Brasserie L'église

Kerkstraat 1 5367 AE Macharen Nederland Kaart

Over het restaurant Brasserie L'église

Jurgen en Loes Verhoeven verwelkomen u graag!

De Brasserie heeft een uitgebreide menukaart voor zowel lunch, diner als borrel.

De veranda en het terras bieden een heerlijke plek om bij te komen van een fiets of wandeltocht en als gezellig ontmoetingspunt voor vrienden en familie. Door het groot terras met zonwering en warmtelampen kunt u ook tot laat heerlijk buiten genieten.

Kortom een prachtige locatie meteen bij binnenkomst van het dorp met zicht op de ophaalbrug over het Burgemeester Delenkanaal.

Geschiedenis

Hier noemen de dorpelingen het plaatsje “Machurre”. Kom je van buiten zeg je netjes Macharen.

Met 800 inwoners, een school en een kerk, een rustig klein dorpje aan de rand van Oss. In begin 1900 zag de pastoor dat heel anders…..

Toen riep hij luid in de kerk……. “ Macharen, Macharen, wat zijt gij diep gezonken, gij zijt nog zedelozer dan Parijs.”

Hij zei dit vanwege het feit dat een aantal meisjes de kerk in kwam zonder hoofddeksel en met ontblote onderarmen. Dit zedeloze Macharen sprak de Ossenaren wel aan en zij trokken er zondags dan ook massaal naar toe. Niet om de pastoor en zijn kerk te bezoeken, maar voor de plaatselijke herberg en de meisjes met de te korte mouwen. De kortste weg naar Macharen was dwars door de weilanden heen. Er moesten heel wat sloten worden overgestoken om bij de herberg te komen. Om dit pad toch begaanbaar te maken legden ze planken, oftewel vlonders over de sloten, in het Brabants ook wel „vunderkes‟ genoemd.

De herberg van toen kreeg  de naam ‘t Vunderke, tegenwoordig wordt deze door ons gebruikt als Feesterij voor Bruiloften, partijen, vergaderingen en evenementen. klik hier om een bezoekje aan 't Vunderke te brengen.

In April 2013 zijn wij gestart in Macharen en hebben iets nieuws naar het dorp gebracht, een ontmoetingsplaats voor jong en oud, met een kopje koffie, een biertje of wijntje. Met een uniek concept van het toenmalige Grand Café wat schuilde in een bijzonder flexibele menukaart,met daarop een keur aan gerechten in verschillende maten en voor ieder wat wils. Voor de grote én kleine trek, op elk moment van de dag. Van iets lekkers bij de koffie, een borrelhap en lunchspecials tot een volwaardig driegangen-diner. Naast de kaart serveerden we diverse bijzonderheden te vinden op onze handgeletterde krijtborden.

We zijn nu bijna 5 fantastische jaren verder en vonden dat ons prachtige Grand café een eigen naam heeft verdiend. Daarmee werd Brasserie L'eglise geboren. De Franse benaming voor kerk is hier zeer toepasselijk voor locatie en het dorp. Macharen gaat altijd gepaard met een dorpsgezicht van ons bedrijf met de prachtige kerk op de achtergrond.

Met aanpassingen in het interieur, kleding en menukaart, heeft onze nieuwe brasserie een eigen karakter gekregen, waar de gezellige sfeer en het warme gevoel nog steeds heerst. Natuurlijk met de vertrouwde gezichten van onszelf en ons personeel. Natuurlijk zijn de kado-plankjes van ons "oude" grand café nog steeds inwisselbaar.

Wij wensen u een prettig verblijf in onze Brasserie.

