Apostrof

Planciusstraat 49 1013 ME Amsterdam Nederland Kaart

Speciale aanbiedingen zijn enkel geldig door online te reserveren op IENS.
Speciale deals

-20% op de Rekening

Menu's

5 gangen menu 50€

Als u dit menu reserveert, kunt u ter plaatse dit menu bestellen of, als u van gedachten verandert, à la carte bestellen.

Dit menu bestaat uit 5 gangen

4 gangen menu 43€

Dit menu bestaat uit 4 gangen

3 gangen menu 35€

Dit menu bestaat uit: Voorgerecht + Hoofdgerecht + Nagerecht

Over het restaurant Apostrof

Apostrof is het restaurant van chef-patron Sjoerd Visser. Hier proef je zijn passie voor eten met een klassiek Franse basis en diverse mediterrane invloeden. Ongekunsteld en met de flair van eenvoud. Verrassend, maar zonder opsmuk. De apostrof is niet voor niets het weglatingsteken. In het Frans moet je de apostrof nog weleens verplicht gebruiken, maar hier bepaal je helemaal zelf wat je doet. Je bent niet gebonden aan een beperkte keuze per voor-, tussen of hoofdgerecht. Voor jouw menu van 3, 4 of 5 gangen bestel je gewoon de gerechten op de kaart waar je zin in hebt. Aan wat goed is hoef je niet zoveel te doen. Daarom zijn de borden in Apostrof rond en wit, de ingrediënten puur en vers en de wijnen eerlijk en betaalbaar. Apostrof werkt met een vaste opslag, zodat je voor een sympathieke prijs een bijzondere fles kunt drinken.

Meer informatie over restaurant Apostrof

Vanaf Amsterdam Centraal vertrekken bus 18 (richting slotervaart), bus 21 (richting geuzenveld) en bus 22 (richting station sloterdijk). U kunt uitstappen bij de halte haarlemmerplein. Vanaf deze halte is het nog circa 1 min lopen.
        • : Voor de deur zijn parkeerplekken aanwezig

9,2
        9,4
        Ben D.
        • Datum van je bezoek: 19 aug. 2017
        Je vindt Apostrof in een karakteristiek hoekpand aan de rustige Planciusstraat, tussen het Haarlemmerplein en de Zoutkeetsgracht
        Arjan H.
        • Datum van je bezoek: 12 aug. 2017
        We hebben beide smakelijk gegeten. De gerechten zouden iets sterker op smaak mogen zijn. Jammer, dat de meest spannende gang "Rillette en borst van eend met linzen, biet en cantharellen " niet meer beschikbaar was, waarvoor in de plaats een gang met konijn werd aangeboden. Drie gangen kosten € 35, en dat is het wel waard.
        Op de (beperkte) wijnkaart staan goede wijnen, zij het dat die behoorlijk aan de prijs zijn.
        jaap S.
        • Datum van je bezoek: 3 aug. 2017
        Wat een fijne zaak! Sjoerd en team koken als de beste, bijzonder! Een aanrader. Met mooi weer ook nog ruim terras.
        Sophie V.
        • Datum van je bezoek: 21 jul. 2017
        Heerlijk gegeten! Alles met zorg en liefde gemaakt, klassiek en goed. Zonder gedoe wat ik heel erg fijn vind, fijne sfeer en goede bediening. Dit is de rede waarom ik uit eten wil gaan, om zo'n bord eten te eten.
        Paul C.
        • Datum van je bezoek: 21 jul. 2017
        Bistronomie op hoog niveau in een prettige, informele sfeer. Zowel de gerechten als de wijn zijn mooi in het seizoen. In een klassieke, maar nooit clichématige stijl. Koks met smaak, eigen ideeën en veel ambachtskunst. Resto très bien recommandé!
        Franklin V.
        • Datum van je bezoek: 16 jul. 2017
        16 juli 2017
        Echt heerlijk gegeten, driegangen menu met veel visgerechten. Alles met verrassende smaakcombinaties. Ook visueel prachtig qua kleur en opmaak. Zeer prettige bediening, prima sfeer.
        _Melissa .
        • Datum van je bezoek: 2 mei 2017
        Eerst nog even lekker van het laatste zonnetje genoten op het terras. We hebben hier met een groot gezelschap gegeten en iedereen heeft echt heerlijk gegeten! We hebben een 6 gangen menu gegeten met mooie bijpassende wijnen. Alle gerechten zagen er mooi uit en zijn met veel liefde gemaakt, dat proef je! Puur en vers, dat is zeker wat zij waarmaken. Top avond gehad mede door de gezellige ambiance en fijne bediening!
        Derk S.
        • Datum van je bezoek: 23 apr. 2017
        Wat een oase van smaak en rust! Met z'n vieren in drie uur op het gemak zes verrassende gangen gegeten en afgesloten met koffie. Het ene gerecht is nog verrassender dan het andere. De chef-kok hebben we de vrije hand gegeven. Daar hebben we geen spijt van gehad. Een geweldige Fricassée van parelhoen, kalfslever die krokant aan de buitenkant was en tegelijkertijd superzacht van binnen. En als de chef voor je kiest, krijg je ook gerechten die je zelf niet snel zou nemen. Bijvoorbeeld de gekonfijte kalfssucade: zo mals en vol van smaak. Roerei met krab, om je vingers bij af te likken. En alles begeleid door heerlijke wijn en vriendelijke bediening. Al met al heerlijk ontspannen, vorstelijk zitten eten. En oh ja, geen hinderlijke achtergrondmuziek.

