Daalder

• 8.4

• 7.6

Lufthansa
  • Recensies in de laatste twee jaar

Kon na mijn bezoek twee maanden geleden niet wachten om hier weer te eten. De bediening legde deze keer uit dat ze nu alleen nog maar met een vast menu werken. De inleiding deze keer: structuren van biet. Op zich goed maar die bordjes met zalfjes, schuimpjes en knettertjes van een willekeurig ingrediënt beginnen wel een beetje te vervelen. Hierna bleken twee van de vier gerechten precies dezelfde als tijdens mijn bezoek in november. Dat roept bij mij meteen de vraag op: hoe lang moet ik, nu er niet van het menu afgeweken kan worden, wachten met een volgend bezoek om iets anders te eten? Dit was helaas niet het enige probleem deze avond. Na het voorgerecht kwam eerst buikspek op Chinese wijze (met Hoisin saus) ter tafel. Helaas veel en veel te zout. Daarna tot onze verbazing weer varkensvlees en weer bremzout. Hoe kan de kok deze twee gerechten in één menu stoppen? Een misser qua keuze en uitvoering. De meeste elementen van het nagerecht kenden we ook nog van twee maanden geleden, jammer. Toen er bij de koffie voor ieder een truffel kwam namen we verheugd een hap. Toen de vulling echter ook hier uitgesproken zout was, maakte de teleurstelling plaats voor irritatie. Na al die zoute gerechten was dit echt een heel onaangename afsluiting. De enorme verrassing van de vorige keer veranderde zo in een enorme teleurstelling. En wat zij het op zich simpele punten waar op gelet dient te worden om deze keuken weer als een komeet te laten stijgen. De bediening was net als de vorige keer prima.

Gegeten op 7 januari 2014

Minkem
  • Recensies in de laatste twee jaar

Wat een fantastische ontdekking zo om de hoek van huis. Zo vaak langs gefietst maar gister voor het eerst gegeten. De ongedwongen gezelligheid gecombineerd met een geweldige keuken en service. We hebben gekozen voor het 3 gangen menu. Omdat ik zwanger ben hield de keuken en de bediening hier op een ongekend leuke en professionele manier rekening mee. De bediening was op een goede frisse manier aanwezig! De kwaliteit van de gerechten was te gek. Heerlijk, veel mooie smaken echt heel erg lekker! Wij gaan hier zeker terug. Een aanrader.

Gegeten op 25 maart 2014

lieneke7
  • Recensies in de laatste twee jaar

Wat is er leuker dan om je beste vrienden mee uit eten te nemen naar een restaurant dat hun naam draagt? Een recensie in NRC bracht me op het idee, zeker omdat deze ook zeer lovend was over de keuken en de bediening.
Wij werden niet teleurgesteld!
Alles was even verrassend.
Eerst de amuse, waarin: garnaal, koolrabi, bosui, bloemkool-kafir, kerrie & appel.
Dan het voorgerecht met: zalm, bieten, mierikswortel, zure room, waterkers & haringkuit
Vervolgens het hoofdgerecht bestaande uit: bavette, broccoli, Japanse broccoli, beurre noisette & sojasjalotten
En tot slot het nagerecht van: mango, witte chocolade, kokos & basilicumijs.
Neem gerust aan: dit eet je voor je plezier!
Dit alles in combinatie met bijpassende wijnen.
Ook het personeel was zeer vriendelijk en behulpzaam.
Kortom: dit was een Daalders Genoegen op een Daalders Plekje. Onder andere in Friesland en Texel wil dit zeggen: dit was een genoegen uit duizenden op een plekje uit duizenden.

Gegeten op 24 maart 2014

fijnproever0200
  • Recensies in de laatste twee jaar

Ontvangst was warm en erg oprecht. de sfeer als een bruin warm simpel eetcafe. Gangen verassingsmenu waren gang na gang fantastisch. Wijnen goed. En hebben een top avond gehad

Gegeten op 2 maart 2014

Mazzeltov

'Planeet Daalder'

Daalder. Woensdagmiddag. Terras. Goed vertoeven. Ontspannen, het bruist er vrijwel onophoudelijk maar tegelijk waan je je in een oase van rust.

Eten kan ook buiten. Mooi hierbij is dat soms op een auto moet worden gewacht bij het bedienen en dit een heel gezellig gevoel geeft (misschien een McDaalderDrive openen? Al is iedere andere vergelijking met deze keten natuurlijk heel erg onterecht). Na een rooibos-thee en een biologische appelsap uit Breukelen wordt geopend met lekker luchtig heerlijk zacht lekker afgebakken stokboord, romige olijfolie en hummus (!) en bijzonder hartige amandelen.

