Auberge Jean & Marie

Jouw recensie over het restaurant Auberge Jean & Marie

Sandra G.
  • Datum van je bezoek: 31 mrt. 2018
Auberge Jean & Marie.
Eigenlijk is dit een adres wat je liever voor jezelf houdt, maar ja, ze verdienen het wel dat alle lof van de daken wordt geschreeuwd: Auberge Jean & Marie, een Franse parel in de Pijp.
Dit was alweer mijn tweede bezoek.

Dit etablissement heeft een gezellige inrichting, het voelt als thuiskomen en aanschuiven. In Frankrijk. Voor het juiste sfeertje klinkt er uiteraard Franse muziek in de zaak, maar gelukkig geen standaard toeristencd met ‘chansons formidables’.

Het eten? Alsof er un ange fait pipi sur ta langue. Omdat het de dag voor Pasen was, werden we verwelkomd met een amuse van het huis: “Oeufs mimosa”. Op zijn Hollands gezegd: een gevuld eitje, en met een lekker glas Crèmant de Bourgogne erbij smaakt het erg feestelijk. Champagne behoort uiteraard ook tot de mogelijkheden.

Als voorgerecht koos mijn gezelschap voor gegratineerde escargots. Daarbij werd ruim brood geserveerd om in de gesmolten boter te soppen. Eigenaar Jean (die eigenlijk stiekem Jan heet) schoot, zonder dat we daar om hoefden te vragen, toe met extra brood toen hij zag dat er gretig gebruik van werd gemaakt.

Mijn voorgerecht was ‘buiten de kaart om’: een langzaam gegaarde cochon de lait. De bereidingswijze werd zo enthousiast uitgelegd dat het water me al in de mond liep, voor ik een hap had genomen. En Jean had geen woord te veel gezegd: het was verrukkelijk.

De hoofdgerechten: ‘Lard croustillant à la bière’; buikspek, langzaam gegaard en met een krokant laagje geserveerd in een jus van De Koninck bier.
Zelf nam ik opnieuw een specialiteit buiten de kaart: rosé duif met artisjok en champignons. Mon Dieu! Die was gewoon goddelijk! Het lekkerste duifje wat ooit mijn mond ingevlogen is.
Jean kwam naar de tafel toe om te zeggen dat hij me zo enorm zag genieten. Tja, dat kun je niet spelen. Spontaan schonk hij nog even wat bij in onze glazen met Côte Chalonnaise, Domaine de la Monette, een Pinot Noir uit 2016, die Jean ons aangeraden had.

Voor wijn ben je hier overigens aan het juiste adres: Jean en Marie schenken meer dan 200 wijnen, op de kaart overzichtelijk gerangschikt per regio en kleur. Ook beschikken ze over een heuse wijncave voor de nog mooiere, bijzondere wijnen.

De wijnen zijn goed, maar wel aan de dure kant. €10,50 voor een glas vind ik veel, want wie houdt het nu bij één glaasje van deze godendrank?
Persoonlijk vind ik best dat er een eurootje of twee afkan, zonder dat we met de pet rond moeten voor Jean.

Als nagerecht kozen we beiden voor cappuccino. Die smaakte zo goed, dat ik er spontaan nog een tweede van nam. Iets wat me eigenlijk nog nooit overkomen is.

Groot voordeel van dit Franse restaurant vind ik dat er niet wordt gewerkt met time slots: niets zo irritant als een ober die in je nek komt hijgen.
Nee: hier neem je, op zijn Frans, alle tijd. Op je gemakje genieten van alle heerlijkheden.

Leuk detail: een Franse taalfout die ik in het menu ontdekte, werd gelijk in de computer aangepast. Auberge Jean & Marie is een restaurant waar ik graag weer eens aanschuif.

