Over het restaurant Basiliek

Proef de passie

Een geweldige ambiance: oude gewelven, hoge zwarte staldeuren en Romaanse ramen met modern glas-in-lood. Vroeger een Agnietenklooster, nu een plek waar topgastronomie wordt bedreven. In de met bakstenen muren omringde eetzaal zorgen de leuke gastheren en de dames ervoor dat het je aan niets ontbreekt, terwijl Rik in de keuken goddelijke gerechten bereidt.

Meer informatie over restaurant Basiliek

• : Gratis parkeren in de buurt, Parkeerplaats, Valet parking & Betaald parkeren in de buurt

zondag en maandag Gesloten
Diner van dinsdag t/m zaterdag vanaf 18:00.

Uitmuntend
9,2
9,1

Jouw recensie over het restaurant Basiliek

Uithoorner .
  • Datum van je bezoek: 5 aug. 2017
Op zaterdag met gezelschap van vier afgegaan op een aanbieding van Heerlijk. 5 gangen plus amuses voor € 39,95. De gerechten zijn over het algemeen zeer goed en soms verrassend. De bediening is vriendelijk en attent.
Een aantal onaangename verrassingen: bij binnenkomst komt er direct iemand aan tafel om een aperitiefje aan te bieden in de vorm van een glaasje wijn met prik. Voor vier personen ben je dan al € 42,00 verder, erg grof voor een Chileens alternatief voor Champagne.
Drie jus d'orange besteld, achteraf vijf in rekening gebracht. Koffie en thee na het diner € 7,50 per persoon ivm de chocolaatjes.
Parkeerservice, goed geregeld, wel graag op de site zetten wat dat per uur kost ( in dit geval € 8,50 voor de hele avond).
Keurig rekening gehouden met 1 lactose allergie, maar de alternatieven voor saus en ijs waren beneden alle peil.
Al met al, wij komen hier niet snel terug, ondanks het feit dat de mensen van de Basiliek supergastvrij zijn.
Mame M.
  • Datum van je bezoek: 28 jul. 2017
Dit keer zijn we wezen eten in Restaurant Basiliek in Harderwijk. In het kader van een actie van Dining City werd daar een vijfgangen-sterrenmenu geserveerd voor een heel schappelijke prijs.

Het restaurant was even lastig te vinden omdat er wel groot JRE (Jeunes Restaurateurs) op de gevel stond, maar de naam van het restaurant nog niet, omdat de gevel was geverfd.
Een van de medewerkers stond al naar zoekende mensen te kijken vanuit de deur en bracht ons naar het restaurant dat gevestigd is in een oude kerk.

De service van het restaurant is zonder meer erg goed. Er werd goed rekening gehouden met de persoonlijke wensen. Zowel de chef als de gastvrouw kwamen aan tafel om te vragen of we het naar ons zin hadden en ook de andere leden van de bediening deden dat met een persoonlijke touch zonder opdringerig te worden.

Als aperitief kon je kiezen uit drie mousserende wijnen. Mijn disgenoot koos de cava, ik toch een vers geperste jus d’orange. Daarbij werd gevraagd of we nog tafelwater wilden hebben. Dat ging per fles van een halve liter. Dit was het eerste sterrenrestaurant dat wij bezochten waar een karaf kraanwater niet mogelijk was. Bovendien bleek die ene ‘fles’ (het leek op een zelf gevulde karaf) bij het afrekenen maar liefst € 10 te kosten. We hadden voor dat bedrag zo veel water mogen drinken als we wilden. Het was attent geweest als dat bij het aanbieden van het tafelwater was toegelicht. Maar met deze constatering zijn we ook zo ongeveer door alle minpuntjes van de avond heen. Er was een keuze in niet-alcoholische drankjes en we hadden zelfs voor een niet-alcoholische-drankjes arrangement, passend bij elke gang, kunnen gaan. We hielden het echter bij vlierbloesemsap en een glas witte wijn.

Er werden eerst vijf mooie kleine amuses geserveerd een mooie opbouw in de smaak. De amuses waren flink gezouten, maar dat paste wel bij deze hapjes. De zesde amuse was een gedecomponeerde gazpacho. Ook lekker (hoewel ik waarschijnlijk een echte prevaleer).

Bij de maaltijd werd heerlijk, warm brood aangeboden dat ook nageserveerd werd.

