Bordewijk

Service8/10
Decor7,4/10
Veurproever . Gastronoom (11 recensies) 9,8 /10
  • Datum van je bezoek: 16 jul. 2016
Het is net of Wil Demandt de afgelopen tijd nóg beter is gaan koken. Wat blijft is de ambachtelijkheid, de pure ingredienten, de warsheid van geknoei met schuimpjes en prutjes en de gulheid van zijn keuken en gastheerschap. Maar het is daarboven nog wat subtieler geworden dan het vroeger was. We aten een voorgerecht van zelfgemaakte osseworst, prei met truffel en eigen pekelvlees in combinatie met krokant gebakken hersentjes, een echt Bordewijk gerecht. Daarna wilde palingfilet met een doperwtjes soepje, ideale combinatie. En de barbarie eend met tuinboontjes was uiteraard perfect van cuisson en smaak. Erbij een uitstekende en schappelijk geprijsde Chablis van Dauvissat en daarna een heerlijke rode Givry. Een mooie kaasselectie, het dessert van rood fruit en de attente bediening en professionele service maakten het geheel áf. Onvergetelijke avonden, genieten!
Erik J. Gastronoom (53 recensies) 8,3 /10
  • Datum van je bezoek: 26 mrt. 2016
Voor het eerst ging de familie Schlemmer gevierlijk bij Bordewijk eten. We waren hier eerder geweest, mevrouw Schlemmer en ik; voor het eerst 17 jaar geleden en tussendoor nog een paar keer.
Het viel ons op dat de goede dingen (Wil Demandt die zijn prachtige menu opnoemt en de Bressekip aan tafel verdeelt, het heerlijke eten) eigenlijk onveranderd waren, als ook de minder goede dingen (slechte akoestiek, waardoor het volle restaurant heel rumoerig is).
De heren Schlemmer namen elk een menu (4- en 5-gangen: voor- tussen- hoofd- en nagerecht al of niet met een kaasgang) en de dames bestelden a la carte (voor- hoofd- en nagerecht). Dat zorgde voor wat wachten voor de dames. Het eten was uitstekend (nooit zulke lekkere bloedworst gegeten, zelden zo'n fijne rode poon gehad); er was niets dat me niet smaakte of maar een beetje tegenviel. Water en brood werden voortdurend aangevuld, het aansnijden van de kip (die met een bakje prachtige kippenragout kwam) de kaastrolley, en de snoeperijtjes bij de koffie maakten het feestje compleet. Top.
Dennis P. Gastronoom (22 recensies) 8,8 /10
  • Datum van je bezoek: 17 mrt. 2016
Veel te lang geleden dat ik hier at.... helaas weet je zoiets pas weer echt zeker als je er weer eens zit. Gewoon voor het menu gegaan en dat was heerlijk. Er waren zelf gerechtjes (worstjes van krab) bij die zo lekker waren... enfin, er was aan het einde van de avond nog iets 'over' dus we hadden geluk. En waarom zaten we er tot het einde...? Uiteraard vanwege het heerlijke eten, de geweldige wijnen, de sfeer, de bediening maar toch ook vanwege de heerlijke stoelen, best heel belangrijk. Tot snel.
HANS G. Gastronoom (15 recensies) 8 /10
  • Datum van je bezoek: 21 jan. 2016
Afgelopen donderdag hebben we met drie personen gegeten. Het was al weer een tijdje geleden maar hete eten blijft onveranderd van zeer behoorlijk niveau. We hebben alle drie het vijfgangen-menu genomen. Als gezegd mooie gerechten, mooi gepresenteerd en een prima keus van de kaastrolley.
Wat mij wel van hart moet is dat de bediening stukken beter kan. Er kwam een mevrouw (ik gok een stagiair) die nogal ongeinteresseerd de borden serveerde en er verder geen woord aan vuil maakte. Blijkbaar moet je bij Bordewijk het menu goed onthouden, ze vertellen het maar een keer.
Over het lawaai is nu genoeg gezegd, het blijft een minpuntje.
Jan V. Gastronoom (46 recensies) 8 /10
  • Datum van je bezoek: 13 jan. 2016
Eindelijk weer eens naar Bordewijk, oude bekende sinds 25 jaar. Altijd heerlijk gegeten en dat was deze keer weer een puur genot. Maître d' nog altijd even vriendelijk.
Als voorgerecht 3 kleine - iets te zacht gegaarde - langoustines met mayonaise van noordzeekrab, wel een goede smaak. Als tussengerecht rode mul met een heerlijk krokant velletje, geen enkele graat, wat bij rode mul niet evident is. Ook de jonge reebok met paddestoelen, pompoenpuree en sauce grand veneur was erg lekker. Subtiel nagerechtje op basis sinaasappel, witte chocolade en grapefruitsalade. En mijn god wat een heerlijke Pouilly Fuissé 2009 van Domaine Barraud, zelfs met de reebok goed te combineren. En zeer redelijke prijs, vermoedelijk slechts ongeveer 2,5x over de kop, waar gebeurt dit nog in NL, met het gebruikelijke wijn-5x-over-de-kop beleid?
