Over het restaurant Alexander

Proef culinair China

Restaurant Alexander is allesbehalve een standaard Chinees. Een ware belevenis waarbij je deze oeroude keuken opnieuw leert kennen. De mooiste producten worden omgetoverd tot verfijnde gerechten die je smaakpapillen op scherp zetten. De uitgebreide wijnkaart is ook zeker een plus, het plaatje is helemaal compleet.

Glas champagne

Meer informatie over restaurant Alexander

Maandag
Dinsdag Gesloten
Woensdag t/m Zondag

Jouw recensie over het restaurant Alexander

Inge V.
  • Datum van je bezoek: 19 okt. 2017
Al diverse malen hier gegeten, nu met AH bon, maar altijd prima, heerlijk gegeten, altijd erg goed.
Bediening zeer vriendelijk, gelukkig geen standaard chinees met lampionnen.
jjaapengre .
  • Datum van je bezoek: 18 okt. 2017
Ontvangst en bediening perfect,wij hebben het A.H. menu gegeten het was heerlijk en voldoende we komen hier zeker terug.
Sanne B.
  • Datum van je bezoek: 15 okt. 2017
Erg lekker gegeten, goede sfeer en het personeel is erg vriendelijk! Prijs-kwaliteit verhouding is goed. Enige minpuntje is dat het wat grote porties waren.
Carla S.
  • Datum van je bezoek: 14 okt. 2017
Dit is een toprestaurant, zowel om te eten als ook om te halen. Wij doen dat zeer regelmatig. Heerlijk gegeten en het personeel zeer professioneel en erg vriendelijk.
Martijn M.
  • Datum van je bezoek: 14 okt. 2017
Heerlijk gegeten met een uitstekende prijs/kwaliteitverhouding. Vriendelijke bediening. We vonden het alleen erg jammer dat de tafeltjes wat dicht op elkaar stonden.
Burcu B.
  • Datum van je bezoek: 29 sep. 2017
Voorafje garnalen waren heerlijk, het hoofdgerecht van kip in saus was super lekker. Had wel iets meer groente en iets minder kip gekund. Toetje dame blanche was een perfecte afsluiter. De sfeer was goed en de bediening super vriendelijk en attentief.
Arjan K.
  • Datum van je bezoek: 16 sep. 2017
Voor het eerst in tijden weer eens bij Alexander gegeten, voortreffelijk maandmenu met bijpassende wijnen. Helaas was de eigenaresse niet aanwezig door familie omstandigheden. Daar was niets van te merken, gerechten, bediening voortreffelijk.

Veel sterkte gewenst aan de eigenaar/eigenaresse en tot snel!
Siem18 .
  • Datum van je bezoek: 31 aug. 2017
Heerlijk gegeten en vriendelijke en vrolijke bediening. Komen er graag zowel met z'n tweetjes als met tout familie.
Leuk om daar iets te vieren.
p B.
  • Datum van je bezoek: 31 aug. 2017
Wij hebben top gegeten bij Alexander

Toevallig hadden wij nog een restaurant bon van AH en moesten wij in de buurt zijn.
Nu komen wij uit Den Haag en met Chinatown in onze stad zijn we best wel wat gewend van de Chinese keuken.
Al voor vertrek was al het eerste waar dit restaurant met kop en schouders boven de andere deelnemende restaurants AH-acties uitstak de ruime keuze. Worden we bij de meeste gedwongen tot een verplicht vast ah menu maar níét bij Alexander.

We hadden de keuze uit een mooi samengesteld 3 gangenmenu van de chef, dat eventueel met een tussengerecht aangevuld kon worden. Daarnaast was er ook te kiezen uit een 3 gangen-keuze menu.
Ook mochten we beiden van de verschillende menu’s gebruik maken. Wat bij ons als zeer klantvriendelijke en gastvrij overkomt.

Toen we aankwamen rijden... "wisten we het zo net nog niet" een rustige buitenwijk gelegen tegen een winkelcentrum aan. Boven de zaak in de volle breedte met stond met grote letter ALEXANDER .... een Chinees met deze naam stelde in eerste instantie onze verwachting niet erg hoog.

Eenmaal binnen zag echter er alles tiptop en schoon uit. De stijl is niet zoals bij de oubollige Chinees met de lampion lampjes met de draken koppen en de rode kwastjes eraan, waar men vroeger met een pannetje de nasi ging afhalen.

Anderzijds was het ook niet zoals in Chinatown, waar het eten meestal goed is, maar de met papier bedekte tafels in het felle licht in rij naar rij zijn opgestapeld.

