Over restaurant Bolenius

Belichaming hip Amsterdam

Ontdek het nieuwe Amsterdam op de Zuidas bij Bolenius. Het restaurant is de belichaming van de trendy hoofdstad met het hippe, stijlvolle en lichte interieur en de groene en duurzame gerechten. Voel je hip en hedendaags in dit restaurant tussen de kantoortorens in het zakencentrum van Amsterdam.

Meer informatie over restaurant Bolenius

Maandag t/m Zaterdag 12:00 - 22:00
Zondag Gesloten

9,1
Duur
Paul W.
  • Datum van je bezoek: 10 sep. 2016
Wist van te voren niet zo wat ik van Bolenius moest denken. Had eerder daar wel enige koppen thee gedronken en werd toen zeer vriendelijk bediend.
Maar goed, de tweede keer dan een echt diner. En zowaar op zeer prettige wijze verrast. De gerechten en de amuses zoals deze worden opgediend zijn ware plaatjes en nog lekker ook. Af en toe vraag je je toch af hoe dat in zo'n koks brein werkt, om juist die combinaties van toevoegingen met de zeeduivel en zeebaars te maken. Maar het werkte heel goed in het geval van de genoemde gerechten en het dessert.
Daarbij doet het bedienend personeel oprecht haar best om het de gast naar de zin te maken.
De Zuidas-entourage, 's avonds zeker saai te noemen, moet men maar voor lief nemen.
HANS V.
  • Datum van je bezoek: 13 jul. 2016
Op een woensdagavond zat Bolenius gewoon vol. De tafels staan ruim opgesteld zodat we vrijuit konden praten.
Het Alliance menu van € 70 pp, bestaande uit vijf gangen, was een voltreffer. Heerlijke lamsbout, vooraf gegaan door vele amuses. De bediening was fantastisch. We kregen steeds precies uitgelegd wat we gingen eten. De smaaksensaties waren top.
Mijn partner en ik namen een wijnarrangement van € 40 pp. Kelner/sommelier Rob gaf ons veel aandacht. En alle wijnen waren lekker.
Ook het kaasplankje, € 15 extra, was uitgebalanceerd. Glas port à € 8 erbij. En tot slot koffie (€ 7).
Ik noem bewust de prijzen, want uiteindelijk waren we wel € 145 de man kwijt.
Het was een heerlijke avond op de Zuidas, midden tussen de kantoorgebouwen. Vooral 's avonds een sfeerloze omgeving.
Amanda W.
  • Datum van je bezoek: 11 mei 2016
Wow, wat hebben we een fantastische avond gehad bij het prachtige Bolenius. Het eten was van begin tot einde uitmuntend, evenals de wijnen. Maar wat de ervaring echt onovertroffen maakte was het personeel: super attent (we kregen zelfs een rondleiding langs de moestuin!), kundig, en hun Engels was fenomenaal. We genieten nog na!
Dubbel H.
  • Datum van je bezoek: 1 mei 2016
Met 5 personen zaterdag van het Alliance-menu (uitgebreid met een extra gang kaas) genoten. De witte asperge was de rode draad in het menu. Amuses en vrijwel alle gerechten waren uitstekend bereid en kenden een mooie wijn-spijscombinatie. Alleen het tussengerecht van tarbot met draadjesvlees en gebakken asperge met een chenin blanc uit de Loirestreek viel tegen. De wijn was te droog voor het toch wat 'vettige' gerecht, de gebakken asperge te overheersend van smaak voor de tarbot en de meerwaarde van de toegevoegde flietertjes draadjesvlees bleef onduidelijk. Echt minpunt is de prijs voor plat water (€ 3,95 per fles) naast een niet goedkoop maar goed wijnarrangement. Een restaurant van het niveau Bolenius eigenlijk onwaardig!
Rémy L.
  • Datum van je bezoek: 25 apr. 2016
Fantastisch gegeten!wij hadden het 8 gangen menu met wijnarrangement op. Een avond vol beleving, zeer verfijnde smaken van wijn en spijs, en top bediening! Bedankt team Bolenius
Antonie E.
  • Datum van je bezoek: 2 apr. 2016
We werden - buiten al - zeer vriendelijk ontvangen en de bediening bleef de hele avond attent en top. Het vijfgangen Alliance-menu deed daar niet voor onder. Steeds verrassende smaken, met de juiste dosis creativiteit geserveerd (amuse op de hand, hooi-ham op een enorme lavasteen). Zeker op de zaterdag (verder weet ik het niet) ook een aanrader voor het niet-zakelijke publiek.
Ubrique .
  • Datum van je bezoek: 26 mrt. 2016
