Over restaurant Avenarius

Spaanse sferen in het oosten

In een prettige en relaxte sfeer lekker eten, drinken en kletsen. Dat is vanzelfsprekend in Tapasbar Avenarius. Samen of met vrienden genieten van de vele heerlijke kleine hapjes. Overgewaaid uit Spanje en inmiddels goed ingeburgerd in ons land. Al dan niet met een goed glas wijn smult u van veel lekkers. Heerlijke bruschetta, smaakvolle olijfolie, bijzondere olijven, huisgemaakt focacciabrood, koude en warme tapas … u proeft kwaliteit. Kortom, het is genieten geblazen bij Avenarius.

Halve fles mineraalwater

Meer informatie over restaurant Avenarius

• : Gratis parkeren in de buurt & parkeerplaats

Maandag t/m zondag 11:30 - 23:30
- Ontbijt 07:00 - 10:00
- High Tea 14:30 - 16:00

• Af te huren , Catering , Huisdieren welkom , Lift aanwezig , Terras , Toegankelijk voor rolstoelen , Wi-Fi
Chris B.
  • Datum van je bezoek: 29 okt. 2016
Afgelopen zaterdag 29-10-2016 wederom voor het wildarrangement naar Avenarius te Ruurlo geweest na vorig jaar een uitstapje te hebben gemaakt naar het zuiden des lands dit jaar toch maar weer naar Avenarius waar wij in 2014 ook het wildarrangement hebben genoten.
Het was weer genieten van mooie gerechten en prima wijn uitgeserveerd door een prima gastvrije bediening.
De volgende ochtend stond er weer een uitgebreid ontbijt klaar waarna wij tevreden en uitgerust weer de terugreis konden aanvangen.
NathalieHoe .
  • Datum van je bezoek: 3 okt. 2016
Op een vrijdagavond tapas gegeten in het gewone restaurant. Prachtig en sfeervol restaurant. Goede bediening die je echt het gevoel geven je het helemaal naar de zin te willen maken. De tapas die ik had besteld waren: Fritata, varkenshaasstukjes en schapenkaas met kweeperenjam. Erg lekker allemaal.
ThomasdeJager .
  • Datum van je bezoek: 25 aug. 2016
We kampeerden in de laatste warme week van Augustus in Borculo, mijn kameraad en ik. Aan het eind van de middag, snakkend naar een koel glas speciaalbier, kwamen we per ongeluk of beter: per geluk op het terras van Avenarius terecht.
Twee glazen bier verder. Ik heb wel trek. Kameraad ook. De allervriendelijkste bediening legt ons de aantrekkelijke opties uit en toont een tapaskaart en de "variety of dishes" die het hart vormen van hun 'all day dining' concept. Ik ben deze zomer al in Andalucia voldoende verwend op tapasgebied en we gaan voor optie nummer twee. Gerechten ter grootte van een voorgerecht voor de schappelijke prijs van €8,50 per stuk of een combinatie van drie gerechten naar keuze, vergezeld van frites en een Caesarsalade en een dessert naar keuze voor nog geen €30,00. Wederom gaan we voor optie nummer twee.
We stellen desgevraagd de gewenste volgorde van gerechten vast en wanneer we de frites erbij blieven. Dat klinkt eigenlijk heel vanzelfsprekend maar we zouden het zelf vergeten zijn te vragen. So wie so is de bediening alert, attent, vriendelijk en informatief. Ook dat klinkt eigenlijk heel vanzelfsprekend maar is het helaas zeer dikwijls niet. Hier valt het op.
Kameraad bestelt vleesplank, scholfilet en lamssteak, ik knapzakje, risotto van quinoa en procureur. Zoekt u op de site van Avenarius maar naar de bijzonderheden en bereidingswijzen van genoemde gerechtjes.
Laat ik volstaan te zeggen dat alles, niets uitgezonderd, uitstekend en soms verrassend mooi van kwaliteit en smaak is. Leuk opgemaakt, niet teveel, niet te weinig, heerlijke frietjes en niet te vergeten het zakje brood met heerlijke gecaramelliseerde boter, tapenade en echt lekker gemarineerde olijfjes.
Het tempo van opeenvolging van de gerechtjes is ook goed, niet te snel. De bediening heeft blijkbaar in het oog dat kameraad en ik al etend n een goed gesprek verwikkeld zijn.
