Over het restaurant Boas

Zeldzame klasse in Hanzestad

Klassiek, zo kun je Boas het best omschrijven; van het middeleeuwse pand in de Walstraat tot de Franse kaart. Een mooie plek waar kwaliteitsproducten zoals het MRIJ-rund met de grootste zorg worden om gevormd tot gerechten die de tand des tijds glansrijk hebben doorstaan. Alles wat je hier op je bord vindt, heeft een zeldzaam hoog niveau.

Halve fles mineraalwater

Gesloten: Zondag en maandag

• Af te huren , Catering , Terras
okmer1 O.
  • Datum van je bezoek: 28 jan. 2017
Ge-wel-dig restaurant. Laat alle superlatieven er maar op los. Eten, service, kwaliteit, wijnen etc etc! Hier MOET je gegeten hebben. De prijs ligt aan de bovenkant van het gemiddelde maar het dubbel en dwars waard.
Cgelder .
  • Datum van je bezoek: 26 jan. 2017
Super fijne avond gehad bij Boas.
We hebben genoten van heerlijke gerechten met een bijpassend wijnarrangement.
Vooral de dorade, gegaard in zoutkorst, (werd mooi aan tafel gefileerd en opgediend) smaakte heerlijk.
Geweldige service.
Sandra F.
  • Datum van je bezoek: 19 jan. 2017
Zeer lekker en verfijnd gegeten. Restaurant Boas in Deventer is absoluut en aanrader voor de fijnproever! Zeer gezellig, smaak- en sfeervol.
Geertdirk .
  • Datum van je bezoek: 16 jan. 2017
Uitgebreid gegeten met de AH actie. Konden gelukkig nog gerecht wisselen in het menu. Mooi opgediend en smakelijk allemaal. Goede verhouding qua prijs/kwaliteit.
Leo V.
  • Datum van je bezoek: 10 jan. 2017
Dinsdagavond 10 januari hier gegeten met 4 personen gebruikmakend van de AH restaurant actie. We hebben een 5 gangen verrassingsmenu gegeten, waarbij vooraf werd geïnformeerd naar onze specifieke beperkingen ten aanzien van het te serveren eten. We zijn verwend met een heerlijk 5 gangen menu, waarbij rekening werd gehouden met ieders wensen. Een prima bediening, fijn tempo, zodat we heerlijke en ontspannen avond hadden. Zeker voor herhaling vatbaar.
martin Z.
  • Datum van je bezoek: 5 jan. 2017
AH menu gegeten,5 gangen € 44,00 (€ 22,00 p.p.) was zeer goed, allen gerechten die je ook op de reguliere kaart kunt bestellen. De enige juiste manier om aan een dergelijke actie mee te doen.
Carpatio vers gesneden van lokaal rund smaakvol met bite, pompoensoep lekker op smaak met een pepertje,Dorade in zoutkorst met kruidenolie aan tafel gefileerd, Runderwang langzaam gegaard met truffeljus SUPERZACHT! en tot slot een heerlijk nagerecht van roodfruit ijs en bavarois.
Martin& Linda
Bediening zeer allert en met voldoende aandacht.
Timing ondanks dat het restaurant vol zat goed, 5 gangen in 2 uuren 45 minuten.
Wij komen zeker een keer terug!
arjanet .
  • Datum van je bezoek: 4 jan. 2017
Pluspunten:
Het AH 5 gangen verrassingsmenu was heerlijk!! Zeker in combinatie met het wijn arrangement. De gerechten waren prima bereid en volgenden elkaar mooi op. Niet te snel en niet te langzaam. Gezellig gegeten en gedronken gedurende 3,5 uur.

Verbeterpunten:
in mijn beleving was in veel gerechten iets met truffel (-olie, -pasta, etc) gedaan en dat had wat mij betreft iets beperkter gekund tot 1 of 2 gerechten. De pompoensoep had iets meer uitgesproken smaak mogen hebben. Maar zoals gezegd, dat is mijn beleving geweest.

