Bitter en Zoet

Hospitaallaan 16 9341 AH Veenhuizen Nederland Kaart

Over restaurant Bitter en Zoet

Alle ingrediënten voor een geslaagde maaltijd

Restaurant Bitter en Zoet kweekt jouw maaltijd op eigen, Drentse bodem. Wat niet uit de moestuin of boomgaard komt, wordt zo puur en eerlijk mogelijk ingekocht. Het is een gezellig komen en gaan van gasten die in het hotel verblijven, een bezoek aan de sauna hebben gebracht of eropuit geweest zijn in de Drentse natuur. Er is zelfs een bakkerij die biologische broden en onweerstaanbare bonbons maakt en verkoopt. Meer heb je niet nodig!

Meer informatie over restaurant Bitter en Zoet

• : Parkeerplaats (gratis)

Maandag t/m zondag 08:00 - ca. 22:00
- Ontbijt 08:00 - 10:00
- High Tea 12:30 - 16:30

• Af te huren , Airconditioning , Catering , Huisdieren welkom , Lift aanwezig , Terras , Toegankelijk voor rolstoelen , Wi-Fi
Mariska W.
  • Datum van je bezoek: 25 sep. 2016
Een heerlijke (s)low tea genoten vandaag. Heerlijke verassende onderdelen, veel huisgemaakt en verre van standaard. Alles smaakte heerlijk, vriendelijke bediening en meer dan genoeg te eten gehad. Heerlijk soepje vooraf, vervolgens drie hartige gerechtjes, zes zoete en ook nog een 'toetje'. Eigenlijk bij het zoete al vol maar het dessert was ook te geweldig en orgineel om te laten staan. Heerlijk rustig buiten gezeten, en ondanks dat er genoeg andere gasten waren totaal geen last van anderen (veel mensen met honden ook). Wij hebben een hele fijne middag gehad en alles was mooi voor mekaar! Prijs/kwaliteit was prima in orde wat ons betreft, zeker omdat je iets origineels krijgt en de energie die er in zit terug ziet.
Beste Mariska,

Heel erg bedankt voor de positieve recensie.
En wat fijn dat jullie hebben genoten van de (S)Low Tea!

Jan W.
  • Datum van je bezoek: 11 aug. 2016
Wij hebben hier met z'n tweeën gegeten en de prijs/kwaliteit vonden wij nergens naar lijken.
Dit restaurant rekent absoluut veel te hoge prijzen voor heel gewoon eten,eten wat zelfs met vlagen slecht was,bijvoorbeeld een stuk vlees wat erg taai was en gedeelten van het dessert wat erg droog was,en op zich kan ik er nog mee leven als er een keer iets wat slechter is,maar als er dan torenhoge prijzen gerekend worden dan mag dit niet gebeuren!!
Kortom de prijs/kwaliteit is ronduit slecht bij bitter en zoet !!
Wat jammer dat we op deze avond niet aan uw verwachtingen hebben kunnen voldoen.
We nodigen u graag uit om even contact met ons op te nemen, zodat we u een passende oplossing kunnen bieden.

het team van Bitter en Zoet
Menura H.
  • Datum van je bezoek: 9 aug. 2016
Heerlijk gegeten op een verrassende locatie met een bijzonder geschiedenis. Mooie sfeer, (h)eerlijk eten. Leuk personeel met gedegen wijnkennis. 5 gangen verrassingsmenu was elke gang een feestje.
Beste Menura,

Hartelijk dank voor de fijne recensie. Een avondje uit zou ook een feestje moeten zijn :)
En we zijn blij dat ons team daar aan bijgedragen heeft.

Graag tot een volgende keer!
PHL .
  • Datum van je bezoek: 6 aug. 2016
Deze avond was er geen standaard kaart, alleen een zgn. theatermenu, 2 gangen. Keus uit 3 voor- hoofdgerechten, vlees, vis, vegetarisch.
Wij vonden de keus erg beperkt.

Voorgerecht was prima, hoofdgerecht niet zo. Vegetarische gnocchi met kaasfondue wat zwaar. Eend EN bijbehorende aardappelen (in de oven gebakken) erg krokant aan de buitenkant. Verhouding crunch met zachtere gare binnenkant niet in balans.
Opmerking hierover werd niet goed opgepakt door het bedienend personeel.

Wat we ook jammer vonden was dat ons verzoek om een tafeltje aan het raam niet kon worden ingewilligd. Reden dat dat tafeltje gereserveerd zou zijn voor 4 personen terwijl er ongeveer een half uur later slechts 2 mensen aan zaten. Waren de mensen vd reservering niet komen opdagen?

