Bos Kookt

Zondag Gesloten

• Catering , Terras , Toegankelijk voor rolstoelen
Willeke S.
  • Datum van je bezoek: 10 jun. 2016
Wij hebben hier nu voor de derde keer gegeten en het was de reis naar IJmuiden weer méér dan waard.
Vooraf genoten van de gamba’s uit de oven die helemaal gepeld geserveerd werden, service ! Daarna malse lamsrack met muntsaus en een soort couscous.
Bij de hoofdgerechten hoorde ook een schaaltje huisgemaakte patat dat er wat donker uitzag maar wel smakelijk was.
Als dessert koos ik de citroen meringue taart met een bolletje ijs. Heerlijk fris en als bonus zat er nog een glaasje limoncello bij.
Mijn disgenote genoot al net zo van haar favorieten: de garnalenkroketjes, eendeborst en scroppino.
De bediening is hartelijk en staat klaar wanneer nodig maar laat je verder ongestoord tafelen. Bos Kookt blijft hoog in ons favorietenlijstje staan !
SylvieVerwaal .
  • Datum van je bezoek: 4 jun. 2016
Hier gegeten op 4/6/2016. Vooraf het brood met smeersels besteld. Dit betrof aioli en smaakte goed. Als voorgerecht had ik gekozen voor de loempiaatjes met Italiaanse vulling. De loempia's waren lekker. Persoonlijk vond ik dat er iets teveel sla bij de loempia's zat. Echter dat is een kwestie van smaak! Het gerecht was voor de rest lekker. Als hoofdgerecht had ik gekozen voor de entrecote. Deze was oké. Mijn tafel partner had gekozen voor de kaasfondue. Hij vond dit echt een aanrader. De bediening was de hele avond vriendelijk.
Ellen H.
  • Datum van je bezoek: 4 jun. 2016
Gegeten bij dit restaurant vlak voor een theatervoorstelling. Het hele restaurant zat vol met theaterbezoekers, maar er was slechts 1 dame voor de bediening. Hierdoor moest je lang wachten op je bestelling. Lekker brood, maar de beloofde "smeersels" was slechts een bakje aïoli. De aspergesoep was smakelijk, maar slechts een kleine portie. We hadden de zalm met asperges besteld. Een ruime portie asperges, met slechts een klein beetje flauwe saus. De zalm was goed gebakken, maar er werd geen bijgerecht zoals een aardappelgerecht geserveerd bij het hoofdgerecht.
De inrichting is gezellig, maar de ventilatie is matig. Het was veel te warm in het restaurant. De toiletten zijn erg gedateerd
Gerard D.
  • Datum van je bezoek: 25 feb. 2016
Voor het eerst hier gegeten. Dit vanwege de social deal aanbieding. We konden kiezen uit het complete menu. Mijn vrouw had vooraf garnalenkroketjes en ik de gamba's. Allebei echt lekker. Voor het hoofdgerecht kozen we voor kipsate en een stoofpotje. Wederom simpele gerechten maar uitstekend bereid. De crème brûlée en het kaneelijs met een warme stroopwafel waren een prima afsluiting van de avond. Op deze donderdagavond zat de zaak vol. Dat zegt wel iets over de goede prijs / kwaliteitsverhouding. IJmuiden geeft niet een echt een uitgaansdecor. De bediening was erg vriendelijk en kundig. Bedenk wel dat één persoon in de bediening in een volle zaak leidt tot enige wachttijden. Voor de meeste mensen geen bezwaar. Misschien als je nog een voorstelling in de schouwburg aan de overkant wil volgen.
  • Datum van je bezoek: 23 dec. 2015
Mag ik er weer 1 schrijven ? Ja !
Helaas geen kerstdiner op 2de Kerstdag dit jaar door te weinig aanmeldingen, zodoende vandaag geweest voor een 'regulier' bezoek.

