Back to Basics

Zijlstraat 35 2011 TK Haarlem Nederland Kaart
31-232025125

Over het restaurant Back to Basics

Bij Back to Basics kun je genieten van de Italiaanse sfeer die je terugproeft in de pure, traditionele gerechten en de Napolitaanse pizza uit de houtoven. Francesco, al 30 jaar bekend als een van de beste pizzabakkers van Nederland, maakt iedere dag vers pizzadeeg en belegt deze uitsluitend met producten van zeer hoge kwaliteit. Luca, de Romaanse kok, verzorgt het wekelijks wisselende menu zodat je iedere keer weer wordt verrast. India, gastvrouw, vertelt je vol passie over de bijzondere wijnen die ze met zorg voor je heeft geselecteerd. De warme atmosfeer, de Italiaanse bediening en de zonnige gerechten maken een bezoek aan Back to Basics een waar Italiaans feestje.

Meer informatie over restaurant Back to Basics

Maandag en Dinsdag Gesloten
Woensdag t/m Zondag 17:00 - 22:30

7,1
6,9
Marion V.
  • Datum van je bezoek: 22 jan. 2017
Goed eten, alleen voorgerecht kan iets smaakvoller, lekkere pasta, heerlijk toetje en goede wijnen, vriendelijke bediening.
Caspar V.
  • Datum van je bezoek: 19 jan. 2017
Goed eten. Goede wijn. Snelle service. Biologisch. Voor vegetariërs en veganisten ruime keuze.
hkaramat .
  • Datum van je bezoek: 18 jan. 2017
Meegedaan met de AH restaurantactie. Prima ontvangst en goede kwaliteit van de gerechten. Enige minpunt: het voorgerecht moest je met zn tweeën delen. Dat betekent dat je dus rekening moet houden met de voorkeuren van een ander.
Stan O.
  • Datum van je bezoek: 13 jan. 2017
Gezellig klein tentje, met inderdaad een erg back to basic inrichting. Het is druk want overal lopen bezoekers, personeel en pizzakoeriers, en de centrale bar met pizzaoven staat daarin letterlijk in het middelpunt.
Nog meer back to basic, of minder dan basic zelfs zijn de wc's. Vieze oude hokjes met klemmende deur en niet werkende bril etc, die echt hard aan verbouwing en schoonmaak toe zijn! Ik vind eigenlijk dat dit niet meer kan in een modern restaurant.

De bediening is vriendelijk, maar niet erg pro-actief, en lijkt er soms even geen zin meer in te hebben. Het lijkt er overigens wel op dat een (groot) deel van het personeel echt Italiaans is.
Helaas duurt het hoofdgerecht echt enorm lang, en vragen we ons meermaals af of we vergeten zijn.

Een best goede rode huiswijn, en mooie bieren.
Een lekker voorgerechtje, met goede Parmaham en echte mozzarella, en natuurlijk het bekende broodmandje, met zelfgemaakte goede aparte broodjes.
Als hoofdgerecht een heerlijke truffelpizza en een (zelfgemaakte?) pasta met kalfsvlees en wortel. Een karige en simpele portie, maar zeer smakelijk.

