Algarve

Biltstraat 98 3572 BH Utrecht Nederland Kaart

Over restaurant Algarve

Warme herinneringen aan Porto

Lange tafels, veel en lekker eten, vriendelijke mensen en een vrolijke sfeer. Welkom bij Algarve! Paulo Silva brengt al 25 jaar dierbare herinneringen uit zijn jeugd in Porto tot leven in zijn gezellige restaurant in Utrecht. Hier kun je heerlijk eten in een ongedwongen sfeer en loopt het water je al in de mond voordat je de menukaart open hebt geslagen. Die heerlijke geuren uit de keuken!

Meer informatie over restaurant Algarve

Frits H.
  • Datum van je bezoek: 28 aug. 2016
Heel vriendelijk geprijsd drie gangen menu. De gerechten waren lekker bereid, smakelijke vleesgerechten; niet direct authentiek Portugees aandoend maar prima prijs kwaliteit verhouding. Inrichting behoorlijk gedateerd, gelukkig maakte het flakkerend kaarslicht wat betreft sfeer veel goed. Bediening was vriendelijk, maar had helaas niet veel verstand van de wijnen, stond in zijn eentje en daarom duurde alles wat lang, en meest jammer was dat een groot deel van de kaart niet beschikbaar was. Verkeerd visgerecht werd geleverd, maar smaakte evenals het vleesgerecht lekker. Als ik toevallig in de buurt ben en voordelig en lekker wil eten wip ik nog wel eens een keer langs.
Ellen C.
  • Datum van je bezoek: 2 apr. 2016
Een knus restaurant waar je prima kan eten. De bediening was uitstekend.
Het eten was heerlijk! Hier komen we zeker terug!
Evautrecht .
  • Datum van je bezoek: 3 okt. 2015
Heerlijk eten. De bediening was vriendelijk maar wel een beetje amateuristisch. We moesten vrij lang wachten op bediening en op ons eten, onze indruk was dat de zaak een beetje onderbemand was voor een zaterdagavond. Vriendelijke prijzen. Gaan hier zeker nog eens terug, maar misschien niet op een drukke/weekenddag.
Wimproeft .
  • Datum van je bezoek: 3 okt. 2015
Verbaasd dat dit nog kan in Utrecht. Kleine wijnkaart, maar bediening heeft geen idee over de wijnkeuze. Vis van de dag was zalm, de Cataplana zat er ook vol mee, was wel goed gegaard:-(. Kennelijk horen groente en aardappels niet in de Cataplana. Frites was te vet om vast te houden. Duurt erg lang voor eten komt en tafel na half uur nadat we klaar waren afgeruimd. En dat in verlopen en verkleurde inrichting, jammer
KjeldK .
  • Datum van je bezoek: 27 mrt. 2015
Vorige week met vier vrienden bij Algarve gegeten. We kozen allemaal voor een driegangen menu. Het voorgerecht bestond uit Portugese hapjes. Dadels met spek, sardientjes, witte kaas en inktvis. Heel gevarieerd en lekker. Daarna mag je kiezen uit een aantal vis- en vleesgerechten. Zelf koos ik de lamsvlees op z’n Portugees klaargemaakt. Geen poespas, wel heerlijk! Dat gold ook voor het eten van mijn tafelgenoten. De kip was een beetje gewoontjes, maar de vis met schaaldieren smaakte bijzonder goed. Kortom: in dit restaurant geen trendy tapas of mooi opgemaakte liflafjes, maar eenvoudige, lekkere Portugese gerechten voor een zeer schappelijke prijs. Puntje van kritiek: weinig keuze in de nagerechten en dan was het lekkerste (caramelcrème) ook nog op. Jammer. We hebben dus maar koffie genomen. En daarna nóg maar een flesje van de heerlijke rode huiswijn!
Renate S.
  • Datum van je bezoek: 27 mrt. 2015
Vrijdag met een aantal collega's bij Algarve gaan eten in Utrecht. Prima sfeer. Echter kwamen wij al snel tot de ontdekken dat er betrekkelijk veel mieren op tafel liepen. Helaas hadden wij het eten toen al besteld. We moesten erg lang op ons eten wachten, ruim 1,5 uur, terwijl het al erg laat op de avond was en bijna alle gasten reeds uitgegeten waren. Het eten liet echt te wensen over. Hoewel de friet prima was, waren de grote gamba's vreselijk van smaak. Het smaakte zelfs bedorven! Ook de overige gerechten waren absoluut niet bijzonder. Uiteraard hebben wij direct melding gemaakt van onze klachten (bedorven gamba's en mieren op tafel), echter reageerde de bediening erg laconiek en nonchalant en kregen wij niet eens een kop koffie uit coulance. We zijn dan ook direct gaan betalen (uiteraard zonder fooi) en zullen nooit meer een voet zetten in dit vreselijke restaurant. Echt geen aanrader!
VirginieF .
  • Datum van je bezoek: 22 mrt. 2015
Niet heel bekend zijnde in Utrecht kwamen we met een klein gezelschap terecht bij Portugees restaurant Algarve voor een snelle hap. Een klein restaurant dat bij binnenkomst al erg gezellig oogt. De inrichting is heel eenvoudig, noem het authentiek, doch zeker sfeervol. Je zit op een houten keukenstoel en het eten wordt opgediend in aardewerk servies. Ook water en wijn komen in aardewerken kannen ter tafel.

