Blauw aan de Wal

Duur
Lang
Arie N.
  • Datum van je bezoek: 7 okt. 2016
(ook) dit restaurant heeft de kaart ingedeeld in een aantal kleine gerechten (voorgerecht-portie) waarbij men aanraadt er 3-4 te bestellen. Het tempo is erg 'ontspannen', je bent er niet met 1,5 uur klaar. Ik had de tartaar, de bisque en de scheermesjes. De chocosoufflee om mee af te sluiten. Scheermesjes met chorizo waren supersmakelijk, de tartaar was 'door de machine gehaald', wat ik dan weer jammer vindt. Al met al: lekker, maar geen topper.
P. T.
  • Datum van je bezoek: 24 sep. 2016
Van de drukte op de Wallen kom je door een poortje in een totaal andere wereld bij Blauw aan de Wal. De bediening was vriendelijk en deskundig, drankjes en amuse stonden vlot op tafel. De toelichting op het menu was duidelijk, de wijn suggesties goed. Vooraf lamstartaar en bisque. De tartaar zag er mooi uit, maar had wel iets meer op smaak gemogen. De bisque was wat ons betreft de verrassing van de avond; erg lekker! Hoofdgerechten zeetong en bavette, beiden erg lekker. Nagerecht de chocolade-soufflé een dikke aanrader en de moeite van het wachten waard! Al met al een hele plezierige ervaring op een onverwachte locatie.
Richard80 .
  • Datum van je bezoek: 26 mrt. 2016
Na veel goede verhalen over dit mooi gelegen restaurant te hebben gehoord, schoven wij op een zaterdagavond aan. Helaas werden onze verwachtingen niet waargemaakt. Na vriendelijk welkom te zijn geheten, duurde het 30 minuten voordat er, behalve de wijn, iets op tafel stond. De crudités die de amuse vormden, waren 'nog niet' gereed, kregen we te horen. Het menu werd uitgebreid uitgelegd. De voor- en hoofdgerechten waren over het algemeen goed. De ravioli (het was er maar één, dus eigenlijk raviolo) met lam was een voltreffer: perfect in balans, met mooie zuren. De dungesneden zeeduivel werd wat overheerst door de parmezaan. Het Iberico-varken was prima gegaard, met een fijne 'diepe' begeleidende saus. De rog met beurre noisette was heerlijk, de pompoen ernaast helaas te zout. Ondertussen voelden we ons niet erg welkom. Dat zat hem in de kleine dingen: we werden bij het aan- en afruimen soms nauwelijks aangekeken, er werd niet gevraagd of het gesmaakt had, men wist niet wie aan tafel welk gerecht had besteld. Voor het dessert bleek een van de bestelde chocoladesoufflés te zijn verwisseld met een ander dessert. Kan gebeuren natuurlijk, maar er werd openlijk getwijfeld aan ons geheugen: 'weet u zeker dat u de soufflé had besteld?' Die soufflés waren de domper van de avond: mooi luchtig, maar veel en veel te zout. Toen wij daar iets van zeiden, kregen we aanvankelijk als antwoord: 'we hebben vanavond 20 soufflés gemaakt, en we hebben nog van niemand iets negatiefs gehoord.' Dat mag mijns inziens in restaurants die een zeker niveau nastreven nooit een argument zijn. Later werd mij bij het afrekenen nog gezegd: 'we hadden u gezegd dat er zout in het gerecht zat.' Verder werd er niets met onze bezwaren gedaan. Al met al was ons diner in Blauw aan de Wal een bevreemdende ervaring.
Stella H.
  • Datum van je bezoek: 12 mrt. 2016
Sinds lange tijd weer eens hier gegeten.
Het is een prachtig, intiem restaurant met een rijke historie op een plek waar je het niet verwacht.
Voor het eerst hadden we een mindere ervaring hier, echt jammer.
Het restaurant stond bij mij altijd bekend om de buitengewoon vriendelijke bediening.
De vorige keer was dat al iets minder, maar nu helemaal.
We mochten kiezen uit een amuse van oesters of crudites met dip.
Het werden de crudites en deze waren heerlijk.
Dik een half uur na aankomst moesten we vragen om de menukaart.
Deze werd zeer zorgvuldig uitgelegd, en we kozen voor 3 gangen in een keuze menu.
Na zeker 3 kwartier te hebben gewacht kwamen de eerste gerechten.
We hadden risotto met witte truffel en eidooier…het was een perfect gerecht, heerlijk!
