BastiJan

Lange Veerstraat 8 2011 Haarlem Nederland Kaart

Over het restaurant BastiJan

Met alle jugendstandbeelden en Art-Deco versieringen is restaurant BastiJan de perfecte plek voor een romantisch diner bij kaarslicht. BastiJan is het oudste restaurant in de sfeervolle De Lange Veerstraat in het mooie centrum van Haarlem en sluit perfect aan in de gezellige ambiance van de straat. De klassieke Chateau Briand is door de kenners een echte aanrader!

Menuprijzen

Dinermenu doordeweeks
    Dinermenu in het weekend

Meer informatie over restaurant BastiJan

Uitmuntend
9,3
9,2

Jouw recensie over het restaurant BastiJan

Marielle V.
  • Datum van je bezoek: 9 sep. 2018
Weer heerlijk gegeten. Nog buiten gezeten, tafels en stoelen staan erg dicht op elkaar, je kunt alle gesprekken van de buren volgen. Attente en geïnteresseerde bediening door Daniëlle. Complimenten voor ook en brigade. We komen gauw weer terug.
Robert B.
  • Datum van je bezoek: 26 aug. 2018
Meerdere keren gegeten. Elke keer is het top
Kasper L.
  • Datum van je bezoek: 26 aug. 2018
Gisteren heb ik samen met drie vrienden hier heerlijk gegeten. Ik woon al jaren in Haarlem en eigenlijk ben ik altijd al voorbij gelopen, de inrichting trok mij in eerste instantie niet erg aan. Toch nu eens eindelijk gereserveerd op aanraden van bekende. Op de kaart staan diverse gerechten, de chateau briand met ganzenlever trok eigenlijk meteen mijn aandacht, maar er stond veel meer lekkers op. Toch hebben wij gekozen voor een 4 gangenverrassingsmenu. Gang 1 een heerlijk vegetarisch gerecht met geitenkaas, pecorino en watermeloen. Gang 2 huisgerookte moot zalm met mosseltjes, lamsoor en zuurkool. Voor sommige tafelgenoten, was dit gerecht iets te sterk gerookt, maar desalniettemin zeker een spannende verrassing. De piece van de dag bestond uit Iers rundvlees met lekkere op smaak gemaakte roseval aardappel, groene aspergetips een een heerlijke, ik dacht peper champignon saus. Waar we op aanvraag gelukkig nog een beetje extra van kregen. Ronde 4 chocolade cake, niet-huisgedraaide chocolade ijs en een hazelnotenmousse. Ook lekker, vond ik zelf de minst spannende gang van het menu. De porties zijn mij misschien iets te ruim, zeker niet met honger de deur uit. Daarnaast staan er goede betaalbare wijnen op de kaart, Beaurempart Rouge a €27,- is een echte aanrader. De dame in de bediening doet erg enthousiast haar werk met kennis over de producten, is daarnaast erg vriendelijk en gastvrij. Tot slot kregen we nog een lekker glaasje limoncello van het huis. Het interieur is niet helemaal naar mijn smaak, maar het eten en de service maakte het voor mij meer dan goed! Kortom, het smaakt naam meer, ik kom zeer binnenkort de chateu-briand proeven,
Maarten V.
  • Datum van je bezoek: 25 aug. 2018
Zoals altijd een zekerheidje voor een gezellige avond uit eten met vrienden
Sandy V.
  • Datum van je bezoek: 15 aug. 2018
Heerlijk gegeten, echte aanrader, ik had het verrassings menu, mijn vrouw 2 gangen, die eet niet zo veel, maar toch kreeg ze van de chef , een klein soepje
Heel attent, let op het servies, volgens mij spaart de chef , antieke servies, heel mooi
Daniel A.
  • Datum van je bezoek: 28 jul. 2018
zeer goed eten voor een passende prijs
John F.
  • Datum van je bezoek: 8 jul. 2018
Zo als altijd weer heerlijk gegeten.
Marcia S.
  • Datum van je bezoek: 15 jun. 2018