Maar al met al een heerlijk uitje! Als Boas een volgende keer weer meedoet aan Iens / AH actie, gaan we er zeker weer heen.
Hans R.
  • Datum van je bezoek: 30 dec. 2016
Werkelijk een erg fijne avond gehad. Met de restaurantbon van A.H. een 5-gangen verrassingsmenu genomen. Wel uitgebreid met een kaasplank als dessert. Want die zag er fantastisch uit en dat was het ook. Complimenten aan de brigade. Niets was teveel. Bedankt!
Joost V.
  • Datum van je bezoek: 27 dec. 2016
De verwachtingen waren vooraf hoog, maar ik kan toch niet zeggen dat dit het toprestaurant van Deventer is. De prijs kwaliteit klopt gewoon niet helemaal volgens mij. Wijnen van het wijnarrangement waren wisselend van kwaliteit. Portie van hoofdgerecht was vrij klein, maar je kon groente en friet bijbestellen. Uiteindelijk had geen van de gerechten iets speciaals. Carpaccio had geen pijnboompitten en matige en weinig dressing. Lamsrug was perfect mals en gegaard. Rode kool was iets te zoet, friet was melig. Kaasplankje toe had niets zoet, ook geen notenbrood, of dadelbrood oid, alleen 3 soorten kaas in klieine stukjes. Kaas uit de Jura was weer erg goed, jammer dat de andere twee kazen niet hetzelfde niveau hadden. Het bedrag op de rekening was aan het einde beduidend hoger dan je zou verwachten voor de vrij simpele gerechten met deels verrassend goede maar ook soms matige kwaliteit. Service was prima. Attent en met kennis van zaken. Zaak ligt erg leuk in het Bergkwartier.
marian M.
  • Datum van je bezoek: 17 dec. 2016
Prima gegeten, gaan we zeker vaker doen.
Maarten B.
  • Datum van je bezoek: 17 dec. 2016
Heel attente bediening: we vierden een jubileum, en er werd zelfs de muziek van 40 jaar geleden via een speciaal boxje op tafel gezet. Maar ook gewoon een prima bediening: attent en vlot.
Jordy B.
  • Datum van je bezoek: 17 dec. 2016
Restaurant Boas hebben wij bezocht op zaterdag 18 december. Dit was na afloop van het Dickens gebeuren in Deventer. Terwijl we de route afliepen kwamen we al langs het restaurant en waren we hiervan onder de indruk.

Eenmaal aangekomen was er in het restaurant een nette ontvangst door de eigenaar die persoonlijk onze jassen aannam. Binnen waren wij om 18.00 uur niet eens de eerste gasten. Het interieur van Boas is zeer sfeervol, verzorgd en gezellig. Het is een oud pand met mooie dikke houten balken, die ook diepe groeven vertonen. Na verloop van tijd is er een extra steunpilaar geplaatst om de fundering te versterken. Die pilaar is eigenlijk het enige 'lelijke' van de dineerzaal.

De menukaart werd ons netjes uitgelegd door de zwarte brigade. We gingen voor het 5-gangen Boas menu a 59,95. Daarvan was de eerste gang een klassieke carpaccio. Boas is een Frans restaurant, terwijl de naam carpaccio doet vermoeden dat dit gerecht vanuit de Italiaanse keuken is ontsprongen. Eigenlijk valt mij dit nu pas bij schrijven op, maar Boas zal ongetwijfeld zijn reden hebben om dit gerecht op het menu te hebben. Overigens wordt door Boas ook nergens gecommuniceerd dat de keuken strikt Frans zou zijn, en hierin een wat soepelere benadering aannemen valt dan ook alleen maar te prijzen. De carpaccio was van zeer goede kwaliteit en gleed door de keel als boter. Leuk dat de bediening aan tafel komt met een groot stuk Parmezaan en 'theatraal' de kaas op het bord schaaft. De obers (m/v) zijn zonder uitzondering jong en beschaafd. Ook spreken ze de gast consequent met 'u' en 'meneer' aan. Misschien wat formeel, maar ook wel weer netjes naar de gast toe. Denk daarbij aan de etiquette-regels van de heer Reijmers van de bekende tv-programma's. Obers in t-shirt hebben we gelukkig dan ook niet gezien bij Boas ;) Wel een gast die zich op zijn gemak genoeg voelde om zijn knellende schoenen na een dag lang Dickens uit te doen.

