Apostrof

• provincie Noord-Holland
  • Westelijk Havengebied
  • ...

Over het restaurant Apostrof

Apostrof is het restaurant van chef-patron Sjoerd Visser. Hier proef je zijn passie voor eten met een klassiek Franse basis en diverse mediterrane invloeden. Ongekunsteld en met de flair van eenvoud. Verrassend, maar zonder opsmuk. De apostrof is niet voor niets het weglatingsteken. In het Frans moet je de apostrof nog weleens verplicht gebruiken, maar hier bepaal je helemaal zelf wat je doet. Je bent niet gebonden aan een beperkte keuze per voor-, tussen of hoofdgerecht. Voor jouw menu van 3, 4 of 5 gangen bestel je gewoon de gerechten op de kaart waar je zin in hebt. Aan wat goed is hoef je niet zoveel te doen. Daarom zijn de borden in Apostrof rond en wit, de ingrediënten puur en vers en de wijnen eerlijk en betaalbaar. Apostrof werkt met een vaste opslag, zodat je voor een sympathieke prijs een bijzondere fles kunt drinken.

Meer informatie over restaurant Apostrof

Vanaf Amsterdam Centraal vertrekken bus 18 (richting slotervaart), bus 21 (richting geuzenveld) en bus 22 (richting station sloterdijk). U kunt uitstappen bij de halte haarlemmerplein. Vanaf deze halte is het nog circa 1 min lopen.
  • : Voor de deur zijn parkeerplekken aanwezig

woensdag t/m zondag vanaf 18.00 uur bij mooi weer is ons terras vanaf 16.00 uur geopend

• Engels gesproken , Nederlands Gesproken , Open op zondag
Uitmuntend
9,3
Derk S.
  • Datum van je bezoek: 23 apr. 2017
Visserg .
  • Datum van je bezoek: 18 apr. 2017
Op Eerste Paasdag een heerlijke avond gehad met de familie bij Apostrof. Vanaf het Haarlemmerplein bevind het restaurant zich op een paar minuten lopen in de Zeeheldenbuurt. Het restaurant ziet er bij aankomst geweldig en anders uit dan de standaard Amsterdamse restaurants. De menukaart is met de hand geschreven waar bijzondere gerechten op staan. Je kunt kiezen uit drie, vier of meer gerechten en precies in de volgorde die jij wenst. Ik koos voor de gerookte zalm met waterkers, koolrabi en komkommer. Dit was denk ik de beste zalm die ik ooit had geproefd, heel puur en zonder poespas. Buiten de kaart om werden de coquilles, risotto met inkt en gedroogde tonijn mij aangeraden. Een verassende combinatie. Omdat ik zelf geen vlees eet koos ik vervolgens de polenta met gorgonzola dolce, akkerchampignons en courgette en als dessert de sinaasappelcake met zelfgemaakt Malaga ijs. Ik vond het erg fijn om te zien dat er voor vegetariërs of 'pescotariërs' ook genoeg keuze is. Naast het eten is de sfeer en gastvrijheid in het restaurant top. De chef kwam af en toe ook aan tafel om wat over de gerechten te vertellen. Hij heeft echt liefde voor de zaak en dat zie je terug!
Miriam W.
  • Datum van je bezoek: 20 feb. 2017
Een topavond met supereten! De pompoen met truffel en parmezaan was een heel verrassende combinatie, nog nooit zulke lekkere pompoen gegeten! De ossenhaas met ribstuk smelt op je tong. De borden zijn ware kunststukjes zo mooi zien ze er uit. Na het lezen van de vorige recensies dacht ik bijna geen groenten op mijn bord aan te treffen maar integendeel, bij ieder gerecht zat groente. De desserts zijn precies zoals je zou willen, heerlijke, niet te zoete, combinaties die het etentje helemaal af maken (wij kregen twee desserts zodat we konden delen). Als je van goed eten in een mooie ambiance houdt mag je Apostrof zeker niet missen!
E. H.
  • Datum van je bezoek: 20 feb. 2017
Een beperkte kaart maar wel met een divers aanbod van verrassende en lekkere gerechten. Apostrof is een rustig en gezellig ingericht restaurant met een fijne bediening. Een aanrader en zeker een plek om vaker terug te komen.
Anke M.
  • Datum van je bezoek: 28 jan. 2017
Een topavond gehad bij restaurant Apostrof. Mooie inrichting, aangename sfeer, goede akoestiek, geen muziek, voor ons is dat het paradijs. En dan hebben we het nog niet eens over het topeten gehad. Wat een goede en creatieve kok heeft dit restaurant, en wat was het eten lekker en verfijnd, en het werd ook nog kunstig op het bord gedrapeerd. De ene smaakexplosie na de andere, alsof we in een sterrenrestaurant aten.

Eindelijk een fantastisch restaurant in onze buurt. We vonden de prijskwaliteit verhouding goed voor deze topkwaliteit...

