Brasserie Joia

Havenstraat 1 3421 BS Oudewater Nederland Kaart

Over restaurant Brasserie Joia

Al het moois uit Italië

In het Groene Hart ommuurt door een historisch rijksmonument vind je Joia. Met de naam (Latijn: vrolijk) dragen ze uit te staan voor de mooie dingen van het leven. En dan vooral al het moois uit Italië. Natuurlijke tinten en grote bossen bloemen geven je zeker weten een fijn gevoel! Schuif je aan voor een zakelijke lunch, borrel of uitgebreid diner?

Meer informatie over restaurant Brasserie Joia

Maandag en Dinsdag Gesloten
Woensdag t/m Zondag 12:00 - 21:30

Erwin H.
  • Datum van je bezoek: 11 nov. 2016
In het kader van de Jumbo actie - die ons al aardig wat pareltjes én absolute afraders heeft opgeleverd - bij Joia gedineerd. Laat ik beginnen met de conclusie: dit is een pareltje!
Het begon met een warme ontvangst, die we gezien het weer erg goed konden gebruiken. De jassen werden keurig aangenomen en weggehangen. Het was een niet drukke donderdagavond en we mochten in het restaurant een tafeltje bij het raam uitkiezen. Deze avond zijn we steeds verzorgd, bedienen klinkt zo nederig, door dezelfde serveerster, dat is heel prettig. Ze verstaat haar vak en gaf af en toe een kundig advies.
Eerst een goed glas witte huiswijn; een mooie stuivende sauvignon. De kaart heeft geen traditionele indeling in voor- en hoofdgerechten maar heeft gerechten die desgewenst in het formaat "klein"of "groot" besteld kunnen worden. Een hel prettig concept omdat het voor mij als kleine eter de mogelijkheid geeft om verschillende gerechten te kiezen.
Mijn partner koos voor de geitenkaas met dukkah en granaatappel en ik voor de gebakken schol met mosselen en venkel in een jus van bouillabaisse, beiden in de kleine portie.
Zowel de opmaak van de gerechten als de smaak waren boven alle verwachting. Het geitenkaasgerecht had veel smaken, die wonderwel gecombineerd zeer uitgebalanceerd bleken te zijn. De schol was perfect gebakken: knapperig van buiten en heerlijk zacht van binnen. Dit vaak onderschatte visje was echt een culinair topstukje! Erbij een stelletje heerlijk gegaarde mosselen en dit alles in een fantastische "jus" die ik heerlijk als soepje kon oppeuzelen doordat de attente serveerster me van een lepel voorzag. Wat in deze gerechten, maar ook in die nog zouden volgen erg opviel, was dat niet de zoutpot als smaakmaker werd gebruikt, maar dat de smaak van de ingrediënten en de mooie bereiding afkomstig was. Hulde hiervoor!
Als ronde twee koos mijn partner voor de ossenstaart met rode kool en bataatchips. Ik was heel benieuwd naar dit gerecht want ik dacht "wat maak je nou voor lekkers van ossenstaart?" Wat mij betreft mag Joia alle ossenstaarten uit de provincie Utrecht gaan verwerken: wat een heerlijk gerecht was dit! Zalig mals gegaard draadjesvlees, mooi op smaak gemaakt met specerijen en gecombineerd met lekkere rode kool. Opgediend als taartje en belegd met knapperige chips van bataat (zoete aardappel)
Voor mij was er 2x kalf: een filet Americain en zwezerik van het kalf op bleekselderij. Een gerechtje met een koude en een warme component (de zwezerik) Het gerechtje - ik had de kleine portie - werd geserveerd in een diepe kom; dat stond prachtig, maar was wat onhandig eten voor met name de zwezerik. Die wil je in mooie plakjes kunnen snijden om zo langzaam te kunnen genieten van de fantastische smaak. Want fantastisch was de smaak van de zwezerik zeker. Evenals die van de filet Americain. In niets doet dit denken aan de prut die je in supermarkten krijgt onder deze naam. De filet was kruidig, krachtig en toch zacht van smaak: een absolute aanrader.