Een jongeman bedient in z’n eentje de hele zaak. Dat doet hij netjes, het gaat echter niet zo snel. Dat hij geen waterglazen neerzet, vergeven we hem. De keuken is ook niet al te vlot, zodat onze snelle hap nogal wat tijd in beslag gaat nemen. Het stokbrood met olijfolie om te dippen vult de tijd goed op. Daarna een hoofdschotel: vis van de dag in kokossaus (met paprika en tomaat volgens de kaart, maar niet aangetroffen) en koriander voor drie viseters en een pannetje met kip en gamba’s voor de vleeseter. Begeleid door een grote schaal met verschillende slasoorten, bonen, heerlijke olijven, stukjes meloen royaal overgoten met olijfolie. Daarnaast ook frieten zonder poespas (geen mayo dus). We wilden het eenvoudig houden en dat is gelukt. Grote porties goed voedsel, alles heel basic en zo betaalbaar dat je niet snapt hoe ze het er voor kunnen doen.
Heerlijketen13 .
  • Datum van je bezoek: 12 feb. 2015
Heerlijk gegeten; een feest der herkenning wanneer je in Portugal bent geweest!
Hoewel de ober inderdaad zei weinig van wijn te weten, raadde hij ons wel een heerlijke wijn aan (de Fado rode huiswijn, voor maar 16 euro per fles een uitstekende optie). Hier werden direct superlekkere, verse broodjes met olie bij geserveerd; en (pluspunt) we kregen een karaf kraanwater op tafel.
Voor ons was het 3-gangenmenu (a 21 euro) een goede deal: de vijf verschillende voorgerechtjes waren inderdaad smakelijk - de een wat orgineler dan de ander. Bij het hoofdgerecht bood de chefkok ons wat meer flexibiliteit dan op de kaart aan mogelijkheden stond - misschien was dit mogelijk omdat het deze donderdagavond niet echt druk was in de zaak (waarom is mij een raadsel). Hierdoor konden wij Carne de porco alentejana kiezen: smullen! En een enorm grote portie! Geserveerd in een heet pannetje samen met een schaaltje friet. Helaas geen groente bij het hoofdgerecht. Qua nagerechten is de keuze redelijk beperkt, maar dat mocht de pret voor ons niet meer drukken - we zaten toch al vol en hadden voortreffelijk gegeten (zeker gezien de prijs).
De inrichting is pretentieloos: niet hip, niet geforceerd maar wel knus. En de ober was erg vriendelijk en beleefd, fijn! Echt een aanrader wat ons betreft.
Carla Z.
  • Datum van je bezoek: 10 jan. 2015
Viel nogal tegen. Niets bijzonders, beetje smakeloos en gewoontjes. Eigenlijk waren alleen het brood met smeersels en de wijn lekker. Nieuwe eigenaar en/of nieuwe kok ?
Ina F.
  • Datum van je bezoek: 8 jan. 2015
Met 4 personen heerlijk gegeten. Goede prijs kwaliteitverhouding. Heel aardige bediening. Alleen jammer dat hij niets over de wijn kon vertellen en ook weinig over de drankjes die we bij de koffie wilden. "Ik drink zelf niet". Maar we hebben ons er niet echt aan gestoord.
Jannie W.
  • Datum van je bezoek: 13 nov. 2014
Wat een leuk ouwbollig zaakje. Zeker geen trendy tent maar wel sfeer en gemoedelijk. De menukaart zag er wat sober en achterhaald uit maar tjonge jonge wat een top gerechten zeg! Wij hadden ieder 5 voorgerechtjes van een superieure kwaliteit. Ik ga niet zeggen wat het was maar kan wel verklappen dat menig sterren restaurant hier niet aan kan tippen.
