Avant-Garde Van Groeninge

• 8.9

• 9.0

ad_wijgerde
  • Recensies in de laatste twee jaar

Ditmaal niet met partner waardoor we besloten met trein te gaan zodat we beide van de wijnen konden genieten. Met de lift naar de derde etage waar Alexander de sommelier samen met een jong dame, die ik kende van LN2, ons al op stonden te wachten, leuk. We werden begeleid naar de luxe lounge waar het aperitief werd gepresenteerd. Een prosecco van Della Staffa die goed bevalt. Hierbij op een kiezel een blokje gelei van rode biet met erop een toefje piccalilly en gepofte rijst, lekker. In een rvs houder een grote rechthoekige kletskop met sesam waarbij een heerlijke dip van wortel met gember. Een prima start.

We werden begeleid naar onze keurig gedekte tafel voor vanmiddag bij de keuken met uitzicht op het stadion. Een drietal amuses worden uitgeserveerd. Een krokant spinazie-algenschuim met stukje champignons en Imperial Heritagekaviaar. Een marshmallow van yuzu en appel met erop een schijfje watermeloen toefje basilicum gel en dunne haartjes van chili. In een schaaltje een crème van asperge, blokjes ham, stukjes zuurdesembrood en een saus van peterselie. Alle drie mooi verzorgde, keurig gepresenteerde amuses met verrassende smaken. Vooral de fruitige marshmallow viel in positieve zin op.

Een traditionele aspergewijn werd keurig gepresenteerd. Een Pinot Blanc 2012 van Leon Beyer. Ernaast op een grappig bord dat lijkt op een gerepareerd bord bereidingen van Oosterschelde kreeft, asperges en een mediterrane garnituur met blokjes Feta, bereidingen van chorizo, gelei van taggiasche olijf en verse blaadjes basilicum. Een verrassend smaakvolle combinatie, behoorlijk complex maar goed combinerend. De wijn was voor het garnituur ietsje licht maar het aroma vulde het gerecht mooi aan. Een prima eerste ronde.

Een zuid Franse rosé van Chateaus de Berne uit een vierkante fles werd onze tweede begeleider. Uit de keuken een stukje rode mul op parmaham gebakken met ernaast een salade van zeekraal met truffel, blokjes asperge en stukjes fijngemalen amandel. Aan tafel afgewerkt met een hartige kalfsjus. Ernaast in een cocktailglas een bitterbal met vulling van prei. De mul was lekker sappig en de ham gaf hem een mooie smaak de ziltige salade en de harige jus maakte het af. De wijn sloot goed aan met name door zijn heerlijke aroma.

Uit Spanje een Abadia de San Campio van Terras Gauda gemaakt van Albarino met complexe elegante stijl, heerlijk. Uit de keuken een gerecht met twee hoofdrolspelers, een stukje tarbot met licht krokante korst van comté en een gestoomde langoustine in een buideltje van groene kool. Ernaast asperges, stukjes wortel, druppels peterselie zalf en een hollandaisesaus. Mooie pure smaken en een fijne begeleider die met name bij de ziltige langoustine prima aansloot.

De dessertwijn slaan we niet over, een Piesporter Goldtröpfchen Riesling Spätlese feinherb 2011 van het huis Hain. Een heerlijke riesling met mooie zoet zuur balans. Uit de keuken een mooie compacte presentatie van in kruidnagel gemarineerd citrusfruit met hierop een kruidensalade, flinke portie shiso green cressjes, quenelle ijs van bloedsinaasappel en als topping een krokante schuim van bergamot. Frisse smaken met in de hoofdrol het in kruidnagel gemarineerde citrusfruit die de wijn nog smaakvoller maakt.