Voor erbij hadden we de dikke frieten met huisgemaakte mayonaise en een groene salade gevraagd. De frieten waren erg lekker; knapperig gebakken en zacht en smakelijk (echte aardappelsmaak) van binnen. De mayo goed op smaak en gelukkig was ook hier de zoutpot weer in toom gehouden. De salade was heerlijk, zorgvuldig opgemaakt en voorzien van een heerlijke dressing met een lekker pittig zuurtje.
De rij sloten we af met een kaasbordje, dat we samen deelden. Fijn dat we beiden bestek kregen om er optimaal van te genieten. Een serie mooie kazen, zowel uit de streek als uit Frankrijk met wat Kletzenbrot, appelstroop en een soort chutney; ik heb even gemist wat het precies was, het was in ieder geval lekker.
Een kopje koffie met zoet lekkers was echte afsluiter van een heerlijke avond.
Deze kennismaking met Joia is ons erg goed bevallen waarmee deze zaak hoog in onze "favo-top-tien" binnenkomt! Dus een echte aanrader wat ons betreft!
Bob M.
  • Datum van je bezoek: 19 aug. 2016
Wat een gezellige ontvangst bij dit restaurant, je voelt je gelijk welkom. Hele vriendelijke en gastvrije bediening.
Weliswaar een wat vreemde menukaart maar je kan alle gerechten in een kleine of grote versie bestellen. Er is geen scheiding tussen voorgerecht of hoofdgerecht. Theoretisch kan je dus een grote soep voor €22,- bestellen.
Mijn vrouw en ik vonden het wel prettig want normaliter nemen wij alleen een hoofdgerecht omdat we kleine eters zijn maar nu hadden we een kleine carpaccio die we samen deelden en ik had een kleine Diamanthaas die perfect gebakken was. Als aanvulling hadden we wel frites en salade genomen, de frites waren heerlijk knapperig en totaal niet vet. Erbij dronken we de uitstekend smakende rode Merlot huiswijn , die je in een karaf van een 1/2 liter kon krijgen.
Vermeldenswaard is nog het feit dat je gewoon een fles gekoeld leidingwater kan vragen, gratis uiteraard.
Het enige negatieve vonden we de broodjes die we als voorafje besteld hadden, die waren te lang in de oven geweest en waren meer als toast dan als lekker knapperig broodje.
Beate1 .
  • Datum van je bezoek: 1 mei 2016
Toevallig tijdens een lange wandeling hier zonder hoge verwachting beland. We gingen uit van een uitsmijter oid voor lunch maar niks daarvan, we konden kiezen uit allerlei heerlijke lunch gerechten in mooie samenstellingen. Bijna tot onze stadse snobby verbazing, bleek de kwaliteit van deze gerechten ook nog heel goed, het was vergelijkbaar met voorgerechtjes in een echt goed restaurant. Voor een tientje voor de 'kleine' variant van het gerecht (een heel bord vol) meer dan een positieve verrassing. Daarbij gratis heerlijk vers warm brood. Fijne wijn. Hete koffie toe. We zaten heerlijk op een pittoresk plekje op een smal bruggetje middenin het historisch centrum van Oudewater, en lekker rustig vergeleken met de drukke andere grotere brug en de drukke terrassen daar. Volgende keer rijden we om voor een lunch hier.
dolfbvk .
  • Datum van je bezoek: 24 apr. 2016