De tweede gang liet behoorlijk lang op zich wachten, maar we hebben ons niet verveeld. Langzaam aan druppelden de andere gasten binnen zodat de zaal uiteindelijk helemaal bezet was, en de serene en kalme atmosfeer veranderde in een gezellig geroezemoes.
De tweede gang was een bijzondere. Deze bestond uit rauwe zalm (een mootje) met een vinaigrette van zoetzuur. Mijn tafelgenoot en ik wisten beiden niet zo goed of we dit gerecht nu per se als 'lekker' moesten omschrijven. Wellicht had de vinaigrette toch een wat te prominent aanwezig zuurtje naar onze smaak. Aan de andere kant is een 'gravad lax – mosterd-dille' dressing ook weer zo afgezaagd, dus Boas scoort wel punten in originaliteit.

Gang drie deed ons goed bekoren. Opgediend in een extravagant ufo-vormig glas was daar de wildbouillon, die live aan tafel werd gegarneerd met room. Eigenlijk had ik een toch wat meer gebonden en gevulde soep verwacht (ik weet het, bouillon is bouillon en geen soep), maar deze bouillon was juist heerlijk subtiel en licht verteerbaar. Een mooie wildsmaak die perfect combineerde met de smakelijke room.

Bij onze gangen in de 'huiskamer van Deventer' dronken wij de door de sommelier uitgekozen bijpassende wijnen. Deze waren uitstekend en redelijk geprijsd, waarbij mijn tafelgenoot de rode wijn erg mooi vond. Ondergetekende kan dit beamen.

Het hoofdgerecht bestond uit wild, altijd leuk om te eten in deze tijd van het jaar. De klassieke stukjes ree met zoetige saus (mooi op temperatuur ook) werd gecombineerd met een fraaie wildbereiding. Een soort ragout met Deventer-koeksaus. Complimenten aan Boas om de trots van Deventer subtiel in het hoofdgerecht te verwerken. Deze 'ragout' was zeer rijk van smaak en verdween dan ook als sneeuw voor de zon.

Vorig jaar precies deze tijd hadden tafelgenoot en ik een rendez-vous in Haarlem bij een niet nader te noemen restaurant. Ook een restaurant met net een beetje extra, ook qua creativiteit. In Haarlem is deze beloond met een Michelin-ster. Boas doet een duit in haar eigen zakje met de dame blanche. Tafelgenoot verwachtte de voorspelbare variant, maar kreeg een mooi gevormde tennisbal van chocolade op een bord. De bediening kwam erbij met een aangestoken wodka-bereiding, die over de bal heen werd gedrapeerd, waardoor deze 'openbrak'.
Een staaltje creative cooking, waarbij we de blikken van de andere gasten op ons gericht kregen. De tennisbal deed mijn tafelgenoot zeer goed smaken, waarbij hij de ijs en het chocolade van goede kwaliteit vond. Zelf koos ik toch voor kaas, en ondanks deze spectaculaire hint naar Michelin aan de overkant van de tafel kreeg ik toch geen spijt. Mijn persoonlijke kaasboer kwam namelijk aan tafel met een tafel vol stukken kaas van de beste kaaswinkel uit Nederland! (Ergens op de Brink in Deventer zit deze bekroonde winkel). Geduldig en met passie vertelde hij mij vlotjes de eigenschappen van de verschillende kazen die ik kon kiezen. Uiteraard nam ik de Deventer bunkerkaas. Gecombineerd met een as-kaas van geiten, een Briilait en nog een wat pittigere kaas waarvan de naam mij ontschoten is. Hoewel mijn maag al aardig gevuld was gingen deze lekkere kazen er nog wel in, gecombineerd met bijpassend (krenten)brood.

Als je heel klassiek Frans wilt dineren kun je voor het andere menu gaan, waarin onder andere foie gras (foei!... maar wel lekker) en oesters aanwezig zijn.