Al met al hadden we er meer van verwacht.
Beste PHL,

Hartelijk dank voor uw recensie. Jammer om te vernemen dat u de keuze beperkt vond en het diner u niet mocht smaken zoals u gehoopt had.
Wij proberen met een aangepaste menukaart onze gasten zo goed mogelijk van dienst te zijn op de avonden van theater Het Pauperparadijs, zodat ook iedereen op tijd bij het theater aanwezig kan is.
Iedere voorstelling ontvangt het theater 1000 bezoekers en velen van hun zouden graag bij ons dineren. Wij hebben echter 70/80 zitplaatsen in ons restaurant, vandaar dat wij werken met een vaste tafelopstelling en worden de gasten redelijk vast, van te voren, ingedeeld. Daar wij van te voren al volgeboekt zijn.
Op dezelfde avond hadden we een groep van 4 gasten waarvan er helaas 2 niet konden komen, wellicht dat dat die tafel bij het raam is geweest. We kunnen ons voorstellen dat dit voor u vreemd over kan komen, onze excuses. Dit kunnen wij echter, helaas, niet voorspellen. Wellicht mogen wij u in de toekomst nog eens ontvangen bij Bitter en Zoet en kunt u dan een keuze maken uit onze uitgebreide a la carte kaart.

Marina1959 .
  • Datum van je bezoek: 4 aug. 2016
Voorafgaand aan een voorstelling van het Pauperparadijs aten wij hier. De vis was prima maar mijn eend was mij te gaar. Helaas was er te weinig personeel waardoor we vrij lang op onze drankjes wachten. Wel jammer. Ik vond de prijs voor het menu te hoog.
Beste Marina1959,

Hartelijk dank voor uw recensie over uw diner bij Bitter en Zoet. Uiteraard erg spijtig dat u wat langer heeft moeten wachten op uw drankjes en uw de prijs voor het menu te hoog vond. Ons streven is natuurlijk een ieder gastvrij te ontvangen en u een fijne avond te bezorgen. Wellicht mogen wij u in de toekomst nog eens ontvangen bij Bitter en Zoet.

Céline G.
  • Datum van je bezoek: 31 jul. 2016
Geweldig, wat heb ik lekker gegeten. Het Paupermenu, bestaande uit zalm met makreel, noordzeevis en een heerlijk dessert met kleine zoete desserts. We hebben gesmuld. Ik heb er voor de tweede keer gegeten en het was weer zo goed. Heerlijke witte huiswijn uit de Langue d'oc. Ondanks dat alle tafeltjes vol zaten nam het personeel rustig de tijd om dingen uit te leggen.
Beste piencg,

Wow! Wat een mooie recensie, bedankt!
Graag tot ziens in Veenhuizen.

Yvonne.quispel .
  • Datum van je bezoek: 30 jul. 2016
logeerde in appartement Oud Bergveen behorend bij hotel Bitter en Zoet, t.g.v. voorstelling Het Pauperparadijs. Tweemaal gedineerd bij Bitter en Zoet, eerste avond van het Paupermenu, tweede avond van de kaart. Beide malen heerlijk. Vrolijke bediening. Al het personeel van hotel Bitter en Zoet erg welwillend; al onze wensen werden ingewilligd.
Kortom: super plek om te overnachten, te eten en zomaar te zijn ...
Beste Yvonne,

Super bedankt voor de geweldige recensie! En fijn dat jullie zo genoten hebben van jullie verblijf bij ons. Het was fijn jullie als gast te mogen ontvangen. Graag tot ziens in Veenhuizen!

Ctlancee .
  • Datum van je bezoek: 26 jul. 2016
Het eten was prima. Met name de geglazuurde eend was heel erg lekker.
De bediening was stipt en uitstekend.
De ambiance is uniek te noemen.
Beste ctlancee,

Bedankt voor de goede recensie en fijn dat u het diner zo lekker vond!
Graag tot ziens bij Bitter en Zoet.