De entourage was hier gezellig en warm…. Net als de gastheer en het overige personeel.
Mochten jullie je ook bij een bezoek verbazen over de gekozen naam, vertelt de bedrijfsleider in perfect Nederlands jullie graag hoe deze tot stand gekomen is.

Een volgend pluspunt is dat dit een van de weinige Chinese restaurants is in Nederland, waar wij ooit hebben gegeten er ook een wijn arrangement mogelijk was met zelfs een BOB-versie.

De vriendelijke en zeer kundige bedrijfsleider vertelde ons dat de eigenaresse zelf ook een groot wijnliefhebster is en er vaak wijn leveranciers worden uitgenodigd om tijdens een diner verschillende wijnen te proeven om zo tot goed passende wijnen te komen.

Wij als liefhebbers van Spaanse wijnen vielen met onze neus in de boter, omdat deze keer bij het chefs menu alle gerechten begeleid werden met Spaanse wijnen.
We moesten nog een eindje rijden en hebben beide gebruik gemaakt van het BOB-arrangement, die afgestemd waren op het chefs special menu van AH.

Nu mijn vriendin van het drie gangen keuze menu had gekozen had het in de lijn der verwachting gelegen, dat ook zij precies dezelfde (zeer goede) wijnen bij haar gerechten geserveerd zou krijgen. Grotendeels was dit ook zo, maar bij één van de gerechten, die alle bij voor witte wijn in aanmerking kwamen, werd voor haar een andere witte wijn geschonken, die beter bij haar gerecht combineerde dat zegt genoeg over de aandacht die hier ook aan wijn wordt geschonken... dat bij de meeste Chinese restaurant een ondergeschoven kindje is.

Nadat we onze keuze hadden gemaakt kreeg ik bij mijn 4 gangen menu een amuse, die bestond uit een klein lamsspiesje, wat heerlijk smaakte en in de juiste kruidencombinatie op smaak was gebracht.
Vervolgens kreeg ik een mooie frisse salade met licht gebakken ossentong. De ossentong was met Chinees kruidenzout gekruid.

Terwijl is smulde van mijn salade had mijn vriendin krokant gebakken garnalen in een lichte sojasaus. Die ook voortreffelijk waren (wij hebben vaak de gewoonte om de helft van ons bordje op te eten en dan met elkaar te ruilen)

Hierna volgde voor mij een extra gekozen tussengerecht dit was een gestoomde kabeljauw verpakt in een pakketje van sla in een saus van gefermenteerde sojabonensaus en een koekje van lotuswortel. Ook deze hebben we samen gedeeld en was zeer smakelijk en groot genoeg als leuk tussengerecht voor z’n tweeën. Ook de erbij geserveerde wijn was heerlijk, zoals alle wijnen goed waren die deze avond geschonken werden.

Voor het hoofdgerecht had mijn vriendin stukjes ossenhaas in een licht pikante kokossaus. De bediening was ook zeer attent om te vragen of we liever witte rijst, nasi of bami erbij wilde hebben. Dat hierbij onze keuze niet gelijk was, was geen enkel probleem we kregen zowel witte rijst al nasi.

Mijn hoofdgerecht kwam op een mooi opgemaakt bord. De eendenborst was netjes en getrancheerd met een heerlijke kokos kerriesaus wat er met de kleine blokjes truffelaardappel erg mooi uitzag.

Bij de hoofdgerechten kregen we een mooie rode wijn, krachtig en vol van smaak, die goed in evenwicht was met de eend en de ossenhaas en mooi overeind bleef bij de licht pikante smaken.

We waren op een doordeweekse avond en al vrij vroeg binnen, maar ook bij de ons omringde tafeltjes zagen de borden er allemaal even mooi uit.

Het enige puntje wat iets minder was, was het dessert. Nu hebben wij eigenlijk nooit bij een Chinees restaurant een heel bijzonder dessert gekregen. Ook bij ons in “Chinatown” is het meestal in puddinkje van kokos een soepje van rode bonen of een gezoete rijstepap en of een bolletje ijs van groene thee of zwarte sesam.

Het Asian dessert was wel goed bedoelt, een zabaglione, maar deze was niet helemaal gelukt. We miste de luchtigheid, dat was jammer want het glas wat verder aangevuld was met verse bosvruchten zag er mooi opgemaakt uit, met mooi zomerfruit met als Aziatische "touch " een spiesje in het glas met een warm gefrituurd en gevuld stukje dim sum een deegbolletje met sesamzaadjes Tegenover mij was het een eenvoudige dame blanche... maar het glas Spaanse dessertwijn maakte weer veel goed.