Ik vind het elke keer weer een feestje om hier te eten. Keurige bedieding en gewoon lekker eten met goede porties.
Petie V.
  • Datum van je bezoek: 20 mei 2018
Bijzonder goed eten in een goede prijs-kwaliteit verhouding. Prima bediening, geeft goede informatie, maar ze loopt in haar eentje en is daardoor bijzonder druk. Door haar grote professionaliteit loopt het allemaal goed maar zou het , in ons geval, bij de ontvangst iets sneller kunnen.
Jiska V.
  • Datum van je bezoek: 9 mei 2018
Buiten gezeten onder de terrasverwarmer. Ontspannen bediening, heerlijk gegeten, top avond gehad
Eric K.
  • Datum van je bezoek: 26 apr. 2018
Zeer teleurstellend dat de Tarbot die op het menu staat, die avond niet leverbaar was. En daar waren we eigenlijk voor gekomen!
Jeroen E.
  • Datum van je bezoek: 22 apr. 2018
Leuke en vriendelijke bediening, maaltijden zeer smaakvol. Absolute aanrader
V.P. R.
  • Datum van je bezoek: 21 apr. 2018
top!!!!
Arnoud M.
  • Datum van je bezoek: 1 apr. 2018
Prima, maar niet speciaal. Vriendelijke service, maar overbelast waardoor het lang wachten is op eerste kaart en drankje
Marliza V.
  • Datum van je bezoek: 30 mrt. 2018
Heerlijk gegeten, vriendelijke bediening
Yuri V.
  • Datum van je bezoek: 25 mrt. 2018
Zulke hoge ratings voor een gemiddelde tent met dito gerechten? Onterecht
Winny H.
  • Datum van je bezoek: 23 mrt. 2018
Heerlijk verrassingsmenu. De gerechten zouden we zelf misschien niet gekozen hebben, maar wat was het allemaal lekker. En de bediening door de dame die ook alles wist van de wijnen was geweldig.
Chris R.
  • Datum van je bezoek: 23 mrt. 2018
Voor de prijs erg smaakvolle en af en toe verrassende gerechten. Ook waren de gerechten van een goede omvang; niet te veel en zeker niet te weinig.
Franny V.
  • Datum van je bezoek: 14 mrt. 2018
Heerlijk gegeten, vriendelijke bediening.
Om zeker terug te komen!
Klaas N.
  • Datum van je bezoek: 10 mrt. 2018
Afgelopen zaterdag hier gegeten in het kader van de Nationale Restaurant Week en dat is een uitmuntende keuze gebleken.
Toen we in dit gezellige en sfeervol gelig verlichte restaurant met bolle lampen aan armaturen aan het plafond, binnenstapten en ik mijn achternaam noemde als diegene op wiens naam gereserveerd was, werd meteen mijn voornaam door een jongedame in de bediening genoemd. Dat voelde gelijk goed, want dat betekent dat men het voorbereidende werk goed gedaan had. Ook had men de opmerkingen die ik vooraf geplaatst had, goed gelezen. Daarover had het personeel later nog wat vraagjes, maar er werd heel goed op gereageerd.
Over de voorzijde en een zijmuur was direct onder het plafond een nis aangebracht, die gevuld was met bustes en beeldjes. Dat zag er zeer stemmig uit. Achterin was een wand opgesierd met een moderne schildering (of replica op behang). Mogelijk was het zelfs een foto van een voor mij onbekend iets. Zag er in ieder geval leuk uit.
We kregen een mooie 4-persoonstafel toegewezen met lekker zittende kuipstoelen, die een prettige steun in de rug verschaften. Op de tafels stonden waxinelichtjes in fraai bedrukte glazen.
Op de vraag wat we wilden drinken, antwoordde mijn partner als meestal een zoete witte wijn met een flesje bruiswater. Ik ben van het bier en dan met name speciaal bier. Hier had men een I.P.A. van Brouwerij ’t IJ (op tap). Dat bleek een lekker fris en fruitig biertje te zijn, met een bittere afdronk. De zoete witte wijn werd door mijn prinses ook erg gewaardeerd.