Gerechten weer zoals vanouds, gewoon goed. Lekkere dagsoep (paddestoel/truffel met textuur van mosterdsoep, dus lekker wat steviger). Goede stukken (en dito smakend) vlees (entrecote en tournedos) en een leuk opgemaakt kindermenu (op basis van garnalenkroketten uit de Voorgerechten) met lekker veel groente.
Samen met een goede fles rode wijn (Pinot Noir) en afsluitend toetje (onder andere stroopwafeldessert met o.a. goed bijpassend nipje Amaretto) was 't wederom een geslaagde avond dankzij Hans en zijn attente bediening.

Needless to say, we will be back soon (again) !!!
Klaas N.
  • Datum van je bezoek: 12 dec. 2015
Afgelopen zaterdag na iets minder dan een jaar geleden hier ook al eens gegeten te hebben, dit restaurant opnieuw bezocht met een Social Deal. Het was opvallend rustig voor een zaterdagavond; bij ons vorige bezoek zat het restaurant helemaal vol. Zoals ik eerder op deze site vermeldde, is de inrichting van het pand heel erg knus met veel retro-elementen. Dit keer zaten we weer aan het raam, maar wel aan een wand die haaks stond op die van onze vorige plek. Op de vensterbank stonden hier dia- en filmprojectoren, ook uit de jaren 50 en 60, vermoed ik. Ondanks dat het dit maal heel erg rustig was, ademde deze eetgelegenheid een en al knusheid uit. Het is een zeer uitnodigend restaurantje, dat echter nogal ver van een (winkel)centrum is gelegen, hetgeen volgens mij het geringe aantal klanten verklaard. Aan het eten ligt het zeker niet, want de kwaliteit daarvan is van een zeer hoog niveau!
Met de deal hadden we een vrije keuze van de “kaart”. De “kaart” was niet in papieren vorm voorhanden, maar stond aangegeven op een krijtbord. De “kaart” was klein, maar wel gevarieerd, zodat er voor eenieder wel wat te kiezen viel.
Alvorens onze keuze te bepalen, liet mijn partner zich een zoete witte wijn smaken en ik mocht me laven aan een heerlijke Westmalle Tripel. Als visliefhebster was de keuze voor haar eenvoudig: als voorgerecht besloot zij de gamba’s uit de oven te nemen. Die werden geserveerd in een schaaltje met brood. Opnieuw werden die door haar als verrukkelijk ervaren, net als de vorige keer. Ook ik besloot het voorgerecht van de vorige keer te herhalen, want daar had ik een uitstekende ervaring mee opgedaan. Mijn voorgerecht werd daarom de geitenkaassalade. Ook deze salade was weer uit de kunst! Gewoon ontzettend goed, met een uitgebreide slamelange met o.a. red chard, rucola, rode sla, miniaugurkjes, heerlijk cherry tomaatjes en verder walnoten en pijnboompitten. Natuurlijk weer heerlijk gezoet met honing.
Als hoofdgerecht liet mijn gezellin haar keuze vallen op de “vangst van de markt”. Dit bleek zeebaars te zijn. Normaal gesproken is mijn disgenote heel erg behoudend, waardoor ze bijna altijd voor sliptongen of mosselen gaat. Maar aangezien die niet op het menu stonden, werd ze voor het eerst geconfronteerd met zeebaars. En dat is haar meer dan uitstekend bevallen. Ze zat heerlijk te smullen van die vis, die met sperziebonen werd geserveerd. Daar ikzelf niet van vis houd, kan ik ook niet beoordelen in welke mate de vis zelf voor de uitstekende smaak zorgt of degene die de vis bereidt. Hoe het ook zij, mijn tafelgenote was er heel erg blij mee. Zelf twijfelde ik tussen de tournedos en de hertenbiefstuk. Daar ik echter deze herfst nog geen hertenbiefstuk had gegeten, besloot ik die te nemen. Intussen had mijn lief een ijsthee besteld en ik nog zo’n heerlijke Westmalle. De biefstuk bleek uitzonderlijk mals en sappig te zijn en het mes vloog er doorheen. De uitgesproken smaak van hert was weer een lekkere variatie op de rundersteaks van de laatste tijd. Het vlees werd bovendien getrancheerd opgediend, waardoor meteen duidelijk was dat ten eerste het mooi medium gebakken was en ten tweede dat de kwaliteit bijzonder goed was. En het proefde zoals het er uitzag: perfect! Als groente werd rode kool geserveerd, dat prima met de smaak van het vlees harmonieerde.
Het dessert tenslotte was voor mijn geliefde een beetje een tegenvaller. Daar waar ik een Irish Coffee prefereerde, besloot zij het chocotaartje te nemen. Hierbij zat een enorme hoeveelheid slagroom, waar ze van huivert. Gelukkig werd de slagroom apart van het chocotaartje opgediend, waardoor ik zonder problemen het van haard bordje kon overnemen. Eigen schuld, dikke bult natuurlijk, want we hadden vergeten om te zeggen dat ze geen slagroom lust. Maar ook het taartje zelf had volgens haar niet lang genoeg in de oven gestaan. Mijn Irish Coffee was echter een verrukkelijk besluit van de avond.
Concluderend kan ik stellen dat na twee ervaringen bij Bos Kookt je verwend wordt met een zeer hoge standaard van de producten. De presentatie is eenvoudig, geen opsmuk en tierelantijntjes, maar wel met een uitmuntende kwaliteit van vlees en vis, op een nagenoeg perfecte manier bereid.
Op grond van deze twee ervaringen kan ik alleen maar stellen dat de eigenaar (voor de gelegenheid zowel kok als ober) veel beter verdient dan het magere aantal bezoekers van afgelopen zaterdag. Je krijgt hier namelijk een topmaaltijd voor een zeer schappelijke prijs. Duidelijk een grote aanrader!

