Bord'Eau (Hotel De L'Europe Amsterdam)

Nieuwe Doelenstraat 2-14 1012 AC Amsterdam Nederland Kaart
31-205311705

Over het restaurant Bord'Eau (Hotel De L'Europe Amsterdam)

Bord’Eau Restaurant Gastronomique is het met twee Michelinsterren bekroonde fine dining restaurant van De L’Europe, gelegen in het hart van Amsterdam. Met respect voor de seizoenen worden pure, verfijnde ingrediënten gepaard met de meest exclusieve wijnen vanuit de hele wereld en wordt er een ware smaakbeleving gecreëerd. Direct gelegen aan de Amstel met schitterend uitzicht over de bruisende binnenstad, beschikt Bord’Eau Restaurant Gastronomique over het juiste decor en de persoonlijke service voor een unieke ervaring waar gasten nog lang van zullen genieten.

Omringd door de wanden gevuld met de meest exclusieve wijnen, beschikt Bord’Eau Restaurant Gastronomique over een luxe privéruimte geschikt voor maximaal 12 personen voor besloten of zakelijke diners.

Voor een spannende culinaire avondvulling ben je bij Bord’Eau aan het juiste adres. In het luxe hotel de L’Europe drink je exclusieve wijnen en geniet je van de meest verfijnde ingrediënten. Het jonge team probeert constant de gasten uit te dagen met nieuwe gerechten.

Meer informatie over restaurant Bord'Eau (Hotel De L'Europe Amsterdam)

• : Parkeerplaats & valet parking

Lunch wordt geserveerd van 12:00 – 14:30 uur op dinsdag t/m vrijdag
Diner wordt geserveerd van 18:30 – 22:30 uur op dinsdag t/m zaterdag
Bord’Eau Restaurant Gastronomique is gesloten op zondag en maandag

Uitmuntend
9,2
9,3
9,1

Jouw recensie over het restaurant Bord'Eau (Hotel De L'Europe Amsterdam)

annettejankees W.
  • Datum van je bezoek: 7 okt. 2017
Perfecte ambiance, tafel met uitzicht op de Munt en het water.
Voortreffelijke bediening (hoffelijk, kundig en aardig) en heerlijk, bijzonder eten.
Anne H.
  • Datum van je bezoek: 25 aug. 2017
Een super restaurant. Alles klopt.
Roozendaal2 .
  • Datum van je bezoek: 16 aug. 2017
Alles was tot in de puntjes perfect. Grote complimenten voor de keuken! En zeker niet de minste bediening. Dit restaurant begrijpt hoe het werkt!
Peter V.
  • Datum van je bezoek: 7 jul. 2017
Buitengewoon goed gegeten/prijs stevig en bediening mag iets soepeler.Kon geen lachje af.Verder absolute toplocatie.
Nick R.
  • Datum van je bezoek: 30 jun. 2017
Het eten was goed, alleen alles had safe smaken. Van mij had het iets uitdagender gemogen, dit zag je wel een beetje bij de amuses. Zeer vriendelijke en Goede bediening! Daarbij ziet t er prachtig uit.
Catharina Debora S.
  • Datum van je bezoek: 10 jun. 2017
Een absoluut magische avond gehad bij Bord'eau. Wij kwamen een eerste baan en een huis vieren en hrebben uitgepakt met het menu Bord'eau en wijnen uitgekozen uit de ´Wijnbijbel' van Bord'eau. Onze (hoge) verwachtingen werden ruim overtroffen.
De amuses waren een feest op zich. De creme van zee-egel en oester waren fantastisch. De chef heeft de essentie van het dier weten te 'vangen' en tot een hoogtepunt weten te brengen. Al voordat het ´echte' diner kon beginnen wisten wij het al: dit is hét! DIT is mooi eten...
tijn K.
  • Datum van je bezoek: 10 jun. 2017
ik vond de bediening een beetje slecht het kon beter het vlees was een beetje aangebrand daar moet je goed op letten dan is het beter.
Ad W.
  • Datum van je bezoek: 30 apr. 2017
Weer geboekt bij een van onze top favorieten in Amsterdam voor een aantrekkelijk geprijsd lunchmenu. Na een klein probleempje met de tram (we waren in de verkeerde gestapt, o,o) toch nog netjes op tijd bij het restaurant. We kregen weer een fijne tafel aan het raam met uitzicht over de gracht op de munttoren, prima!
Daphne Oudshoorn, inmiddels doorgegroeid naar sommelière, had een heerlijk witte wijn geselecteerd voor het aperitief. Fris Australische wit gemaakt van Sauvignon en Semillon die uitstekend beviel. We starten met een “crème” van zee-egel, eigenlijk meer een bouillon met verfijnde ziltige smaak, heerlijk.

