Meer informatie over restaurant Boven Jan

Dinsdag t/m Donderdag 16:00 - 22:00
Vrijdag en Zaterdag

• Af te huren , Airconditioning , Engels gesproken , Huisdieren welkom , Terras , Wi-Fi
Duur
Claudy O.
  • Datum van je bezoek: 22 okt. 2016
Wederom heerlijk genoten bij Boven Jan. Vriendelijk personeel en het eten was heerlijk. De prijs-kwaliteit verhouding is goed. De vorige keer beneden bij hun gegeten bij Gekke Gerry. Hier lekker tapas gegeten. Een echte aanrader voor iedereen die in Groningen wil eten!!!!
Greet M.
  • Datum van je bezoek: 6 okt. 2016
Wij hebben met z'n 3 prima gegeten in dit restaurant. Van tevoren een reservering gedaan. Ons toegewezen tafeltje was achter de bar geprutst. Vind ik niet bepaald een leuke plek voor een reservering.
Wij aten kaaskroketjes en toastjes met zalm en met tonijn. Lekker hapje!
Mijn hoofdgerecht, het boerderijkippetje vond ik wat saai en een beetje droog. Groente was goed klaargemaakt maar fantasieloos. Ik miste ook een sausje. De bijgeleverde salade was echt heerlijk en de frieten heel goed. De anderen hadden risotto, heerlijk! en de daghap was lekkere en goed gebakken varkensfilet omwikkeld met spek. Lekker.
Gezamenlijk toetje was meringue, room en aardbeien, van genoten.
Terwijl wij eigenlijk nog wel wat hadden willen natafelen met een kopje koffie was het keuken personeel al begonnen met het schrobben van de vloer (open keuken) en de koffie apparatuur stond al in de vaatwasmachine. DOE DIT AUB NIET! Ik erger me er hartstikke dood aan en het veroorzaakt dat ik niet snel geneigd ben weer te komen.
Dan de prijs-kwaliteitverhouding. Die klopt niet. Veel te duur. Dit is een eetcafe en daar passen deze prijzen niet bij.
Leuk ingericht trouwens!
Stella M.
  • Datum van je bezoek: 25 sep. 2016
Ik had de cheesecake ergens op een foodfestival gegeten en vond deze echt heerlijk. Dus wou ik die weer eens proberen en ook vandaag smaakte die heerlijk maar de prijs was echt veel te hoog. 8 euro voor een cheesecake en 2,50 voor een bolletje simpel vanille ijs. Voor heerlijk eten wil ik best wat voor neerleggen maar dit keer voel ik me echt opgelicht. Ik kom niet weer en zou jullie ook niet aanbevelen.
ThomasdeJager .
  • Datum van je bezoek: 27 aug. 2016
Na een vierdaagse binnenlandse kampeervakantie kwam ik zaterdagavond terug in Stad. Mijn vrouw had geen zin om te koken en we besloten op de bonnefooi in de binnenstad een plekje om te eten op te zoeken. Lopend door de Gelkingestraat bedacht ik me dat een maaltijd op het dakterras bij Boven Jan wel eens heel leuk en lekker zou kunnen zijn. Een kleine twee jaar geleden had ik daar voor het laatst, en toen verrassend goed, gegeten. Het is een fraaie plek, hoewel het er inmiddels al wel wat sleets uit begint te zien. Maar het gaat om het eten, nietwaar?
Het dakterras was halfgevuld en omdat er een fris windje stond werd mijn vrouw attent gewezen op een stapeltje fleece- dekentjes om warm te blijven. Goed idee.
De doortastende bediening wees ons op de mogelijkheid buiten het a la carte menu om mosselen te bestellen. Dat leek ons wel wat.
Redelijk snel kwam een stuntelende juffrouw met twee voor haar iets te zware pannetjes in beide handen de bestelling brengen. Het had niet veel gescheeld of een van beide pannetjes was in de schoot van mijn vrouw beland. Oeps.
Het garnituur was nogal mager: een klein portie frites , een schoteltje botersla met grove brokken watermeloen en grove brokken feta. Nogal liefdeloos, en niet aangemaakt, op een bordje gekwakt. Twee kommetjes identieke dipsaus voor de mosselen, van onduidelijke signatuur, iets van mayo met groene kruiden, laf en wee zoet, en een kommetje fabrieksmayo. Wow! Dat is nog eens verrassend ongeïnspireerd! Waar is het brood, om lekker te soppen in het vocht?