De eerste drie gangen van het menu waren alle gebaseerd op vis. Ze waren klein in portie maar heerlijk. Mooi klaargemaakte vis met daarbij gerechten die apart en mooi zacht van smaak waren. Nergens werden gebruikte kruiden overheersend, zelfs niet bij het saffraanschuim bij de makreel.

Vervolgens kwam het hoofdgerecht, een goed klaargemaakte eendenborst, jammer van het zeentje. Ik had daarvoor wel een nieuw gerecht kunnen krijgen, maar dat vond ik niet nodig. Het gebaar is uiteraard prima. De eendenborst was klaargemaakt in een ristrettosaus en dat was een verrassend lekkere combinatie.

De vijfde gang was een aardbeiendessert, waarbij ook weer verrassende combinaties waren gebruikt, zoals basilicumijs. Tot slot namen we nog een koffie met friandises. Dat was een goede afsluiting.

Al met al was het eten van hoog niveau net als de service. De ambiance is ook prettig. Geen ‘sterallures’. Restaurant Basiliek is zonder meer een restaurant om naar terug te gaan.

Cijfermatig: eten: 10; service: 9,5; ambiance: 9
B. K.
  • Datum van je bezoek: 26 jul. 2017
Geweldige ervaring. Bijzonder fraaie gerechten, ceviche van makreel, tarbot, duif en kaas als dessert. mooie smaken, mooi gepresenteerd. geweldige bediening en goede wijn spijs combinaties. Minpuntjes? de vele boeketten van kunstbloemen beetje over de top in dit al zo fraaie interieur en de wat dwingende presentatie met champagne/cava bij het aperitief. maar men schenkt wel een mooie champagne gelukkig.
Arjo W.
  • Datum van je bezoek: 14 jul. 2017
Afgelopen dinsdag voor mijn verjaardag in de Basiliek gegeten en wat was het goed! Zes amuses met een heerlijke champagne als start en daarna gekozen voor zes-gangen diner met bijpassende wijnen. Alle gerechten waren stuk voor stuk van topkwaliteit en alle wijnen maakte het geheel af. Voor ons sprong het lam met een fantastische jus als hoofgerecht er uit! Naast het fantastische eten is de bediening meer dan vriendelijk en de gastheer en vrouw zorgen voor een warme sfeer. Wij komen hier zeker nog een keer terug!
Robert H.
  • Datum van je bezoek: 1 jun. 2017
Gisteren sinds lange tijd weer eens bij Basiliek gedineerd. We zijn weer zeer positief verrast, en voldaan huiswaarts gekeerd.

Eten: We hebben een 10 gangen menu genomen, welke zeer lekker is, aangevuld met een kaasplankje. Meerdere gerechten staken er dit keer bovenuit, zoals de Langoustine!!!, maar ook buikspek wat uit elkaar valt van zachtheid, echt heerlijk. Of de ganzenlever, mijn partner vindt tot nu toe alleen de ganzenlever van Basiliek lekker. Een tegenvallend gerechtje: de maiskip met paarderookvlees had wat ons betreft vervangen mogen worden door iets anders. Daartegenover stond wel weer een bijzonder desert: diverse chocolade bereidingen, waarbij aan tafel een stuk honing uit een honingraat geschept wordt.

Drinken: Mooie selectie wijnen, welke goed passen bij de gerechtjes. Een echt plus punt is dat de alcoholvrije cocktails ook elke ronde weer speciaal waren, met combinaties die je niet zou verwachten, en tevens zeer goed passen bij de gerechten.

Service: Je wordt echt goed in de watten gelegd door zowel Chef Rik als zijn gast vrouw, en het bedienend personeel. Personeel is vriendelijk, kundig, en weet een hoop over de gerechten en dranken. Over de notenallergie wordt goed nagedacht. klein puntje: er is wel verschil tussen het bedienend personeel. De jongen die voornamelijk bij ons (op het verhoogde gedeelte) kwam, was rustig, beheerst, en goed van kennis en praatstof. De jongen die beneden uitserveerd, en ook een maal bij ons aan tafel kwam, leek een beetje zenuwachtig, wellicht pas kort in dienst?