Eten bij Bolenius was een ware smaaksensatie. Ieder (prachtig vormgegeven) gerecht was een verrassende en steeds zeer geslaagde combinatie van smaken en texturen. De bediening heeft precies de juiste mix van persoonlijk en professioneel, de uitleg bij het eten is kort maar krachtig, de wijnen uitstekend. Het restaurant is zakelijk ingericht, maar wel met leuke vondsten. Minder ideaal voor een romantisch onderonsje, maar wel als je echt bijzonder wilt eten!
StJakob .
  • Datum van je bezoek: 11 mrt. 2016
Geluncht bij Bolenius. Het menu van de chef met nog wat extraatjes. Wat moet ik zeggen? De borden zien er prachtig uit, het eten is prachtig verpakt met verrassend mondgevoel. Het gaat echter niet ten koste van de smaak! De hoeveelheden zijn goed afgestemd, bediening zeer correct (mag van mij persoonlijk iets losser maar past zeer goed bij de ambiance en het niveau).
Qua decor niet mijn favoriet maar spot on als je bedenk dat het in een zakengebied ligt dus vandaar een 8. Al met al hoog in de lijst!
Mrkln64 .
  • Datum van je bezoek: 20 feb. 2016
Fantastisch! Na het winkelen hier naar toe voor de lunch. Heerlijke en verrassende gerechten. Ster-waardig! Wat een perfecte bediening. Alles precies goed getimed. Goede wijnadviezen (wijnarrangement) als aperatief en bij de 3 gangen.
Van reservering tot afrekenen perfect!
Erykah S.
  • Datum van je bezoek: 13 feb. 2016
Een geweldig lunch op de zaterdag voor Valentine. Bediening top, eten verrassend en het dessert overtreffen, wij komen nog een keer terug voor diner.
Francoisjosph .
  • Datum van je bezoek: 9 feb. 2016
De Zuid-as heeft nog niet de charme die het zou kunnen hebben maar horeca zit er genoeg. Zo ook Bolenius. Goed restaurant. De wijnkaart is divers en er staan mooie wijnen op zowel voldoende oude als nieuwe wereld. Geen toppers overigens! Maar keurige wijnen. Toch valt er nog flink te sleutelen aan de wijnkaart. De meeste prijzen voor de wijnen vind ik aan de hoge kant. Zeg maar Zuid-as prijzen! En ik zeg dat niet omdat ik niet veel geld wil betalen voor een wijn, maar juist heel goed weet wat een wijn inkoop kost. Maar goed, ze zullen de locatie vermoedelijk moeten kunnen blijven betalen. De inrichting is modern, beetje koud qua sfeer! Beetje Scandinavische look and feel wat mij betreft. De bediening is zeer vriendelijk en keurig. Niets op aan te merken. Het eten komt mooi op het bord op tafel. Soms wat strak maar zeker ook een lust voor het oog. Het Alliance menu is goed! Leuke combinaties zoals boerenkool en pannenkoek. De kabeljauw was heerlijk. Netjes gegaard en de eiwitten nog keurig intact. De vlaai vond ik muwohhhhhh aardig maar niet een geweldige afronder. Neemt niet weg dat dit den plek is om terug te komen en aan anderen aan te raden.
C H.
  • Datum van je bezoek: 2 feb. 2016
Buiten blijft de Zuid-as een ongezellige, winderige plek, maar daar merk je binnen in dit restaurant helemaal niets van. Moderne, warme inrichting, goed verdeeld in meerdere hoeken, waardoor er meer privacy ontstaat. Bij binnenkomst word je vriendelijk welkom geheten en er hangt een prettige ontspannen sfeer. Bediening is zeer correct en vriendelijk, maar zeker niet stijf. Uit gemakzucht, omdat we geen zin hadden om zelf te kiezen, hebben we gekozen voor het 5 gangen-menu. Dat was een goede keuze!
Startend met een aantal amuses (oa osseworst met ijs van amsterdamse uien). Allemaal lekker. Omdat ik veel te bespreken had met mijn tafelgenoot weet ik niet alle gangen meer, maar de moestuin, de warme en rauwe bereiding van coquille en de sukade waren heerlijk. Lekkere wijn erbij, de rode wijn net iets koeler geserveerd. Prima.
Geen minpuntje, maar waar ik zelf altijd een beetje zenuwachtig van wordt is dat als er veel amuses geserveerd worden (wat positief is!) er ook vaak mensen aan je tafel komen en word je dus in het eerste half uur vaak onderbroken in je gesprek. Het wordt dan als gast een 'beetje hard werken' zo'n eerste half uur. Maar ik wil daar niet over zeuren, want wij hebben een heerlijke, leuke en gezellige avond gehad!
ToBeserved .
  • Datum van je bezoek: 8 jan. 2016