Echt een geweldig restaurant voor als er iets te vieren valt
Ineke K.
  • Datum van je bezoek: 14 jan. 2017
Wij aten hier gisteren met 13 personen waaronder 3 vega's - een uitdaging voor de keuken. We hebben de kok ons vijfgangenmenu laten bepalen, en dat viel niet tegen! Als vega kwam ik ruim aan mijn trekken, hoewel de porties in het algemeen aan de kleine kant waren: roquefort met kweepeer en macadamia bv bevatte slechts enige bijna onzichtbare kruimeltjes kaas. Ook het dessert was niet groter dan een dobbelsteentje chocotaart en een vergelijkbaar blobje chocoheerlijks (dat wel!). Verder een prima preisoepje voor iedereen, voor de vega's pompoen met truffel die een beetje droog was en als hoogtepunt de schnitzels van knolselderij met zuurkool en beurre blanc. Echt super!
De wijnen waren erg goed, met name een fantastische Riesling. De bediening was attent, maar bescheiden.
Een laatste opmerking: misschien ligt het aan het feit dat de keuken Frans is, maar mag er een beetje meer groente bij, ook voor de niet- vega's?
Jeanine V.
  • Datum van je bezoek: 10 dec. 2016
Grote verrassing! Beetje uit de route maar helemaal de moeite waard. We hebben heerlijk gegeten met aardige en kundige bediening en zalige wijnen. Zeer goede prijs-kwaliteitverhouding, eigenlijk verrassend lage prijs voor zulk heerlijk eten. De sfeer en inrichting vonden wij op de foto niet zo goed getroffen. In het echt veel ruimer en stijlvoller dan de foto doet vermoeden.
Een echte aanrader en wij komen zeker terug!
Stephan K.
  • Datum van je bezoek: 7 okt. 2016
Leuke plek met mooie gerechten. Klassiekers worden op waarde geschat. Beste bisque in jaren met prachtig garnituur en ook de kalfsnek met zwezerik en (verrassend lichte en frisse) polenta was perfect bereid. Vegetarische gerechten van tafelgenoot waren ook goed op smaak en in balans, niet zomaar wat bijgerechten zonder vlees. Bediening was kundig en heerlijke wijnsuggesties. Al met al topavond met kwalitatief hoogstaand eten en weinig poespas.
Sophie B.
  • Datum van je bezoek: 6 okt. 2016
Met superveel zorg bereide gerechten, ook voor een vegetariër vier heerlijke gerechten, met goed passende wijnen. Gepofte aubergine met artisjokhart, bieten borsjt met gerookte aardpeer, aardappel terrine in rode wijnsaus en een fris perentaartje na. Alle gerechte aangevuld met lekkere details, zilveruitjes, gepofte bulgur en aubergine schil chips. Erg geslaagde avond met heerlijke gerechten!
Martin V.
  • Datum van je bezoek: 31 jul. 2016
Prima gegeten. Struktuur voorgerecht van varkensschouder was uitstekend. Rauwe langoustine ook heerlijk. Hoofd: snoekbaars met buikspek, piccalilly en kapucijners, geïnspireerd op captains dinner, heel lekker. Andere hoofd was de kalfsnek, erg mals. Toetjes waren allebei smullen. Wijn was uitstekend. Fijn dat 'ons' buurtrestaurant weer een goeie eigenaar heeft gevonden. Wij komen terug.
Arnoud G.
  • Datum van je bezoek: 2 jul. 2016
Apostrof is een net geopend restaurant in de Planciusstraat dat ons werd aangereikt door een leuk filmpje op Fooftube. Chef Sjoerd Visser menen we te kennen van Wilhelminadok, Van Harte en Schiller. Een mooi lijstje dat ons inspireerde even te gaan kijken - en daar kregen we geen spijt van.

Apostrof heeft een lijstje met telkens twee keuzes (hoofd 3) per gang, tot 5 gangen. Lekker overzichtelijk, en veel aansprekende gerechten. Terwijl mijn tafeldame tevreden was met een fijngemaakte langoustine die als een pannekoekje in de gazpachodressing rustte, zat ik echt te smikkelen van een terrine van varkensschouder. Samenstelling van de terrine (eigengemaakte gelatine) en met name ook de perfecte garing van het vlees met smeuige remouladesaus en zoetzure biet was echt uitstekend.

Daarna kwam een bisque met verdiepte smaak van Hollandse garnaaltjes met daarin een stukje goed gegaarde rode poon, lamsoor en knapperige koolrabi. Wederom erg lekker, net als de mond vullende viognier die erbij werd geserveerd als suggestie van de fijne gastdame Devika. Gefrituurde garnaaltjes erbij: lekker voor de structuur, maar roept een beetje een de associatie op met gefrituurde rechtvleugeligen. Meningen waren verdeeld, kun je ook gewoon prima niet eten trouwens.

Hoofd: een werkelijk zalig stukje gestoofde kalfsnek, een fijn stukje vlees dat je bijvoorbeeld veel minder vaak ziet dan de varkensnek maar absoluut een plekje op elk smaakvol bord verdient. Dit stukje viel zo uiteen in de wederom heerlijke saus. Lekker stukje knapperige zwezerik erbij plus wat heerlijke snijboontjes. Uitstekend hoofdgerecht dat werd gepaard met een heerlijk fruitig maar toch stevig glas Crozes-Hermitage. Smullen!

Met toe nog een aardbeitoetje met crème patissiére, sable en heerlijke aardbeisorbet met aansluitend espresso en fijne friandises kreeg dit uitstekende maal absoluut het einde dat het verdiende. Voeg daarbij de vriendelijke, enthousiaste en kundige bediening en de (mede dankzij vaste opslag per wijn) vriendelijke rekening en wij kunnen gevoeglijk spreken van een geslaagde premiere. Wij komen graag nog eens terug!