Apicius

Van der Mijleweg 16 1901 KD Castricum Nederland Kaart

Over restaurant Apicius

Ware klassiekers

Laat je niet misleiden als je het pand van buiten bekijkt, deze sterrenzaak in Castricum is een echte klassieker! De gebroeders De Winter zijn perfect op elkaar ingespeeld en zorgen voor een avond vol culinaire verwennerij. Gerechten waarin elk ingrediënt goed tot zijn recht komt en wijnen die de tong strelen. Grote klasse temidden van de Noord-Hollandse polders!

Meer informatie over restaurant Apicius

Dinsdag t/m Zaterdag 12:00 - 21:00
Zondag Gesloten

• Af te huren , Airconditioning , Catering , Huisdieren welkom , Toegankelijk voor rolstoelen , Wi-Fi
Duur
Marlies V.
  • Datum van je bezoek: 2 nov. 2016
we hebben hier met onze trouwdag gegeten en gebruik gemaakt van de herfstdeal. Een 3 gangen diner (door de week) voor 40,- euro. Aan tafel werd het menu uitgelegd en toen dhr in de gaten kreeg dat manlief niet een echte visliefhebber was, werd er meteen aangeboden om er een geheel vleesmenu voor hem van te maken. Zeer attent. Vooraf wat knabbels, gevolgd door 3 amuses. De gastheer kon veel en kleurrijk vertellen over de wijnen en hun herkomst. Als voorgerecht ganzenleverterrine en geroosterde makreel, zeer kunstig opgemaakt en mooi van smaak. Daarna gekozen voor (extra) tussengerecht, kabeljauw met bloemkool en een saus van eekhoorntjesbrood, en voor de andere kant ossenstaart met dezelfde saus. Het hoofdgerecht was runderribstuk met groente en pommes dauphine. Als dessert een taartje met witte chocolademousse. Het koffieservice toe was zeer verzorgd, met een warme sinaasappelmadeleine vanonder een cloche. Het is de aandacht het eten en de beleving die de avond compleet maakt. Voor ons het adres voor een speciale avond.
Olaf W.
  • Datum van je bezoek: 10 jul. 2016
Hier al veel te lange tijd niet meer gegeten en dat is schandelijk. Want wat hier op deze zaterdagmiddag met zoveel culinaire liefde werd geserveerd is wat mij betreft eveneens een tweede ster waardig. Ik kan het niet helpen, maar er wordt overal zó op niveau gekookt in NL. (Binnen één maand betrof mijn zelfde waardering "Aan de Zweth" in Schipluiden, Calla's in Den Haag en nu dus Apicius in Bakkum - alledrie dubbelsterwaardig) Een driedelige amuse met een bisque en eendenlever, voorgerecht cous cous met eendenlever (plus verrukkelijke Italiaanse rosé) Prachtig hoofdgerecht: Op de huid gebakken kabeljauw met ham, waarbij meteen de "bite" van de vis je treft, zó kundig. Dessert met griesmeelbavarois Leuk! Leuk! Plus nog es friandises met verassinkje bij de koffie. Allemaal even heerlijk. Als je een tijd ergens je gezicht niet hebt laten zien geeft dat bij dit niveau meteen een schuldgevoel. En terecht! Dit soort zaken is er niet voor niets haha! Ik heb beloofd binnen een half jaar terug te komen. Met nog méér aanhang. Hulde voor de broertjes de Winter.
Kolibr1 B.
  • Datum van je bezoek: 28 mei 2016
Dit is een van onze favoriete restaurants. Keer op keer als wij naar dit restaurant gaan worden wij verrast met smaak en service. Alle gerechten zijn met liefde bereid en hebben mooie smaak combinaties. Van amuse tot dessert het blijft puur genot. De bijpassende wijn arrangementen zijn altijd zeer goed afgestemd op de gerechten en vullen elkaar geweldig aan. Ik zou iedereen aanraden hier eens te gaan genieten.
Xmarietx .
  • Datum van je bezoek: 9 apr. 2016
Via de restaurantweek hier met z'n vieren genoten van een lunch. Wat een verwennerij! Naast het driegangenmenu via de restaurant week kon je optioneel een tussengerecht nemen. Hier kregen we zeker geen spijt van, want wat een geweldig stukje vis was dat! Net als dat al het andere eten meer dan heerlijk was! Bij ons viergangenmenu namen we een bijpassend wijnarrangement. Bij op- of aanmerkingen kwam Gaylord gelijk in actie. Wat een fijne man, vol passie voor zijn werk! Even sparen en dan komen we zeker terug!
Dick D.
  • Datum van je bezoek: 13 feb. 2016
Op uitnodiging met vrienden genoten van een geweldig 5 gangen diner.
Ieder gerecht was een plaatje op zich en de smaken waren fantastisch, zeker in combinatie met de mooie wijnen die Gaylord ons adviseerde.
Het was weer een feestje zoals wij op deze avond door de brigade werden verwend.
Esther V.
  • Datum van je bezoek: 26 dec. 2015
Het was al weer enige tijd geleden dat we bij Apicius gegeten hadden, maar we hebben genoten. Het lekkerste vond ik persoonlijk de krabsalade in een krokantje van mango met kerrie dressing. Het tussengerecht van Coquilles ook zalig. We hadden kerstavond en eerste kerstdag elders ook coquilles gegeten, maar dit was echt een overtreffende trap. We hadden een flesje Pouilly Fuissé besteld, erg lekker. De gerechten waren erg smaakvol en konden de stevige Chardonnay uitstekend aan. Bij het hoofdgerecht van hert, met een zalige jus, hadden we het gepaarde glas wijn uit het wijnarrangement. Dit was een glas Chateauneuf du Pape. Een prima wijn, maar deze Chateauneuf du Pape was maar van 3 van de 13 toegestane druiven gemaakt, hetgeen de wijn wat lichter maakt en voor mij de diepgang mist. Maar desalniettemin is het leuk om zo'n wijn in een wijnarrangement tegen te komen. We komen zeker snel nog een keer.

