Basiliek

Vischmarkt 57L 3841 BE Harderwijk Nederland Kaart

Over het restaurant Basiliek

Op 27 november 2006 bekroond met één Michelinster!

Dineren bij Basiliek is een aaneenschakeling van verrassingen in een ontspannen sfeer. De basis is de klassieke Franse keuken met moderne interpretaties en invloeden uit de hele wereld. Onverwachte smaakcombinaties, meerdere bereidingen van een ingrediënt. desserts die uit vier of vijf onderdelen bestaan. Iedere dag zien we als een nieuwe uitdaging om nog beter te worden en de gastronomische belevenis die Basiliek heet waar te blijven maken. Samen met ons trouwe team proberen we telkens de verwachting van onze gasten te overtreffen. Tot snel bij de Basiliek in Harderwijk!

Meer informatie over restaurant Basiliek

• : Gratis parkeren in de buurt, Parkeerplaats, Valet parking & Betaald parkeren in de buurt

zondag en maandag Gesloten
Diner van dinsdag t/m zaterdag vanaf 18:00.

9,1

Jouw recensie over het restaurant Basiliek

Lesley D.
  • Datum van je bezoek: 31 mrt. 2018
Heerlijk gegeten! De chef had een mooi menu in elkaar gezet. Ook heel vriendelijk personeel die geweldige service verleenden. We komen graag terug!
Joop D.
  • Datum van je bezoek: 15 feb. 2018
Gisteren speciaal Valantijnsmenu gegeten bij de Basiliek. Absolute top. Heerlijke smaken, verrassende gerechten en top personeel.
Wendy K.
  • Datum van je bezoek: 29 dec. 2017
Vrijdagavond samen met mijn vriend en een ander stel hier gegeten. We hadden al een tijdje geleden gereserveerd en keken er erg naar uit. Het restaurant is gelegen in een prachtig pand, midden in het centrum. We werden vriendelijk ontvangen en kregen een mooi tafeltje.

Als eerst kregen we een aantal heerlijke amuses en daarna kregen we het voorgecht gemaakt van krab. Ook de ganzenlever met muesli, chocolade en banaan was heerlijk. Alle gerechten waren heerlijk maar toch ontbrak er bij sommige gerechten de verfijning. De bijpassende wijnen waren ook goed, zeer volle glazen kregen we.

Ondanks het heerlijke eten, vonden wij de bediening erg tegenvallen. De bediening was ontzettend gehaast de hele avond en de gangen kwamen heel snel door. De verhaaltjes bij het eten en de wijn waren heel statisch, alsof ze een verhaaltje uit hun hoofd moesten leren en erg onpersoonlijk. Vooral de mannelijke sommelier vonden wij erg ongeïnteresseerd en zelfs een beetje verwaand overkomen.

