Athene Pallas

Krommestraat 19 3811 CJ Amersfoort Nederland Kaart

Over het restaurant Athene Pallas

Hoe de Grieken eten

Al vele jaren is dit authentiek Griekse restaurant gevestigd in het historisch hartje van Amersfoort. Eten neemt in Griekenland een grote plaats in, soms eten ze zelfs twee warme maaltijden op een dag. Gastvrijheid staat daarbij centraal- daarom kun je Bij Pallas ook proeven van meer dan 150 soorten wijn in de wijnbar. Benieuwd wat de Griekse keuken meer te bieden heeft dan gyros en souflaki? Probeer het uit!

Meer informatie over restaurant Athene Pallas

• Amex , MasterCard , Pin , Visa card
  • Catering , Huisdieren welkom
Erik V.
  • Datum van je bezoek: 8 nov. 2013
We kwamen binnen en jassen werden aangenomen. Het was rustig en we werden snel geholpen. Vriendelijk personeel.

We hebben gekozen voor de mezzes, kleine hapjes in plaats van een maaltijd. Redelijk klaargemaakt maar tamelijk smakeloos allemaal. De worstjes die we hadden besteld bleken dunne plakjes worst te zijn. Sla met tomaat en olijven bevatte meer twee olijven en vooral heel veel ui. Nagerecht citroenijs met fruit bestond vooral uit slagroom (stond niet op de kaart) en weinig ijs.

Bij het afrekenen wilden we een kortingbon (zonder einddatum) gebruiken die we anderhalf jaar eerder hadden gekregen. Deze was niet meer geldig. Ondanks dat we een fooi gaven, liep er nu niemand mee naar de jassen (die men eerder ergens voor ons had opgehangen).

We hebben hier in de loop der jaren een paar keer gegeten. Helaas zien een dalende kwaliteit van het eten, terwijl de prijs ervan fors is verhoogd.
Frans Z.
  • Datum van je bezoek: 8 okt. 2013
Bediening was prima: vriendelijk en behulpzaam.
Decor: keurig

Spinazie met feta in bladerdeeg vooraf. Bladerdeeg was een beetje te hard gebakken. Feta was zo weinig dat je het niet proefde.

Lamsschenkel als hoofdgerecht. Goed gaar en warm, maar 't smaakte nergens naar.
Groentegarnituur: gesneden rauwe kool, tomaatjes, gesneden rauwe ui, paprika-snippers met zoetzure dressing. Fantasieloos.

