Athina

Noordkade 57 9203 CE Drachten Nederland Kaart

Meer informatie over restaurant Athina

Nico-Mieke .
  • Datum van je bezoek: 17 mei 2016
Sinds wij 35 jaar geleden voor het eerst in Griekenland kwamen zijn wij fan van de Griekse keuken en wijnen. Wij hebben bij veel restaurants gegeten en hebben zo onze favoriete adresjes. Vijf jaar geleden verhuisden we van het westen naar Leeuwarden, hier hebben we de twee Griekse restaurants die daar zijn uiteraard uitgeprobeerd, helaas hier hoeven we niet meer heen. Ruim een jaar geleden ontdekten we Athina en deze staat nu bij onze 'favorieten'.
Prima eten en bediening. Behalve de ouzo ook een amuse van het huis.
De salade is 'on Grieks' gevarieerd, niet alleen wat sla, kool, feta en een olijfje maar super aangekleed. We konden ons bord niet helemaal leeg krijgen ondanks het voorgerecht dat we samen deelden. Super, wij rijden graag vanuit Leeuwarden naar Athina in Drachten.
Petra M.
  • Datum van je bezoek: 25 apr. 2015
Heerlijk gegeten. Wij vonden het jammer dat we een voorgerecht hebben genomen. Niet omdat het niet lekker was maar omdat we hierdoor de grote hoofdgerechten niet op konden. De sfeer is intiem maar er is te weinig licht om de menukaart goed te kunnen lezen. Maar dat is echt het enige minpunt wat wij konden vinden.
Hunger .
  • Datum van je bezoek: 24 apr. 2015
Voor het eerst naar dit restaurant. Wel vaker bij een Grieks restaurant gegeten dus vol goede moed er heen. Interieur was goed en de bediening hartelijk.
Als voorgerecht Pikilia voor 2 personen. Dit viel tegen. Gerechten op een veel te klein schaaltje en te gaar of ondefinieerbaar. Vergeleken bij onze eerdere ervaringen bij een Griek was dit smakeloos.
Als hoofdgerecht een ossenhaas besteld. Deze was gaar en veel te zout. Zonde van het vlees. De vriendelijke serveerster dit gemeld en zou het doorgeven aan de kok. Verder geen actie vanuit het bedrijf. Bij de eerste Irish koffie kreeg ik alleen een zakje suiker. Bij tweede was dit verruild voor een chocolaatje. Niet erg consistent dus.
Al met al jammer, voor drie personen 120€ afgerekend en ontevreden het pand verlaten. De eerste en laatste keer dus.
Rombom .
  • Datum van je bezoek: 18 apr. 2015
Met z'n drieën hier gegeten na een familie-uitje.
Het interieur is netjes en verder zoals veel Griekse restaurants. De bediening is accuraat en vriendelijk. Welkom met ouzo en lekker pitabrood.
Twee van ons namen een aantal kleine gerechten (tomatensoep met witte bonen, kalamata-olijven, auberginesalade, tzatziki, gebakken gamba's, Griekse boerensalade, gebakken inktvisringen) en eentje een hoofdgerecht (Arnaki Kokinisto, oftewel gestoofde lamsbout met okrabonen). Bij dit laatste zat inderdaad okra (heel goed gemaakt), grote witte bonen, gebakken aardappeltjes, meer groente, salade etc. We dronken witte en rode huiswijn. Alles smaakte uitstekend en we kregen op verzoek extra brood. Na afloop koffie.
GourmandHolland .
  • Datum van je bezoek: 14 nov. 2014
Zou ik kritiek kunnen hebben op het restaurant waar mijn vriendin mij jaren geleden voor het eerst mee uit eten nam? Waarvan zij de eigenaar al meer dan 10 jaar kent? Dat ligt gevoelig, maar als serieus recensent moet je je natuurlijk te allen tijde onafhankelijk opstellen, dus daar gaat ie dan.

Hoewel het restaurant aan de drukbezochte Noordkade in Drachten ligt, is er voldoende parkeerruimte in de buurt. Het gevel en interieur zijn zoals van een Grieks restaurant verwacht kan worden en de sfeer is beslist intiem. Het onthaal is hartelijk met een glaasje ouzo en hapje van het huis.

In het menu is veel plaats ingeruimd voor diverse soorten gegrild vlees, maar ook traditionele griekse gerechten, vis en vegetarische schotels. Wij kozen de geroosterde zeebaars en de mixed grill Athina, met daarbij de huiswijn en retsina.

De hoofdgerechten werden binnen een half uur opgediend, voorzien van gebakken aardappels, rode rijst, gigantes bonen en salade. De heerlijke geur van de grill deed ons denken aan een zonnige vakantie op Corfu. De vis had wellicht iets korter gekund, maar was verder uitstekend. Het smaakte ons prima. Ondanks de ruime porties, hadden we gelukkig nog ruimte voor een dessert. Ook hier veel klassiekers waaronder huisgemaakte baklava. Voor ijsliefhebbers is er de enorme coupe Athina met vers fruit en cumquat likeur. Wij namen de baklava en de karidopita; de rijke smaak van noten, honing en bladerdeeg was een passende afsluiting van de maaltijd.

Uit alles blijkt aandacht voor traditie, wat waarschijnlijk het succes van Athina (sinds 1989 in Drachten) verklaart. Voor wie op zoek is naar seizoensgerechten, fusion of vernieuwing is dit misschien niet de juiste plek. Maar wie de charme van Griekenland wil proeven is hier aan het goede adres.
Lara79 .
  • Datum van je bezoek: 18 apr. 2014
Ik kom naar dit restaurant voor 3 jaar, altijd vriendelijk Fotios, behandelt klanten alsof je thuis bent, goede mix van gegrild vlees met groenten en sauzen Griekse super. rode wijn kan ook proeven van verse. vis als ik probeerde de gegrilde zwaardvis, grote mals, en perfect klaargemaakt ...... ik ga zeker terug naar Fotios vinden en proberen zijn gerechten ......
Meemees .
  • Datum van je bezoek: 25 feb. 2014
dinsdag avond gegeten,zowaar meerdere tafels bezet.eten is in orde alleen ergeren we ons aan de preciese hoeveelheid er op het bord komt,precies 5 bonen precies 2 olijven..om gek van te worden,komop leg er genoeg op en doe niet zuinig..over olijven gesproken een portie 6.90 nou wel duur hoor voor een schoteltje kalamatas,ze waren wel lekker.

alle koude kleine voorgerechten kosten 6.90 ik vind en dat geldt ook voor de hoofdgerechten de prijskwaliteit verhouding een beetje zoek,is te duur voor wat je krijgt.de prijs mag wel iets minder of je vergroot de porties dat kan ook ..

verder leuk binnenkomen met een ouzo,eerder kreeg je ook een paar kleine tukjes pitta brood , 2pp,maar dat zit er niet meer aan,of ze waren het vergeten,dat kan ook nog.