Nou, vooruit dan maar: het adres is Albert Cuypstraat 58-60.
Maar niet allemaal tegelijk s’il vous plaît!
Swie Swat O.
  • Datum van je bezoek: 28 mrt. 2018
prima menu voor een fijne prijs ( wel een deal via dining city ), een terrine vooraf met pied de cochon, bloemkool en mierikswortel, een uiensoep met Gruyere crouton als tussengerecht, eend met diverse bietsoorten als hoofdgerecht en creme caramel als nagerecht. De service was vriendelijk door 2 vd 3, 1 vd 3 ervoeren mijn schoonzus en ik als niet echt vriendelijk, maar gemaakt beleefd. Inrichting en sfeer modern/comfortabel.
Karel D.
  • Datum van je bezoek: 7 jan. 2018
Afgelopen zondag in de Auberge met mijn familie mijn verjaardag gevierd. We hadden gekozen voor een vijfgangen menu en hebben perfect gegeten. Zo waren de steak tartaar, de bisque en de bavette werkelijk goddelijk.
Wat een lieve mensen zijn die Marije, Jan en Cas toch. Aan de manier waarop zij met hun klanten omgaan kunnen veel Amsterdamse horeca-etablissementen een voorbeeld nemen. De Auberge met haar klassieke Franse gerechten is een heuse verrijking voor culinair Amsterdam, waar vele op geld beluste ondernemers schijt hebben aan een goede bediening, voldoende wijnkennis en kwaliteit van het gebodene. Bij de Auberge hebben ze zeer goed begrepen welke zaken van belang zijn. Zeer, zeer aanbevolen.
Joke B.
  • Datum van je bezoek: 25 dec. 2017
Fantastisch kerst diner met keuzes. Waren hier al een keer eerder geweest, daarom hebben we voor de kerst ook voor dit restaurant gekozen. Voldoet zeer aan de verwachting, Jammer vonden wij dat er tussen de uitstekende kaasjes en het dessert te veel tijd zat.
Suzann D.
  • Datum van je bezoek: 20 dec. 2017
Gisterenavond heerlijk gegeten bij Jean & Marie.
Bediening super vriendelijk en gepassioneerd, leuk!
Gesmuld van het 4-gangen diner, steak tartare met eendelever, bisque, bavette, en het dessert, allemaal verrukkelijk! Wij komen terug en zullen t iedereen aanraden. Klein minpuntje, we misten de wijnen van Karel de Graaf op de kaart ;)
linda2512 S.
  • Datum van je bezoek: 11 dec. 2017
Grappig dat in de laatste recensie over dit restaurant staat dat de keuken "vernieuwend" is. Naar mijn mening is er veel goeds te zeggen over Jean & Marie maar echt niet dat het vernieuwend is. Veel standaardgerechten en ook klassiek bereid. We hebben er heerlijk gegeten en de bediening is allervriendelijkst en voorkomend maar vernieuwend: nee dat absoluut niet. We aten 2x oesters (eenmaal teveel schelpgruis maar daar kregen we 2 extra oesters voor) Eenmaal vegavoorgerecht en eenmaal een roodpootpatrijspoot. Als hoofd voor 2 een hele eend, mooi geserveerd in pan met lekker veel groente. En tweemaal heilbot. Perfect gebakken met een beetje spinazie en puree. Klassieke beurre blancsaus erbij. Als toetje pompoencheesecake met hazelnootijs. Mooi gerecht, niet zo zoet. Het eten is mooi en de bediening fijn. Helaas vonden wij de akoestiek zó slecht, dat we pas terugkomen als daar iets aan gedaan is. ook vinden wij de prijzen aan de hoge kant en dat geldt zeker voor de wijn.
Judith S.
  • Datum van je bezoek: 18 nov. 2017
Met een restaurantdeal hier gaan eten, alle verwachtingen overtroffen! Aangenaam verrast door vernieuwende smaakcombinaties en uitstekende wijnen. De bisque van Hollandse garnalen met een bijzondere sauvignon was een sterk staaltje culinair vakmanschap. Inrichting sfeervol en gezellig, bediening vriendelijk, leuk en geduldig. Onze tafeldame Fabiënne heeft de al goede sfeer naar een hoger niveau gedragen. Een echte gastvrouw met liefde voor het vak en persoonlijke aandacht voor haar gasten. Dit restaurant is een aanrader met ook een goede prijs-kwaliteit verhouding. Wij komen terug!
