Bord'Eau (Hotel De L'Europe Amsterdam)

Nieuwe Doelenstraat 2-14 1012 AC Amsterdam Nederland Kaart
31-205311705
Tafelen bij dit restaurant aan het water is een onvergetelijke ervaring. De meest fotogenieke bordjes passeren hier de revue en terwijl je van de prachtig opgemaakte bordjes snoept tuur je zo over de Amstel. Echt zo bijzonder. Chef Bas van Kranen kookt met mooie producten in het seizoen en zijn gerechten zijn licht en fris en hebben bijzondere smaaksensaties en fijne texturen. Daarnaast hebben ze hier een wijncollectie waar je ‘u’ tegen zegt en de sommelier helpt je graag een bijpassende wijn uit te kiezen. Daarnaast is de bediening zoals je verwacht van een sterrenzaak. Al met al een topzaak.

Geschreven door: Susam Pang van BySam.nl
Fotografie door: Susam Pang van BySam.nl

INSIDER tip

Tip van bySam: Vraag naar hun kazen, want Bord’Eau heeft een indrukwekkende collectie van alleen maar Hollandse kazen. Een must try voor kaasliefhebbers.

Over het restaurant Bord'Eau (Hotel De L'Europe Amsterdam)

Een lichte, frisse keuken met een menu vol sprankelende smaaksensaties met internationale invloeden, herkenbare gerechten en unieke texturen. Dit is de stijl en de kracht van Bas van Kranen, Executive Chef van Bord’Eau Restaurant Gastronomique, het met een Michelinster bekroonde restaurant van hotel De L’Europe Amsterdam. Met uitzicht over het bruisende centrum van Amsterdam, geniet u van de meest spraakmakende bordpresentaties waarbij creativiteit en visualiteit een grote rol spelen. De intieme setting, de eenvoud van het decor en de persoonlijke service dragen bij aan een bijzondere ervaring waar u nog lang van zult genieten.

Meer informatie over restaurant Bord'Eau (Hotel De L'Europe Amsterdam)

• : Parkeerplaats & valet parking (7.50 per uur)

Lunch wordt geserveerd van 12:00 – 14:30 uur op dinsdag t/m vrijdag
Diner wordt geserveerd van 18:30 – 22:30 uur op dinsdag t/m zaterdag
Bord’Eau Restaurant Gastronomique is gesloten op zondag en maandag

Uitmuntend
9,1
9,1

Jouw recensie over het restaurant Bord'Eau (Hotel De L'Europe Amsterdam)

fjs1 .
  • Datum van je bezoek: 20 jul. 2018
Fantantastisch gegeten. Elegante en smaakvolle gerechten. Uitstekende sommelier die meteen ons smaakprofiel snapte. Vriendelijke en vakkundige bediening. Kortom een aanbevelenswaardige avond.
Jan H.
  • Datum van je bezoek: 10 jul. 2018
Keuken van hoog niveau en de bediening is geweldig! De staf spreekt met enthousiasme en gedegen kennis over de aangeboden gerechten en wijnen. Sfeer is netjes, prettig, niet te formeel.
Annemieke V.
  • Datum van je bezoek: 7 jul. 2018
Gezien onderstaande veelal lovende recensies vrees ik dat wij een minder goede avond hebben gehad. Wij kozen voor het 8-gangen menu en het viel ons op dat de 1e 5 gangen en amuses zurig waren. De mul - in zuur gegaard, opmaak van verschillend uitziende worteltjes - in zuur, garnaal - in zuur, visje in zuur. De ree was heerlijk met daarna verrassend genoeg de lever. Afgesloten met een prima kaasplankje en de 'roos' - de signatuur van de chef.
Vreemd genoeg was ongeveer de 1e vraag die gesteld werd zodra wij aan tafel gingen: Wat voor een roos wilt u, een rode of een roze. Wij zullen het wel gemist hebben maar wij hadden geen idee waar ze het over had, kwam nogal streng over. Bleek het over het dessert te gaan..... Veel lof voor de ' lange' sommelier, hij heeft onze avond gemaakt met zijn mooie wijnen die prima geprijsd waren. Wij hebben aangegeven dat wij het jammer vonden dat 5 van de 8 gangen zurig smaakte, dat zou de signatuur van de kok geweest zijn. Niet onze soort kok dus, wij houden van smaken en daar mag ook een zuurtje in zitten maar niet in zoveel gerechten.
P.
  • Datum van je bezoek: 5 jul. 2018
eten zeer goed, bediening perfect, maar waarom 18 euro voor 4 glaasjes water?? dat staat absoluut niet in verhouding tot de verder zeer goede ervaring... stoppen met die onzin!
Iwan B.
  • Datum van je bezoek: 23 jun. 2018
Het personeel was zeer prettig. Wij hebben genoten van de gerechten. Wij hebben genoten,en gaan zeker terug. Want wij hebben gerechten op de kaart gezien die wij graag willen proberen.
Yun Yu L.
  • Datum van je bezoek: 22 jun. 2018
Good
Ad W.
  • Datum van je bezoek: 20 jun. 2018
Een compleet nieuw team, begin dit jaar is gestart met de uitdaging om het restaurant in glorie te herstellen, dat leek mij nog niet zo makkelijk. We zijn inmiddels een half jaar verder en ik kan vast verklappen dat ik aardig onder de indruk ben. Ditmaal geboekt voor een lunch op woensdag.