Decor: Prima decor, zeer mooi karaktervol gebouw, waarbij de oude elementen goed zichtbaar zijn gehouden. Fijn intiem zitten, met genoeg ruimte tussen de tafels zodat je weinig last hebt van andere tafels of rumoer, ondanks dat het vol zit. Stoelen zitten lekker, en dat is voor een lange zit erg prettig.

Conclusie: Al met al ruim 4 uur zalig gegeten, gedronken, en gezellig gehad met mijn vrouw. Goed vertoeven voor een prima prijs. Wij hopen dan ook voor Rik en zijn team dat wellicht een 2de michelin ster volgend jaar er aan zit te komen, want die waardering verdienen ze zeker wel. Nog wel 2 puntjes van aandacht - die absoluut niet storend waren: Bij binnenkomst bestelde ik ook een cola om even snel op te drinken, die is alleen nooit gekomen. Omdat ik al vrij snel een glas cava in mijn handen had en glas water op tafel had staan, was ik de cola zelf ook al weer vergeten. Tevens ook bij binnenkomst werden we direct naar de tafel geleid. Pas later, toen de gastvrouw aan tafel kwam, bleek dat we ook de amuses en cava buiten op het terras konden nuttigen. Als de jongen aan de deur dit ook had aangeboden, dan hadden we dat wellicht wel gedaan.

Tot een zekere volgende keer!
André V.
  • Datum van je bezoek: 28 mei 2017
Geweldig gegeten... elk gerecht en amuse een verrassing. Top! Bediening is uitstekend en afgestemd op Michelin niveau zonder uit de hoogte te zijn. Sfeer en ligging zijn geweldig.
Benjamin B.
  • Datum van je bezoek: 20 mei 2017
Fantastisch!!! Wat een gewelidig restaurant!! We hebben er heerlijk gegeten!! Elke gang was bijzonder en verrassend en wat een smaakexplosie. De wijnen passen goed bij de gerechten!! Leuk vlotte bediening! Wij hebben een top avond gehad!! En wat ons betreft verdienen ze 2 sterren!!! Wij komen zeker nog eens terug!!!!
lekkerbek J.
  • Datum van je bezoek: 24 mrt. 2017
heerlijk gegeten met bijpassende wijnen. een super avond gehad erg leuke spontane bediening. de gerechten waren super op smaak en schilderijtjes op het bord
K.G V.
  • Datum van je bezoek: 14 mrt. 2017
Fantastisch restaurant, mooie entourage, prima sfeer, altijd geweldig eten, iedere keer weer een feestje.
Verdient wat ons betreft echt een 2e ster.
Hartelijk bedankt dat je de tijd nam om hier een review te schrijven en voor je fijne complimenten. We zien je graag snel terug bij Basiliek!
Jan V.
  • Datum van je bezoek: 11 mrt. 2017
Goede zaak, valet parking, eigenaar die regelmatig door het restaurant loopt en oprecht interesse heeft in de beleving van de gasten. Hier gegeten met een 'heerlijk' menu. Dat oogt goedkoop voor 39,50 pp, maar met het water en de wijn kwamen we toch op het dubbele uit...En dan hebben we het snel bij binnenkomst aangeboden glas champagne maar niet genomen en ook het later aangeboden kaas tussengerecht niet. Eten was prima, hoog niveau, porties zouden wel ietsje groter mogen zijn. Uitstekende bediening.
Bedankt, hopelijk mogen we jullie weldra terug verwelkomen.

Groet, Basiliek
R. K.
  • Datum van je bezoek: 9 mrt. 2017
Genoten van een zeer mooi vijfgangenmenu voor een heel schappelijke prijs (vaak betaal je in Nederland hetzelfde voor een doorsnee driegangenmenu). Verfijnde gerechten, subtiele smaken: zeebaars, skrei, kwartel, een stevig en mooi bereid stukje Black Angus en, in mijn geval, een plateau met zeven kaasjes (zonder meerprijs!) om mee te eindigen. Dit alles vergezeld door goede, bijpassende wijnen. Ontspannen, vlotte bediening en, als altijd, de sfeervolle ambiance die de oude gewelven van dit voormalige klooster uitstralen. Geen wonder dat ook op doordeweekse dagen de zaak regelmatig vol zit. Kortom: Mérite un détour, zoals de Fransen dat zeggen, en ook wij blijven er graag een eindje voor omrijden.
Bedankt voor de review en fijne complimenten.