Glas champagne

Zondag 12.00 uur

Jouw recensie over het restaurant Brasserie L'église

cgmvdhoven .
  • Datum van je bezoek: 11 nov. 2017
Vlotte en vriendelijke bediening. Eten was lekker. Mooi opgemaakt en ruim voldoende. Komen zeker nog terug.
Aan te bevelen bij anderen.
  • Datum van je bezoek: 21 okt. 2017
Fantastisch gegeten, mooie verandering van de zaak. Erg leuke en spontane bediening en het mooiste nog de prijs! Ik kan geen restaurant bedenken waar je zo leuk, lekker en goed kunt eten voor deze prijs! Eindelijk weer een restaurant waar je warme groenten en aardappeltjes op tafel krijgt. Top ga zo door Jurgen en Loes
inekep .
  • Datum van je bezoek: 21 okt. 2017
Buiten een nieuwe naam is er weinig veranderd, bij een 3-gangen menu is de vaste prijs 25 euro dat is redelijk ,de losse prijzen zijn een stuk duurder , en dan vind ik de prijs kwaliteit verhouding een beetje scheef . Verder is de drank best prijzig en vond ik 4,95 voor twee sneetjes gebakken brood behoorlijk duur . Wel schenken ze netjes gratis kraanwater bij de wijn .
J. H.
  • Datum van je bezoek: 14 okt. 2017
Zeer vriendelijk personeel, wat snel door heeft wat voor soort gasten er bij hen aan tafel zitten.
Goede service en duidelijke uitleg over de kaart en de gerechten.
MandyMR .
  • Datum van je bezoek: 24 aug. 2016
Door de medewerkers netjes en correct ontvangen. Heerlijk gegeten. Eerst lekker buiten gezeten met een drankje en overheerlijk knoflookbrood! Daarna binnen voor- hoofd -en nagerecht. Super!
Maria B.
  • Datum van je bezoek: 14 jun. 2016
Na een regenachtige fietstocht, werden we hartelijk ontvangen door de eigenaresse.
Ze waren nog gesloten, maar we werden vriendelijk onthaalt er werd meteen gezorgd voor een warme hap. Super lekker! Nadat we onze kleding vervangen hadden voor droge kleding,
zijn we met een warm gevoel weer vertrokken.
wattenberg .
  • Datum van je bezoek: 27 sep. 2015
Zondag 27 september heb ik m'n 65e verjaardag gevierd bij Feesterij 'tVunderke in Macharen

Ik heb van deze dag geweldig genoten mede doordat alles perfect geregeld was bij 't Vunderke
Vooraf zijn alle mogelijkheden met Loes besproken en is er enkele dagen vooraf nogmaals e.e.a. definitief afgesproken.
Ook tijdens het feest werd er voor de aanwezige kinderen speciaal gezorgd en heeft de band mij ook nog bedankt voor de goede verzorging.
Achteraf heb ik van familie/vrienden/buren/kennissen alleen maar positieve reacties gekregen
dit is vooral te danken aan leiding en personeel van 't Vunderke.

Ik wil hierbij graag Leiding en personeel hartelijk danken voor deze mooie dag !

Gr,Huub Wattenberg.
  • Datum van je bezoek: 13 aug. 2015
Privé was het me al prima bevallen, maar nu heb ik met zakenpartners een bezoek gebracht aan 't Vunderke. Ook nu hebben wij een hele prettige avond gehad, mede door de deskundigheid van het personeel. We werden niet onnodig gestoord en er werd aan tafel vrijwel in stilte gewerkt zodat ik met mijn gezelschap ongestoord het e.e.a. kon bespreken.
De keuken is creatief en weet prima op persoonlijke wensen in te spelen, hierdoor was ook meteen het enthousiasme gewekt bij mijn tafelgenoten, nogmaals dank daarvoor. Jullie zullen hen ook zeker terug zien. Jurgen en Loes ga zo door, er ligt een glansrijke toekomst op jullie te wachten met deze manier van werken
Ernst S.
  • Datum van je bezoek: 21 mrt. 2015
Met familie, vrienden en collega's mijn 65ste verjaardag gevierd.
Zaaltje was heel mooi (strak) ingericht.
Hapjes (te veel om op te noemen) waren zeer divers en waren heerlijk.
Bediening was TOP.
Team hartelijk bedankt voor een geslaagde avond,
Rick en Ernst
  • Datum van je bezoek: 7 feb. 2015
Met ons gezin een heerlijke avond gehad, zowel de locatie, de sfeer, het eten en de bediening waren helemaal top!
We waren meteen onder de indruk van de mooie locatie en de uitnodigende sfeer in het gebouw. Zeer vriendelijk personeel heeft ons direct en gastvrij bij binnenkomst ontvangen en de service was super. Het eten en de wijn stonden snel op tafel en alles was lekker. Wij hebben genoten en zullen zeker terug komen. Voor herhaling vatbaar!!