Gijs K.
  • Datum van je bezoek: 3 dec. 2015
Het bestaat al wat jaartjes, recht tegenover de schouwburg in Velsen en toch er nog niet eerder gegeten: Bos kookt is een huiskamerrestaurant waar het goed toeven is. Recht toe recht aan-keuken met een kleine maar gevarieerde kaart/bord aan de wand.
Mooie en vooral lekkere garnalenkroketjes met verrassend garnituur; grote garnalen uit de oven. Malse tournedos; milde smakelijke spareribs; met prima frieten! Stoofpeertjes; creme brulee voor toe. Aangename wijnen erbij.
Je hoeft niet perse naar theater om hier te kunnen/willen eten.
Aanrader!
Herman K.
  • Datum van je bezoek: 19 nov. 2015
Vooraf gaande aan een voorstelling in de Stadschouwburg Velsen, heerlijk gegeten bij Bos Kookt. Het spreekwoordelijke huiskamergevoel komt hier letterlijk en figuurlijk tot z'n recht. Genoten van de heerlijke hertenbiefstuk met friet en salade en ijs met slagroom toe. Leuke bediening en zeker een adres om terug te komen.
Peter M.
  • Datum van je bezoek: 18 mrt. 2015
Via Social Deal kwamen wij terecht bij Bos Kookt. Wat retro inrichting (een soort huiskamer) en een beetje gehorig. Beperkte kaart met 4 voor- 4 hoofd- en 4 nagerechten. Maar....er wordt uitstekend gekookt. Geen culinaire hoogstandjes maar eerlijk eten. Wij kozen voor garnalenkroketjes, gamba's, sliptong en crème brulee. We hebben hier heerlijk gegeten voor een extreem lage prijs. Voor de kwaliteit gaan we graag terug, vanwege de beperkte gerechtenkeuze stellen wij dit nog even uit. Een beperkte kaart heeft z'n voordelen (vers en prijs) maar ook ook nadelen.
Marije B.
  • Datum van je bezoek: 26 feb. 2015
Met Social deal heerlijk gegeten bij Bos Kookt. De kaart was wel heel erg klein en dat nodigt ons (nog) niet uit tot een herhaal bezoek (je kan op de website ook niet de kaart inzien). Bij de voorgerechten was er jammer genoeg geen vlees keuze maar de geitenkaas en gamba's smaakte heerlijk. Bij de hoofdgerechten wel een beetje jammer dat de mayo in een lelijk plastic bakje zit maar wederom erg lekker. Heerlijke grote portie slibtongen!!!!
Bediening zeer vriendelijk wel wat onervaren/onzeker.
Jammer dat om 20.00 als de Schouwburg aan de overkant begint het restaurant leegloopt. Toen viel het ook gelijk op dat er geen muziek aan stond en was het wel heel erg stil.
Overall een dikke voldoende!
Klaas N.
  • Datum van je bezoek: 21 feb. 2015
Afgelopen zaterdag (21 februari 2015) bij Bos Kookt heerlijk met een Social Deal gegeten. De inrichting van het restaurant is gezellig retro, met elementen die sterk aan de jaren 60 en 70 deden denken. Zo hingen aan een achterwand posters van o.a. The Doors en stonden er op een vensterbank bronzen? kaarsenstandaards en theepotjes. Het restaurant lijkt zich daarom vooral op de wat ouderen te willen richten. Dat is een volstrekt logische keuze, want het pand is pal tegenover de Stadsschouwburg Velsen gelegen. Waarschijnlijk zijn het toch doorgaans wat oudere mensen die naar de schouwburg komen. De combinatie van een heerlijk avondje uit met een lekker diner vooraf, ligt dan voor de hand.
We hadden een vrije keuze van de kaart. Hoewel deze kaart beperkt is, hadden mijn partner en ik voldoende mogelijkheden om tot een lekkere keuze te komen.
