Over restaurant Basiliek

Proef de passie

Een geweldige ambiance: oude gewelven, hoge zwarte staldeuren en Romaanse ramen met modern glas-in-lood. Vroeger een Agnietenklooster, nu een plek waar topgastronomie wordt bedreven. In de met bakstenen muren omringde eetzaal zorgen de leuke gastheren en de dames ervoor dat het je aan niets ontbreekt, terwijl Rik in de keuken goddelijke gerechten bereidt.

Meer informatie over restaurant Basiliek

• : Gratis parkeren in de buurt, Parkeerplaats, Valet parking & Betaald parkeren in de buurt

zondag en maandag Gesloten
Diner van dinsdag t/m zaterdag vanaf 18:00.

• Amex , Cheque , Diners Club-pas , Mastercard , Pin , Visa card , Waardebonnen en cheques voor restaurants
  • Af te huren , Airconditioning , Catering , Huisdieren welkom , Per boot te bereiken , Terras , Toegankelijk voor rolstoelen , Valet parking , Wi-Fi
Korfoe .
  • Datum van je bezoek: 19 sep. 2016
Wij hebben hier een fantastische avond gehad. Een arrangement, hotel taxi en een 7 gangen menu. Alle gerechten waren heerlijk, echt feestjes op je bord. Eerst 7 amuses en toen moest het nog beginnen!
Ook werd bij iedere gang verteld welke wijn we zouden krijgen en waar die vandaan kwam en. enz. Mede door de gastvrije en hartelijke ontvangst en de vriendelijke bediening de hele avond kijken wij met veel plezier terug op onze eerste keer in een sterren restaurant.
Janginguiteten .
  • Datum van je bezoek: 17 aug. 2016
Wij kregen voor ons huwelijk een bon van € 140,- voor een Sterrenrestaurant.
Het bleek maanden lang erg moeilijk om met deze bon te reserveren. Zonder bon kon wel, totdat we zeiden dat we een (dure) bon hadden, toen zaten ze meestal toch vol.
We zeiden bij binnenkomst tegen de kok dat we trek hadden. Helaas waren de voorgerechtjes minuscuul, met een hap is het weg. Een glas wijn per hapje..
Ik had inmiddels al enkele malen aangegeven dat het erg lang duurde en dat we erg veel trek begonnen te krijgen. De tafels om ons heen liepen al leeg en wij hadden pas een paar minihapjes gegeten. Een extra broodje konden we nog wel krijgen.
Het hoofdgerecht was dramatisch: "Landhoen" oftewel droge smakeloze kipfilet. Zonder bijgerechten, geen groente, geen pasta. Mijn vrouw kreeg het niet weg zo droog en smakeloos. Ze heeft de helft laten staan. Klagen hielp niet.
Kosten totaal € 210,-. Schande!
Wie zijn thuis een boterham met pindakaas gaan eten.
Evelien B.
  • Datum van je bezoek: 16 jul. 2016
Ons favoriete restaurant van Harderwijk. Heerlijk eten en bijzondere combinaties. Er wordt veel rekening gehouden met persoonlijke voorkeur en voedselintolleranties zijn geen probleem (wel fijn als ze van te voren doorgegeven worden, maar toen we dat vergeten waren was dat geen enkel probleem). Elke keer als we hier komen is het een feestje. Echt in een woord top!
Kristel-Janssen .
  • Datum van je bezoek: 11 jun. 2016
Omdat onze tafel nog niet klaar was, hebben we het aperitief en de amuses genuttigd op het terras.
Daarna werden we naar onze tafel binnen begeleid.
Het was een leuk plekje met zicht op de open keuken.
Na de amuses kregen we een drietal voorgerechten, waaronder tartaar van makreel, rode mulfilet en tongfilet.
Stuk voor stuk smaakvolle gerechten.