Als blijkt dat we na drie gangen eigenlijk te vol zijn om nog van een dessert te kunnen genieten mogen we ook kiezen voor koffie en thee. Kameraad neemt groene thee en ik kies voor Irish Coffee. Ook deze is goed gemaakt, niet met een dot zoete slagroom uit de spuitfles, maar een laagje fluweelzachte, koude ongezoete room op een glas hete koffie met net genoeg whiskey er in. Het lijkt zo vanzelfsprekend allemaal, maar kom er maar eens om!
Alles is dik in orde bij dit hotelrestaurant, en het is niet vaak dat een op goed geluk uitgekozen terrasbezoek resulteert in zo'n heerlijke culinaire ervaring!
Als ik weer eens in de buurt ben, kom ik beslist terug. Ik wil die andere gerechtjes nog proeven...
Adriana W.
  • Datum van je bezoek: 6 mei 2016
Als je in Ruurlo vraagt naar een goed restaurant is steevast het antwoord: Avenarius! De lokale bevolking prijst het restaurant dat onderdeel is van de Hampshire hotelketen. Nieuwsgierig geworden hadden we eerder al op het gelaagde terras (helaas gelegen aan een wat drukke rotonde, maar het uitzicht is niettemin goed) genoten van een cappuccino met lekkere appeltaart.
’s Avonds teruggekomen voor het diner. Avenarius maakt gebruik van de zogeheten ‘kleine dish-formule’. Leuk concept, want elk gerecht heeft zo’n beetje de grootte van een voorgerecht en kost €8,50 (desserts €5,00). Je kunt per gerecht bestellen, wat los van de aan te brengen variatie in je maaltijd een verspilling van voedsel tegengaat. Hulde!
Een paar highlights uit de fraai opgediende gerechten: Fourmé d’Ambert (blauwschimmelkaas, suikerbrood, perenchutney en balsamico), Black Angus burger (met gamba’s, kreeftenmayonaise en groene asperge), Teriyaki (ossenhaas, kikkoman, lintpasta). En niet te vergeten het tapasbrood dat in een papieren broodzak wordt geserveerd, met kruidencrème, sneranijsolijven (wow, wat lekker!) en een tomatentapenade. Met de asperges ging het even mis, te kort bereid, maar werden zonder enig probleem en met excuses vervangen. En bij klassieke asperges denken we inderdaad aan geserveerd met ham en ei, maar niet aan een Hollandaise saus. Veel liever de oorspronkelijk bedoelde botersaus. Vanwege het mooie weer aten we buiten op het terras, maar de inrichting binnen is uiterst fraai met een chique touch. Goede, vriendelijke en professionele bediening. Omdat we nog een weekend in de buurt hebben gepland, komen we hier zeker terug. Misschien kiezen we dan voor de tapas-dish, want wat zagen we mooie dingen langskomen.
Mar64 .
  • Datum van je bezoek: 16 apr. 2016
We hebben vanavond met 6 personen tapas gegeten met kortingsbonnen van Makkinga. We zouden dan een menu krijgen, bestaande uit een soepje vooraf, 3 tapas naar keuze en tapas dessert. De serveerster gaf ons de mogelijkheid om met de groep na de soep eerst een schaal koude tapas, daarna een schaal warme tapas en daarna het tapasdessert te nemen. Dat hebben we gekozen en daar hebben we geen spijt van, het was allemaal erg goed. In het bijzonder de wel heel smakelijke soep met kruidenroom, maar ook de champignons, de tapas van ham, de gamba's, de wrap met carpaccio, de warme tapasgerechten voor de vegetarier onder ons. Ja wat eigenlijk niet. En dan het dessert, verrukkelijk: creme brulee, tiramisu ijs, een mousse van mokka met bosvruchten en huisgemaakte appeltaart. Verrukkelijk. Het was ter gelegenheid van een feestje voor mijn jongste zoon, die echt van proeven houdt: zeer geslaagd dus. We hebben genoten. Ook de opmaak van de gerechten was erg mooi. Vanwege de korting was dit een aantrekkelijk arrangement voor onze groep.

De ambiance was sfeervol, modern met gezellige spaanse muziek.