Yoghurt met honing en walnoten als nagerecht.
Een zware hap toe.
Minder calorieën en wat meer inspiratie had ik wel kunnen waarderen.
Mjammie M.
  • Datum van je bezoek: 5 sep. 2013
Jammer... het lijkt alsof Pallas Athene ineens achteruit is gegaan. Andere kok wellicht; in elk geval deels andere bediening. De bediening was vriendelijk maar niet altijd even alert. Wisten bijv. niet meer welke gerechten aan welke tafel geserveerd moesten worden en hadden niet altijd oog voor de gasten. Er ontbrak zelfs 1 gerecht; dit werd later alsnog geserveerd. Smaken van de mezedes ook achteruit gegaan. De gerechten die we vorige keer zo lekker vonden, vielen nu tegen. Aanrader nu waren de lamskoteletjes! Super van smaak en heerlijk mals. Locatie leuk: gezellig terras aan mooi en sfeervol plein.
Arie V.
  • Datum van je bezoek: 30 aug. 2013
Bij een vorig bezoek hadden we het goed naar de zin gehad en daarom bezochten we Pallas Athene nog een keer. Rond half zeven zaten nog heel veel gasten buiten te eten, maar wij kozen er toch voor om binnen te gaan zitten.
Aanvankelijk stond de muziek erg hard, maar dat werd later bijgesteld. We werden vlot en met persoonlijke wijze bediend.
Het stokbrood was van gemiddelde kwaliteit, niets bijzonders. Het concept van de Mèze sprak ons ook dit keer aan; in totaal 6 gerechtjes besteld en dat is echt ruim voldoende voor twee personen. Het vlees is behoorlijk gekruid ('s nachts nog een glas water wezen drinken) en van goede kwaliteit.
Misschien hadden we als extra iets van salade moeten bestellen; ik mistte het groenvoer.
Dit restaurant voert twee uitgebreide wijnkaarten en na wat overleg met de baas kozen we een Menea 2007 (Peloponesos).
De kwaliteit van Griekse wijnen is de laatste 20 jaar met sprongen vooruit gegaan en dit was een uitstekende fles, die zich kan meten met de Franse. Hier waren we echt enthousiast over.
Als nagerecht koos ik echt Grieks: Baklava (nagerechten met ijs kan ik overal eten).
Helaas mistte ik hier de smaak van de honing en rozenwater; erg donkere nootjes en wat droog. Heb wel betere Baklava gegeten.
Tot slot kregen we nog een borrel aangeboden; een soort Grappa.
Voor ons was het nieuwe van de vorige keer er af en het leek allemaal wat minder dan de eerste keer.
Faya B.
  • Datum van je bezoek: 24 aug. 2013
ZEER ONTEVREDEN
1. SUPER lang wachten op je eten ( anderhalf uur )
2. VERKEERDE BESTELLING opgenomen.
3. Een maaltijd compleet vergeten

Vandaag (Zaterdag) gaan eten bij Athene Pallas in Amersfoort met een groep naar aanleiding van de verjaardag van mijn vriendin. De kaart stond me wel aan en de recenties die ik erover had gelezen ook.
Hoewel ik er nog niet eerder had gegeten dacht ik dat het wel een goed restaurant was voor het feestje.
Helaas duurde het wel heel erg lang voordat we ons eten kregen.
Na een uur maar even gevragd of ze ons niet vergeten waren.
De ober kwam terug van de keuken met de woorden dat het erg druk was. Na nog een half uur wachten kwam eindelijk ons eten. Helaas voor de jarige job was net haar maaltijd niet juist. De ober ging terug naar de keuken en kwam 5 minuten later nog even langs om te zeggen dat de kok er mee bezig was. 10 minuten later vroeg ik nog maar eens of haar eten al bijna klaar was. Even later kwam een ober ons vragen of ze nou vis of vlees wou. Met andere woorden ze waren er nog niet aan begonnen. Omdat we er inmiddels al 2 uur zaten en de hele groep behalve mijn vriendin al klaar was met eten zei ze laat het eten maar.
Toen kwam een andere ober met de vraag of zie niet wat vlees wou omdat het al bijna klaar zou zijn. 5 minuten kwam hij aan met een bord eten. Niet wat ze besteld had maar ze kon in ieder geval nog wat eten.
Het bovenstaande klinkt een beetje verwarrend maar dat was het ook voor ons.
Een van de vrienden die mee was, had de maand ervoor ook een keer gegeten op het terras met zijn vriendin. Hij vertelde me dat het altijd lang wachten is en dat ze de vorige keer de maaltijd van zijn vriendin compleet vergeten waren.
Ik weet iig dat ik hier niet meer ga eten.
Het personeel is aardig, daar kan ik niet over klagen, maar het is gewoon niet goed georganiseerd.
Helaas woog de beleefdheid van het personeel niet op tegen het lange wachten en de rest dus moet ik in dit geval toch een 1 geven voor Service.

Roneet .
  • Datum van je bezoek: 22 aug. 2013
Vandaag hebben we op het terras gegeten. We weten niet wat nu erger was, de slechte service of het matige eten. We moesten lang wachten voordat er iemand de bestelling kwam opnemen, en het duurde ook vrij lang voordat het voorgerecht kwam. Helaas was het brood dat we kregen oud en smakeloos. De gerechten waren redelijk maar vrij smakeloos. De afsluiting was een dessert zonder de beloofde warme kersen, en de rekening klopte ook al niet (uiteraard niet te laag). Wij komen hier nooit meer.
sni .
  • Datum van je bezoek: 26 jul. 2013
Een week of 3 geleden samen met mijn vader een dagje in deze mooie stad geweest. Aan het einde van de dag gingen we hier eten.

