Bistro Basta

Verlengde Hereweg 29 9721 AD Groningen Nederland Kaart

Over restaurant Bistro Basta

Proef de smaken van Groningen

Er gaat niets boven Groningen! En al helemaal niet boven de horecacultuur in Groningen! Begin oktober 2015 opende Bistro Basta zijn deuren aan de Verlengde Hereweg. Hun doel is simpel: smaakmakende gerechten, mooie wijnen, een prettige omgeving en goede service. De meeste producten komen uit de regio, zodat iedereen hier kennis kan maken met al het lekkers dat de provincie Groningen te bieden heeft.

Meer informatie over restaurant Bistro Basta

Dinsdag t/m Donderdag 17:00 - 21:00
Vrijdag en Zaterdag 17:00 - 22:00
Zondag Gesloten

Henk B.
  • Datum van je bezoek: 7 okt. 2016
Een leuk restaurant aan de rand van Helpman, met een naam die je op het verkeerde been kan zetten. Hoezo 'Basta'?
Prima gegeten in een prettige sfeer, in een goed tempo, met een uitstekende bediening. De rekening (2 menu's met een fles wijn voor 75 euro) was ook nog heel redelijk. Wat wil je nog meer?
Als voorgerecht kozen we een plate met haring. Erg lekker met verrassende creatieve smaakcombinaties. De hoofdgerechten (een vegetarische schotel en een weekmenu met heek) vielen ook goed in de smaak.
Het was druk (vrijdagavond) en het geluidsniveau was bepaald niet rustig te noemen, maar we konden elkaar nog net verstaan. Reserveren is aan te bevelen. En Basta bevelen wij ook aan. Prima restaurantje met aardige creatieve mensen in de bediening en de keuken.
Francis E.
  • Datum van je bezoek: 22 sep. 2016
Heerlijk gegeten bij Bistro Basta!
Voor-, hoofd-, en nagerecht zijn door ons tot de laatste kruimel opgegeten. Prettige bediening en gezellig decor.
Aanrader!
Dirk B.
  • Datum van je bezoek: 4 jun. 2016
Na een zeer geslaagde eerste keer keerde ik terug met een kameraad bij Bistro Basta. Het weer was goed en zitten in de tuin was een 'must do'. Ondanks dat Brand een favoriet biertje van ons is, was het erg leuk om iets 'lokaals' als de Maallust triple (echt top) en de Martinus over te schakelen. Naast een broodplankje, begonnen we met een Aspergesoep en een Salade van gerookte zalm. De salade was fris en lekker en de Aspergesoep was goed van smaak, maar had van mij ook nog wel stukken asperge mogen bevatten (nu had er beter aspergecrème soep op de kaart kunnen staan). Als hoofdgerecht gingen we twee maal voor een entrecote van de Groninger Blaarkop. Een fantastisch stuk vlees, in een royale portie, waar je blij van wordt als je het op het bord aantreft. Samen met de friet en salade een hoofdgerecht die we met veel smaak hebben opgegeten. Alleen had voor ons Bearnaise saus op het vlees geen toegevoegde waarde en hebben we die zoveel mogelijk er af moeten schrapen. De bediening helpt je tijdig en met een glimlach en in totaliteit geeft het genoeg reden om in de toekomst Bistro Basta nog eens aan te doen.
MCDJ .
  • Datum van je bezoek: 5 mei 2016
