Bolwerk

Voordelig
Erg rustig
Thijs G.
  • Datum van je bezoek: 30 sep. 2016
Vrijdagavond heerlijk gegeten bij Bolwerk. Erg mooie locatie en sfeervol ingericht. Als voorgerecht bestelden we de combinatie van licht gegaarde ossenhaas en tonijn, die heerlijk op smaak was. Als hoofdgerecht zowel het lamsvlees als de os besteld; beide hoofdgerechten waren erg mooi gegaard, vol van smaak en erg ruimte porties. Ook dessert was erg lekker, met als kers op de taart de chocolade verrassing bij de koffie. Al met al een lekkere ervaring, samen met de erg vriendelijke bediening.
Dilemma .
  • Datum van je bezoek: 1 sep. 2016
Met 2 personen geluncht met een glas witte wijn.
Aangezien de huiswijn erg onder de maat was hebben we een ander glas besteld , wat van redelijke kwaliteit was, maar absoluut niet in verhouding met de prijs: namelijk € 7,20 per glas.
De kroketten prima.
De garnituur was van sla zonder dressing. Dee groene slablaadjes waren bruin en nat aan de randen, en ook de bruine blaadjes waren nat en slap.
De frites heb ik laten staan omdat de frites bestrooid waren met een laag zout. Op de frites van mijn tafelgenoot was aanmerkelijk minder zout gestrooid maar was taai.
Ik heb mijn beklag gedaan. De reactie was dat ze het zouden het doorgeven aan de keuken. En dat was het.
Een forse rekening voor een tegenvallende lunch.
Robert1985utrecht .
  • Datum van je bezoek: 13 aug. 2016
We hebben bij bolwerk gegeten met een groepje oud-studiegenoten. Aangezien een aantal van ons in het verleden in Den Bosch hebben gewoond en dit een relatief nieuw restaurant was, op een mooie locatie leek het ons leuk hier iets te gaan eten.

Met de locatie is niets mis, mooi uitzicht en aan de rand van het centrum, dus ideale uitgangsbasis voor een afzakker na een diner. Het eten was echter een stuk minder prettige ervaring. De verhouding prijs kwaliteit is hier echt compleet zoek met een hoofdgerecht voor 28euro verwacht ik echt veel meer, maar zelfs al was het een daghap bij een standaard restaurent waar ook saté op de kaart op de kaart staat, dan was het ook maar matig.

De meeste van ons kregen een paar doorgebakken en pietluttige stukjes eendenborst. Smaak was vlak, de mix van gewone en zoete aardappel friet was lauw en de bijbehorende garnituur van biet en pastinaak was ook wederom lauw en had ook weinig smaak.

Ik heb nog nooit een recensie geschreven op welke website dan ook, maar in dit geval vond ik dit wel op zijn plaats, vanwege de combinatie van kwaliteit van het eten en de prijs.

Hilbert D.
  • Datum van je bezoek: 28 jul. 2016
We hadden gereserveerd met vier personen. Mooie locatie, goede bediening.
Kaart is klein, 3 voor en 3 hoodfpfdgerechten, 3 desserts. Driegangen kost 49,50. Los kosten de voorgerechten 17.50 en de hoofdgerechten 28 euro. De prijs-kwaliteitsverhoudiging is echt mis hier. Voorgerecht Sint Jacobsmossel, twee stuks, voor 17.50 kan echt niet. Hoofdgerecht, eendenborst, 6 blokjes van 2 bij 2 cm. Voor 28 euro! Garnituur van gefrituurde pastinaak en groente is lekker. Na onze klacht over de omvang van de porties, kregen we probleemloos nogmaals de eend geserveerd. Daarover geen klachten dus, service en bediening is goed. Eten was lekker maar niet bijzonder. Restaurant met veel prestenties, en ook potentie, maar dan zullen ze wel serieus naar de kaart moeten kijken.
Oort68 .
  • Datum van je bezoek: 20 jul. 2016
Super locatie aan het water en heerlijk rustig.
Lunch kaart is ruim voldoende keus.
Diner kaart is veel te klein! 1 vis,1vlees en 1 vegetarisch voorgerecht en hetzelfde bij de hoofdgerechten!
Prijs maakt ons niet uit,wel prijs/kwaliteit,en dat is zeer onder de maat. 17.50 voor voorgerecht en 28.50 voor hoofdgerecht
Borden koud,opmaak niet geweldig en smaak laf.
Wijnsuggesties ook weer prijs/kwaliteit verhouding zoek.
Slecht restaurant op 1 van de mooiste stekkies in Den Bosch. ZONDE!!!
Aafkecat .
  • Datum van je bezoek: 20 jul. 2016
Locatie aan het water is fantastisch. Eten en service absoluut onder de maat.
Weinig keus in menu, maar 3 hoofdgerechten. Je kunt geen karaf kraanwater krijgen. Wel een dure fles bronwater. Waar de dop overigens al af was toen deze bij andere gasten aan tafel werd gebracht. Je vraagt je af of er in zit wat erin hoort te zitten. Bediening niet echt vriendelijk. Er werden al borden weggehaald toen nog een aantal personen aan het eten waren.
Richard S.
  • Datum van je bezoek: 19 jul. 2016
Bij een temperatuur van 30 graden, konden we niet binnen blijven zitten en gingen we op zoek naar een leuk terras om wat te kunnen eten. Net als de rest van Den Bosch zeg maar... ;-)
Maar na wat zoeken kwamen we terecht bij het Bolwerk, de nieuwe brasserie aan het water van de Sint Janssingel.