Want de klrinr bordjes met de sliertjes siroop, heb ik onderhand wel gezien. De kok staat hier al 32 jaar in de zaak en weet zeer goed wat hij doet. De ossehaas was werkelijk om te zuigen. Dan de heerlijkr huiswijn Fado, samen met de Fado muziek die uit de speakers klonk, waande je echt in de Algarve. Kortom heerlijke zaak met verrassende gerechten, betaalbaar en 100% de moeite waard. Na mijn hele leven in Utrecht schaam ik mij dat ik hier nooit eerder ben geweest!
Algarve, tot heel snel maar weer. Bedankt.
GerdavdB .
  • Datum van je bezoek: 30 aug. 2014
Leuk restaurant. Het eten lijkt echt op dat wat ik in Portugal voorgeschoteld kreeg. Het meisje van de bediening was erg vriendelijk en de sfeer was gezellig. De kok zag ik pas nadat ik het eten op had gegeten en hij doet zn werk prima. De bordjes waren ook heel mooi opgemaakt. Dus wat mij betreft geen klachten. Ook de prijzen vind ik heel schappelijk. Leuk te betalen nog om wat vaker uit eten te gaan.
Edith D.
  • Datum van je bezoek: 18 apr. 2014
Echt retro en veel frisser en lekkerder dan het er van buiten uitziet. Ik liep er altijd achteloos langs: vergane glorie dacht ik masr toen de ramen weer waren gelapt het nog eens "aangedaan" en wat een aangename verrasing! Echt veel en goed en gezellig eten voor weinig geld. De witte huiswijn vonden wij lekker, de rode niet. De ene keer super professionele meid in de bediening, vanavond twee mutsen. Wel een aanrader!
Willem-Jan K.
  • Datum van je bezoek: 21 mrt. 2014
Soms ben je in een sentimentele bui en verlang je naar tafeltjes waar je als student al aan hebt gezeten, inmiddels 25 jaar geleden. Dan boek je Algarve: Portugal aan de Biltstraat. Het interieur is nog identiek, zo ook de menukaart. Alleen de altijd ietwat onwennige studenten in de bediening wisselen met de jaren. Eerlijke en authentieke keuken, met liefde gekookt. De dadels met bacon als voorgerecht blijven favoriet terwijl de lamsbout gestoofd in rode wijn van het bot afvalt. En toe een café Elidia, die de naam draagt van de illustere serveerster van braziliaanse afkomst die jaren lang bij Algarve werkte (inderdaad vele jaren terug...).
Steven B.
  • Datum van je bezoek: 21 feb. 2014
Vanavond wilden we eens wat anders. Portugees. Een mediterraans interieur, wel wat oud en vervallen (vergeelde plafondplaten, gordijntjes op half zeven, oud meubilair), maar wel gezellig, authentiek aandoend en het zat vol - een voldoende, maar een lik verf is zeer welkom. Het personeel zeer vriendelijk, niet heel bekwaam (wijnglazen aan de kelk vasthouden, een witvis serveren en het zalm noemen om het vervolgens na te gaan vragen, geen toelichting bij de wijn), wel aanspreekbaar en rustig, dus (toch) een ruime voldoende. Het eten door de band genomen uitstekend, zeker voor de uiterst vriendelijke prijs. Hier en daar wat kaal (geen groente bij het hoofdgerecht, helaas wel frites), maar alles wat op de borden belandt is goed bereid en erg smakelijk. Zou zomaar een 8 kunnen worden met wat extra inspanning!