Bediening was prima verzorgd met een beetje formele stijl. We kunnen vermelden dat Alexander (sommelier) duidelijk iets losser geworden is sinds “het knoopje los” wat ons duidelijk beter bevalt. De jonge dame presenteerde de gerechten keurig en niets ontging ze, complimenten.
Prijs kwaliteitsverhouding is prima, het vier gangen lunchmenu met “all-in” formule koste 49,50 de extra toegevoegde dessertwijn 8,50.
Avant Garde is een restaurant voor de fijnproever, het is genieten van verfijnde gerechten in een luxe ambiance. De porties kunnen voor de bourgondische Brabanders bescheiden overkomen maar aan het einde van de middag heb je voldoende gegeten. Ze hebben hun favorietenrol wederom waargemaakt, tot de volgende keer.

Gegeten op 17 april 2014

Eter2012
  • Recensies in de laatste twee jaar

Vanwege een speciale gelegenheid op deze dag gereserveerd voor 2 personen bij Avant-Garde. Vanaf de ontvangst tot en met het vertrek zijn we met alle egards behandeld. Het aperitief met amuses hebben we bij de open haard gebruikt. Vervolgens hebben we het 5-gangen verrassingsmenu met wijnarrangement gekozen. Elke gang was een streling voor de tong en het oog. De bij elke gang geschonken wijnen pasten prima bij de gerechten. De gerechten worden op mooi en bijzonder serviesgoed opgediend. Bij het nagerecht werd extra aandacht besteed aan de speciale gelegenheid van onze reservering. De sommelier en gastvrouw lichten de gerechten toe op een duidelijke en vriendelijke manier. Inrichting is heel stijlvol en comfortabel.
Er zijn 2 minpunten nl. het is jammer dat het restaurant uitkijkt op het voetbalstadion. Dit niveau restaurant verdiend een beter "sterren"- uitzicht. Ander punt is dat bij het aangeven van onze keuze door de gastheer/sommelier werd opgemerkt dat wij bij de reservering al hadden moeten vermelden dat wij het verrassingsmenu wensten. Ik heb aangegeven dat ik dat op de website niet heb kunnen vinden. Maar er werd gezegd dat dit er wel op vermeld stond! Dat laatste was op dat moment al helemaal niet meer relevant en had achterwege kunnen blijven. Wij wilden gewoon "verrast" worden! En temeer wij toch écht niet de menukaart uit ons hoofd kennen én bleek dat wij de de eerste 1 tot 2 uren de enige gasten waren het niet zo moeilijk was om ons te verrassen!
Jammer was dat wij op deze voor ons speciale (dinsdag) avond alleen in het restaurant waren. Later kwamen er gelukkig nog 2 gasten bij en dat gaf net wat meer "beweging" in de ruimte. Ondanks de aanmerkingen is de kwaliteit van de gerechten, dranken en ambiance zodanig dat wij zeker terug gaan en het restaurant ook zeker kunnen aanbevelen.

Gegeten op 8 april 2014

Ronald_H
  • Recensies in de laatste twee jaar

Eten met uitzicht op grasmat.. het went .. en als roker is het overdekte verwarmde terras dan echt een pluspunt. Avant Garden is als thuiskomen. Top service die je echt bijzonder laat voelen met toch een persoonlijke benadering. De enige sommelier van Nederland die mag beslissen wat ik drink. In dit geval een 100% voltreffer wat een sensatie in wijnen. De Sfeer chique (wat past bij sterretjes) maar blijft warm. Wat hebben we mooi gegeten, verfijnd maar met uitgesproken kenmerken, subtiel maar wel aanwezig. Ondanks de sensationele wijnen, het geweldige gezelschap trok de kunst van de Chef onze aandacht steeds terug naar de smaken en presentatie. Dank jullie oprecht voor de hulp bij het creëren van herrieneringen.