Samenvattend: Bordewijk slaagt erin om de kwaliteit decadenlang zeer hoog te houden. Maar... waarom wordt aan het vreselijk decor niets veranderd? Misschien zou dan tegelijk ook aan de akoestiek iets verbeterd kunnen worden? Dit tempert het enthousiasme om er over een paar maanden weer eens heen te gaan.
Rob V. Gastronoom (37 recensies) 9,3 /10
  • Datum van je bezoek: 12 jan. 2016
Een koude en druilerige avond aan de Noordermarkt. Na een blik op het menu was de kou in een klap uit de lucht. We kozen à la carte voor een paar klassiekers uit het Bordewijk winterrepertoire. Vooraf een ‘Minute van zeebaars met warme aardappel- en kokkelsalade met zwarte truffel’ en voor mijn tafelgenoot de ‘Kalfstong met foie gras, brandade kroketjes en gemarineerde pompoen’. Wat een feest! Over de keuze van het hoofdgerecht hebben we lang getwijfeld: Romeinse ossenstaarten, de Choucroute van vis of de kip uit Bresse voor twee personen? We kozen voor het laatste. Een prachtige kip, op het bord vergezeld van een van dezelfde kip gemaakt pasteitje en krokante kooltjes. Over de kip werd wintertruffel uit Umbrië geraspt. De kip precies goed gegaard en rijk van smaak. In het glas een rode Bandol om het Mediterrane winterfeest compleet te maken. De uitnodigende kazen op de trolley lieten we aan ons voorbijgaan. We hebben onwaarschijnlijk lekker gegeten, werden professioneel en als altijd vriendelijk bediend en de prijs van het gebodene mag er zijn, maar dat is zo’n smulpartij alleszins waard. Dit is al 30 jaar onveranderd dé plek voor lekkerbekken in Amsterdam!
Petervanijzendoorn . Bourgondiër (2 recensies) 10 /10
  • Datum van je bezoek: 16 dec. 2015
Ik kom nu al 17 jaar in Bordewijk en heb nog nooit een recensie over dit restaurant geschreven en doe dat nu graag. Het eten is mi uniek goed en per gerecht wordt er naar perfectie gestreefd. De inrichting is 30 jaar oud en heeft de test van de tijd doorstaan, orgineel en bijzonder. De bediening is naar mij als vaste gast altijd bijzonder vriendelijk en professioneel. Als je niet bij Bordewijk gegeten hebt dan mis je werkelijk een unieke ervaring, ik raad het iedereen aan
YannickM . Gastronoom (10 recensies) 7,5 /10
  • Datum van je bezoek: 11 nov. 2015
Decennialang het kompas geweest in mijn gastronomisch besef. Uit eer voor Wil een ruim voldoende, is de essentie er wel vanaf. Mooi patrijsje en fijne rilletes, maar al het andere mist de umpf. Klassieke wijnkaart, maar niets nieuws. Tutjes in de bediening. Tja...
Marga707 . 1e beoordeling (1 recensie) 6,5 /10
  • Datum van je bezoek: 23 okt. 2015
Gerechten zijn mooi opgemaakt, combinaties van fijne ingrediënten. Vooraf aangegeven dat er een allergie was voor week- en schelpdieren met het verzoek daar iets anders voor in de plaats te geven. Van het gerecht werden deze weggehaald echter daar werd niets anders voor in de plaats gegeven. Advies over wijn gevraagd, geserveerd werden twee flessen van bijna 70 euro. Naar onze smaak had het gepaster geweest als dit was aangegeven en er een akkoord voor was gevraagd. Een aantal mensen in de bediening serveert afstandelijk - niet gericht op het maken van contact. Het liet op sommige momenten ook lang op zich wachten. Het was een gezellige avond in goed gezelschap. Prijs kwaliteit verhouding vonden wij scheef.