Mariska.wassenaar .
  • Datum van je bezoek: 24 jul. 2016
Heerlijk gegeten in erg sfeervol restaurant met zeer vriendelijke en efficiënte bediening. En wat is Veenhuizen een verborgen schat.
Beste Mariska,

Fijn dat u genoten heeft van uw bezoek aan Bitter en Zoet!
En inderdaad, Veenhuizen is écht een verborgen schat met prachtige historie :)

Frieda S.
  • Datum van je bezoek: 8 jul. 2016
Onverminderd hoge kwaliteit, zelfs als het menu "Paupermenu" heet (de paupers van toen durfden hier niet van te dromen). Partner: paté vooraf/Noordzeevis hoofdgerecht; ikzelf geitenkaas/notenbulgur vooraf, hoofdgerecht eend (gaar, zacht als boter). Toe proeverij: cake, ijs, mascarpone, choco. Bij elk gerecht bijpassende wijn (suggestie staat op de kaart), met gefundeerde uitleg erbij, zonder "betweterigheid". Gewoon omdat kwaliteit belangrijk is. En tegen normale prijzen.
Beste Friespan,

Hartelijk dank voor de geweldig positieve recensie!!
Graag tot ziens in Veenhuizen.

Rberting .
  • Datum van je bezoek: 17 jun. 2016
Grote drukte in het restaurant, voorafgaand aan het theaterspektakel "het Pauperparadijs".
Desondanks uitermate vriendelijke en aandachtige bediening. Het zgn. "paupermenu"was aantrekkelijk verzorgd en smakelijk.
Beste rberting,

Hartelijk dank voor uw fijne recensie. Fijn om te lezen dat u ondanks de drukte zo genoten heeft van uw bezoek aan Bitter en Zoet.

Sabloniere .
  • Datum van je bezoek: 17 jun. 2016
We hebben gebruik gemaakt van het arrangement bij de voorstelling van het Pauperparadijs. Bij het voorgerecht gekozen voor de pate en de bulgur met geitenkaas. Hoofdgerecht beiden de geitenkaas fondue. Het vegetarische voorgerecht was klein en zelf vind ik 2x geitenkaas (geen alternatief) wat teveel van het goede. Dus dat is een tip voor de kok. Eten is smakelijk, vers en verzorgd.
Beste sabloniere,

Hartelijk dank voor uw positieve recensie en de tip voor wat betreft het Theaterdiner.
We hebben inmiddels de kaart iets aangepast. Graag tot ziens!

Roel141 .
  • Datum van je bezoek: 16 jun. 2016
Een sfeervolle ambiance in een mooie en rustgevende omgeving.
Toch een 8 voor het eten, al hadden de schelvis en de jus op de eendenbout iets minder zout gemogen.
Beste roel141,

Hartelijk dank voor uw recensie en graag tot ziens in Veenhuizen!

Roger V.
  • Datum van je bezoek: 3 jun. 2016
Gisteren lunch , diner en een overnachting in Veenhuizen.
Aangenaam verrast, prima hotel in fijne omgeving.
Appel venkel salade met zalm was prima
Broodje pastrami lekker maar niet bijzonder, wel is de versheid te proeven.

Vroeg gedineerd ivm festival maar toch geen gehaast gevoel gehad. vriendelijke bediening met kennis van wijnkeuze. Heerlijke vissoep, prima lamsrump met zoete aardappelen . De gnocchi was niet zo heel spannend , beetje vast van structuur. Lekker nagerecht met Bread and butter pudding. Zeer voldaan. heerlijke wijn en het lokale bier in de zon op het terras is een aanrader.
De entourage is mooi , ruim , rustig en authentiek. De paaskrans kan naar beneden en een paar mooie verse voorjaarsboeketten zouden niet misstaan.
Heerlijk geslapen en een wat ons betreft een ontbijt zonder al te veel opsmuk , wat prima is.
We komen zeker terug als de gelegenheid zich voordoet.
Roger en Miriam
Beste Roger en Miriam,

Hartelijk dank voor uw fijne recensie. Wij genieten als onze gasten genieten!