Het zonnetje komt af en toe stiekem door. Terwijl in een prachtige straat de zon net kort doch krachtig doorbreekt, is het tijd voor het voorgerecht met de Miguel Torres, Santa Digna Fairtrade (Reserva, Central Valley, Chili; druif ~ Sauvignon Blanc; Stuivende sauvignon blanc met een lange afdronk (Noordermarkt!))): Haringkuit (kaviaar), met aardappel (op originele manier klaargemaakt, erg hartig en subtiel), zure room, waterkers en zalmtartaar, erg fijn en met zorg en raffinement gesneden en opgediend. Het bord ziet er wederom te mooi uit dus om aan te beginnen, maar toch moet je je hier toe zetten. Goede opening, wat een combinaties weer, bordkunst ook. Als jullie nog een kunstenaar zoeken?
Dit keer overigens geen wijnadvies direct op de menukaart, maar dit is eigenlijk alleen maar een verrijking blijkt lopende de zitting, want de ober is constant bereid uitgebreid advies te geven welke wijn het meest bijpassend is en beschikt over een onuitputtelijke kennisbron, wat naar voren komt na relatief veel doorvragen en heldere antwoorden, die erop wijzen dat hij weet waarover hij het heeft. Mooie anekdotes. Misschien ontbreekt wat chiazaad of pompoenpit/zonnebloempit (zou hierbij goed passen), waardoor je van een 9 naar een 10 zou kunnen groeien. Net die pit. Al is er geen reden tot klagen. Pit genoeg. Maar soms zit het hem in de mini-details. Of zou het dan te druk worden op het bord, het zou me niks verbazen als ook hier bij stil is gestaan. Het vertrouwen in de (aanwezigheid van) overgave tot het presenteren van het perfecte bord, is groot inmiddels.

Volgende gerecht. De keuze valt wederom op de risotto. Ik kan zeggen bij gebrek aan gerechten zonder vlees, maar ik was sowieso voor deze gegaan wellicht, hij was de vorige keer goddelijk en ook vernieuwd. Dus aanbod eigenlijk prima. Een tussengerecht, verkrijgbaar in verschillende hoeveelheden. Romig en wat al niet meer, goed heet nog (en dat maakt het zo verschrikkelijk lekker!), iedere hap is een verademing voor de smaakpapillen. (Ik snap alleen niet waarom er een vork wordt bijgegeven, want de kenner weet uiteraard dat risotto met een lepel wordt genuttigd. Maar typisch Daalder om ook rekening te houden met gasten (geen klanten) die minder van wanten weten op culinair gebied, prima.) Volgens velen de topper van Daalder en ondanks de afwezigheid van de chef-kok, is hij werkelijk subliem (wat ook wel aangeeft dat er een team staat, vermoed ik; vanaf de bar of als achterin de zaak wordt plaatsgenomen, zijn de inspanningen van de koks redelijk goed te volgen en met zo’n kleine keuken tot zo’n prestaties komen is bijna een wonder te noemen, hulde, pluim!! Ook bij afwezigheid van iemand wordt dit gewoon opgevangen. Bijna ongelofelijk hoe lekker het is, onaards, van een andere planeet. Mooie plek, fijne sfeer, de anekdotes m.b.t het gerecht of de wijn, de wereld staat er even door stil in hartje Mokum.

Gerecht: Risotto/bloemkool/erengii (paddenstoel)/beure noisette (tot karamelsmaak bruingebrande boter hij gaat dus nootachtig smaken doordat je hem licht verbrandt, legt de over mij haarfijn uit, kijk, dat is informatie.
De Bucelas Prova Regia Branco (Lisboa, Portugal; druif ~ Arinto) was de vorige keer erg lekker bij de risotto, nu twijfel ik sterk tussen de Fattoria dei Barbi, Brusco dei Barbi, Toscane, Italië (druiven ~ Sangiovese, Malvasia, Trebbiano) en de Cecilia Beretta Brognoligo, Soave Classico, Italië (druiven ~ Garganega, Chardonnay, Verdicchio), de keus valt op de laatste: deze past uitstekend bij het nootachtige en aardse van dit vegetarische gerecht en heeft ook een lichte anijssmaak, dat de combinatie(s) absoluut geen kwaad doet. Ben benieuwd of er ook (weer) een keer makreel op het menu komt te staan.
Terwijl de in Utrecht geboren maar nu –getuige de fiets– in Amsterdam wonende Tjebbo Jean Marie Gerritsma langskomt is het tijd om de ober te vragen hoe de risotto nu zo lekker kon zijn.