Ik was benieuwd wat het hoofdgerecht zou worden. Dit was landhoen met tuinbonen, erwtenpuree, koolrabi, aardappel en asperge. Helaas vond ik dit een tegenvaller, geen bijzonder gerecht en te zout van smaak...jammer. De voorgaande gerechten waren top!
Het kaasplankje en het toetje maakten veel goed, die waren heerlijk van smaak.
Personeel was vriendelijk.
Jofie .
  • Datum van je bezoek: 7 mei 2016
Gedineerd in de Basiliek te Harderwijk. Ontvangst was vriendelijk en correct. Interieur is sfeervol ingericht met een open keuken. Vooraf werd een aantal amuses geserveerd, gevarieerd en lekker van smaak. We hadden een 5 gangenmenu besteld dat voor namelijk uit vis bestond. Presentatie van de gangen was kleurrijk en heerlijk van smaak wat verwacht mag worden in een dergelijk restaurant. Alvorens we aan het dessert gingen kozen we voor een kaasplankje. Stukjes kaas waren enigszins aan de minimalistische kant mede in verhouding tot de prijs. Al met al goed gedineerd. Gastvrouw en de chef zijn zeer cliëntgericht en vriendelijk.
Prijskwaliteit/verhouding is acceptabel. Jammer dat het restaurant niet over een eigen parkeergelegenheid beschikt. Maar u kunt gebruik maken van valet parking, wat wij niet wisten dus dan moet je circa 7 min lopen naar een centrale parkeerplaats. Al met al een prima avond en goed gedineerd en een sfeervol restaurant.
Tara B.
  • Datum van je bezoek: 3 apr. 2016
Onwijs mooie avond gehad. Vriendelijk ontvangen en naar een mooi gezellig tafeltje gebracht. Keuze uit heerlijke bubbels en daarna 5 fantastische amuses gekregen. Vooral de bitterbal met ossestaart was enorm lekker. De chef kwam zelf aan tafel en vroeg of wij alles lusten. Zeer attent. Daarna 4 heerlijke en vooral smaakvolle gerechten gekregen. Wij hebben het menu nog uitgebreid met een kaasplank en ook daarin werden wij zeker niet teleurgesteld. Door de restaurant week met dit mooie restaurant kennis mogen maken waardoor wij nu weten dat wij zeker weten snel terug zullen keren.
Top ambiance, goed en zeer vriendelijk personeel en onwijs mooie en heerlijke gerechten. Ga zo door!
Evelyn V.
  • Datum van je bezoek: 3 mrt. 2016
Fantastische avond gehad, super genoten samen van een heerlijk zes gangen verassingsmenu, een waar culinair feestje!
En het bijpassende wijnarrangement was perfect!
Ericstr .
  • Datum van je bezoek: 1 mrt. 2016
Rik en zijn team hebben ons op een onvergetelijke voor ons eerste Michelin avond getrakteerd. Onze keuze viel op het 6 gangen verrassingsmenu van de kok voor 2 vleeseters en 3 vegetariers.
Het was een ware beleving. Bedankt!
Joop D.
  • Datum van je bezoek: 14 feb. 2016
Met Valentijnsdag bij de Basiliek gegeten, gekozen voor het speciale Valentijnsmenu. Alles ademt sfeer en kwaliteit, van de ontvangst tot en met vertrek. Heerlijke Valantijnscocktail, zes prachtige en lekkere amuses, fantastisch diner en een geweldige ambiance. Deze ambiance wordt mede veroorzaakt door de enorme vriendelijkheid en gastheerschap/vrouw van de medewerkers. De wijnen worden prachtig toegelicht, evenals de gerechten. Kortom een topper. Zeker de moeite waard om af en toe een culinaire reis te maken.
Martin B.
  • Datum van je bezoek: 11 feb. 2016