Lunch 08-01-2016 Bolenius

“eerlijk, heerlijk en onontbeerlijk!”

Waar de eerste recensies nogal voorzichtig waren over comfort, aankleding en verdere ambiance, zal ik met dit commentaar, deze aanbeveling ,hopelijk alle voorbehoud uit de wind van de Zuid-As halen , ten gunste van de frisse wind van Bolenius.
We stonden te popelen…na een snelle kop koffie en samenkomst bij het hartelijke personeel van Dicky’s liepen we al in zonnestraaltjes naar Bolenius toe. We waren de eerste gasten. Met een warm onthaal van een paar bekende gezichten uit charmant horecaland aan de deur : dag Ramon , dag Xavier !
Opgetogen van de frisse uitstraling: een knipoog naar de Amsterdamse School en Nieuwe Zakelijkheid , hier aan de Zuid-As met wijsheid, ervaring en functioneel comfort samengebracht tot een stralend interieur. Heerlijk zo’n ruime tafel, zon aan de horizon en zicht op de open keuken.
Nog voor we tot tien hadden kunnen tellen, kwam er een keur aan amuses via de kunstenaarsbrigade van Luc Kusters op tafel : gepresenteerd in de stijl waar het restaurant nu terecht mee pronkt en opvalt : bijna breekbaar, eerlijke lichte smaken en vooral groente. Vervolgens werden we 8 gangen lang in de Wijn- en waren-Watten gelegd met gerechten die stuk voor stuk prachtig waren om te zien. Schitterend gepresenteerd op servies dat zorgvuldig is gekozen en passend bij het interieur/totaal concept. Tot en met mooi glaswerk en lief bestek. Alles met het accent op lichtvoetigheid , fris en bij de wijnen en spijzen met respect voor “dichtbij “ en niet te overdadig in ingrediënten. De eerste combinatie van groenten was al zo overdonderend in aanzien en smaak , dat mijn tafelgenoot en ik zeiden : Kan het nog mooier en lekkerder worden ? Dat kan !
Compliment voor de keukenbrigade , niet alleen om hun kookkunsten , ook het opgaan in de restaurantsfeer bij een open keuken ging ze moeiteloos, geruisloos en perfect getimed af.
In het bijzonder wil ik nog de bereiding van de Coquilles ( ja, DRIE !) noemen met spek en boerenkool. Op papier een angstaanjagende combinatie, maar hier uitgevoerd met een verfijning, respect voor alle individuele smaken , om je bord bij af te likken. Ook in de wijn/spijs combinatie met een rijpe , strak –frisse Chenin Blanc uit Savennières bleek dit een voltreffer op alle zintuigen.