Voorwaarts .
  • Datum van je bezoek: 24 dec. 2015
Op Kerstavond bij Apicius gaan eten met mijn franstalige echtgenoot. Gekozen voor het voorgestelde menu. De gerechten waren uiteraard goed, maar ik ben niet echt van mijn stoel gevallen. De wijnkaart met zijn ruimte keuze werd door mijn echtgenoot zeer gewaardeerd.
Ik viel wel van mijn stoel toen onze gastheer in vrijwel onberispelijk Frans het menu aan mijn echtgenoot toelichtte. Dat heb ik niet veel meegemaakt in Nederland.
Verder is het een prettig en ruim opgezet restaurant, waar een mooie balans tussen gezelligheid en privacy is gevonden.
Saskia D.
  • Datum van je bezoek: 3 okt. 2015
Fijne grote tafels, voldoende ruimte tussen de tafels. Menukaart is uitgebreid, chefs menu buiten de kaart ook zeer uitgebreid, wordt alleen niet heel handig verkocht door de bediening, iets meer zelfvertrouwen bij vertellen kan geen kwaad. Amuse was top, heerlijke combinatie en leuke hapjes, zeker de ganzenlever soesje om te smullen ook de oester met ingelegde komkommer. Voorgerecht van zeeduivel en kreeft was subliem, erg lekker, mooi bereid, mooi op smaak. Hoofdgerecht met tarbot en hollandaise saus en seizoensgroente was ok, maar wat een hoeveelheid... zo veel... En wat mij opviel alle hoofdgerechten aan tafel hadden dezelfde garnering en sauzen & groentes? Is dat normaal? Leuke avond gehad.
Maartensbox .
  • Datum van je bezoek: 2 okt. 2015
Wat mij opviel was dat er veel ruimte is in het restaurant. Weinig tafels in verhouding met de beschikbare ruimte. Ik ervaar dit als erg prettig. Het eten was prima in orde smakelijk en netjes. Het wijn arrangement was gewoon hartstikke duur voor Chileense en zuid Afrikaanse wijn kosten € 32,00 per persoon. Ook als wij om een karafje water vragen aankomen met een dure fles Italiaans Panna water van € 5,00. Dus eten prima maar drank kan stukken beter, en is het geld niet waard.
P.pinxteren .
  • Datum van je bezoek: 25 sep. 2015
Alle vier de gangen waren mooie kunstwerkjes en fijn van smaak! We zeker nog eens terug. Een aanrader voor vrienden etc.
Arrangement .
  • Datum van je bezoek: 25 sep. 2015
We zouden met 2 personen gaan eten wat naar 5 personen is uitgebreid. Ontvangst vriendelijk. Tafels mooi gedekt. We kregen de mooiste plek van het restaurant! Goede uitleg van gerechten en wijnen. De presentatie hiervan is net te klinisch mag iets spontaner. Heerlijk gegeten en gedronken!
Echt een aanrader!
Sharifa D.
  • Datum van je bezoek: 25 sep. 2015
Eten absoluut heerlijk. Mooie gerechtjes en smaken. Decor is wat outdated en zou een restyle kunnen gebruiken. Daarnaast jammer dat de gangen zo snel achter elkaar opgediend werden. Zelfs nadat we hadden gevraagd of het wat langzamer kon.
R.F. N.
  • Datum van je bezoek: 27 aug. 2015
Wat een toppers de gebroeders de Winter, Schitterende gerechten en geweldige wijnen passeerden de revue. Koken zoals koken behoort te zijn, klassieke bereidingen mooi gepresenteerd en perfect uitgevoerd. Dit is genieten op sterrenniveau. De zeeduivel met inktvis, de kabeljauw, de tarbot en de reebout allemaal even mooi uitgebalanceerd en met de perfecte cuison. En dan het dessert, warme chocoladebiscuit uit de oven, super!!!! zodra je de lepel er in steekt loopt de pure warme chocolade er uit. Een klassieke Franse bereiding die niemand zo beheerst als deze grote chef . Thorvalt, Gaylord en al het personeel van Apicius het was weer een culinaire topavond, bedankt!!!
Dick D.
  • Datum van je bezoek: 24 jun. 2015
Gisteren met vrienden genoten van een heerlijke lunch met als hoofdgerecht op de huid gebakken kabeljauw, de smaken waren geweldig en als afsluiter een heerlijk dessert en koffie servies. Beslist een reden om hier vaker terug te keren. De prijs kwaliteit verhouding was meer dan correct.
Bart V.
  • Datum van je bezoek: 14 mei 2015
Bij Apicius genoten van een gezellige lunch met veel verrassende gangen. De chef verraste ons met veel verschillende smaken, de bediening was prettig en open. Een geweldig adres in Bakkum, we komen er zeker nog eens terug!
Arjan D.
  • Datum van je bezoek: 9 mei 2015
Een klassiek sterrenrestaurant. Geen speciale bereidingen, wel goede kwaliteit eten en een prettige bediening. Heerlijk toetje van rabarber met fijne smaken. Overige gerechten waren prima, maar helaas zonder wow-factor.
Hijmans .
  • Datum van je bezoek: 8 mei 2015
Bijzonder lekkere paté als voorgerecht. Overige gerechten waren ook heerlijk. Sublieme prijs/kwaliteit-verhouding. Uitmuntend gastheerschap van eigenaar De Winter. Aangename ambiance. In alle opzichten HEERLIJKE avond gehad!
Peter H.
  • Datum van je bezoek: 5 mei 2015
Apicius stond al heel lang op mijn bucketlist om naar toe te gaan, vaak langs gereden maar helaas nooit van gekomen. Op Bevrijdingsdag een heerlijk 4 gangen menu gegeten mede dankzij Iens Dinerweek Classic, met als supplement het tussengerecht genomen.