Eeke H.
  • Datum van je bezoek: 2 okt. 2017
Ga voor à la carte en niet voor het chefsmenu van Groupon. De zaak was meer dan vol en de bediening kon het niet goed aan. De huisgemaakte paté was op sommige plekken veel te zout. Het leek of er naderhand nog wat zeezout overheen was gestrooid. De venkelsoep, met venkel en heel pittig ijs in het midden, was bijzonder en goed, het hoofdgerecht een ragout van kalfsvlees (apart in en pannetje) met op het bord, prei, wortel en aardappel was erg gewoon. Het ijs van het dessert was heel erg goed. De cakejes met rum doordrenkt bleven bijna bij iedereen op het bord liggen. De tafeltjes staan heel erg dicht op elkaar, zodat we de hele levensloop van de buurman konden horen. Jammer want het kan zo veel beter zijn bij Jean en Marie
Aike D.
  • Datum van je bezoek: 13 sep. 2017
Wat een heerlijke zaak, 4 gangen gedaan, mooie opbouw van het menu met heerlijk klassiek Frans eten. De bediening weet veel van wijn en die was heerlijk! Heb geen rekening gezien maar t was t geld zeker waard:-)! Het decor is ook mooi, intiem en toch modern.
Joke B.
  • Datum van je bezoek: 2 jul. 2017
Top, bediening super vriendelijk. Het eten 4 gangen menu van de chef geweldig en het kaasplateau na geweldig. De wijnen zijn aan de prijs, maar zeker de moeite waard.
Sylvia W.
  • Datum van je bezoek: 21 jun. 2017
We hebben hier heerlijk gegeten en werden enthousiast bediend. Eindelijk eens een goede hoeveelheid groenten bij het vlees . De wijn was nogal prijzig maar het is dan ook een wijnbar.
mijntjew .
  • Datum van je bezoek: 4 jun. 2017
Voor de tweede keer hier wezen eten met Groupon en wederom erg tevreden. Attente bediening, buiten de Groupon 4 gangen ook wat olijven en mandje met brood erbij. Lekkere gerechten met mooie opmaak, goede porties. Lekkere wijnen op advies erbij (uiteraard geen kroegwijn van 4 euro!).
ron S.
  • Datum van je bezoek: 3 jun. 2017
gisteravond heerlijk gegeten. zeer uitgebreide wijnkaart maar miste de huiswijn. wijnen wel aan de prijs. eten was heerlijk. zaak ziet er zeer verzorgd uit en de bediening was goed. zeker om nog eens terug te komen.
Joannes H.
  • Datum van je bezoek: 23 mei 2017
Gisterenavond best goed gegeten in deze auberge.
Maar... zo frans is het nu ook weer niet: 1 mandje met 4 stukjes brood en dat was het dan (in Frankrijk wordt het brood aangevuld tijdens de maaltijd); en de wijnen zijn naar verhouding ook veel te duur in dit restaurant (bovendien: geen "huiswijn").
Danny B.
  • Datum van je bezoek: 22 mei 2017
fantastisch gegeten in deze ontdekking via de Heerlijk aanbieding. Mooie tent en top ontvangst, we hadden wat te vieren en kregen een mooi glas champagne van het huis. Het 4 gangen menu wat geserveerd werd was erg lekker. Start was een mooie paté waarin heerlijk nootjes verwerkt waren. De aspergesoep met het eitje wat volgde was ook heerlijk. Piepkuiken was bijna de topper van de avond maar deze ereplaats was voor het fantastische rabarber dessert! Mooie wijnkaart en top bediening. Echt een aanrader!
MichielvandeGraaff .
  • Datum van je bezoek: 8 mei 2017
Wat een heerlijke avond bij Auberge Jean & Marie! We hadden het viergangenmenu van de chef en dat was top! De sfeer is goed, het eten is erg lekker (en Frans) en de wijnen die wij aangeraden kregen waren erg goed! Ik kan het zeker aanraden voor een lekkere avond gezelligheid!
Zimm .
  • Datum van je bezoek: 28 apr. 2017
Prima ontvangst, goede uitleg kaart. Lekker brood en kruidenboter