Verder met een amuse kwartet keurig gepresenteerd op wit porselein. Een Zeeuwse mossel gelakt met een jus van citroengras met ernaast een gelei van dille en calamansi, heel verfijnd.
Grijze garnalen gedresseerd op een rolletje remoulade van knolselderie en mierikswortel. De ziltigheid van de garnaal combineerde verrassend mooi met de krachtige toets van de mierikswortel.
Een “sofferito” van scheermes met een vleugje pernod afgedekt met een schuimige saus van mandarijn, heel speciaal.
Als laatste een schuimige jus van kokkels gebonden met “liaison” van oester. Heerlijke ziltigheid die tot het laatste druppeltje werd opgelepeld.

De wijnbijbel mochten we even inkijken. Een indrukwekkend boek met de meest exclusieve wijnen. Verschillende bladzijden vol met exclusieve champagnes van gerenommeerde huizen. Zelfs twee bladzijden vol met de wijnen van slechts een wijnhuis uit de bourgogne. Daar hangen natuurlijk ook serieuze prijskaartjes aan.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd. Een Oostenrijkse TO 2013 van het huis Velich een blend van Chardonnay, Sauvignon en Welschriesling. Een rijke neus met tonen van geel fruit, in de mond complex en verfijnd met een vleugje hout. Uit de keuken een dikke langoustinestaart in eendenvet gegaard, in een heerlijke saus met vleugje mokka. Aan tafel bedekt met dun geschaafde bonito vlokken die (vanwege de warme opstijgende lucht) een beetje dansten op de langoustine. De langoustine was prima gegaard, wel ging de pure delicate smaak een beetje verloren door de smaak van de vlokken welke hem die hem een bite gaven. De wijn combineerde prima. Niet te min een heerlijk eindresultaat. (9.5)

Voor het pièce was een heerlijke rode geselecteerd van het gerenommeerde domein Gaja. De Sito Moresco 2013 gemaakt van Nebbiolo die door toevoeging van Cabernet en Merlot is geperfectioneerd. Heerlijk rood fruit, verfijnd met een zijde zachte afdronk, toppie. Op het bord een keurige medaillon van lamszadel omwikkeld met een dun laagje vet om hem wat hoger op smaak te brengen (voor liefhebbers). Het garnituur was verrassend licht met de producten uit de leefomgeving van het Texels lam. Zilte groentjes in een daslookjus en kokkels in een gelei van eigen vocht. Aan tafel afgewerkt met een hele pure eigen jus. De cuisson van het lam was zeer goed, zelf eet ik hem het liefst zonder het jasje waardoor de smaak verfijnder is. Hierdoor mooiere aansluiting met de delicate smaakjes van het garnituur. De wijn vulde het gerecht aan met zijn heerlijke zuren en prachtig aroma, genieten! (9,7)

