Hofstede De Blaak

• 8.2

• 7.9

jmmb
  • Recensies in de laatste twee jaar

Zelden zo lekker gegeten als bij Hofstede de Blaak. De sfeer is rustig en zeer aangenaam. Het enige min-puntje is de sommelier vaak onze glazen kwam vullen. Na amper een slok te hebben gedronken stond hij al weer om onze glazen te vullen. Dat had in een wat rustiger tempo moeten gebeuren vond ik. Voor de rest gaf hij goed advies voor de wijn en likeuren. Het eten is hemel. Complimenten aan de chef!

Gegeten op 10 april 2014

thymeline
  • Recensies in de laatste twee jaar

Het eten is perfect. Het zou van mij een 10 krijgen als de koffie beter was, maar dat is het enige minpunt: die smaakt naar automaatkoffie. Hier eten is een waar gastronomisch genot, onalledaagse ingrediënten, perfect op smaak gebracht. Eten is voor mij snel te zout, te zuur of te zoet. Maar hier is alles vanaf de amuse tot de soep, het hoofdgerecht tot aan het nagerecht, samengesteld uit eerlijke en herkenbare ingrediënten zonder kunstmatige smaakmakers en gecombineerd tot ware kunstwerkjes - en nog lekker ook. In deze keuken staat een kunstenaar.

Gegeten op 23 maart 2014

Sapore
  • Recensies in de laatste twee jaar

Wij hebben heerlijk gegeten bij Hofstede de Blaak. We hoorden al dat de gerechten sterrenwaardig zijn en daar is geen woord aan gelogen. De gerechten zijn perfect op smaak en prachtig opgemaakt. Bovendien is het nergens anders mogelijk zo'n scherpe prijs-kwaliteitverhouding te krijgen. Wij aten met zijn tweeën het 5-gangenmenu met een fles wijn voor slechts €120.
Klein minpuntje: de gastvrouw was af en toe lichtelijk onprofessioneel. Zo vroeg een andere tafel naar wat voor vlees er in een gerecht zat en was haar antwoord: "Het is een deel van een varken. Welk deel weet ik niet meer, maar het is wel lekker." Dit past natuurlijk niet bij de ambiance die dit geweldige restaurant uitstraalt.

harmpool
  • Recensies in de laatste twee jaar

Dit restaurant is gevestigd in een romantisch oud herenhuis. Beetje gedateerde inrichting, maar wel knus en gezellig. Wij kozen echt de Baak menu van oktober van 4 gangen.
Voorgerecht runder tartaar met picalilly, daarna gebakken eendenlever.Hoofd fazantenfilet en toe 4 boerenkazen. Bijpassende mooie Medoc van de Bordeau. De opgemaakte borden zijn een kunst op zich.Zeer kundige en vriendelijke bediening. De prijzen zijn zeer redelijk en wij komen zeker terug.

Gegeten op 27 oktober 2013

mirjam44
  • Recensies in de laatste twee jaar

Wij aten tweede kerstdag bij Hofstede de Blaak.
De start was met een aperitief en heerlijke mondvermaakjes. Wij kozen voor het 5 gangenmenu met bijpassend wijn arrangement en voor de BOB een BOB-arrangement.

Het voorgerecht :
Gegrilde Sint-Jacobsmosselen met aardpeer, witlof, mandarijn en kamut
Daarna kwam het eerste tussengerecht:
Zeebaars met aubergine, olijf, ansjovis uitlek en onrijpe tomatencrème, vergezeld van een rode wijn, aparte en smakelijke combinatie!
Gevolgd door het tweede tussengerecht:
Gepocheerd ei met stukjes kreeft, bloemkool, boeren kruimelkaas, truffel en kreeftenjus
Vervolgens het Hoofdgerecht:
Gebraden hertenbout met kweepeer, pastinaak en lange peper jus
Daarna het dessert met een sublieme dessertwijn:
Karamel, passievrucht, tonkaboon, gerookte amandel.
De bediening was prima, rustig en vriendelijk. De sommelier aan onze tafel gaf steeds perfecte uitleg waarom er voor de specifieke en bijpassende wijn was gekozen.
Prijs- kwaliteit zoals altijd perfect. Wij zitten liever in het oude gedeelte maar de tafels waren ook in het nieuwere gedeelte op een goede wijze en ruim gegroepeerd.

Wij komen hier terug!