Op 11-02-2016 met onze peugeot dealer uit Nijkerk met 3 man gegeten bij de Basiliek. Het was Fantastisch. Heerlijk en mooi 5 gangen heerlijklunch met tal van amuses genomen. Gasten kunnen eerst gewoon afgezet worden voor deur van de Basiliek en daarna auto parkeren op de parkeerplaafs. Binnenkomst was erg gastvrij en Mevr. Jeanine (?) was onze spontane en hartelijke gastvrouw. Alles liep op rolletjes en gaf ons een gevoel van zakelijk uit zijn. Wat wij erg leuk vonden dat ook de witte brigade aan tafel kwam voor vragen en/of nadere toelichting te geven . Het eten was voortreffelijk, de presentatie erg mooi en de bediening perfect. Ja dan heb je gewoon een hele fijne lunch. Ik had twee niet drinkers aan tafel en non alcohol was goedkoop en de Spaanse rose voor slechts 5,50 per glas niet duur.
(wel iets zuinig in het glas) Dessertwijn was 7,50. Als afsluiter hadden wij de koffie en daar kwam een hele mooie presentatie van 5 verschillende friandise bij ( 5 per gast ) en ja voor 7,50 pp was ook dit niet duur ! Al met al een fantastische lange en gezellige lunch gehad en daarna snel onze nieuwe auto opgehaald. De Basiliek in Harderwijk kan ik een ieder van Harte aanbevelen voor degenen die GEEN veel groenten en Patat willen maar WEL culinair willen genieten. Een aanrader !
Berend .
  • Datum van je bezoek: 29 jan. 2016
Prima gegeten, heerlijk verwend vorige week! Tien gangen, alle tien goed! Grappig ook om als vierde wijn een Boal te drinken, bij de ganzenlever met hazelnootpasta. Mooie pure smaken, vriendelijke gastvrouwen, enthousiaste sous chef en chef. Tijdloze avond. Bedankt!
Annemieke_zero .
  • Datum van je bezoek: 23 jan. 2016
Absolute aanrader. Ik herken me dan ook totaal niet in onderstaande slechtere review(s).
Afgelopen weekend hier gegeten in combinatie met een overnachting in het Van der Valk hotel Harderwijk. We hadden het 5-gangenmenu, aangevuld met de kazen.
Geweldige kwaliteit van het eten, gaat richting 2 sterren wat mij betreft. Heerlijke en gewaagde wijnen en zeer vriendelijke en adequate bediening. De kok zelf kwam ook een aantal malen aan tafel om te controleren of alles naar wens was. Hoeveelheden goed, alleen het kaas plankje was wel heel veel waar voor het geld, waardoor er minder ruimte over bleef voor de uitgebreide keuze aan friandises jammergenoeg :)
Geertcc .
  • Datum van je bezoek: 20 nov. 2015
Fantastisch gegeten hier wat een mooie zaak en een heerlijk eten 8 gangen gehad allemaal uitmuntend
Misschien hadden ze iets vlotter de wijn mogen bij schenken maar verder subliem
Een waardig sterren restaurant !!!!!
Ron H.
  • Datum van je bezoek: 7 nov. 2015
In de aanloop naar het eten (lunch op 06.11.2015) was er telefonisch al een kwestie rond het al dan niet gebruik kunnen maken van een “aanbiedingenmenu” van € 39,95 voor een 5-gangen lunch met 6 amuses via internet. Op zich een mooie aanbieding, maar het was, zo werd gezegd, “uitverkocht”. Bij binnenkomst van de zaak bleek dat wij de eerste en enige tijd ook de enige gasten waren. Later die middag zijn er nog 3 gasten bij gekomen. Bij het opnemen van de bestelling kwam het gesprek weer op het geweigerde aanbiedingenmenu. Uiteindelijk kon het aanbiedingenmenu toch wel. Zoals de gastvrouw het uitdrukte: “anders wordt het helemaal vervelend”.