Een wel heel speciale “wijn” (eigenlijk een cider) was geselecteerd voor het foie gerecht. Een Poiré Authentique 2015 van Eric Bordelet (ooit chef in de keuken van L'Arpège Parijs) gemaakt van peren geplukt van bomen van meer dan 200 jaar oud. De toets van peer was herkenbaar in smaak en aroma. De foie werd aan tafel gepresenteerd in de stoommand waarin hij met een melange van zeegroentes was gestoomd. Dit vulde de lucht met het ziltige aroma van de zee, leuk. De foie werd in de keuken aangebakken en gedresseerd in een bouillon van zeegroenten. Erop nog een dunne streep crème van ingelegde pruimen. Hoewel ik al heel vaak foie gegeten heb was dit een combinatie die ik nooit eerder had geproefd. De foie was door het stomen zeer delicaat geworden, de umami toets van de bouillon was hierdoor mooi in balans, evenals de pruim. De wijn was voor de Sommelière een hele moeilijke keuze, ik vond hem zeker geslaagd, complimenten. (9.8)

Als pre dessert het inmiddels wereldberoemde appeltje dat ik nog nooit had gegeten. Het blijft een kunstwerkje om te zien. Als basis een ring van bladerdeeg met hierin bolletjes verse appel en ertussen een toef gezouten karamel. Erop een kroost gemaakt van sorbetijs van granny smith waarin pitjes van pure chocolade. Eromheen een doorzichtig appeltje gemaakt van suiker. Niet alleen mooi maar ook erg lekker. De perencider combineerde hierbij ook goed.

De dessertwijn was een Erbeldinger Huxelrebe spätlese 2015, rijke aroma met tonen van appel en mango en een mooie zuurgraad, in de mond een mooie zoetzuur balans, heerlijk. Uit de keuken een strakke presentatie van berkenblaadjes gedresseerd op bolletjes slagroom met ertussen toefjes gel van berkensap. Aan tafel afgewerkt met een heldere licht gebonden bouillon van berkensap. De blaadjes waren erg verfijnd en mooi luchtig krokant. De bouillon waarin een subtiele rooktoets aanwezig was zorgde voor een mooie smaakbeleving. De wijn maakte het gerecht compleet met zijn heerlijke zuren. Een speciale beleving. (9.7)

Als afsluiter een krachtige espresso met friandise beleving. Ditmaal gepresenteerd van onder een hele grote chocoladeboom die in bloei stond, prachtig.

Bediening was wederom grote klasse absoluut niet stijf en we voelde ons weer volledig in de watten gelegd. Nog een extra complimentje voor Sommelière Daphne Oudshoorn voor haar uitstekende wijnkeuzes.

Prijs-kwaliteitsverhouding vond ik ditmaal weer uitstekend.

Samengevat kan ik stellen dat het weer een speciale beleving was. Gerechten die relatief eenvoudig lijken opgebouwd maar door veel vakmanschap toch in de mond complexiteit bieden. Fijn vond ik de ziltige toets (waar ik van houd) die als rode draad door het gehele menu aanwezig was, de hele mooie begeleiders en de ongedwongen bediening. Dit alles in een fijne en luxe ambiance met mooi uitzicht. Kortom een aanrader voor de fijnproever, wijnliefhebber en luxe eter.
Mike K.
  • Datum van je bezoek: 5 mrt. 2017
Op zaterdagavond 4 maart zijn wij weer eens een hapje wezen eten bij Bord'Eau, het was de zevende keer voor ons. Hoe is het ons deze keer bevallen? Tot op heden hadden wij altijd de ervaring dat de kwaliteit en de verrassing alsmaar bleef stijgen bij ieder volgend bezoek. Aan deze verwachting - ingegeven vooral door de wetenschap dat Bord'Eau graag een derde ster wil - werd helaas niet voldaan, integendeel. Wat zaken op een rijtje:
1. je krijgt nu wel meer amuses, vijf in plaats van twee, maar na de eerste krijg je de volgende vier in een keer voor je neus gezet. Dat doet wat rommelig aan.
2. Vorig jaar hadden we het mergpijpje van aardappel met tartaar van kalf ook al gehad. De verrassing is er dan wel vanaf met zo'n gerechtje en dan moet het wel heel erg lekker zijn... maar dat is het niet. Tikje saai zelfs.
3. ook het appeltje op het einde, dat enkele jaren terug nog - zij het in groter formaat - het dessert zelf was, kwam weer langs.
4. Uitschieters in smaaksensatie waren de langoustine met gedroogde en gerookte tonijn, het rundvlees met de ossenstaart en het dessert met berkenblaadjes. Ook de friandises waren erg mooi en lekker. Voor de rest vonden wij het minder. Spijtig. Het gerechtje met aardappel in truffel was veel te eenvoudig.
5. wat ook vreemd is dat het er op lijkt of al het personeel van vorig jaar is ingeruild. Wij herkenden niemand. Vorig jaar stond er een team dat een topsfeer neerzette en geweldig op elkaar was ingespeeld. De gastheer van weleer bleek ook met de noorderzon vertrokken en die gaf er nog wel net zo'n goede draai aan als de sommelier - destijds - bij La Rive.
6. Over de sommelier of beter het wijnarrangement valt ook wel iets te zeggen. Bedenk, het wijnarrangement kost € 85,- per persoon voor vijf glazen. Mijn vrouw had de bob versie ik de normale. Wat opviel waren de druppeltjes die men voor die prijs inschenkt. Je zou denken, je haalt zes glazen uit een fles, maar deze sommelier tovert er gemakkelijk negen tot tien uit. Dan voel je je voor dat geld toch een beetje bekocht. In het verleden kreeg je een heus glas wijn, nu slechts een bodempje.
7. het tempo is ook zeer omhoog gegaan en dat gaat ten koste van de ambiance. De rust is verdwenen. Bij binnenkomst staat - PATS! - de eerste amuse al voor je neus en in die sneltreinvaart gaat het door tot het dessert.