Met de renovatie van de wallen van de Sint Janssingel, is er een nieuwe horecagelegenheid bijgekomen op 1 van de meest geweldige plekken in de stad. Binnen zijn de oude stadswallen bewaard gebleven en maken deel uit van het interieur. Met de grote ramen, die voor het grootste deel ook openschuiven, heb je altijd zicht op het water van de singel.
De bar vormt een centraal eiland bij binnenkomst en je kan in de open keuken de koks aan het werk zien.
Maar met het geweldige weer willen we natuurlijk buiten zitten. Aan de ene kant van de nieuwe lage kademuur kan dat gewoon aan een tafeltje, aan de andere kant van de muur kan je met je drankje heerlijk in één van de zitzakken op de stijger loungen. Het uitzicht op de singel is geweldig.
Overigens heeft men bij de bouw ook op het dak een te gekke plek gecreëerd, met bankjes en een enorme grote tafel, waar je met je zelf meegebrachte drankjes en hapjes ook heerlijk kan zitten.

We worden snel geholpen en zitten met een drankje in de kaart te neuzen. Deze is zeer, maar dan ook zeer beperkt.
4 voorgerechten (1 vis, 1 vlees, 1 gevogelte en 1 vegetarisch) à € 17,50.
4 hoofdgerechten (1 vis, 1 vlees, 1 gevogelte en 1 vegetarisch) à € 28,-.
3 of 4 desserts à € 9,50.
We nemen geen voorgerecht, mijn partner neemt de vis (kabeljauw) en ik de "os".

Ik moet zeggen dat de ossenhaas op een bijzondere en originele wijze is bereid. Het vlees is van uitstekende kwaliteit en zo mals als ossenhaas hoort te zijn. Mooi medium gebakken en omhuld met een knapperige laag broodkruim en croutons op een bed van verse rozemarijn en tijm afgebakken in de oven. De knapperige broodlaag geeft net het bijzondere aan het gerecht en de smaak van de verse kruiden is goed te proeven zonder te overheersen.
De kabeljauw is goed, maar mijn partner vindt deze verder niet echt verrassend.

Als bijgerecht krijgen we verse frietjes van zoete aardappel en verse doperwten en worteltjes. De frietjes zijn apart en lekker, wat mij betreft een succes. De groente deed me helaas denken aan een jaren 80 bistro en waren krap aan gaar, niet zo'n succes. Een mooie salade zou het in mijn ogen beter doen.

Als nagerecht neem ik de soufflé met rood fruit, zeer zeker een geslaagd dessert.

Uiteindelijk bedraagt de rekening €86-, waarvan € 20,- drank.

We weten niet zo goed wat we van het Bolwerk moeten vinden. De locatie is natuurlijk helemaal geweldig, een aanwinst voor de stad. De menukaart vinden we te beperkt; als je bijvoorbeeld een visliefhebber bent (of juist niet), ben je hier na 1 keer uitgegeten. Het eten was prima en niks op aan te merken (alles wordt vers bereid en dat is te proeven), maar ook weer niet heel bijzonder en we vinden daarom de prijzen aan de hoge kant. Als je allebei 3 gangen neemt, ben je sowieso€ 110,- kwijt, zonder drank.