Het voorgaande was natuurlijk geen fraaie start. Toch bleven wij – met 4 – goedgemutst. Maar of dat ook voor de gastvrouw geldt ? We hebben haar niet meer gesproken. Het lijntje van de keuken naar ons tafeltje werd gelegd via een stagiaire. Kennelijk was dat de straf van de directie voor gasten die in een zaal met 3 tafels, en een totaal van 7 gasten, een beweerdelijk uitverkocht aanbiedingenmenu gebruiken. Natuurlijk gaat de directie dit ontkennen, maar laat ik het dan zo zeggen: het voorgaande is wel zoals het beleefd is.
De genoemde stagiaire is enthousiast en ambitieus. Een prima meid, maar moet alles nog wel leren. Haar wijnkennis zit nog op het laagst denkbare nivo. Haar uit het hoofd geleerde standaard toelichting op de wijnen is wel erg algemeen. Zoals bij de chardonnay: “een toets van vanille”. En zij kan de culinaire- en wijnkennis van de gasten totaal niet inschatten. Op de vraag of de witte Portugese wijn in het glas van een witte of blauwe druif is gemaakt, moet het antwoord nog komen. Maar laat het duidelijk zijn: de stagiaire is erg enthousiast en ze doet erg haar best. Dat is hoe dan ook het ware horecahart. Met de stagiaire gaat het helemaal goed komen. Aan de directie het verwijt dat deze het maximale aan een stagiaire overlaat.
De grootte van de porties is extreem beperkt. Ook met 5 gangen krijg je over all erg weinig te eten. Zelfs het brood bij het eten is klein en beperkt. En de boter bij het brood was zo zacht dat er uitvoering werd gegeven aan het gezegde: “zo zacht als boter”.
Verder hebben we constant het gevoel gehad dat we de zaak werden uitgekeken. De gerechten volgden elkaar in een hoog tempo op. Toen de borden van het 3e gerecht werden uitgehaald vroegen we om een kleine pauze. Dat kon niet -zo werd ons gezegd- omdat de borst van de patrijs voor het hoofdgerecht al bijna klaar was. Nou, dan ligt het tempo wel op tafel.
Glaasje verse jus vooraf. Kwam zo uit de warme keuken. Dus lauwwarm.
Het wijnarrangement bracht ons tot de combi van een overigens ook nog veel te warme malbec bij de patrijsborst. Commentaar overbodig lijkt mij.
En de chef ? Wel gezien. Hij snelde ons voorbij. Er kon geen aardig woord van af. Was zeker ook boos over onze menukeuze. Natuurlijk, ook dit zult u willen ontkennen, maar ga eens op de stoel van de gast zitten. Dan begrijpt u misschien hoe een en ander bij de gast overkomt. Om te zeggen dat de vijandigheid er van af straalt, is overdreven, maar echte gastvrijheid hebben we niet beleefd. Maar dan de sous chef. Deze maakte wel een praatje. Prima vooropleiding natuurlijk bij de Cas Spijkers Academie. En vooral: wat een enthousiasme. Geweldig. Wees daar zuinig op.
Zo is het eten geen genoegen. Hebben we ter plekke geklaagd ? Neen. Reden ? Na de valse start was de zin om nog een opmerking over het een of het ander te maken, helemaal over. En er werd ook niet gevraagd of alles naar wens was. Het voorgaande is per e-mail aan de directie voorgelegd. “Wijn te warm? Meneer, wij serveren top bourgogne ijs en ijs koud als een klant het wil, dus de juiste temperatuur van wijn zegt ons niks.” Resultaat: een telefonische tirade van bijna 20 minuten van de gastvrouw. En de kosten van dit alles voor een lunch voor 4 waren € 335,00 .
Geachte heer Ron Heutink uit Apeldoorn,