Dan de mosselen. Een kwestie van vertrouwen, want als klant hoop je dat iedere mossel gecontroleerd is voordat hij de pan in mag. En de " gapers" zorgvuldig verwijderd zijn. Dat zie je niet goed meer als ze eenmaal bereid, open in hun vocht liggen.
De geur beloofde niet veel goeds, iets muffigs voerde de boventoon dat mijn vrouw deed denken aan de geur van "hond". Niet echt lekker, nee. Als kruidenbouquet ontwaarden wij zwarte olijven, preiringetjes, spaanse peper en stukjes tomaat. Niet iets wat de hond-associatie verklaart, maar ook niet bijster avontuurlijk. Twintig mosselen gevorderd in het pannetje, troffen we beide een slecht smakende mossel, die we geschrokken opzij legden. Al etend ga je dan hopen dat je morgen niet ziek bent. Als je al eens hebt meegemaakt dat het eten van een slechte mossel een doorwaakte nacht met het hoofd in de toiletpot betekent, eet je niet echt meer ontspannen, zeg maar.
Halverwege het pannetje besluiten we te stoppen. We vertellen de bediening onze ervaring, wat ze serieus lijkt te nemen. Ze belooft onze mosselen aan de Chef te tonen. Al snel is ze terug met de boodschap dat de keuken niets ongewoons kan ontdekken aan het mosselpannetje. Vreemd, want het ruikt Echt Niet Lekker, het doet ons twijfelen aan het reukvermogen van de kok.... Zonder verder excuus wordt ons gevraagd of we de dessertkaart nog willen zien. Maar ons plezier is wel voorbij, het vertrouwen dermate wankel dat we ons niet meer wagen aan nog meer maaksels uit Boven Jan's keuken. De rekening laat zien dat ieder portie mosselen €22,90 kost. Ook als ze heerlijk waren geweest is dat minstens vier euro te duur. Geen kopje koffie van het huis om de teleurstelling te verzachten, geen enkele geste, niks. Gewoon een gepeperde rekening bij een op zijn best onopmerkelijk te noemen maaltijd.
Voor ons een ruime onvoldoende, de leuke plek ten spijt. We komen niet meer terug en zullen het anderen met klem afraden te gaan. Jammer voor iedereen...
Beste meneer de Jager, Wat jammer om te horen dat u een slechte ervaring bij ons heeft gehad. Wij betreuren de reactie en de afwikkeling van ons personeel op uw opmerking op het eten. Excuses voor de late reactie, maar door nieuwe website van Iens waren we niet in staat om eerder te reageren. We zouden graag met u in contact komen om het weer goed te maken. Met vriendelijke groeten, Boven Jan.
LongTallErnie .
  • Datum van je bezoek: 4 jun. 2016
Na een lange dag muziek maken, gezellig een hapje eten in Groningen. Deze keer bij Boven Jan. De locatie in het centrum is prima. Door het goede weer konden we buiten zitten. Het terras bevindt zich tussen oude muren in de Groninger binnenstad. Best wel knus. De bediening was helemaal goed. Volgens mij bediende Chantal (??) ons. Wat een vriendelijkheid en enthousiasme.
We begonnen met een mosterdsoep. En die was echt zeer smaakvol. Goede mosterdsmaak, romige soep en bijzonder lekkere stukje worst (!) in de soep. Echt zeer smaakvol.
Menu van de dag was een spies met kip, spek en banaan. Een merkwaardige combi misschien, maar het proberen waard. Nou, dat viel wel tegen. De kip was echt heel zacht en ik vroeg mij af in hoeverre deze echt gaar was. De spek had geen specifieke ziltige speksmaak en de kleffe stukken banaan maakten van het geheel een kleffe hap. Jammer.
De witte wijn (Chardonnay Oaked) was lekker. Prima wijn voor deze prijs.
Enkele heren kozen een merengue met aardbeien en room als dessert. Een bijzondere hap, waarvan de smaak niet echt helemaal thuisgebracht kon worden. Een "je moet er van houden" dessert.
Koffie, espresso en limoncello waren ok.
Al met al gezellig gezeten op een aardig terras (zonder enig uitzicht). De bediening was helemaal goed. Het hoofdgerecht kan ik alleen als matig scoren. De soep zorgt voor een voldoende totaalscore.
Is dit nu echt HET restaurant om nog eens naar terug te keren??? Mwoah...ik niet direct.
Nanette E.
  • Datum van je bezoek: 8 mrt. 2016