Henk_kuipers . Gastronoom (15 recensies) 7,3 /10
  • Datum van je bezoek: 17 okt. 2015
Bordewijk was ons aanbevolen als lekker en interessant. Onze gevoelens waren toch wel wat wisselend. Afgelopen zaterdag met 4 mensen hier gegeven, zaak zat vol. Lekkere en mooie gerechten, niet erg verrassend, mooi opgemaakt. We waren al gewaarschuwd voor de entourage, die vond ik echter wel grappig: een soort retro avant la letre. Maar de bediening is wel opmerkelijk. Niet warm of gastvrij, lijken alleen gericht op efficient bezig zijn. Maar ook slordig. Glazen blijven staan (gebruikte) maar ook de wijnglazen voor rood, terwijl wij aangeven alleen wit te zullen drinken. 4 personen aan tafel gehad, niet een die heeft gevraagd of alles naar wens was. Kortom, voor het eten zeker nog eens terug, voor de bediening niet. Jammer
Pallas23 . Gastronoom (28 recensies) 7 /10
  • Datum van je bezoek: 17 sep. 2015
Op een donderdagavond konden we zomaar zonder reservering hier terecht. Het was al later op de avond en we kwamen terecht vlakbij de deur, dat dan weer wel. Dat tochtte nogal, maar aan de andere kant hadden we op die plek minder last van de nog steeds slechte akoestiek. Het driegangenmenu had als hoofdgerecht zwijn en omdat ik dat de vorige keer daar ook al gegeten had, wilde mijn Franse gast en ik daar graag iets anders voor. Dat werd vis. Eerst het voorgerecht, iets met kreeft en heilbot, niets op aan te merken. Het hoofdgerecht leek daar bijna een tweede portie van, behalve dat het warm was. Tja, de kok is meer een vleesman dan een visman, vind ik. En zeker geen toetjesman. Het dessert was vooral zoet en smaakte naar jam. De wijn, een fles Pouilly Fumé, was aan de prijs, maar dat verwacht je hier. De bediening was vriendelijk, maar maakte onervaren indruk. Al met al was de avond in elk aspect wat rommelig. Bordewijk lijkt inmiddels links en rechts allang ingehaald door betere restaurants. Locatie aan de Noordermarkt blijft natuurlijk een groot plusplunt
Peter V. Bourgondiër (4 recensies) 8,3 /10
  • Datum van je bezoek: 2 sep. 2015
Blijft geweldig om in deze entourage, deze kwaliteit van uiteten te beleven. Aandacht voor alles, van het pakje boter bij het brood tot aan de zeer speciale kaastafel. Heer Bordewijk laat zich niet leiden door wat andere vinden, maar struint het hele land af voor wat hij wil serveren. Nog 100jaar doorgaan!
Cas20 . Bourgondiër (4 recensies) 7,8 /10
  • Datum van je bezoek: 27 mrt. 2015
Na lange tijd bij Bordewijk gegeten. En opnieuw een hele fijne ervaring. Voorgerechten van Langoustine en coquille waren een traktatie. Onze respectievelijke hoofdgerechten van Griet en
côte de boeuf waren heerlijk van smaak en plaatjes om te zien. In combinatie met de bijpassende wijnen hadden we een fantastische avond.
Henk D. Gastronoom (56 recensies) 9,3 /10
  • Datum van je bezoek: 12 mrt. 2015
Gelukkig mochten we weer eens naar Bordewijk. Met een groepje van vijf is het perfect, je zit dicht genoeg bij elkaar om rustig te praten, de stoelen zijn perfect en de tafel is comfortabel. Het menu werd door mijn (hoteleigenaars) gasten zeer op prijs gesteld en naarmate de gangen doorkwamen werd de waardering steeds hoger. Er was prachtig mals vlees, de beste visjes ooit, heel veel whisky en prima wijn. De bediening zoals het hoort: vriendelijk, persoonlijk en niet te amicaal: perfect.
In deze kalme ambience van professionaliteit gaan goede gesprekken en rustig genieten van het mooie eten gemakkelijk hand in hand; dat is waar de beste restaurants voor bestaan. Wil Demand en team, dank je wel en tot ziens.
Lucia D. Gastronoom (41 recensies) 9,3 /10
  • Datum van je bezoek: 11 nov. 2014
Oh wat was het weer lekker bij Bordewijk. De tweede keer dat we er waren. Raar dat het niet vaker is gebeurd. Het blijft altijd een bijzonder aankomen bij het restaurant: van buiten naar binnen kijkend ziet het er niet gezellig uit. Dat verandert als je, lekker zittend, van binnen naar buiten kijkt, via de wijnranken voor het raam.
En wat een mooie smaken. Dat kan niet anders dan met liefde zijn gemaakt.
Na wat brood, boter en amuse met lekkere paté, volgde de voorgerechten een sepia a la plancha die prachtig van smaak was, evenals mijn prachtig opgemaakte voorgerecht.
We vervolgden met een hoofdgerecht met bij de een hoofdrol voor côte de boeuf en bij de ander voor niertjes. Uitermate genieten weer. De wijnen waren precies goed bij de gerechten.
De bediening was attent en vriendelijk. We gaan nu maar eens wat sneller terugkomen.