Han2Go .
  • Datum van je bezoek: 24 apr. 2016
Je bent als chef-kok gezegend met de pluk van kruiden, groente en fruit naast je restaurant. En wat je verder nodig hebt, haal je bij bio boerenbedrijven in de omgeving in Drenthe, en voor verse vis uit de Noordzee ga je naar de afslag in Harlingen. Bitter en Zoet, het moderne, van hoge ramen voorziene paviljoenrestaurant in het voormalige hospitaal, op het domein van Maatschappij der Weldadigheid in Veenhuizen, prijst zich met deze pré gelukkig. Voeg daar een imkerij, farm wolvarkens, en bakkerij aan toe, en de zelfvoorziening, als op dit terrein voor heropvoeding in de 19e eeuw gold, is terug. De crèmige aspergesoep, van jonge asperges uit de buurt, heeft een volle smaak. En daarna de schelvis, een consistente moot, op de huid gebakken, randje krokant, op een rug van bijtgare raap, venkel, wortel en gebakken kriel bio-aardappel in schil, en coquilles Sint Jacques, kort in de bakpan, en zacht van smaak. De ander koos voor gegaarde buikspel van Bunter Bentheimer varken, zachte smaak, randje vet, tikje krokant, en ook een groente melange uit de Drentse Hooglanden. Dessert is vanille ijs, merengue, bierschuim, reepjes jonge rabarber en bitterchocola. En dat is hier standaard, de smaken van het Drentse land, in alle gerechten verenigd. Ware puurheid. Waarmee de waardering in de hoge regionen belandt. Wijn, rosé grenache 2014, Pays d’Oc, korte afdronk, karaktervol, fles € 21,50. Driegangenlunch 28,50. Prijs/kwaliteit in orde. Gratis kraanwater. Bediening vriendelijk en voorkomend.

Beste Han2Go,

Wederom een prachtige recensie van u! Het was fijn u weer als gast te mogen ontvangen bij Bitter en Zoet. We hebben inmiddels al genoten van uw bericht op Facebook, inclusief prachtige foto's.

Ewiglema .
  • Datum van je bezoek: 23 apr. 2016
Op zich was het een prima avond. Details maakten het iets minder. De parelhoen en de eend waren net te gaar. Het verassingenu voor vegetariërs was bij a hetzelfde als de keuzes op het menu. De ongebruikte glazen en de broodbordjes werden niet weggehaald. Ook was de waterkanon vies. Maar men is heel vriendelijk en het decor is prachtig!
Beste ewiglema,

Hartelijk dank voor uw recensie en de toelichting daarop.
Fijn te lezen dat u genoten heeft. En aan de details wordt gewerkt... dank voor de tip!

Angelique B.
  • Datum van je bezoek: 10 apr. 2016
Amper acht maanden na ons zomerverblijf in het gevangenismuseum in Veenhuizen zijn we weer terug voor een lang weekend met schoonzus en twee zwagers en na een dag op de Fochteloörveen gefietst te hebben gingen we voor het diner naar Bitter & Zoet. We wilden graag aan onze familie laten zien en proeven dat onze recensie van de vorige keer echt drie tienen waard was. De vorige keer nuttigden we alleen de high tea (slow tea), nu het diner en morgen gaan we terug voor de slow tea. We reserveerden vanochtend bij het huren van de fietsen en eigenlijk waren we daar te laat mee, maar na even overleg bleek er mogelijkheid te zijn en toen we ons vanavond meldden was er een mooie ronde tafel gedekt. We werden geprikkeld door het verrassings 3-, 4- of 5-gangenmenu. We kozen voor 2x een 3-gangen en 3x een 4-gangen menu. En het bleek met recht een verrassing. Wat stond er dan op dat menu? De eerste gang was ganzenborstfilet met perenchutney op een bedje van sla. Daarna kregen de '4-gangers' een op de huid gebakken schelvisfilet op een bedje van tagliatelle en salsa verde. De gang daarna was een lakenvelderbiefstuk met aardappel, oerwortel en tijmjus. Tot slot een nagerecht bestaande uit karnemelk-limoenijs, gestoofde rabarber en vanillecreme met bramensaus. Het geheel sloten we af met cappuccino en een heerlijke truffel.
De volgende dag zijn we terug gegaan voor een slow tea (een high tea maar dan in gangen geserveerd) en deze was net als 8 maanden ervoor geweldig.
Wat vinden wij van Bitter & Zoet? Kwaliteit, gastvrij (ook al waren we wat te laat met reserveren, er werd ruimte gemaakt en geen seconde kregen we het gevoel eigenlijk te veel te zijn of dat men ons liefst snel wilde 'wegwerken'. De ambiance is goed en opnieuw een compliment voor de akoestiek. Ook bij een vol restaurant kun je je tafelgenoten nog steeds goed verstaan. Dit restaurant heeft gemiddeld een wat duurdere kaart maar het is het geld absoluut waard. Mochten we in de toekomst nogmaals Veenhuizen aandoen dan staat dit restaurant zeker op ons lijstje om te bezoeken.
Beste Ann66,

Wederom een fantastische recensie, wat ontzettend fijn!
Wij vinden het uiteraard geweldig dat onze gasten genieten van hun verblijf bij Bitter en Zoet, daar doen we het voor! We proberen het op onze gasten over te brengen wat wij belangrijk vinden en waar wij waarde aan hechten en dan is het super om te lezen dat gasten zo genieten.
U bent uiteraard in de toekomst wederom van harte welkom in Veenhuizen.