Gegeten op 26 december 2013

Proever2568
  • Recensies in de laatste twee jaar

Op zondagavond na kerst gegeten in Hofstede de Blaak. Gekozen om a la carte te eten. Bij binnenkomst is het even wachten op de bediening, maar daarna verloopt alles vlot. Tempo tussen de gangen is prettig. Het decor is beetje mengelmoes van moderne grote schilderen, oude prentjes, kerstkaarten, speeldgoed decoratie en nog wat maar creert op zich wel een gezellige ambiance. De kaart ziet er aantrekkelijk uit. Mooie seizoensgerechten een duidelijk en kok die op is om zijn gasten te verrassen met nieuwe producten, of aparte bereidingen, zoals Kumat, Tokio High en diverse andere onbekende citrus vruchten. De amuses waren verrassend en lekker. Als voorgerecht de 2 bereidingen van eendelever gekozen. Toen wij een wijn arrangement bij de gerechten vroegen kregen we bij dit voorgerecht maar liefst 2 glazen met verschillende witte wijnen bij dit voorgerecht, die ieder paste bij 1 van 2 bereidingen. Combinaties waren super. Het hoofgerecht van Hertenbout was perfect op smaak, met verschillende verrassende toevoegingen en een potje met stoofvlees erbij. Presentatie van alle gangen was zoals je in de stijl van een toprestaurant mag verwachten. De rekeningen voor 2 personen met a la carte voor- en hoofgerecht 1 wijnarrangement desert was met 120 euro zeer scherp voor eten op dit niveau. Prijs/kwaliteit is dan ook top. Enige minpunt als je hiervan wilt spreken was bediening. De sommelier was zeer vriendelijk en bracht met kennis en veel enthousiasme zijn kennis van wijnen over zonder professionaliteit te verliezen. Helaas was de bediening niet echt op de hoogte van wat er geserveerd werd, ratelde in sneltrein af wat op het bord lag en was niet echt geinteresseerd in de klant. Toen aan een tafel naast ons gevraagd werd om nog eens te herhalen wat op het bord lag, werd met het gezicht naar een andere tafel nog eens het verhaal opgedreund zonder de gast aan te kijken of aan te wijzen wat er op het bord lag. Dit strookt niet met het kwaliteitsniveau van de rest van het restaurant wat voor ons echt een aanrader was, en gezien het aantrekkelijke prijsniveau zeker reden is om terug te komen.

Gegeten op 29 december 2013

Proef1979
  • Recensies in de laatste twee jaar

Op 2e kerstdag zijn we gaan dineren bij Hofstede de Blaak. Een blik op het menu vooraf beloofde veel goed. Vooraf een viertal afwisselde amuses, allen prima van smaak.
Van de voor- en tussengerechten was alleen de coquille een klein beetje vlak van smaak, maar het eitje met kreeft(enjus) en de zeebaars waren zalig.
Het hert bij het hoofdgerecht was erg mooi klaargemaakt met een heerlijke jus. Van de eendenlever als tussengerecht was de paté goed. Gebakken lever is niet helemaal mijn ding dus daar kan ik niet over oordelen.
Het heerlijke zoete dessert en de complete koffie waren waardige afsluiters.
Met aangepaste wensen werd zonder enige moeite rekening gehouden. En voor 5 personen, inclusief voor een aantal prima bijpassende wijnen, € 490 afrekenen is voor deze kwaliteit een schijntje.
Top tent, de Bib-gourmand is volledig terecht. Doe maar geen ster. Niet zozeer qua kwaliteit, want die is sterwaardig, maar meer omdat het dan zo vol zit ;-)

Gegeten op 26 december 2013

ad_wijgerde
  • Recensies in de laatste twee jaar

We waren 25 jaar getrouwd en wilde dit samen met familie en enkele vrienden vieren. Hofstede de Blaak (onze topper van Tilburg) leek me de meest geschikte locatie. De lunch is ons favoriete tijdstip en omdat we met minder dan 20 personen waren was het mogelijk om het 'feest' in de jachtkamer te vieren, erg leuk.
We hadden het ruim van tevoren gepland en doorgesproken met Mark van Hooijdonk, wat erg prettig verliep. We wilde graag het Hofstede de Blaak menu in de meest uitgebreide variant, met begeleidende wijnen.