Gegeten op 25 maart 2014

NellieL
  • Recensies in de laatste twee jaar

We hebben gekozen voor een 5 gangen all-in menu. De entourage is mooi en sfeervol. Eerst een drankje met een mondvermaakje bij de haard en toen aan tafel. Ruime tafels en de hele ruimte oogt verzorgd en licht. Erg druk was het niet en ondanks de afstand tussen de tafels toch redelijk gehorig. Bovendien werd het menu daardoor wel erg snel geserveerd. De start van het menu, 2 kleine amuses. Heerlijk, maar aan de karige kant vergeleken met wat we gewend zijn bij restaurants van vergelijkbaar niveau. Vervolgens gang 1 kalfstong en tartaar met uienbereidingen. Verzorgd maar niet erg spannend en weinig culinair. Snel al volgt gang 2, Langoustine die overgaar was en daardoor nog weinig smaak en structuur had. Gang 3 een klein stukje griet met een krokante korst van Gruyere die niet heel erg krokant meer was, een bouillon en truffel. Na een door ons gevraagde pauze het hoofdgerecht. Perfect gebraden duif met auberginebereidingen die niet echt heel uitgesproken of smaakvol waren. Als dessert bereidingen van mascarpone, pistache en tarwegras, het beste gerecht van de avond. Koffie na met opnieuw karige lekkernijen. Terugkijkend op de avond waren we niet erg enthousiast en mistte voor ons de aansluiting tussen prijs en menu. Porties waren erg klein en de gerechten misten zowel qua smaak als qua presentatie het sterniveau en de verrassing of "wow" factor waar je in dit soort restaurants naar op zoek bent. Teveel langs de uitgesleten paden van standaardingrediënten en combinaties. Omdat we dat correct vonden hebben we wat we hier schrijven eerst ook het restaurant laten weten. In de reactie op het delen van onze ervaring werden we niet erg serieus bejegend. Jammer en misschien ook een tikje arrogant?

Gegeten op 17 januari 2014

Chris_Dekker
  • Recensies in de laatste twee jaar

Een Top restaurant. 1e kerstdag genoten van het kerstmenu met bijpassend wijnarrangement. Het restaurant is gevestigd in het PSV stadion. Beetje vreemd om via de lift, alsof je een kantoorpand in ga naar een restaurant te gaan. Eenmaal boven werden wij zeer gastvrij ontvangen. Gezellig aan de bar genieten van een mooie droge champagne met amuses en een prachtig uitzicht op de grasmat van het stadion. Inrichting is strak, doch zeer sfeer vol. Eenmaal aan tafel startend met wederom twee amuses, waarna het eerste voorgerecht gepekelde ganzenlever en kreeft volgde. Zelfs voor mensen die niet van ganzenlever houden was dit super lekker van smaak. Volgend gerecht lauwwarme langoustine en oester. Bij deze smaken waande wij ons aan zee, zo prachtige zilte smaken. Aansluitend naar de tarbot onder gruyere en eekhoorntjesbrood. Een top combinatie. Uiteindelijk het hoofdgerecht damhertkalf met doyenne du comice. Zo ontzettend mooi stukje vlees dat smelt op de tong. Afsluitend met een prachtig wit dessert gemaakt van champagne.
Wij hebben een fantastische avond gehad, echt zoals wij ons het kerstmenu hadden voorgesteld. Wij zullen zeker nog eens langs gaan om van de kaart te genieten.
Chris en Ineke Dekker

Gegeten op 25 december 2013

annika8
  • Recensies in de laatste twee jaar

Wauw! Wat een geweldig restaurant.
Wij hebben hier met 9 personen gegeten met het PSV-menu, een 3-gangen menu voor 62 euro.
Niet te duur dus voor een Michelin-ster restaurant!
Bij binnenkomst zeer net ontvangen en er werd meteen wat te drinken ingeschonken. De sommelier stelde prachtige wijnen voor. De 4-ledige bediening (!) die ons serveerde had al snel door dat wij niet zo ernstig gesteld zijn op de etiquetten, dus werden ze wat losser en gingen gezellig meepraten. Zeer aardige bediening, die ons super net behandelden!
En wauw, wat was dat eten heerlijk! Naar mijn mening soms wat futuristisch maar werkelijk waar heerlijk!
Ook het decor is fantastisch. Wij zaten aan een grote ovale tafel met uitzicht op het PSV stadion en de keuken, waar wij goed zagen hoe vers alle producten waren.
In een woord; perfect!