Gevestigd in een bijzonder oud gebouw met dikke muren ( Middeleeuws?), schots en scheef aan een klein steegje midden in het centrum van Groningen. Ik waande me in een boerderij in plaats van de Groningse binnenstad! We mochten zelf een plekje kiezen. Dat was best handig want er stond een kille tocht door het hele etablissement ( of was het de airconditioning?). Op ons verzoek werd de verwarming wat hoger gezet.
We kozen voor de gebakken runderlever en de zalm. Beiden heel erg lekker. De zalm was zelf gerookt, zacht en zeer smaakvol gegarneerd met een dikke klodder mierikswortel hangop.
We kregen een grote portie groente ( spinazie, peultjes en sperziebonen) en dan ook nog salade en lekkere patatten.
Als toetje kozen mijn tafelgenoten de Hete liefde: witte chocolade met frambozen, prosecco en slagroom opgediend in een nogal hoge coupe met een lange riet erin. Het vereiste wat inventiviteit om de inhoud ervan binnen te krijgen ;) De bodem was lastig te bereiken (de lepels waren te kort).
Kortom: Heerlijk gegeten en zeker de moeite waard om te herhalen.
Eteninassen .
  • Datum van je bezoek: 26 feb. 2016
Wij hebben hier met z'n drieen gegeten. Het waren tapas, dus konden we lekker gevarieerd eten. Goede bediening en lekker eten!
MvdB010 V.
  • Datum van je bezoek: 26 feb. 2016
Na 3 uur in het museum te hebben doorgebracht bij David Bowie kwamen we, moeder en dochter, onverwacht hier terecht. Groepje was aan het borrelen in het tapas-gedeelte maar bij het raam was een tafeltje vrij waar we konden gaan zitten. De kaart is heel divers er is een grote keus in vegetarische hapjes. Aardige bediening die ons de gang van zaken uitlegde en voorstelde 2 gerechtjes per keer te kiezen. Na de vraag of we water wilden kwam er een beugelfles (kraan)water op tafel. We hebben acht verschillende gerechtjes geproefd, lekkere smaken en combinaties en we dronken er een aangename merlot bij. Het is een gezellige en sfeervolle locatie. Minpuntje is dat de tafeltjes wel erg klein zijn. Al met al hadden wij een aangenaam dagje Groningen.
M&P010
Corine H.
  • Datum van je bezoek: 20 feb. 2016
We hebben beneden gezeten zodat je uit de kaart van de tapas en van de 'gewone' gerechten kon kiezen. We hebben 2 rondes vegetarische tapas gegeten en het dessert van de 'gewone' kaart. Alles was heerlijk en de bediening zeer vriendelijk. Het enige wat op te merken is, is dat de tafeltjes wel wat klein zijn en dicht op elkaar staan.
HarryV .
  • Datum van je bezoek: 13 feb. 2016
Allereerst moet ik even melden dat we niet in Boven Jan hebben gegeten, maar in de tapasbar op de begane grond van restaurant. Gekke Gerrie heet het. We kwamen daar eigenlijk een beetje per toeval terecht. Mijn vrouw en ik kenden "Boven Jan" nog van de Grote Markt en wilden wel eens kijken hoe ze het op de 'nieuwe' locatie deden. In Boven Jan aangekomen werden we hartelijk begroet door de koks in de open keuken en vervolgens ontvangen door het personeel op de vloer. Op de vraag of we hadden gereserveerd moesten we ontkennen en we waren bang dat we teleurgesteld zouden worden. We zagen zelf ook wel dat het bommetje vol zat. Maar niets is minder waar. We werden om een momentje geduld gevraagd, er werd een telefoontje gepleegd en er werd ons aangeboden dat er beneden een plekje voor ons zou zijn. Één maal weer beneden was er inderdaad een tafeltje voor ons in de opkamer. Nét schoongemaakt en een nieuw kaarsje geplaatst. We keken om ons heen en verwonderden ons over de bijzondere ruimte. Een beetje vreemd, maar enorm leuk. En net als boven, alle tafels bezet. Blijkbaar een gewilde plek om uit eten te gaan. De ober kwam gelijk bij onze tafel en vroeg of we eerst een glaasje wouden drinken en gaf aan dat het druk was en dat hij hoopte dat het vanavond allemaal goed zou komen. Een lekker ongedwongen begin van onze avond. We bestelden een klein flesje bubbels (Valentijnsdag aanbieding) en lieten het op ons afkomen.