Benjamin R. Fijnproever (5 recensies) 8,5 /10
  • Datum van je bezoek: 31 okt. 2014
Na jaren weer eens gegeten bij Bordewijk. Het interieur is nauwelijks veranderd, de golvende platen tegen de muren blijven een 'acquired taste'. Ook de akoestiek blijft vrij dramatisch. Maar... het eten, dat je als boers Frans met een kleine chique twist zou kunnen omschrijven, is nog steeds van hoog niveau! Het voorgerecht, een salade met konijnmedaillons, had wat mij betreft met iets minder groen afgekund, en het gepocheerde ei was misschien net iets te veel van het goede, maar de côte de beouf met béarnaisesaus, een gerecht dat volgens mij nooit van de kaart is verdwenen, was nog even heerlijk als ik me herinner van vorige bezoeken. Prachtig vlees, heerlijk bereid. Het taartje met kwetsen en bitterkoekjesijs was een van de allerlekkerste nagerechten die ik de afgelopen jaren waar dan ook heb gegeten. Verrukkelijk!! Ook de wijn, een mooie volle Franse rode uit de Collioure, was een schot in de roos. Verder attente en deskundige bediening. Een avond Bordewijk is misschien aan de prijzige kant, maar het eten is/blijft top.
Gabi L. Gastronoom (45 recensies) 7,5 /10
  • Datum van je bezoek: 6 sep. 2014
Hartelijke ontvangst en een goed begin met amuse van varkensvlees in zure zult met een hapje knolselderijsalade. Op verzoek kraanwater gekregen naast de witte huiswijn die precies op temperatuur was en niet ijskoud, zoals zo vaak. Van het voorgerecht uit het weekmenu viel het hoofdingrediënt, de witte tonijn, tegen. Het was een vrij smakeloos hompje visvlees, in een verder smakelijk garnituur. De jonge, zeer malse eend werd in een heerlijke, krachtige saus met o.a. salie geserveerd. De aankleding was verder wat sober met een hapje puree en groente. De aangekondigde pompoen ontbrak. De aanbevolen Gigondas was geweldig! 3 van de 4 kazen waren goed maar niet heel bijzonder en eentje was zelfs droog en smakeloos. Het dessert van mirabellen viel tegen. Ze hadden zelf weinig smaak en ook de rest maakte weinig indruk.
De bediening was overwegend zeer vriendelijk en vakkundig. Wat ons onaangenaam verraste was de reactie van een van hen op mijn geuite teleurstelling dat een aantal gerechten die op de website staan niet op de kaart stonden en ook niet verkrijgbaar waren. " Dat vinden wij niet belangrijk." Zet dan geen menu op de website. " Ach, de jongere collega's willen dat." Verbijsterend. En daarom geen 8 voor de service.
Over het decor is al genoeg gezegd: daarvoor ga je niet naar Bordewijk. Wij vonden de stoelen overigens wel lekker zitten.
Alles bij elkaar toch geen geweldige avond, voor €250 met 3 personen, waarvan 2 het menu hadden.
HendrikvanVliet . Bourgondiër (4 recensies) 8,5 /10
  • Datum van je bezoek: 22 aug. 2014
Sober decor, vriendelijke staf (beetje onzeker soms nog) en SUBLIEM ETEN.
Ik ben erg verwend, maar heb nergens in Amsterdam zo'n goede cote de bouf gegeten.

Menu van de dag altijd naar het seizoen. De liefde voor de kookkunst proef je in iedere hap.

TOP!
Bill M. Gastronoom (64 recensies) 7,5 /10
  • Datum van je bezoek: 9 jul. 2014
Het 3-gangen menu a 39,50 was in orde maar niet uitstekend. De zalm in het voorgerecht was rauw, geen doorkomen aan - maar dat werd door de keuken rechtgezet. Hoofd was eend, vrij fantasieloos bereid. Prijs / kwaliteit verhouding dus niet helemaal in evenwicht. Bediening attent en deskundig, en aan de akoestiek is ook wat gedaan zodat je elkaar beter kan verstaan.
Tom S. Gastronoom (61 recensies) 8,8 /10
  • Datum van je bezoek: 18 jun. 2014
Indien ik de website wil openen van Bordewijk krijg ik helaas nog steeds een viruswaarschuwing.
Op basis van de IENS recensies hebben wij bij Bordewijk voor het diner gereserveerd.
Wat een aparte zaak; alsof je in de tijd wordt teruggezet. Het goede van weleer.
Van de inrichting moet je houden, maar wij konden het zeer waarderen. Ook al zitten de stoelen niet zo comfortabel.
De chef zelf komt aan tafel uiteenzetten wat hij allemaal te bieden heeft. Waar zie je dat nog?
Wat ons betreft had hij later nog wel eens langs mogen komen.
De bediening is van geen flauwekul en weet exact waar zij zich mee bezig zijn.
Van het eten hebben wij bijzonder genoten. Vooral de sauzen waren voortreffelijk. Zeker niet uit pakjes of bij de groothandel ingekocht.
Als we weer in Amsterdam zijn dan gaan we graag weer eens langs.