Daarnaast noem ik nog de bereiding van Patrijs , met zijn Bietje uit de klei . Ook die mag niet ontbreken in je indruk van Bolenius : onontbeerlijk. Het bietje , aan tafel uit de klei getrokken en ontmanteld bleek sappig, goed zoet/zuur , genoeg gezouten met een gepofte geur en smaak, ruimschoots de indruk van rauwkost voorbij en toch met beet . We waren blij voor de Patrijs ,met zulk aangenaam gezelschap op bord . En zelf heb ik voor het eerst een extra slokje gevraagd van de wijn/druivensoort waar ik normaal voor wegduik : Fleurie beter kon-nie.
Tot en met de mignardises hebben we alles op gegeten , en ook alles op kunnen en willen eten omdat de smaken zo zuiver, licht en verteerbaar bleven. Geen overdaad in boter en room , maar alles puur en geconcentreerd. Goede sauzen ook !
Dat we naast heerlijk gegeten en goed gedronken ook nog een gezellige middag hebben gehad wisten we al toen de voordeur openging. Vakmanschap, kennis van zaken ,trots en blij met hun ambacht maar vooral hartelijk en bijzonder plezierig en correct in de omgang met gasten en met elkaar. Bravo.
Bij vertrek werden we door Xavier geloosd/geloodst via hun eigen tuin, die zelfs in de winter een groene oase bleek en een gezonde buffer tussen de kantoren. Bedankt , we komen zeker terug .
Michel B.
  • Datum van je bezoek: 25 dec. 2015
1e kerstdag hebben we bij Bolenius tijdens lunch het kerst menu gegeten.
We begonnen met een groot aantal amuses. Stuk voor stuk lekker. Gevolgd door een 5 gangen menu waarvan alle gerechten er mooi uitzagen en heerlijk smaakten.
Ook deden ze moeite om het toch net even wat anders te brengen door een amuse op je hand klaar te maken en de kleur van de verlichting boven je tafel aan te passen om het gerecht nog mooier uit te laten komen.
De bediening is erg vriendelijk en de inrichting van dit kleine restaurant is gezellig.
Dit restaurant komt op ons lijstje van restaurants waar we zeker vaker naar toe gaan.
OzDelores .
  • Datum van je bezoek: 9 dec. 2015
wat een top plek is dit! Het eten was erg lekker en de bediening vlot! Wij komen snel eens terug! Zal het ook iedereen aanbevelen een keer een kijke te gaan nemen
Peter W.
  • Datum van je bezoek: 30 nov. 2015
Hier maandagavond gegeten met mijn vrouw, een restaurant aan de Zuid-as. Een relatief klein restaurant in het zakendistrict, dus meer gericht op een zakelijk publiek dan een romantisch diner diner voor twee.

Parkeren kan gemakkelijk in de ernaast gelegen parkeer garage, die wel erg prijzig is. Het restaurant is ruim opgezet, waardoor je prima met elkaar kunt praten (zonder meeluisteraars).

De inrichting is ruim, modern en zakelijk, met een open keuken. Ze gebruiken veel natuurlijke gerechten uit de nabije omgeving. Klinkt ecologisch, maar ligt wel vlak bij de A10 en A2...? Goed bedoeld, maar de marketing boodschap kwam daarom bij mij niet optimaal over.