We werden meteen erg gastvrij en zeer vriendelijk ontvangen. De gerechten waren in alle opzichten prima. Wat ons betreft heeft dit restaurant niet voor niets het de Smaak Politie Keurmerk ontvangen.

Jammer dat we niet in Amersfoort of omgeving wonen, dan hadden we graag nog eens gekomen.
Peter V.
  • Datum van je bezoek: 29 jun. 2013
Voor de eerste maal bij Athene Palace gaan eten.
Toen we binnen kwamen bleek het een immense grote zaak te zijn en het was al lekker druk dus dat beloofde wat. De bediening was uitstekend en bijzonder snel.
Het voorgerechten gebakken Calamaris was voortreffelijk in combinatie met de romige saus. Het voorgerecht met een verzameling van de koude voorgerechten was nu juist weer niet wat je verwachte. Tonijn uit blik met wat mayonaise raak je niet van opgetogen terwijl de tzatziki gelukkig weer perfect smaakte.
Als hoofdgerecht hebben we De Palace Athene schotel gekozen. Assortiment van een aantal vleeserechten. De lamskarbonade waren goed van smaak, maar jammer dat het harde rugzaan niet verwijderd is. De karbonades waren ook dwars door de ribben heen gezaagd waardoor er scherpe splinters aan het vlees zaten. Wat ee teleurstelling wad de gyros, het gehakt rolletje en de spies. Droog , oud en smakeloos. We hebben direct de ober hierover ingelicht en we kregen een schaaltje nieuwe gyros die perfect waren.
We hebben daarna niemand meer gezien met excuses of vragen cq uitleg wat er mis is gegaan. Uiteindelijk had het eerste portie gyros nooit de keuken mogen verlaten. We gaan nog eens een nachtje er over slapen of we weer eens terug zullen gaan.
Hans-Peter W.
  • Datum van je bezoek: 23 mei 2013
Een restaurant die smaak politie keurmerk heeft gekregen, dus met de hygiëne zal het goed zijn, met een open keuken heb je geen geheimen.
Mijn vrouw had de kabeljauw en was goed, ik had de giros en deze was ook goed, wel jammer dat de borden niet waren voor verwarmd, het eten was snel afgekoeld.
Met een mooie zaak in het centrum van Amersfoort zeker een aanrader.
maris -.
  • Datum van je bezoek: 30 apr. 2013
Gewoon een goed Grieks restaurant met alle bekende Griekse gerechten op de kaart. Voor zover ik het kon inschatten was het overgrote deel van het personeel ook Grieks. Authentiek en gewoon goed voor een prima prijs. Het is wel aan de grote kant, dus mocht je met een klein gezelschap zijn dan zou ik aanraden om te vragen om een rustige plek, gelegen aan de kant van 't Hof (het restaurant heeft twee ingangen). Zelf heb ik genoten van de mixed grill, samen met een vriendin, daar hadden we met de broodjes vooraf voldoende aan.
Mario K.
  • Datum van je bezoek: 6 apr. 2013
Met een groep van 8 personen gegeten bij Athene Pallas.
We kwamen terecht in een druk restaurant met veel sfeer, live muziek en dans.