In zijn algemeenheid kun je zeggen dat op dit niveau alles op het hoogste niveau moet zijn. Echter, bestel je een wit biertje - ik had toevallig geen zin in een bubbeltje vooraf - dan schenkt men daar Wieckse Witte, het kraanwater onder de witte bieren. Waarom wordt dar niet aan gedacht? Gemiste kans. Dit gold evenzo voor de espresso die wij bestelden, een crème-laag was in het geheel niet aanwezig. Op dit niveau had de koffie van onbesproken kwaliteit moeten zijn, nu was die minder van kwaliteit dan bij de eerste de beste kroeg op de hoek.

Samenvattend.
Het WOW gevoel dat wij alle voorgaande keren hadden is verdwenen en dat is spijtig, want daar kom je voor, daar betaal je voor. Gewoonlijk kan het ons niets schelen wat het kost, want je bent een geweldige ervaring rijker.
Komen wij terug? Dat valt nu moeilijk te zeggen.
Adam L.
  • Datum van je bezoek: 25 jan. 2017
Wat een ongelooflijk goed restaurant. Echt alles klopt aan Bord’eau. De kwaliteit van het eten, het uitzicht over de Amsterdamse grachten, de entourage en de werkelijk fantastische bediening. Je hoeft nergens op te wachten, ze combineren formeel met informeel, ze openen de deuren, ze brengen de drank op precies de juiste momenten en ze luisteren naar je wensen. We hebben na het derde gerecht gevraagd of ze in een iets rustiger tempo verder konden gaan waarna er vanaf dat moment een perfecte pauze zat tussen gang 4 en 7. De amuses waren top en creatief (bijv. Hollandse garnaal met perenmousse en verschillende bereidingen van kreeft met gerookte avocado). De wijnen waren heerlijk. De wijn-spijs-combi’s waren nog beter. Culinaire uitschieters waren de overheerlijke schouder van ree, een nog betere rode mul met perfecte rode-mul-saus en de eendenlever. Bij meerdere gangen werden gerechten voorgeschoteld waarbij de proteïne op verschillende manieren gebruikt werd. Het kost wat, tis een behoorlijk duur restaurant, maar ik kan me niet voorstellen dat gastronomie en service op een veel hoger niveau kunnen zijn dan in dit Amsterdamse restaurant.
STEM
juliensaarloos .
  • Datum van je bezoek: 29 dec. 2016
Ik ben hier wezen lunchen voor de 80e verjaardag van mijn Oma.
Wij hebben beide een prachtige middag gehad en ik kom hier zeker terug voor een speciale gelegenheid.