Aangezien we in een tapasbar zaten dachten we aanvankelijk dat we dat we de bekende dingen op de kaart zouden aantreffen. Niets is minder waar. We konden zelfs kiezen of we voor de tapas gingen, maar we konden ook à la carte bestellen van de Boven Jan kaart, dan waren er nog verscheidene gerechten naast de kaart (dag-en weekmenu) en omdat het de avond van Valentijnsdag was was er zelfs een speciaal Valentijnsdag menu. We besloten voor de tapas te gaan.

Vergezeld van een uitstekende fles carmenere wijn hebben we werkelijk fantastisch gegeten! De tapas bij Gekke Gerrie zijn verre van standaard en met zorg en smaak bereid. Er is een ruime keuze aan vlees, vis en vegetarische tapas en de porties zijn niet zuinig. Spaghetti van courgette: hoe verzin je het? Heerlijk. De verschillende mini burgers zien er grappig en lekker uit en smaken voortreffelijk! Het kleine pannetje met kefta was briljant.

Ik kan niet anders zeggen dan dat we een hele fijne verrassende avond hebben gehad. Gekke Gerrie heeft niet zoveel weg van de oude Boven Jan aan de Grote Markt, behalve dat Gerrie zelf net zo vriendelijk en attent aanwezig is als we gewend waren. Maar het is zeker een aanrader voor iedereen die graag een iets anders dan anders wil. Nogmaals: complimenten en bedankt voor de gedane moeite, de gezellige avond en de heerlijke gerechten!
Proeversutgrunn .
  • Datum van je bezoek: 9 feb. 2016
Leuke locatie in het centrum van de stad met een aankleding waarbij aandacht is voor detail. Beneden is een bar waar eerst een borrel met hapje genuttigd kan worden en bij mooi weer kan je hier op straat zitten.

Je kan hier wat luxer eten, maar de prijs klopt wel.

Lekker gegeten, op de kaart staan leuke, verassende gerechten en voor ieder wat wils. Onder andere een heerlijke daghap, maar ook de vegetarische gerechten zijn verassend. Er wordt rekening gehouden met het seizoen. Goede wijnkaart met voor ieder wat wils. Vriendelijk personeel wat plezier lijkt te hebben in hun werk.

