In de keuken van Floris

• 7.9

ljv

Wauw.
Één grote smaaksensatie.
De bediening nam de tijd, en elk gerecht werd tot in detail uitgelegd.
Elke wijn (of sap) werd ook uitgelegd, waarom de smaak goed bij het gerecht paste en de gedachte erachter.
De gerechten waren kunstwerkjes.
Het is erg duur, maar je hebt een fantastische avond en proeft dingen (en combinaties) die erg bijzonder zijn.
Helemaal top!

Er is een open keuken. Je zit half in de keuken. daar moet je wel van houden.
Je moet wel een beetje netjes gekleed deze zaak binnenstappen.

Gegeten op 10 oktober 2013

ncmoll
  • Recensies in de laatste twee jaar

Vanmiddag heb ik samen met mijn vriendje na heeeeel lang aftellen eindelijk bij 'In de keuken van Floris' mogen eten! Uren later zit ik nog steeds met een grote gelukzalige glimlach op mijn gezicht.
Van begin tot eind hebben wij ontzettend genoten!!
We arriveerden vanzelfsprekend om 12.00 uur en besloten de champagne proeverij als aperatief te nemen. Een lunch beginnen met 3 champagne glazen voor je neus: dat kan alleen maar geweldig worden ;-)
We besloten bovenop de geplande 3 gangen ook nog een extra gerechtje te nemen, en het kaasplateau er ook gelijk aan toe te voegen - en dan kon ook het wijnarrangement met halve glazen niet ontbreken. En zo geschiedde.. De ene gang was nog adembenemender dan de andere; toen wij aan het eind met elkaar besproken wat onze favoriet was, konden we allebei niet kiezen.
Geweldige smaken, prachtig gebruik van verschillen in structuren en kleuren. De wijnen die wij kregen pasten vanzelfsprekend erg goed bij de verschillende gerechten.
Ik vond het super leuk om letterlijk in de keuken te kunnen kijken. Als ware kunstenaars werd er te werk gegaan, duidelijk met passie en vakmanschap.
Het meisje van de bediening kwam op ons heel vriendelijk en relaxed over, informeel maar zeker niet onprofessioneel.
Toen wij na ruim 3,5 uur weer op weg naar huis waren hebben we besloten dat we volgende keer zeker het diner gaan proberen! Het was geweldig, wij zijn fan! :-)

Gegeten op 22 maart 2014

PIbe
  • Recensies in de laatste twee jaar

Voor de tweede keer gegeten bij de Keuken van Floris !
De tweede keer was een andere beleving dan mijn eerste keer toen het niet zo druk was !
Wat ons zeker opviel was deze keer de ongeschiktheid van degene die over de wijn ging !
Een gehaast ,opgedreund verhaal zonder Passie en absoluut niet gastvriendelijk ! Wijnen werden niet als héél bijzonder ervaren ! Wat laffe smaken ,wat zeker niet van het eten gezegd kan worden . Tip zou zijn om centraal iets over de wijnen en eten te vertellen zodat het niet voelt als een haastig, opgedreund verhaal bij ieder tafeltje!
Floris heeft absoluut passie voor eten en er wordt hard gewerkt !
Al met al een leuke avond gehad .

Gegeten op 22 februari 2014

HenJ
  • Recensies in de laatste twee jaar

Op 12 december hebben we hier met een grote groep gegeten. Wat een feest! 9 geweldige gangen, vaak met bijzondere en soms gewaagde combinaties. Niet iedereen in onze groep lustten alles, of mochten alles eten, maar daar werd heel goed rekening mee gehouden, en de gerechten werden hierop aangepast. Ook voor de vegetariërs was er een mooi menu samengesteld - en niet een menu van 'alternatieven' zoals dat bij andere restaurants vaak genoemd wordt. Het wijnarrangement was heel mooi samengesteld, en voor de mensen die geen alcohol wilden werd een geweldig saparrangement aangeboden. Floris en zijn medewerkers zorgden voor een warme welkom en een goede ambiance gedurende de hele avond. We waren allemaal erg tevreden, en komen graag snel weer terug.

