Over restaurant Brasserie Goeie Louisa

Ongedwongen genieten

Geniet ongedwongen in het centrum van Utrecht bij Brasserie Goeie Louisa in een sfeervolle setting of op een van de mooiste terrassen van de stad. Als onderdeel van Grand Hotel Karel V staan de chef-koks altijd paraat in de open keuken, die als oudste keuken van Nederland dateert uit 1348. Gekookt wordt er met ambachtelijke en veelal streek- en biologische producten, die terugkomen op de kaart. Ook kan je er terecht voor een hapje en een drankje of de afternoon tea.

Meer informatie over restaurant Brasserie Goeie Louisa

Service8/10
Decor8,5/10
Smukkel . Bourgondiër (3 recensies) 8,8 /10
  • Datum van je bezoek: 6 aug. 2016
Heerlijk vertoeven in ommuurde kloostertuin. De brasserie is een aantal weken gesloten, maar er is een tijdelijk zomerrestaurant op het terras bij de fontein op de binnenplaats. Alle gangen waren waren bijzonder en lekker. We hebben genoten van de rundertartaar, kreeft in bisque en desserts. Maar vooral het hoofdgerecht met verschillende bereidingen van eend en biet was heerlijk. Ook de presentatie was een lust voor het oog en de wijn uitstekend gekozen. Wij komen vast nog een keer terug.
Abvanurk . 1e beoordeling (1 recensie) 8,3 /10
  • Datum van je bezoek: 15 jun. 2016
Entourage echt onderscheidend. Top locatie voor zakelijke lunch. Eten prima maar liet geen blijvende indruk achter, wellicht door zakelijk karakter bijeenkomst. Bediening deed absoluut haar best en was aardig maar wij hadden geen klik. Ik vraag altijd om een fles bronwater voor mij alleen en ook hier landde deze boodschap niet. Menu werd veel te hard en onpersoonlijk voorgelezen van een 7.
Onemoreplease . Gastronoom (13 recensies) 6,3 /10
  • Datum van je bezoek: 14 jun. 2016
Zit je dan; in het mooie gebouw van Karel V. Het was alweer een tijd geleden dat we hier hadden geluncht dus op naar de brasserie. Voor het eten genieten we nog even snel van een wandeling door de mooie tuinen en de rust in hartje centrum.
We beginnen met een overheerlijk glaasje champagne want we hadden iets te vieren. Voor mij een croque madame en voor mijn vriendin een club Louisa. Beide prima maar daar is meteen ook alles mee gezegd. Voor het niet geheel zuinige bedrag van 12/14 euro hadden we wel wat meer verwacht dan de 1 in een dozijn manier hoe deze lunchgerechten werden geserveerd en smaakten. Nadat we dit hadden aangegeven bij de bediening werden we door de dame in kwestie met zoveel verontwaardiging aangekeken voordat ze zonder iets te zeggen weg liep, dat we meteen de rekening hebben betaald en weg zijn gegaan. Spijtig voor zo een mooie zaak!
Bas H. Gastronoom (98 recensies) 7 /10
  • Datum van je bezoek: 10 jun. 2016
Als je de binnenplaats oploopt is het even zoeken: wat is nu restaurant Karel V en wat is nu brasserie Goeie Louisa? Hoort dat terras nu bij het een of het ander? En waar is het personeel? Dat personeel is jong en weinig attent bij binnenkomst en het duurt even voordat we weten waar we ons kunnen melden. Er wordt deze avond binnen geserveerd, zo wordt ons medegedeeld. Jammer, want we hoopten op een etentje op het terras. Maar we kunnen er wel eerst een glaasje drinken (met wat lokale, maar niet erg bijzondere worst) en dat is genieten want je zit er verbazingwekkend rustig, zo midden in Utrecht. Binnen in de brasserie is het trouwens ook mooi: licht, ruim, met een sfeer van een oude, authentieke keuken. Wel jammer dat door de stenen muur, de tegels aan de wand en de geringe bekleding de ruimte erg rumoerig wordt als het (overwegend wat oudere) publiek binnenstroomt. We beginnen met een raviolo gevuld met rundvlees drijvend in een royaal bord met runderbouillon. De erwtjes geven het een apart accent. Een prima begin. Daarna zakt het een beetje in. Een aardige bavette met asperges uit het zogenaamde Carolus menu. We sluiten af met een chocoladetaartje uit hetzelfde menu. Bij de koffie laten we nog wat zoetigheid komen. Geen van al slecht, maar het mist wat karakter en is nogal braafjes. De bediening, zoals gezegd nogal jong, mag ook nog wat scherper: bestellingen vergeten, niet kunnen uitleggen wat er op het bord ligt... op zo'n locatie mag dat niet.
Ellie G. Gastronoom (24 recensies) 8 /10
  • Datum van je bezoek: 9 jun. 2016
Gisteren met mijn twee dochters geluncht bij Karel V, we zijn hier eerder geweest, het eten is prima net iets meer aandacht aan besteed dan in een doorsnee restaurant maar dat verwacht je ook wel een beetje....