We komen hier zeker terug, in elk geval om ook eens tapas te eten in het benedenrestaurant.
Puckstarr .
  • Datum van je bezoek: 6 feb. 2016
Verrukkelijke tapas vanavond gegeten bij gekke Gerrie van Boven Jan. Originele hapjes, die uitstekend van smaak waren! Eindelijk eens wat anders en origineels in de stad te eten. Tapas met veel verse groente, verse kruiden en goed op smaak. Zeker voor herhaling vatbaar en aanbevelingswaardig!
Pietervandartel .
  • Datum van je bezoek: 12 dec. 2015
Zeer goed gegeten. recommandation: hamburger jack daniels, kippendijen met chocoldade saus en zoet zuur. Sfeer goed en toeankelijk
Frankmacfrank .
  • Datum van je bezoek: 11 dec. 2015
zomaar binnengelopen,nooit van gehoord,nier reserveerd,maar een tafeltje werd gevonden.drank bestelling opgenomen,menu aan de wand uitgelegd en kaart aan tafel gebracht,prima service,toch was het aardig druk!vooraf een plank met vleeswaren,perfect voor 2 ,hoofdmenu kip(je)best aardig groot(en lekker) en een carbonade van wadvarkens(bentheimer heerlijke big)frieten en op verzoek gebakken aardappeltjes.fles water uit de kraan!sublieme tent en waar voor je geld,bediening klasse!

Jacqueline V.
  • Datum van je bezoek: 10 dec. 2015
Met mijn vaste eetclubje gingen we naar Boven Jan om te eten. De ontvangst was hartelijk, mijn tafeldames waren al aanwezig en ik kon meteen een drankje bestellen. Al snel kregen we de menukaart aangeboden en kwam de juffrouw nog speciaal terug om de dagaanbiedingen te doen. Dit ging wat snel en konden we niet allemaal zo goed verstaan. Op het krijtbord was het na te lezen.
Zodra we de tijd namen om ons over de menukaart te buigen en een gerecht uit te kiezen viel het op dat we alledrie moeite hadden iets van onze gading te selecteren. Het aanbod was niet aan ons besteed, ook niet de vegetarische gerechten die ik in zulke omstandigheden als alternatief kies. Zelfs dat kon mij niet bekoren. Zoals bij veel andere restaurants wordt vaak gegrepen naar geitenkaas om gerechten samen te stellen. Ik eet graag vegetarisch maar houd beslist niet van geitenkaas. Dan is je keuze vaak beperkt. Sowieso ontbreekt het veel koks nog aan fantasie om smaakvolle vegetarische gerechten samen te stellen. Uiteindelijk koos ik uit armoede, de klassieke saté met banaan, witte kool en kroepoek geserveerd met patat frites.
Hoe een kok het voorgekauwde krijgt om beter leven kip zo ontzettend droog te krijgen vraag ik me af. Weet hij wat saté is. Geroosterd en gekruid sappig kip of varkensvlees. Ik kreeg twee flink dikke stokken met grote brokken vlees, die niet loslieten van het stokje. Een zeer matig smakend droog stuk vlees en geserveerd met een smakeloze, droge satesaus, geen pindakaas aan kunnen ontdekken.
Een zo eenvoudig gerecht zo ontzettend te kunnen verpesten is voor mij ondenkbaar. Wat voor kok werkt hier??
De portie was groot genoeg, dus je hoeft niet met een knorrende maag naar huis, toch. Een gemiste kans voor Boven Jan.
Ik beveel het niet aan. Mijn tafeldames waren ook niet erg te spreken over hun keuze. Volgende keer naar dames Dijkstra in Assen.
Grietje H.
  • Datum van je bezoek: 8 nov. 2015
Voor de tweede keer tapas gegeten bij Gekke Gerry. Gerechtjes op geheel eigen wijze gemaakt door Gerry die zij serveert op de begane grond van restaurant Boven Jan. De kaart is heel divers, de porties erg ruim en er is een grote keus in vegetarische hapjes. We hebben inmiddels al veel gerechtjes geproefd, allen lekkere smaken en mooie combinaties. De ruimte is erg gezellig en sfeervol ingericht en wil je eens iets anders dan eten in een restaurant dan is dit een heel goede keus. Wil je een enkel hapje bij een drankje, dat kan, heb je trek in meer dan bestel je zo wat bij.
Cynthia K.
  • Datum van je bezoek: 3 nov. 2015
Door goede verhalen een tafel gereserveerd bij Boven Jan. Er was een tafel voor ons klaargezet maar wij wouden graag een iets afgelegener tafel en dit was geen enkel probleem. Vriendelijke ontvangst en super mooie entourage. Een echt huiskamer idee, met leuke verschillende lampen en stoelen. En niet te vergeten een prachtig binnen terras. (Wanneer de zon begint te schijnen en de temperatuur weer omhoog gaat kom ik zeker nog een keer terug om daar een avond door te brengen). Als voorgerecht hadden we de proeverij, nacho's en bruschetta pomodori. Als hoofdgerecht de hele forel uit de oven, en de twee dag specials, weet helaas niet meer volledig wat deze waren, maar ze waren lekker! (Burger van Cordon Bleu en Ribeye?) De mannen hebben genoten hoor! Zelf had ik de hele forel, heerlijke vis, al had het zeezout iets minder gemogen. Zelf kan ik niet zo goed omgaan met een hele vis en al gauw zat er veel zout op de forel. Ook een tip voor mij, vaker hele vis eten! ;)