Mijn partner koos het 3 gangenmenu. Ik koos a la carte de soep van het menu en als hoofd de kalfswang.
We vroegen om bijpassende wijn bij het voorgerecht.

Helaas was de crème van asperge (veel) te zout. De smaak van asperge ging daardoor deels verloren. Ook de vlakke wijn (Pinot Blanc uit de Elzas) was hierbij geen goede match. We gaven onze mening over de te zoute soep door aan de bediening (zou het doorgeven aan de keuken), echter kregen we hier geen reactie op terug.

De hoofdgerechten waren wel erg goed. Mijn partner kreeg een bijpassende wijn, deze was redelijk. Ik koos zelf een wijn die was prima.

Dessert voor mijn partner was prima (rabarbersorbet). Ze was er tevreden over.

Al met al vooral missers bij de eerste gang. De soep en de wijn waren niet best. Redelijk terug gekomen bij het hoofdgerecht.

Een aanrader om heen te gaan, medium. We zijn niet geheel overtuigd en enthousiast.
A. M.
  • Datum van je bezoek: 22 apr. 2017
Wat en heerlijke avond was het gisteren..
Voor de eerste keer bij Jean et Marie gegeten maar zeker niet de laatste!
De ontvangst was heel warm, meteen voelden wij ons op ons gemak.
Alle gerechten werden goed uitgelegd door "le Patron" en de bijpassende wijnen waren perfect bij de verschillende Mets.
Kwalitatief kunnen wij zeker over hoogstandjes praten.
De foie gras was geweldig en de aspergesterrine ook.
Zelf nam ik de Tartiflette, een kunst uit de Savoie.
De kok die daar 3 jaar gewerkt heeft had een goed recept meegenomen!
Mijn vriend nam de gigot d'agneau, zo mals en mooi gepresenteerd.
Mijn vriendin, vegetarier, nam de asperges, prachtig van smaak.
Aan de desserts kwamen wij niet meer toe, jammer!
Met een voldaan, warm, heerlijk gevoel gingen wij naar huis met
maar 2 woorden:

CHAPEAU et AU REVOIR!!!
Rob S.
  • Datum van je bezoek: 15 apr. 2017
Een 8 voor goede keuken en een 10 voor zeer goede keuken ?
Is er nog een 9 ? Een 10 betekent de absolute top. Niets ten
nadele van Auberge Jean & Marie maar die vele tienen geven geen goed
beeld. Net zo min als idioot lage cijfers voor dit prima restaurant.
Ik heb goed tot zeer goed gegeten. Prima bediening. Gedreven eigenaren.
Wat wil een smulpaap als ik nog meer ? Prachtige wijnen op de kaart.
Een groot deel per glas te kiezen. Laat Marie het maar uitzoeken. Hier is het nou
precies hoe een restaurant in elkaar moet steken. Bravo.
Een puntje ! Een mengelmoes van bonen bij de Rib Eye was vrijwel rauw. Ik houd
ervan maar anderen zullen hun bedenkingen daarover hebben.
Maurice M.
  • Datum van je bezoek: 21 mrt. 2017
Al meteen bij binnenkomst voel je dat dit eigenaren zijn die het horeca-vak begrijpen. Hartelijk ontvangst en een kort praatje over de achtergrond van de zaak. Vrij keuze van tafel in een erg smaakvol ingericht pand, met als blikvanger de grote bar. Het viergangendiner surprise menu gekozen, waarbij elk gerecht een leuke toelichting kreeg bij het serveren. De gerechten waren elk goed van smaak! In combinatie met de goede zorgen van de eigenaars, een heerlijk ontspannen avond. Voor liefhebbers van klassiek Franse keuken ben je hier aan het goede adres