op zijn bord vond, was het: 'en voor u, mevrouw, wat extra garnituren'. Een restaurant dat aangeeft op een ster te jagen kan vegetariërs echt niet afschepen met twee extra blokjes goed gebakken aardappel.

De bediening maakte zich er ook makkelijk vanaf; bij elk gerecht draaiden onze obers een ingestudeerd riedeltje af. Op wat warmte of oprechte interesse heb ik ze niet kunnen betrappen.

Ook memorabel op de minder aangename manier: een ober die aan tafel uitlegt dat mijn gezelschap ging genieten van de 'uiterst zeldzame blauwvintonijn'. Ik weet dat er meer restaurants zijn die deze uitstervende maar bijzonder lekkere vis nog serveren; daar kun je voor kiezen. Maar dat het feit dat een vis met uitsterven bedreigd is ('uiterst zeldzaam') nota bene wordt gebruikt om het gerecht in kwestie aan te prijzen, bezorgde mij een 'uiterst ongemakkelijk' gevoel. Iens geeft By Pascal de kwalificatie 'duurzaam', daar zet ik zo m'n vraagtekens bij.

In een restaurant dat prijzen rekent alsof er al twee sterren binnen zijn - ook voor bijvoorbeeld koffie/thee en water betaal je de hoofdprijs - is dit gewoon niet goed genoeg.

Zeker voor vegetariërs zou ik een bezoek echt afraden.
Beard .
  • Datum van je bezoek: 26 mei 2016
Heerlijk 4-gangen gegeten; Zeer vriendelijke gastvrouw en relaxte personeel. Tussen de gangen verrassende amuses ontvangen en zelfs een bijzonder Oesterschelde biertje kunnen bestellen. Locatie in gezellig restaurantstraatje mag ook vermeld worden. Al met al een aanrader
Erik V.
  • Datum van je bezoek: 25 mei 2016
Voor het eerst gegeten bij dit restaurant. Via de actie ''fijnproeven'' waren we op dit restaurant geattendeerd. Het restaurant is leuk en trendy ingericht en onderscheidt zich hierin ook duidelijke van andere restaurants in de buurt. Ik vond het meteen een goede ervaring met zeer vriendelijke ontvangst en bediening. Vanuit de actie hadden we een drie gangen menu wat uit te breiden was tot 6 gangen. Wij kozen voor de 6 gangen omdat we erg benieuwd waren naar de verschillende gerechten. Bij aanvang kregen we een aantal amuses die allemaal zeer smakelijk waren en ons nieuwsgierig maakten naar de rest van de avond. De gerechten bleken allemaal heerlijk en prachtig opgediend met zeer verrassende smaken en combinaties. Voor mij blonk de tonijn eruit, maar ik vond alles heerlijk. We kozen een wijnarrangement erbij wat ook weer zeer passend was en goed werd uitgelegd aan de tafel.
We hadden een zeer geslaagde avond in dit restaurant. Voor mij is dit duidelijk 1 van de toprestaurants van deze regio met een zeer hoge kwaliteit van zowel de gerechten, de bediening en de gehele ervaring!