Inmiddels al bij een aantal restaurants met een ster wezen eten, maar het geheel plaatje maakt dit restaurant toch een stuk minder dan verwacht. Het eten was overigens heerlijk!
Ronald K.
  • Datum van je bezoek: 15 dec. 2017
In de Basiliek was ik al enkele keren eerder geweest met mijn vrouw, deze keer twee vrienden meegenomen. Ook deze keer werden werden we de hele avond culinair in de watten gelegd. Fantastische bereidingen van o.a.kabeljauw, langoustine, heilbot en hert. Het voordelige vijfgangenmenu hebben we te plekke opgeplust met twee extra gangen, om je vingers bij af te likken zo lekker. Van amuses tot friandises, alles was top! En daar hangt dan inderdaad een aardig prijskaartje aan, maar dat was niet meer dan je betaalt in andere sterrestaurants. Waarschijnlijk leidt het goedkope vijfgangenmenu voor sommige bezoekers tot bepaalde verwachtingen over de totaalprijs, maar ik heb nog nooit onder de 100 euro gegeten in een sterrestaurant. En zeker in de Basiliek is het het geld meer dan waard.
ferdinandk V.
  • Datum van je bezoek: 13 dec. 2017
Gisteren met vrienden in Basiliek gegeten. Rustige avond, 4 tafels bezet. We konden van een aanbieding gebruik maken, 5-gangen diner voor 39,50 euro. We werden bediend door een heer en een dame waar geen lachje vanaf kon. De heer draaide zijn verhaal constant op een zeer hoog toerental af, volledig geautomatiseerd. Ondanks ons verzoek om wat minder snel alles te vertellen ging dit zeer moeizaam.
Voordat er uitgeserveerd werd, kwam chef-kok Rik Jansma persoonlijk even aan onze tafel. Zeer vriendelijke man.
Het eten was van bijzonder hoge kwaliteit, in opmaak en in smaak. Helaas niet in hoeveelheid. De voorgerechten pasten op een soeplepel en het hoofdgerecht op een opscheplepel. Zelf ben ik geen grote eter, maar toch had ik naderhand de neiging om nog even naar de snackbar te gaan voor wat vulling. Het tempo lag ook zeer hoog. We moesten ons bord constant niet geheel leeg eten en ons bestek gekruist laten liggen, anders zouden we halverwege de avond al weer buiten staan. Vanwege het autorijden namen 2 van de 4 een wijn Bob-arrangement, de andere 2 een normaal arrangement. 3 van de 4 namen tussendoor nog een kaasplankje voor wat vulling en een kopje koffie toe. Ondanks de aanbieding waren we met z'n vieren 422,00 euro kwijt?! Conclusie: Aardige chef-kok die goed kan koken, bediening slecht, eten zeer fraai en lekker, hoeveelheden veel te klein, tempo van bediening veel te hoog en prijs veel te hoog.
Of wij terugkomen laat zich raden.
S. H.
  • Datum van je bezoek: 25 nov. 2017
Eten heerlijk! Maar: drinken en brood besteld, beide niet gekregen, wcpapier stond op de grond, allergie karamel aangegeven, maar zat wel bij dessert. Minpunten die je niet verwacht bij sterrenrestaurant!
Geachte heer,
Hartelijk dank voor uw opbouwende kritiek.
We zullen intern het e.a. gaan bespreken.

Sommige dingen kunnen we niets aan doen, als andere restaurant gasten de toiletrol op de grond zetten tja... dat kunnen wij niet altijd zien.
U heeft inderdaad aangegeven geen karamelsaus te willen eten, dat is iets anders dan gekarameliseerde witte chocolade dat is namelijk een bereidingstechniek en heeft niets met karamelsaus te maken.

Rik Jansma
Henk V.
  • Datum van je bezoek: 2 nov. 2017
Ons bezoek aan dit restaurant is deze keer geen onverdeeld genoegen. Hoewel er bij de gerechten creatief met de ingrediënten wordt omgesprongen, laat de keuken helaas een paar steekjes vallen. Want zowel de amuse van paddestoelen, als de twee bereidingen van langoustine en de gebakken tarbotfilet zijn veel te zout. Jammer. Overigens hebben we voor het hoofdgerecht, wilde eend met rode biet, niets dan lof: heerlijk.
De bediening is vriendelijk, maar niet altijd deskundig en akelig formeel. Is het echt nodig om de hele avond in gruwelijke ober-clichés te praten? In begin kunnen we nog wel glimlachen om 'Had meneer nog wat water gewenst?' en 'Is alles naar wens, mevrouw? ', maar aan het eind denk je toch: doe een beetje normaal. Omdat we ook nog een paar keer uitdrukkelijk om aandacht moeten bedelen, kunnen we over de sfeer niet erg enthousiast zijn.
Al met al zou de Basiliek een goed restaurant kunnen zijn als de keuken de zoutpot mijdt, als de prijzen van de wijnen niet zo torenhoog zijn en als de bediening zich wat informeler opstelt. En een gratis kopje koffie na een mislukt gerecht wil ook nog wel eens helpen.
Inekevdleek .
  • Datum van je bezoek: 20 okt. 2017
Vrijdagavond hier gegeten met mijn 3 schoondochters. Verjaardagscadeau van mij voor hen.
Aanbieding gekozen van 39,50 per persoon. En eerlijk is eerlijk, heerlijk gegeten. Alleen was het een koude douche toen we afrekenden, exorbitante prijzen voor de drank. Bij binnenkomst meteen drie optie s voor aperitief, kosten 37,50. Onze wijntjes, drie maal halve glazen, en een keer nog minder ivm BOB, bedroegen 185, euro. Opvallend daarbij de rode wijn bij het hoofdgerecht, halve glazen voor 10 euro per stuk. Hoewel ik regelmatig goed uit eten ga, heb ik dat nog nooit meegemaakt. De koffie en thee na, zonder dat dit werd gevraagd, was volgens de rekening koffie compleet 30,=. Heerlijke friandises. Maar hadden we niet om gevraagd. Kortom een avond met een enorme kater. Jammer.
Ronny D.
  • Datum van je bezoek: 22 sep. 2017
wij hebben op donderdag 21 september hier gegeten het eten was heerlijk en ze hebben echt rekening gehouden met 1 persoon die geen vis at. De amuses waren voortreffelijk en de 5 gangen waren echt qua smaak heerlijk. Minpuntje de aperitief die je gelijk aangeboden krijgt daar best wel prijzig is (13,50) en de afsluiting alhoewel het heerlijke friandise was toch zou het netter zijn gasten hier voor te laten kiezen in plaats van het gewoon neer te zetten aangezien je hier dus voor moet betalen.
Uithoorner .
  • Datum van je bezoek: 5 aug. 2017
Op zaterdag met gezelschap van vier afgegaan op een aanbieding van Heerlijk. 5 gangen plus amuses voor € 39,95. De gerechten zijn over het algemeen zeer goed en soms verrassend. De bediening is vriendelijk en attent.
Een aantal onaangename verrassingen: bij binnenkomst komt er direct iemand aan tafel om een aperitiefje aan te bieden in de vorm van een glaasje wijn met prik. Voor vier personen ben je dan al € 42,00 verder, erg grof voor een Chileens alternatief voor Champagne.
Drie jus d'orange besteld, achteraf vijf in rekening gebracht. Koffie en thee na het diner € 7,50 per persoon ivm de chocolaatjes.
Parkeerservice, goed geregeld, wel graag op de site zetten wat dat per uur kost ( in dit geval € 8,50 voor de hele avond).
Keurig rekening gehouden met 1 lactose allergie, maar de alternatieven voor saus en ijs waren beneden alle peil.
Al met al, wij komen hier niet snel terug, ondanks het feit dat de mensen van de Basiliek supergastvrij zijn.
Mame M.
  • Datum van je bezoek: 28 jul. 2017
Dit keer zijn we wezen eten in Restaurant Basiliek in Harderwijk. In het kader van een actie van Dining City werd daar een vijfgangen-sterrenmenu geserveerd voor een heel schappelijke prijs.