Het voorgerecht van mijn partner bestond uit gamba’s met brood. Op mijn vraag hoe ze smaakten, antwoordde ze slechts met een knik. Dit betekent dat ze geniet en dat dus de gamba’s zeer gewaardeerd werden. Zelf koos ik de geitenkaassalade als vooraf. Die salade was buitengewoon lekker: heerlijk warme en zoete geitenkaas (honing) met o.a. zeer verse cherrytomaatjes, rucola, walnoten en pijnboompitjes. Mijn partner liet dit gerecht vergezellen van een lekkere zoete witte wijn en ik koos voor een voor mij nieuw Belgisch donker biertje. Daar moet ik kennelijk nog aan wennen, want de eerste kennismaking hiermee moet ik nog op me laten inwerken.
Voor het hoofdgerecht koos mijn vriendin sliptong, die bestond uit 3 verrukkelijke exemplaren, althans als je van vis houdt zoals zij. Zelf ga ik met een grote boog om alles wat zich in het water ophoudt heen. Daarom koos ik voor de kogelbiefstuk. Deze was precies goed medium gebakken: een mooi stuk sappig rosé gebraden vlees in een port? jus. Slechts een heel klein minpuntje valt hierbij op te merken: een minuscuul stukje viel moeilijk te snijden door een verwaarloosbaar klein stukje witte pees waarschijnlijk. Daarbij kregen mijn vriendin en ik een schaaltje met verse groenten en knapperige, goudbruin gebakken frieten. Helemaal goed dus. Mijn vriendin liet zich hierbij nog een wijntje goed smaken en ik koos dit keer voor een lekkere Westmalle Tripel, waar ik vertrouwd mee ben. Sowieso ben ik als bierliefhebber blij dat steeds meer restaurateurs het belang van speciale bieren gaan in zien.
Tot slot het nagerecht: mijn vriendin ging voor een taartje van chocola. Hierbij kreeg ze een flinke dot slagroom. Oeps, we waren vergeten te vermelden dat zij niet van slagroom houdt. Niet getreurd, deze jongen weet wel raad met slagroom. Daarom de slagroom van haar bordje overgelepeld naar dat van mij, waarop zich een lekker stuk citroenmerengue met een bolletje meloenijs bevond. Ik was hier dus de grote winnaar, want ik ben dol op slagroom. We sloten de avond af met verse muntthee.
Rest mij nog op te merken dat ik het verbluffend knap vind hoe slechts één meisje in de bediening het klaarspeelde om iedereen keurig op tijd van de gerechten en drankjes te voorzien. Alles ging haar ogenschijnlijk moeiteloos af. Mijn complimenten daarvoor.
Uit-eten-gegaan .
  • Datum van je bezoek: 15 jan. 2015
Wat een heerlijk restaurant. Gemoedelijke sfeer en heerlijke gerechten. Wij hebben er nu drie keer gegeten (gezin met 4 kinderen) en in alle drie de gevallen is ons dit fantastisch bevallen. Mijn vrouw heeft o.a. de tournedos gegeten. Een aanrader!!! Heerlijk mals en smelt op de tong. Ikzelf hou het simpel en neem iedere keer de slibtong (gewoon 4 dikke slibtongen en niet drie dunne) . Maar ja wat wil je anders in IJmuiden.
De nagerechten zijn fantastisch. Het zelfgemaakte chocoladetaartje of de citroen merengue taart zijn heerlijk (nog lekkerder dan het ijs). Waarom verder zoeken als zo'n fijn restaurant om de hoek is.
  • Datum van je bezoek: 26 dec. 2014
Moet ik dan maar weer een recensie schrijven ?