Tips: iets meer duidelijkheid tov vegetarische mogelijkheden.
De jas werd bij binnenkomst aangepakt, maar bij weggaan werd er niet meer meegelopen.
Chiel B.
  • Datum van je bezoek: 12 dec. 2015
We hadden een wildarrangement geboekt: 7 gangen en dat is goed bevallen in combinatie met bijbehorend wijnarrangement. We proefden fazant met eendenlever (met een Chileense chardonnay), hertencarpaccio met Bowland kaas (kaas met een appeltaartsmaak), een verrassend goede combinatie (met een vermentino), een "Reurlse" wildsoep, een rookworst van wild zwijn met zuurkool (met een Achterhoekse wijn). Na een verfrissende spoom vervolgden we met hertenbiefstuk met knolselderijpuree en chocolade wildsaus (met de door de regionale restaurants gekozen wildwijn van 2015), de crème brulee met 5-spice kruiden (met een semillion) en als dessert een ijslolly met hazelnotenijs en chocolade (met een glaasje PX).
Alles goed bereid en smaakvol. Prettige bediening. Kortom een avondje genieten!
Dank u voor uw lovende woorden, en graag tot ziens.

Arnold Labohm
Managing-Director
Avenarius
Marlies V.
  • Datum van je bezoek: 22 nov. 2015
Het was een fantastische avond ... Wij kozen het 7 gangen wildmenu met wijnarrangement.... Alles goed op elkaar afgestemd, Leuke vlotte bediening .... Kortom top..... Als afsluiter ontbijtbuffet .... Wij komen terug
Daniel N.
  • Datum van je bezoek: 7 nov. 2015
Op 7 november voor het eerst gegeten bij deze mooi zaak. We kozen na een aperitief van achterhoekse champagne voor een 7 gangen wildproeverij met bijbehorend wijnarrangement. De gerechten waren allemaal prima bereid en goed van smaak. Ik miste bij het hoofdgerecht alleen iets van een groentje maar dit is persoonlijk. De wijnen vulde de gerechten goed aan en ik was aangenaam verrast door de rode wijn uit de Achterhoek. Na de 5 gangen wild volgde nog verschillende soorten kaas en een zoete afsluiter. De bediening was de hele avond vriendelijk en alert. We komen zeker nog eens terug.
Hartelijk dank voor de complimenten.
JBrinkman .
  • Datum van je bezoek: 18 sep. 2015
Wij hebben erg genoten van het 7 gangen menu (onderdeel arrangement). Erg gevarieerd en smaakvol. Ook de tijd tussen de gerechten was uitstekend.
FZS600 .
  • Datum van je bezoek: 21 jun. 2015
Zo eetgenieters, hier is de FZS Pilot weer met een nieuwe recensie over Avenarius, één van de fijnste gelegenheden in de Achterhoek waar wij graag komen.

Gisteravond ter gelegenheid van Vaderdag hier weer een uitstekend diner genoten, nog snel even het laatste van het aspergeseizoen binnengehaald nu het nog kon, en ook deze keer is alles weer tot in de uiterste tevredenheid verlopen. Het nieuwe concept voldoet nog steeds want het was behoorlijk druk in het restaurant, dus was ik blij dat ik gereserveerd had, bleek gewoon wel weer nodig en zeker in het weekend.

De schuimige aspergesoep met kruim van rauwe ham en gerookte paling was deze keer de topper van de avond! Alles was weer goed te noemen hoor eetgenieters, maar het soepje stak er met afstand bovenuit, subliem gewoon. Dit soepje wil ik iedereen wel aanraden die op basis van deze review besluit om daar te gaan eten maar helaas is het hooguit nog 1 week beschikbaar. Ach, de kaart wisselt regelmatig dus er staat vast en zeker wel weer een ander succesnummer op ter vervanging.

De baars van mijn moeder met venkelmousseline, tomaten-paprika salsa en saus van steranijs kon haar goedkeuring ook volledig wegdragen, superzacht van smaak en een echte explosie van smaken. Met andere woorden: de visliefhebber wordt hier ook niet teleurgesteld.

Mijn vader en ik hadden allebei het runderstoofpotje met een sausje van spek en meloes-uitjes en ik vond dit een topper eerste klas, het wordt een beetje eentonig... Hier wordt koken nog tot kunst verheven, dat merk je aan alles. Klein maar fijn, je zou er bijna twee nemen zo lekker, maar misschien staat dat een beetje overdreven.

