• foto's van In den Doofpot in Leiden - 1

• 8.8

In den Doofpot doet mee!

Reserveer nu!

Respect voor smaak

In het hart van historisch Leiden kookt chef Sander Vrijbloed innovatieve gerechten met veel respect voor smaken. Onnodige franje komt je hier niet tegen op je bord. Wel verrassende combinaties waarbij prachtige wijnen worden geschonken. Hier draait het om een totaalplaatje en dat merk je aan alles.

MiPain
  • Recensies in de laatste twee jaar

Soms kan een tweede bezoek aan een restaurant nogal tegenvallen. Wij waren al eens eerder bij in den doofpot in 2011. In dit geval waren wij echter positief verrast! We waren hier vorig weekend op een lekker warme lentedag en konden bijna buiten eten (toch maar niet gedaan, al zit het terras erg leuk aan de gracht). Toch nog wel fijn om binnen te zitten. Super sfeervol en intiem ingericht met genoeg ruimte tussen de tafels en onwijs lekker gegeten. Hartelijk welkom door de eigenaar maakt het geheel af.

Ieder mocht aan de hand van opties op de kaart een eigen menu samen stellen, en dat geeft aardig wat variatie op tafel. Van tonijn tartaar tot heerlijk zachte sukade, ik heb alles wel langs zien komen. Als afsluiter nog een bijzonder glas 28 jaar oude whiskey gedronken; bijzondere avond

Gegeten op 29 maart 2014

ruthrogers
  • Recensies in de laatste twee jaar

De eerste avond van de restaurantweek hier gegeten. Wat een fantastisch menu en wat een fantastische avond. De sfeer en bediening in één van de mooiste restaurants van Leiden zijn helemaal top. Niet te stijf, niet te losjes: een warm welkom gevoel. Het restaurantweek menu was prachtig samengesteld en allemaal prachtig opgediend in een perfect tempo.

Gegeten op 7 maart 2014

ppvanhartevelt

Wat een restaurant!
Na alweer een tijdje niet geweest te zijn knalt het vanaf gerecht nummer 1. Canneloni van groene thee gevuld met tartaar van koningsbaars en ceviche van koningsbaars met rolletjes van zoetzure komkommer. Fris, prachtig op elkaar afgestemd en ook nog eens een lust voor het oog.
Bij wijn is de helft van het plezier het ruiken eraan maar dat geldt ook voor eten. De rogvleugel – weer zo’n schitterend opgemaakt bord – ruikt verrukkelijk. Een perfect rolletje met een crème van Parmezaanse kaas in een gevogeltejus met beurre noisette. Het is al weer een tijdje terug dat ik zo blij werd van een visgerecht. De Eradus Sauvignon Blanc combineert mooi.
Tijd om de meer dan rijpe Graves uit 1997 te openen. Niet geheel zonder risico, zo’n oude bordeaux, maar deze fles van Vieux Chateau Gaubert heeft weinig van zijn kracht verloren en is een goede match bij het langzaam gegaarde stuk buikspek van het Livar varken. Eerlijk is eerlijk, zo'n stuk vet als onderdeel van het vlees is nooit mijn ding geweest maar als het moet dan maar zo als dit gerecht.
De lende van het weiderund (uit de Green Egg) is met Bearnaisesaus. Gelukkig niet zo’n lullig streepje maar een flinke klodder en wat is die saus lekker zeg. Aan de andere kant van het bord ligt nog een stuk rundersukade. De Graves wordt alleen maar lekkerder.
Ik vraag de kaasmeester / sommelier een bordje samen te stellen met wat hij zelf het lekkerst vindt. En dat doet hij goed. Vooral de oude schapenkaas is heerlijk. Het vijgenbrood en de vijgenjam bij de heftige kaas is me welkom.
Het toetje zal bestaan uit bereidingen van wortel met kalamansi. Bij wortel denk ik niet direct aan een dessert maar de kok weet hier iets bijzonders van te maken. De opmaak doet je het water in de mond lopen. Het is elegant en de verrassende hoeveelheid smaakjes met het zure van de kalamansi maken het tot een toptoetje.
Hier werkt een professioneel team dat aan alle kanten vakmanschap uitstraalt. Het tempo van gerecht naar gerecht is goed. De zwarte brigade is attent en de sommelier komt aan het begin van de avond zomaar op de proppen met zo’n heerlijke oude bordeaux.
De kookstijl is geraffineerd en van een hoog niveau. Het kost wat, maar dan krijg je ook wat. Dit is zonder meer het beste restaurant van Leiden.