En een stukje rauwe zeeduivel met een licht zurige frisse dressing en gefrituurde uienringetjes.
Opvallend was, dat de borden zo voor onze neus werden neergezet zonder een woord.
Een uitgebreide uitleg hadden we al bij het menu gehad…maar je kan toch wel eet smakelijk zeggen of zo?
Ook niet ”heeft het gesmaakt?” bij het ophalen van de borden…helemaal niets.
Best een vreemde gewaarwording, dit heb ik nog nooit eerder meegemaakt.
Nog iets meer dan een uur op het hoofdgerecht gewacht.
Ondertussen zelf de wijn maar bijgeschonken. Water was vergeten.
De lams nek gegaard in Madeira was een heerlijk stukje vlees wat totaal overschaduwd was door de vele rasp van sinaasappelschil die eroverheen zat.
Zeer overheersend en doodzonde van de smaak.
Ook hier weer geen woord bij het inzetten en uithalen van de borden…bizar.
We waren het na deze urenlange zit en de vreemde bediening een beetje zat
en hoefden geen dessert meer dus vroegen we de rekening.
Na 25 minuten zijn we naar de garderobe gelopen en hebben gelijk afgerekend.
Zo jammer, na onze goede ervaringen van de afgelopen jaren.

Salmantina .
  • Datum van je bezoek: 9 mrt. 2016
Fantastisch lekker gegeten, heel verrassend, subliem gemaakt. De bediening was fenomenaal, we hebben heel veel gewisseld (groep collega's) maar hij wist alles nog, ongekend!
Vooral het truffeltje met koffieboontjes en zout was erg, erg lekker!
Remon R.
  • Datum van je bezoek: 27 feb. 2016
Zaterdagavond hier gegeten: de locatie is alleen al een bezoek waard. Is dit écht op de Wallen? Geen schreeuwerige Italianen of Engelsen op vrijgezellenfeest. Een klein steegje tussen de rode lampen leidt naar het prachtige hofje en de entree van Blauw aan de Wal. Keurige en vriendelijke ontvangst. Kozen een tafel boven met uitzicht op het hofje. Kaart is overzichtelijk: 3 of 4 gangen en per gang twee keuzes. De gerechten zelf zijn prachtig op smaak en klassiek. Geen moderne toeters en bellen op het bord, gewoon prachtige ingrediënten met zorg bereid. Met de bijpassende wijnen zijn ze niet scheutig en passen goed bij de gerechten. Op het dessert na: de sherry bij het chocolade-dessert vond ik persoonlijk wat aan de zware/machtige kant. Aanrader!
Rocco J.
  • Datum van je bezoek: 25 feb. 2016
Donderdagavond hebben we ons heerlijk laten verwennen in dit bijzondere restaurant op een bijzondere locatie. De ontvangst is vriendelijk. De kaart is overzichtelijk: in 3 of 4 gangen diner en elke gang keuze uit twee opties. Het eten is heerlijk en goed geproportioneerd. We hadden bijpassend wijnarrangement en de glazen worden niet zuinig gevuld.
Wat ik zo prettig vond is dat als je vraagt of er geen vis in het gerecht mag, dit wordt onthouden en ook daadwerkelijk niet gebeurt. Kom daar maar eens om..!
Alleen de kaasplank was gemiddeld lekker.
De gerechten zijn aan de prijs maar wat mij betreft in verhouding. Dank voor de heerlijke avond.
Mario V.
  • Datum van je bezoek: 19 feb. 2016
Voor het eerst in Blauw aan de Wal geweest. Wat een bijzonder restaurant op een bijzondere locatie. midden op de Wallen tussen de verlichte ramen. Maar zo ongelooflijk lekker gegeten. Perfecte oesters vooraf. Daarna diverse gangen met elke keer keuze uit 2 gerechten. Ultieme risotto! En wat een geweldige bediening en echt goed advies over de bijpassende wijnen. Minpuntje is misschien de prijs. We hadden flink uitgepakt en dan kom je snel op 120 euro pp. Maar daarvoor krijg je echt kwaliteit.
Marinus M.
  • Datum van je bezoek: 6 feb. 2016
Het was al weer enige tijd geleden dat wij in Blauw aan de was waren. Mijn partner was er nog nooit geweest; dus eerste de verrassing van een steegje en "waar breng je mij naartoe?"