Gegeten op 15 juli 2013

Ton Schroder
  • Recensies in de laatste twee jaar

Wat een feest om in het voetbalstadion van PSV te kunnen eten. Letterlijk op niveau (3e etage), maar vooral figuurlijk. Al lijkt de entree wat weggemoffeld tussen de tribune ingangen, wanneer je uit de lift stapt, word je overweldigd door de ambiance van een prachtig smaakvol ingericht restaurant met een heus voetbalveld als decor. Daar kunnen ze in de Arena en de Kuip nog wat van leren.
Maar wat alles nog meer cachet geeft zijn de kookkunst van Johan van Groeninge en de uitstekende en gastvrije bediening. Om met het eerste te beginnen. Al bij de amuses herken je het vermogen van de chef om op subtiele wijze smaken te combineren en te laten contrasteren. Een macaron gevuld met ganzenlever, gerookte watermeloen met parmezaan, pesto en pijnboompitten, het is slechts een greepje uit het rijke aanbod van amuses.
Zelf begonnen met oesters met champagne, bloemkool, tarwegras en kaviaar van steur, die in Eindhoven wordt gekweekt. Verrukkelijk! Een tafelgenoot genoot van ganzenlever en ossenworst, en de derde van kalfswang met collonataspek en het kruidenmengsel vadouvan. Alles was top.
De hoofdgerechten: rogvleugel met kippen-krokant voor de een en zwezerik met asperges, een 63º ei, pecorino en ganzenlever voor de andere tafelgenoot. Zelf koos ik de gestoomde Noordzeetarbot met alikruiken, komkommer-kombu, andere zeewier en gepekelde bleekselderij. Superieure vis, prachtig opgemaakt en een perfecte cuisson.
Om het feest compleet te maken: flexibele chocolade met vijgen en bietjes. Wat een gedurfd, maar schitterend gerecht! De anderen kozen voor het nagerecht, dat hoorde bij het dagmenu, aardbeien, gemarineerd in gin-tonic. Ook dat viel zeer in de smaak.
Alle gerechten werden begeleid door een mooi wijnarrangement met opvallend genoeg bij alle hoofdgerechten een rode wijn. Een heerlijke onbekende Pinot noir uit de Coteaux du Verdon(!), maar wel van het gerenommeerde huis Louis Latour. Maar "mijn wijnhoogtepunt" was een Pedro Ximenez uit 1982 bij de flexibele chocolade. Onbeschrijfelijk zo lekker.
Om in voetbaltermen te blijven: Avant-Garde is het Barcelona onder de restaurants en Van Groeninge de Messi onder de chefs! Een aanrader en wat mij betreft zeker twee Michelin sterren waardig.

Gegeten op 13 juni 2013

BasN
  • Recensies in de laatste twee jaar

De entree van Avant-Garde is wat vreemd: in een hoek van het PSV-stadion zit een onopvallende deur die naar een klein en nietszeggend halletje leidt, die weer toegang biedt tot een lift naar het eigenlijke restaurant. Je moet het maar net weten. Het restaurant zelf ziet er een stuk stijlvoller uit, al blijft het een rare gewaarwording dat je in een voetbalstadion zit en een Guus Meeuwis podium-in-aanbouw op het veld ziet vanaf je tafeltje (we werden vriendelijk verzocht niets over dat podium door te vertellen, want het moest een verrassing blijven: dus dat doen we dan maar ook niet).
Maar we kwamen uiteraard voor het eten. We krijgen een 5-gangen menu met een bijpassend wijnarrangement. Om met dat laatste maar te beginnen: Avant-Garde heeft een heerlijk wijnassortiment, waarbij we verschillende delen van Europa aandoen.
Bij de amuse merken we al dat de keuken veel aandacht besteedt aan de presentatie: verrassend geserveerd op een ovale steen. Maar ook de overige gerechten worden op een sierlijke wijze opgediend. Ze zijn overigens niet alleen mooi, ze smaken ook. En hoe. De gerookte meloen met pijnboompitjes is heerlijk fris, de rauwe tonijn en makreel zijn perfect klaar gemaakt, de langoustine met doperwten blijkt heerlijk smeeuig en smaakvol en de ossenhaas met gepofte rijst en asperges is een waar hoogtepunt, vooral door de heerlijke jus. Het nagerecht bestaat uit aardbeien met red bull en witte chocolade die heerlijk samen gaat met de desertwijn. Kortom, hier staat een keukenbrigade die weet wat koken is. Hier en daar had het wel iets gedurfder en spannender gemogen, want de verrassingen zaten nu vooral in de presentaties en minder in de smaken. Tafelgenoot heeft een vegetarische variant van het menu. Dat menu smaakt ook heerlijk, maar de asperges komen wel heel vaak langs. Dat had ook wel iets creatiever gemogen.
De bediening is uitermate attent en vriendelijk en legt de gerechten prima uit.