Gegeten op 12 december 2013

iemand niemand
  • Recensies in de laatste twee jaar

Als je hier gaat eten is het echt een avondje uit.Je zit er ook zeker wel 5 uur! Er is geen menukaart,dus je dit is niks voor moeilijke eters.Ik vind het een heel leuk concept.De keuken is in het midden dus je kan het helemaal volgen.Er werken allemaal jonge mensen.Ik vind het juist zo leuk aan dit restaurant,dat het personeel gewoon 'normaal' doet ipv veel toprestaurants waar het dan meteen allemaal zo formeel/netjes/bekakt kan zijn.Je merkte ook aan het personeel dat ze het leuk vonden wat ze deden.Het meisje in de bediening die de wijnen ook allemaal uitlegde deed dat ook zo leuk en spontaan.(normaal boeit dit soort wijnpraatjes mij niet zo)Ik had voor het vegetarische menu gekozen .Ik kreeg dan soms hetzelfde gerecht als mijn vriend die het normale menu had,maar dan werd er wat weggelaten.Ik vind dan wel dat er wat in de plaats terug moet komen (?) De meeste gerechten vond ik superlekker.Vooral de pasta.Maar sommige gerechten,zoals de amuse..mwa..niet echt bijzonder.Dus ik geef voor eten een 8 ipv 9.Ik had niet bij alle gerechten een 'wauw-gevoel' en dat hoort wel bij zulk soort restaurants vind ik.Wijnen waren ook allemaal erg goed.Ik heb er een hekel aan als ik dicht op mijn buren zit en dat was hier zeker het geval.Dat vond ik nog het grootste minpunt hier.Ik vind de inrichting verder erg mooi.Leuk met al dat hout!Rekening was 225 euro voor 2 personen.Als we koffie&thee hadden genomen was het nog meer geweest,maar we werden al opgehaald.Maar het was het waard hoor,het maakt me dan ook niet uit dat het niet goedkoop is.Hier moest ik gewoon een keer geweest zijn! Maar ondanks het 8gangenmenu heb ik thuis nog een bak kruidnootjes opgegeten dus erg vullend was het niet.

Gegeten op 7 december 2013

SASS-
  • Recensies in de laatste twee jaar

Wat een feestje! Rising star als aanleiding om in de keuken van Floris aan te schuiven. Wat dicht op de buren, maar het uitzicht op de spannende keuken maakte veel goed. Ontspannen, opgeruimd en duidelijk met veel plezier wordt hier gewerkt. Gerechten zijn hoog op smaak, wijnen gewaagd en heel passend! Bevlogen en relaxte bediening. Heerlijke avond!

Culiensie
  • Recensies in de laatste twee jaar

In het kader van de 'rising stars' een bezoekje gebracht aan IDKVF. Wat mij betreft helaas geen 'rising star'..

De pompoen boswandeling was lekker, maar niet makkelijk te eten (veel kleine korrels en een pincet als bestek.. ik vroeg me nog even af of het candid camera was). Het gerecht met de artisjok, parmezaan en bouillon was voor mij te rokerig van smaak. De paella was smakelijk evenals het hoofdgerecht. Maar voor mij was er geen echt bijzonder gerecht. In negatieve zin wel. Het dessert met ganzenlever was niet mijn smaak en wat mij betreft ook een brug te ver. Toen we er feedback over gaven werd ons op enigszins denigrerende wijze toegelicht wat de oorsprong van het gerecht was.. Wat mij brengt op een ander verbeterpunt. De bediening was vrij arrogant (op de man met de bril na). Niet wat je gewend bent bij de wat betere restaurants waar ze je juist altijd het gevoel geven dat je een belangrijke klant bent. De klap op de vuurpijl was de rekening. Ronduit belachelijk om voor broodjes die je aanbiedt 1 euro per stuk te rekenen!

Het concept met de bijpassende sappen (naast wijnen) vind ik geslaagd en origineel. En de setting 'in de keuken' is weer eens wat anders. De potentie is er zeker. Nu nog een wat toegankelijkere bediening en tsja hetzelfde geldt eigenlijk ook voor het eten..

Gegeten op 9 november 2013

Vinocent
  • Recensies in de laatste twee jaar

Allereerst wil ik stellen dat ik mij niet kan vinden in voorgaande negatieve recensie. IDKVF staat voor kwaliteit en daar is de (faire) prijs dan ook naar.
Met het Rising Star menu bij Floris gegeten. Alhoewel gegeten, IDKVF is met recht 'uit eten'. Niet zo zeer het decor, dat is immers één grote keuken alwaar je als gast deelgenoot wordt van de witte brigade. Het eten is uitmuntend, op z'n tijd gedurfd, met een twist en altijd smaakvol.

Dik pluspunt hierbij apart voor de sommelier, die mooie wijn-spijs combinaties had samengesteld. Dit begon al met ons aperitief waarbij hij een elegante brut Charpentier champagne aanbood en geen commercie-bubbel als Moet of Veuve Clicqot. Origineel en met passie voor het vak.

We begonnen de dis met een de boswandeling, waarbij gespeeld werd met pompoen. Waarbij ik de combinatie pompoen-geroosterde quinoa en pompen-kokosschaafsel erg geslaagd vond. Hierbij een frisse witte Rioja (dacht ik)

Daarna artisjok, met desemtoast, parmezaan en een bouillon. Deze vond ik iets minder geslaagd doordat de parmezaan de artisjok te erg overheerste. Leuk hierbij wel was dat een dubbel weissner werd geserveerd ipv wijn, match was goed.

Vervolgens door naar de saffraan-paella met octopus (verse octopus dus geenszin tuinslang rubber), schouder en salami van iberico varken en kokkels/mossels. Ook dit was erg smakelijk en vooral puur. Ook hier een goede bijpassende witte (!) Pinot Noir.

Hoogtepunt voor mij was echter het hoofd met de longhaas, mooi rosé gegaard, beetje getoast met de gasbrander en lekker met de pastinaak en shitakes. Persoonlijk vond ik de Corbieres qua aroma te weinig kracht hebben voor het vlees. Wijn had voor mij iets te soepele tannines.