Vervolgens een plezierige ontvangst en een mooie tafel. De menukaart werd niet gegeven, maar verrassend aan tafel gemakkelijk zittend en ontspannen doorgenomen. Keuzen te over; vers gezond en absoluut geen "middle of the road" maar great combinations. Geitenhaar met peer en peper, tong, bendeborst? Het wijarrangement klopte als een bus en was over nagedacht. Service: great; ambiance; prima, terugkomen: zeker! Dank heren van de Wal!!!
Hans F.
  • Datum van je bezoek: 18 dec. 2015
Prachtig restaurant met een beperkte kaart met keuze uit steeds twee gerechten en keuze uit 3 of 4 gangen. Het waren allemaal zeer bijzondere smakelijke combinaties. Hoogtepunt was het tussengerecht van een papillot van gepocheerde peer en een geitenkaas (ik dacht Saint Maure). Al was de combinatie van platgeslagen zalm met een heerlijke oestersaus ook bijzonder lekker. Bijpassende wijnen en de vriendelijke en attente bediening zorgden ervoor dat het diner een succes was.
Telat .
  • Datum van je bezoek: 22 aug. 2015
Heerlijk culinair genoten bij dit verborgen pareltje op de wallen . Sfeervol terras , overzichtelijke kaart , geweldig eten en goede wijn. Beetje jammer dat de bediening iets te nonchalant is en niets doet met eventuele puntjes van kritiek maar min of meer de schouders op haalt . Ze zouden je iets meer in de watten mogen leggen , flexibeler zijn en een gebaar maken als er iets niet in orde is .....mijn vriendin en ik hebben beide ons dessert Chocolade soufle niet opgegeten ( waar we ons op verheugd hadden ) omdat deze veel te zout was , werd helemaal niets mee gedaan , onbegrijpelijk! Bij het weggaan geen bedankt en totziens of wel thuis , slechts een knikje ....dit vonden wij zeer teleurstellend en een tikje arrogant......
JoopTerHarmsel-Tak .
  • Datum van je bezoek: 5 aug. 2015
Fantastisch gegeten gister bij Blauw aan de Wal! Vooral tartaar van lam, perfect aangemaakt, tussendoor een super combinatie van peer en geitenkaas, gevolgd door een werkelijk subliem gerecht van kwartel ravioli met geconfijte kwartelboutjes. Ik wist dat je hier lekker kon eten maar dit overtrof alle verwachtingen. Heerlijke wijnen - een Ribolla van Jermann als wit, gevolgd door een heerlijke klassieke Bordeaux (Esprit de Chevalier 09), beiden voor schappelijke prijzen. Dan nog top service in een top setting (lekker buiten!) en je avond is compleet - tot snel!
Arjan D.
  • Datum van je bezoek: 30 jun. 2015
Blauw aan de wal is echt een TOPZAAK! Vanaf de drukke Wallen loop je de binnentuin van het Bethaniënklooster in waar dit voormalige pakhuis onderdak geeft aan dit culinaire hoogstandje. De inrichting sluit aan op alle verlangens; romantiek of zakelijk, hier zit je goed. De menukaart is lekker overzichtelijk en de gerechten zijn geweldig! En er zijn in Amsterdam weinig zaken waar de bediening zo goed en professioneel is al in dit restaurant.
Kimgrifhorst .
  • Datum van je bezoek: 1 mei 2015
Diverse keren hier met vrienden gegeten .
Kwaliteit eten en service is van zeer goede kwaliteit.
bij mooi weer kan men in de tuin eten, op een unieke locatie
Absolute aanrader
David123 .
  • Datum van je bezoek: 9 jan. 2015
Prachtig restaurant voor wie houdt van een authentieke sfeer. Midden op de wallen in een verborgen steeg. Dikke oude houten balken aan het plafond en mooie muren opgetrokken met klinkertjes mooi in beeld. De ontvangst is zeer vriendelijk. De gastheer kwam aan tafel het menu uitleggen. We begonnen met zalm met daarop een saus van oester. Voortreffelijk. Deze gang werd begeleid door een Chablis, een van de meest strakke varianten die we ooit hadden gedronken. Geen vleugje hout. We vervolgden met risotto die goddelijk was, met bijpassende witte Rhône wijn. Op de risotto lag platgeslagen Gamba. De kaas was een beetje sterk overheersend maar het was verrukkelijk. Daarna kozen we voor lamstong. Mooi zacht gegaard gepresenteerd met overheerlijk ravioli van pompoen en groenten met een gepocheerd ei. Deze gang werd begeleide door een Montepulcianop D'bruzzen. Aardig. Soms is pompoen wat vlak van smaak, nou deze niet. We sloten af met 4 verschillende desserts die we onderling verdeelden met ook weer verschillende bijpassende wijnen. Er wordt ambachtelijk gekookt en de bediening is zeer vriendelijk. De rekening was gepeperd. Maar het gevoel van een geslaagd avond overheerst.