Kaart is beperkt maar wat er uit de keuken komt erg goed. Op deze manier is er ook minder verspilling, iets wat ik wel kan waarderen. De bediening had deze avond wat meer oog voor de bekenden aan een andere tafel. Niet storend maar ook niet echt professioneel. Het decor was leuk, weer eens wat anders. De tafeltjes stonden wel dicht bij elkaar binnen. Wij komen zeker terug. Voor niet alleen Helpman maar de stad een heuse aanwinst.
Pieter G.
  • Datum van je bezoek: 19 apr. 2016
We hebben heerlijk gegeten bij Bistro Basta. Gerookte makreel, parelhoen en kabeljauw. Prima en smakelijke gerechten, vers bereid en in goede porties. De kaart is gelukkig overzichtelijk en biedt voor iedereen wat lekkers. De wijnkaart is prima. De bediening is kundig, enthousiast en vrolijk. De prijzen zijn keurig in overeenstemming met het gebodene. De inrichting van het op zich gezellige pand zou wel wat intiemer mogen. Het is allemaal erg wit.
Een prima avond gehad, we verheugen ons op de opening van de tuin deze zomer!
Jaap E.
  • Datum van je bezoek: 12 mrt. 2016
Een zó 'kleine kaart' kan alleen 'goedgemaakt' worden door navenant hele kleine prijzen en gerechten die zo goed zijn dat het je doet vergeten dat je eigenlijk liever iets anders had gegeten. Uit de vier voorgerechten viel moeilijk een keus te maken (daarvoor leken ze a.h.w. teveel op elkaar) en de mondeling als extra aanbevolen 'tartaar vega' bleek uitermate zwak van smaak. De 3 + 1 hoofdgerechten volgens het gangbare model van 1 vlees, 1 vis en 1 vegetarisch maakten de keus minder moeilijk, want zwaardvis is de enige vis die niet naar vis smaakt (en bovendien uit onverantwoord verre tropische wateren komt dus nooit vers kan zijn) en de vegetarische keus leek erg veel op de extra variant lasagne, dus bleef eigenlijk alleen die steak over (die getuige de recensies kennelijk altijd op de kaart staat). Om met het goede nieuws te beginnen: die steak was goed (en naar wens) gegrild en de jus erbij was smakelijk, maar niet zo goed 'passend' bij de vijf staafjes stevige en (knoflook)smakelijke polenta en de diverse n(i)et gare groenten op het bord waren niet altijd thuis te brengen. De bijgeleverde schaaltjes salade misten een smakelijke dressing - dus al met al toch niet zoveel 'waar' voor het geld (zijnde € 22.50). En de lasagne met o.a. pastinaak als grofgesneden groente kon niet op tegen wat je bij een Italiaan of Pizzeria krijgt en wel bijna de helft duurder (€ 15). De rode en witte huiswijn, de bovenste van de kaart, waren goed van smaak en temperatuur, maar toevallig niet van de (toch wat te dure?) overbuurman...
Van de drie nagerechten viel het kaasplankje af (die zou ook totaal niet passen in dit menu) en van de beide andere was de 'wit dessert' te zuur en de 'karameltaart' teveel een aanslag op het gebit - en de bolletjes ijs waren duidelijk niet huisgemaakt en dus niet bijzonder... Wel 'van het huis' was de amuse vooraf: vier knoflook-olijven, enkele plakjes kroepoek en vier gebakken kaas-staafjes(?) gestoken in een glas met smakelijke (knoflook)humus onderin (hoe dat moest na de eerste hap bleef te raden: toch maar weer in die humus steken?)
Van de jeugdige bediening niets dan goeds, we hoefden op een drukke zaterdagavond ook niet ergerlijk lang te wachten, en de eerder gemelde geluidsoverlast viel ons niet tegen.