Ik werd bij de receptie opgewacht en begeleid naar een fijne tafel aan het raam. Interieur was ongewijzigd. Als aperitief een witte Bourgogne 2015 uit Savigny les Beaune van Château de la Charrière die uitstekend beviel. De eerste amuse was strak gepresenteerd op een mooi wit bord. Een stukje licht gepekelde makreel met een vleugje rook in een vinaigrette van bergamot en basilicumolie met een toef crème van basilicum. Delicaat met mooie textuur en heerlijke zuren.

Een brioche broodje verscheen met maar liefst drie verschillende kubussen van boter. Een klassieke Guernsey, een geitenboter aangemaakt met schaafsel van clementines (mijn favoriet) en een roomboter met kippenvet en kippenhuid die lekker hartig was.

Bas van Kranen presenteerde zelf het amuse duo. Op een wit bord bereidingen van octopus met een saus van limoen met mierikswortel, afgedekt met krokantjes van plankton. Mooie smaken en verrassend pittig. In een mooie schaal gepocheerde staartjes van rivierkreeft in een hele frisse verveine met ananasguave, afgedekt met een lobbig schuim van de koppen gekruid met anijs. Wow, dit lepelde prima weg.

De eerste begeleider werd behoorlijk uitgebreid gepresenteerd door (de voor mij nieuwe) sommelière Kim van den Bosch (ze werkt er inmiddels twee jaar). Een Spaanse natuurwijn van Xarel.lo 2017 van Ulls de Mel, tikje boers met tonen van rijpe appel. Uit de keuken een prachtige presentatie. Drie stukke gepekelde rode mul in een complexe granaatappelsaus met een goudbes een toef crème van koriander. Verfijnd en complex. Wijn spijs was een voltreffer. (9,8)

Verder met een Viognier 2014 uit Azerbaijan van het huis Savalan, verfijnd en geconcentreerd. Uit de keuken structuren van Pertuis asperge, een ring van dungesneden asperge met erin stukjes asperge aangemaakt met noordzeekrab, afgedekt met een schuim van Marcona-amandelen en decadent afgewerkt met een lepel Anna Gold. Mooie zachte smaken, de aspergetoets was keurig aanwezig en de wijn was keurig in balans. (9,7)

Een mooie klassieke Riesling Kabinet van Rotschiefer bodem van het huis Volxem was geselecteerd voor bij het coquille gerecht. Als basis een bruingebakken coquille erop een krokantje van rijst met een salade van mango, papaja en tartaar van coquille. Dit werd aan tafel aangevuld met een Thaise garnalenbouillon en zeste van yuzu. De bouillon had een heerlijk aroma en was hoog op smaak met krachtige umami toets. Met de Riesling kon je dit wat dempen wat nodig was om de delicate smaakjes van het garnituur goed te proeven. Genieten weer. (9,75)