Wij hadden een mooie tafel bij het raam met uitzicht op de Amstel en de Munt.
Pieter J. B.
  • Datum van je bezoek: 15 dec. 2016
Driesterrenlunch aan de waterkant

Wanneer heb je dat nou? Dat je nog zeker twee uur na afloop van de dis nog licht hoofdschuddend rondloopt terugdenkend aan een aantal – excusez le mot – culinaire orgasmes. ‘Wow ...’ mompel ik in mezelf terugdenkend aan die prachtige creatie van runderstaart uit de barbecue met merg en ernaast de meest goddelijke ‘creamy polenta’ ooit, zee-egelcrème met gelei van tarbot, de rode mul gebakken op desembrood en ga zo maar door. Allemaal creaties uit de kelder van Bord 'Eau die ik al langer ken, maar die in de loop der jaren naar driesterrenniveau zijn geëvalueerd. Beter dan dit krijg je het nergens. Hier lunch je als een vorst. Bord ‘Eau is zonder twijfel hét restaurant waar je op driesterrenniveau een voorproefje van de hemel kunt ervaren.

Als je de drie of viergangenlunch bestelt, bedenk dan: je krijgt ook nog vijf feestelijke amuses: crème van zee-egel (zoiets bijzonders!) met gelei van tarbot! Wow!
Zeeuwse mossel, koud gelakt met citroengrasjus en dille-calamansi-crème (een soort kruising tussen de mandarijn en de kumquat, ook bekend als calamondin).
Dan Hollandse garnalen met de beroemde Aziatische XO-saus (post-Ekkebusianus) op basis van garnalen en remoulade van knolselderie met mierikswortel.
Stukjes scheermes met ‘soffritto’ (mooi begrip voor gesmoorde uit met knoflook, vaak het begin van een mooie risotto), gelei van het kookvocht met Pernod en een soort schuimkapje van mandarijn. En tot slot: jus van kokkels met een liaison van Waddenzee-oester.
Ah ... een vernieuwde kennismaking met hun beroemde ‘os à moelle’: tartaar van het Lozere-kalf met een royale theelepel kaviaar. Dat schenkeltje (os) is een uitgeholde en later in bouillon gegaarde aardappel in de vorm van een schenkel, gevuld met kalfstartaar en crème fraîche. Het krokantje in de aardappel (ik meen kleine stukjes krokant gebakken desembrood verstaan te hebben) was nieuw voor mij. Echt weer zo’n verbetering die dit gerechtje nóg interessanter maakt!
Dan de rode mul, gebakken op flinterdun gesneden desembrood van de Parijse bakker uit het 6e Arrondissement Poilâne (eigenlijk een extra huidje met eiwit als ‘lijm’ om de vis te beschermen tegen het meedogenloze geweld van de koekenpan) met een waanzinnig lekkere ‘jus à bécasse’ gemaakt van in stukjes gehakte mul (exclusief de ogen), cognac, venkel, kippenbouillon en onder meer de lever van de mul en dat zorgt voor een unieke smaak. Op dat gebakken reepje brood een dopje levercrème want zo serveer je dat ook bij de echte bécasse, ofwel de houtsnip: de rôtie.
Bij dit fraaie visje artisjok ‘à la barigoule’ (artisjok, bacon, wortel, ui en onder meer witte wijn en knoflook). Mmmm ...
Toen de dungesneden Holsteiner-filet (inderdaad, de aloude melkkoei) met bouillon van hooi (bravo!!), olie van citroentijm en weide-paddenstoelen. Centraal staat het runderstaartvlees uit de barbecue met toegevoegd merg op confiture van ui en waanzinnig lekkere ‘creamy’ polenta die volledig glad gedraaid en gezeefd is.
Als pré-dessert kregen we de beroemde ‘glazen’ appel (geblazen granny smith-appel met appelsorbetklokhuis op bladerdeeg met walnoot en appelsorbetbolletjes).
Het echte dessert: consommé van kumquat met Amsterdamse honing en rozemarijn. Geweldige presentatie en heerlijk fris en licht.
Slotakkoord pas onder de koffie waar de chocoladeboom (hij bestaat echt!) voorbijkwam met allerlei heerlijks plus drie chocoladetruffels op eetbare bodem.