jeu
Annemieke H.
  • Datum van je bezoek: 4 mrt. 2016
Na de goede recensie in DvhN gegeten bij Basta op vrijdagavond. Mooie zaak met prettige verlichting. Fijne bediening door 2 afwisselende personen. Lekkere wijn van de winkel aan de overkant. Voorgerecht cerviche van zalm met venkelsalade was verfrissend. Als hoofdgerecht de zeewolfilet werd bijzonder door de rivierkreeft en botersaus. Ik begreep dat de eendeborst een taai huidje had. Lekkere oude port bij het afsluitende kaasplankje.
Marco B.
  • Datum van je bezoek: 10 feb. 2016
Heerlijke avond met 4 man. Fijne gerechten voor een prima prijs. Prettige ambiance en persoonlijke service. We komen hier zeker terug!
Dirk B.
  • Datum van je bezoek: 28 nov. 2015
Met drie personen zijn we op een zaterdag wezen eten bij Bistro Basta in Helpman. Na een vriendelijk ontvangst begonnen we met driemaal de 'Paddenstoelen-port ragout met dragon en tijm in bladerdeeg'. Een erg smaakvol en mooi opgemaakt gerecht. Enige opmerking zou kunnen zijn dat wij de koude paddenstoelen op het bord niet zo zeer van meerwaarde vonden, maar de smaak van de Paddenstoelen-port ragout met dragon en tijm was erg lekker. Daarna kozen we voor drie verschillende hoofdgerechten. De 'Schelvisfilet' werd zeer gewaardeerd en de dag specialiteit 'Cannelloni met spinazie en ricotta, met rode wijn oregano saus' was gewoon erg goed op smaak. Van de 'Eendenborstfilet, gekarameliseerde witlof, sinaasappel-tijm jus' kon ik alleen maar erg blij worden. Een uitstekende portie met fijne smaken. Van mij persoonlijk had de bijbehorende 'gegratineerde aardappel' wel iets ruimer mogen zijn, maar op verzoek werd snel nog een schaaltje gebracht. Daarnaast was de salade erg fris en lekker. Als laatste gang kozen we voor een afsluiting die gepaard ging met zeer fijne friandises en éénmaal het dessert van "Gevulde speculaas, sinaasappel ijs en chocoladesaus" waarbij met name het ijs er tussenuit sprong en de speculaas wat minder van zich deed spreken. De eerste en tweede gang werden begeleidt door een prima rode Argentijnse Malbec Merlot , Brand biertje, en de laatste gang door espresso, koffie en thee. Al met al hebben we heerlijk gegeten, de bediening was zeer vriendelijk, de inrichting prettig en daarmee is deze Bistro voor Helpman idd een aanwinst voor de wijk. Met name van de prijs-kwaliteit geeft ons genoeg reden om nog eens te kijken wat de kaart van Bistro Basta te bieden heeft.
Els T.
  • Datum van je bezoek: 20 nov. 2015
Tijdje geleden bij Bistro Basta gegeten. Heerlijk gegeten. De persoonlijke aandacht van de chefs is een leuk pluspunt.
De wijnen zijn wat mij betreft bijzonder, bij de eerste nip twijfel je nog, but they grow on you en passen heerlijk bij de gerechten.
Vooral de geitenkaassoufflé in combinatie met het tonkabonen ijs was fantastisch. Ik hou hiervan! Als hoofdgerecht had ik het mediallon, ook super. Maar het dessert was een warme deken. Echt comfortfood! Breadpudding... zalig.
We komen zeker snel weer:)
FamkePost .
  • Datum van je bezoek: 13 nov. 2015
Afgelopen weekend hier voor het eerst gegeten. Vriendelijke ontvangst en de bank tegen de muur zit prima. De akoestiek klopt bij een volle zaak niet helemaal, we moesten onze stem verheffen om elkaar te verstaan. Een lekkere negroamaro besteld, altijd goed.
Als voorgerecht de geitenkaassoufflé, die was heerlijk romig. Ernaast een bolletje (hartig) ijs?? Een rare gewaarwording als je net van een warme soufflé hebt gegeten. Het koude bolletje maar laten liggen want deze combi kon ik niet echt waarderen. Als hoofdgerecht een mooi groot stuk kabeljauwfilet met aardappelpuree. Lekker maar niet bijzonder. Toen we ons hoofdgerecht bijna op hadden werd ons gevraagd of we frietjes wilden. Niet op gerekend want we hadden aardappelpuree, maar wel te laat als je je eten bijna op hebt. Bij het hoofdgerecht hadden we voor drie personen alleen een klein schaaltje salade. Naar onze mening hadden we ook best een schaaltje (warme) groenten willen hebben.