Dit jaar voor de 2de opeenvolgende keer een kerstdiner gedaan in het knusse, intieme restaurant van "Mr. Hans Bush".
Het was weer een voltreffer met alle gangen, die met elkaar in evenwicht waren.
Ook weer twee andere gezelschappen gezien, die er vorig jaar ook waren. We worden zo een beetje kennissen als 't zo doorgaat.

Wat ons betreft, komen we volgend jaar weer (en natuurlijk tussendoor ook wanneer we tijd hebben om regulier a la carte te dineren).
Voor mensen buiten IJmuiden, neem die afslag eens naar IJmuiden en kom bij Bos langs, zo nodig i.c.m. een bezoek aan de prachtige duinen/sluizen/pieren van IJmuiden of de Stadsschouwburg 10 meter van Bos.
  • Datum van je bezoek: 26 dec. 2013
Bos Kookt zeker & dat doet ie enorm goed.
Nooit geweten, dat de beste eetgelegenheden gewoon in je eigen buurt zijn; in het verleden altijd langs gefietst op weg naar school vroeger, toen er nog een Chinees restaurant huisde, daarna kwam Bos Kookt.
Ook daarna reed of fietste ik af en toe voorbij langs dat huiselijk ogende en mysterieuze restaurant.
En anno domini 26-12-2013 gingen we eindelijk hier eens eten & dan meteen een kerstdiner, een vuurdoop dus :-).

Laat ik proberen kort te zijn over de gerechten; 10-en geef ik bijna nooit, maar dit kerstdiner klopte gewoon helemaal (& de bediening ook):

1 - Uitgebalanceerd en bij elkaar passend
2 - Elegante en niet alledaagse smaken; de Rennies waren ook niet nodig by the way
3 - Alles op de juiste temperatuur naar onze smaak
4 - Tijd tussen de verschillende gangen was gewoon goed.
5 - Wijnen goed
6 - Dessert was heerlijk (het doorstond o.a. mijn 'spuitslagroom uit een busje" criterium" :-) ).

Jonge meid /jongedame in bediening zeer kundig, attent, sympathiek en verstond haar vak.