Meer dan geweldig en ik vermoed dat hier het tastbare resultaat geleverd is dat er ergens een god is, misschien verpersoonlijkt in Richard van Oostenbrugge, zijn souschef Thomas Groot en de rest van het team, wit en zwart, dat hier wederom een onuitwisbare indruk maakte.
John F.
  • Datum van je bezoek: 29 nov. 2016
Vanwege de verjaardag van mijn secretaresse had ik haar en haar man uitgenodigd voor de lunch. Haar nadrukkelijke wens om hier een keer te lunchen.. Het was fantastisch, zij en haar partner waren aangenaam verrast. Geweldige lunch geserveerd gekregen en ondanks de lunch en het tijdstip toch ook een heerlijke bijpassende wijn gedronken. Fantastische vis gegeten op diverse manieren klaargemaakt. Ook dessert was heerlijk. Op de valreep haar en haar man een groot plezier gedaan als verjaardagscadeau. Morgen ga ik zakelijk en privé naar de USA. Jacqueline en Thijs, fijn dat jullie er waren en ervan hebben genoten evenals ikzelf. Dank aan de keukenbrigade en de bediening, die haar verjaardag onvergetelijk heeft gemaakt. Het was SUPER...!
Eveline S.
  • Datum van je bezoek: 16 okt. 2016
Wij hebben hier gegeten en het menu van de chef gekozen. We hebben bij een aantal sterrenrestaurants gegeten, in zowel binnen- als buitenland en gezien dit restaurant 2 sterren heeft, waren onze verwachtingen uiteraard hoog.
Allereerst het decor: het was kleiner dan gedacht en wat donker. Niet veel sfeer, maar op zich prima. Het personeel is erg vriendelijk, maar wat opviel was dat er geen duidelijke taakverdeling leek te zijn van het personeel; er was niet een gastvrouw/gastheer, niet een vaste sommelier. Wat me brengt op ons eerste puntje. Meestal kiezen wij voor een bijpassend wijnarrangement, omdat de sommelier vaak mooie wijnen bij de gerechten kan uitkiezen. Hier vroegen wij dan ook om in Bord'Eau (zeker nadat wij de enorme wijnkaart kregen, ze hebben een enorme wijncollectie, echt top!), maar als antwoord kregen wij dat er te veel gangen waren voor een wijnarrangement (?) en maar gewoon een fles moesten bestellen. Ik probeerde nog te vragen wat zij aanraadde wat bij alle gerechten zou passen en of we niet toch een paar losse glazen dan konden bestellen, maar zij drong aan op een fles. Het is onze fout geweest dat we het hierbij gelaten hebben, want we hadden nu maar 1 fles wat uiteraard niet bij alle gerechten even lekker was.
Dan het eten: het eten was absoluut lekker, mooi opgediend, maar ook hier: mijn inziens niet perse twee sterren waardig. De smaken waren niet bijzonder genoeg voor twee sterren.
We waren wel ontzettend verrast door het kaasplank(je)! Degene bij wie we de kazen mochten kiezen kon ons erg veel vertellen over de kazen, wat er lekker bij is om te drinken en ons goed adviseren.