Als voorgerechten namen we diverse kleine hapjes, inktvisringen, kalamata olijven en een glaasje Ouzo. De kwaliteit van eten was volgens onze groepsleden prima. Zelf had ik een mixed grill schotel met daarop allerlei soorten vlees. Goed mals en lekker gekruid.
Tijdens de maaltijd bestelden we wederom ouzo, maar nu speciale (met ook een speciale prijs). Bij nader aanzien, bleek het gewoon dezelfde ouzo te zijn als aan het begin (waar we nu wel dubbel voor moesten betalen). Hier hebben we wat van gezegd, waarna alsnog de juiste ouzo op tafel kwam (in de fles dit keer).
Aan het begin van de maaltijd kregen we verse Kalamata olijven, en bij een herbestelling, leken het opeens olijven uit blik te zijn (hetgeen ook door de ober werd bevestigd). De ober bracht op ons verzoek opnieuw verse olijven.
Doro deze ervaringen kregen we wel het gevoel dat geprobeerd werd ons een poot uit te draaien.
Kortom eten goed, decor prima, maar service onder de maat. Wees gewaarschuwd!
Mjamtomaat .
  • Datum van je bezoek: 22 mrt. 2013
Op vrijdagavond hier naar toe gegaan vanwege de muzikale programmering; Basily trad op! Deze gipsy jazzy sfeer maakte al heel veel goed, maar ook de bediening was net zo swingend en erg attent. Wij aten vooraf gefrituurde inktvisringen, en de aubergine op Griekse wijze. Beide gerechten lekker, de aubergine mild van smaak. Niet te zoute gerechten, ook fijn. Mijn tafelgenoot had een glutenvrij pasta gerecht, erg smaakvol. Zelf koos ik voor de kabeljauw; een in de oven gegaarde met tomaten bedekte vis. De randen waren soms wat taai van de vis. De witte huiswijn was in eerste instantie prima, maar gedurende de maaltijd teveel een wijn die vooral alcohol als smaak had, weinig subtiel en zacht dus.
De sfeer, de locatie, de bediening en de redelijk smaakvolle gerechten maakt dat dit een restaurant is waar ik nog wel eens terug wil komen voor een volgend diner dansant!
Besje .
  • Datum van je bezoek: 20 dec. 2012
Wij eten regelmatig en graag in Pallas Athene. Het heeft meer uitstraling en sfeer dan een gemiddeld Grieks restaurant en het eten is elke keer weer heerlijk. Aanrader is de paidakia. Het personeel is vriendelijk, gastvrij en vlot.
Mjammie M.
  • Datum van je bezoek: 17 nov. 2012
Hier Mezedes (kleine hapjes gegeten) gegeten. Ideaal concept met ruime keuze. Ideaal omdat wij altijd vinden dat er zoveel lekkere gerechten op de menukaart staan, dat het moeilijk kiezen is. Nu kun je van verschillende gerechten een beetje proeven. Gerechten qua temperatuur en smaak prima. Ze werden gelukkig per een aantal stuks gelijk opgediend, zodat de Mezedes ook goed warm bleven. Positieve uitschieters lamskoteletten, gevulde kip met kaas tomaat, basilicum en limoendressing, gefrituurde inktvisringen, gevulde wijnbladeren met rijst en gevuld bladerdeeg met courgette. Maar eigenlijk smaakte alles prima. Goede bereiding van lamskoteletten en inktvisringen. Vaak worden ze te droog/taai omdat de baktijd overschreden wordt. Daar was hier geen sprake van. De knofloossaus bij de gefrituurde inktvisringen was trouwens subliem!
Bediening was alert (soms iets te alert). Mijn tafelgenoot wilde twee keer nog iets van schoteltje pakken (waaronder patat die geserveerd werd bij de lamskoteletten) en toen werd het wel weggehaald. Misschien is dat in Griekenland gebruikelijk/fatsoenlijk?
In elk geval is de bediening verder alert, beleefd en heeft oog voor de gasten. Ook kregen we gratis een karaf water naast onze overige drankjes.