Hartelijk dank voor uw recensie.

Uw beleving van zowel het diner als de communicatie tussen ons verschilt nogal van de mijne. Vandaar dat ik ook hier op uw klachten reageer.

In ons restaurant hanteren wij een aanbieding: 5 gangen voor …. In de periode waarin u ons restaurant wilde bezoeken deden wij echter mee aan de Heerlijk 10-daagse. Deze actie hield in dat gasten bij ons … gangen voor … euro konden komen dineren of lunchen. Wij hebben met de organisatie van de Heerlijk 10-daagse afgesproken dat wij onze eigen aanbieding tijdens de 10-daagse niet zouden aanbieden. Afgezien van het feit dat ik aan deze afspraken gebonden was, vind ik dat het mijn goed recht is als ondernemer om zelf mijn prijzen en kortingen vast te stellen.

Toen u bij ons reserveerde hebt u aangegeven dat u toch van onze eigen aanbieding gebruik wilde maken. Ik heb u vervolgens opgebeld en u verteld dat dit helaas niet tot de mogelijkheden behoorde, maar dat wij desgewenst het menu van de Heerlijk 10-daagse zouden kunnen uitbreiden tot het door u gewenste aantal gangen. Hiermee bent u akkoord gegaan.

Vervolgens eiste u bij aanvang van de lunch, ondanks gemaakte telefonische afspraken, dat u toch van onze eigen actie gebruik zou kunnen maken. Ik heb u toen opnieuw aangegeven dat dit niet mogelijk is. Omdat u mij aan tafel zeer onvriendelijk toesprak en mij onder druk zette (het was u die de woorden 'ik ga er nog een ding over zeggen anders wordt het heel vervelend' sprak en niet ik) heb ik gezegd dat wij u de 5 gangen zouden serveren omdat ik geen zin had in verdere discussie. Er zaten andere gasten nabij uw tafel, die ik niet met onze onenigheid wilde storen. Uw tafelgenote wilde toen ook nog een keer zeker weten dat u daar dan niet extra voor hoefde te betalen. Ik heb u toen maar uw zin gegeven en u de door u geëiste korting geboden.

Over deze en alle andere klachten in de brief die u mij stuurde heb ik u opgebeld, mijns inziens op correcte en vriendelijke wijze. Uw eerste reactie toen ik belde was: 'Gaan wij nu een discussie voeren?' Zo naar als u zich in het restaurant opstelde stond u mij ook telefonisch te woord. Tijdens mijn zogenaamde 'tirade' heb ik u bedankt voor de opbouwende kritiek en sommige zaken die u in uw brief noemde toegelicht. Aan het einde van ons gesprek, waarin ik u ook heb gezegd hoe ik uw behandeling van mij in het restaurant heb ervaren, was uw reactie: 'Nou heb je mij een kwartier de les gelezen, u zult het wel lezen op het internet.' Na uw uiterst onheuse bejegening en restaurantgast-onwaardige gedrag, waarop ik met uiterste vriendelijkheid heb gereageerd, kon ik het dus doen met ook nog een dreigement. Ik moet zeggen: fraai is anders.

Zoals ik ook aan de telefoon aangaf: het spijt ons heel erg dat we niet aan uw verwachtingen hebben voldaan. Ik hoop dat u bent opgelucht en een goed gevoel hebt na het plaatsen van uw recensie. Duidelijk het schoolvoorbeeld van een kind wat zijn zin niet krijgt.
Hanneke S.
  • Datum van je bezoek: 5 nov. 2015
Jaha, dit was zo'n avond. Alles klopte. Van amuses tot en met dessert: TOP!! Als de gerechten van grote klasse zijn, geven wij gedurende de avond cijfers. En het bleef bij één cijfer: een 10. Wat een beleving. En wat een gezelligheid. Volle bak met lachende gezichten. Dan weet je hoe laat het is. En laat werd het niet, want de Basiliek-machine is een geoliede. Alle radertjes vallen in elkaar. Wij zijn heel wat gewend, maar keuken, gastvrouw en stagiaire Michelle bezorgden ons een geweldige avond. Lekkerste gerechtje? Het pietermanvisje, begeleid door een sausje van kerrie. Erg verfijnd. Maar de makreel met biet en haringkuit, de coquille en patrijs waren ook goddelijk. Doet hier het gebouwtje zich gelden? Wat ons betreft mag er een punt bij en is de 10 nakend. Wij komen terug!
Annemieke L.
  • Datum van je bezoek: 31 okt. 2015
Na een tip besloten hier het 'heerlijk' arrangement te boeken. Het belooft veel! En om meteen maar te zeggen: het eten is ook absoluut geweldig. Al vond ik de amuses weinig spannend voor een 'Michelin restaurant', ook het tartaartje van biet met haring en makreel is heerlijk, maar niet origineel. Dat komt met het pieterman visje.. Super! En de coquille, erg goed klaargemaakt. De patrijsvogel had ook mooie combinaties met spitskool en prei. Maar als na 4 gangen het desert komt hoop je op flink wat desert, want het zijn kleine porties. Wel alle complimenten voor de wijn. Bij elk gerecht paste het zeer goed, en erg lekker!
De koffie is standaard met friandiches, wat jammer is, want een kleine eter bij ons aan tafel hoefde het niet 'maar helaas het zat er standaard bij' .. Prima maar dan is de 7,50 voor koffie wel ineens erg duur!

Dan de service: hier laten ze wat mij betreft niet zien dat ze ster waardig zijn. Een paar voorbeelden: aangegeven dat 2 gasten geen rode wijn drinken, maar waren ze bij inschenken 'vergeten'. Kraanwater wordt niet geserveerd, daarvoor wordt fles water aangeboden, prima maar dan wordt het ongevraagd bijgevuld. Waneer we vragen hoe dat zit blijkt fles water niet gedaan te worden, maar wel waterarrangement a 5 euro P/P. Wees duidelijk en eerlijk denk ik dan, want 20 euro per tafel betalen voor water vind ik fors. Ook de koffie moest meermaals om gevraagd worden. Dat hoort ook niet, daarbij dan dat je niet voor alleen koffie kan kiezen, maar het is standaard met friandiches a 7,50.