Met vriendelijke groeten van Team Basiliek!
Alexander Z.
  • Datum van je bezoek: 5 mrt. 2017
Al een lange tijd op mijn verlanglijst stond de Basiliek. De reservering die we telefonisch gemaakt hadden werd door de chef Rik de dag dat we zouden komen nogmaals bevestigd. Bij aankomst bleken er niet heel veel parkeerplekken maar 1 telefoontje en de auto wordt voor je weggereden. Rik verwelkomde ons en bij binnenkomst zag ik gelijk hoe mooi de stijl en sfeer van dit restaurant is. Als start begonnen we met bubbels. Een mooie keuze van klassieke champagne tot hippe cava. Tijdens de bubbels werden we verast met een paar mooie amuses om vervolgens door te gaan naar de eerste gang. Wij hadden het 6 gangen menu wat ze een klein beetje naar onze voorkeuren hebben aangepast. Van vis tot vlees en daarna een hele mooie kaasplank was alles helemaal goed. Wat ik persoonlijk geweldig vind is de sfeer en kwaliteit van het begin tot het einde. Ja vanaf nu staat de Basiliek met stip op 1 bij mij als favoriet restaurant.
Met veel dankbaarheid nemen we je 3 tienen in ontvangst! We blijven graag bovenaan je lijstje staan en hopen je snel nogmaals te mogen ontvangen.

Veel liefs van het hele team
Peter H.
  • Datum van je bezoek: 8 feb. 2017
Ter gelegenheid van de verjaardag van mijn partner werkelijk heerlijk gegeten! Gebruikmakend van een Heerlijk / Dining City 4 gangen arrangement en de nodige amuses. Mooie wijnen gedronken al werden we eerst even op het verkeerde been gezet qua geschonken huiswijnen: bediening schonk geen hout gerijpt wit, sommelier wel :-)

Het tempo zat er goed in maar zwakte later af; al met al zo'n 3 mogen genieten incl. een heerlijk kaasplankje.
Mooi ingericht restaurant met ontspannen personeel en een persoonlijk welkom van de chef, leuk! Via de sluip door kruip door straatjes naar het parkeerterrein geglibberd, was ook leuk.

Al in aardig wat sterren restaurants mogen eten, de Basiliek springt hier zeker uit,
Hey Peter,
Wat fijn om te lezen. Bedankt voor je ongelofelijke complimenten.
We verwelkomen jullie graag snel terug!

Groetjes van het hele team.
Nicolas V.
  • Datum van je bezoek: 28 dec. 2016
Erg goed restaurant met een hele fijne gastvrije ongedwongen sfeer. Het restaurant bezit volkomen terecht een michelin ster, zowel qua wijn / spijs combinaties als qua beleving. Ik heb hier genoten van een goed en smaakvol 5 gangen menu met fijne bijpassende wijnen en een erg goede en uitgebreide kaasselectie.

Het fijne is wel dat men hier weg blijft van het stijve, strakke, correcte wat een ster vaak met zich mee kan brengen. Dit is bij binnenkomst al direct merkbaar aan de sfeer in het restaurant, maar ook aan de benadering van de gastvrouw. Kennis, enthousiasme en vriendelijkheid straalt er van af. En ook de chef is voor mij hoe ik mij altijd een chef voorstelde: de kunde en liefde voor eten, maar ook het plezier straalt er van af wanneer hij persoonlijk het menu komt toelichten aan tafel.

Het onwijs aardige gebaar na afloop van het diner bevestigde dit nog eens. Dit is iets wat ik nog nooit in een restaurant heb meegemaakt een deed mijn mond open vallen van verbazing. Bij Basiliek word je echt in de watten gelegd!
Beste Nicolas,

We zouden je langs deze weg nog graag bedanken voor je bezoek en je vriendelijke recensie.

Het doet ons veel plezier dat jullie genoten van jullie etentje bij Basiliek.

De waardering van onze gasten is onze grootste motivatie en drijfveer, iedere dag opnieuw!