Het weer was wat minder maar de jachtkamer was al enigszins in kerstsfeer, gezellig. Tijdens het aperitief werd het menu opgenomen, dat verliep soepel ondanks de speciale wensen, complimenten. De eerste amuse was een echte smaken verrassing, oosterse kruiden gecombineerd met Hollandse garnalen en cassave krokant. De tweede was erg smaakvol, bietbereidingen met schuim van geitenkaas en wat balsamico.

De eerste gang werd keurig gepresenteerd. Albacore tonijn met krokante algen, soja, miso, dashi en rettich. Verfijnde smaken die versterkt werden door de Riesling van Bernard Eifel (Sommelier selection)

De roots van de chef kwamen naar voren in de tweede gang. Gamba tortellinie met aubergine, olijf en buffel ricotta. Typische mediterraanse smaken erg smaakvol. Hierbij versterkte het gerecht de fijne wijn (Quinta da Lagoalva Talhão 1), een mooie combinatie.

Een gerecht wat slechts weinige gasten wilde was de gebakken eendenlever met Tokio high, peer en hazelnoot. Voor de liefhebbers een echte topper.
Gelukkig werd er een een prima alternatief geboden. Gegrilde en gemarineerde Sint Jacobs mosselen met witlof, aardpeer, mandarijn en kamut. Niets dan lof bij de gasten. Bij deze gang waren de mooiste wijnen van de middag geselecteerd. Grauer Burgunder van Dr. Wehrheim uit de Pfalz voor bij de lever. En bij de mosselen een Pouilly-Fuissé 2011 van Jean Rijckaert, een echte traktatie.

Het hoofdgerecht was zacht gegaarde fazantfilet met maïscrème, knolselderij, aardappel, en cantharellen. Keurig uitgevoerd. Ernaast een stevige Ribera del Duero van Tramuz.

Ik wilde graag zelf mijn favoriete dessert, munsterkaas met smeltende eendenlever, krokante aardappel, truffel en macadamia noten. Helemaal top! Allen was mijn favoriete begeleider (riesling van Malvilla) uitverkocht. Een goed maar iets minder alternatief is gevonden in de Gewurztraminer 2009 uit Nieuw Zeeland van Ra Nui. De anderen genoten van de boeren kaasjes of karamel met tonkaboon, gerookte amandel, en passievrucht.

Als afsluiter nog een heerlijke espresso met een drietal friandises waarbij we rustig konden natafelen.
Bediening was erg goed verzorgd. De gerechten werden ongeveer gelijktijdig uitgeserveerd. Aan de presentatie van wijn en spijs was zorg besteed, de gasten waren onder de indruk. Ook met uitzonderingen werd goed rekening gehouden. Iets wat door het wisselen van tafels door de gasten extra moeilijk was. Prijs kwaliteitsverhouding was uitstekend, omgerekend hebben we gemiddeld ietsje meer dan 60,- per persoon afgerekend. Het was een middag vullend programma (12 tot 17:30u) waar we met zijn allen enorm van genoten hebben, bedankt!

Gegeten op 7 december 2013

anti-malbouffe
  • Recensies in de laatste twee jaar

Heerlijk gedineerd bij de Hofstede begin september. Fijn dat er nog goede restaurants geopend zijn op maandag. Het was ook behoorlijk druk die dag. Wij namen het 5 gangenmenu. Mooi servies en heerlijke gerechtjes. Bovendien nette prijzen. De wijnkaart zeer oubollig en een wat vreemd assortiment, verdient aandacht. Zo ook het (oude) interieur en netheid. (spinnewebben in de hoeken bij ons tafeltje). Serverend personeel zeer vriendelijk. Aanbevelenswaardig (op maandag)!

Gegeten op 9 september 2013

proever4712
  • Recensies in de laatste twee jaar

Wij aten in een prachtig Engels landhuis. Zeer prettige en kundige bediening.eij mamem het Hostede de Baak 4-gangenmenu.voorgerecht rundertartaar met pickelily,daarna gebakken eendelever, fazantenfilet en na 4 boerenkazen met koffie en thee als slot.dit alles begeleid met een mooie Medoc. Geweldige culinair gekookt en prachtige presentatie van de borden!

Gegeten op 25 oktober 2013

Schrijf zelf een recensie over Hofstede De Blaak in Tilburg

Schrijf hieronder je recensie over Hofstede De Blaak. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.

IENS bestaat 15 jaar!