Bertram

Marieke V.
  • Datum van je bezoek: 5 dec. 2016
Adriana W.
  • Datum van je bezoek: 1 jul. 2016
De middeleeuwse sfeer die je in het mooie vesting- en boekenstadje Bredevoort al ervaart, wordt bij restaurant Bertram behoorlijk doorgevoerd. Het plezier dat de eigenaar moet hebben gehad, zie je in het thema terug. Vier lange houten tafels etaleren direct al de bedoelde gezelligheid van het restaurant, net als in de Middeleeuwen is het bij drukte aanschuiven geblazen. Halfdonkere sfeer, grof gesteende muren, veel brandende kaarsen, openhaard, leiborden, karrenwiel aan de wand, et cetera. Ook de tafelinrichting past: stenen wijnbekers en wijnkaraffen, beschilderde borden, bestekbekers, theedoeken als servet. Ik zou zeggen: trek het ook even door naar de menukaart, vervang de zoutstenen verlichting door olielampen en laat de (hoewel fraaie) amethist ook maar weg. De lunch stelt niet teleur. Om te beginnen al prachtig opgediend. Een gul bord met een complete carpaccio (inclusief truffelmayonaise, want een beetje restaurant doet niet meer zonder). Wel misten we de boter of een saus om bij het brood te gebruiken. Voor de twee flink gevulde wraps moet je een grote eter zijn, maar lekker zijn ze zeker. De bediening is ietwat afstandelijk, niet echt vrolijk. Een hartelijke uitstraling van een ‘bourgondische’ levensgenieter had hier beter gepast. Mag ook in de kleding terugkomen. Als je een sfeer wilt neerzetten, moet je voor de volle 100% gaan. Dit doet trouwens niets af aan de huidige inrichting, want die is: gezellig, behaaglijk en huiselijk. Er zijn restaurants die het met veel minder doen.
Henk W.
  • Datum van je bezoek: 31 mei 2015
Onverwachts een leuke middag in Bredevoort, terecht gekomen bij dit sfeervolle restaurant. Heerlijk gegeten en enthousiaste bediening. De rose hebben we ons lekker laten smaken, het was gezellig drinken uit die stenen bekers. Kortom een echte aanrader!
Edward M.
  • Datum van je bezoek: 5 mei 2015
Een mooie lente-avond noodde tot een glas witte wijn in de zon, op het terras van Bertram. Het glas bleek een stenen beker te zijn (en ja, dat gaat toch een beetje ten koste van de smaakbeleving) maar we zaten er heerlijk. We bleken terecht gekomen te zijn in een 'middeleeuwse' herberg, waar aan lange tafels modern kon worden gegeten - dat 'modern' ontdekten we pas bij het bestuderen van de kaart waarop echt middeleeuwse gerechten ontbraken. Geen probleem, het is aspergetijd en dus was er een aparte aspergekaart. Daarop stond de variant asperges met pastrami; omdat één van ons dat nou niet bepaald lekker vindt vroegen we of daar ook gerookte zalm voor in de plaats kon komen. Het antwoord was kortaf: 'ik weet niet of de kok daartoe bereid is, hij heeft zijn dag niet vandaag'. Tsja... Het bleek gelukkig wel mogelijk, en zowel de pastrami als de zalm vielen in de smaak. Daar hield het wel zo'n beetje mee op. De asperges waren waterig en smakeloos, de hollandaisesaus proefde meer naar mayonaise dan naar hollandaise, het ei was een (heel) ei en het geheel werd vergezeld van enkele bolletje gefrituurde puree. Het dessert, sambucca-ijs, was gelukkig een goedmakertje, maar culinair gezien zijn er wel betere plaatsen te vinden in de Achterhoek.
De '7' voor de bediening is een samengesteld getal. De goedlachse jongedame krijgt van ons een 8, de wat oudere dame die ons meldde dat de kok zijn dag niet had een 6. Waarvan acte, Bertram!
Elli S.
  • Datum van je bezoek: 21 apr. 2014
Geweldig middeleeuws restaurant, waarbij benden de bar en 3 tafels. Boven meer tafels. Theedoekn zijn de servetten en wijn in een aardewerken kelk. Zeer vriendelijke bediening en heerlijk eten, ik had bijv. als dessert de hazelnootparfait en die was héérlijk!
Hans V.
  • Datum van je bezoek: 28 okt. 2013
Zondagmiddag, even naar Bredevoort wandelen aan de Slingerplas en dan de ultieme " beloning" een maaltijdsoep bij restaurant Bertram ,uitgebreid met kummelbrood en een heerlijke kruidensaus.
Zijn er al wel eerder geweest , maar nu hebben ze een nieuwe kaart. Zeer de moeite waard om voor een redelijke prijs "vorstelijk" te eten!
Jaap P.
  • Datum van je bezoek: 25 aug. 2013
Bredevoort Boekenstad. Mooi centrum dat middeleeuws aandoet. Prachtige straatjes. Restaurant Bertram heeft hier op ingespeeld en een sfeer gecreëerd die er bij past. Natuurlijk is het middeleeuwse geconstrueerd, maar dat is de sfeer bij de Italiaan, Griek en Chinees ook. Het middeleeuwse concept is niet zo ver doorgevoerd als bijvoorbeeld bij Olde Hansa in Tallinn. Het is meer een leuke scherts.
Voor de zaak is er een geweldig terras waar het als het droog is, goed toeven is. De bediening is hartelijk en vooral ontspannen. Op de kaart staat een leuke variatie aan gerechten waarvan sommige middeleeuws aandoen, zoals de Bedelaars hap.
Die moest worden geprobeerd door mijn eetgenote: Een goed smakende maaltijdsoep met verschillende bonen, stukken worst en groente, begeleid door erg lekker brood met een vluegje kummel.
Ikzelf koos voor een maaltijdsalade, het scheepsmaal. Een lauwwarme salade met mosselen, garnalen, zalm, bospaddestoelen, verschillende groene salades en een paar frisse frambozen. Ook hier werd een groot stuk kummelbrood bijgeleverd. Salade was heel goed op smaak, zalm perfect gegaard, mosselen en garnalen vertoonden geen spoortje 'rubberigheid'. Boekenstad Bredevoort is een must voor bibliofielen. Maar ook voor Bertram wil wel weer eens terug.
Tineke H.
  • Datum van je bezoek: 6 jul. 2013
Vorige week hier gegeten met vriend en schoonouders. Het eten is prima, met name de meer traditionele vleesgerechten: de eendjes vooraf waren heerlijk, lam en rund goed gewaardeerd. Het vegetarisch menu kan nog een upgrade gebruiken: de portobello vooraf was lekker, maar weinig origineel, qua hoofd slechts keuze uit wrap en lasagne. Voor de doorgewinterde vegetarier niet echt een uitdaging. De prijs is aan de hoge kant voor wat je ervoor krijgt. Het terras is prachtig zo op 't Zandt, het Middeleeuwse concept inmiddels flink achterhaald en bier en wijn uit stenen bekers echt niet te pruimen.
Arthur .
  • Datum van je bezoek: 16 sep. 2012
Elke keer weer is het een groot genot hier te eten; fantastische eerlijke gerechten met smaak en een attente bediening. Alles op z'n Twents en relaxed. Ook maken ze gebruik van autentieke groeten, dit keer gele bietjes! bravo en tot snel.