Iets meer gerechten en prijsdifferentiatie op de kaart zou het Bolwerk goed doen, anders zou men wel eens erg snel uitgekeken kunnen zijn op het restaurant. Maar bij mooi weer komen wij zéér zeker terug voor een drankje op het heerlijke terras.
Ton K.
  • Datum van je bezoek: 4 jul. 2016
Een gouden stek. Terras aan het water. Is het te koud dan naar binnen en met de open pui zit je toch een beetje buiten. Nog te koud, dan helemaal binnen, ook prima. Enige tijd geleden geluncht in het bolwerk. Goede lunchkaart, geen culinaire hoogstandjes ook niet vernieuwend, maar degelijk met een goede prijs/kwaliteitverhouding. Niemand van honger omgekomen.
Drie weken later namen we iets van de avondkaart. Dat is een ander verhaal. De keus uit voor- en hoofdgerechten is niet ruim. Dat zegt natuurlijk niets, een beperkte kaart kan ook kwaliteitsverhogend werken. De prijzen (€ 17,50 voorgerechten / € 28,50 hoofdgerechten / 3-gangen €48,50) doen de verwachtingen hoog stijgen. Helaas wordt het niet waargemaakt. De borden/gerechten zijn lauwwarm. Groente en aardappelgarnituur worden op een weinig culinaire wijze geserveerd. Midden op een bord staat een frietmandje met groenten-frietjes en daaromheen zijn doperwten met worteltjes gestort. Wat moeten we ermee. De eend is niet medium of rosé, maar tamelijk grijs gebakken. De vis (kabeljauw) is ruim geportioneerd en wel prima gebakken. De opmaak van de borden is weinig verrassend.
Bij de gerechten volgen we het aangegeven wijnadvies (€ 7,50 p.gl.) Helaas in vergelijking met de goedkopere huiswijn ook niet bijzonder. Ik vertrouw de serveerster op haar blauwe ogen dat ze de gevraagde wijn ook geschonken heeft, maar bij het volgen van een wijnadvies verwacht ik ook de fles te zien.
Waar bij de lunchkaart de prijs/kwaliteit verhouding dik in orde is, ligt die bij de avondkaart volkomen scheef. De culinaire lat in ’s-Hertogenbosch ligt echt hoger dan wat het bolwerk opdient. Gelukkig was de bediening dik in orde.
Bolwerk St.Jan is een verdedigingswerk. Met een avondkaart als deze doet ze wat een verdedigingswerk moet doen: mensen buiten houden. Maar dat zou jammer zijn met zo’n prachtige locatie. Komt goed (hoop ik).
Zoetelievegerritje .
  • Datum van je bezoek: 5 jun. 2016
Bolwerk aan de Sint Jansingel is als locatie een aanwinst om op het terras aan het water te zitten. Een mooie reconstructie van een oude stadspoort. Sinds kort kan je er ook dineren. Over het eten en de bediening zijn we echter minder te spreken. Het duurde allemaal erg lang. Na twee uur hadden we pas ons hoofdgerecht.Toen we daar een opmerking over maakten, werd gezegd dat het lag aan de "culinaire bereiding". Daar moesten we het dan maar mee doen. Om met het goede nieuws te beginnen over het eten: de coquille als voorgerecht is fantastisch. Mooi garnituur en krokantje erop. Als hoofdgerecht hadden we ossehaas en eend. De ossehaas lag op een bedje van gerookte rozemarijn. De ossehaas smaakte redelijk, maar wat onpraktisch met die rozemarijn waardoor je groente (erwtjes) tussen de oneetbare rozemarijn verdween. Eigenlijk zou alles wat je op je bord krijgt, eetbaar moeten zijn. De eend was koud en de puree waar het op lag was ook koud. Geen verwarmd bord gebruikt. En toen het prijskaartje: 120 euro voor een voorgerecht en hoofdgerecht met 2 glazen wijn voor twee personen, vonden we gezien het gebodene erg duur. Geen goede prijs/kwaliteit verhouding.