Kortom: prima gegeten, het eten was lekker, maar niet twee ster waardig. Althans niet bijzonder genoeg en dus geen goede prijs-kwaliteitsverhouding. Personeel was vriendelijk, maar we zijn niet goed geholpen door een gastvrouw/gastheer en met de wijnkeuze. Jammer, want dit lezen we niet terug in andere recensies. Wellicht hadden wij gewoon pech die avond.
Thomas M.
  • Datum van je bezoek: 22 sep. 2016
Waanzinnige avond gehad. We hadden het voorrecht om letterlijk een kijkje in de keuken te nemen dmv een chef's table tijdens de amuses. De nauwkeurigheid en passie van het personeel was fantastisch om te zien! Een 7 gangen menu genomen met een mooie fles wijn. Alle gerechten zagen er stuk voor stuk schitterend uit. Smaakbeleving zoals nooit tevoren, ik kan ze met geen mogelijkheid beschrijven. Ja, het kost wat, maar een dergelijke avond vergeet je nooit meer. Super!
Hein V.
  • Datum van je bezoek: 19 aug. 2016
Met zijn 2en geluncht, met uitzicht op het water/bootjes. De zwarte brigade was heel goed: hoffelijk, kundig en ook los en grappig. De smaken zijn uitgesproken, het beste was de rode mul (met rode wijn) met een mooie hoeveelheid ganzenlever. De groene appel leuk en lekker. Iets te veel tomaat zonder variatie. Wijnen heerlijk, maar deden voor ons niet veel voor de gerechten.
Joris R.
  • Datum van je bezoek: 22 jul. 2016
Eindelijk eens gegeten bij Bord'Eau, al jaren op het verlanglijstje, maar het kwam er eerder niet van. Vandaag geluncht, 6 gangen, Bob-arrangement erbij, héél fijn. Uitschieters waren voor mij de eendelever, eerst gestoomd, daarna a la plancha, gepresenteerd in een heerlijke bouillon. Gazpacho zoals ik hem nooit eerder at, zo puur en verfijnd, heerlijk en heel bijzonder. En de dungesneden melkkoe, op tafel gegaard in, ook weer, een hele mooie bouillon. Het wijnarrangement was goed, uitschieter was de gruner veltliner, heel kruidig en krachtig en erg mooi bij de kalfstartaar, en de poiré bij de foie gras. Echt een topzaak, heerlijk gegeten.
fb119 P.
  • Datum van je bezoek: 19 jul. 2016
Hier met vrienden geluncht
Fantastisch zeer leuke bediening en zeer smaakvol de gerechten ware kunst werken met goede smaken heer van de Berg een leuke en attente gastheer.
Het dessert was een feest net als de boom die bij de koffie geserveerd wordt.
Na de vakantie komen we gauw weer.
Ad W.
  • Datum van je bezoek: 2 jul. 2016
We kregen via de nieuwsbrief een wel hele interessante activiteit binnen, “Bord'eau Goes Green”. Dit hield in dat er samen met wijnspecialist Regina Meij een wijn spijs middag werd georganiseerd waarbij de absolute topwijnen van Nikolaihof (het oudste wijnhuis van Oostenrijk) werden gepresenteerd. De wijnmakers Nikolaus & Anna Sahs waren eveneens aanwezig. Nikolaus gaf op deze middag veel achtergrond informatie over de geschiedenis van het wijnhuis en hij presenteerde de wijnen op een uitgebreide wijze.

Natuurlijk verloopt zo'n middag helemaal anders dan een reguliere middag, alle tafels liepen synchroon, wat voor de bediening een hele uitdaging was. Bij ieder gerecht waren twee wijnen geselecteerd die overigens royaal geschonken werden waardoor je bij de gerechten die later op de middag werden geserveerd zelfs vier glazen had om te combineren met de gerechten. De wijnen kwamen grotendeels uit de privé collectie, het waren bijna allemaal dubbele magnums, die je zelden ziet. Er was erg veel tijd gestoken in de keuze van de wijnen en bijpassende gerechten, dat was te proeven, complimenten!

We startten met een sekt gemaakt van riesling, die boven verwachting was. Ernaast een tweetal heerlijke amuses. Onze tafelgenoten die Bord'Eau nog niet kende waren meteen onder de indruk.

Dat je met met groentes ook iets speciaals kunt doen bleek uit het vegetarische gerecht. Een melange van seizoensgroeten met pistache olie en toefjes crème van Pierre Robbert. Vooral de beide wijnen maakte de beleving compleet.