We konden heerlijk in de tuin zitten wat een extra dimensie geeft aan een lunch, beetje jammer dat we een tafeltje in de hoek kregen aangeboden in de schaduw waar het erg fris was, ik had moeten vragen om een andere plaats. We hebben de thee wel op het terras in de zon op en dat was geen enkel probleem, kan het iedereen aanraden het is een prachtige romantische plek vlakbij het centrum, als enige opmerking zou ik tegen het meisje in de bediening willen zeggen, probeer ook wat vriendelijkheid naar de mensen uit te stralen met alleen correct je werk te doen ben je er niet.
Rodebaron . 1e beoordeling (1 recensie) 5,3 /10
  • Datum van je bezoek: 8 jun. 2016
Lunch gerecht te sober uitgevoerd, prijs product verhouding onvoldoende, vegetarisch betekent blijkbaar onderdelen weglaten zonder fantasie rijke aanvulling
Bediening onhandig inbreken in een gesprek, geïrriteerd, duidelijk geen plezier in haar werk
Tuin terras perfect
Barbara M. Fijnproever (5 recensies) 8,3 /10
  • Datum van je bezoek: 23 mei 2016
We hadden allebei een mooi stuk lam als hoofdgerecht. Was erg smakelijk. We misten wel wat groente erbij. Twee flinterdunne schijfjes aubergine en twee julienne reepjes wortel is wel erg mager voor een gerecht van 23 euro. Sfeer blijft erg prettig in het mooie pand.
Ruud K. Bourgondiër (3 recensies) 8 /10
  • Datum van je bezoek: 14 mei 2016
Genoten van het 4 gangen menu ‘Marketentster’. Alle gangen zeer smakelijk, mooi opgemaakt en goede bediening. Iets wat kleine tafel voor 4 personen maar de sfeer en ambiance van dit zeer mooie en oude gebouw maakt dat we zeker terug zullen komen.
Barber U. Gastronoom (50 recensies) 8,8 /10
  • Datum van je bezoek: 17 apr. 2016
Heerlijke Afternoon Tea genoten in de Brasserie. Bijzonder mooie lokatie, ook terras buiten voor mooi weer. Het assortiment sandwiches vonden wij vrij 'gebruikelijk' en hadden iets bijzonders gehoopt, maar de smaken waren heel goed. De scones zijn heerlijk inclusief de romige clotted cream. De service is zeer vriendelijk.
J508 . 1e beoordeling (1 recensie) 9 /10
  • Datum van je bezoek: 16 mrt. 2016
Wij hebben gister erg lekker gegeten bij Goeie Louisa. We kozen allebei voor het Marketenster menu, mijn vriend met eend en iberico en ik met de vis opties. Alle gerechten waren heerlijk, erg mooi opgemaakt en de bijpassende wijnen pasten mooi bij de gerechten. De uitstraling van het restaurant is erg gezellig met leuke authentieke details. Zeker een aanrader!
Josefien_Wouda . Gastronoom (21 recensies) 9,8 /10
  • Datum van je bezoek: 23 feb. 2016