Voorafgaand aan het diner (in ons geval vier gangen, want het menu was met een extra gang uit te breiden) kregen we olijven die heerlijk zoetig smaakten en warm brood met kruidenboter. Prima om mee te beginnen.
Hoewel het diner een menu van de chef was, waren alle gerechten voor ons beiden verschillend, omdat er goed rekening werd gehouden met onze voorkeuren of zaken die we niet mochten eten, zoals in het geval van mijn lief (geen varkensvlees).
Mijn gezellin kreeg als voorgerecht rauwe, gemarineerde tonijn met wasabi mayonaise en wakamé op een bedje van linzen. Daarbij zaten volgens haar ook nootjes, waarvan ze dacht dat die wasabi bevatten en sla. Ze vond het gerecht erg lekker en behoorlijk pittig. Zelf kreeg ik een coppa van wildzwijn met slasoorten als rucola en gemarineerde Chiogga biet (vernoemd naar de gelijknamige stad in Italië). Deze bietensoort is zoet van smaak en vertoont bij doorsnijden een soort jaarringen als bij een omgezaagde boom. Verder waren er – in mijn herinnering – een soort van croutons en geroosterde pompoen blokjes aan toegevoegd. Het geheel smaakte zeer origineel en keurig in balans.
Het tussengerecht was verrukkelijke risotto met bundelzwammen, groenten (spinazie o.a., volgens mij) en pecorino, met in het geval van mijn disgenote kwartel en in dat van mij procureur. Ook om door een ringetje te halen.
Het hoofdgerecht voor mijn gezellin werd gevormd door claresse, een in Nederland gekweekte meervallensoort. Deze werd geserveerd met zoete aardappel uit de oven en een kokos-gembersaus. Ze vond de vis wel heel zacht van smaak, een beetje vergelijkbaar met zalm, maar ze geeft persoonlijk de voorkeur aan bijvoorbeeld sliptong. Zelf kreeg ik een fantastisch malse en prachtig bereide entrecote met een volle flavour met Pedro Ximénez saus, rozijnen, spruitjes, sperziebonen, gerookte pompoen en Roseval aardappel wedges uit de oven. Normaliter vind ik spruitjes wat (te) bitter maar in combinatie met deze zoete saus was het resultaat bijzonder heerlijk.
Het dessert tenslotte was voor mijn tafelgenote een fruit cocktail van mango en ananas met een mascarpone van passievrucht, afgetopt met een kletskop. De mango vond ze heel erg lekker, de ananas wat zurig. Mijn nagerecht was een fantastisch proevende panna cotta van frambozen en bramen, ook voorzien van een kletskop als dak.
Al met al hebben we hier een geweldig fijne avond beleefd met uitstekend uitgevoerde gerechten, zeer verzorgd gepresenteerd. Geen “schilderijtjes” maar gewoon netjes opgemaakt. Zeer sterk punt vond ik dat er nergens een specifieke smaak overheerste. Het evenwicht was altijd nagenoeg perfect.
Het personeel verdient een zeer groot compliment, zowel de keukenbrigade die ervoor zorgde dat de wachttijd tussen de gangen kort was (er werd trouwens keurig door de bediening gevraagd of we tussen de gangen door even wilden wachten of niet) als de bediening, die keurig uitleg gaf bij de gerechten en heel alert was. Zo waarschuwde een jongeman in de bediening mij heel attent voor het opstapje bij het toilet. Ik zou dat zonder zijn opmerking nooit hebben gezien en voluit gestrekt zijn gegaan. Zeker een enorme aanrader, dit restaurant. Een betaalbare topper in Haarlem en niet verbazend dat ze zo hoog staan in de ranglijst van IENS!