Voor het eerst gedineerd bij Joia. Een bijzonder vriendelijke bediening. Het eten is zeer goed. Koken is liefde en hier proef je de liefde. Prettig, dat je alle gerechten in voorgerecht-vorm en ook als hoofdgerecht kan bestellen. Dat voorkomt je eeuwige dilemma of je die vis of dat aanlokkelijke vleesgerecht zal nemen. Nu neem je ze gewoon allebei. Zo trokken bij ons zes uitstekende gerechtjes voorbij, waarbij vooral de heerlijke carpaccio opviel (ja, wat kan je daar nou eigenlijk verkeerd aan doen? Niets maar hoe kan je die nou bijzonder laten zijn! Bestel hem maar als je dat wilt weten). Bij de prima griet werd een inktvis risotto geserveerd. Wat een smaaksensatie. Kortom alle redenen om terug te komen. Maar probeer wel wat aan de akoestiek te doen, want door de houten vloer en "kale wanden en plafond" resoneert het geluid(te) erg.
Ruud V.
  • Datum van je bezoek: 1 apr. 2016
Mooie locatie en ook binnen hangt een gezellige atmosfeer. Hadden een leuke tafel. De bediening was vriendelijk en professioneel. Leuke menukaart waaruit je de keuze van je gerecht als voorgerecht of als hoofdgerecht wilt hebben. Het eten was erg lekker en voldoende. De risotto met truffels was overheerlijk.
Hoffduin .
  • Datum van je bezoek: 1 apr. 2016
Brasserie Joia is gesitueerd in het centrum van het pittoreske Oudewater, een ruim opgezette brasserie met eigentijdse aankleding. Jong personeel dat zich van hun beste kant laat zien, vlot, beleefd en prettig in de omgang. De kaart is verrassend en heel fijn, je kunt kleine en grote porties bestellen. Wij hadden ieder 2 kleine gerechten en een klein gerecht samen. Zelfs dit kleine gerecht werd keurig op 2 borden geserveerd. Het eten is niet alleen verrassend maar ook verrukkelijk en prachtig gepresenteerd. Echt klasse. We hebben zalig gegeten. Enige minpuntje was de akoestiek. De ruimte is vrij hoog en als er meerdere tafels bezet zijn, heb je echt last van de overige gasten qua geluid. Maar dat is ook echt het enige. Als we weer in de buurt zijn, komen we zeker langs. Pluim!
Buck_Danny .
  • Datum van je bezoek: 11 mrt. 2016
Goed gegeten bij Joia. Heel origineel dat alle gerechten in hele en halve porties zijn te bestellen. Een aanrader als het concept "klein maar fijn" je aanspreekt. Tevens biedt het de mogelijkheid om er een soort "amuse diner" van te maken. De kalfszwezerik was uitstekend. Typisch een gerecht dat als halve portie goed tot zijn recht komt. De kwaliteit van de garnituur toont aan dat de kok op belangrijke details let. Zelden zulke smakelijke dikke frites gegeten. Precies goed; krokant van buiten en zacht van binnen. Ook een verademing dat bij het lekkere brood niet van die ranzige kruidenboter wordt geserveerd. In downtown Rotterdam zou deze brasserie op iedere vrijdagavond vol zitten.
Rick V.
  • Datum van je bezoek: 4 mrt. 2016
Vanwege de opening van een expositie in galerie Sille het aangename met het noodzakelijke combineren door daarvoor te gaan eten bij Joia. Op aanraden hier terecht gekomen, wat goed is bevallen.
Mooi rustig ingerichte zaak, ruim opgezet ook. Vriendelijke bediening, vooral lekker enthousiaste dame die ons bediende. Voorgerecht en hoofdgerecht bevielen goed, en er stonden nog wel meer gerechten op de kaart die aanlokkelijk klonken. Lekkere wijn erbij gedronken. Verder stond er meteen een karaf op tafel met kraanwater (ipv uit natuurbronnen opgepompt en daarna verscheept), ook een pluspunt.