Er staat als side dish een nieuw item op de kaart: aardappelpartjes (wedges) in Mexicaanse saus gebakken en toen ik die gisteravond voor het eerst zag (en rook) liep het water mij pas echt in de mond, moet ik er nog meer over zeggen? Ook de gewokte groente ratatouille was weer oud en vertrouwd, niks meer aan veranderen!

Tot slot kan ik van de nagerechten ook alleen maar zeggen dat die dezelfde kwaliteit van de voor- en hoofdgerechten naliggen. Nou weet ik wel dat mijn reviews over Avenarius in het algemeen een beetje eentonig zijn maar ja, ik kan er echt niks anders van maken. Van de Crème Brûlée zou je er ook wel 2 lusten, zo super romig was die en het leek wel alsof ze er een kruiwagen vanillepitjes bij hebben gedaan, zo'n rijke vanillesmaak! Een streling voor de tong hoor.

Dit alles begeleid door een paar fijne bijpassende wijnen, er is een selectie uit de Achterhoek aanwezig maar ook mooie standaard huiswijnen in rood, wit en rosé dus iedereen kan hier een keus uit maken.

Ook de bediening was weer uitstekend, dat vind ik altijd erg belangrijk: professioneel zonder stijf te zijn, erg attent en vriendelijk en zo zie ik het graag. Te vaak nog is het bedienend personeel als dat eenmaal 20 is geworden te duur en daardoor kan er geen ervaring opgebouwd worden. Jammer, want het eerste wat de klant van een restaurant ziet is de zwarte brigade en daar liggen dus kansen. Hier bij Avenarius zit dat dus goed, daar hoef je niet meer achteraan.

Samenvattend van de ontvangst tot aan de koffie: als je in de buurt bent beslist een keer doen, hier is het volgens mijn bescheiden mening onmogelijk om ontevreden te zijn. Groetjes van de FZS Pilot.
Antonchristiaan .
  • Datum van je bezoek: 29 mei 2015
We hebben hier de tapas gegeten op het mooie terras.
De tapas waren goed van smaak en ook de keus was redelijk.
Vriendelijk personeel en een mooie ligging.
Een aanrader dus!
Lokoh .
  • Datum van je bezoek: 27 mrt. 2015
Wat hebben we hier heerlijk en gezellig gegeten afgelopen weekend! We logeerden in het hotel en hadden het diner inclusief. Van alle heerlijke gerechten op de kaart kozen we in totaal 7 voortreffelijke gerechten. Van het huis kregen we heerlijke olijven, bruschetta en boter met voor mij glutenvrij brood want met het feit dat ik geen gluten mag eten werd geweldig rekening gehouden. De zalm, de hamburger, het gerecht met de blauwe schimmelkaas en de coquilles smaakten zo lekker dat we ervoor terug zouden komen! De cheese cake als afsluiter was heerlijk. De bediening aardig, attent en professioneel. De wijnen smaakte ons ook erg goed, het was kortom een verrassende avond in Ruurlo! Dank.
ID_iens .
  • Datum van je bezoek: 14 jan. 2015
Avenarius heeft een originele kaart met een ruime keuze uit relatief kleine gerechten (8,50 per gerecht, soms met een opslag; desserts 5,=). Je kunt voor een aantal gangen in één keer je keuze maken, maar je kunt ook per gang bepalen waar je zin in hebt of na enkele gangen nog iets bijbestellen. Je kunt 4 witte en 4 rode wijnen per glas bestellen (goede wijnen voor 4,25 per glas) en daarnaast een rosé en 3 Achterhoekse wijnen (die had ik natuurlijk bij de andere wijnen mee kunnen tellen, maar ze staan nadrukkelijk apart op de kaart). En of je nu voor de lunch, het diner of ergens tussendoor komt: van 12 tot 22 uur kan van deze kaart besteld worden. Volop flexibiliteit en keuzemogelijkheden dus (zelfs in hoe je zit: hoger of lager, bank of stoel...).