Decor: ruime zaak met twee verdiepingen, ademt gezellige sfeer uit. Aandachtspunt is wel het afstapje in de hal als je vanaf de Krommestraat. Mijn tafelgast viel van het afstapje, maar bleef gelukkig op de been. Later op de avond kwam er een dame letterlijk met de deur in huis vallen. Zij viel dus languit op de grond door het afstapje. Op de voordeur hangt een briefje 'let op het afstapje', maar dit is dus kennelijk niet voldoende. Het zou wellicht een idee zijn om het afstapje te markeren met geel/rood lint of beter te verlichten om valpartijen en letsel te voorkomen.
H. T. M.
  • Datum van je bezoek: 2 okt. 2012
Voor een afspraak afgereisd naar Amersfoort.
Na ruim een uur was het gesprek ten einde en konden we samen de stad even in om te kijken of Amersfoort nog wat bijzonders te bieden had wat shoppen betreft.
Het is een leuke gezellige stad.
na uren slenteren en de diverse winkels in en uit hebben we trek gekregen in wat eten.
We belanden op een plein met veel horeca.
Tapas? Italiaans? Mijn tent is top zaak? Franse bistro? Keuze volop.
Maar laten we nu eens iets doen wat we nog niet samen hebben gedaan, Grieks.
We lopen naar binnen in een wat buiten een kleine zaak lijkt, maar van binnen is het best groot.
Zier er fris en gezellig uit.
De ontvangst is ongekend vriendelijk. Een echte Griekse oma heet ons welkom op een manier die ons gelijk een welkom gevoel geeft. Even later komt er een jong gezin binnen met 2 kleine kinderen, een meisje van ca 2 a 3 jaar en een jongen van rond de 1.
Nou oma is helemaal blij en het meisje krijgt gelijk bling bling kroontje, en niet nog 1 kadootje, nee gelijk stuk of 4. Ook het jongetje krijgt van alles.
We gaan vandaag voor de 3 gangen keuze menu.
Ik ga voor de Kalamaria Tiganita, gefrituurde inktvisringen met knoflooksaus als voorgerecht. Waar je vaak taai rubber uit het vet krijgt is dit totaal iets anders. Het heeft smaak, niet taai en goed gebakken en zeker niet te vet. Een krachtige volle knoflook saus erbij maakt het kompleet.
An de andere kant van de tafel verschijnt een Tzatziki, Griekse yoghurt met komkommer en knoflook. 3 grote tussen 2 lepels gevormde bollen Tzatziki begeleid door heerlijk geurende geroosterde broodjes. Fris en lekker van smaak, en vooral in balans krijg ik eerst te horen en even later ook te proeven.
De bediening is vriendelijk en atent, en niet lang na de laatste hap van onze voorgerecht staat de bediening bij de tafel om uit te halen. En vraagt men vriendelijk of de kok al kan beginnen met het hoofd gerecht, of als we even extra pauze willen tussen het voor en hoofd gerecht.
Wij horen dat het gezin aan het tafeltje achter ons precies het zelfde bespreken, de juiste aandacht van de bediening. De ober had daar gevraagd of de kinder gerechten bij de voorgerechten geserveerd moesten worden of gelijk met de hoofd gerechten van de ouders.
Blijkbaar gebeurd dat nog weinig, want ze zijn onderling super te spreken hier over hoor ik ze zeggen.
Ik concentreer me weer op wat bij ons ter tafel komt.
Frini, kipspies, gekruid gehakt, varkenshaas en giros met tzatziki en aan de overkant verschijnt een Souvlaki Kotopoulo, kip aan de spies met fetasaus.
Aangezien we een 3 gangen menu besteld hadden voor de speciale menu prijs van 24,50 hadden we verwacht dat het wat kleinere porties zouden zijn.
Maar zowel bij het voorgerecht als hoofdgerecht kunnen we niet echt zeggen dat het kleine porties zijn.
De smaken van mijn mix van vlees gerechten zijn goed en zeker niet eentonig zoals je wel vaak proeft bij een mix aan vlees gerechten.