Met nog een koffie als afsluiter hebben wij hier een leuke avond gehad, perfect gegeten en zeer goed en gastvrij ontvangen had men tijd voor de gast voor een praatje een goede uitleg van de gerechten en de wijnkennis die voor een chinees restaurant boven verwachting was,
We rijden hier graag weer voor naar Leiden ook als we er niet hoeven te zijn .We zijn al een datum aan het prikken om hier terug te komen.
JanKoster .
  • Datum van je bezoek: 25 aug. 2017
Het is een heel mooi ruim restaurant, met vlakbij voldoende parkeergelegenheid. De bediening is correct, wij waren wat vroeger aanwezig maar dat was helemaal geen probleem. Mijn vrouw bestelde tomatensoep en ikzelf kippensoep, die allebei voortreffelijk smaakten. Ook het hoofdgerecht - Tjap Tjoy en Babi Pangang - smaakten heerlijk. Het was echt een aanrader.
Leo S.
  • Datum van je bezoek: 20 aug. 2017
Een goed Restaurant zoals Alexander mist toch die goed gedekte tafel met een mooi wit tafelkleed!De uitstraling heeft nu iets weg van een goedkoop Chinees Restaurant,zonde! Verwerk de stomerijkosten in wat anders!
Vind het geheel nu somber,teveel zwart!
Hans S.
  • Datum van je bezoek: 20 aug. 2017
Alexander is al jaren een top restaurant waar we al jaren komen. We maken nu gebruik van de AH aktie omdat we toch die bonnetjes hebben en je krijgt niet het idee dat dit een uitgeknepen menu is. Chapeau en ga zo door, wij blijven wel komen
jjdelden .
  • Datum van je bezoek: 18 aug. 2017
De maaltijden waren van goede kwaliteit. De bediening was dramatisch. De bedienende mensen namen door elkaar de bestellingen op. De bestellingen bij de een werden niet gebracht en moesten we bij de ander opnieuw bestellen.
De bestelde rode wijn bij het hoofdgerecht kwam niet en werd gebracht bij het dessert! Dat hebben wij dus maar
geweigerd. Geen rode wijn bij een Dame Blanche.
ac V.
  • Datum van je bezoek: 6 aug. 2017
AAD het eten vas voortreffelijk niets op aan te merken ,het was de eerste keer maar zeker niet de laatste keer. gaan zeker weer terug
Aad F.
  • Datum van je bezoek: 5 aug. 2017
Mooi restaurant heel gezellig ingericht
Wout V.
  • Datum van je bezoek: 5 aug. 2017
Een zeer goed restaurant komen zeker terug, gegeten met AH actie, ruime keuze van speciale kaart of vast menu top en prima bediening.
Corien A.
  • Datum van je bezoek: 5 aug. 2017
Uitstekende maaltijd, maar men was ons "vergeten" o.a. bij opdienen hoofdgerecht. Voorts werd op de rekening het dessert apart in rekening gebracht, terwijl dit deel uit maakte van het menu.... Al met al: komen zeer zeker terug.
degoedereden .
  • Datum van je bezoek: 30 jul. 2017
Goed restaurant. Alleen hebben wij het gevoel dat als je voor de AH aktie komt je toch anders wordt behandeld.
Langere wachttijd bv maar het is maar een gevoel
Sophie D.
  • Datum van je bezoek: 29 jul. 2017
Samen met zus en zwager uit eten voor de AH-actie.
We wonen in de buurt, dus we zijn hier bekend.
De keuze binnen het actie-menu was prima, voor elk wat wils.
Alle gerechten smaakten lekker, behalve de pruimensaus bij de geroosterde eend. Die vonden zowel mijn zwager als ik te bitter van smaak. (Terwijl je bij pruimensaus juist iets zoets zou verwachten.)
Toen ik dat meldde bij het afrekenen, kreeg ik te horen: 'Had dat maar eerder gezegd, dan hadden we een andere saus kunnen voorzetten'. Helemaal waar, maar dat is achteraf.
Bij elkaar genomen een geslaagd etentje.
Cornelis V.
  • Datum van je bezoek: 28 jul. 2017
Prima atmosfeer. Zeer goede maaltijd, prettige bediening. Zowel de kwaliteit van de gerechten als van de bediening sfeervol.