Hopelijk mogen we je nogmaals verwelkomen,

Met vriendelijke groeten van het hele team,
Nicolas V.
  • Datum van je bezoek: 24 sep. 2016

Korfoe .
  • Datum van je bezoek: 19 sep. 2016
Wij hebben hier een fantastische avond gehad. Een arrangement, hotel taxi en een 7 gangen menu. Alle gerechten waren heerlijk, echt feestjes op je bord. Eerst 7 amuses en toen moest het nog beginnen!
Ook werd bij iedere gang verteld welke wijn we zouden krijgen en waar die vandaan kwam en. enz. Mede door de gastvrije en hartelijke ontvangst en de vriendelijke bediening de hele avond kijken wij met veel plezier terug op onze eerste keer in een sterren restaurant.
Beste Korfoe,

Beter laat dan nooit, maar we willen je alsnog bedanken voor je fijne review. Het doet ons veel plezier te horen dat jullie een geslaagde avond hadden bij Basiliek.

Wie weet, tot nog eens?
Janginguiteten .
  • Datum van je bezoek: 17 aug. 2016
Wij kregen voor ons huwelijk een bon van € 140,- voor een Sterrenrestaurant.
Het bleek maanden lang erg moeilijk om met deze bon te reserveren. Zonder bon kon wel, totdat we zeiden dat we een (dure) bon hadden, toen zaten ze meestal toch vol.
We zeiden bij binnenkomst tegen de kok dat we trek hadden. Helaas waren de voorgerechtjes minuscuul, met een hap is het weg. Een glas wijn per hapje..
Ik had inmiddels al enkele malen aangegeven dat het erg lang duurde en dat we erg veel trek begonnen te krijgen. De tafels om ons heen liepen al leeg en wij hadden pas een paar minihapjes gegeten. Een extra broodje konden we nog wel krijgen.
Het hoofdgerecht was dramatisch: "Landhoen" oftewel droge smakeloze kipfilet. Zonder bijgerechten, geen groente, geen pasta. Mijn vrouw kreeg het niet weg zo droog en smakeloos. Ze heeft de helft laten staan. Klagen hielp niet.
Kosten totaal € 210,-. Schande!
Wie zijn thuis een boterham met pindakaas gaan eten.
Evelien B.
  • Datum van je bezoek: 16 jul. 2016
Ons favoriete restaurant van Harderwijk. Heerlijk eten en bijzondere combinaties. Er wordt veel rekening gehouden met persoonlijke voorkeur en voedselintolleranties zijn geen probleem (wel fijn als ze van te voren doorgegeven worden, maar toen we dat vergeten waren was dat geen enkel probleem). Elke keer als we hier komen is het een feestje. Echt in een woord top!
Kristel-Janssen .
  • Datum van je bezoek: 11 jun. 2016
Omdat onze tafel nog niet klaar was, hebben we het aperitief en de amuses genuttigd op het terras.
Daarna werden we naar onze tafel binnen begeleid.
Het was een leuk plekje met zicht op de open keuken.
Na de amuses kregen we een drietal voorgerechten, waaronder tartaar van makreel, rode mulfilet en tongfilet.
Stuk voor stuk smaakvolle gerechten.
Ik was benieuwd wat het hoofdgerecht zou worden. Dit was landhoen met tuinbonen, erwtenpuree, koolrabi, aardappel en asperge. Helaas vond ik dit een tegenvaller, geen bijzonder gerecht en te zout van smaak...jammer. De voorgaande gerechten waren top!
Het kaasplankje en het toetje maakten veel goed, die waren heerlijk van smaak.
Personeel was vriendelijk.
John F.
  • Datum van je bezoek: 7 mei 2016
Gedineerd in de Basiliek te Harderwijk. Ontvangst was vriendelijk en correct. Interieur is sfeervol ingericht met een open keuken. Vooraf werd een aantal amuses geserveerd, gevarieerd en lekker van smaak. We hadden een 5 gangenmenu besteld dat voor namelijk uit vis bestond. Presentatie van de gangen was kleurrijk en heerlijk van smaak wat verwacht mag worden in een dergelijk restaurant. Alvorens we aan het dessert gingen kozen we voor een kaasplankje. Stukjes kaas waren enigszins aan de minimalistische kant mede in verhouding tot de prijs. Al met al goed gedineerd. Gastvrouw en de chef zijn zeer cliëntgericht en vriendelijk.
Prijskwaliteit/verhouding is acceptabel. Jammer dat het restaurant niet over een eigen parkeergelegenheid beschikt. Maar u kunt gebruik maken van valet parking, wat wij niet wisten dus dan moet je circa 7 min lopen naar een centrale parkeerplaats. Al met al een prima avond en goed gedineerd en een sfeervol restaurant.