We komen graag terug!
        Visserg .
        • Datum van je bezoek: 18 apr. 2017
        Op Eerste Paasdag een heerlijke avond gehad met de familie bij Apostrof. Vanaf het Haarlemmerplein bevind het restaurant zich op een paar minuten lopen in de Zeeheldenbuurt. Het restaurant ziet er bij aankomst geweldig en anders uit dan de standaard Amsterdamse restaurants. De menukaart is met de hand geschreven waar bijzondere gerechten op staan. Je kunt kiezen uit drie, vier of meer gerechten en precies in de volgorde die jij wenst. Ik koos voor de gerookte zalm met waterkers, koolrabi en komkommer. Dit was denk ik de beste zalm die ik ooit had geproefd, heel puur en zonder poespas. Buiten de kaart om werden de coquilles, risotto met inkt en gedroogde tonijn mij aangeraden. Een verassende combinatie. Omdat ik zelf geen vlees eet koos ik vervolgens de polenta met gorgonzola dolce, akkerchampignons en courgette en als dessert de sinaasappelcake met zelfgemaakt Malaga ijs. Ik vond het erg fijn om te zien dat er voor vegetariërs of 'pescotariërs' ook genoeg keuze is. Naast het eten is de sfeer en gastvrijheid in het restaurant top. De chef kwam af en toe ook aan tafel om wat over de gerechten te vertellen. Hij heeft echt liefde voor de zaak en dat zie je terug!
        Miriam W.
        • Datum van je bezoek: 20 feb. 2017
        Een topavond met supereten! De pompoen met truffel en parmezaan was een heel verrassende combinatie, nog nooit zulke lekkere pompoen gegeten! De ossenhaas met ribstuk smelt op je tong. De borden zijn ware kunststukjes zo mooi zien ze er uit. Na het lezen van de vorige recensies dacht ik bijna geen groenten op mijn bord aan te treffen maar integendeel, bij ieder gerecht zat groente. De desserts zijn precies zoals je zou willen, heerlijke, niet te zoete, combinaties die het etentje helemaal af maken (wij kregen twee desserts zodat we konden delen). Als je van goed eten in een mooie ambiance houdt mag je Apostrof zeker niet missen!
        E. H.
        • Datum van je bezoek: 20 feb. 2017
        Een beperkte kaart maar wel met een divers aanbod van verrassende en lekkere gerechten. Apostrof is een rustig en gezellig ingericht restaurant met een fijne bediening. Een aanrader en zeker een plek om vaker terug te komen.
        Anke M.
        • Datum van je bezoek: 28 jan. 2017
        Een topavond gehad bij restaurant Apostrof. Mooie inrichting, aangename sfeer, goede akoestiek, geen muziek, voor ons is dat het paradijs. En dan hebben we het nog niet eens over het topeten gehad. Wat een goede en creatieve kok heeft dit restaurant, en wat was het eten lekker en verfijnd, en het werd ook nog kunstig op het bord gedrapeerd. De ene smaakexplosie na de andere, alsof we in een sterrenrestaurant aten.

Eindelijk een fantastisch restaurant in onze buurt. We vonden de prijskwaliteit verhouding goed voor deze topkwaliteit...