Decor is warm en eenvoudig, niet teveel poeha. Juist door deze passende eenvoud straalde 't klasse en knusheid uit, zoals -twee recenties voor mij- Karin 1 t/m 8 het in haar recensie ook verwoord heeft.
Aangezien we een baby hadden, konden we niet te lang blijven plakken, maar voldaan en tevreden gingen we naar huis.

We weten nu al -als er niets tussen komt natuurlijk- waar we volgend jaar 't Kerstdiner gaan doen.
Aan de financiele crisis zal 't niet liggen, want de economie schijnt volgens onze sprookjesvertellers in 't Binnenhof weer langzaam de goede kant op te gaan.
Marcel Z.
  • Datum van je bezoek: 4 dec. 2013
Bos is eenvoudig ingericht, maar gezellig. De overzichtelijke menukaart bood klassieke seizoensgebonden gerechten met internationale invalshoeken. Gestart met een trio van kroketten: een gevarieerd smaakpalet. Daarna een hertebiefstuk: mooi rood, groot stuk, krachtige saus, overheerlijke puree. Ook de biefstuk stroganoff en de lamsbout werden door disgenoten prima gewaardeerd. Toetjes waren prima. Gastvrijheid top, vriendelijk voor ons en de twee grote honden. Prima avond!
Karin W.
  • Datum van je bezoek: 24 okt. 2013
Vanavond een personeelsuitje met 24 mensen gegeten bij dit charmante restaurant. Op een of andere manier straalt het iets knus en huiselijks uit maar ook klasse. Heerlijke gerechten, genoeg te kiezen en de bediening verliep vlot en aangenaam. Zeker voor herhaling vatbaar en een aanrader. En het ligt tegenover de schouwburg dus helemaal ideaal. We gingen hierna ook nog daar namelijk heen en er werd prima met de tijd rekening gehouden.
Kattenbabbels .
  • Datum van je bezoek: 22 mrt. 2013
Bos kookt is momenteel mijn favoriete restaurant! Het eten is altijd uitstekend en de kaart wordt regelmatig veranderd. Ook vegetariërs komen hier aan hun trekken!
De sfeer is informeel en vaak komt kok / eigenaar Hans zxelf ook nog even een praatje maken aan de tafel en vragen of er nog wensen zijn. De inrichting is wat eenvoudig maar dat valt geheel niet op in dit kleine restaurant. Zelfs al het vol is hou je een gevoel van beslotenheid en privacy. Zomers kun je er ook heerlijk buiten zitten.
Ik blijf hier terugkomen, al was het maar voor één ding; het cheesecake-dessert is werkelijk hémels ...
Buits .
  • Datum van je bezoek: 15 feb. 2013
Vrijdag avond geen zin om te koken, dus eropuit. Bos Kookt is niet ver, en we waren er al vaak langs gelopen. Het was niet druk, maar we hebben heerlijk gegeten, eerst een lekkere salade met garnalenkroketten, goede dressing en lekker vers. Daarna een tournedos, heerlijk mals en een iets te melige kaasfondue die wel goed van smaak was. Lekkere wijn karafje water zoals het hoort en een goede klassieke dame blanche toe. de rekening was vriendelijk en de bediening excellent!
Hans H.
  • Datum van je bezoek: 11 dec. 2012
Hier met 4 personen gegeten, alle 4 absoluut lekker en smakelijk gegeten. De prijs maakt de verwachtingen echter wel iets hoger. De knoflookgarnalen waren heel lekker, 3 hadden de wildzwijn paté die goed was, echter de toast erbij kon ons alle 3 niet bekoren. Ook de scholfilet was uitstekend en de hertenbiefstuk was prima en prachtig gebakken, de enige bijlage bestond echter uit en zuurkoolstamp, waar de aardappels overheerste. De Dame Blanche was zoals hij hoort en de huiswijn ook prima. Zullen het zeker met een combi schouwburg bezoek, nog eens proberen.