We werden verrast met een bijna onuitputtelijke hoeveelheid amuses. Allemaal erg lekker! Ook het eten was heerlijk en (visueel) mooi opgemaakt, met mooie erbij passende wijnen. De bediening was uitermate vriendelijk en attent, maar een tikkeltje stijf. Mag van mij een tikkeltje innemender.

Verder een echte aanrader voor lekker eten en een rustig gesprek.
Heidekamp .
  • Datum van je bezoek: 24 nov. 2015
Een 10 voor het diner, dat geven we niet snel. Voor het eerst gegeten tussen de torens aan de zuid-as. Wat een geweldige verassing, amuses op de rug van de hand, bieten die aan de tafel uit de klei gebeiteld worden, getrancheerd en overgoten met een jus van morilles, het kan allemaal niet op. Eén groot feest voor de tong en de ogen vanaf de Veuve Clicquot in originele flute tot aan de friandises bij de koffie. Prettig is dat bij iedere gang een juslepel ingedekt wordt, de sauzen en jus zijn om je vingers bij af te likken. Prettige en correcte bediening in een strakke zaak. Gedineerd op dinsdag met vooral zakelijk publiek, 5 gangen, een waterval aan amuses, champagne vooraf en koffie toe voor nog geen €200. Ik kijk uit naar ons volgend bezoek op een vrijdag of zaterdag.
Nicholas B. D.
  • Datum van je bezoek: 16 nov. 2015
In het kader van een bedrijfsbezoek, georganiseerd door het Gastvrijheidsgilde, bezochten we dit restaurant.
Het restaurant is gevestigd in een van de nieuwere gebouwen aan de Amsterdamse Zuidas. De inrichting is in wezen een casco, maar het beton en staal is grotendeels aan het oog onttrokken door een mooie strakke inrichting van met zorg uitgekozen meubilair en apparatuur.
Een van de eigenaren is de heer Xavier Giesen, door Gault&Millau onlangs uitgeroepen tot Gastheer van het jaar.
We kregen een geweldig leerzame demonstratie van bereiding aan tafel.
Er werd ons een bord voor gezet met wat garnituur en daarop een rond schijfje ter grootte van een euromunt. Hierop werd kokend water geschonken waardoor het geheel in een fantastisch mooie en lekkere soep veranderde.
Daarna kwam het hoofdgerecht. Chef-kok en mede-eigenaar Luc Kusters had een complete rode biet in klei gepakt en de vorm van een kruikje gegeven. Klei met biet werden gezamenlijk in de oven op temperatuur gebracht. Daarna volgde de bereiding (aan tafel). Het inmiddels tot aardenwerk verworden kruikje werd stuk geslagen. Een dampende rode biet bleef over en werd getrancheerd onder de aanwezigen uitgeserveerd met gepocheerde schol. Heerlijk! Daarbij werden verrukkelijke passende wijnen geschonken. Het moge duidelijk zijn, maar restaurant Bolenius heeft er weer een paar fans uit Edam bij.
Pascal M.
  • Datum van je bezoek: 7 nov. 2015
Super lekker gegeten hier. Elke gang weer een hele verrassing en een culinaire hoogstandje.
Jammer maar ook goed dat we niet om de hoek anders zaten we hier elke week.
Bedankt team Bolenius voor de heerlijke en gezellige avond!!!
Aldine R.
  • Datum van je bezoek: 31 okt. 2015
Wat een geweldig restaurant, van a tot z! De gastheer stond al buiten toen hij ons aan zag komen, vriendelijk, grappig, goede verhalen over het eten en de wijn, maar zeker niet te aanwezig. De sfeer is warm, toch chique maar ook ongedwongen. En dan het eten, wat een feest! Zeker ook voor een vegetariër. Een verfijnd, smaakvol en origineel menu met alles er op en er aan, heerlijke amuses, prima porties, goed tempo er in. En daar komen dan heel goede wijnen bij. De prijs is alleszins redelijk voor een restaurant van dit kaliber. Werkelijk, wat een aanwinst in Amsterdam!