Het restaurant was even lastig te vinden omdat er wel groot JRE (Jeunes Restaurateurs) op de gevel stond, maar de naam van het restaurant nog niet, omdat de gevel was geverfd.
Een van de medewerkers stond al naar zoekende mensen te kijken vanuit de deur en bracht ons naar het restaurant dat gevestigd is in een oude kerk.

De service van het restaurant is zonder meer erg goed. Er werd goed rekening gehouden met de persoonlijke wensen. Zowel de chef als de gastvrouw kwamen aan tafel om te vragen of we het naar ons zin hadden en ook de andere leden van de bediening deden dat met een persoonlijke touch zonder opdringerig te worden.

Als aperitief kon je kiezen uit drie mousserende wijnen. Mijn disgenoot koos de cava, ik toch een vers geperste jus d’orange. Daarbij werd gevraagd of we nog tafelwater wilden hebben. Dat ging per fles van een halve liter. Dit was het eerste sterrenrestaurant dat wij bezochten waar een karaf kraanwater niet mogelijk was. Bovendien bleek die ene ‘fles’ (het leek op een zelf gevulde karaf) bij het afrekenen maar liefst € 10 te kosten. We hadden voor dat bedrag zo veel water mogen drinken als we wilden. Het was attent geweest als dat bij het aanbieden van het tafelwater was toegelicht. Maar met deze constatering zijn we ook zo ongeveer door alle minpuntjes van de avond heen. Er was een keuze in niet-alcoholische drankjes en we hadden zelfs voor een niet-alcoholische-drankjes arrangement, passend bij elke gang, kunnen gaan. We hielden het echter bij vlierbloesemsap en een glas witte wijn.

Er werden eerst vijf mooie kleine amuses geserveerd een mooie opbouw in de smaak. De amuses waren flink gezouten, maar dat paste wel bij deze hapjes. De zesde amuse was een gedecomponeerde gazpacho. Ook lekker (hoewel ik waarschijnlijk een echte prevaleer).

Bij de maaltijd werd heerlijk, warm brood aangeboden dat ook nageserveerd werd.

De eerste drie gangen van het menu waren alle gebaseerd op vis. Ze waren klein in portie maar heerlijk. Mooi klaargemaakte vis met daarbij gerechten die apart en mooi zacht van smaak waren. Nergens werden gebruikte kruiden overheersend, zelfs niet bij het saffraanschuim bij de makreel.

