Back to Basics

Zijlstraat 35 2011 TK Haarlem Nederland Kaart
31-232025125

Over het restaurant Back to Basics

Bij Back to Basics kun je genieten van de Italiaanse sfeer die je terugproeft in de pure, traditionele gerechten en de Napolitaanse pizza uit de houtoven. Francesco, al 30 jaar bekend als een van de beste pizzabakkers van Nederland, maakt iedere dag vers pizzadeeg en belegt deze uitsluitend met producten van zeer hoge kwaliteit. Luca, de Romaanse kok, verzorgt het wekelijks wisselende menu zodat je iedere keer weer wordt verrast. India, gastvrouw, vertelt je vol passie over de bijzondere wijnen die ze met zorg voor je heeft geselecteerd. De warme atmosfeer, de Italiaanse bediening en de zonnige gerechten maken een bezoek aan Back to Basics een waar Italiaans feestje.

Meer informatie over restaurant Back to Basics

Maandag en Dinsdag Gesloten
Woensdag t/m Zondag 17:00 - 22:30

6,9
eline_kuin .
  • Datum van je bezoek: 14 mei 2017
Super restaurant
Pizza's goed van smaak gemaakt van luchtig deeg en knapperig
Ze komen zo uit de houtoven op je bord
De bediening is vriendelijk en goede service
Kom hier zeker nog eens terug
jellepasveer .
  • Datum van je bezoek: 11 mei 2017
Wij waren er met bon van restaurantweek. Voorgerecht 2 persoons antipasti was lekker en veelbelovend.
Teleurstellend was de pasta carbonara met asperges. Er zat ongeveer een halve asperge in stukjes gesneden door. Verder alleen wat pasta en saus. Beslist geen 14,00 waard. Voor ons geen tweede keer :-(
dus.hem .
  • Datum van je bezoek: 4 mei 2017
Je weet dat het Basics is. De mensen die er werken zijn uiterst vriendelijk. Een echte steenoven met versgemaakte pizza's. Prijs/kwaliteit goed.
luciene T.
  • Datum van je bezoek: 29 apr. 2017
vriendelijk personeel heerlijk gegeten we gaan zeker nog een keer
Mandy L.
  • Datum van je bezoek: 27 apr. 2017
Goede pizza's, aardige bediening
Reneetje85 .
  • Datum van je bezoek: 25 apr. 2017
Hier komen wij niet terug. De gastvrouw kwam erg nors over (vandaar misschien het gespannen personeel) en wij voelde ons niet welkom. Ondanks dat de smaak van de pizza's lekker was vonden wij de bodem erg slap en en de temperatuur niet heet genoeg (alsof de pizza eerst 10 minuten had staan wachten). Prijs kwaliteit niet ok.
Cars V.
  • Datum van je bezoek: 6 apr. 2017
Heel goed eten, fijne service, enkel de uitstraling is wat basic
Michiel B.
  • Datum van je bezoek: 4 mrt. 2017
Omdat ze een houtgestookte pizzaoven hebben zijn wij hier naar toe gegaan. Het is uitgedraaid op een teleurstelling. De ontvangst door de gastvrouw was chagrijnig maar uiteindelijk kregen we een beter tafeltje dan eentje waar al het personeel steeds langs liep. Het tafeltje werd later op de avond nog 3 maal door andere bezoekers geweigerd. We bestelden uit het menuutje de zoete aardappelsoep en zeebaars in witte wijn. De aardappelsoep was zo dik als puree en zeer onsmakelijk. Bij navraag bij een vriendelijke serveerster werd er gezegd dat het in Italië zo gemaakt wordt. Omdat we het niet lekker vonden werd het van de rekening gehaald, dat was netjes. De zeebaars was heel klein en verschrikkelijk zuur van smaak en dus niet lekker. De huiswijn erg duur en ook niet best en de wijnglazen waren vies. De pizza's die we besteld hadden waren niet krokant gebakken en ook niet lekker van smaak. Kortom de basics ontbraken volledig, wij komen hier niet meer.
Marc M.
  • Datum van je bezoek: 24 feb. 2017
Perfecte pizza. Porties pasta waren aan de kleine kant. Bediening leek wat gespannen Dat kan wat spontaner. Het eten is namelijk prima we komen zeker terug!
Marion V.
  • Datum van je bezoek: 22 jan. 2017
Goed eten, alleen voorgerecht kan iets smaakvoller, lekkere pasta, heerlijk toetje en goede wijnen, vriendelijke bediening.
Caspar V.
  • Datum van je bezoek: 19 jan. 2017
Goed eten. Goede wijn. Snelle service. Biologisch. Voor vegetariërs en veganisten ruime keuze.
hkaramat .
  • Datum van je bezoek: 18 jan. 2017
Meegedaan met de AH restaurantactie. Prima ontvangst en goede kwaliteit van de gerechten. Enige minpunt: het voorgerecht moest je met zn tweeën delen. Dat betekent dat je dus rekening moet houden met de voorkeuren van een ander.
Stan O.
  • Datum van je bezoek: 13 jan. 2017
Gezellig klein tentje, met inderdaad een erg back to basic inrichting. Het is druk want overal lopen bezoekers, personeel en pizzakoeriers, en de centrale bar met pizzaoven staat daarin letterlijk in het middelpunt.
Nog meer back to basic, of minder dan basic zelfs zijn de wc's. Vieze oude hokjes met klemmende deur en niet werkende bril etc, die echt hard aan verbouwing en schoonmaak toe zijn! Ik vind eigenlijk dat dit niet meer kan in een modern restaurant.