Fieke L.
  • Datum van je bezoek: 9 apr. 2016
Een bijzonder weekend in Veenhuizen en hotel Bitter en Zoet.

Wij hebben heerlijk geslapen en ontbeten in het prachtige hotel (wat een locatie!) Bitter en Zoet. De kamer was ruim, knus en rustig ingericht en van alle gemakken voor zien. Na een (h)eerlijk biertje en een goed wijntje op het terras kregen we zeer zeker het 'even helemaal weg' gevoel. Een echte aanrader is het kaas/worst plankje met lokale producten, genieten!
De drukte in het restaurant zorgde voor relatief lang wachten tussen de verschillende gangen, de hotel eigenaresse reageerde echter zeer adequaat na suggesties van onze kant. Met net iets meer zorg voor de mooie producten denken wij dat het eet-niveau nog beter bij de mooie entourage gaat passen.
Na een heerlijke nacht schoven wij aan bij een prima verzorgd ontbijt, met zelfs keuze uit gluten én lactose vrije producten.
Veenhuizen is een zeer bijzonder dorp met meer dan vriendelijke mensen, een aanrader voor een ieder die een heerlijk, landelijk weekendje weg kan gebruiken!

Beste fieke11,

Hartelijk dank voor de positieve recensie. Fijn dat u genoten heeft van uw verblijf en echt het gevoel te hebben gehad dat u er even helemaal tussenuit was. Het was inderdaad vervelend dat u lang moest wachten tijdens het diner en wij hopen dit naar uw tevredenheid opgelost te hebben. Wellicht mogen wij u in de toekomst nog eens ontvangen bij Bitter en Zoet.

Espos .
  • Datum van je bezoek: 12 feb. 2016
Nog vaak denk ik aan het eten bij Bitter & Zoet, alles was heerlijk, vers en met liefde bereidt.
Voor mij persoonlijk het beste restaurant waar ik ooit at.
Ook het ontbijt en de hotelkamers zijn super, en het personeel altijd behulpzaam.
Als ik meer dan een 10 had kunnen geven had ik het met liefde gedaan.
Ik hoop hier snel een 3e keer heen te gaan!
Wow! Hartelijk dank voor deze geweldige recensie, Espos!
Wij ontvangen u graag weer bij Bitter en Zoet, u bent van harte welkom!
Robert A.
  • Datum van je bezoek: 9 jan. 2016
En dan beland je op een avond in januari bij Bitter en Zoet in Veenhuizen. Direct valt de rust in het fris ingerichte restaurant op. Vanaf het eerste moment doen beide gastheren hun naam eer aan, ze zorgen dat je je direct welkom voelt.

De prachtig vormgegeven kaart laat zien dat er voornamelijk wordt gewerkt met producten uit eigen tuin, Drenthe en het Noorderland. Een bewuste keuze waar we deze avond geen spijt van krijgen.

Otto, één van onze gastheren, deelt gepassioneerd zijn ruime kennis van wijn waardoor de mooie glazen nog beter tot zijn recht komen. Een wijn die lang zal blijven hangen is een mooie Italiaanse Malvasia de Salento uit 2014, wat een genot bij de Rilette van konijn met geroosterde bietjes en schapenkaas.

Zowel het Drentse weiderund als de Fazant met bloedworst zijn niet te versmaden, want we konden het natuurlijk niet laten van elkaars bord te proeven. Mijn vrouw roept nog over de 100% Syrah van Louis Cheze die bij haar rund geschonken werd.

De gerechten waren stuk voor stuk hoog op smaak en de stoere manier waarop de borden waren opgemaakt benadrukten de puurheid van de ingrediënten. Het plezier en de vriendelijkheid van het personeel maakten deze bijzondere avond meer dan compleet.

Wij weten zeker, ondanks dat wij uit Breda komen, dat we vaker bij Bitter en Zoet zullen eten.
Wat een ontzettend fijne recensie, dank! Fijn dat u genoten heeft van het diner in ons restaurant. Wij ontvangen u uiteraard graag nog eens, u bent van harte welkom! En mocht u vanuit Breda reizen en na een heerlijk diner niet nog terug willen rijden, kunt u natuurlijk ook lekker genieten van één van onze hotelkamers.
Met vriendelijke groet, Team Bitter en Zoet