3 amuses:
creme brule van geitenkaas, asperge soepje, hoorntje met eiermousse en zwarte haring eitjes
Heerlijk!
Voor: "Terrine de Champagne" ofwel patê met Amsterdams zuur (oef, ik ben van 010)
Heel apart.
Tussen: Zeetong en Hollandse Asperges incl snippers Parmazaan en postelein plus schuim van Eekhoorntjes brood
Klasse!
Hoofd: Waterlands Kalfslende uit de oven in eigen jus met port incl. seizoen groenten
Smelt op je tong maar helaas een gedeelte erg droog. Wat een grote portie trouwens.
Na:
3 heerlijke bereidingen:
witte chocolade , rabarber en amandel,
cornetto met witte chocolade, kokos en amandel, een sorbet van rabarber
Oefsk!

Gekozen wijn: Gewurztramminer uit de Alsace Michel Fonne 2009 , lekker hoor.
De bediening is voorkomend en vriendelijk evenals de rekening, zowel letterlijk als figuurlijk, wat een mooi papier zeg :-) Mooi pand en dito toilet. Aanrader.
Yvonne B.
  • Datum van je bezoek: 2 mei 2015
Vriendelijke bediening, lokatie prima, eten goed maar iets wat overdreven minimalisme op het bord! 4 seizoengroenten bestond uit flinter wortel..1blaadje veldsla ezn enz..het stond leuk maar kan je beter niet zo benoemen.
Arjen B.
  • Datum van je bezoek: 14 mrt. 2015
Met de nationale restaurantweek de kans gepakt om weer eens bij een sterrenrestaurant te eten, deze keer Apicius.
Het restaurant ziet er mooi uit en menu zag er goed uit, veelbelovende avond.
Maar het totaalplaatje heeft niet aan de verwachting voldaan. De bediening was niet scherp en het koste moeite om hun aandacht te krijgen. Het eten was oke, maar niet wat je van een sterrenrestaurant verwacht.
Vooraf stond er een remoulade van hollandse krab op het menu met een krokante cilinder van grapefruit. De cilinder was verassend, de remoulade gewoon lekker maar niet bijzonder.
Daarna tongfilet van de grill a point gegaard. Maar deze was te gaar, daardoor droog en dat is zonde van een mooie vis.
De waterlandse kalfslende in de over bereid had iets meer rose mogen zijn, leek ook een beetje te gaar. Verder was het wel lekker op smaak gemaakt met goede jus en groenten.
Het toetje was lekker, chocolade met bloedsinaasappel en een sorbet van mandarijn.

Kortom, het was goed eten maar niet volgens onze verwachting. De bediening had daar door de juiste aandacht nog een positieve draai aan kunnen geven maar dat was ook niet het geval.

We kennen te veel goede restaurants zonder ster, en de bijbehorende prijs, om nog terug te komen bij Apicius.