De bediening is vriendelijk, maar niet erg pro-actief, en lijkt er soms even geen zin meer in te hebben. Het lijkt er overigens wel op dat een (groot) deel van het personeel echt Italiaans is.
Helaas duurt het hoofdgerecht echt enorm lang, en vragen we ons meermaals af of we vergeten zijn.

Een best goede rode huiswijn, en mooie bieren.
Een lekker voorgerechtje, met goede Parmaham en echte mozzarella, en natuurlijk het bekende broodmandje, met zelfgemaakte goede aparte broodjes.
Als hoofdgerecht een heerlijke truffelpizza en een (zelfgemaakte?) pasta met kalfsvlees en wortel. Een karige en simpele portie, maar zeer smakelijk.

Kortom; Als de wc's verbouwd zijn, en ze de enorme stroom aan pizzakoeriers in regenjassen buiten de tent houden, kom ik graag nog eens terug voor een lekker hapje!
Mendy B.
  • Datum van je bezoek: 11 jan. 2017
Via AH-ACTIE, misschien doen ze anders meer moeite:
Het dienblad ging om naast onze tafel,
dat kan gebeuren maar het glas zat in mijn tas, de thee op mijn broek en schoenen. Mijn man zijn schoenen plakte van het bier.
Dienblad bleef de gehele avond op de tafel naast ons staan en de dweil / bezem met opgeveegd glas/troep er naast.
En nog geen drankje van het huis als excuus.
Eten: Vooraf een proeverij voor 2; erg lekker maar erg weinig
Hoofdgerecht: pizza - SUPER LEKKER !
Nagerecht was het "grand" dessert voor 2, lekker maar Grand was deze ook niet. Erg weinig.
Meer service & grotere porties en het is een super restaurant.
Nog nooit zo'n lekkere pizza gegeten.
Lythe W.
  • Datum van je bezoek: 8 jan. 2017
Pizzakoerier hebben hier duidelijk voorrang! Wij hebben 1.30 uur op onze pizza's moeten wachten, terwijl de koeriers af en aan kwamen. Als excuus voor de lange wachttijd werd er gezegd dat er maar 3 ovens zijn. Dat weren ze toch bij het aannemen van de bestellingen? Zeer teleurstellend!
rosannemulder .
  • Datum van je bezoek: 28 dec. 2016
Prima gegeten met de AH-actie, fijn dat je veel keuze hebt! Ontzettend aardige bediening, maar het geheel kwam helaas wat chaotisch over. We hebben vijf minuten bij de ingang gestaan voordat we opgemerkt werden en ook bij het vertrek had niemand door dat we vertrokken (wel betaald hoor haha). Daar kan nog veel gewonnen worden :)
Het eten was verder oke, wel vrij kleine porties voor het dessert en de voorgerechtjes en weinig origineel.
Er zit veel potentie in dit restaurant, het moet alleen nog meer één geheel worden!
Pieter D.
  • Datum van je bezoek: 9 dec. 2016
Heerlijk gegeten bij Back to Basics (weer). Alle gerechten hebben smaak. Heerlijk foccacia brood, nou ja wij vonden alles lekker, Heerlijke rode huiswijn. Gezellig rumoerig, ik waande me weer even in het echte Italië! Ze hadden zelfs Strega ( liqeur)!
beitsmas .
  • Datum van je bezoek: 9 dec. 2016
Binnenkomen is hier altijd als thuiskomen bij familie in Italie. Heerlijk! Het eten is voortreffelijk, even geen standaard pizza maar pizza met walnotensaus en porcini etc. Het is gezellig, lekker en goed geprijsd (vooral zeer voordelig met de AH actie) Het enige is dat de pizza oven klein is en dat er volgens mij maar 3 pizza's tegelijk in kunnen. Daar komt bij dat er naast alle gasten in het restaurant er bijna non-stop bestelmensen van Deliveroo binnen lopen om pizza bestellingen op te halen en te bezorgen. Dus ja we hebben uiteindelijk erg lang (meer dan een uur na bestellen) moeten wachten maar ach het was het wachten waard. Niet vergeten dat we hier op een vrijdagavond waren. Kom je door de weeks dan zou het vast sneller gaan. Wij komen in ieder geval terug!
EsthervdD .
  • Datum van je bezoek: 2 dec. 2016
Pizza's zijn prima en dat is het dan ook. Te dure laffe rosé die zonder koeler op tafel wordt gekwakt. Ongeïnteresseerde bediening. Duurt allemaal veel te lang omdat ze blijkbaar te veel afhaalpizza's moeten afbakken. Brood 'van het huis' is oud en zonder iets om erop te smeren. Hele ambiance lijkt op een wachtruimte.
Al met al niet meer dan een ordinaire vreetschuur.
Marijke R.
  • Datum van je bezoek: 26 nov. 2016
Wij zijn hier terecht gekomen door de AH- dinneractie, Wij hebben heerlijk gegeten, er werd niets extra berekend zoals eerder geschreven in de recensies , voor hoofd en nagerecht was meer dan genoeg.
Wij gaan hier zeker een keer terug komen.