Helaas zat het tempo er niet genoeg in om een nagerecht te eten. Wellicht een andere keer tijdens een bezoek aan het leuke plaatsje Oudewater.
Marian V.
  • Datum van je bezoek: 3 mrt. 2016
Vooraf carpaccio van biet met geitenkaas. Heerlijk van smaak
Hoofdgerecht gegrilde tonijn met pompoen en kerrie hollandaise, lekker en mooie prestatie. Jammer dat er weinig klanten waren, het werd rond 21h echt leeg.
Goede vriendelijke service
Caroline S.
  • Datum van je bezoek: 23 jan. 2016
Joia ligt erg mooi, midden in het historische centrum van Oudewater. Het concept is leuk: alle gerechten zijn er in een kleine en in een grote variant. We kozen met z'n tweeën 7 verschillende kleine gerechten en deelden die allemaal. Veel geproefd dus, en daardoor een duidelijke conclusie kunnen trekken: hier kunnen ze koken! Vooral de bisque en de risotto waren ronduit perfect. Alleen het toetje viel wat tegen; het chocoladedessert was onverwacht helemaal wit (met twee mini quenelles van witte chocolade). De bediening was professioneel, maar af en toe wat gehaast en humorloos. Een ander minpuntje is de tegenstrijdige inrichting. Joia heeft enerzijds leuke oude houten tafels en een open haard, maar oogt door het zeer consequent doorgevoerde design-lampen plan toch wat koel en gedateerd.
Hannibal T.
  • Datum van je bezoek: 6 sep. 2015
Prima restaurant. Onverwacht binnen gelopen en zeer gastvrij onthaald. Tafels zowel romantisch als in een helderder sfeer met uitzicht. Leuke kaart met prima gerechten. Wij genoten er van sashimi, dorade met saffraanrissotto en tagliatelli met zomertruffel. Open wijnen zijn uitstekend met een kundig advies. Zeer genoten.
Hendrikstorm .
  • Datum van je bezoek: 9 jul. 2015
heerlijk gegeten bij brasserie Joia, hier kan je grote en kleine gerechtjes bestellen. De bediening is vriendelijk en correct. Dit is verre weg de beste horeca gelegenheid in Oudewater
A E.
  • Datum van je bezoek: 5 jul. 2015
Na de tour de france ws het stil in oudewater. De ouderwaters die weg naar het restaurant vonden werden goed ontvangen. Wij als amsterdammers genoten de laatste zonnestralen op het terras op de brug. Daar aten we een heerlijke tartaar,tonijn, tong, schelpen en goedgebakken zwezerik. Een terechte aanrader.!
Ursulapaars .
  • Datum van je bezoek: 24 mei 2015
Formule is perfect . Hier kunnen ook kleine eters genieten van meerdere kleine hapjes.
Hier kunnen de Belgen nog van leren. Wij wonen 28 jaar in Belgie maar ik heb hier zelden zo lekker gegeten en voor een redelijke prijs. Jammer dat het zo'n eind weg is anders kwamen we gauw weer
André V.
  • Datum van je bezoek: 22 mrt. 2015
Wat een ontdekking! Een restaurant met de uitstraling van een eetcafé met een verborgen topkeuken! Hier begrijpt de leiding hoe de klant het wil: (bijna) alle gerechten kunnen in twee formaten worden klaar gemaakt en geserveerd, als voorgerecht en als hoofdgerecht. Zo speel je goed in op wat vooral vrouwen vaak willen: twee voorgerechten. De kwaliteit is geweldig, de zalm en sushi, de truffelbouillon, de boerderij-eend, de steak, er valt niets op aan te merken. Alles is met liefde en zorg bereid. Hier komen we snel terug.
Mike S.
  • Datum van je bezoek: 26 jul. 2014
Zaterdag voor het Joia aangedaan. Vooraf kalfstartaar en carpaccio. De kalfstartaar was verfijnd en de carpaccio was mooi van smaak: goed vlees, smaakvolle truffel, goede olie en krokante pijnboompitten: wat wil je nog meer?