Vervolgens kwam het hoofdgerecht, een goed klaargemaakte eendenborst, jammer van het zeentje. Ik had daarvoor wel een nieuw gerecht kunnen krijgen, maar dat vond ik niet nodig. Het gebaar is uiteraard prima. De eendenborst was klaargemaakt in een ristrettosaus en dat was een verrassend lekkere combinatie.

De vijfde gang was een aardbeiendessert, waarbij ook weer verrassende combinaties waren gebruikt, zoals basilicumijs. Tot slot namen we nog een koffie met friandises. Dat was een goede afsluiting.

Al met al was het eten van hoog niveau net als de service. De ambiance is ook prettig. Geen ‘sterallures’. Restaurant Basiliek is zonder meer een restaurant om naar terug te gaan.

Cijfermatig: eten: 10; service: 9,5; ambiance: 9
B. K.
  • Datum van je bezoek: 26 jul. 2017
Geweldige ervaring. Bijzonder fraaie gerechten, ceviche van makreel, tarbot, duif en kaas als dessert. mooie smaken, mooi gepresenteerd. geweldige bediening en goede wijn spijs combinaties. Minpuntjes? de vele boeketten van kunstbloemen beetje over de top in dit al zo fraaie interieur en de wat dwingende presentatie met champagne/cava bij het aperitief. maar men schenkt wel een mooie champagne gelukkig.
Arjo W.
  • Datum van je bezoek: 14 jul. 2017
Afgelopen dinsdag voor mijn verjaardag in de Basiliek gegeten en wat was het goed! Zes amuses met een heerlijke champagne als start en daarna gekozen voor zes-gangen diner met bijpassende wijnen. Alle gerechten waren stuk voor stuk van topkwaliteit en alle wijnen maakte het geheel af. Voor ons sprong het lam met een fantastische jus als hoofgerecht er uit! Naast het fantastische eten is de bediening meer dan vriendelijk en de gastheer en vrouw zorgen voor een warme sfeer. Wij komen hier zeker nog een keer terug!
Robert H.
  • Datum van je bezoek: 1 jun. 2017
Gisteren sinds lange tijd weer eens bij Basiliek gedineerd. We zijn weer zeer positief verrast, en voldaan huiswaarts gekeerd.

Eten: We hebben een 10 gangen menu genomen, welke zeer lekker is, aangevuld met een kaasplankje. Meerdere gerechten staken er dit keer bovenuit, zoals de Langoustine!!!, maar ook buikspek wat uit elkaar valt van zachtheid, echt heerlijk. Of de ganzenlever, mijn partner vindt tot nu toe alleen de ganzenlever van Basiliek lekker. Een tegenvallend gerechtje: de maiskip met paarderookvlees had wat ons betreft vervangen mogen worden door iets anders. Daartegenover stond wel weer een bijzonder desert: diverse chocolade bereidingen, waarbij aan tafel een stuk honing uit een honingraat geschept wordt.

Drinken: Mooie selectie wijnen, welke goed passen bij de gerechtjes. Een echt plus punt is dat de alcoholvrije cocktails ook elke ronde weer speciaal waren, met combinaties die je niet zou verwachten, en tevens zeer goed passen bij de gerechten.

Service: Je wordt echt goed in de watten gelegd door zowel Chef Rik als zijn gast vrouw, en het bedienend personeel. Personeel is vriendelijk, kundig, en weet een hoop over de gerechten en dranken. Over de notenallergie wordt goed nagedacht. klein puntje: er is wel verschil tussen het bedienend personeel. De jongen die voornamelijk bij ons (op het verhoogde gedeelte) kwam, was rustig, beheerst, en goed van kennis en praatstof. De jongen die beneden uitserveerd, en ook een maal bij ons aan tafel kwam, leek een beetje zenuwachtig, wellicht pas kort in dienst?

Decor: Prima decor, zeer mooi karaktervol gebouw, waarbij de oude elementen goed zichtbaar zijn gehouden. Fijn intiem zitten, met genoeg ruimte tussen de tafels zodat je weinig last hebt van andere tafels of rumoer, ondanks dat het vol zit. Stoelen zitten lekker, en dat is voor een lange zit erg prettig.