Tussendoor een kaasplankje, waarbij de sommelier wel weer excelleerde met een witte Saumur bij de de wat romige kazen en een versterkte zoete Beajolais bij de schimmel. Wijn spijs in optima forma.

Tot slot een mooi dessert met bramensorbet, brownie en ganzenlever. Gewaagd, maar ik vond het lekker, de tafelgenoot kon dit wat minder waarderen. Ook hier weer de complimenten aan de sommelier door hier een lichtzoete mousserende Brachetto d' Acqhui Bin te schenken.

Al met al een geslaagde avond, met informeel personeel, puur eten en goede wijnen. Met als enig punt van aandacht dat dicht op de keuken beleving met zich meebrengt, maar dat de resterende ruimte daaromheen wat krap is.

sopje
  • Recensies in de laatste twee jaar

Wij zijn tijdens de dinerweek op zondag 17 november gaan eten bij de keuken van Floris. Met een bon van 25 euro denk je voor een leuk prijsje bij deze wat luxere tent te te kunnen gaan eten. Dat bleek aan het eind van de avond helaas minder waar, toen ons de rekening gegeven werd. Bleek uiteindelijk dat het 70 euro per persoon werd, met daarbij de broodjes die tijdens de maaltijd geserveerd werden, zelfs apart afgerekend als 1 euro per stuk! Schandalig als je wel meldt, dat een extra gerecht 8,50 euro is, maar dan niet vertelt dat de broodjes die je aangereikt worden, ook gewoon nog daarnaast worden afgerekend. Ook een thee voor 4,75 euro, en glazen wijn (zelfs een bob-arrangement genomen) 6,50 euro per stuk! Wij voelden ons flink belazerd, en hebben een heel nare bijsmaak bij het terugdenken aan deze avond. Het eten was prima, maar sommige smaken waren zeer overheersend, dat het net niet lekker werd. Ook het dessert, bramen-ijs met ganzenlever vonden we een zeer vreemde combi, niet door iedereen gewaardeerd.
Het personeel vonden we arrogant, we merkten dat er duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen mensen die meer gerechten bestellen (en dus meer betalen), en mensen die dat niet doen in de zin van tijd en aandacht.
Daarnaast zat ik met mijn rug naar de open keuken, en rolden de zweetdruppels heel de avond van mijn rug af, normaal gesproken nooit last van, maar het was er echt bloed heet! Weinig kleding aan zou ik zeggen als je er heen gaat...

Al met al, eens maar nooit meer naar deze tent voor ons!

Gegeten op 17 november 2013

Erik Dekker
  • Recensies in de laatste twee jaar

Tijdens de heerlijk 10daagse hier gegeten. Voor het eerst in de historie hadden ze een 3/4 gangen diner voorbereid ipv het 9 gangen concept.

Als amuse kregen we allerlei variaties van pompoen met verrassende smaakcombi's en elementen.
Als voorgerecht kregen we 'herfst', een gerecht met paddenstoelen en artisjokken.

Wij hadden ook gekozen voor het tussengerecht, een paella met iberico, mosselen en octopus.

Als hoofdgerecht koos ik voor de Heilbot, mijn vriendin voor de longhaas.

En als dessert kregen we een proeverijtje met een brownie, bramenijs en ganzenlever.

Over het algemeen waren de gerechten erg lekker en uitstekend bereikt, helaas zaten er wel een paar flinke minpunten in, waardoor het eten maar net een 8 krijgt (voordeel van de twijfel).
In de paella zaten meerdere mossels die erg goed waren, maar zowel mijn vriendin als ik hadden een hele vieze en slijmerige er tussen zitten met een hele nare nasmaak.

De keuze voor de ganzenlever bij het dessert vond ik gelijk al erg vreemd. Natuurlijk heb ik het wel geprobeerd maar ik vond het niet echt geslaagd bij het dessert.

De amuse, het voorgerecht, de hoofdgerechten en de rest van het dessert waren echter uitstekend met zeer bijzondere smaken en structuren.

De bediening was prima, wel raar dat als je een wijnarrangement besteld, het eerste een bier was en niet een wijn. Dit werd al gelijk ingeschonken voordat je er wat van kon zeggen. Ik kan mij voorstellen dat er gasten zullen zijn die dit niet kunnen waarderen.

De open keuken vond ik erg leuk, we konden goed zien hoe het eten bereid werd, wel vond ik dat de tafels erg dicht op elkaar stonden (normaal gesproken zouden er zelfs nog 10 mensen meer in passen, dat lijkt mij helemaal krap)

Al met al een prima avond, zeker met de vriendelijke prijs voor de heerlijk 10 daagse.

Wellicht kom ik hier bij een speciale gelegenheid nog een keer het 9-gangen diner proberen.

Gegeten op 17 november 2013

Schrijf zelf een recensie over In de keuken van Floris in Rotterdam

Schrijf hieronder je recensie over In de keuken van Floris. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.

IENS bestaat 15 jaar!