Koen van der Hurk presenteerde een hele grote langoustinestaart in een eigen saus gekruid met tandoori met ernaast een frisse pompoen tortellini gevuld met langoustine gekruid met sinaasappel en gember. De staart was top gegaard en was besprenkeld met limoen voor extra smaakbeleving. De krachtige Rioja van Baron de Ley was keurig geselecteerd, deze bleef naast de kruidigheid keurig overeind en hij vulde het gerecht aan met zijn heerlijke aroma. (9,85)

Over naar rood met een Zuid Afrikaanse Cinsaut 2014 van Neil Ellis, mooi fruitig, subtiel kruidig met zijdezachte afdronk. Op het bord Kamperlam, twee medaillons van de rug en stukje langzaam gegaarde schouder, ernaast een gel van gezouten citroen en een pimientos del piquillo gevuld met een crème van pimientos del piquillo met ansjovis en kappertjes. Aan tafel afgewerkt met een hele pure eigen saus, mooi hoog op smaak. Prima cuissons met pure smaken, voldoende afwisseling met het garnituur en een naadloos aansluitende begeleider. (9,8)

De dessertwijn was een Bugey Cerdon 2015 van Chrisian Bolliet, licht mousserend met tonen van aardbei, verfijnd in de mond met relatief weinig suikers. Uit de keuken een prachtige presentatie van een rode roos die, wat mij betreft, kan concurreren met het inmiddels wereld beroemde appelgerecht. De buitenste blaadjes zijn krokantjes van rode biet, de binnenste blaadjes zijn van rode biet geïnfuseerd met roos, de kern was sorbetijs van lychee met amandel. Onder de roos een crème van geitenkaas met eromheen een vinaigrette van lychee, roos en olijfolie. Een uitgekiende smakencombinatie, verfijnd en niet echt zoet met ernaast een prima begeleider, complimenten! (9,85)

Als afsluiter een krachtige espresso met selectie van speciale friandises in de vorm van zeefruit geplukt van een hele grote chocoladesteen (ruim 20kg).

Bediening was zoals we hier inmiddels gewend zijn, grote klasse, zeer correct en absoluut niet stijf. Leuk dat de chef Bas van Kranen en Koen van den Hurk verschillende gerechten presenteerde. En een extra complimentje voor Sommelière Kim van den Bosch voor de uitstekende wijnkeuzes.

Prijs-kwaliteitsverhouding vond ik uitstekend.