Conclusie: Al met al ruim 4 uur zalig gegeten, gedronken, en gezellig gehad met mijn vrouw. Goed vertoeven voor een prima prijs. Wij hopen dan ook voor Rik en zijn team dat wellicht een 2de michelin ster volgend jaar er aan zit te komen, want die waardering verdienen ze zeker wel. Nog wel 2 puntjes van aandacht - die absoluut niet storend waren: Bij binnenkomst bestelde ik ook een cola om even snel op te drinken, die is alleen nooit gekomen. Omdat ik al vrij snel een glas cava in mijn handen had en glas water op tafel had staan, was ik de cola zelf ook al weer vergeten. Tevens ook bij binnenkomst werden we direct naar de tafel geleid. Pas later, toen de gastvrouw aan tafel kwam, bleek dat we ook de amuses en cava buiten op het terras konden nuttigen. Als de jongen aan de deur dit ook had aangeboden, dan hadden we dat wellicht wel gedaan.

Tot een zekere volgende keer!
André V.
  • Datum van je bezoek: 28 mei 2017
Geweldig gegeten... elk gerecht en amuse een verrassing. Top! Bediening is uitstekend en afgestemd op Michelin niveau zonder uit de hoogte te zijn. Sfeer en ligging zijn geweldig.
Benjamin B.
  • Datum van je bezoek: 20 mei 2017
Fantastisch!!! Wat een gewelidig restaurant!! We hebben er heerlijk gegeten!! Elke gang was bijzonder en verrassend en wat een smaakexplosie. De wijnen passen goed bij de gerechten!! Leuk vlotte bediening! Wij hebben een top avond gehad!! En wat ons betreft verdienen ze 2 sterren!!! Wij komen zeker nog eens terug!!!!
lekkerbek J.
  • Datum van je bezoek: 24 mrt. 2017
heerlijk gegeten met bijpassende wijnen. een super avond gehad erg leuke spontane bediening. de gerechten waren super op smaak en schilderijtjes op het bord
K.G V.
  • Datum van je bezoek: 14 mrt. 2017
Fantastisch restaurant, mooie entourage, prima sfeer, altijd geweldig eten, iedere keer weer een feestje.
Verdient wat ons betreft echt een 2e ster.
Hartelijk bedankt dat je de tijd nam om hier een review te schrijven en voor je fijne complimenten. We zien je graag snel terug bij Basiliek!
Jan V.
  • Datum van je bezoek: 11 mrt. 2017
Goede zaak, valet parking, eigenaar die regelmatig door het restaurant loopt en oprecht interesse heeft in de beleving van de gasten. Hier gegeten met een 'heerlijk' menu. Dat oogt goedkoop voor 39,50 pp, maar met het water en de wijn kwamen we toch op het dubbele uit...En dan hebben we het snel bij binnenkomst aangeboden glas champagne maar niet genomen en ook het later aangeboden kaas tussengerecht niet. Eten was prima, hoog niveau, porties zouden wel ietsje groter mogen zijn. Uitstekende bediening.
Bedankt, hopelijk mogen we jullie weldra terug verwelkomen.

Groet, Basiliek
Alexander Z.
  • Datum van je bezoek: 5 mrt. 2017
Al een lange tijd op mijn verlanglijst stond de Basiliek. De reservering die we telefonisch gemaakt hadden werd door de chef Rik de dag dat we zouden komen nogmaals bevestigd. Bij aankomst bleken er niet heel veel parkeerplekken maar 1 telefoontje en de auto wordt voor je weggereden. Rik verwelkomde ons en bij binnenkomst zag ik gelijk hoe mooi de stijl en sfeer van dit restaurant is. Als start begonnen we met bubbels. Een mooie keuze van klassieke champagne tot hippe cava. Tijdens de bubbels werden we verast met een paar mooie amuses om vervolgens door te gaan naar de eerste gang. Wij hadden het 6 gangen menu wat ze een klein beetje naar onze voorkeuren hebben aangepast. Van vis tot vlees en daarna een hele mooie kaasplank was alles helemaal goed. Wat ik persoonlijk geweldig vind is de sfeer en kwaliteit van het begin tot het einde. Ja vanaf nu staat de Basiliek met stip op 1 bij mij als favoriet restaurant.
Met veel dankbaarheid nemen we je 3 tienen in ontvangst! We blijven graag bovenaan je lijstje staan en hopen je snel nogmaals te mogen ontvangen.

Veel liefs van het hele team