Als nagerecht koffie met huisgemaakte friandises, erg lekker! Al met al oké eten maar qua prijs/kwaliteit verhouding hadden we er alle drie iets meer van verwacht.
Hessel O.
  • Datum van je bezoek: 11 nov. 2015
Hier voor het eerst gegeten. Was erg geslaagd: (h)eerlijk hoofdgerecht met rode poon en een toetje met een erg lekker pecantaartje. En dat in een prettige ambiance. Aanwinst voor de wijk!
Jorik B.
  • Datum van je bezoek: 22 okt. 2015
Vanavond gegeten bij Bistro Basta.
Toch met een bepaalde verwachting de zaak binnen gekomen.
Hopende op een ondernemer die nu eindelijk het pand en locatie waardeert en er iets van wil gaan maken. Nou...... JAAAA. Bas gefeliciteerd. Mij heb je overtuigd. Eerlijk eten goede smaken en mooie combinaties en zeer nette prijzen. Als voorgerecht een Steak tartaar met gekonfijte ui, truffel en chips van schorseneer genoten. Goede smaken met een heerlijke vlees bite. Niet dat gepureerde maar echt Klassieke tartaar augurkje (subliem uitje) majo vlees smaak. Hoofdgerecht: Steak & stoof van Groninger weiderund met krokante polenta en herfstgroenten. Geniale polenta!! Niks slijmerige smurrie op je bord, nee strak rechthoekig en knapperig als een mooie Vlaamse friet gepresenteerd en super op smaak. Stoof zoals stoof moet zijn, zacht en heerlijke draadjes vlees. Steak, ja die steak niks malse biefstuk, maar steak. Steak is een stuk vlees met een bite. Die zuig je niet weg daar moet je op kauwen, maar niet te lang. Goede kauw eigenschappen dat is wat ik bedoel. Mooie groenten met fijne bite. Toetje: Pecannoten-karameltaartje met tonkabonen-ijs en merengue. Heerlijke warme smaken. Herfst gevoel in je mond. Van te voren bij Eva Warnders aangegeven dat zij de wijn mag uitkiezen bij elk gerecht. TOP. De wijnkaart is zeer toereikend en Eva weet waar ze over praat. Gerechten van mijn vrouw en kinderen ook geproefd. Gegratineerde paddestoelen, tomatensalade en huisgemaakt brood. (KIDS) Gegrilde zalmfilet met (op wens van ons met patat). Indiase groentecurry met naan en munt-yoghurtdressing. Paddenstoelen heerlijk in de look, (knoflook). Zalm gaarheid subliem, Curry heerlijk gekruid en mooie pittigheid. Die munt-yoghurtdressing ;-) Daar wordt je blij van....
Bas blijf je gasten verassen en daag jezelf uit. Wij komen 100% weer eten.
Laagdrempelig, mooie smaken, gastvrij, mooie wijnkaart (alles per glas), heerlijk eten.
Of te wel potentiële top tent!!
Prfb .
  • Datum van je bezoek: 11 okt. 2015
Gisteren heerlijk gegeten bij bistro basta. De kaart is beperkt maar bestaat uit leuke en verrassende gerechtjes. De prijzen zijn erg laag. Tot € 6,50 voor een voorgerecht en € 17,50 voor een hoofdgerecht! Bediening is erg attent en dat de koks zelf ook geregeld een gerecht komen opdienen vind ik een groot pluspunt. De wijnkaart bestaat daarnaast ook uit mooie wijnen die eveneens aantrekkelijk geprijsd zijn. Alle wijnen zijn ook per glas verkrijgbaar. TOP! Nieuwe aanwinst voor Groningen. Stukje buiten het centrum maar het omfietsen meer dan waard.
Wmabakker .
  • Datum van je bezoek: 7 okt. 2015
Op de openingsdag meteen gereserveerd: terecht, zoals bleek.
Vriendelijke en persoonlijke ontvangst in een mooi pandje met een fris interieur.
Meteen een schaaltje met lekkers: altijd goed.
De kaart is klein, maar biedt voor elk wel wat wils.
Wij waren met z'n vieren en ieder was zonder meer enthousiast: hier wordt met veel smaak gekookt: Een echte aanrader! En wij komen zeker terug.