Samengevat kan ik stellen dat ik onder de indruk was van het niveau van het nieuwe team. Gerechten die relatief eenvoudig lijken maar met smaken die vaak complex zijn en gemaakt met luxe ingrediënten. De lichte en verteerbare stijl met een voorkeur voor frisse tonen van Bas is herkenbaar. Een aanrader voor luxe eters, levensgenieters, fijnproevers en wijn liefhebbers, bedankt!
Marcel O.
  • Datum van je bezoek: 14 jun. 2018
Sfeervol en smakelijk. Niet opgeprikt en toch zakelijk. Aanbevelenswaardig.
Patricia O.
  • Datum van je bezoek: 8 jun. 2018
Bevreemdend om in het engels aangesproken te worden, zeker bij het opdienen van de eerste amuse. Ook de eerste blz van deze enquete was in het engels,. Is Nederlands in Nederland een soort dialect geworden ? (Mijn engels is heus prima, daar niet van). Goed wijnadvies voor de rode wijn.
Gert P.
  • Datum van je bezoek: 2 jun. 2018
Zeer lekker gegeten.
De kaaswagen is zeker een aanrader als dessert. Deze meneer weet waar hij mee bezig is.
Kortom een zeer aangename avond, weliswaar voor een vrij hoog prijskaartje, maar het was het wel waard.
Jan V.
  • Datum van je bezoek: 17 apr. 2018
Lunch, 3 gangen, we wilden proeven wat de recent gearriveerde, nieuwe kok, ons te bieden had
Bord'eau heeft 1 Michelinster behouden voor 2018, met dank aan de vorige chef. Bij ons laatste bezoek in april 2018 een ongelofelijk goede ervaring. Waanzinnig lekker. Borden alleen al visueel pure kunst. Per bord kleine porties, maar voor ons precies goed. Hebben nogal wat ervaring met goede restaurants, zou ons niet verbazen dat de tweede ster weer snel terug is. Prijs van de lunch voor deze kwaliteit zeer acceptabel, de wijnen per glas gaan 4x over de kop. De prijs voor plat tafelwater is onredelijk hoog en temperde ons enthousiasme tijdens de afrekening. Manager, daar moet iets aan gedaan worden, want dit is niet goed voor de klantenbinding. Het gaat om tien euro, 5% van de eindrekening.
Joyce Z.
  • Datum van je bezoek: 13 apr. 2018
Fantastische ervaring om bij Bord'eau gegeten te hebben. Het personeel was kundig, netjes en hadden snel door dat wij wel van grapjes houden. Het eten was heerlijk, wel een beetje veel vis gangen, had van mij persoonlijk 1 wel vega mogen zijn. Hele bijzondere dingen gegeten die er prachtig uit zagen. De 'kaasplank' tussendoor was een ware beleving. Nog nooit zoveel kaas gezien in een restaurant! N.a.v. mijn persoonlijke voorkeur werd de kaas uitgekozen door iemand van de bediening. De wijnen waren heel bijzonder, unieke soorten gedronken, daar hou ik van! Ik vond ze allemaal heerlijk en perfect passen bij de gerechten.
Het enige minpuntje vind ik alleen de kosten voor de 'water service'. Ik zou zeggen gooi de prijs van het menu 10 euro om hoog en laat het daar bij. Want 17,50 voor kraanwater vond ik te veel.
Maar nu leg ik zou op slakken, want we hebben echt een hele fijne avond gehad. Aanrader!
S.
  • Datum van je bezoek: 29 mrt. 2018
Super fijn en mooi restaurant! Kwaliteit van het eten was extreem goed en sfeer uitstekend. De bediening was perfect maar niet te formeel
veraaa .
  • Datum van je bezoek: 2 mrt. 2018
Ik had nog nooit in een sterrenrestaurant gegeten en nu wil ik niet meer anders. Mijn zoon werd 18 en dat wilden wij vieren met een uitgebreide lunch. Een hoffelijk ontvangst, een tafeltje bij het raam en een warme akoestiek brachten ons snel naar hemelse oorden. Een glas heerlijke champagne (peperduur, kwam ik later achter, 30 euri per glas) samen met een amuse waren de start van ons avontuur. Wat een smaaksensatie! Ongeëvenaard, nog nooit eerder ervaren. Alle gerechten waren verfijnd, verrassend en ongelooflijk lekker. De verschillende vis brachten ons naar de blauwe zee, het hertenvlees smolt in onze mond, de amuses smaakten als siervuurwerk en de chocolade vermomd als mossel was spectaculair. Ok, de zeewier hebben we voor de helft laten liggen. Alle lof voor de vriendelijke en prettige mannelijke bediening. We mochten ieder een pen meenemen als aandenken, lief! De vrouw in hun midden was wat stekelig en onaardig, zowel tegen ons als tegen haar collega's. Niet doen, lieverd.
Maar echt een aanrader, mocht je een centje willen besteden. Deze lunch voor 2 personen kostte me 280,-. Had het ondanks dit bedrag niet willen missen.
Cor K.
  • Datum van je bezoek: 24 feb. 2018
Top gerechten, prachtig opgemaakt en smaaksensaties heerlijke ontspannen sfeer en goede bediening.
De “huiswijn” is nogal aan de prijs
frauke M.
  • Datum van je bezoek: 9 feb. 2018
Wat vonden we het jammer toen we hoorden dat chefkok Bas van Kranen de Leuf zou gaan verlaten om helemaal in Amsterdam bij Bord'eau een nieuw avontuur aan te gaan. Want o wat heeft hij lef laten zien toen hij bij de Leuf na het overlijden van chefkok Paul de keuken heeft voortgezet. Hij ontwikkelde zich in rap tempo en behoorden al snel tot 1 van onze favouriete koks. Dus op naar Amsterdam om te ervaren wat hij bij Bord'eau neergezet heeft. De ontvangst door zijn team was top. Warm en je voelde je echt welkom. Ze wisten dat we helemaal uit Maastricht voor Bas kwamen. We werden in de watten gelegd. Ook door Bas.
Het was een heerlijk, verrassend en warm weerzien met chefkok Bas van Kranen. Succes verder! Groetjes van Ron en Frauke
Hans V.
  • Datum van je bezoek: 2 feb. 2018
Gezellig restaurant met een uitstekende keuken op een perfecte locatie. Ontvangst en bediening zijn top.
Het blijft een feestje om daar te eten.
karel M.
  • Datum van je bezoek: 19 jan. 2018
Goed 2 sterrenrestaurant zonder wauw-effect qua eten en inrichting. correcte bediening, correcte prijs, ...............................................................
Thomas V.
  • Datum van je bezoek: 11 jan. 2018
Ik ben niet zo'n recensieschrijver maar deze ervaring is wel heel bijzonder. heb onderstaande mail aan de directeur van het hotel gestuurd en geen antwoord gekregen. Het geeft wel een beeld wat dit sterrenrestaurant voor ons betekent.