Restaurant Boas is een warme oase in Deventer, alleen maar nette mensen ;), een vlotte en enthousiaste bediening en een eigenaar met liefde voor zijn zaak en gasten. Hij was niet te beroerd om even de avondkou in te stappen om ons de weg naar het station te wijzen.

Chapeau Boas
Marga S.
  • Datum van je bezoek: 15 dec. 2016
Warm ontvangst. Na de toewijzing van de tafel (ovaal, heel fijn) duurde het best lang voordat we de wijnkaart kregen. Na 20 minuten een drankje en broodjes, dit mag sneller. Mooie menukaart, pittig geprijsd waardoor we de lat hoog leggen. Het voorgerecht is uitstekend, carpaccio vers en aan tafel geserveerd met geraspte parmezaanse kaas,l. Steak tartare is SUBLIEM en vers gesneden dat zie je niet vaak meer. Zwezerik was prima gebakken. Hoofdgerecht, kabeljauw was niet meer voor 2 personen beschikbaar, hiervoor in de plaats een stukje dorade ter compensatie. Kabeljauw was perfect gegaard, beetje glazig, heerlijk! Dorade was oké niet meer dan dat. Wildgerecht was ook goed, hoog op smaak. Frieten met verse mayonaise en groenten prima. Dessert een gedeelde kaasplankje, kar aan tafel met advies, ik hou ervan. Top: keuken is heel erg goed en van hoog niveau. Tip: personeel mag iets sneller en gastgerichter (de eigenaar is allert maar kan niet alles in de gaten houden) ik mis een 2e gastheer/gastvrouw. Meer aandacht voor toilet.(gastendoekje/bloemetje/luchtje) Huiswijn is fors aan de prijs.
Judith V.
  • Datum van je bezoek: 9 dec. 2016
Genoten van een voortreffelijk 5-gangen menu met bijpassend wijnarrangement. Iedere gang weer een verrassing wat er op tafel verschijnt en genieten van de verschillende smaken. Dat tesamen met een goede service heeft ons een heerlijke avond bezorgd.
Carla H.
  • Datum van je bezoek: 8 dec. 2016
Fantastisch ! Alles prima geregeld, smaken goed op elkaar afgestemd. Fijne sfeer en gemoedelijk. Ook goede service , de adviezen van bijpassende wijnen waren perfekt
Ton P.
  • Datum van je bezoek: 7 dec. 2016
Bediening erg attent Niet behandelt als Actie klantje (Albert Heijn actie voucher
Voldoende ruimte om te zitten. Niet te veel tafels per vierkante meter. Ook voldoende tijd tussen de gangen.
Cdelabey D.
  • Datum van je bezoek: 30 nov. 2016
Een aanrader. Vriendelijke ontvangst, prettige bediening uitstekend gegeten.
Het 4 gangen menu was goed van smaak met een heerlijke wijn erbij.
Beslist voor herhaling vatbaar.
André en Gerry S.
  • Datum van je bezoek: 23 nov. 2016
Een 5-gangendiner met niet al te grote porties en van heel goede kwaliteit met een prettige bediening!
Alles in de gezellige ambiance van een oud pand in één van de meest tot de verbeelding sprekende straten van de middeleeuwse binnenstad van Deventer.
I D.
  • Datum van je bezoek: 21 nov. 2016
We werden erg gastvrij ontvangen
Kregen een prachtige plek voor het raam wat vol stond met verse tulpen en dat in dit jaargetijde.
De gerechten werden keurig geserveerd vol doende tijd tussen de gangen.
Het was een 5 gangenmenu .
Voortreffelijk
Marianne V.
  • Datum van je bezoek: 21 nov. 2016
Mooi, monumentaal restaurant in middeleeuws Deventer. Zeer vriendelijke ontvangst (en later uitgeleide). Perfecte bediening. Het AH 5 gangen surprise menu klonk als een klok. Elke gang was weer een verrassing en smaakte verrukkelijk. Heerlijke huiswijn. Het geheel was super!