Het parfait van vanille / macadamia / gezouten karamelsaus / appel maakt het mooi af. Een moscatel uit Spanje van Torres was de vorige keer wel erg zoet, dus die werd er niet bijgenomen, waardoor ook nog extra in het nootachtige werd gebleven.
Walnoten zouden ook niet misstaan.

Benieuwd of Daalder mijn advies gaat opvolgen om ook quinoa (dan wel zilvervliesrijst) en geitenkaas te kunnen aanbieden bij het klaarmaken van de gerechten(en) evenals speltstokbrood aan te kunnen bieden, zou helemaal bij de hipheid (doch nooit en te nummer te) en exclusiviteit van Daalder passen. Het biertje buiten onder het afdakje -met voor het eerst tijdens de Daalderzitting de jas voorzichtig aan- wordt rustig opgedronken en het is (na)genieten geblazen in de schemering. Ook de koffie is goed, en het is inmiddels donker. Beetje natafelen.

Met een gerust hart kan ik ook bijvoorbeeld de nu thuisgebleven vrouw –de muntthee en verrukkelijke appeltaart met slag( bij Daalder)room kent ze reeds– weer een keer meenemen, want het eten hier niet lekker vinden, is onmogelijk.
Daalder staat voor kennis, kwaliteit, hart voor de zaak, uitstekende bediening, ontspannenheid, openheid, ongedwongenheid, gezelligheid, gedrevenheid en sfeer. In een heerlijk vertrouwd Amsterdams sfeertje met ook de warmte en gastvrijheid van beneden de rivieren, kan hier worden geluncht, gedineerd en terras- en bar worden gezeten. Dat is ook een charme van Daalder: alle soorten bezoekjes zijn ideaal hier te doen. Maar vooral het eten en de kennis springen er extra uit! Mooi.
Een kunststuk aan de muur mag, het past bij hoe er gekookt en bediend wordt.

Hopelijk is er de volgende keer een keer overdag ook weer de gelegenheid om een appeltaart met slagroom te nuttigen, want die was de vorige keer (bij een korter) bezoek heerlijk! Volkskrantje erbij. Evenals de frietjes en salade overigens (goede vinaigrette en alternatieve mayonaise). Kunnen daarna de voetjes van de vloer aan (misschien wel op) de Amsterdamse grachten.
Daalder, een wondertje. Van alle markten thuis.

Daalder, de gigant van culinair Mokum, maar dan met team! Geen kaartenhuis, de kaart staat wel als een huis.

Culinaire groet.

Gegeten op 6 september 2013

henriettedejong
  • Recensies in de laatste twee jaar

Met een jarige in ons midden met zijn viertjes gegeten bij Daalder. 2de keer sinds jaren, wat een onverwachte verrassing. Het bleek totaal anders geworden, een verrassingsmenu van 4 gangen genoten. Het ene gerecht nog lekkerder dan het andere. Ik verklap niets, ga vooral zelf proberen. De sfeer is ontspannen en de bediening reuze gezellig. Tot de volgende keer.

Gegeten op 7 februari 2014

Proever64531
  • Recensies in de laatste twee jaar

Restaurant Daalder. Het ziet eruit als een cafe en het smaakt als een sterrenrestaurant. Die combi moet vooral zo blijven.

Gegeten op 15 februari 2014

roosdebie
  • Recensies in de laatste twee jaar

Wat een geweldige verrassing: bij binnenkomst leek het meer een eetcafe zonder poespas (zonder hoge verwachtingen).
Wat een geweldige smaaksensaties! De combinaties! Wat me met name is bij gebleven: bietjesmouse, -carpaccio en mierikswortelsorbet (!)

Echt een aanrader!

Gegeten op 11 januari 2014

Alinde
  • Recensies in de laatste twee jaar

Daalder heeft geen menu, alleen een keuze tussen 3 tot 6 gangen. Een echte verassing maar houd je niet van varken of ben je vegetarisch, dan past de kok zijn menu erop aan. We hebben er heerlijk gegeten en de wijn die ze adviseerde bij elke gang was erg lekker. Ook viel me op dat de timing perfect was de hele avond! Ik ga zeker nog eens terug!

Gegeten op 25 januari 2014

Zonnema
  • Recensies in de laatste twee jaar

Het drie gangen menu genomen met een extra kaasplankje en een wijnarrangement.
We kregen waanzinig lekker gemarineerd spek en eigenlijk was alles geweldig. Het restaurant ziet er niet bijzonder uit, en dat is wel heel prettig. Lekker gezellig en echt waanzinnig gekookt!

Gegeten op 10 december 2013

Schrijf zelf een recensie over Daalder in Amsterdam

Schrijf hieronder je recensie over Daalder. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.

IENS bestaat 15 jaar!