Hoofdgerecht zwezerik met varkenswang, laatste was heerlijk mals, de zwezerikportie was aan de kleine kant en gebakken (gefrituurd?) met grof paneermeel, niet mijn voorkeur. Verder wel smakelijk. Paddestoelen ravioli was erg lekker doordat deze iets zuurs/verfrissend had.
Kleine, maar erg mooie wijnkaart. Bediening was erg vriendelijk. De bestelling voor het hoofdgerecht was alleen niet aangekomen (kan ook foutje van de keuken zijn).

Al met al, erg lekker gegeten en gedronken in een gezellige ambience. HIer komen we zeker terug.
Adri K.
  • Datum van je bezoek: 1 jun. 2014
In een mooi pand hartje Oudewater zit Joia, een brasserie, het was niet echt druk, maar een tafeltje bij het raam bood nog wat reuring. Wij gingen voor het driegangenmenu, en dat was niet verkeerd. Huisgerookte zalm met een verdwaalde aspergepunt, makreel en ravioli, en tenslotte de zwezerik met een stukje varkenswang, prima gedaan. Dat werd begeleid door een voortreffelijke piot grigio, die bij de witte wijnen was vermeld, maar door de gisting met druivenschillen eerder een rosé te noemen is!
Virginie V.
  • Datum van je bezoek: 7 mrt. 2014
Een gastvrije ontvangst en uitstekend gegeten in dit restaurant. We genoten van vier gangen en alles wat overheerlijk en verfijnd! Niets aan te merken op het eten en de verzorging. Akoestiek kan beter, maar dat hoort ook wel bij een oud rustiek pand.
Annette B.
  • Datum van je bezoek: 11 aug. 2013
Vanavond voor de tweede keer bij Brasserie Joia gegeten. Helaas waren er geen vegetarische voorgerechten dus ik vroeg of de Caesar salade ook vegetarisch kon, dus ook met een andere dressing. Mijn vriendje nam een carpaccio waar die erg blij mee was. Mijn salade werd echter met een heel groot stuk vlees (kip?) geserveerd terwijl ik toch behoorlijk duidelijk naar een vegetarische versie had gevraagd. Jammer maar die fout werd netjes en snel hersteld. De salade was prima maar niet heel erg bijzonder op de hele dunne, geroosterde broodjes na, die waren erg mooi en smakelijk. Mijn hoofdgericht was een risotto met gedroogde tomaat. Hier hoort nog zoet-zure olijf bij maar ik had gevraagd om die achterwege te later. Het risotto was prima, vol van smaak maar niet heel erg origineel. Ik heb eerder bij Joia gegeten en toen had ik een prachtig risotto met verse erwten. Een combinatie die ik zelf niet zo snel zou bedenken en die juist daarom erg fijn was. De tomatenrisotto was prima maar deed het onder van degene die ik eerder heb gehad.
Echt geweldig was het toetje:een chocoladetaartje met ijs een vers fruit. Het chocoladetaartje was perfekt: knapperig van buiten en heel zacht van binnen, echt een tien.
Ook bij de koffie deden ze het goed: die werd erg mooi gepresenteerd met een stukje truffelchochola aan een stokje.
In het geheel dus een aanrader, het zou mooi zijn als er nog een iets uitgebreider vegetarisch aanbod zou komen.
Wat betreft de service: de mensen zijn heel aardig maar het duurde soms wel erg lang voordat we de volgende gang kregen en ook of we nog een drankje wilden werd pas na een hele tijd gevraagd.
J.W. W.
  • Datum van je bezoek: 11 jan. 2013
Voor het eerst hier gegeten, op advies en samen met een neef, die sinds kort werkzaam is in Oudewater. Joia noemt zich zelf een brasserie en dat is het ook. In tegenstelling tot het stille stadje Oudewater met een prachtige historische kern was het redelijk druk in het restaurant. Een goed teken in deze tijd.

De vers geperste sinaasappel was van goede kwaliteit en de hoeveelheid - daar bij anderen blijkbaar hierop wordt bezuinigd - eindelijk weer eens voldoende.

De kaart geeft een ruime keuze uit gerechten. De lunchkaart is goed samengesteld. Onze keus viel op de voorgerechten carpaccio en een klein bordje erwtensoep en vervolgens biefstuk met brood (en een kommetje met jus!) en een salade met verse vis (= kabeljauw, tong, tonijn, zalm, coquille, garnalen en rivierkreeftjes). Alles was van smakelijke kwaliteit. Gekozen voor een glas passende huiswijn Pino Grigio.

Samenvattend: een aanrader. Voor ons voor herhaling vatbaar.