Afgelopen week workshop gevolgd in Karel V onder het genot van een diner. Een hotel waar ik zelf niet voor zou kiezen, omdat het buiten mijn budget ligt. Maar het eten in de Brasserie Goeie Louisa was verrukkelijk. Zowel voorgerecht als hoofdgerecht voor vis gekozen (resp. zalm en kabeljauw). Kabeljauw smolt in de mond. Prachtig opgemaakte borden. Geen dessert gegeten. Personeel bijzonder vriendelijk en voorkomend. Chique ambiance, maar zij maakten dat ik mij geen moment op mijn ongemak heb gevoeld.
Philippa W. Gastronoom (31 recensies) 8 /10
  • Datum van je bezoek: 14 feb. 2016
Wat mij betreft 'the best tea in town'. In een prachtige ruimte met open haard en zicht op terras, begon onze tea met een Prosecco. Mijn dochter schonk de attente serveerster een alcoholvrije versie, die ook erg smaakvol was. De tea begon met enkele zalige hartige hapjes, gevolgd door sandwiches, een fijne pot thee en een etagère met zoetigheden. 'Death by sugar'. Ik kan iedereen deze tea aanbevelen, evenals een fikse wandeling achteraf. Wat ons enigszins tegenviel, wat een wel heel onervaren ober, die niet alleen geen idee had, wat hij serveerde, maar dit ook gewoon zei, zonder dit verder te checken bij zijn meer ervaren collega's. Zijn desinteresse was verbijsterend. In een eetcafé zou hij hier misschien mee wegkomen, maar hier had ik beter verwacht. Verbeterpunt dus.
Edgilst . Gastronoom (36 recensies) 8,5 /10
  • Datum van je bezoek: 6 feb. 2016
Wat een heerlijke zaak is dit. De tafels staan ruim opgesteld en er is een fijne akoestiek zodat je elkaar prima kunt verstaan. Het personeel is correct en kundig, de menukaart overzichtelijk. Wel valt op dat bijna iedereen naar het menu gekletst wordt.
De tartaar van Dorade verdient een 9, wat een heerlijk fris en smaakvol voorgerecht. Het hoofdgerecht van fazant was prima (8), slechts een stukje hagel in dit wild. De garnering is sober, iets meer groente zou gewenst zijn. De hoeveelheid is voor een kleine eter voldoende. Als je wat meer trek hebt, adviseer ik een 4e gang. Het dessert krijgt niet meer dan een 6. Merenque met cranberry en wat crème fraiche ijs met yoghurt, het is wat vlak van smaak, zeker na de fazant. Bij de thee ingegaan op het schaaltje bonbons. Dat dekt de lading niet, je krijt een zandkoekje, een macaron en twee kleine chocolaatjes die uit een doosje lijken te komen. Terwijl er in de buurt prima banketbakkers te vinden zijn. Fijn adres, met de puntjes op de i is een 9 haalbaar.
Niehk . Gastronoom (15 recensies) 8,3 /10
  • Datum van je bezoek: 22 jan. 2016
We hebben het viergangenmenu genomen. In tegenstelling tot bij veel andere restaurants mag je bij Goeie Louisa naar believen gangen uitwisselen tegen à-la-cartegerechten. Alle gangen waren uitstekend verzorgd: mooie smaakcontrasten en -harmonieën en goed bereid. Aanzienlijk beter dan wat sommige trendy restaurants voor vergelijkbare prijzen serveren.