Gegeten op 1 juni 2013

stan1974
  • Recensies in de laatste twee jaar

Mijn eerste keer bij Avant-Garde Van Groeninge was een geweldige kennismaking. Kan ook eigenlijk niet anders; als je mij bij de eerste ontmoeting, ongevraagd, in het begin van de avond een Macaron van Foie Gras voor m’n neus zet, zijn we wel haast veroordeeld tot vrienden voor het leven. Daarbij opgeteld dat het een spontaan verrassingsdinertje was, maakte de avond perfect (naast natuurlijk heerlijke eten , uitmuntend gastheerschap en mijn lieve vriend die het geregeld had).
Na een aantal heerlijke amuses (naast de macaron, ook nog asperges, meloen met schuim van parmazaan en een kletskop met sesam / pittige saus) volgde tonijn! En niet zomaar tonijn; nee, tonijn gemarineerd in sojasaus, sesamolie in combinatie met een stukje rauwe tonijn. Heerlijk hoe je met betrekkelijk eenvoudige ingrediënten zoiets puurs neer kunt zetten.
Dorade met een chorizo en een crème daarvan; ik zou het nooit bedenken, maar sensationeel lekker. De eend tot slot (barbecue) was voortreffelijk. Alle gerechten zo puur en smaakvol in combinatie van prima wijncombinaties (overigens, in royale mate).
Als dessert kozen wij voor kaas, immers bij de koffie zit toch altijd was zoetigs. De royaal uitgeruste kaastrolley was een ziltige candystore. Dit alles gecombineerd met een goede 10 jaar oude Tawny port; niets meer aan doen!
Tot slot het restaurant zelf; het zit in het PSV stadion en de entree is wat verdekt opgesteld. Zodra je binnenloopt in het halletje (met alleen een liftdeur) staat er een bord “welkom bij de bruiloft van …”, die is hopelijk wel bij het lager gelegen grand café. Vervolgens kun je ook, via dezelfde lift, naar de hoger gelegen Chinees. Desalniettemin, zodra de deuren op de 3de openschuiven, wandel een schitterend restaurant binnen, met mooie kunst en een volledig open keuken. Ook al ben je geen liefhebber van voetbal, je moet even het stadion in kijken dat er leeg net zo indrukwekkend uitziet als vol. Mooi gedekte tafels, heerlijke stoelen waar je het wel even op kunt uithouden, een voorbode tot een heerlijk relaxte avond.

Gegeten op 18 mei 2013

dekkerpatricia
  • Recensies in de laatste twee jaar

We hebben 2x een bijzonder diner arrangement gedaan bij Avant Garde en beide keren was fantastisch! Het eten is ontzettend lekker, het apparatief bij de openhaard is heerlijk om mee te beginnen. De service aan tafel is uitstekend en de gerecht zijn echt met passie bereid! Een super restaurant waar je zeker een keer gegeten moet hebben!

Gegeten op 15 februari 2013

Schrijf zelf een recensie over Avant-Garde Van Groeninge in Eindhoven

Schrijf hieronder je recensie over Avant-Garde Van Groeninge. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.

IENS bestaat 15 jaar!