Gegeten op 7 maart 2014

bruijnen
  • Recensies in de laatste twee jaar

Op basis van de goede recensies op IENS een tafel voor 4 geboekt bij In Den Doofpot. We waren niet bekend in Leiden, maar hoefden niet lang te zoeken omdat het restaurant vanaf het station op de looproute naar het centrum ligt.

Onthaald met een heerlijk glaasje bubbels in mooie klassieke champagneglazen. Smaakvolle amuses zoals het hoort, en toen kon het feest in de vorm van een 5-gangen menu met bijpassen wijnarrangement beginnen. Super afwisselende smaken op mooi opgemaakte borden, waarbij één van onze tafelgenoten nog een uitstapje van het verrassingsmenu maakte door de gebakken foie gras te bestellen. Mocht een hapje meeproeven, maar wat een smaakexplosie!

De zaak zat op deze vrijdag vol, maar het personeel was gelukkig met voldoende om ook onze tafel voldoende aandacht te geven. Sfeervolle zaak ook, door de combinatie van klassieke inrichting + veel kaarslicht.

Al met al een zeer geslaagd eetavondje uit, waarbij de aanbeveling vanuit IENS ons niet teleur heeft gesteld.

Gegeten op 24 januari 2014

marielle29
  • Recensies in de laatste twee jaar

Heerlijk genoten van een zes gangen menu met wijn arrangement. Wat een variëteit aan smaken. Daarnaast was de bediening uiterst vriendelijk en wisten veel te vertellen over het eten en de diversiteit aan wijnen. Dank voor de heerlijke avond!

Gegeten op 22 februari 2014

philip16
  • Recensies in de laatste twee jaar

Wat een prachtig toprestaurant.., een culinair van Gogh Museum aan de Turfmark in Leiden.
Wijn en port arrangementen die je smaakpapillen en reukorgaan naar een hoogtepunt brengen.
Alle koks zijn culinaire topschilders, de bediening is meer dan gastvrij, zeer vriendelijk en spelen super goed in op de wensen van de klant.... niets is te veel gevraagd.

Een toprestaurant waar je je ongedwongen een hele avond echt culinair kan laten verwennen!

Gegeten op 21 februari 2014

Manonn
  • Recensies in de laatste twee jaar

Verwachtingen waren hooggespannen na het lezen van de zeer goede recenties. En eerlijk gezegd zijn de verwachtingen niet waargemaakt.
Het was erg lawaaierig binnen.
De borden waren mooi opgemaakt, maar de smaak was vrij vlak.
Prijs/kwaliteit was niet in verhouding.
We stapten uiteindelijk toch wat teleurgesteld naar buiten.

Interieur is wel erg mooi.

Gegeten op 12 januari 2014

Mousje666
  • Recensies in de laatste twee jaar

Absoluut een top restaurant in centrum leiden, leuke groep bedienden en spontane gezellige sfeer. Vooral het vegetarische gerecht was fenomenaal. Wijnen uitstekend evenals het bier. Ga hier 100% terugkomen al is het maar om iedereen weer te zien.

Gegeten op 6 november 2013

nils10
  • Recensies in de laatste twee jaar

Gastvrij ontvangst in een gezellig ingericht restaurant. Mooi wijnen en bubbels gedronken. De gangen waren divers en mooi gedecoreerd. Op deze drukke plek in de stad verwacht je niet zo'n klasse restaurant maar het is zeker een bezoek waard

Gegeten op 24 januari 2014

bramproever
  • Recensies in de laatste twee jaar

Top restaurant ! Ik heb hier laatst heerlijk gegeten met mijn vrouw. Over alle gerechten was nagedacht en de smaken heel goed op elkaar afgestemd maar toch bijzonder.

Ook de wijnen die bij de diverse gerechten werden uitgekozen en geserveerd waren erg lekker en bijzonder.

Mooi pand en goede inrichting.

Wel aan de prijs zodat ik hier niet elke week kan gaan eten, maar zeer de moeite waard.

Gegeten op 3 januari 2014

Schrijf zelf een recensie over In den Doofpot in Leiden

Schrijf hieronder je recensie over In den Doofpot. De tekst is direct zichtbaar op iens.nl, de cijfers pas wanneer de redactie je recensie heeft goedgekeurd.

IENS bestaat 15 jaar!