Elk stukje vlees heeft zijn eigen karakter en smaak.
Ook de 3 riante spiesen van kip zijn mals en goed op smaak. Alleen jammer dat ze in de saus liggen. Niet dat de saus niet lekker is. Nee ik moet zelfs proeven hoe lekker deze combi is, en lekker is het zeker. Verrassend lekker zelfs, want ik heb nog nooit een saus geproefd van feta kaas.
Alleen je kunt nu niet zelf beslissen hoeveel saus je wilt nemen op je kip. En na verloop word hier de smaak wel eentonig.
Aardappelen uit de oven met verse kruiden, Griekse salade en rijst met paprika saus maakt het hoofdgerecht smakelijk compleet.
De bediening komt na een tijdje vragen of alles voldoende is en of er nog iets gewenst wordt aan garnituur.
Hier is de timming weer perfect, want hoe vaak komt men of gelijk bij hap 2 die je net tot je neemt om te vragen of alles voldoende en goed is of pas aan het eind als je al 10 minuten klaar bent.
Nee we konden eerst de gerechten goed beoordelen en melden dat alles goed was, en wat er was voldoende was voor ons.
Toen de borden leeg waren was daar de vriendelijke bediening weer, zodat je niet al te lang hoeft te kijken naar lege borden die alleen nog wat vuil bevatten van de gerechten die er op hebben gelegen.
Wanneer we het dessert wilden? Nou morgen. Even hadden we de bediening op het verkeerde been en verloor hij het even van zich zelf. Even de kluts compleet kwijt.
Maar okee, doe maar over 16 minuten.
Eens kijken wat hij hier mee doet.
16 minuten later verscheen er voor mijn neus een warme Baklava, bladerdeeg gevuld met waltnoten in honingsaus, geserveer met vanille ijs.
En aan de overkant verscheen voor mijn vrouw weer yoghurt, maar nu niet als Tzatziki maar Yiaourti, Griekse yoghurt met honing en walnoten.
Beide dessert vulden de overgebleven kamers in onze buik die nog niet gevuld waren aan tot precies vol.
Voor het eerst eten bij een Griek, en het is ons prima bevalen.
De service was super echt zo vriendelijk en atent en vlot, en speciaal hulde aan Oma, zij zorgde voor het vakantie gevoel maar ook de huislijke sfeer. Ondanks de grote van dit restaurant is het decor gezellig en knus her en der.
prima eetgelegenheid aan het Hof te Amersfoort.
La Regina .
  • Datum van je bezoek: 14 jul. 2012
Ik heb weer heerlijk gegeten bij Pallas Athene! De ' tapas' zijn een fantastisch, nieuwe aanvulling op de al goede kaart. Echt Grieks, zoals het hoort. Een heel gezellige entourage. Fijne bediening. Ik kom snel weer terug!
Arie V.
  • Datum van je bezoek: 10 jul. 2012
Leuke zaak, met een ingang aan beide kanten van het pand. De entourage was niet overdreven Grieks met overal zuilen en beelden. Rustige achtergrondmuziek, precies goed voor de sfeer, men kan een normaal gesprek voeren.
De bediening is steeds heel vlot en attent; De bestelde wijn kwam snel en ook de bestelling kwam mooi vlot door. Ondanks onze ruime ervaring met Grieks eten hadden we nog niet eerder gebruik gemaakt van de mogelijkheid Mezes (Tapas zou je in Spanje zeggen) te kiezen. Bijna waren onze ogen groter dan de maag, want het was ruim voldoende. De overgebleven Gyros konden we gewoon mee krijgen in een doosje! Leuk idee die Mezes, zo heb je van alles wat. De smaak van het eten was prima en gelukkig niet te zout. (vinden we belangrijk) Er was nog wel plek voor Baklava en Griekse koffie. Prima Baklava, vers, veel nootjes.
Bij de koffie een groot glas koud water, "zo doen we dat in Griekenland."
We hebben voldaan en tevreden het pand verlaten!