Hoe een mooie avond in Bord’eau in een anticlimax kan eindigen.

Mijn vrouw en ik hebben op 26 december in uw restaurant gegeten. Wij kozen voor 4 gerechten. De sommelier adviseerde ons als aperitief een glas heerlijke witte wijn a € 12,50 per glas. Bij het hoofdgerecht kregen wij twee wijnkaarten maar mijn oog viel meteen op de kleine kaart van de door Bord’eau geadviseerde wijnen. Aan de linkerkant de wijnen per glas en aan de rechterkant de wijnen per fles. Normaal drinken wij een fles rode wijn tussen de € 50 en € 60 Euro. Maar bij het proeven van de Pauillac was ik snel klaar en bestelde de fles van € 95,--, boven ons gemiddelde. De gerechten die we voorgeschoteld kregen waren verrukkelijk. Kaasplankje toe met een door de sommelier geadviseerde Madeira en voor mijn vrouw een glas open rode wijn.
Een heerlijke avond met uitstekende bediening, tot dat de rekening kwam. Ik viel van mijn stoel. De wijn was niet per fles maar per glas. Het open glaasje rode wijn voor mijn vrouw was € 65,--. Wij hebben gegeten voor € 269,-- en open wijnen gedronken voor € 562,--. 2 witte glazen als aperitief 4 rode glazen bij de hoofdgerecht en 2 glazen dessert wijn met een open rode wijn. 9 glazen open huiswijn met een gemiddelde prijs van € 62,-- per glas! Gezien mijn functie (reizen over de hele wereld en frequent eten op hoog niveau) is dit een nieuwe ervaring. Deze ervaring is in het verkeerde keelgat geschoten. Ik had beter op moeten passen volgens de sommelier. Volgens haar is hier geen discussie over mogelijk en een compromis niet bespreekbaar. Ik heb haar verteld dat ik een recensie op Iens en Tripadvisor zou zetten wat ik ook dezelfde avond heb geplaatst. De volgende dag heeft mijn vrouw het toch maar van deze sites gehaald omdat dit toch niet geheel bij ons past.

Hoe een fijne avond kan eindigen in een volledige desillusie. Gisterenavond wezen eten met mijn broer in restaurant Moon. Het meisje vroeg of we een dessert wijn wilde bij het dessert. Wat ik in al mijn reisjaren nog nooit heb gevraagd: Wat kost dat per glas? Dat heb ik geleerd na het bezoek in uw restaurant.
Wellicht kunt u uw mensen of uw kaart iets duidelijker laten spreken dan nu. Wij voelen ons opgelicht door deze gang van zaken en zullen op basis van deze ervaring uw restaurant nooit meer bezoeken. Wij houden ervan na een heerlijk avondje met een goed gevoel in de taxi te stappen.

Ik wens u verder heel veel succes toe,
Peter P.
  • Datum van je bezoek: 13 dec. 2017
Dit was een volgend bezoek aan Bord'Eau na 5 jaar en we werden niet teleurgesteld. Nee, waarom hadden we het zo lang verlaten? Alles aan onze avond was perfect. De vriendelijkheid en professionaliteit van al het personeel, zeer behulpzaam en informatief over de wijn en het eten. Naalden om te zeggen dat het eten uitstekend was en ik weet niet waarom dit restaurant een van zijn Michelin-sterren heeft verloren - een grote vergissing.