Cactus88 .
  • Datum van je bezoek: 29 nov. 2013
Ik ben samen met een paar vrienden bij Algarve gaan eten. Het eten was erg lekker, vooral het voorgerecht met allerlei verschillende hapjes. De bediening was echter niet goed. Er werd niet gevraagd of je nog iets wilde drinken, de drankjes lieten erg lang op zich wachten en ze vergaten de salade te serveren. Ik zou er niet snel nog een keer naartoe gaan.
Pdavies .
  • Datum van je bezoek: 13 nov. 2013
Weer heerlijk gegeten met twee vrienden die nog niet eerder bij Algarve waren geweest. Zij vonden het ook een buitengewoon prettig en genoeglijk restaurant. Het feit dat er geen zoete witte wijn was kon pret niet drukken. Het is niet alleen het eten, maar ook de sfeer wat het allemaal zo prettig maakt. Je kan er lekker je tijd nemen, en er wordt niet continu gevraagd of je nog iets wil bestellen. We namen alle drie de vis van de dag, heerlijke zalm in een kokossausje. Ook de zelfgemaakte, verse frietjes werden zeer gewaardeerd, dat is nog eens wat anders dan de smakeloze diepvries frietjes. Kortom, een hele geslaagde avond!
Dominique V.
  • Datum van je bezoek: 2 nov. 2013
Wat een feest om in dit restaurant te eten! De vis deed mij meteen aan onze vakantie in Portugal denken: Net zo vers en heerlijk.De kok komt zelf uit Portugal en dat proef je. Voor de prijs hoef je het in ieder geval niet te laten, het kost vrijwel niets.
Wij gaan zeker weer terug!
Pingu123 .
  • Datum van je bezoek: 5 okt. 2013
Het eten was erg lekker, het voorgerecht dat uit allemaal kleine hapjes bestond was het lekkerst. Verder was de sfeer erg prettig. Toen we een fles water bestelden werd ons gevraagd of we niet gewoon kraantwater wilden, omdat flessenwater toch eigenlijk onzin is. Top!
Rob L.
  • Datum van je bezoek: 7 sep. 2013
Als regelmatig restaurantbezoeker weet je waar ze wat om eten geven en hun best doen het je zo aangenaam mogelijk voor je te maken. Utrecht is een studentenstad die veel te bieden heeft, maar vaak van een schrijnende middelmaat. Dat voordelig ook zeer smakelijk kan zijn, bewijst Algarve. Ooit woonden wij daar vlakbij en waren zeer regelmatige gasten.
Wij wonen nu te midden van veel restaurants, maar gaan nog steeds met enige regelmaat naar de Biltstraat. Voor die eenvoudige, maar fantastisch smakende gerechten, met voor ons de voorkeur voor de vegetarische schotel en de steenmosselen met varkensvlees. Nog steeds hetzelfde als vroeger. En altijd even lekker.
Een no-nonsense restaurant, waar de prijzen nog altijd onwaarschijnlijk laag zijn. Misschien aan te raden voor een krappe beurs, maar vooral voor liefhebbers van de smakelijke authentieke Portugese keuken.
Er zijn geen culinaire pretenties. Het hoge cijfer voor het eten geeft vooral de verhouding prijs-kwaliteit aan.