Maar het idee kan nog zo goed zijn, het staat of valt met de uitvoering. En die is hier uitstekend! De keuken verstaat z'n vak en weet mooie bordjes op tafel te krijgen met heerlijke gerechten. Bij ons drieën kwamen o.a. rilette van zalm, gerookte paling, gefrituurde champignons, een wildstoofpotje en hertensukade langs. Stuk voor stuk uitstekend bereid! Met een glutenvrij dieet wordt soepel rekening gehouden: er komt (zonder dat er apart om gevraagd moet worden) speciaal brood bij op tafel en een apart setje met boter en tapenade. De bediening controleert netjes of gerechten glutenvrij kunnen worden geserveerd en van een van de gerechten wordt ook vooraf nog gemeld hoe het wordt aangepast. Bij de koffie ligt lekkers op het schoteltje waarbij nog even wordt gemeld dat het glutenvrij is.

Kort samengevat: veel keuze uit allerlei heerlijke gerechten. De verleiding om toch nog een gerechtje extra te nemen is groot! Wij komen zeker nog eens terug.
Geachte topproever, ik kan uw naam helaas niet zien maar ik wil u hartelijk danken voor de waardering die u geeft, een mooie aanmoediging zo in het begin van het jaar. Arnold Labohm, Managing-director.
Chiel B.
  • Datum van je bezoek: 13 dec. 2014
Het restaurant heeft een modernisering ondergaan, zonder de sfeer te verliezen. We kwamen voor het wild arrangement: 7 gangen met wijnarrangement. Mooie, bescheiden gerechten, waarin onder meer verwerkt, eendenlevermousse, salami van ree, wild zwijn, gebakken hertenlever, fazant en langzaam gegaarde hertensukade. Bij wild wordt vaak een stoofpeertje geserveerd. Deze keer was dat bij het dessert in de vorm van een bolletje stoofperen-ijs. De wijnen, waarvan 2 uit de Achterhoek, smaakten er prima bij en werden beperkt toegelicht, wat ik persoonlijk wel prettig vind. Aardige bediening, geen al te hoog tempo en een goede prijs-kwaliteit verhouding.
Bijzonder: in het restaurant kun je kiezen uit 3 verschillende zithoogtes.
André S.
  • Datum van je bezoek: 30 nov. 2014
Bijzonder lekker gegeten, 7 gangen wildmenu met een wijnarrangement. De wijnen waren niet allemaal in balans met het eten. Het wildmenu was 7 gangen verrassend. Diverse wild gegeten van haas, ree, hert tot everzwijn. Bediening was ook goed liep lekker door niet te snel of te langzaam en bijzonder aardig.
Beste fijnproevers,
Wat een goede opmerkingen! Hier kunnen we ook wel wat mee. Complimenten en een kritische noot. We zullen de wijnen zelf nog een keer proeven in combinatie met de gerechten. Hartelijk dank voor uw bericht, en wellicht snel tot ziens.
Arnold Labohm, managing-director.
Wildliefhebber .
  • Datum van je bezoek: 21 nov. 2014
Onlangs wild gegeten en overnacht bij Avenarius. Wij kozen voor de 7 gangen wild proeverij met wijnarrangement. Zeven gangen kleine verrassende gerechten met verfijnde smaken. De wijnen die geschonken werden kwamen deels ook uit de Achterhoek, die verrassend volwassen smaakten. Mijn vriendin eet glutenvrij, en daar werd door de keuken creatief op ingespeeld, met subtiele aanpassingen van de gerechten. Avenarius heeft een prettige sfeervolle ambiance en de bediening die avond was erg vriendelijk, kundig en persoonlijk. Na het diner heerlijk overnacht in een riante executive kamer. Het ontbijt de volgende ochtend was zeer uitgebreid en erg lekker. Wij hebben ontzettend genoten bij Avenarius!
Geachte wildliefhebber, hartelijk dank voor uw enthousiasme reactie.
Jan1950 .
  • Datum van je bezoek: 18 okt. 2014
Mooi restaurant, verbouwing van enige tijd terug hebben ze zeker goed aan gedaan!
Deze keer hebben wij voor tapa's gekozen, dit hadden wij nog nooit gedaan bij Avenarius, de gastvrouw vertelde ons over de verschillende keuze's die er waren tapa's asorti of tapa's menu.
Wij hebben voor het menu gekozen en mochten pp 3 soorten tapa's uitzoeken, waarop de gastvrouw ons attendeerde dat de keuken ook voor ons een rondje van de kaart wilden maken.
na kort overleg stemden wij daar mee in (achteraf supergoede keuze)
vooraf heerlijke wildbouillon met kruidige room erbovenop, daarna 6 verschillende soorten koude tapa's , en toen deze bijna op waren werden er 6 warme soorten tapa's bijgezet alles ruim voldoende en 4items pp als desert na!