Kortom; Als de wc's verbouwd zijn, en ze de enorme stroom aan pizzakoeriers in regenjassen buiten de tent houden, kom ik graag nog eens terug voor een lekker hapje!
Mendy B.
  • Datum van je bezoek: 11 jan. 2017
Via AH-ACTIE, misschien doen ze anders meer moeite:
Het dienblad ging om naast onze tafel,
dat kan gebeuren maar het glas zat in mijn tas, de thee op mijn broek en schoenen. Mijn man zijn schoenen plakte van het bier.
Dienblad bleef de gehele avond op de tafel naast ons staan en de dweil / bezem met opgeveegd glas/troep er naast.
En nog geen drankje van het huis als excuus.
Eten: Vooraf een proeverij voor 2; erg lekker maar erg weinig
Hoofdgerecht: pizza - SUPER LEKKER !
Nagerecht was het "grand" dessert voor 2, lekker maar Grand was deze ook niet. Erg weinig.
Meer service & grotere porties en het is een super restaurant.
Nog nooit zo'n lekkere pizza gegeten.
Lythe W.
  • Datum van je bezoek: 8 jan. 2017
Pizzakoerier hebben hier duidelijk voorrang! Wij hebben 1.30 uur op onze pizza's moeten wachten, terwijl de koeriers af en aan kwamen. Als excuus voor de lange wachttijd werd er gezegd dat er maar 3 ovens zijn. Dat weren ze toch bij het aannemen van de bestellingen? Zeer teleurstellend!
rosannemulder .
  • Datum van je bezoek: 28 dec. 2016
Prima gegeten met de AH-actie, fijn dat je veel keuze hebt! Ontzettend aardige bediening, maar het geheel kwam helaas wat chaotisch over. We hebben vijf minuten bij de ingang gestaan voordat we opgemerkt werden en ook bij het vertrek had niemand door dat we vertrokken (wel betaald hoor haha). Daar kan nog veel gewonnen worden :)
Het eten was verder oke, wel vrij kleine porties voor het dessert en de voorgerechtjes en weinig origineel.
Er zit veel potentie in dit restaurant, het moet alleen nog meer één geheel worden!
Pieter D.
  • Datum van je bezoek: 9 dec. 2016
Heerlijk gegeten bij Back to Basics (weer). Alle gerechten hebben smaak. Heerlijk foccacia brood, nou ja wij vonden alles lekker, Heerlijke rode huiswijn. Gezellig rumoerig, ik waande me weer even in het echte Italië! Ze hadden zelfs Strega ( liqeur)!
beitsmas .
  • Datum van je bezoek: 9 dec. 2016
Binnenkomen is hier altijd als thuiskomen bij familie in Italie. Heerlijk! Het eten is voortreffelijk, even geen standaard pizza maar pizza met walnotensaus en porcini etc. Het is gezellig, lekker en goed geprijsd (vooral zeer voordelig met de AH actie) Het enige is dat de pizza oven klein is en dat er volgens mij maar 3 pizza's tegelijk in kunnen. Daar komt bij dat er naast alle gasten in het restaurant er bijna non-stop bestelmensen van Deliveroo binnen lopen om pizza bestellingen op te halen en te bezorgen. Dus ja we hebben uiteindelijk erg lang (meer dan een uur na bestellen) moeten wachten maar ach het was het wachten waard. Niet vergeten dat we hier op een vrijdagavond waren. Kom je door de weeks dan zou het vast sneller gaan. Wij komen in ieder geval terug!
EsthervdD .
  • Datum van je bezoek: 2 dec. 2016
Pizza's zijn prima en dat is het dan ook. Te dure laffe rosé die zonder koeler op tafel wordt gekwakt. Ongeïnteresseerde bediening. Duurt allemaal veel te lang omdat ze blijkbaar te veel afhaalpizza's moeten afbakken. Brood 'van het huis' is oud en zonder iets om erop te smeren. Hele ambiance lijkt op een wachtruimte.
Al met al niet meer dan een ordinaire vreetschuur.
Marijke R.
  • Datum van je bezoek: 26 nov. 2016
Wij zijn hier terecht gekomen door de AH- dinneractie, Wij hebben heerlijk gegeten, er werd niets extra berekend zoals eerder geschreven in de recensies , voor hoofd en nagerecht was meer dan genoeg.
Wij gaan hier zeker een keer terug komen.
Tine A.
  • Datum van je bezoek: 23 nov. 2016
WE kwamen vroeg want om 20.00 uur hadden wij een voorstelling in de Schouwburg. Welkom was warm en bediening vriendelijk. Korte uitleg over voorgerechten was ook leuk. Eten was verrukkelijk en de witte Italiaanse biologische huiswijn was echt heerlijk. Inrichting smaakvol en cosy!
Wim D.
  • Datum van je bezoek: 20 nov. 2016
Met mijn gezin spontaan besloten hier te gaan eten. Ontvangst door Italiaanse vrouw (eigenaar?) was kil en afstandelijk. Ik bestelde gnocchi (stond niet op de kaart). Ik kreeg een zeer klein portie gnocchi uit een pak met een tomatensaus er over heen. Leek meer op een voorgerecht dan een hoofdgerecht. Bij afrekenen werd er 14 euro voor gevraagd. Ik heb natuurlijk geklaagd dat dit een veel te hoge prijs was voor een minuscuul portie gnocchi. De dame zei hierop dat dit in Italie gewone porties zijn. Sorry maar geef dan bij bestellen aan dat de porties klein zijn en niet als hoofdgerecht dienen. En 14 euro voor een tussengerecht is vrij prijzig als je je restaurant Back to Basics noemt. De pizza's waren wel OK.
Daan V.
  • Datum van je bezoek: 13 nov. 2016
Het eten is altijd fantastisch, van de bediening lijkt echter altijd alsof ze nog maar net ingewerkt worden. Erg lang moeten wachten tot we een dessert konden bestellen bijvoorbeeld. Het dessert was dan wel weer erg lekker.
Janke N.
  • Datum van je bezoek: 6 nov. 2016
Wij waren hier met 4 personen in het kader van de AHrestaurantaktie, waarbij je 3 gangen moet bestellen.
Toen de voorgerechten geserveerd werden kregen we te horen dat 1 portie bestemd was voor 2 personen.
Dit was van te voren niet aangekondigd en bovendien bleef er op deze manier wel heel weinig te eten over.
De daarna geserveerde pizza s hadden een goede vulling, maar de bodems waren niet krokant.
Helaas niet voor herhaling vatbaar.
cph88 .
  • Datum van je bezoek: 30 okt. 2016
Pizza's waren prima, maar de service belabberd.