Martin K.
  • Datum van je bezoek: 30 dec. 2014
Ons laatste diner buiten de deur van 2014 afgesloten bij deze "hidden gem". De entree van dit restaurant is even zoek omdat het zich bevind in een doodlopend steegje midden op de wallen maar het zoeken is het meer dan waard!

We werden vriendelijk ontvangen door de bediening die onze jassen aannam en we mochten van de overgebleven tafeltjes eentje uitzoeken. Met een glaasje cremant besloten voor het 4 gangen menu te gaan die van A tot Z heerlijk was! De uitschieter was de risotto (de lekkerste die ik ooit heb gegeten) maar ook de platgeslagen zalm met een soort van oestersaus was origineel en erg lekker.

De wijnen die werden uitgezocht voor ons bij het diner waren ook zeer passend. Kortom een restaurant die zeker op mijn lijstje komt te staan bij de favorieten! Zowel de witte brigade als de zwarte...dank voor deze voortreffelijke avond!
Geeske W.
  • Datum van je bezoek: 16 sep. 2014
Hadden geluk met het weer dus op het mooie terras kunnen zitten, maar ook binnen een mooi restaurant! Mooi menu, heerlijke gerechten. De zeer vriendelijke bediening gaf bij alles een mooie uitleg en schonk fantastische wijnen! Hier gaan we zeker vaker heen!
F1396 .
  • Datum van je bezoek: 11 sep. 2014
Tja, na alle superlatieven van de laatste jaren wilde ik het toch eens proberen, temeer ook omdat ik met buitenlandse gasten kwam. De ambiance valt inderdaad niets op af te dingen en de bediening is vriendelijk maar deels onervaren en steeg op de bewuste avond dan ook niet boven het gemiddelde niveau uit.
Na een andere dan de gereserveerde tafel te hebben gekregen (ook prima overigens) besloot ik na een min of 5 maar zelf om een aperitief te vragen en na een kwartier om wat brood etc. Ook de menukaarten werden pas na dat ik er om vroeg overhandigd en uiteindelijk kregen wij pas om 21.30 (een uur na binnenkomst) ons voorgerecht. Helaas kreeg ik er kaas bij terwijl uitdrukkelijk hierom niet verzocht, dus wederom wachten. Het excuus dat er een grote groep was die tegelijkertijd had besteld is iets waar een gast natuurlijk niet mee vermoeid hoeft te worden. Gedurende de gehele avond werd er weinig aandacht aan ons besteed, enkel de uitleg van de gerechten werd breed uitgemeten. Een smakelijker verhaal dan wat qua smaak kon overtuigen overigens. Zeeduivel verdronk in de saus, gekookt konijn geserveerd als een soort worst is toch echt minder smakelijk dan een traditionele bereiding; van de rog bleef na de graten wel erg weinig over...Kortom, resumerend was de prijs-kwaliteit verhouding in onze ogen te ver verwijderd.
Jammer, niet voor herhaling vatbaar.
Terrence P.
  • Datum van je bezoek: 3 sep. 2014
Wow, een pareltje van een restaurant verborgen in een steegje op de wallen. We kwamen hier met een grote groep. Meestal geeft dat druk op de kwaliteit van het voedsel maar daar was hier geen sprake van. We hebben hier met zijn alle heerlijk gegeten en een hele gezellige avond gehad. Aanrader!
XMichelin .
  • Datum van je bezoek: 11 jun. 2014
Goed gegeten bij Blauw aan de Wal. Het eten is goed maar niet heel bijzonder. Dit verwacht je echter wel voor de prijzen welke je voor de gerechten betaald. Het ligt wel erg leuk zo op de wallen, wanneer je in het hofje bent namelijk geen idee meer van de hectiek van de wallen. Binnen wel een rioollucht in het pand, lastig iets aan te doen, maar helaas niet bevorderlijk voor lekker eten. Vanwege de te hoge prijzen in combinatie met de gerechten niet voor herhaling vatbaar.