Ambiance is prachtig, fijne stoelen, mooi decor, niet hutje mutje gepropt.

Of we terug komen? Voor dit geld ken ik wel restaurants met betere service ..
Geachte mevrouw, hartelijk dank voor uw recentie.
Sommige gevallen opbouwend maar sommige helaas niet berust op waarheid.
Natuurlijk serveren wij ijswater en koffie zonder friandises, maar heeft u hier om gevraagd of besteld ?

Het zit er inderdaad standaard bij, maar dat is innarent aan dit type bedrijf.
In mijn beleving is 2 koppen koffie met 10 bonbons p.p. niet schrikbarend duur.
Hele fijne dag gewenst.

Vriendelijke en vrolijke groet, Rik Jansma
Elin F.
  • Datum van je bezoek: 17 okt. 2015
Wij boekten een arrangement icm een overnachting in het Van der Valk hotel te Harderwijk. Het restaurant doet zijn naam, gelet op het decor, sfeer en inrichting, eer aan. Leuk is dat je tegelijkertijd de keuken in kan kijken waar super hard gewerkt wordt om de avond op rolletjes te laten lopen. De chef heet iedere persoonlijk welkom en komt ook gedurende de avond nog even informeren of alles naar wens was.
En dat was het. Leuke, originele gerechtjes, met een goede portionering. De 'giftige' Pieterman was verrassend en smaakvol.
Het verschil tussen 1 en 2 sterren merk je in bediening. Ondanks de beste bedoelingen, was er eigenlijk net een 'mannetje' te weinig om alles op het drukste moment van de avond vlekkeloos te laten verlopen. Dat resulteerde in een wachttijd tussen twee gangen van 15 a 20 minuten met nog niet afgeruimde tafels en lege glazen, dat is net iets te lang.
Dik plusplunt is het geserveerde BOB-wijnarrangement, ipv hele of halve glazen krijg je steeds een bodempje van de betreffende wijn. Genoeg om te proeven en de combinatie met het eten te ervaren, en zonder het restaurant aangeschoten te verlaten.
Al met al hebben wij een heerlijk weekend gehad en houden we De Basiliek er zeker in mochten we nog eens in de buurt zijn.
Jacob P.
  • Datum van je bezoek: 17 okt. 2015
Afgelopen zaterdag hier gegeten - 5 gangen incl. wijnarrangementje.
Lekker eten, kleine porties maar dat vonden wij prima, lekker veel proberen en proeven.
De amuses vonden wij wel wat saai en simpel, dat kon beter. Verder, prima bediening, chef komt zelf af en toe aan tafel - en gewoon lekkere gerechtjes. Erg lekkere wijntjes ook!
Lilianne V.
  • Datum van je bezoek: 16 okt. 2015
Na twee jaar weer gegeten bij de Basiliek. In onze herinnering een geweldige avond. Wederom werden we niet teleurgesteld. Het is er gezellig, de sfeer is ongedwongen en vrolijk. De bediening is professioneel wat je merkt als je een vraag stelt over hetgene dat op je bord ligt of hoe het is klaar gemaakt. Beslist doen, ze vinden het erg leuk en je steekt er nog wat van op. Eerdere negatieve recensie over de kaasplank begrijpen we niet. We kregen maar liefst 11 soorten kaas geserveerd! Waar krijg je dat? Het is er niet goedkoop maar de prijs/kwaliteitverhouding is in orde. We wachten niet twee jaar voor we voor een derde keer gaan.
Dirkklijn130 .
  • Datum van je bezoek: 3 okt. 2015
Relaxte avond gehad ... informele en correcte bediening. Genoten van het Chef=King menu. Volgens ons was het gerecht met de heilbot het lekkerste. In verhouding met vorige keer het overige iets teveel van hetzelfde. Bijpassen wijnen (we hadden een Bob arrangement) erg lekker.