De Noordzeekrab met avocado (die inmiddels in mijn favorietenlijst staat) was wederom groots. Leuk was het dat de ene wijn duidelijk beter combineerde bij de beignet en de andere bij de salade.

Het Tarbotgerecht was een primeur. De tarbot was gepocheerd in gerookte olie en lag in soepje van Hokkaido zee-egel waarin enkele lamsoren. De tarbot werd door chef Richard van Oostenbrugge voorzien van een koude gelei gemaakt van de kop van de vis. Ernaast twee topwijnen, die door de mineraliteit in het gerecht helemaal tot hun recht kwamen, wat een genot.

Dat er absoluut niet was bespaard op de wijn bleek dat er de Riesling Vinothek 1997 werd uitgeserveerd. Het parade paartje van het bedrijf. Een wijn die 17jaar op hout heeft gerijpt, weliswaar in hele grote vaten. Wat een verfijning en complexiteit met een elegante, lange afdronk. Ernaast de Grüner Veltliner Smaragd 1999, die duidelijk ietsje heftiger was met een subtiele petrol toets. Uit de keuken een borstfilet van de Anjou duif in een eigen jus, afgewerkt met paddenstoeltjes, iets wat je niet verwachte naast de witte wijnen. De combinatie was buitengewoon geslaagd en de wijnen waren zeker in balans, waarbij de Grüner Veltliner Smaragd mijn voorkeur genoot.

De kunst van het weglaten werd bij het dessert wel extreem doorgevoerd. Een plak kaas, de Romero van Familie Verweij uit IJsselstein. Dit alles ten dienste van de wijnen die deze middag zeker op de voorgrond stonden. Twee wijnen gemaakt van de Neuburger, een jonge 2014 en een belegen variant uit 1997 die duidelijk voller en rijker was.

De espresso mochten we op het terras nuttigen zodat er voldoende tijd was om het restaurant weer op te frissen voor de avond.

Bediening was zoals altijd, grote klasse. Ondanks de drukte werden de borden toch synchroon (per 2) ingezet. Een oplettend team, alles werd aangevuld alvorens het op was, complimenten. We voelden ons deze middag weer helemaal in de watten gelegd.

Prijs-kwaliteitsverhouding was uitstekend, de all-in prijs voor deze geweldige middag was slechts €125,-. Met complimenten voor de organisatie!

Samengevat kunnen we kort zijn, dit was een memorabele middag.
Wouter M.
  • Datum van je bezoek: 2 jul. 2016
Vorige week organiseerde Bord’eau de speciale lunch “Bord’eau goes Green”. Tijdens deze middag presenteerden de oudste Oostenrijkse wijnmaker (Nikolaus & Anna Sahs van Weingut Nikolaihof) de absolute topwijnen die hun domein de afgelopen zesentwintig (!) jaar geproduceerd heeft. De geserveerde gerechten stonden vrijwel volledig ten dienste van deze beroemde wijnen. In het menu kwamen veel klassieke Bord’eau gerechten voorbij: garnalen met peer en knolselderij, makreel met tomaat en dragon, de groene salade met pierre robert en couscous van rijst en de krab met avocado. Allemaal met zorg gecombineerd met memorabele rieslings en gruner veltliners. Daarna volgden twee gerechten die nieuw voor mij waren: tarbot met zee-egelvelouté en daarna melkkoe met een rokerige bouillon van hooi. De geserveerde witte wijnen uit Wachau hielden zich met gemak staande bij deze zwaardere gerechten, dus dan weet je dat je iets heel bijzonders in je glas hebt zitten... Het nagerecht (een plak Kaas uit IJsselstein, hetgeen wij als Utrechters zeer apprecieerden) combineerde prachtig met de Neuburger uit 1990: eenvoud met complexiteit. Een mooiere afsluiter hadden wij ons niet kunnen wensen. Daarna bijgekomen met espresso en zoet op het hotelterras.