Tafeltjes zijn er te veel en staan daardoor te dicht op elkaar, er is geen organisatie in de bediening (we zijn door drie verschillende mensen bediend) en er is geen oog voor het comfort van de gasten. Toppunt was het moment waarop een ober een glas bier van zijn dienblad stootte welke volledig over iemand uit ons gezelschap heen viel. Kan natuurlijk gebeuren, maar wanneer je dit enkel met "sorry" en een theedoek af doet dan voel je je als gast niet serieus genomen.

Wanneer je dan na het bestellen ook nog een uur moet wachten op je eten, vermoedelijk omdat het in de keuken met een vol restaurant en vele Deliveroo bestellingen gewoonweg te druk is, kom ik uiteindelijk op een onvoldoende uit.

Zonde, want de pizza's zijn prima. Maar zolang men de gasten hier meer als een melkkoe ziet dan als uitdaging om een fijne avond te verzorgen komen wij hier niet meer.
lindaleuk .
  • Datum van je bezoek: 28 okt. 2016
De naam zegt het al erg Basic . De anti pasto heel karig voor 2 personen en de ciabatta zeker niet vers gebakken. Met de A.heijn actie werd er 2 euro voor de pizza boven de 14 euro gerekend zelfs als deze 14,50 op de kaart kost. De goedkoopste huiswijn was al 22,50. Al met al niet slecht gegeten en er werd wel degelijk Nederlands gesproken door vriendelijke bediening maar prijs kwaliteit was mèt de a.heijn korting wel o.k maar voor een tweede keer...sorry maar nee
lindaleuk .
  • Datum van je bezoek: 27 okt. 2016
Zoals de naam al zegt erg Basic de pizza, de anti pasto erg karig voor twee personen en de toeslag voor pizza boven de 14 euro van 2 euro?? op de menu kaart was hij 14,50
wytzia1 .
  • Datum van je bezoek: 24 okt. 2016
Met 6 mensen gegeten met de AH restaurantzegels. Slechte bediening, we moesten meerdere keren vragen waar de drankjes bleven en uiteindelijk werden 2 hoofdgerechten en 1 nagerecht te veel in rekening gebracht.
Koen M.
  • Datum van je bezoek: 15 okt. 2016
Leuke pizza zaak, goed eten en een goede sfeer. We hebben een lekkere pizza gegeten alletwee, de sfeer was goed. Het was wel erg warm maar we zaten dicht bij de oven, op andere plekken was het gewoon een zeer aangename temperatuur!