Echt een geweldig restaurant voor als er iets te vieren valt
        Ineke K.
        • Datum van je bezoek: 14 jan. 2017
        Wij aten hier gisteren met 13 personen waaronder 3 vega's - een uitdaging voor de keuken. We hebben de kok ons vijfgangenmenu laten bepalen, en dat viel niet tegen! Als vega kwam ik ruim aan mijn trekken, hoewel de porties in het algemeen aan de kleine kant waren: roquefort met kweepeer en macadamia bv bevatte slechts enige bijna onzichtbare kruimeltjes kaas. Ook het dessert was niet groter dan een dobbelsteentje chocotaart en een vergelijkbaar blobje chocoheerlijks (dat wel!). Verder een prima preisoepje voor iedereen, voor de vega's pompoen met truffel die een beetje droog was en als hoogtepunt de schnitzels van knolselderij met zuurkool en beurre blanc. Echt super!
        De wijnen waren erg goed, met name een fantastische Riesling. De bediening was attent, maar bescheiden.
        Een laatste opmerking: misschien ligt het aan het feit dat de keuken Frans is, maar mag er een beetje meer groente bij, ook voor de niet- vega's?
        Jeanine V.
        • Datum van je bezoek: 10 dec. 2016
        Grote verrassing! Beetje uit de route maar helemaal de moeite waard. We hebben heerlijk gegeten met aardige en kundige bediening en zalige wijnen. Zeer goede prijs-kwaliteitverhouding, eigenlijk verrassend lage prijs voor zulk heerlijk eten. De sfeer en inrichting vonden wij op de foto niet zo goed getroffen. In het echt veel ruimer en stijlvoller dan de foto doet vermoeden.
        Een echte aanrader en wij komen zeker terug!
        Stephan K.
        • Datum van je bezoek: 7 okt. 2016
        Leuke plek met mooie gerechten. Klassiekers worden op waarde geschat. Beste bisque in jaren met prachtig garnituur en ook de kalfsnek met zwezerik en (verrassend lichte en frisse) polenta was perfect bereid. Vegetarische gerechten van tafelgenoot waren ook goed op smaak en in balans, niet zomaar wat bijgerechten zonder vlees. Bediening was kundig en heerlijke wijnsuggesties. Al met al topavond met kwalitatief hoogstaand eten en weinig poespas.
        Sophie B.
        • Datum van je bezoek: 6 okt. 2016
        Met superveel zorg bereide gerechten, ook voor een vegetariër vier heerlijke gerechten, met goed passende wijnen. Gepofte aubergine met artisjokhart, bieten borsjt met gerookte aardpeer, aardappel terrine in rode wijnsaus en een fris perentaartje na. Alle gerechte aangevuld met lekkere details, zilveruitjes, gepofte bulgur en aubergine schil chips. Erg geslaagde avond met heerlijke gerechten!
        Martin V.
        • Datum van je bezoek: 31 jul. 2016
        Prima gegeten. Struktuur voorgerecht van varkensschouder was uitstekend. Rauwe langoustine ook heerlijk. Hoofd: snoekbaars met buikspek, piccalilly en kapucijners, geïnspireerd op captains dinner, heel lekker. Andere hoofd was de kalfsnek, erg mals. Toetjes waren allebei smullen. Wijn was uitstekend. Fijn dat 'ons' buurtrestaurant weer een goeie eigenaar heeft gevonden. Wij komen terug.
        Arnoud G.
        • Datum van je bezoek: 2 jul. 2016
        Apostrof is een net geopend restaurant in de Planciusstraat dat ons werd aangereikt door een leuk filmpje op Fooftube. Chef Sjoerd Visser menen we te kennen van Wilhelminadok, Van Harte en Schiller. Een mooi lijstje dat ons inspireerde even te gaan kijken - en daar kregen we geen spijt van.

Apostrof heeft een lijstje met telkens twee keuzes (hoofd 3) per gang, tot 5 gangen. Lekker overzichtelijk, en veel aansprekende gerechten. Terwijl mijn tafeldame tevreden was met een fijngemaakte langoustine die als een pannekoekje in de gazpachodressing rustte, zat ik echt te smikkelen van een terrine van varkensschouder. Samenstelling van de terrine (eigengemaakte gelatine) en met name ook de perfecte garing van het vlees met smeuige remouladesaus en zoetzure biet was echt uitstekend.

Daarna kwam een bisque met verdiepte smaak van Hollandse garnaaltjes met daarin een stukje goed gegaarde rode poon, lamsoor en knapperige koolrabi. Wederom erg lekker, net als de mond vullende viognier die erbij werd geserveerd als suggestie van de fijne gastdame Devika. Gefrituurde garnaaltjes erbij: lekker voor de structuur, maar roept een beetje een de associatie op met gefrituurde rechtvleugeligen. Meningen waren verdeeld, kun je ook gewoon prima niet eten trouwens.

Hoofd: een werkelijk zalig stukje gestoofde kalfsnek, een fijn stukje vlees dat je bijvoorbeeld veel minder vaak ziet dan de varkensnek maar absoluut een plekje op elk smaakvol bord verdient. Dit stukje viel zo uiteen in de wederom heerlijke saus. Lekker stukje knapperige zwezerik erbij plus wat heerlijke snijboontjes. Uitstekend hoofdgerecht dat werd gepaard met een heerlijk fruitig maar toch stevig glas Crozes-Hermitage. Smullen!

Met toe nog een aardbeitoetje met crème patissiére, sable en heerlijke aardbeisorbet met aansluitend espresso en fijne friandises kreeg dit uitstekende maal absoluut het einde dat het verdiende. Voeg daarbij de vriendelijke, enthousiaste en kundige bediening en de (mede dankzij vaste opslag per wijn) vriendelijke rekening en wij kunnen gevoeglijk spreken van een geslaagde premiere. Wij komen graag nog eens terug!