Een van de gerechten was met truffel en gelukkig was dat geraspte truffel en niet de chemische en overheersende smaak van truffelolie zoals elders wel eens gebruikt wordt. In het dessert zaten verrassende smaken die je niet zou verwachten gezien de eenvoudige beschrijving van cranberrycompôte, eiwitschuime, crème-fraîche-ijs en yoghurtmousse.
De rode huiswijn viel tegen.

Het decor, tja... Het is alsof je in de keuken van de bediening eet in een kostuumdrama uit de 19-de eeuw. Meer een plek om varken aan het spit en stoofpot te eten dan de verfijnde gerechten die hier geserveerd worden. Wat maakt het uit; ik kom voor het eten, niet voor het decor.
Maarten H. 1e beoordeling (1 recensie) 6,8 /10
  • Datum van je bezoek: 17 jan. 2016
Met een groep van 5 hier gegeten. We zaten helaas niet in de ruimte met de open keuken, maar in de iets formelere zaal, die we een stuk minder sfeervol vonden. Gerechten wisselden heel erg voor ons. Iberico procureur en tortellini waren absolute toppers. Het voorgerecht en het dessert van het marketentsers menu en de zeebaars vielen erg tegen.
Bediening was overall okee, maar kon beter. Als geheel een beetje stijf en kwam een beetje over alsof een verhaaltje werd opgedreund. Bij de iberico procureur werd een wijn geschonken die wij er niet bij vonden passen. De reactie van een van de obers was: Ik snap ook niet waarom jullie witte wijn hebben. Daarna gingen de twee obers op de gang voor ons hoorbaar er een discussie over voeren, niet echt professioneel.
Al met al wel redelijk, maar het heeft zeker onze verwachtingen niet waargemaakt.
Arnoud S. Fijnproever (9 recensies) 9 /10
  • Datum van je bezoek: 18 dec. 2015
Lunch met 5 personen. De open keuken en zaaltje zien er geweldig uit. bediening is vriendelijk en aanwezig als je ze nodig hebt en niet opdringerig tussendoor. Eten was heerlijk. met name toetje met kweepeer en meringue maakte indruk.
Bj-timmermans . Fijnproever (6 recensies) 7,5 /10
  • Datum van je bezoek: 11 dec. 2015
In de open keuken is het duidelijker levendiger dan in de wat saaie voorkamer, waar het ruim zitten is. Ondanks de passende klassieke sfeer van hotel KarelV mag het van mij wat spannender. Naar mijn smaak onnodig tuttig.
Met een gezelschap van 6 goede vrienden namen 4 het menu met wijn arrangement en 2 stelden hun maaltijd zelf samen, allemaal geen enkel probleem. De jonge bediening is adequaat en vrolijk passend bij dit niet formele gezelschap.
Geplukt varken , hert op twee wijzes, poon ,en een clementines dessert met lekkere wijnen.
Het is prima eten , misschien niet meteen heel nieuw en spannend maar goed. Waar het decor ten ondergaat aan een suffe klassieke sfeer varen de gerechten er wel bij. Ik ga zeker terug maar zal in de open keuken proberen te reserveren.
Maaike K. Gastronoom (43 recensies) 8,8 /10
  • Datum van je bezoek: 7 dec. 2015
Afgelopen weken heb ik hier tweemaal mogen genieten van de uitstekende keuken. De keuken is onmiskenbaar klassiek, maar gelukkig niet te. Het voorgerecht en hoofdgerecht smaakten uitstekend. Absolute hoogtepunten waren echter het tussengerecht (pasta met truffelsaus) en het dessert (tiramisu, maar dan net iets anders). Ondanks het feit dat we beide keren met een grote groep aan tafel zaten, was de service perfect. De inrichting past bij de omgeving. Al vind ik de eetzaal een tikkeltje onpersoonlijk qua uitstraling.
MissFijnproever . Gastronoom (27 recensies) 8 /10
  • Datum van je bezoek: 29 nov. 2015
Brasserie Goeie Louisa is een oude bekende voor ons beiden maar we waren er al tijden niet meer geweest. We installeren ons in de gemoedelijke kloosterkeuken waar we gastvrij worden onthaald met knapperig vers brood en olijven.
We kiezen beiden voor het 3-gangen menu van € 29,50, waarbij het voorgerecht voor de
niet-viseter zonder problemen wordt vervangen. Zowel zalm als kalf smaken prima. We gaan door met Iberico procureur, zacht gegaard met pastinaak, cranberry en choucroute van Cévennes uien. Ook uitstekend van smaak, mooi gepresenteerd en ook de portionering klopt. We eindigen met een friszoet nagerecht. De koffie komt met macarons, koekjes en chocola, alles heerlijk vers. De bediening is vriendelijk en professioneel. We genieten van heerlijke spijzen in een verzorgde ongedwongen ambiance. Kortom, het was het waard om storm en regen te trotseren. We komen snel terug!
Jan Paul V. Fijnproever (8 recensies) 8,3 /10
  • Datum van je bezoek: 6 nov. 2015
Verschillende malen in Brasserie Goede Louisa gegeten. Altijd goede ervaringen, ook met het dagmenu dat twee van ons namen, een derde tafelgenoot at à la carte.
Vooraf gemarineerde coquilles, erg smakelijk, tafelgenoot had een voorafje met biet en was daar over te spreken. Hoofdgerecht kalfslende en kalfswang, mooi mals vlees, maar van de zachtgegaarde kalfswang moet je wel houden, het is een nogal markante smaak. Disgenoot à la carte had kabeljauw, smakelijk, precies goed bereid.
Dessert van het dagmenu was een mooie bereiding van manderijn met karnemelkijs en knapperige gesuikerde notensoorten.
Prima wijnen per glas.
Brasserie-keuken (er is ook een tweede gedeelte) is leuk, zicht op de koks, sfeervolle plek. Kan wat lawaaiig zijn als het goed druk is.