Al met al een zeer geslaagde avond en zeker niet duur, 4 personen incl. drinks +-€125-

Groeten Jan
Beste Jan, heel hartelijk dank voor deze waardering. We hadden zo'n bericht even nodig na het vorige, waren we echt van geschrokken. De serveerster is hier ook heel blij mee. Graag tot ziens. Arnold Labohm, Eigenaar.
Loes D.
  • Datum van je bezoek: 18 okt. 2014
Te lange moeten wachten op redelijke gerechtjes, te zoete desserts en veel te bittere koffie. Personeel zonder ervaring, geen oplossing biedt voor de klachten! Van 19.00 tot 21.00 3 koude tapas en 4 warme met een zak brood en een zak friet, daarna nog een paar veel te zoete desserts en half gesmolten ijs. Met honger thuisgekomen; geen aanrader! Nu 83,- euro armer voor 3 personen en het gevoel niks gegeten te hebben! Slecht, slecht, slecht!
Hartelijk dank voor de moeite om uw ervaring kenbaar te maken aan ons, we kunnen hier wellicht ons voordeel mee doen. Erg vervelend dat u niet heeft genoten van onze tapas gerechten. Voor een maaltijd vervangende hoeveelheid hebben we een Tapas menu wat waarschijnlijk wel voldoende geweest zou zijn. We zullen uw opmerkingen met de serveerster van de avond bespreken en bieden hierbij onze excuses aan dat we vanwege de overmatige drukte in het restaurant u niet sneller hebben kunnen bedienen.
Manmmm .
  • Datum van je bezoek: 13 aug. 2014
Fijn geluncht met tapas-achtige gerechten na ene fietstochtje. Heerlijk verse coquilles met limoen en roze peper. Goede plank met vleeswaren: ham, worst, paté. Lekker brood en goede Soave. De zoete olijven kunnen mij niet bekoren (las ik al in een eerdere recensie) en de caesar salad haalt niet het niveau van de coquilles en de plank; teveel zoute dressing en kante en klare croutons. Vriendelijke bediening. Gaan er nog een terug voor uitgebreider diner.
Arjan M.
  • Datum van je bezoek: 24 mei 2014
Was Avenarius bij ons vorig bezoek nog een "klassiek" restaurant, nu is er na een ingrijpende herinrichting een "All Day Dining" concept van gemaakt.
Dezelfde hartelijke ontvangst, maar bij binnenkomst valt direct de sfeervolle inrichting op. Hoekjes, verschillende soorten comfortabele stoelen en banken. Het All Day Dining concept bestaat uit kleine gerechtjes koud en warm voor de vast prijs van € 8, 50 (sommige gerechten hebben een meerprijs) en nagerechten voor € 5,00.
De kwaliteit en opmaak zijn als vanouds, zeer mooie gerechten die heerlijk smaken. Op tafel staan water, brood, boter, tapenade en olijven. Wij hebben gekozen voor o.a. Bonbon van huisgemaakte carpaccio, een steak tartaar van Ossenworst, Vitello Tonato, Kabeljauwfilet met kruidenkorst. Teriyaki Ossenhaas, een Green Egg BBQ ijsselvallei hamburger. Alles even mooi opgemaakt en aandacht voor pure smaken. De bediening is daarbij zeer attent, vriendelijk en persoonlijk. Op de vraag wat een brunoise van augurk is kwam de nuchtere achterhoekse reactie: "in blokjes gesneden". Ook de desserts zijn tongstrelend; Aardbeien gemarineerd met zwarte peper en Aceto balsamico met Anisette room; om je vingers bij af te likken. De overheerlijke Achterhoekse wijn maakte de avond compleet. Een plek die vraagt om vaker terug te komen, en ook als je op de fietst langsrijd nodigt het mooie terras uit om te gaan zitten en kan je ook een enkel gerechtje tussendoor bestellen. Een aanwinst voor Ruurlo en de Achterhoek.