Bij het eten twee heerlijke flessen wijn besteld, en we kregen er water bij geserveerd. Helemaal super. Ook nog genoten van de nagerechten, helaas hadden wij geen plekje meer voor het kaasplankje maar die houden we tegoed voor de volgende keer. En afgesloten met een lekker kopje koffie. Tot de volgende keer!

Daphne S.
  • Datum van je bezoek: 29 aug. 2015
Lekker gegeten in mooie entourage. We zaten eerst lekker buiten (boven) op het dakterras voor een drankje, daarna zijn we binnen gaan eten. We waren met een groepje vrienden en je had zo het gevoel in een gezellige huiskamer te zitten. Voorgerecht, proeverij, was goed. Al hoofdgerecht had ik de lever, ook die was prima. Bediening hing erg van de persoon af, maar in zijn algemeenheid mocht het wat scherper gemogen. Duurde soms lang voor dat je een drankje kon bestellen/ drank werd geserveerd.
James L.
  • Datum van je bezoek: 4 jul. 2015
Heerlijk gegeten onlangs bij Boven Jan. Fijne bediening, fijne sfeer. En het eten was heerlijk. Vlees waren beide aan te bevelen. Mooi tent op een leuk plekje
Ineke D.
  • Datum van je bezoek: 3 jul. 2015
Voor lunch bij Boven Jan. Het ziet er gezellig uit, maar ondanks dat het erg rustig was, was de bediening ontzettend traag. Het duurde lang voordat het bestelde drankje kwam en daarna werd pas de bestelling voor de lunch opgenomen.

Ik had de geitenkaaskroketjes. De porties van mijn tafelgenoten (uitsmijter op brood en kroketten op brood) waren van goede grote. Ik kreeg echter drie mini kroketjes en twee kleine hompjes brood. Toen we hier wat van zeiden gaf het personeel toe dat de verhouding wel erg uit elkaar lag en vroeg of ik nog iets anders wilde bestellen. De prijzen zijn al riant genoeg, dus nog weer meer betalen leek ons niets.

Jammer. Het is gezellig en lekker, maar de bediening is erg langzaam, de portie groottes lopen zeer uit één en het is duur voor wat je krijgt.